L 89 Forslag til ældrelov.

Af: Ældreminister Mette Kierkgaard (M)
Udvalg: Ældreudvalget
Samling: 2024-25
Status: 3.beh./Vedtaget

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 07-11-2024

Fremsættelse: 07-11-2024

Skriftlig fremsættelse (7. november 2024)

20241_l89_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (7. november 2024)

Ældreministeren (Mette Kierkgaard):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til ældrelov

(Lovforslag nr. L 89)

Lovforslaget udmønter sammen med det samtidigt fremsatte forslag til lov om ældretilsyn, forslag til lov om lokalplejehjem, forslag til lov om ændring af lov om friplejeboliger og lov om almene boliger m.v. og forslag tillov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, lov om socialtilsyn og forskellige andre love (Ændringer som følge af ældreloven, lov om ældretilsyn og lov om lokalplejehjem) (følgelovforslaget) de lovgivningsmæssige elementer i aftalen, som regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre indgik den 18. april 2024 om en reform af ældreområdet.

Med forslaget til ældrelov indføres en ny hovedlov for ældrepleje og -omsorg, som tilvejebringer de overordnede og forenklede lovgivningsmæssige rammer for fremtidens ældrepleje med fokus på få bærende værdier: Den ældres selvbestemmelse, tillid til medarbejderne og den borgernære ledelse og et tæt samspil med pårørende, lokale fællesskaber og civilsamfund. Med en ny hovedlov reguleres ældreområdet selvstændigt, og det afgrænses som et almenområde. Hermed udskilles ældreområdet fra det specialiserede socialområde.

Med lovforslaget fastsættes bl.a. krav om, at ældreplejens kerneydelser skal tildeles i form af kommunalt fastsatte rummelige pleje- og omsorgsforløb, som skal udgøre en ramme for hjælpen ud fra den ældres aktuelle behov og ønsker. Frem for opdeling i standardiserede enkeltydelser vil der efter ældreloven blive truffet afgørelse om tildeling af et forløb, hvor der er plads til løbende at justere i hjælpen uden at der skal træffes ny afgørelse hver gang.

Et andet centralt element i lovforslaget er, at der fastsættes krav om helhedspleje, dvs. at både offentlige og private leverandører skal kunne levere hele pleje- og omsorgsforløbet. Formålet er at sikre en sammenhængende og koordineret hjælp med færrest mulige forskellige udførende medarbejdere i den ældres hjem og bedre mulighed for hurtigt at reagere på behov for justeringer i hjælpen. Med indførelsen af helhedspleje udvides det frie valg for den ældre, så både kommunale og private leverandører får mulighed for at levere fleksibel og sammenhængende hjælp på lige fod.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.