Betænkning afgivet af
Ældreudvalget den 11. december 2024
1. Ændringsforslag
Ældreministeren har stillet 2
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og DF) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (DF) indstiller
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme imod de stillede
ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget
bakker op om lovforslaget og en ny ældrelov, der skal sikre,
at plejen og omsorgen for landets ældre i højere grad
tilrettelægges med afsæt i borgernes ønsker, og
som giver medarbejderne arbejdsglæden og muligheden for at
bruge deres faglighed tilbage. I den forbindelse er
Danmarksdemokraterne særlig positive over for, at
ældreplejen fremover tilrettelægges i faste teams,
så de ældres hjem ikke er en banegård, men det i
højere grad er kendte ansigter, der kommer i de ældres
hjem. Det skaber tryghed og bedre pleje for borgeren og mere
trivsel og arbejdsglæde for medarbejderne. Samtidig er det
afgørende for Danmarksdemokraterne, at en ny ældrelov
fører til et øget frit valg og større
selvbestemmelse for den ældre. I den forbindelse bakker
Danmarksdemokraterne op om, at der i fremtiden sikres et langt
bedre samarbejde mellem offentlige og private leverandører
på ældreområdet. Det er der brug for, hvis vi
skal imødekomme de udfordringer, vi står over for, med
en virkelighed, hvor mange lever længere og bedre liv, men
hvor flere også vil få brug for pleje og omsorg i
alderdommen.
I den forbindelse bemærker
Danmarksdemokraterne, at det er vigtigt, at omstillingen til den
nye helhedspleje ikke fører til færre private
leverandører, når der stilles krav til at kunne levere
alt fra praktisk hjælp til sygepleje. Danmarksdemokraterne
bakker op om en helhedsorienteret ældrepleje, hvor borgeren
har mulighed for at få den hjælp, borgeren har behov
for. Derfor vil partiet følge udviklingen tæt og
fortsætte drøftelserne med aftalekredsen,
såfremt de nye krav og implementeringsfrister bliver et
benspænd for de ældres frie valg i særlig landets
land- og yderområder, hvor mange mindre leverandører
leverer enkeltydelser i dag, der både udgør en del af
kernen i helhedsplejen, men også enkeltydelser, for hvilket
det ikke nødvendigvis er tilfældet, f.eks.
indkøbs- og tøjvaskeordninger. Danmarksdemokraterne
mener, at det er uhensigtsmæssigt, hvis disse
leverandører ikke fremadrettet kan understøtte
arbejdet i ældreplejen og fortsat levere ydelser til
borgerne.
Danmarksdemokraterne havde gerne set, at
sygeplejen blev skrevet ind i ældreloven allerede nu, men
partiet er dog tilfredse med, at det med en ny sundhedsreform er
besluttet, at sygeplejen skrives ind i loven på et senere
tidspunkt i relation til arbejdet i ældreplejen. Dermed
kommer loven til at matche virkeligheden i ældreplejen.
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget mener, at
der er behov for mere helhed og større fleksibilitet i
ældreplejen, så indholdet af den konkrete daglige
hjælp til borgerne i højere grad bygger på en
dialog mellem borgere og medarbejdere. De ældres
selvbestemmelse skal understøttes bedre, og medarbejderne
skal have større råderum til at bruge deres faglighed
til fra dag til dag at vurdere, hvad den ældres behov er. Det
er således positivt, at der med lovforslaget gøres op
med en rigid opdeling af hjælpen i enkeltydelser til fordel
for en helhedsorienteret tilgang. Gennemførelsen af en
helhedsorienteret pleje vanskeliggøres imidlertid af den
generelt dårlige personalebemanding, ligesom det store antal
ufaglærte medarbejdere kan være en udfordring i forhold
til den daglige vurdering af, hvilken hjælp den enkelte
borger har brug for.
Der er derfor behov for at sikre, at de
ældre har gode muligheder for at klage, hvis de oplever, at
de ikke får den hjælp, de har behov for. Lovforslaget
sikrer ikke sådanne muligheder. Tværtimod
indebærer lovforslaget en svækkelse af de ældres
retssikkerhed, sådan som det påpeges i en række
høringssvar. Det gælder både i forhold til
mulighederne for at klage over indholdet af de sammenhængende
og rummelige pleje- og omsorgsforløb og den manglende
mulighed for at klage over den konkrete hjælp, der
fastlægges gennem det, lovforslaget beskriver som faktisk
forvaltningsvirksomhed.
Den utilstrækkelige retssikkerhed
fremstår stærkt bekymrende i forhold til borgere under
folkepensionsalderen. Lovforslaget åbner vide rammer for, at
den enkelte kommune kan træffe beslutning om, hvorvidt
borgere under folkepensionsalderen med handicap eller demens skal
tildeles hjælp efter ældreloven eller serviceloven, og
borgerne vil være afskåret fra at klage over den
kommunale afgørelse herom til Ankestyrelsen.
Enhedslisten skal samtidig beklage, at der
med lovforslaget sker en afskaffelse af de lovfastsatte
forebyggende hjemmebesøg og mulighederne for praktisk
støtte til madlavning. Af disse årsager kan
Enhedslisten ikke støtte lovforslaget.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget kan
ikke støtte lovforslaget, da lovforslaget samlet set ikke
styrker ældreplejen, men tværtimod forringer de
ældres vilkår. Der bliver skåret i de vigtige
ældretilsyn, og med aftalen accepterer man det ringe
serviceniveau på ældreområdet. Derudover
fastholder aftalen generelt de alt for lave standarder på
ældreområdet og forringer på visse områder
vilkårene yderligere. Med lovforslaget fastholdes det kritisk
lave antal plejepersonale, og der stilles ingen klare krav om
grundlæggende ydelser som regelmæssige bade,
rengøring eller ordentlig mad. Alt dette er helt uforeneligt
med Dansk Folkepartis holdninger og ønsker for en
værdig ældrepleje. Hertil kommer, at aftalen ikke
imødekommer udfordringen med den store mangel på
plejepersonale eller etablering af de nødvendige
plejehjemspladser, selv om behovet vokser, som flere ældre
får det behov. Kommunerne bliver heller ikke forpligtet til
at inddrage pårørende eller til at levere et
minimumsniveau for pleje og omsorg til de ældre.
Helt grundlæggende sikrer
ældreaftalen ikke mere omsorg, pleje eller menneskelige
relationer til vores ældre. Fokus ligger for meget på
de ressourcestærke ældre og den kommunale
administration, mens de, der har allermest behov for hjælp,
bliver fuldkommen overset. Med dette som baggrund kan Dansk
Folkeparti ikke støtte lovforslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 20
Af ældreministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
DF):
1) I
stk. 1, 1. pkt., udgår
»stk. 2 og«.
[Lovteknisk justering]
Til § 46
2) I
stk. 6 indsættes efter »om
at udføre hjælp eller støtte«:
»m.v.«
[Lovteknisk justering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Af lovtekniske årsager foreslås
det, at henvisningen til stk. 2 udgår, da stk. 2 ikke er en
undtagelse fra hovedreglen i stk. 1.
Til nr. 2
Af lovtekniske årsager foreslås
det, at »hjælp eller støtte« ændres
til »hjælp eller støtte m.v.«, så
begrebsanvendelsen i stk. 6 ensrettes, da der ikke er tilsigtet en
indholdsmæssig forskel.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. november
2024 og var til 1. behandling den 21. november 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Ældreudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Teknisk gennemgang
Ældreministeren og embedsfolk fra
Ældreministeriet har den 13. november 2024 over for udvalget
afholdt en teknisk gennemgang af lovforslaget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ældreministeren sendte den 22. august 2024 dette udkast til
udvalget, jf. ÆLU alm. del - bilag 62, folketingsåret
2023-24. Den 7. november 2024 sendte ældreministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
13 spørgsmål til ældreministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Louise Mehnke (S) Birgitte Vind
(S) Camilla Fabricius (S) Gunvor Wibroe (S) Maria Durhuus (S)
Matilde Powers (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Sara Emil Baaring (S)
Thomas Jensen (S) Hans Christian Schmidt (V) Anni Matthiesen (V)
Preben Bang Henriksen (V) Erling Bonnesen (V) Monika Rubin (M) Rosa
Eriksen (M) Marlene Harpsøe (DD) nfmd. Karina Adsbøl (DD) Jens
Henrik Thulesen Dahl (DD) Louise Brown (LA) Carl Andersen (LA)
Birgitte Bergman (KF) Per Larsen (KF) Pia Kjærsgaard (DF)
Kirsten Normann Andersen (SF) fmd. Theresa Berg Andersen (SF) Claus
Jørgensen (SF) Peder Hvelplund (EL) Lotte Rod (RV) Sascha
Faxe (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 24 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |