L 9 Forslag til lov om ændring af lov om luftfart og om ophævelse af lov om forlængelse af Danmarks deltagelse i det skandinaviske luftfartssamarbejde.

(Ændring af safetyafgiften og erstatningsansvarsgrænser, præcisering af bestemmelser vedrørende EU-/EØS-statsborgeres og EU-/EØS-selskabers registrering af luftfartøjer i Danmark m.v.).

Af: Transportminister Thomas Danielsen (V)
Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2024-25
Status: Stadfæstet

Lovforslag som optrykt efter 2. behandling

Optrykt: 26-11-2024

Optrykt: 26-11-2024

Efter afstemningen i Folketinget ved 2. behandling den 26. november 2024

20241_l9_efter_2behandling.pdf
Html-version

Efter afstemningen i Folketinget ved 2. behandling den 26. november 2024

Forslag

til

Lov om ændring af lov om luftfart og om ophævelse af lov om forlængelse af Danmarks deltagelse i det skandinaviske luftfartssamarbejde

(Ændring af safetyafgiften og erstatningsansvarsgrænser, præcisering af bestemmelser vedrørende EU-/EØS-statsborgeres og EU-/EØS-selskabers registrering af luftfartøjer i Danmark m.v.)

§ 1

I lov om luftfart, jf. lovbekendtgørelse nr. 118 af 31. januar 2024, som ændret ved lov nr. 1114 af 29. december 1997, foretages følgende ændringer:

1. Overalt i loven ændres »registreringsmyndigheden« til: »Trafikstyrelsen«.

2. Efter § 5 indsættes efter overskriften før § 6:

»§ 5 a. Luftfartøjer, der registreres i Danmark, registreres i Nationalitetsregistret, jf. § 6, stk. 1, i et register for droner, jf. Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2019/947 af 24. maj 2019 om regler og procedurer for operation af ubemandede luftfartøjer, eller i et register over luftfartøjer af særlig beskaffenhed efter forskrifter udstedt i medfør af § 151, stk. 1.«

3. Overskriften før § 6 affattes således:

»Nationalitetsregistret«.

4. § 6, stk. 1, affattes således:

»Trafikstyrelsen fører et register over luftfartøjer (Nationalitetsregistret).«

5. I § 6, stk. 2 og 3, ændres »nationalitetsregisteret« til: »Nationalitetsregistret«.

6. I § 7, stk. 1, nr. 2, ændres »er omfattet af Det Europæiske Fællesskabs regler« til: »har tilknytning til Danmark, som følge af at de har udnyttet deres rettigheder efter Den Europæiske Unions regler om arbejdskraftens frie bevægelighed, etableringsretten og retten til fri udveksling af tjenesteydelser«.

7. I § 12, stk. 2, § 17, stk. 2, og § 19, stk. 2, ændres »Registreringsmyndigheden« til: »Trafikstyrelsen«.

8. I § 14, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, ændres »nationalitetsregistret« til: »Nationalitetsregistret«.

9. I § 16, stk. 1 og 2, ændres »luftfartøjsregistret« til: »Nati‍onalitetsregistret«.

10. I § 17, stk. 1, indsættes efter »registreret,«: »jf. § 5 a,«.

11. I § 20, stk. 1, indsættes efter »Dansk luftfartøj,«: »der er registreret i Nationalitetsregistret, og«.

12. I § 21, stk. 1, 1. pkt., ændres »dansk nationalitetsregi‍ster« til: »Nationalitetsregistret«.

13. I § 21, stk. 2, indsættes efter »litra«: »b og«.

14. I § 21 indsættes som stk. 4:

»Stk. 4. Transportministeren kan fastsætte nærmere regler om krav til identifikation og bemaling af luftfartøjer omfattet af stk. 1 og 3, herunder om nationalitets- og registreringsmærkers udformning og placering.«

15. I § 22 indsættes som stk. 3:

»Stk. 3. Transportministeren kan fastsætte nærmere regler om luftfartøjers luftdygtighed og flyveegenskaber, herunder om konstruktion, bygning og vedligeholdelse af og udstyr i luftfartøjer.«

16. I § 57, stk. 2, nr. 1, ændres »Det Europæiske Fællesskabs« til: »Den Europæiske Unions«.

17. I § 111, stk. 1 og 2, ændres »128.821« til: »151.880«.

18. I § 111, stk. 3, ændres »5.346« til: »6.303«.

19. I § 111, stk. 4, 1. pkt., ændres »1.288« til: »1.519«.

20. I § 111, stk. 5, 1. pkt., ændres »22« til: »26«.

21. I § 111 indsættes som stk. 9:

»Stk. 9. Transportministeren kan med henblik på at gennemføre Montreal-konventionen af 28. maj 1999 om indførelse af visse ensartede regler for international luftbefordring ændre de i stk. 1-5 nævnte beløb.«

22. I § 146 a, stk. 1, og § 148, stk. 5, ændres »fællesskabsretlige« til: »EU-retlige«.

23. § 148, stk. 1, affattes således:

»Luftfartsselskaberne betaler en afgift til Trafikstyrelsen med en sats på 8,00 kr. for hver passager, som selskabet befordrer. For året 2026 udgør satsen 10,00 kr. For året 2027 udgør satsen 12,00 kr. For året 2028 og efterfølgende år udgør satsen 14,00 kr. Afgiften betales for passagerer, som rejser med et luftfartøj, der er godkendt til mere end ti passagersæder, eller som har en maksimal startvægt på mere end 5.700 kg, og som afgår fra en dansk flyveplads, hvis benyttelse til flyvning står åben for offentligheden, jf. dog stk. 3.«

24. I § 148, stk. 2, indsættes efter »sikkerhed«: », og opgaver vedrørende klager over danske luftfartsselskaber, der omhandler passagerrettigheder på luftfartsområdet«.

25. § 148, stk. 4, affattes således:

»Stk. 4. Afgiftssatserne i stk. 1 reguleres en gang årligt pr. 1. januar med den sats for det generelle pris- og lønindeks, der er fastsat af Finansministeriet. Beløbene reguleres fra den 1. januar 2026. De herefter fremkomne beløb afrundes til nærmeste 25 øre, idet de uafrundede beløb dog anvendes som grundlag for reguleringen det følgende år. Transportministeren bekendtgør den gældende afgiftssats.«

26. I § 149, stk. 7, 1. pkt., ændres »områder, som omfattes af loven« til: »luftfartsområdet«.

27. I § 149, stk. 11, ændres »områder, der omfattes af loven,« til: »luftfartsområdet«.

28. I § 149 a, stk. 1 og 2, ændres »områder omfattet af loven« til: »luftfartsområdet«.

29. § 158, stk. 1, 1. pkt., ophæves, og i stedet indsættes:

»Loven gælder ikke for Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger. Lovens bestemmelser kan sættes i kraft på forskellige tidspunkter.«

§ 2

I lov nr. 2399 af 14. december 2021 om ændring af lov om luftfart (Præcisering af rammerne for indskrænkninger i adgangen til luftfart og for tildeling af tilladelse til at udføre ruteflyvning, hjemmel til krav om sikkerhedsgodkendelser m.v.) foretages følgende ændringer:

1. § 1, nr. 9, ophæves.

2. I § 4, stk. 1, ændres »stk. 2-4« til: »stk. 2 og 3«.

3. § 4, stk. 4, ophæves.

Stk. 5 bliver herefter stk. 4.

§ 3

Lov nr. 381 af 10. juni 1987 om forlængelse af Danmarks deltagelse i det skandinaviske luftfartssamarbejde ophæves.

§ 4

Stk. 1. Loven træder i kraft den 28. december 2024, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. § 1, nr. 1-16 og 21-29, og §§ 2 og 3 træder i kraft den 1. januar 2025.

Stk. 3. Loven finder ikke anvendelse på ansøgninger om EU- eller EØS-statsborgeres eller EU- eller EØS-selskaber m.v.s (juridiske personers) registrering af luftfartøjer i Nati‍onalitetsregistret indgivet før den 1. januar 2025. For sådanne ansøgninger finder de hidtil gældende regler anvendelse.

Stk. 4. Luftfartsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 76 af 24. januar 2024, og regler fastsat i medfør heraf forbliver i kraft for Grønland, indtil loven ophæves eller afløses for Grønland af regler fastsat i medfør af luftfartslovens § 158, stk. 1, 1. pkt., som affattet ved dennes lovs § 1, nr. 29.

§ 5

Stk. 1. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.

Stk. 2. Loven kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som henholdsvis de færøske og de grønlandske forhold tilsiger.