Skriftlig fremsættelse (7. november
2024)
Ældreministeren (Mette Kierkgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til ældrelov
(Lovforslag nr. L 89)
Lovforslaget udmønter sammen med det
samtidigt fremsatte forslag til lov om ældretilsyn, forslag
til lov om lokalplejehjem, forslag til lov om ændring af lov
om friplejeboliger og lov om almene boliger m.v. og forslag tillov
om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, lov om
socialtilsyn og forskellige andre love (Ændringer som
følge af ældreloven, lov om ældretilsyn og lov
om lokalplejehjem) (følgelovforslaget) de
lovgivningsmæssige elementer i aftalen, som regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Danmarksdemokraterne,
Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative
Folkeparti og Radikale Venstre indgik den 18. april 2024 om en
reform af ældreområdet.
Med forslaget til ældrelov
indføres en ny hovedlov for ældrepleje og -omsorg, som
tilvejebringer de overordnede og forenklede
lovgivningsmæssige rammer for fremtidens ældrepleje med
fokus på få bærende værdier: Den
ældres selvbestemmelse, tillid til medarbejderne og den
borgernære ledelse og et tæt samspil med
pårørende, lokale fællesskaber og civilsamfund.
Med en ny hovedlov reguleres ældreområdet
selvstændigt, og det afgrænses som et
almenområde. Hermed udskilles ældreområdet fra
det specialiserede socialområde.
Med lovforslaget fastsættes bl.a.
krav om, at ældreplejens kerneydelser skal tildeles i form af
kommunalt fastsatte rummelige pleje- og omsorgsforløb, som
skal udgøre en ramme for hjælpen ud fra den
ældres aktuelle behov og ønsker. Frem for opdeling i
standardiserede enkeltydelser vil der efter ældreloven blive
truffet afgørelse om tildeling af et forløb, hvor der
er plads til løbende at justere i hjælpen uden at der
skal træffes ny afgørelse hver gang.
Et andet centralt element i lovforslaget
er, at der fastsættes krav om helhedspleje, dvs. at
både offentlige og private leverandører skal kunne
levere hele pleje- og omsorgsforløbet. Formålet er at
sikre en sammenhængende og koordineret hjælp med
færrest mulige forskellige udførende medarbejdere i
den ældres hjem og bedre mulighed for hurtigt at reagere
på behov for justeringer i hjælpen. Med
indførelsen af helhedspleje udvides det frie valg for den
ældre, så både kommunale og private
leverandører får mulighed for at levere fleksibel og
sammenhængende hjælp på lige fod.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.