Fremsat den 7. november 2024 af social- og boligministeren (Sophie Hæstorp Andersen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om almene boliger
m.v.
(Nedlæggelse af Center for Boligsocial
Udvikling som følge af opgavebortfald m.v.)
§ 1
I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1343 af 24. november 2023, som
ændret ved § 24 i lov nr. 679 af 3. juni 2023 og §
1 i lov nr. 681 af 11. juni 2024, foretages følgende
ændringer:
1. § 91
c affattes således:
Ȥ 91 c.
Landsbyggefonden kan i årene 2025 og 2026 af de midler, der
er overført til landsdispositionsfonden, jf. § 89,
inden for en årlig ramme på 7,1 mio. kr. finansiere en
særlig indsats vedrørende indsamling af viden,
analyser og deling af viden om boligsociale indsatser.«
2. Kapitel 14
a ophæves.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2025.
Stk. 2. Social- og
Boligministeriet overtager alle Center for Boligsocial Udviklings
aktiver og passiver og indtræder i alle centerets rettigheder
og forpligtelser. Social- og boligministeren afbeskikker centerets
hidtidige bestyrelse og forestår afviklingen af centerets
aktiviteter.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Nedlæggelse af Center for Boligsocial
Udvikling
2.1. Gældende ret
2.2. Social- og Boligministeriets overvejelser
2.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Det fremgår
af regeringens (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne)
2030-plan, at regeringen vil præsentere et flerårigt
arbejdsprogram på det statslige område, som bl.a. har
til formål at understøtte opgavebortfald og
begrænse administration i staten. Det statslige
arbejdsprogram kommer i tillæg til de flerårige
samarbejdsprogrammer med KL og Danske Regioner, som skal
understøtte kommuners og regioners arbejde med
administrationsbesparelser.
Opgavebortfaldet
er præsenteret som led i forslag til finanslov for 2025, og
dette omfatter også opgaver på social- og
boligområdet, herunder statens andel af finansieringen af
Center for Boligsocial Udvikling.
Center for
Boligsocial Udvikling finansieres ligeligt mellem staten og
Landsbyggefonden. Landsbyggefonden har på baggrund af forslag
om bortfald af den statslige finansiering fundet det
hensigtsmæssigt at foreslå, at også
Landsbyggefondens finansiering bortfalder.
På den
baggrund foreslås i dette lovforslag, at Center for
Boligsocial Udvikling nedlægges.
2. Nedlæggelse af
Center for Boligsocial Udvikling
2.1.
Gældende ret
Center for
Boligsocial Udvikling blev etableret i 2009 som en selvejende
institution.
Efter 172 a, stk.
1, i lov om almene boliger m.v. (herefter almenboligloven) har
Center for Boligsocial Udvikling til formål at indsamle og
formidle viden om den by- og boligsociale indsats.
Centeret skal
tilvejebringe vidensgrundlaget for en kvalificering og styrkelse af
den boligsociale indsats gennem effektmåling af konkrete
indsatser, systematisk vidensindsamling samt rådgivning og
processtøtte til centrale aktører inden for
feltet.
Centeret ledes af
en bestyrelse på 8 medlemmer, der udpeges af social- og
boligministeren. Formanden, 2 uafhængige sagkyndige og 1
medlem udpeges af social- og boligministeren, mens de resterende 4
medlemmer udpeges af social- og boligministeren efter indstilling
fra Beskæftigelsesministeriet, KL, BL og
Landsbyggefonden.
Centerets opgaver
er systematisk overvågning af effekten af igangværende
boligsociale indsatser, sikring af ny viden om indsatser med
dokumenteret effekt indsamles og formidles til praktikere,
boligorganisationer, kommuner og centrale aktører, udvikling
af ny viden om by- og boligsociale indsatser, rådgivning om
gennemførelse og organisering af nye og igangværende
lokale indsatser og rådgivning af Landsbyggefonden,
ressortministeriet og andre aktører inden for by- og
boligområdet med udgangspunkt i den viden, centeret
opbygger.
Den ene halvdel
af centerets drift finansieres af staten. Den anden halvdel
finansieres af Landsbyggefonden. Det statslige tilskud blev for
årene 2020-2026 besluttet som en del af Grøn
Boligaftale 2020: Landsbyggefondens rammer 2021-2026 og fremrykket
indsats i 2020 (Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Det
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Alternativet og Sikandar Siddique (UFG))
af 19. maj 2020. Af aftalen fremgår, at Landsbyggefonden skal
bidrage med et midlertidigt tilskud til Center for Boligsocial
Udvikling svarende til det statslige tilskud.
Efter
almenboliglovens § 91 c, 1. pkt., bidrager Landsbyggefonden
således i årene 2021-2026 med 6,2 mio. kr. årligt
til drift af Center for Boligsocial Udvikling, jf. § 172 a,
til medfinansiering af halvdelen af centrets
driftsomkostninger.
Både
Landsbyggefondens og statens tilskud udgør således
begge 7,1 mio. kr. årligt (2025-priser) til og med 2026.
Landsbyggefondens
bidrag ydes fra landsdispositionsfonden, jf. almenboliglovens
§ 89. Indbetalinger til landsdispositionsfonden omfatter bl.a.
de resterende midler, som indbetales i pligtmæssig A- og
G-bidrag, halvdelen af de beløb, der efter almenboliglovens
§ 80 a, stk.1, og § 80 c, stk. 1, samt efter § 63,
stk. 2, i lov om friplejeboliger indbetales til Landsbyggefonden,
beløb, der efter §§ 80 b, d og e indbetales til
Landsbyggefonden, og den del af Landsbyggefondens midler, der ikke
anvendes i henhold til §§ 88, 90-94, 96 d og § 98 a,
stk. 5, samt til dækning af udgifterne til administration
m.v.
2.2.
Social- og Boligministeriets overvejelser
Som led i
regeringens forslag til finansloven for 2025, er der inden for de
enkelte ministeriers ressortområder identificeret
områder, hvor der kan foretages relevante besparelser i form
af opgavebortfald. Regeringen har på den baggrund besluttet,
at statens andel af finansieringen af Center for Boligsocial
Udvikling bortfalder ved udgangen af 2024 som led i besparelserne
på det statslige område.
I lyset af
beslutningen om, at det foreslås, at statens andel af
finansieringen af Center for Boligsocial Udvikling bortfalder, er
det i samarbejde med Landsbyggefonden fundet hensigtsmæssigt,
at også Landsbyggefondens tilskud bortfalder.
Et bortfald af
begge tilskud vil medføre, at Center for Boligsocial
Udvikling nedlægges.
Social- og
Boligministeriet finder samtidig, at det er vigtigt at fastholde
indsatsen vedrørende indsamling af viden, analyser og deling
af viden om boligsociale indsatser. Ministeriet har derfor
overvejet, om indsatsen vil kunne videreføres i
Landsbyggefondens regi.
2.3. Den
foreslåede ordning
Det
foreslås, at Center for Boligsocial Udvikling
nedlægges.
Forslaget vil
medføre, at centerets virke vil ophøre ved udgangen
af året 2024. Forslaget vil indebære en afvikling af
centerets virksomhed.
Som konsekvens
heraf foreslås det endvidere, at Landsbyggefondens
støtteperiode bliver forkortet med to år (årene
2025 og 2026).
Af hensyn til, at
der fortsat foretages analyser på det boligsociale
område, foreslås det, at Landsbyggefonden i årene
2025 og 2026 af de midler, der er overført til
landsdispositionsfonden, jf. § 89, inden for en årlig
ramme på 7,1 mio. kr. kan finansiere en særlig indsats
vedrørende indsamling af viden, analyser og deling af viden
om boligsociale indsatser.
Landsbyggefonden
vil selv fastsætte nærmere indhold af indsatsen.
Med forslaget vil
man sikre, at indsatsen vedrørende indsamling og formidling
af viden om den by- og boligsociale indsats, som Center for
Boligsocial Udvikling har stået for, fortsætter gennem
en særlig indsats i Landsbyggefonden i årene 2025 og
2026, hvilket svarer til centerets oprindelige virkeperiode.
Med forslaget
omprioriteres således det bortfaldne beløb på
7,1 mio. kr. (PL-2025) årligt til finansiering af
Landsbyggefondens egen indsats vedrørende indsamling af
viden, analyser og deling af viden om boligsociale indsatser.
3. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vil
medføre reducerede statslige udgifter på 7,1 mio. kr.
(2025-priser) årligt i årene 2025 og 2026. Reduktionen
skønnes at svare til cirka 8 statsligt finansierede
årsværk.
Landsbyggefondens
andel af finansieringen af centeret udgør ligeledes 7,1 mio.
kr. årligt i 2025-2026, som bortfalder med lovforslaget. Hele
udgiftsreduktionen stammer fra, at Center for Boligsocial Udvikling
nedlægges med lovforslaget.
Landsbyggefondens
andel til medfinansiering af Center for Boligsocial Udvikling
omprioriteres til en særlig indsats vedrørende
indsamling af viden, analyser og deling af viden om boligsociale
indsatser.
Lovforslaget
forventes ikke at medføre væsentlige mer- eller
mindreudgifter for kommuner eller regioner.
Lovforslaget
vurderes ikke at have væsentlige implementeringskonsekvenser
for det offentlige.
Principperne for
digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke at være
relevante for lovforslaget, da de vurderes iagttaget i forbindelse
med lovforslaget.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har
ikke økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vil
ikke medføre administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige
konsekvenser
Lovforslaget har
ikke klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har
ikke miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget
indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til
lovforslag har i perioden fra den 9. oktober 2024 til den 24.
oktober 2024 (15 dage) været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet,
Akademisk Arkitektforening, Alzheimerforeningen,
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation,
Ankestyrelsen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
ATP-ejendomme, BAT-Kartellet, Bedre Psykiatri, BL - Danmarks Almene
Boliger, BOSAM, Byggeskadefonden, Byggesocietetet,
Bygherreforeningen i Danmark, Center for Boligsocial Udvikling,
Danmarks Lejerforeninger, Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk
Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Socialrådgiverforening,
Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Advokater, Danske
Arkitektvirksomheder, Danske Handicaporganisationer, Danske Lejere,
Danske Regioner, Danske Studerendes Fællesråd, Danske
Udlejere, Danske Ældreråd, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Det Centrale Handicapråd, Det Nationale
Integrationsråd, DI, Digitaliseringsstyrelsen,
EjendomDanmark, Erhvervsstyrelsen, Finans Danmark, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører FRI, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Danske Revisorer,
Foreningen til fremskaffelse af boliger for ældre og enlige,
Forsikring og Pension, Frivilligrådet, Husleje- og
Beboerklagenævnsforeningen, Institut For Menneskerettigheder,
KL, Kollegiekontorerne i Danmark, KommuneKredit, Kommunernes
Revision - BDO, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsbyggefonden, Lejernes Landsorganisation i Danmark, LOS,
OK-Fonden, Psykiatrifonden, Rådet for Socialt Udsatte, SAND
De hjemløses Landsorganisation, SBH, SBi/AAU (Statens
Byggeforskningsinstitut under Aalborg Universitet), Selveje
Danmark, Sind, SMVdanmark, Socialchefforeningen,
Socialpædagogernes Landsforbund, SOS Racisme, TEKNIQ, VIVE,
Udbetaling Danmark og Ældre Sagen.
Den forkortede
høringsfrist skyldes dels det forhold, at den endelige
afgørelse om de opgaver, der skal bortfalde, blev truffet
senere end forventet, dels behovet at sikre, at lovforslaget bliver
fremsat i begyndelsen af november 2024 og træde i kraft den
1. januar 2025. Evt. senere vedtagelse og ikrafttrædelse vil
mindske lovforslagets forventede økonomiske effekt for det
offentlige.
| 10. Sammenfattende
skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget vil medføre reducerede
statslige udgifter på 7,1 mio. kr. (2025-priser) årligt
i 2025 og 2026. | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | | | Ja | Nej | | X | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Det fremgår
af almenboliglovens § 91 c, 1. pkt., at Landsbyggefonden i
årene 2021-2026 bidrager med 6,2 mio. kr. årligt til
drift af Center for Boligsocial Udvikling.
Det fremgår
af almenboliglovens § 91 c, 2. pkt., at Landsbyggefondens
bidrag til udviklingscenteret tilvejebringes af midler
overført til landsdispositionsfonden, jf. § 89.
Det
foreslås, at § 91 c
nyaffattes således, at Landsbyggefonden i årene 2025 og
2026 af de midler, der er overført til
landsdispositionsfonden, jf. § 89, inden for en årlig
ramme på 7,1 mio. kr. kan finansiere en særlig indsats
vedrørende indsamling af viden, analyser og deling af viden
om boligsociale indsatser.
Forslaget vil
indebære, at Landsbyggefonden ikke vil kunne yde bidrag til
centerets drift i årene 2025 og 2026.
Med nyaffatelse
af § 91 c vil hjemmel for Landsbyggefondens bidrag til
centeret i 2025 og 2026 blive fjernet.
Landsbyggefondens
bidrag med 6,2 mio. kr. årligt (2020-priser) til drift af
Center for Boligsocial Udvikling vil således forkortes med to
år.
Med forslaget
omprioriteres det bortfaldne beløb på 7,1 mio. kr.
(PL-2025) årligt til finansiering af Landsbyggefondens egen
indsats vedrørende indsamling af viden, analyser og deling
af viden om boligsociale indsatser.
Forslaget skal
sikre, at indsatsen vedrørende indsamling og formidling af
viden om den by- og boligsociale indsats, som Center for
Boligsocial Udvikling har stået for, videreføres
gennem en særlig indsats i Landsbyggefonden i årene
2025 og 2026, hvilket svarer til centerets oprindelige
virkeperiode.
Landsbyggefonden
vil selv definere indholdet af indsatsen inden for det angivne
formål.
Forslaget skal
ses i sammenhæng med den foreslåede nedlæggelse
af Center for Boligsocial Udvikling, jf. lovforslaget § 1, nr.
2.
Der henvises i
øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr.
2
Almenboliglovens
kapitel 14 a indeholder regler om Center for Boligsocial
Udvikling.
Det fremgår
af almenboliglovens § 172 a, stk. 1, at der etableres et
boligsocialt udviklingscenter, som har til formål at indsamle
og formidle viden om den by- og boligsociale indsats.
Det fremgår
af almenboliglovens § 172 a, stk. 2, at Centeret etableres som
en selvejende institution og ledes af en bestyrelse på 8
medlemmer, der udpeges af social- og boligministeren. Social- og
boligministeren udpeger formanden, 2 uafhængige sagkyndige og
1 medlem. Social- og boligministeren udpeger derudover de
resterende 4 medlemmer efter indstilling fra
Beskæftigelsesministeriet, KL, BL og Landsbyggefonden.
Det fremgår
af almenboliglovens § 172 a, stk. 3, at social- og
boligministeren fastsætter nærmere regler om
udviklingscenterets etablering og drift. Denne bemyndigelse har
ministeren ikke udnyttet.
Det
foreslås, at kapitel 14 a
ophæves.
Forslaget vil
indebære, at § 172 a vil blive ophævet.
Med forslaget
ophæves hjemlen til Center for Boligsocial Udviklings virke,
således at centeret nedlægges.
De opgaver, som
centeret har varetaget, vil bortfalde.
Der henvises i
øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til §
2
Det
foreslås i stk. 1, at loven skal
træde i kraft den 1. januar 2025. Fra dette tidspunkt vil
Center for Boligsocial Udvikling blive nedlagt.
Forslaget vil
betyde, at centerets virke vil ophøre med udgangen af
2024.
Det
foreslås i stk. 2, 1. pkt., at
Social- og Boligministeriet på tidspunktet for lovens
ikrafttræden overtager alle Center for Boligsocial Udviklings
aktiver og passiver og indtræder i alle centerets rettigheder
og forpligtelser.
Det
foreslås endvidere i stk. 2, 2. pkt., at social- og
boligministeren afbeskikker centerets hidtidige bestyrelse og
forestår afviklingen af centerets aktiviteter.
Forslaget vil
indebære, at Social- og Boligministeriet indtræder i
centerets forpligtelser og rettigheder, idet de i forbindelse med
nedlæggelsen af centeret er nødvendigt med en
overgangsperiode for så vidt angår allerede
indgåede forpligtelser eller erhvervede rettigheder.
Social- og
Boligministeriet vil sørge for, at centerets aktiver
realiseres og at centerets forpligtelser opgøres og
afvikles. En eventuel kontantformue vil tilfalde staten.
Social- og
boligministeren vil afbeskikke centerets hidtidige
bestyrelsesmedlemmer, hvis kontrakter i forvejen ville
ophøre på tidspunktet for lovens
ikrafttræden.
Det
bemærkes, at lov om almene boliger m.v. ikke gælder for
Færøerne og Grønland og ikke kan sættes i
kraft for Færøerne og Grønland.
Det betyder, at
de foreslåede ændringer ikke gælder for
Færøerne og Grønland og ej heller vil kunne
sættes i kraft for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1343 af 24. november 2023, som
ændret ved § 24 i lov nr. 679 af 3. juni 2023 og §
1 i lov nr. 681 af 11. juni 2024, foretages følgende
ændringer: | | | | § 91 c.
Landsbyggefonden bidrager i årene 2021-2026 med 6,2 mio. kr.
årligt til drift af Center for Boligsocial Udvikling, jf.
§ 172 a. Landsbyggefondens bidrag til udviklingscenteret
tilvejebringes af midler overført til
landsdispositionsfonden, jf. § 89. | | 1. § 91 c affattes således: »§ 91
c. Landsbyggefonden kan i årene 2025 og 2026 af de
midler, der er overført til landsdispositionsfonden, jf.
§ 89, inden for en årlig ramme på 7,1 mio. kr.
finansiere en særlig indsats vedrørende indsamling af
viden, analyser og deling af viden om boligsociale
indsatser.« | Kapitel 14 a | | 2. Kapitel 14 a ophæves. | | | | Center for
Boligsocial Udvikling | | | | | | § 172 a. Der
etableres et boligsocialt udviklingscenter, som har til
formål at indsamle og formidle viden om den by- og
boligsociale indsats. Stk. 2. Centeret
etableres som en selvejende institution og ledes af en bestyrelse
på 8 medlemmer, der udpeges af social- og boligministeren.
Social- og boligministeren udpeger formanden, 2 uafhængige
sagkyndige og 1 medlem. Social- og boligministeren udpeger
derudover de resterende 4 medlemmer efter indstilling fra
Beskæftigelsesministeriet, KL, BL og Landsbyggefonden. Stk. 3. Social-
og boligministeren fastsætter nærmere regler om
udviklingscenterets etablering og drift. | | |
|