Fremsat den 6. november 2024 af uddannelses- og forskningsministeren (Christina Egelund)
Forslag
til
Lov om ændring af universitetsloven og lov
om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.
(Forenklet model for udpegning af eksterne
bestyrelsesmedlemmer m.v.)
§ 1
I universitetsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 391 af 10. april 2024, foretages
følgende ændringer:
1. § 12,
stk. 3, 2. pkt., affattes således:
»De eksterne medlemmer udpeges for en
periode på 4 år og kan genudpeges en eller flere gange,
så længe den samlede udpegningsperiode ikke overstiger
8 år.«
2. § 12,
stk. 4-7, affattes således:
»Stk. 4.
Universitetet nedsætter et udpegningsudvalg, der på
baggrund af åbent opslag udpeger bestyrelsesformanden og de
øvrige eksterne medlemmer. Udpegningsudvalget skal
påse, at de eksterne medlemmer opfylder betingelserne i stk.
2 og 3. Udpegningsudvalget udpeger bestyrelsesformanden til
ministerens godkendelse. De nærmere procedurer for
nedsættelsen af udpegningsudvalget fastsættes i
vedtægten.
Stk. 5.
Udpegningsudvalget består af 7 medlemmer og
sammensættes af følgende:
1)
Bestyrelsesformanden, der er formand for udpegningsudvalget, jf.
dog stk. 7.
2) 4 eksterne
medlemmer, der udpeges i deres personlige egenskab, og som ikke
må være medlemmer af universitetets bestyrelse, ansatte
eller studerende på universitetet.
3) 1 internt og
1 eksternt medlem af bestyrelsen.
Stk. 6. De
eksterne medlemmer af udpegningsudvalget skal tilsammen afspejle
universitetets brugere og aftagere samt have indsigt i
universitetets opgaver, jf. § 2. Medlemmerne kan højst
være udpeget i en sammenhængende periode på 8
år.
Stk. 7. Ved
udpegning eller genudpegning af en bestyrelsesformand kan
bestyrelsesformanden ikke være en del af udpegningsudvalget.
Bestyrelsen udpeger i stedet et eksternt bestyrelsesmedlem som
medlem af udpegningsudvalget. Udpegningsudvalget udpeger en ny
formand blandt de 4 eksterne medlemmer af udpegningsudvalget, jf.
stk. 5, nr. 2.«
3. I
§ 13, stk. 2, nr. 1, udgår
»indstilling og«.
4. § 13,
stk. 2, nr. 2, affattes således:
»2)
Nedsættelse af et udpegningsudvalg, jf. § 12, stk.
4-7.«
5. § 19,
stk. 3, 2. pkt., ophæves.
6.
Efter § 22 a indsættes:
Ȥ 22 b. Universitetet
kan tegne forsikring for studerende, der som led i
EU-studieprogrammer om Erasmus Mundus, jf. § 3 a, stk. 2,
gennemfører dele af en uddannelse ved et universitet i
Danmark.«
§ 2
I lov om åben uddannelse (erhvervsrettet
voksenuddannelse) m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 117 af 31.
januar 2024, som ændret ved § 6 i lov nr. 635 af 11.
juni 2024, foretages følgende ændring:
1. I
§ 6, stk. 12, indsættes
efter »om«: », at der ikke ydes«.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2025, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 2
træder i kraft den 1. januar 2026.
Stk. 3. Ophører
udpegningsperioden for eksterne bestyrelsesmedlemmer i perioden fra
lovens ikrafttræden og indtil den 1. juli 2026, og er
udpegningsudvalget ikke etableret, jf. § 12, stk. 4, i
universitetsloven som affattet ved § 1, nr. 2, kan bestyrelsen
bestemme, at eksterne bestyrelsesmedlemmer udpeges efter de hidtil
gældende regler.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. | Forenklet model for udpegning af eksterne
bestyrelsesmedlemmer | | 2.1.1. | Gældende ret | | 2.1.2. | Uddannelses- og Forskningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | 2.2. | Bortfald af tilskud i forbindelse med
merit for enkeltfag gennemført af talentfulde elever i
ungdomsuddannelser | | 2.2.1. | Gældende ret | | 2.2.2. | Uddannelses- og Forskningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | 2.3. | Præcisering af adgang til forsikring
af Erasmus Mundus-studerende | | 2.3.1. | Gældende ret | | 2.3.2. | Uddannelses- og Forskningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klimamæssige konsekvenser | 7. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema | | | | |
|
1. Indledning
Med aftale af 11. april 2017 om bedre rammer for ledelse
på universiteterne blev den daværende regering
(Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Dansk
Folkeparti og Socialdemokratiet enige om at styrke de
ledelsesmæssige rammer på universiteterne.
Aftalen om bedre rammer for ledelse på universiteterne,
som bl.a. havde til formål at tydeliggøre
bestyrelsernes rolle, ansvar og kompetencer samt tilpasse rammerne
for udpegning af eksterne medlemmer af bestyrelsen, blev
gennemført ved en ændring af universitetsloven i
2017.
Med ændringsloven blev procedurerne for udpegning af
universiteternes eksterne bestyrelsesmedlemmer ændret, og der
blev fastsat nye og klare regler for sammensætningen af de
udpegnings- og indstillingsorganer, som har til opgave at indstille
og udpege eksterne bestyrelsesmedlemmer.
Det fremgår endvidere af aftaleteksten, at aftalen skal
evalueres senest to år efter, at alle universiteter har
opnået erfaringer med udpegning af eksterne
bestyrelsesmedlemmer efter de nye procedurer.
På baggrund af en evaluering
af aftalen foreslås med lovforslaget en forenklet model for
indstillings- og udpegningsprocessen på universiteterne, som
bl.a. indebærer, at de nuværende to indstillings- og
udpegningsorganer samles i ét udpegningsudvalg, der vil
skulle varetage den samlede proces med at søge efter og
udpege eksterne bestyrelsesmedlemmer.
Det foreslås endvidere at give universiteterne mulighed
for at vælge mere fleksible udpegningsperioder i forbindelse
med genudpegning af bestyrelsesmedlemmer.
Lovforslaget indeholder desuden
følgende initiativer:
Det foreslås, at merit for
enkeltfag gennemført af talentfulde elever i
ungdomsuddannelser ikke længere skal udløse tilskud
til den institution, der efterfølgende giver merit for
gennemført enkeltfag. Der vil være tale om en
administrativ forenkling af en ordning, som kun finder anvendelse i
et meget begrænset omfang.
Endelig foreslås det, at der
indsættes en bestemmelse, som præciserer, at
universiteterne har mulighed for at tegne forsikring for
studerende, der som led i EU-studieprogrammer om Erasmus Mundus
gennemfører dele af en uddannelse ved et universitet i
Danmark.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Forenklet model
for udpegning af eksterne bestyrelsesmedlemmer
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af
universitetslovens § 10, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse
nr. 391 af 10. april 2024, at bestyrelsen er øverste
myndighed for universitetet og har ansvaret for den overordnede og
strategiske ledelse af universitetet. Bestyrelsen har det
overordnede ansvar for, at universitetet driver forskning og giver
forskningsbaseret uddannelse indtil højeste internationale
niveau inden for sine fagområder m.v., jf. § 2.
Bestyrelsen har det overordnede ansvar for, at universitetets
forskning og uddannelser udvikles løbende. Bestyrelsen skal
forvalte universitetets midler effektivt og til størst mulig
gavn for samfundet.
Reglerne om bestyrelsens
sammensætning, kompetencer og udpegning er fastsat i
universitetslovens § 12.
Det fremgår af
universitetslovens § 12, stk. 1, at bestyrelsen
sammensættes af eksterne medlemmer og af medlemmer, der
repræsenterer universitetets videnskabelige personale,
herunder ansatte ph.d.-studerende, det teknisk-administrative
personale og de studerende. Bestyrelsen sammensættes
således, at flertallet af medlemmerne er eksterne.
Bestyrelsens medlemmer skal
tilsammen have erfaring og indsigt i forskning, forskningsbaseret
uddannelse, videnformidling, videnudveksling og universitetets
opgaveområder efter § 2, stk. 4, med henblik på at
kunne varetage den overordnede og strategiske ledelse af
universitetet, jf. § 10, stk. 1. Der henvises til
universitetslovens § 12, stk. 2.
Herudover fremgår det af
universitetslovens § 12, stk. 3, at de eksterne medlemmer
udpeges i deres personlige egenskab. De eksterne medlemmer udpeges
for en periode på 4 år og kan genudpeges en gang. De
eksterne medlemmers kompetencer skal tilsammen afspejle
universitetets opgaver, jf. § 2. De eksterne medlemmer skal
tilsammen have indsigt i forskning, forskningsbaseret uddannelse,
ledelse, organisation og økonomi, herunder vurdering af
budgetter og regnskaber. Bestyrelsesformanden skal have erfaring
med strategisk ledelse af en stor virksomhed eller organisation og
væsentlig indsigt i samfundsmæssige forhold.
Universitetet nedsætter et
organ, der udpeger bestyrelsesformanden og de øvrige
eksterne medlemmer (udpegningsorganet), og et andet organ, der
indstiller formanden og de eksterne medlemmer
(indstillingsorganet). Udpegningsorganet og indstillingsorganet
skal påse, at de eksterne medlemmer opfylder betingelserne i
stk. 2 og 3. For så vidt angår bestyrelsesformanden
udpeger udpegningsorganet en kandidat til ministerens godkendelse.
De nærmere procedurer for nedsættelsen af
udpegningsorganet og indstillingsorganet fastsættes i
vedtægten inden for rammerne af stk. 5-7. Der henvises til
universitetslovens § 12, stk. 4.
Det følger af
universitetslovens § 12, stk. 5, at universitetet
nedsætter et udpegningsorgan, der består af mindst 8 og
højst 10 medlemmer. Udpegningsorganet sammensættes af
5-7 medlemmer fra erhvervsliv, myndigheder og øvrige
uddannelsesinstitutioner m.v., der udpeges i deres personlige
egenskab, og som ikke må være medlemmer af
universitetets bestyrelse eller være ansat eller studerende
på universitetet. Derudover har en repræsentant for de
ansatte, en repræsentant for de studerende og en
repræsentant for de eksterne medlemmer af universitetets
bestyrelse plads i udpegningsorganet. De 5-7 medlemmer fra
erhvervsliv, myndigheder og øvrige uddannelsesinstitutioner
m.v. skal tilsammen afspejle universitetets brugere og aftagere,
have indsigt i universitetets opgaver, jf. § 2, og opfylde
betingelserne i § 12, stk. 3, som gælder for de eksterne
medlemmer af bestyrelsen. Udpegningsorganet vælger blandt de
5-7 medlemmer fra erhvervsliv, myndigheder og øvrige
uddannelsesinstitutioner m.v. 1 formand. Formanden skal have
erfaring med ledelse og bred indsigt i samfundsmæssige
forhold. Medlemmerne kan højst være udpeget i en
sammenhængende periode på 8 år. Formandens stemme
er afgørende i tilfælde af stemmelighed.
Indstillingsorganet indstiller
på baggrund af åbent opslag nye eksterne
bestyrelsesmedlemmer, herunder bestyrelsesformanden, til
udpegningsorganet. Der indstilles mindst to kandidater.
Indstillingsorganet sammensættes af: 1) Bestyrelsesformanden,
der er formand for indstillingsorganet, medmindre
indstillingsorganet skal indstille en ny bestyrelsesformand, 2) 1
eksternt bestyrelsesmedlem, 3) 1 internt bestyrelsesmedlem, 4) 1
repræsentant for Uddannelses- og Forskningsministeriet, og 5)
2 medlemmer udpeget af udpegningsorganet. Medlemmerne udpeges i
deres personlige egenskab og kan ikke være medlem af
udpegningsorganet eller af universitetets bestyrelse eller
være ansat eller studerende på universitetet. Der
henvises til universitetslovens § 12, stk. 6.
