Betænkning afgivet af
Transportudvalget den 19. november 2024
1. Ændringsforslag
Transportministeren har stillet 7
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af KF og DF) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (KF og DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 6 indsættes:
»01. I §
12, stk. 2, § 17, stk. 2, og § 19, stk. 2, ændres
»Registreringsmyndigheden« til:
»Trafikstyrelsen«.«
[Konsekvensændringer]
2) I
det under nr. 14 foreslåede § 22, stk. 3, ændres »et
luftfartøjs« til: »luftfartøjers«,
og »et luftfartøj« ændres til:
»luftfartøjer«.
[Sproglig præcisering]
3) Nr.
24 affattes således:
»24. § 148, stk. 4, affattes
således:
»Stk. 4.
Afgiftssatserne i stk. 1 reguleres en gang årligt pr. 1.
januar med den sats for det generelle pris- og lønindeks,
der er fastsat af Finansministeriet. Beløbene reguleres fra
den 1. januar 2026. De herefter fremkomne beløb afrundes til
nærmeste 25 øre, idet de uafrundede beløb dog
anvendes som grundlag for reguleringen det følgende
år. Transportministeren bekendtgør den gældende
afgiftssats.««
[Sproglig præcisering og
angivelse af begyndelsestidspunkt for pris- og
lønindeksregulering]
4) Nr.
28 affattes således:
»28. § 158, stk. 1, 1. pkt., ophæves,
og i stedet indsættes:
»Loven gælder ikke for Grønland,
men kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i
kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger. Lovens bestemmelser kan
sættes i kraft på forskellige
tidspunkter.««
[Lovteknisk ændring]
Til § 2
5)
Efter nr. 1 indsættes:
»01. I §
4, stk. 1, ændres »stk. 2-4« til:
»stk. 2 og 3«.«
[Konsekvensændring]
Til § 4
6) I
stk. 2 ændres »nr.
1-15« til: »nr. 1-6, 01 og 7-15«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
7) I
stk. 4 indsættes efter »i
kraft« og »afløses«: »for
Grønland«.
[Sproglig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 6
Med lovforslagets § 1, nr. 1,
præciseres det, at det er Trafikstyrelsen, der er den rette
myndighed, for så vidt angår registrering af
luftfartøjer i Nationalitetsregistret, jf.
luftfartslovens § 6.
Det foreslås med
ændringsforslaget, at henvisningerne til
»Registreringsmyndigheden« i luftfartslovens § 12,
stk. 2, § 17, stk. 2, og § 19, stk. 2, i
forlængelse heraf ændres til
»Trafikstyrelsen«.
De foreslåede ændringer er en
konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 1.
Til nr. 2
Det foreslås med lovforslagets §
1, nr. 14, at indsætte et nyt § 22, stk. 3, i
luftfartsloven, hvoraf det følger, at transportministeren
skal kunne fastsætte nærmere regler om et
luftfartøjs luftdygtighed og flyveegenskaber, herunder om
konstruktion, bygning og vedligeholdelse af og udstyr i et
luftfartøj.
Det foreslås med
ændringsforslaget, at »et luftfartøjs«
ændres til »luftfartøjers«, og at
»et luftfartøj« ændres til
»luftfartøjer« i det foreslåede § 22,
stk. 3.
Der er er tale om sproglig
præcisering af bestemmelsen, så det fremgår
klart, at transportministeren kan fastsætte generelle regler
for alle luftfartøjer eller kategorier heraf og ikke blot
for et enkelt luftfartøj.
Til nr. 3
Det foreslås med lovforslagets §
1, nr. 24, at nyaffatte luftfartslovens § 148, stk. 4,
således at det følger, at afgiftssatsen i stk. 1
reguleres en gang årligt pr. 1. januar med den sats for det
generelle pris- og lønindeks, der er fastsat af
Finansministeriet. Det herefter fremkomne beløb afrundes til
nærmeste 25 øre, idet det uafrundede beløb dog
anvendes som grundlag for reguleringen det følgende
år. Transportministeren bekendtgør reguleringen.
