L 9 Forslag til lov om ændring af lov om luftfart og om ophævelse af lov om forlængelse af Danmarks deltagelse i det skandinaviske luftfartssamarbejde.

(Ændring af safetyafgiften og erstatningsansvarsgrænser, præcisering af bestemmelser vedrørende EU-/EØS-statsborgeres og EU-/EØS-selskabers registrering af luftfartøjer i Danmark m.v.).

Af: Transportminister Thomas Danielsen (V)
Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2024-25
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 19-11-2024

Afgivet: 19-11-2024

Betænkning afgivet af Transportudvalget den 19. november 2024

20241_l9_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Transportudvalget den 19. november 2024

1. Ændringsforslag

Transportministeren har stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af KF og DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (KF og DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:

1) Efter nr. 6 indsættes:

»01. I § 12, stk. 2, § 17, stk. 2, og § 19, stk. 2, ændres »Registreringsmyndigheden« til: »Trafikstyrelsen«.«

[Konsekvensændringer]

2) I det under nr. 14 foreslåede § 22, stk. 3, ændres »et luftfartøjs« til: »luftfartøjers«, og »et luftfartøj« ændres til: »luftfartøjer«.

[Sproglig præcisering]

3) Nr. 24 affattes således:

»24. § 148, stk. 4, affattes således:

»Stk. 4. Afgiftssatserne i stk. 1 reguleres en gang årligt pr. 1. januar med den sats for det generelle pris- og lønindeks, der er fastsat af Finansministeriet. Beløbene reguleres fra den 1. januar 2026. De herefter fremkomne beløb afrundes til nærmeste 25 øre, idet de uafrundede beløb dog anvendes som grundlag for reguleringen det følgende år. Transportministeren bekendtgør den gældende afgiftssats.««

[Sproglig præcisering og angivelse af begyndelsestidspunkt for pris- og lønindeksregulering]

4) Nr. 28 affattes således:

»28. § 158, stk. 1, 1. pkt., ophæves, og i stedet indsættes:

»Loven gælder ikke for Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger. Lovens bestemmelser kan sættes i kraft på forskellige tidspunkter.««

[Lovteknisk ændring]

Til § 2

5) Efter nr. 1 indsættes:

»01. I § 4, stk. 1, ændres »stk. 2-4« til: »stk. 2 og 3«.«

[Konsekvensændring]

Til § 4

6) I stk. 2 ændres »nr. 1-15« til: »nr. 1-6, 01 og 7-15«.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]

7) I stk. 4 indsættes efter »i kraft« og »afløses«: »for Grønland«.

[Sproglig præcisering]

Bemærkninger

Til nr. 1 og 6

Med lovforslagets § 1, nr. 1, præciseres det, at det er Trafikstyrelsen, der er den rette myndighed, for så vidt angår registrering af luftfartøjer i Nationalitetsregistret, jf. luftfart‍slovens § 6.

Det foreslås med ændringsforslaget, at henvisningerne til »Registreringsmyndigheden« i luftfartslovens § 12, stk. 2, § 17, stk. 2, og § 19, stk. 2, i forlængelse heraf ændres til »Trafikstyrelsen«.

De foreslåede ændringer er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 1.

Til nr. 2

Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 14, at indsætte et nyt § 22, stk. 3, i luftfartsloven, hvoraf det følger, at transportministeren skal kunne fastsætte nærmere regler om et luftfartøjs luftdygtighed og flyveegenskaber, herunder om konstruktion, bygning og vedligeholdelse af og udstyr i et luftfartøj.

Det foreslås med ændringsforslaget, at »et luftfartøjs« ændres til »luftfartøjers«, og at »et luftfartøj« ændres til »luftfartøjer« i det foreslåede § 22, stk. 3.

Der er er tale om sproglig præcisering af bestemmelsen, så det fremgår klart, at transportministeren kan fastsætte generelle regler for alle luftfartøjer eller kategorier heraf og ikke blot for et enkelt luftfartøj.

Til nr. 3

Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 24, at nyaffatte luftfartslovens § 148, stk. 4, således at det følger, at afgiftssatsen i stk. 1 reguleres en gang årligt pr. 1. januar med den sats for det generelle pris- og lønindeks, der er fastsat af Finansministeriet. Det herefter fremkomne beløb afrundes til nærmeste 25 øre, idet det uafrundede beløb dog anvendes som grundlag for reguleringen det følgende år. Transportministeren bekendtgør reguleringen.

Det foreslås med ændringsforslaget at nyaffatte det foreslåede § 148, stk. 4, således at det følger, at afgiftssatserne i stk. 1 reguleres en gang årligt pr. 1. januar med den sats for det generelle pris- og lønindeks, der er fastsat af Finansministeriet, og at beløbene reguleres fra den 1. januar 2026. De herefter fremkomne beløb afrundes til nærmeste 25 øre, idet de uafrundede beløb dog anvendes som grundlag for reguleringen det følgende år. Transportministeren bekendtgør den gældende afgiftssats.

Med ændringsforslaget foreslås en sproglig præcisering af det foreslåede § 148, stk. 4, således at henvisningen til afgiftssatserne i § 148, stk. 1, angives i flertal.

Endvidere foreslås bestemmelsen ændret, så begyndelsestidspunktet for pris- og lønindeksreguleringen angives i lovens ordlyd. I bemærkningerne til lovforslaget er det således oplyst, at der vil ske pris- og lønindeksregulering fra den 1. januar 2026, og med ændringsforslaget indføjes dette i ordlyden af det foreslåede § 148, stk. 4.

Herudover er den foreslåede bestemmelse uændret i forhold til det fremsatte lovforslag.

Den foreslåede bestemmelse har til formål at ændre reguleringsmetoden for safetyafgiften. Med den foreslåede bestemmelse vil safetyafgiften fremover blive PL-reguleret uden korrektion for udviklingen i antallet af passagerer. De herefter fremkomne beløb afrundes til nærmeste 25 øre, idet de uafrundede beløb dog anvendes som grundlag for reguleringen det følgende år. Dette sker for at sikre, at afrundingen til nærmeste 25 øre ikke vil medføre, at opregulering af afgiften kun kan ske, hvis PL-reguleringen fører til store ændringer fra et år til et andet, men at afgiftssatsen over tid vil afspejle den løbende PL-regulering. Transportministeren bekendtgør den gældende afgiftssats.

Afgiften pr. 1. januar 2025 vil udgøre 8,00 kr. Afgiften pr. 1. januar 2026 vil udgøre 10,00 kr. tillagt løn- og indeksregulering for 2026. Afgiften pr. 1. januar 2027 vil udgøre 12,00 kr. tillagt løn- og indeksregulering for både 2026 og 2027 og så fremdeles.

Bekendtgørelse af den gældende sats vil ske i bekendtgørelsen om Trafikstyrelsens gebyrer og afgifter på luftfart‍sområdet m.v. Information om det kommende års safetyafgift forudsættes meddelt branchen så tidligt som muligt, sådan at luftfartsselskaberne har mulighed for at indrette sig på den aktuelle afgiftssats.

Der henvises i øvrigt til punkt 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.

Til nr. 4

Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 28, at ændre luftfartslovens § 158, stk. 1, 1. pkt., fra »For Grønland gælder loven kun med de af den særlige grønlandske lovgivning flydende lempelser.« til »Loven gælder ikke for Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger. Lovens bestemmelser kan sættes i kraft på forskellige tidspunkter.«

Det foreslås med ændringsforslaget at nyaffatte den foreslåede ændring, således at det fremgår, at § 158, stk. 1, 1. pkt., ophæves, og at der i stedet indsættes: »Loven gælder ikke for Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger. Lovens bestemmelser kan sættes i kraft på forskellige tidspunkter.«

Ændringsforslaget er alene af lovteknisk karakter i forhold til det fremsatte lovforslag.

Med den foreslåede ændring af territorialbestemmelsen vil luftfartsloven og ændringer hertil skulle sættes i kraft ved kongelig anordning i Grønland.

Luftfartsloven, som den på tidspunktet for lovforslagets fremsættelse gælder for Grønland, jf. lovbekendtgørelse nr. 76. af 24. januar 2024, samt administrative forskrifter udstedt i medfør heraf forbliver i kraft, indtil disse ændres.

Der vil kunne vedtages og udstedes ændringer til de gældende regler i Grønland i form af anordninger om ikrafttræden for Grønland af love om ændring af lov om luftfart. Der vil i forlængelse heraf også kunne udstedes nye lovbekendtgørelser i forlængelse af udstedelse af anordninger, der ændrer i luftfartsloven, som den i dag gælder for Grønland.

Der henvises i øvrigt til punkt 2.6 i lovforslagets almindelige bemærkninger.

Til nr. 5

Med lovforslagets § 2 ophæves § 1, nr. 9, og § 4, stk. 4, i lov nr. 2399 af 14. december 2021 om ændring af lov om luftfart (Præcisering af rammerne for indskrænkninger i adgangen til luftfart og for tildeling af tilladelse til at udføre ruteflyvning, hjemmel til krav om sikkerhedsgodkendelser m.v.). Ændringerne er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 22.

Det følger af § 4, stk. 1, i lov nr. 2399 af 14. december 2021 om ændring af lov om luftfart, at loven træder i kraft den 31. december 2021, jf. dog stk. 2-4.

Det foreslås med ændringsforslaget, at § 4, stk. 1, i lov nr. 2399 af 14. december 2021 om ændring af lov om luftfart ændres, således at henvisningen til »stk. 2-4« ændres til »stk. 2-3«.

Ændringsforslaget er en konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 2.

Til nr. 7

Det foreslås med lovforslagets § 4, stk. 4, at luftfartsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 76 af 24. januar 2024, og regler fastsat i medfør heraf forbliver i kraft, indtil loven ophæves eller afløses af regler fastsat i medfør af luftfartslovens § 158, stk. 1, 1. pkt., som affattet ved dennes lovs § 1, nr. 28.

Det foreslås med ændringsforslaget efter »i kraft« og »afløses« at indsætte »for Grønland«.

Ændringsforslaget er alene en sproglig præcisering af den foreslåede bestemmelse, således at det fremgår klart, at luftfartsloven og regler udstedt i medfør heraf, som disse gælder for Grønland, forbliver i kraft for Grønland, indtil loven ophæves eller afløses for Grønland af regler fastsat i medfør af den foreslåede nyaffattelse af territorialbestemmelsen for Grønland, jf. lovforslagets § 1, nr. 28.

4. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 2. oktober 2024 og var til 1. behandling den 9. oktober 2024. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og transportministeren sendte den 5. juli 2024 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del - bilag 292, folketingsåret 2023-24. Transportministeren sendte den 2. september 2024 et revideret udkast af lovforslaget til udvalget, jf. TRU alm. del - bilag 319, folketingsåret 2023-24. Den 2. oktober 2024 sendte transportministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 11 spørgsmål til transportministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Kris Jensen Skriver (S) Malte Larsen (S) Maria Durhuus (S) Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S) fmd. Thomas Jensen (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Peter Juel-Jensen (V) Louise Elholm (V) Anni Matthiesen (V) Hans Christian Schmidt (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Peter Have (M) Kenneth Fredslund Petersen (DD) Charlotte Munch (DD) Jens Meilvang (LA) nfmd. Lars-Christian Brask (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mai Mercado (KF) Betina Kastbjerg (DD) Nick Zimmermann (DF) Mads Olsen (SF) Signe Munk (SF) Jacob Mark (SF) Leila Stockmarr (EL) Stinus Lindgreen (RV) Christina Olumeko (ALT)

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)24
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)15
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)13
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Dansk Folkeparti (DF)7
Radikale Venstre (RV)6
Alternativet (ALT)5
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)6