Ved indstilling af en ny
bestyrelsesformand udpeger udpegningsorganet 1 formand for
indstillingsorganet. Formanden for indstillingsorganet udpeges i
sin personlige egenskab og kan ikke være medlem af
udpegningsorganet eller af universitetets bestyrelse eller
være ansat eller studerende på universitetet. Der
henvises til universitetslovens § 12, stk. 7.
Endelig følger det af lovens
§ 12, stk. 8, at de øvrige medlemmer af bestyrelsen
skal vælges af og blandt henholdsvis det videnskabelige
personale, herunder ansatte ph.d.-studerende, det
teknisk-administrative personale og de studerende. Mindst to af
medlemmerne skal være repræsentanter for de studerende.
Repræsentanter for universitetets videnskabelige personale,
herunder ansatte ph.d.-studerende, og for det
teknisk-administrative personale er beskyttet mod afskedigelse og
anden forringelse af forholdene på samme måde som
tillidsrepræsentanter inden for vedkommende eller tilsvarende
område.
2.1.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
Det fremgår af aftalen om bedre rammer for ledelse
på universiteterne af 11. april 2017, som blev
gennemført ved lov nr. 699 af 8. juni 2017, at bestemmelser
vedrørende bestyrelsernes rolle, ansvar og kompetencer,
udpegning af de eksterne bestyrelsesmedlemmer og styrket dialog
mellem bestyrelserne og uddannelses- og forskningsministeren skal
evalueres senest to år efter, at alle universiteter har
opnået erfaringer med udpegning af eksterne
bestyrelsesmedlemmer efter de nye procedurer.
Der er efterfølgende gennemført en evaluering af
aftalen. På baggrund af tilbagemeldinger og dialog med
universiteterne, samt ministeriets egne erfaringer fra de seneste
år, er det vurderingen, at aftalens ambition om at styrke de
ledelsesmæssige rammer på universiteterne er indfriet,
men at reglerne for indstilling og udpegning af medlemmer til
universiteternes bestyrelser med fordel kan forenkles, samtidig med
at aftalens grundpræmisser og ambitioner fastholdes.
Det foreslås på den baggrund at affatte
universitetslovens § 12, stk. 4-7, på ny med henblik
på at etablere en ny forenklet model for indstillings- og
udpegningsprocessen ved udpegning af eksterne
bestyrelsesmedlemmer.
Det bemærkes, at ministeriet
har overvejet, om universitetslovens anvendelse af betegnelser som
f.eks. "bestyrelsesformand" skal ændres til
kønsneutrale betegnelser i forbindelse med de
foreslåede ændringer af reglerne om
bestyrelsesudpegninger. Det er dog ministeriets opfattelse, at det
ikke på nuværende tidspunkt vil være
hensigtsmæssigt at lægge sig fast på
ændrede kønsneutrale betegnelser på lovniveau,
og der lægges således ikke op til at ændre lovens
betegnelser.
Det bemærkes dog, at det
enkelte universitet i praksis vil kunne anvende andre betegnelser
end f.eks. "bestyrelsesformand", så længe det
står klart, hvem der varetager den pågældende
funktion på universitetet. Det enkelte universitet kan efter
ministeriets opfattelse således fastsætte i
universitetets vedtægt, hvilken anden betegnelse, i stedet
for f.eks. "bestyrelsesformand", som universitetet vil anvende,
herunder f.eks. "bestyrelsesforperson", "bestyrelsesleder" eller
lignende. Ministeriet vil i forbindelse med senere
lovændringer overveje, om der skal lægges op til at
ændre betegnelserne i loven.
Med den foreslåede model for bestyrelsesudpegninger
nedsætter universitetet et udpegningsudvalg, der udpeger
bestyrelsesformanden og de øvrige eksterne
bestyrelsesmedlemmer. Forslaget vil indebære, at de
nuværende to organer (indstillings- og udpegningsorganerne)
erstattes af ét udpegningsudvalg, der vil skulle varetage
den samlede proces med at søge efter og udpege de eksterne
bestyrelsesmedlemmer.
De nærmere procedurer for nedsættelsen af
udpegningsudvalget vil med forslaget skulle fastsættes i
vedtægten inden for rammerne af universitetslovens § 12,
stk. 4-7. I forbindelse med godkendelsen af vedtægten, jf.
universitetslovens § 13, stk. 1, vil ministeren dermed kunne
påse, at kravene i det foreslåede § 12, stk. 4-7,
er opfyldt.
Udpegningen af nye eksterne bestyrelsesmedlemmer vil som hidtil
skulle ske på baggrund af åbne opslag.
Udpegningsudvalget skal således udarbejde kompetenceprofiler
for de ledige bestyrelsesposter med henblik offentlig annoncering
efter nye eksterne bestyrelsesmedlemmer. Ved udpegningen vil
udpegningsudvalget skulle påse, at de eksterne medlemmer
opfylder betingelserne i universitetslovens § 12, stk. 2 og
3.
Der fastsættes med lovforslaget ikke formkrav til
ansøgningen m.v., men proceduren for udpegning af eksterne
bestyrelsesmedlemmer skal understøtte, at udpegningen
foretages på et oplyst grundlag, således at det er
muligt for udpegningsudvalget - og ministeren, når der er
tale om bestyrelsesformanden - at efterprøve lovens
kompetencekrav i forhold til den enkelte kandidat.
Med forslaget vil bestyrelsesformanden blive udpeget til
ministerens godkendelse. Der er tale om en videreførelse af
gældende ret, og ministerens godkendelse vil som hidtil blive
foretaget på baggrund af en vurdering af, om den udpegede
kandidat lever op til de kompetencekrav, som fremgår af
universitetslovens § 12, stk. 3, 5. pkt. I det tilfælde,
at ministeren finder, at den udpegede formand ikke opfylder lovens
kompetencekrav eller i øvrigt har andre væsentlige
saglige indsigelser, udpeger udpegningsudvalget en ny formand til
ministerens godkendelse.
Ved udpegning af nye bestyrelsesmedlemmer skal
udpegningsudvalget tilstræbe, at den samlede bestyrelse har
en ligelig sammensætning af kvinder og mænd i
overensstemmelse med principperne i ligestillingsloven.
Efter de gældende regler udpeges de eksterne medlemmer for
en periode på 4 år og kan genudpeges en gang, jf.
universitetslovens § 12, stk. 3, 2. pkt. Med henblik på
at give universitetet mere fleksibilitet, herunder mulighed for
løbende at udskifte eksterne bestyrelsesmedlemmer,
foreslås det at ændre bestemmelsen, så det
fremgår, at de eksterne medlemmer udpeges for en periode
på 4 år og kan genudpeges en eller flere gange,
så længe den samlede udpegningsperiode ikke overstiger
8 år.
Med forslaget fastholdes således en første
udpegningsperiode på 4 år og en samlet
udpegningsperiode på højst 8 år ved samme
universitet, men de eksterne bestyrelsesmedlemmer vil med forslaget
kunne være genudpeget i kortere perioder end 4 år. Den
samlede udpegningsperiode på højst 8 år ved
samme universitet vil ikke kunne fraviges med flere perioder efter
en karensperiode.
Ved varigt forfald, f.eks. ved fratræden på grund af
længerevarende sygdom, skal der udpeges et nyt medlem.
Medlemmet udpeges efter forslagets regler om udpegning af nye
medlemmer.
Der lægges med forslaget op til, at udpegningsudvalget -
forud for udløbet af de eksterne bestyrelsesmedlemmers
udpegningsperiode - overvejer, om udvalget anser det for
hensigtsmæssigt, at de eksterne bestyrelsesmedlemmer
får mulighed for at fortsætte i yderligere en periode.
I bekræftende fald, og hvis de eksterne bestyrelsesmedlemmer
er villige til at påtage sig en ny periode, foretager
udpegningsudvalget genudpegning. Ved genudpegning af
bestyrelsesformanden kan bestyrelsesformanden ikke være en
del af udpegningsudvalget. Bestyrelsen udpeger i stedet et eksternt
bestyrelsesmedlem som medlem af udpegningsudvalget. Der henvises
til den foreslåede bestemmelse i universitetslovens §
12, stk. 7. Forslag om genudpegning af bestyrelsesformanden
forelægges som hidtil til ministerens godkendelse.
Genudpegning forudsætter ikke et forudgående
åbent opslag.
Med den foreslåede bestemmelse i universitetslovens §
12, stk. 5, vil udpegningsudvalget bestå af 7 medlemmer og
sammensættes af bestyrelsesformanden, 4 eksterne medlemmer,
der udpeges i deres personlige egenskab, og som ikke må
være medlemmer af universitets bestyrelse, ansatte eller
studerende på universitetet, samt 1 eksternt og 1 internt
medlem af universitetets bestyrelse.
De 4 eksterne medlemmer vil f.eks. kunne komme fra det private
erhvervsliv, offentlige virksomheder, myndigheder, andre
uddannelsesinstitutioner, forskningsinstitutioner og
kulturinstitutioner. Medlemmerne skal tilsammen afspejle
universitetets brugere og aftagere og have indsigt i universitetets
opgaver, jf. universitetslovens § 2.
Uddannelses- og Forskningsministeriet er efter de gældende
regler repræsenteret i indstillingsorganet. Med forslaget vil
ministeriet ikke fremover være repræsenteret som
myndighedsrepræsentant. Universitetet vil dog kunne bede
ministeriet om at pege på en kandidat til udpegningsudvalget,
herunder f.eks. en ansat i ministeriet, som vil kunne udpeges i sin
personlige egenskab.
Med forslaget beslutter bestyrelsen, hvilke 2 medlemmer af den
eksisterende bestyrelse der skal deltage i udpegningsudvalget. Dog
skal det ene være et internt medlem, jf. universitetslovens
§ 12, stk. 1, 1. pkt., og det andet et eksternt medlem af
bestyrelsen.
Ved sammensætningen af udpegningsudvalget skal
universitetet tilstræbe, at det samlede udvalg har en ligelig
sammensætning af kvinder og mænd i overensstemmelse med
principperne i ligestillingsloven.
Med udpegning eller ved genudpegning af en bestyrelsesformand
til ministerens godkendelse kan den siddende bestyrelsesformand
ikke være en del af udpegningsudvalget. I denne situation
udtræder bestyrelsesformanden af udvalget, og bestyrelsen
erstatter bestyrelsesformanden med et menigt eksternt
bestyrelsesmedlem som medlem af udvalget. Udpegningsudvalget
udpeger blandt de 4 eksterne medlemmer af udpegningsudvalget en ny
formand for udvalget.
Det foreslås, at
udpegningsudvalgets eksterne medlemmer højst kan være
udpeget i en sammenhængende periode på 8 år. Der
er dog hensigten, at universitetet vil kunne fastsætte i
vedtægten, at en person, der har været medlem af
udpegningsudvalget i en sammenhængende periode på 8
år, efter en karensperiode, der som udgangspunkt bør
være på minimum ét år, vil kunne blive
udpeget på ny.
2.2. Bortfald af
tilskud i forbindelse med merit for enkeltfag gennemført af
talentfulde elever i ungdomsuddannelser
2.2.1. Gældende ret
Med lov nr. 750 af 25. juni 2014 om
ændring af universitetsloven og forskellige andre love
(Initiativer for særlig talentfulde studerende) fik
universiteterne og de øvrige uddannelsesinstitutioner
på Uddannelses- og Forskningsministeriets område
mulighed for at udbyde enkeltfag fra en videregående
uddannelse til talentfulde elever i ungdomsuddannelse. Der henvises
til § 4 a, stk. 2, i universitetsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 391 af 10. april 2024, § 9 a,
stk. 2, i lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner, jf. lovbekendtgørelse nr. 787 af
8. august 2019, og § 12 a, stk. 2, i lov om maritime
uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 691 af 11. juni
2024.
Det fremgår af
universitetslovens § 19, stk. 3, at ministeren ikke yder
tilskud til universitetets udbud af ekstra uddannelsesaktivitet og
enkeltfag efter § 4 a. Det universitet, der ved den
studerendes efterfølgende optagelse på en
bacheloruddannelse ved universitetet giver merit for enkeltfag
efter § 4 a, stk. 2, modtager tilskud for dette, uanset om
faget er gennemført og bestået ved dette universitet
eller et andet universitet.
For så vidt angår
deltagerbetaling fremgår det af universitetslovens § 26,
stk. 3, at universitetet afholder udgiften til ekstra
uddannelsesaktivitet, jf. § 4 a, stk. 1, og enkeltfag, jf.
§ 4 a, stk. 2, for danske borgere og for udenlandske borgere,
der har krav på ligebehandling med danske borgere, mens
universitetet opkræver fuld betaling for udbud af denne
aktivitet til øvrige udenlandske borgere.
Ministeren fastsætter efter
universitetslovens § 19, stk. 11, regler for tilskud til
universitetets udbud af enkeltfag efter § 4 a, stk. 2, jf.
stk. 3. Hjemlen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 764
af 19. juni 2024 om tilskud, regnskab og revision m.v. ved
universiteterne. Det følger af bekendtgørelsens
§ 3, stk. 2, at universitetets udbud af ekstra
uddannelsesaktivitet og enkeltfag efter § 4 a i
universitetsloven, ekstra uddannelsesaktivitet efter § 7 a i
lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
og enkeltfag efter § 6, stk. 12, i lov om åben
uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., ikke
indgår i beregningen af universitetets tilskud. Det
fremgår endvidere af bekendtgørelsens § 19, stk.
2, at universitetet ikke opkræver deltagerbetaling for ekstra
uddannelsesaktivitet og enkeltfag efter universitetslovens § 4
a.
Det fremgår af § 6, stk.
12, i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet
voksenuddannelse) m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 117 af 31.
januar 2024 (herefter lov om åben uddannelse), at
uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om
tilskud til enkeltfag, der indgår i erhvervsrettede
videregående heltidsuddannelser, og som gennemføres af
talentfulde elever i ungdomsuddannelser.
Det fremgår bl.a. af
bemærkningerne til § 6, stk. 12, i lov om åben
uddannelse, at ministeren med den foreslåede bestemmelse vil
fastsætte nærmere regler om, at der ikke ydes
statstilskud til enkeltfag, der indgår i erhvervsrettede
videregående heltidsuddannelser, og som gennemføres af
talentfulde elever i ungdomsuddannelse, og at institutionerne
først kan modtage taxametertilskud, når en studerende,
der har gennemført et "tidlig-studiestarts-fag",
efterfølgende optages på en ordinær uddannelse
og skal have faget indmeriteret i uddannelsen. Der henvises til
Folketingstidende 2013-14, Tillæg A, L 188 som fremsat, side
16.
Uddannelses- og
forskningsministeren kan endvidere efter § 8, stk. 6, i lov om
åben uddannelse fastsætte regler om, at der ikke kan
opkræves deltagerbetaling for enkeltfag, der indgår i
erhvervsrettede videregående heltidsuddannelser, jf. §
2, stk. 1, nr. 3, jf. stk. 4, og som gennemføres af
talentfulde elever i ungdomsuddannelser. Hjemlen er udmøntet
i bekendtgørelse nr. 597 af 8. marts 2015 om
talentinitiativer på de videregående uddannelser
på Uddannelses- og Forskningsministeriets område
(talentbekendtgørelsen).