Det foreslås med
ændringsforslaget at nyaffatte det foreslåede §
148, stk. 4, således at det følger, at afgiftssatserne
i stk. 1 reguleres en gang årligt pr. 1. januar med den sats
for det generelle pris- og lønindeks, der er fastsat af
Finansministeriet, og at beløbene reguleres fra den 1.
januar 2026. De herefter fremkomne beløb afrundes til
nærmeste 25 øre, idet de uafrundede beløb dog
anvendes som grundlag for reguleringen det følgende
år. Transportministeren bekendtgør den gældende
afgiftssats.
Med ændringsforslaget foreslås
en sproglig præcisering af det foreslåede § 148,
stk. 4, således at henvisningen til afgiftssatserne i §
148, stk. 1, angives i flertal.
Endvidere foreslås bestemmelsen
ændret, så begyndelsestidspunktet for pris- og
lønindeksreguleringen angives i lovens ordlyd. I
bemærkningerne til lovforslaget er det således oplyst,
at der vil ske pris- og lønindeksregulering fra den 1.
januar 2026, og med ændringsforslaget indføjes dette i
ordlyden af det foreslåede § 148, stk. 4.
Herudover er den foreslåede
bestemmelse uændret i forhold til det fremsatte
lovforslag.
Den foreslåede bestemmelse har til
formål at ændre reguleringsmetoden for safetyafgiften.
Med den foreslåede bestemmelse vil safetyafgiften fremover
blive PL-reguleret uden korrektion for udviklingen i antallet af
passagerer. De herefter fremkomne beløb afrundes til
nærmeste 25 øre, idet de uafrundede beløb dog
anvendes som grundlag for reguleringen det følgende
år. Dette sker for at sikre, at afrundingen til
nærmeste 25 øre ikke vil medføre, at
opregulering af afgiften kun kan ske, hvis PL-reguleringen
fører til store ændringer fra et år til et
andet, men at afgiftssatsen over tid vil afspejle den
løbende PL-regulering. Transportministeren bekendtgør
den gældende afgiftssats.
Afgiften pr. 1. januar 2025 vil
udgøre 8,00 kr. Afgiften pr. 1. januar 2026 vil
udgøre 10,00 kr. tillagt løn- og indeksregulering for
2026. Afgiften pr. 1. januar 2027 vil udgøre 12,00 kr.
tillagt løn- og indeksregulering for både 2026 og 2027
og så fremdeles.
Bekendtgørelse af den gældende
sats vil ske i bekendtgørelsen om Trafikstyrelsens gebyrer
og afgifter på luftfartsområdet m.v. Information
om det kommende års safetyafgift forudsættes meddelt
branchen så tidligt som muligt, sådan at
luftfartsselskaberne har mulighed for at indrette sig på den
aktuelle afgiftssats.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.1
i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det foreslås med lovforslagets §
1, nr. 28, at ændre luftfartslovens § 158, stk. 1, 1.
pkt., fra »For Grønland gælder loven kun med de
af den særlige grønlandske lovgivning flydende
lempelser.« til »Loven gælder ikke for
Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for Grønland med de ændringer,
som de grønlandske forhold tilsiger. Lovens bestemmelser kan
sættes i kraft på forskellige tidspunkter.«
Det foreslås med
ændringsforslaget at nyaffatte den foreslåede
ændring, således at det fremgår, at § 158,
stk. 1, 1. pkt., ophæves, og at der i stedet indsættes:
»Loven gælder ikke for Grønland, men kan ved
kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger. Lovens bestemmelser kan sættes i kraft
på forskellige tidspunkter.«
Ændringsforslaget er alene af
lovteknisk karakter i forhold til det fremsatte lovforslag.
Med den foreslåede ændring af
territorialbestemmelsen vil luftfartsloven og ændringer
hertil skulle sættes i kraft ved kongelig anordning i
Grønland.
Luftfartsloven, som den på
tidspunktet for lovforslagets fremsættelse gælder for
Grønland, jf. lovbekendtgørelse nr. 76. af 24. januar
2024, samt administrative forskrifter udstedt i medfør heraf
forbliver i kraft, indtil disse ændres.
Der vil kunne vedtages og udstedes
ændringer til de gældende regler i Grønland i
form af anordninger om ikrafttræden for Grønland af
love om ændring af lov om luftfart. Der vil i
forlængelse heraf også kunne udstedes nye
lovbekendtgørelser i forlængelse af udstedelse af
anordninger, der ændrer i luftfartsloven, som den i dag
gælder for Grønland.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.6
i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Med lovforslagets § 2 ophæves
§ 1, nr. 9, og § 4, stk. 4, i lov nr. 2399 af 14.
december 2021 om ændring af lov om luftfart
(Præcisering af rammerne for indskrænkninger i adgangen
til luftfart og for tildeling af tilladelse til at udføre
ruteflyvning, hjemmel til krav om sikkerhedsgodkendelser m.v.).
Ændringerne er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr.
22.
Det følger af § 4, stk. 1, i
lov nr. 2399 af 14. december 2021 om ændring af lov om
luftfart, at loven træder i kraft den 31. december 2021, jf.
dog stk. 2-4.
Det foreslås med
ændringsforslaget, at § 4, stk. 1, i lov nr. 2399 af 14.
december 2021 om ændring af lov om luftfart ændres,
således at henvisningen til »stk. 2-4«
ændres til »stk. 2-3«.
Ændringsforslaget er en konsekvens af
lovforslagets § 2, nr. 2.
Til nr. 7
Det foreslås med lovforslagets §
4, stk. 4, at luftfartsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 76
af 24. januar 2024, og regler fastsat i medfør heraf
forbliver i kraft, indtil loven ophæves eller afløses
af regler fastsat i medfør af luftfartslovens § 158,
stk. 1, 1. pkt., som affattet ved dennes lovs § 1, nr. 28.
Det foreslås med
ændringsforslaget efter »i kraft« og
»afløses« at indsætte »for
Grønland«.
Ændringsforslaget er alene en
sproglig præcisering af den foreslåede bestemmelse,
således at det fremgår klart, at luftfartsloven og
regler udstedt i medfør heraf, som disse gælder for
Grønland, forbliver i kraft for Grønland, indtil
loven ophæves eller afløses for Grønland af
regler fastsat i medfør af den foreslåede nyaffattelse
af territorialbestemmelsen for Grønland, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 28.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. oktober
2024 og var til 1. behandling den 9. oktober 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Transportudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transportministeren sendte den 5. juli 2024 dette udkast til
udvalget, jf. TRU alm. del - bilag 292, folketingsåret
2023-24. Transportministeren sendte den 2. september 2024 et
revideret udkast af lovforslaget til udvalget, jf. TRU alm. del -
bilag 319, folketingsåret 2023-24. Den 2. oktober 2024 sendte
transportministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
11 spørgsmål til transportministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Kris Jensen Skriver (S) Malte
Larsen (S) Maria Durhuus (S) Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S)
fmd. Thomas Jensen (S) Thomas
Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Peter
Juel-Jensen (V) Louise Elholm (V) Anni Matthiesen (V) Hans
Christian Schmidt (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Peter Have (M)
Kenneth Fredslund Petersen (DD) Charlotte Munch (DD) Jens Meilvang
(LA) nfmd. Lars-Christian Brask
(LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mai Mercado (KF) Betina
Kastbjerg (DD) Nick Zimmermann (DF) Mads Olsen (SF) Signe Munk (SF)
Jacob Mark (SF) Leila Stockmarr (EL) Stinus Lindgreen (RV)
Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 24 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |