Betænkning afgivet af
Sundhedsudvalget den 10. december 2024
1. Ændringsforslag
Indenrigs- og sundhedsministeren har
stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Tilkendegivelse fra indenrigs- og
sundhedsministeren
Indenrigs- og Sundhedsministeriet er blevet
opmærksom på, at dele af følgende afsnit i
lovforslagets punkt 2.1.2 om Indenrigs- og Sundhedsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning ikke er korrekt:
»Der kan således fortsat klages
over offentligt ansatte tandlæger, tandteknikere og
tandplejere, eller tandlæger, tandteknikere og tandplejere,
som udøver sundhedsfaglig virksomhed, som finansieres af det
offentlige. Der kan f.eks. være behandling, hvor
regionsrådet giver tilskud til tandpleje til patienter, der
har betydelige tandproblemer som følge af visse typer
kræftbehandling, Sjøgrens syndrom og medfødte
sjældne sygdomme, jf. sundhedslovens § 166.«
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan
oplyse, at »Der kan f.eks. være behandling, hvor
regionsrådet giver tilskud til tandpleje til patienter, der
har betydelige tandproblemer som følge af visse typer
kræftbehandling, Sjøgrens syndrom og medfødte
sjældne sygdomme, jf. sundhedslovens § 166«,
rettelig ikke bør fremgå af bemærkningerne, idet
der som følge af de foreslåede regler alene vil kunne
klages over tandbehandlinger, der er fuldt offentligt
finansieret.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan
oplyse, at der rettelig som eksempel kunne være nævnt
»Det kan f.eks. være specialiseret tandpleje, som
regionsrådet tilbyder børn og unge under 22 år
med tandlidelser, der uden behandling medfører varig
funktionsnedsættelse.«
Det skal understreges, at forslaget ikke
har betydning for patienters mulighed for erstatning for skader
efter de særlige og gunstige regler, der gælder
på sundhedsområdet. Patienter vil således fortsat
kunne ansøge om erstatning for skader hos en tandlæge,
tandplejer eller tandtekniker hos Patienterstatningen, ligesom
Patienterstatningens afgørelser fortsat vil kunne ankes til
Ankenævnet for Patienterstatningen, der sekretariatsbetjenes
af Styrelsen for Patientklager.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, DD, LA, M, KF og RV) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL og DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraterne bakker op om
ambitionerne bag lovforslaget og formålet med at forenkle og
fjerne bureaukrati og frisætte personale på
velfærdsområdet, så ressourcerne i højere
grad går til kerneopgaverne.
Danmarksdemokraterne noterer sig i den
forbindelse, at der ifølge en opgørelse fra
Finansministeriet er kommet over 16.000 flere administrative
årsværk i staten fra 2017 til 2023. 12.400 af dem er
kommet til siden 2019, hvor Mette Frederiksen blev statsminister. I
mellemtiden har regeringen oprettet tre nye ministerier, som vil
føre til flere statslige årsværk. Det er
medvirkende til, at vi i dag står i en situation, hvor den
offentlige sektor har rundet 100.000 fuldtidspersoner, der arbejder
med administration. Derfor mener Danmarksdemokraterne, at der er
brug for at reducere antallet af statslige årsværk
på en måde, der ikke sker på bekostning af
centrale opgaver, rettigheder for borgerne eller udvikling i
områderne uden for de store byer. Derfor har
Danmarksdemokraterne også sammen med Liberal Alliance, Det
Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti foreslået at
reducere antallet af statslige årsværk med 2.900.
Set i det lys bakker Danmarksdemokraterne
op om lovforslaget.
Alternativet
Alternativet støtter fuldt ud
lovforslagets hensigt om at reducere bureaukrati og administrative
omkostninger, så flere af den offentlige sektors ressourcer
kan bruges på borgernær velfærd frem for på
unødig administration og dokumentation. Men vi er alvorligt
bekymrede for, at det her forslag vil få negative
konsekvenser for patientsikkerhed, kvaliteten i sundhedsbehandling
og patienternes rettigheder. Ved at fjerne den administrative
klageadgang for private tandklinikker og klagemuligheder
vedrørende befordring og befordringsgodtgørelse
risikerer vi at svække patientsikkerheden og skabe ulighed
mellem behandlingstilbuddene i offentlige og private klinikker.
Vi kan derfor ikke stemme for forslaget, da
vi ønsker at sikre, at alle patienter har lige rettigheder
og muligheder for at klage over behandlinger, uanset om de
vælger at modtage behandling i det offentlige eller private
sundhedsvæsen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af indenrigs- og
sundhedsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af ALT):
1)
Efter »lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet« indsættes: »og
sundhedsloven«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
Ny paragraf
2)
Efter § 1 indsættes:
Ȥ 01
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1015 af 5. september 2024, som ændret ved lov nr. 1779 af
28. december 2023, foretages følgende ændring:
1. I
§ 64 d, stk. 2, udgår
»finansiering af udgifterne til driften af de klageordninger
om praktiserende tandlæger, der reguleres efter §§
1, 2 og 3 b i lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet, og«.«
[Konsekvensændring som
følge af de foreslåede bestemmelser i lovforslagets
§ 1, nr. 2, 7 og 9]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslaget
foreslås ændringer, som kræver
konsekvensrettelser i sundhedsloven.
Det
foreslås derfor, at sundhedsloven indsættes i
lovforslagets titel.
Til nr. 2
Det fremgår
af sundhedslovens § 64 d, stk. 2, at indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætter regler om, at finansiering af
udgifterne til driften af de klageordninger om praktiserende
tandlæger, der reguleres efter §§ 1, 2 og 3 b i lov
om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, og
finansieringen af de erstatningssager, der er henlagt til
behandling hos en privat institution, kan indgå i den
økonomiske ramme omfattet af stk. 1.
Med lovforslagets
§ 1, nr. 2, 7 og 9, foreslås adgangen til at klage over
praktiserende tandlæger ophævet.
Det
foreslås som konsekvens heraf, at der i lovforslaget
indsættes en ny bestemmelse med en ændring af § 64
d, stk. 2, i sundhedsloven. Med den foreslåede nye
bestemmelse forslås det, at »finansiering af udgifterne
til driften af de klageordninger om praktiserende tandlæger,
der reguleres efter §§ 1, 2 og 3 b i lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, og«
udgår af sundhedslovens § 64 d, stk. 2.
Forslaget
skyldes, at der som følge af den foreslåede
ophævelse af klageadgangen, jf. lovforslagets § 1, ikke
er behov for ved bemyndigelse at fastsætte regler om
finansiering af udgifterne til driften af klageordningerne om
praktiserende tandlæger.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. november
2024 og var til 1. behandling den 14. november 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Sundhedsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
indenrigs- og sundhedsministeren sendte den 2. september 2024 dette
udkast til udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 386
(folketingsåret 2023-24). Den 7. november 2024 sendte
indenrigs- og sundhedsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
6 spørgsmål til indenrigs- og sundhedsministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Lea Wermelin (S) Birgitte Vind (S)
Camilla Fabricius (S) Flemming Møller Mortensen (S) Lasse
Haugaard Pedersen (S) Maria Durhuus (S) Matilde Powers (S) nfmd. Rasmus Horn Langhoff (S) Sara
Emil Baaring (S) Christoffer Aagaard Melson (V) Lars Christian
Lilleholt (V) Heidi Bank (V) Monika Rubin (M) Nanna W. Gotfredsen
(M) Rasmus Lund-Nielsen (M) fmd.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DD) Marlene Harpsøe (DD) Louise
Brown (LA) Helena Artmann Andresen (LA) Per Larsen (KF) Lise
Bertelsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Peter Kofod (DF) Kirsten
Normann Andersen (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF)
Signe Munk (SF) Peder Hvelplund (EL) Stinus Lindgreen (RV) Helene
Brydensholt (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 24 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |