Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 17. december 2024
Forslag
til
Ældrelov
Kapitel 1
Formål og
anvendelsesområde
§ 1.
Loven har til formål at tilvejebringe rammerne for en
ældrepleje, der med udgangspunkt i den enkelte persons
aktuelle livssituation og behov understøtter en alderdom,
som er præget af mest mulig livsglæde, selvhjulpenhed
og tid til omsorg og nærvær.
Stk. 2. Med
denne lov tilsigtes særlig at understøtte
følgende:
1) Den
ældres selvbestemmelse.
2) Tillid til
medarbejderne og den borgernære ledelse.
3) Et tæt
samspil med pårørende, lokale fællesskaber og
civilsamfund.
§ 2.
Loven finder anvendelse for personer, som opholder sig lovligt her
i landet, og som har nået folkepensionsalderen, jf. § 1
a i lov om social pension, og har behov for pleje og omsorg til
varetagelsen af den daglige livsførelse på grund af
nedsat funktionsevne, der er opstået i forbindelse med
personens aldring, jf. dog stk. 2 og 4 og §§ 4, 6, 8, 16,
23-26, 34-37 og 44.
Stk. 2. Loven
finder også anvendelse for ældre personer, som opholder
sig lovligt her i landet, og som ikke har nået
folkepensionsalderen, når det efter en samlet vurdering af
personens livssituation vurderes, at behovet for pleje og omsorg
til varetagelsen af den daglige livsførelse svarer til det
behov, som ældre personer, der har nået
folkepensionsalderen, kan have, jf. stk. 1.
Stk. 3.
Vurderingen af, om en person er omfattet af stk. 1 eller 2,
foretages af kommunalbestyrelsen i personens handlekommune, jf.
§§ 9 og 9 b i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område.
Stk. 4. Loven
finder ikke anvendelse for personer, der er omfattet af
§§ 95 eller 96 i lov om social service.
§ 3.
Der kan ved aftale med andre stater eller internationale
organisationer gives kommunalbestyrelsen mulighed for at yde
hjælp til behandling eller pleje m.v. af længere
varighed i Danmark til personer, som har særlig tilknytning
til landet, men som på ansøgningstidspunktet ikke
opholder sig i Danmark. Det samme gælder til herboende
personers behandling eller pleje m.v., når de tager ophold i
et andet land, hvortil de pågældende har særlig
tilknytning.
Kapitel 2
Forebyggelse
§ 4.
Kommunalbestyrelsen skal med henblik på at understøtte
en alderdom med mest mulig selvstændighed i den daglige
livsførelse og evne til i videst muligt omfang at tage vare
på egne behov tilvejebringe en generel forebyggende indsats
over for ældre borgere i kommunen, herunder ved
iværksættelse af opsøgende indsatser
målrettet personer, hvor der vurderes at være et
forebyggelsespotentiale.
§ 5.
Tilbud efter §§ 10 og 11 skal gives med et forebyggende,
rehabiliterende og vedligeholdende sigte.
§ 6.
Kommunalbestyrelsen kan iværksætte eller give tilskud
til generelle tilbud med aktiverende og forebyggende sigte, som
ikke modtager tilskud eller støtte efter anden lovgivning.
Kommunalbestyrelsen fastsætter retningslinjer for, hvilke
personer der kan benytte tilbuddene.
Stk. 2.
Ældreministeren fastsætter regler om betaling for
tilbud efter stk. 1, herunder om beregningsgrundlaget for
betalingen.
Kapitel 3
Civilsamfund og lokale
fællesskaber
§ 7.
Kommunalbestyrelsen skal samarbejde med frivillige sociale
organisationer og foreninger på ældreområdet.
Rammerne for samarbejdet fastlægges af den enkelte
kommunalbestyrelse.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen yder støtte til frivilligt arbejde
på ældreområdet.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen fastsætter årligt et beløb
til støtte efter stk. 2.
§ 8.
Kommunalbestyrelsen og regionsrådet kan tegne ansvars- og
ulykkesforsikringer for borgere, der i tilknytning til
løsning af kommunale og regionale opgaver yder en frivillig
indsats i kommunen eller regionen på
ældreområdet. Forsikringerne skal tegnes på samme
vilkår som forsikringer, der er tegnet af kommunen eller
regionen for borgere, der udfører frivilligt arbejde
på ældreområdet.
Kapitel 4
Helhedspleje og almene tilbud
m.v.
Kommunalpolitisk
beslutning om indhold og rammer m.v. for kommunens
helhedspleje
§ 9.
Kommunalbestyrelsen træffer beslutning om, hvilke tilbud om
helhedspleje i form af få, sammenhængende og rummelige
pleje- og omsorgsforløb der skal kunne tilbydes efter §
10, herunder rammerne for organisering, tilrettelæggelse og
udmøntning af tilbuddene.
Stk. 2.
Helhedspleje efter stk. 1 omfatter følgende:
1) Personlig
hjælp og pleje.
2) Hjælp
eller støtte til nødvendige praktiske opgaver m.v. i
hjemmet.
3)
Genoptræning af fysisk funktionsnedsættelse
forårsaget af sygdom, der ikke behandles i tilknytning til en
sygehusindlæggelse.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at oplysninger om rammerne for og
indholdet af kommunens få, sammenhængende og rummelige
pleje- og omsorgsforløb, jf. stk. 1, er tilgængelige
for borgerne.
Tilbud om helhedspleje i
form af et sammenhængende og rummeligt pleje- og
omsorgsforløb
§
10. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde personer omfattet af
loven, som på grund af nedsat fysisk, psykisk eller social
funktionsevne har behov for hjælp eller støtte i den
daglige livsførelse, et sammenhængende og rummeligt
pleje- og omsorgsforløb, som muliggør en
løbende tilpasning af indholdet i tilbuddet inden for det
tilbudte forløb i takt med udviklingen i den enkelte persons
ressourcer og behov.
Tilrettelæggelse og
udførelse af tilbud om helhedspleje
§
11. Tilbud efter § 10 skal løbende
tilrettelægges og udføres på baggrund af dialog
mellem den udførende medarbejder og den, der modtager
tilbuddet, og ud fra en faglig vurdering af modtagerens aktuelle
behov og ressourcer.
Stk. 2.
Tilrettelæggelse og udførelse af tilbud efter §
10 skal i forhold til den person, der modtager hjælpen, tage
afsæt i følgende tilgang:
1) En
helhedsorienteret indsats med hensyntagen til modtagerens samlede
livssituation.
2)
Tværfaglighed.
3) Kontinuitet,
fleksibilitet og sammenhæng i hjælpen med færrest
mulige forskellige udførende medarbejdere i hjemmet.
4) Modtagerens
selvbestemmelse og løbende indflydelse på
hjælpen.
§
12. Kommunen skal ved tilrettelæggelsen af tilbuddet
efter § 10 til en modtager med en demensdiagnose så vidt
muligt respektere dennes vejledende tilkendegivelser for fremtiden
med hensyn til bolig, pleje og omsorg (plejetestamente).
Madlevering og
madordning
§
13. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde mindst ét
dagligt måltid mad i form af en hovedret leveret til
personer, der er omfattet af loven, som bor i eget hjem, og som
ikke selv kan udføre madlavningen på grund af nedsat
funktionsevne.
§
14. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde madordning i form af
fuld forplejning til personer, der bor følgende steder:
1) På
plejehjem m.v., jf. § 47.
2) I
plejeboligbebyggelser, jf. lov om almene boliger m.v. eller lov om
boliger for ældre og personer med handicap.
3) I
friplejeboliger, jf. lov om friplejeboliger.
Kommunalbestyrelsens
udlån af robotstøvsuger eller økonomisk
støtte til køb heraf
§
15. Kommunalbestyrelsen kan udlåne
robotstøvsugere eller yde økonomisk støtte til
køb heraf til personer, som modtager tilbud efter §
10.
Afløsning,
aflastning og midlertidigt ophold
§
16. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde afløsning eller
aflastning til en ægtefælle eller andre nære
pårørende, der passer en person, der er omfattet af
loven.
§
17. Kommunen kan tilbyde midlertidigt ophold for personer,
der i en periode har særligt behov for pleje og omsorg.
Kapitel 5
Frit valg af leverandører af
helhedspleje og madlevering
§
18. Kommunalbestyrelsen skal skabe grundlag for, at
personer, der modtager et tilbud efter §§ 10 eller 13,
kan vælge mellem to eller flere leverandører, hvoraf
alene den ene leverandør kan være kommunal.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal for at opfylde forpligtelsen i stk. 1 som
minimum
1) indgå
kontrakt med en eller flere leverandører eller
2) tilbyde et
fritvalgsbevis, som giver personer, der modtager tilbud efter
§§ 10 eller 13, adgang til, at de selv indgår
aftale med en cvr-registreret virksomhed om hjælpens
udførelse, jf. dog stk. 4.
Stk. 3.
