L 9 Forslag til lov om ændring af lov om luftfart og om ophævelse af lov om forlængelse af Danmarks deltagelse i det skandinaviske luftfartssamarbejde.

(Ændring af safetyafgiften og erstatningsansvarsgrænser, præcisering af bestemmelser vedrørende EU-/EØS-statsborgeres og EU-/EØS-selskabers registrering af luftfartøjer i Danmark m.v.).

Af: Transportminister Thomas Danielsen (V)
Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2024-25
Status: 1. beh./Henvist til udvalg

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 02-10-2024

Skriftlig fremsættelse 2. oktober 2024

20241_l9_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse 2. oktober 2024

Transportministeren (Thomas Danielsen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om luftfart, lov om ændring af lov om luftfart og ophævelse af lov om forlængelse af Danmarks deltagelse i det skandinaviske luftfartssamarbejde (Ændring af safety-afgiften og erstatningsansvarsgrænser, præcisering af bestemmelser vedrørende EU-/EØS-statsborgere og EU-/EØS-selskabers registrering af luftfartøjer i Danmark m.v.)

(Lovforslag nr. L 9)

Med lovforslaget foreslås, at der i kølvandet på covid-19-pandemien igen skabes balance mellem udgifterne til tilsyn på luftfartsområdet og indtægterne til dækning heraf via safety-afgiftsordningen. Safety-afgiften udgør pr. 1. januar 2025 6 kr. pr. passager, der befordres fra en dansk lufthavn. Med lovforslaget hæves satsen til 8 kr. pr. 1. januar 2025, og der foreslås en gradvis forøgelse af safety-afgiftssatsen frem mod 1. januar 2028 til 14 kr. pr. passager. Desuden foreslås den nugældende reguleringsmekanisme for safety-afgiften ophævet, og at afgiften i stedet fremover omfattes af løbende PL-regulering.

Foruden en ændring af safety-afgiften foreslås en række ændringer af teknisk karakter i luftfartsloven.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.

Da der er tale om erhvervsrettet lovgivning, skal jeg venligst opfordre til, at lovforslaget vedtages fire uger før den 28. december 2024, hvor det foreslås, at forslaget skal træde i kraft.