Leverandører af pleje- og omsorgsforløb skal tilbyde
et sammenhængende forløb efter § 10 og skal kunne
levere alle de elementer, der indgår i helhedspleje, jf.
§ 9, stk. 2.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde træffe
afgørelse om, at en person ikke tilbydes fritvalgsbevis
efter stk. 2, nr. 2.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen skal vejlede de personer, der modtager et
fritvalgsbevis efter stk. 2, nr. 2, om ordningen.
Stk. 6.
Ældreministeren fastsætter nærmere regler om
leverandørernes pligt til at informere kommunalbestyrelsen
om ændringer i personens behov for tilbud efter § 10 og
om kommunalbestyrelsens tilrettelæggelse af tilbuddet om
fritvalgsbeviset, jf. stk. 2, nr. 2.
Afregning af private
leverandører ved godkendelsesordning m.v.
§
19. Benytter kommunalbestyrelsen en godkendelsesordning uden
priskonkurrence ved tilvejebringelse af det frie
leverandørvalg efter § 18, stk. 2, nr. 1,
fastsætter kommunalbestyrelsen afregningspriser for tilbud
efter §§ 10 og 13 ud fra en beregning af kommunens
gennemsnitlige langsigtede omkostninger ved levering af et
tilsvarende tilbud.
Stk. 2. Benytter
kommunalbestyrelsen tilbud om fritvalgsbevis ved tilvejebringelse
af det frie leverandørvalg efter § 18, stk. 2, nr. 2,
fastsætter kommunalbestyrelsen værdien af
fritvalgsbeviser for tilbud efter §§ 10 og 13 ud fra en
beregning af kommunens gennemsnitlige langsigtede omkostninger ved
levering af et tilsvarende tilbud.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen afregner med den leverandør, som
borgeren har valgt, til den pris, der er beregnet efter regler
udstedt efter stk. 6.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal løbende efter behov og mindst en
gang årligt i forbindelse med aflæggelse af
årsregnskab foretage efterberegning af de beregnede
afregningspriser efter stk. 1 og 2.
Stk. 5. Har
kommunens faktiske omkostninger ved levering af tilsvarende tilbud
været højere end den fastsatte afregningspris efter
stk. 1 og 2, skal kommunalbestyrelsen efterbetale
leverandøren forskellen. Har kommunens faktiske omkostninger
ved levering af tilsvarende tilbud været lavere end den
fastsatte afregningspris efter stk. 1 og 2, skal
leverandøren efterbetale kommunalbestyrelsen forskellen.
Stk. 6.
Ældreministeren fastsætter nærmere regler om
beregningsgrundlaget for afregningspriser og regler om
efterbetaling til brug for afregning med private
leverandører. Ældreministeren fastsætter
herudover nærmere regler om beregningsgrundlaget for
fastsættelse og offentliggørelse af fritvalgsbevisets
værdi.
Stk. 7.
Ældreministeren fastsætter efter forhandling med
erhvervsministeren nærmere regler om en fast overheadsats,
der anvendes ved afregningen med private leverandører af
tilbud efter §§ 10 og 13.
Selvudpeget
hjælper
§
20. En person, som modtager tilbud efter § 10, kan
vælge selv at udpege en person til at udføre
opgaverne, jf. dog § 21. Den udpegede person skal godkendes af
kommunalbestyrelsen, som herefter skal indgå kontrakt med den
udpegede person om omfang og indhold af opgaverne, om
leverancesikkerhed og om betaling m.v.
Stk. 2. Den
udpegede person skal alene udføre de opgaver, der
indgår i kontrakten med kommunalbestyrelsen.
§
21. § 18, jf. § 10, og § 20 gælder ikke
for personer, der bor følgende steder:
1) På
plejehjem m.v., jf. § 47.
2) I
plejeboligbebyggelser, jf. lov om almene boliger m.v. eller lov om
boliger for ældre og personer med handicap.
3) I
friplejeboliger, jf. lov om friplejeboliger.
Forebyggelse af konkurs
hos private leverandører m.v.
§
22. Kommunalbestyrelsen skal have en skriftlig
beredskabsplan med retningslinjer for, hvordan kommunalbestyrelsen
håndterer konkurser hos private leverandører af tilbud
efter §§ 10 og 13, som kommunalbestyrelsen indgår
kontrakt med, jf. § 18, stk. 2, nr. 1.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal i forbindelse med kontraktindgåelse
med private leverandører af tilbud efter §§ 10 og
13 stille krav om følgende:
1) Den private
leverandør skal inden kontraktindgåelse og en gang
årligt i kontraktperioden sende skattemæssige
årsregnskaber til kommunen.
2) Den private
leverandør, der i medfør af årsregnskabsloven
er omfattet af krav om at udarbejde regnskab og krav om at lade
regnskabet revidere, skal inden kontraktindgåelse og en gang
årligt i kontraktperioden sende et revideret regnskab til
kommunen eller henvise kommunen til, hvor regnskabet kan findes
på www.cvr.dk. Har leverandøren endnu ikke aflagt
regnskab efter årsregnskabsloven, kan kommunalbestyrelsen
fastsætte krav om anden passende dokumentation.
3) Den private
leverandør skal dokumentere, at der ved
kontraktindgåelse ikke er forfalden gæld på
50.000 kr. eller derover til offentlige myndigheder
vedrørende skatter, afgifter eller bidrag til sociale
sikringsordninger i henhold til dansk lovgivning eller lovgivningen
i det land, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er
etableret.
4) Bankgaranti
eller tilsvarende garanti ved kontraktindgåelse med den
private leverandør af tilbud efter §§ 10 og
13.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde fravige
kravet i stk. 2, nr. 3.
Kapitel 6
Pasning af døende
§
23. Kommunalbestyrelsen kan efter ansøgning yde
plejevederlag som nævnt i § 24 til en person, der passer
en nærtstående, der ønsker at dø i eget
hjem. Det er en betingelse for at yde plejevederlag, at
hospitalsbehandling efter en lægelig vurdering må anses
for udsigtsløs, og at den nærtståendes tilstand
ikke i øvrigt nødvendiggør indlæggelse
eller forbliven på sygehus eller ophold på plejehjem, i
plejebolig el.lign. Det er endvidere en betingelse, at den
nærtstående er indforstået med etableringen af
plejeforholdet.
Stk. 2. En
arbejdsgiver, der yder løn til en ansat under dennes
fravær fra arbejdet i forbindelse med pasning af en
nærtstående efter stk. 1, således at den ansatte
ikke har en tabt arbejdsindtægt, er berettiget til at
få udbetalt det beløb, som den ansatte ellers ville
være berettiget til i plejevederlag efter stk. 1.
§
24. Plejevederlag efter § 23 udgør 1,5 gange det
dagpengebeløb, som modtageren i tilfælde af egen
sygdom ville have ret til efter lov om sygedagpenge, jf. dog stk.
2. Selvstændige erhvervsdrivende, der ikke er tilmeldt den
frivillige forsikring, eller som i henhold til den frivillige
forsikring har ret til dagpenge fra tredje fraværsdag, kan
få udbetalt plejevederlag fra første fraværsdag.
Plejevederlaget kan ikke overstige den hidtidige indtægt, jf.
§ 47 i lov om sygedagpenge.
Stk. 2.
Personer, som ikke er berettiget til plejevederlag efter stk. 1,
får udbetalt 17.633 kr. (2024-niveau) månedligt i
plejevederlag. Beløbet reguleres en gang årligt den 1.
januar med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. Det beløb, der fremkommer efter
regulering, afrundes til nærmeste kronebeløb.
Reguleringen foretages første gang pr. 1. januar 2026.
Personer, som er berettiget til plejevederlag efter stk. 1, kan
vælge i stedet at få udbetalt et plejevederlag som
anført i 1. pkt. Plejevederlaget kan i dette tilfælde
ikke udbetales sammen med en anden offentlig
forsørgelsesydelse. Deles flere personer om plejeopgaven,
nedsættes beløbet svarende til den
pågældendes forholdsmæssige andel af
plejeopgaven.
Stk. 3. Deles
flere personer om plejeopgaven, kan det samlede plejevederlag ikke
overstige 1,5 gange det maksimale sygedagpengebeløb efter
§ 50, stk. 1, i lov om sygedagpenge.
Stk. 4. I ganske
særlige tilfælde kan kommunalbestyrelsen beslutte at
yde plejevederlag med et højere beløb end
anført i stk. 1-3.
§
25. Retten til plejevederlag ophører ved
plejeforholdets afslutning. Ved den nærtståendes
død bevares retten til plejevederlag i indtil 14 dage efter
dødsfaldet. Den nærtståendes indlæggelse
af kortere varighed på sygehus el.lign. medfører ikke
i sig selv bortfald af plejevederlag.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om
ophør af retten til plejevederlag, hvis pleje i hjemmet ikke
fortsat kan anses for hensigtsmæssig.
§
26. Kommunalbestyrelsen kan dække udgiften til
sygeplejeartikler m.v., såfremt udgiften ikke dækkes
på anden vis, når
1) en person i
forbindelse med et etableret plejeforhold, jf. § 23, passer en
nærtstående, der ønsker at dø i eget
hjem,
2) kommunen
varetager plejen helt eller delvis,
3)
kommunalbestyrelsen yder tilskud efter § 95 i lov om social
service eller
4) et hospice
varetager plejen.
Kapitel 7
Plejeoversigten
§
27. Ældreministeren samler og formidler oplysninger om
de kommunale og private plejeenheder og leverandører, der er
nævnt i stk. 2, i en landsdækkende plejeoversigt
(plejeoversigten) med henblik på følgende:
1) At sikre
gennemsigtighed, skabe overblik over og muliggøre
sammenligning mellem plejeenhederne og leverandørerne for
dermed at understøtte borgernes frie valg, jf. § 18,
på et oplyst grundlag.
2) At
understøtte lige konkurrence mellem private og offentlige
plejeenheder og leverandører.
Stk. 2.
Plejeoversigten indeholder oplysninger om følgende kommunale
og private plejeenheder og leverandører:
1) Plejehjem
m.v., jf. § 47.
2)
Plejeboligbebyggelser, jf. lov om almene boliger m.v.
3)
Plejeboligbebyggelser, jf. lov om boliger for ældre og
personer med handicap.
4)
Friplejeboligbebyggelser, jf. lov om friplejeboliger.
5) Andre
tilsvarende boligenheder, herunder midlertidige pladser, hvor
hjælpen udgår fra servicearealer og der er tilknyttet
fast personale.
6) Kommunale og
private leverandører, der leverer tilbud i borgernes egne
hjem, jf. § 10.
Stk. 3.
Plejeoversigten omfatter ikke tilbud, hvor der i væsentligt
omfang leveres hjælp og støtte til borgerne efter lov
om social service.
Stk. 4.
Kommunale og private plejeenheder og leverandører, som er
nævnt i stk. 2, kan kun indgå i kommunalbestyrelsens
forsyning, jf. § 28, hvis de er registreret i
plejeoversigten.
Stk. 5.
Ældreministeren fastsætter nærmere regler om
plejeoversigten, herunder om kommunale og private plejeenheder og
leverandørers pligt til at give oplysninger til
plejeoversigten, og om Sundhedsdatastyrelsens beføjelser i
den forbindelse.
Kapitel 8
Kommunalbestyrelsens
forsyningsansvar, skriftlig oplysning om tildelt tilbud og
klageadgang m.v.
§
28. Kommunalbestyrelsen skal ved brug af egne tilbud eller
ved samarbejde med andre kommuner, regioner eller private
sørge for, at der er de nødvendige tilbud efter denne
lov.
§
29. Kommunalbestyrelsen skal ved afgørelser efter
§§ 10, 13, 14, 16 og 17, § 18, stk. 4, og § 20
skriftligt oplyse om indholdet af det tilbud, der er bevilget i
forbindelse med afgørelsen. Kommunalbestyrelsen kan ved
mindre justeringer af begunstigende karakter i tilbuddene undlade
at fremsende en ny skriftlig oplysning herom.
§
30. Kommunalbestyrelsens afgørelser efter
§§ 10, 13, 14, 16 og 17, § 18, stk. 4, og
§§ 20 og 23-26 kan indbringes for Ankestyrelsen efter
reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område.
Stk. 2.
Træffer kommunalbestyrelsen afgørelse efter
§§ 10, 13, 14, 16 eller 17, § 18, stk. 4, eller
§§ 20 eller 23-26 over for personer, der, før de
blev omfattet af denne lov, har modtaget en afgørelse efter
§§ 83, 83 a eller 84, § 86, stk. 1, § 91, stk.
3, eller §§ 119 eller 122 i lov om social service, kan
personen ikke for Ankestyrelsen indbringe den del af
kommunalbestyrelsens afgørelse, som medfører, at
afgørelsen efter lov om social service ophører.
§
31. Kommunalbestyrelsen i handlekommunen, jf. §§ 9
og 9 b i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område, fører tilsyn med de tilbud, som
kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse om efter denne
lov.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen i handlekommunen, jf. §§ 9 og 9 b i
lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område, skal løbende følge de enkelte sager for
den person, der modtager tilbuddet, for at sikre, at tilbuddet
fortsat opfylder sit formål. Kommunalbestyrelsen skal
herunder vurdere, om der er behov for at give andre tilbud.
Kapitel 9
Betaling for tilbud
§
32. Den, der modtager tilbud efter §§ 6, 10, 13,
14, 16, 17 eller 47 til sig selv eller sin ægtefælle,
skal, medmindre andet er bestemt i denne lov, betale for tilbuddet,
der modtages. Betalingen kan fastsættes forholdsmæssigt
på baggrund af den pågældendes
indkomstgrundlag.
§
33. Kommunalbestyrelsen kan ikke opkræve betaling for
personaleomkostninger i forbindelse med tilbud efter § 10.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan opkræve betaling for
personaleomkostninger i forbindelse med tilbud efter §§
13, 14, 16 og 17.
Stk. 3.
Opgørelse af indkomstgrundlag ved beregningen af betalingen
for tilbuddet foretages af told- og skatteforvaltningen på
grundlag af oplysninger for det senest afsluttede indkomstår.
Opgørelsen anvendes med virkning for det andet
kalenderår efter indkomstårets udløb.
Stk. 4.
Skatteforvaltningslovens regler om klage over afgørelser om
forskudsregistrering af indkomst finder tilsvarende anvendelse
på afgørelser om indtægtsgrundlaget.
Stk. 5.
Ældreministeren fastsætter regler om betaling for
tilbud efter §§ 10, 13, 14, 16 og 17 og om beregnings- og
indkomstgrundlag for betalingen for disse tilbud.
Stk. 6.
Ældreministeren fastsætter nærmere regler om
modtagerens maksimale egenbetaling for madlevering og madordning
efter §§ 13 og 14, herunder om regulering af
egenbetalingen.
Kapitel 10
Ældreråd
§
34. I hver kommune etableres mindst ét
ældreråd. Ældrerådets medlemmer
vælges ved direkte valg. Ældrerådet
rådgiver kommunalbestyrelsen i ældrepolitiske
spørgsmål og formidler synspunkter mellem borgerne og
kommunalbestyrelsen om lokalpolitiske spørgsmål, der
vedrører de ældre.
Stk. 2.
Ældrerådet består af mindst 5 medlemmer, og for
hvert medlem kan vælges en stedfortræder. Der kan ikke
anvendes listeopstillinger eller indgås valgforbund i
forbindelse med valg til ældreråd.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal i samarbejde med ældrerådet
fastlægge de nærmere rammer for rådets virke,
herunder aftale nærmere om, hvordan og i hvilket omfang
ældrerådet skal høres. Kan der ikke opnås
enighed om, hvordan og i hvilket omfang ældrerådet skal
høres, skal kommunalbestyrelsen høre
ældrerådet om alle forslag, der vedrører de
ældre.
§
35. Kommunalbestyrelsen fastsætter i samarbejde med
ældrerådet vedtægter for ældrerådet.
Ældrerådet fastsætter selv sin
forretningsorden.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen betaler udgifterne ved ældrerådets
virksomhed og stiller sekretariatsbistand til rådighed, hvis
rådet ønsker dette.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen yder diæter, erstatning for dokumenteret
tabt arbejdsfortjeneste og udgiftsgodtgørelse til
ældrerådets medlemmer efter reglerne i § 16 a i
lov om kommunernes styrelse.
Stk. 4. Et
medlem af rådet er ikke forpligtet til at modtage
diæter eller udgiftsgodtgørelse, der tilkommer den
pågældende efter stk. 3.
§
36. Kommunalbestyrelsen sørger for, at der afholdes
valg til ældrerådet mindst hvert fjerde år, og
fastsætter i samarbejde med ældrerådet regler
for, hvordan valget skal afholdes.
Stk. 2.
Personer, der har fast bopæl i kommunen, og som er fyldt 60
år, har valgret og er valgbare til
ældrerådet.
Stk. 3. Er der
ikke 4 uger før valgdagen opstillet det nødvendige
antal kandidater, kan kommunalbestyrelsen i samråd med det
siddende ældreråd beslutte at aflyse afstemningen. Alle
de opstillede kandidater er i så fald valgt.
§
37. Ældreministeren kan efter ansøgning fra
kommunalbestyrelsen give dispensation fra reglerne i §§
34-36.
Kapitel 11
Forsøg
§
38. Ældreministeriet kan efter ansøgning fra en
kommunalbestyrelse, et regionsråd eller en privat
leverandør godkende, at lovens bestemmelser fraviges i
forbindelse med et forsøg. Godkendelse gives for en
afgrænset forsøgsperiode. Det er en betingelse for
godkendelse, at forsøget evalueres.
Stk. 2. Der kan
ikke gives godkendelse efter stk. 1 til følgende:
1)
Forsøg, som indebærer, at borgere stilles ringere end
efter loven.
2)
Forsøg, som medfører statslige merudgifter.
3)
Forsøg, som indebærer fravigelse af reglerne om
tilsyn, jf. § 31.
4)
Forsøg, som indebærer fravigelse af reglerne om
klage.
Stk. 3.
Ældreministeren offentliggør årligt en status
for anvendelsen af forsøg, jf. stk. 1.
Kapitel 12
Finansiering og statsrefusion
m.v.
§
39. Kommunen afholder endeligt udgifterne efter denne
lov.
§
40. Den kommunale, regionale eller private leverandør
fastsætter vejledende takster for tilbud efter denne lov,
medmindre der er fastsat andre regler herom i anden lovgivning
eller regler fastsat i medfør heraf. 1. pkt. gælder
ikke for tilbud omfattet af reglerne om frit valg, jf. § 18.
Taksterne fastsættes på baggrund af samtlige
budgetterede, direkte og indirekte langsigtede omkostninger ved
levering eller drift af tilbuddet.
Stk. 2. Anvender
en kommune en anden kommunes eller en regions tilbud efter denne
lov, skal krav om betaling herfor på baggrund af den
beregnede takst, jf. stk. 1, være fremsat senest 12
måneder efter levering af tilbuddet.
Stk. 3.
Ældreministeren kan fastsætte nærmere regler om
takstberegningen, herunder om grundlaget for beregningen, om,
hvilke tilbud efter loven og hvilken sundhedsfaglig indsats efter
sundhedsloven der er omfattet af stk. 1, og om, hvornår stk.
1 kan fraviges.
§
41. Staten yder forskudsrefusion af en kommunes
refusionsberettigende udgifter efter denne lov.
§
42. Staten refunderer kommunernes udgifter til tilbud efter
denne lov, når udgiften er omfattet af EU-rettens regler om
mellemstatslig refusion. Kommunen anmelder krav herom, og staten
modtager den anmeldte refusion fra debitorstatens sociale
sikringsmyndigheder.
Stk. 2.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter efter forhandling
med ældreministeren regler om den nationale administrative
gennemførelse af mellemstatslig refusion i henhold til
EU-retten.
§
43. Staten afholder efter reglerne i stk. 2 udgifter til en
udlænding, der har opholdstilladelse efter
1)
udlændingelovens §§ 7 eller 8,
2)
udlændingelovens § 9 b,
3)
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, i umiddelbar
forlængelse af en opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 b,
4)
udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1 eller 2, som
konsekvens af tilknytning til en i Danmark fastboende person,
når denne person selv har fået opholdstilladelse efter
en af de bestemmelser, der er nævnt i nr. 1-3, eller
når tilknytningen kan føres tilbage til en sådan
person,
5)
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, når tilladelsen er
givet til en person over 18 år, hvis far eller mor har
fået opholdstilladelse efter en af de bestemmelser, der er
nævnt i nr. 1,
6)
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, når tilladelsen er
meddelt en ægtefælle til eller et barn af en person med
opholdstilladelse som nævnt i nr. 2 og 3,
7)
udlændingelovens § 9 c, når tilladelsen er meddelt
en asylsøgende udlænding,
8)
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, når tilladelsen er
givet som konsekvens af en tilknytning til en mindreårig
asylansøgende udlænding, som har fået
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 eller
§ 9 c,
9)
udlændingelovens § 9 e,
10) lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har
bistået danske myndigheder m.v., eller
11) lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra
Ukraine.
Stk. 2. Staten
afholder en kommunes udgifter til udlændinge, som inden 2
år efter datoen for opholdstilladelsen på grund af
betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
anbringes i døgnophold i et tilbud efter § 47 i denne
lov, i en friplejebolig efter lov om friplejeboliger eller i en
bolig eller boform, som kan sidestilles hermed, dog kun indtil den
pågældende i en sammenhængende periode på 2
år har klaret sig selv.
§
44. Personer, der på grund af deres aktiviteter under
anden verdenskrig modtager erstatning i henhold til lov om
erstatning til besættelsestidens ofre, kan visiteres direkte
fra udlandet til et plejehjem, jf. § 47, der har personale med
særlig ekspertise i at pleje personer, der lider af
kz-syndrom.
Stk. 2. For at
kunne blive visiteret til et plejehjem efter stk. 1 skal de
pågældende
1) opfylde
betingelserne for at få opholdstilladelse i Danmark og
2) opfylde de
gældende betingelser for visitation til plejehjem i den
kommune, hvor plejehjemmet ligger.
Stk. 3.
Ældreministeren fastsætter nærmere regler om
dokumentation for, at visitationsbetingelserne, jf. stk. 2, er
opfyldt.
Kapitel 13
Ikrafttrædelses- og
overgangsbestemmelser
§
45. Loven træder i kraft den 1. juli 2025.
Stk. 2. §
27, stk. 3, finder først anvendelse fra den 1. juli 2027.
Indtil da finder de hidtil gældende regler anvendelse.
§
46. Afgørelser efter §§ 2 a, 84, 119 eller
122 i lov om social service, der er truffet før den 1. juli
2025, er fortsat gældende, medmindre den tildelte hjælp
eller støtte m.v. er ophørt før dette
tidspunkt.
Stk. 2.
Afgørelser efter §§ 83 eller 83 a, § 86, stk.
1, eller § 91, stk. 3, i lov om social service, der er truffet
før den 1. juli 2025, er gældende indtil den 1. juli
2027, medmindre den tildelte hjælp eller støtte m.v.
er ophørt før dette tidspunkt, jf. dog stk. 5 og
6.
Stk. 3. §
2, stk. 5, i lov om social service finder ikke anvendelse for
personer omfattet af stk. 1 eller 2.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsens forpligtelse efter §§ 10, 13 og 14
finder ikke anvendelse før den 1. juli 2027 for personer,
over for hvem der før den 1. juli 2025 er truffet
afgørelse efter §§ 83 eller 83 a eller § 86,
stk. 1, i lov om social service, jf. dog stk. 5. Senest den 1. juli
2027 skal kommunalbestyrelsen have truffet afgørelse efter
§§ 10, 13 og 14 over for personer omfattet af 1. pkt.
Stk. 5. I det
omfang en persons behov efter den 1. juli 2025 ændrer sig i
et omfang, som indebærer, at den hjælp eller
støtte m.v., som personen er tildelt i medfør af en
afgørelse, der er omfattet af stk. 2, ikke længere
imødekommer personens behov, indtræder
kommunalbestyrelsens forpligtelse til at træffe
afgørelse efter §§ 10, 13 og 14 på det
tidspunkt, hvor personens behov ændrer sig.
Kommunalbestyrelsen kan af egen drift vælge at træffe
afgørelse efter §§ 10, 13 og 14 før den 1.
juli 2027, uanset at en persons behov ikke har ændret sig
efter den 1. juli 2025.
Stk. 6.
Personer, der før lovens ikrafttræden har valgt en
privat leverandør eller et fritvalgsbevis i henhold til
§ 91, stk. 2, jf. stk. 1, i lov om social service, og som har
indgået aftale med en virksomhed om at udføre
hjælp eller støtte m.v., kan fortsætte med denne
ordning efter de hidtil gældende regler, indtil den
hjælp eller støtte m.v., som personen er tildelt i
medfør af en afgørelse efter § 83 i lov om
social service, ikke længere imødekommer personens
behov, dog senest ved leverandøraftalens udløb.
Stk. 7.
Personer, der før lovens ikrafttræden har udpeget en
anden person til at udføre opgaver i medfør af §
94 i lov om social service, kan vælge at lade denne anden
person fortsætte med at udføre opgaverne, indtil den
hjælp eller støtte m.v., som personen er tildelt i
medfør af en afgørelse efter § 83 i lov om
social service, ikke længere imødekommer personens
behov, dog senest ved leverandøraftalens udløb.
Stk. 8.
Ældreråd, der er etableret efter reglerne i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område,
kan fortsætte deres virke efter de hidtil gældende
regler, indtil 4 år efter at der senest blev afholdt valg til
ældrerådet.
§
47. Regionsrådet og kommunalbestyrelsen driver de
bestående plejehjem og beskyttede boliger efter de hidtil
gældende regler i lov om social bistand. Dog kan kommunen
ikke opkræve betaling for den særlige service m.v. som
følge af plejehjemsopholdet. Ældreministeren
fastsætter nærmere regler herom, herunder regler, der
er tilnærmet reglerne for ældreboliger og plejeboliger
efter lov om almene boliger m.v., og regler om beskyttelse mod
ufrivillig flytning inden for et plejehjem eller en beskyttet
bolig.
§
48. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Stk. 2. §
196, stk. 2 og 3, i lov om social service finder tilsvarende
anvendelse, dog således at fastsættelse af regler efter
§ 196, stk. 2, i relation til tilbud efter § 47 sker
efter forhandling med ældreministeren.