2.2.2. Uddannelses- og
Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
De gældende regler om
udbetaling af tilskud til den institution, som i forbindelse med
optag giver merit for enkeltfag, der er gennemført af
talentfulde elever i ungdomsuddannelse, flugter ikke med de
almindelige principper om, at tilskud udbetales til den
institution, der har gennemført og afholdt udgiften for den
pågældende aktivitet. Dertil kommer, at ordningen er
forholdsvis tung at administrere, herunder i forbindelse med
udvikling af nye administrative systemer. Dette skal sammenholdes
med, at aktiviteten omfattet af ordningen er meget
begrænset.
Med henblik på en administrativ forenkling foreslås
det på den baggrund at afskaffe muligheden for tilskud i
forbindelse med efterfølgende merit for enkeltfag
gennemført af talentfulde elever i ungdomsuddannelser.
Det foreslås således at ophæve
universitetslovens § 19, stk. 3, 2. pkt., hvorefter det
universitet, der ved den studerendes efterfølgende optagelse
på en bacheloruddannelse ved universitetet giver merit for
enkeltfag efter § 4 a, stk. 2, modtager tilskud for dette,
uanset om faget er gennemført og bestået ved dette
universitet eller et andet universitet. Forslaget vil
indebære, at universiteternes mulighed for tilskud i
forbindelse med efterfølgende merit for enkeltfag
gennemført af talentfulde elever i ungdomsuddannelser
afskaffes.
Det foreslås endvidere at ændre § 6, stk. 12, i
lov om åben uddannelse, så det fremgår, at der
kan fastsættes regler om, at der ikke ydes tilskud til
enkeltfag, der indgår i erhvervsrettede videregående
heltidsuddannelser, og som gennemføres af talentfulde elever
i ungdomsuddannelser. Det er hensigten, at der med hjemmel heri vil
blive fastsat regler om, at der ikke gives tilskud til disse
aktiviteter, mens der ikke længere vil være regler om
mulighed for at modtage tilskud i forbindelse med
efterfølgende merit.
Det bemærkes, at forslaget
ikke vil påvirke institutionernes mulighed for fortsat at
udbyde enkeltfag til talentfulde elever i ungdomsuddannelse uden
tilskud og uden opkrævning af deltagerbetaling, men alene
indebærer bortfald af tilskud til den institution, der
efterfølgende giver merit for enkeltfag gennemført af
talentfulde elever i ungdomsuddannelse.
2.3. Præcisering
af mulighed for forsikring af Erasmus Mundus-studerende
2.3.1. Gældende ret
Det fremgår af
universitetslovens § 3 a, stk. 2, at universitetet i
samarbejde med udenlandske universiteter kan udbyde uddannelser
efter § 4, stk. 1, nr. 2, som led i EU-studieprogrammer om
Erasmus Mundus, hvor uddannelsens enkelte dele gennemføres
ved universitetet og ved et eller flere af de udenlandske
universiteter efter aftale mellem de pågældende
universiteter (Erasmus Mundus-kandidatuddannelser).
Bestemmelsen om universiteternes
udbud af Erasmus Mundus-uddannelser blev indført ved en
ændring af universitetsloven om nye rammer for
universiteternes internationale samarbejder m.v., jf. lov nr. 728
af 25. juni 2010. Det følger bl.a. af bemærkningerne
til bestemmelsen, at det er en betingelse, at de
pågældende uddannelser får tilskud fra
EU-studieprogrammer om Erasmus Mundus. Der henvises til
Folketingstidende 2009-10, Tillæg A, L 119 som fremsat, side
11.
Erasmus Mundus-uddannelserne
hører under forordning om oprettelse af Erasmus+ -
EU-programmet for uddannelse, ungdom og idræt. For at kunne
udbyde uddannelser som led i Erasmus Mundus stiller EU-kommissionen
- med bl.a. Erasmus+ Programguiden - i dag krav om
forsikringstegning for Erasmus Mundus-studerende. Der henvises til
Erasmus+ Programme (ERASMUS), Model Grant Agreement, Annex 5
Specifik Rules, hvoraf det bl.a. fremgår, at forsikringen
skal dække både sygdom, ulykke, død,
invaliditet, ansvar og tyveri/mistede personlige ejendele.
Herudover skal det sikres, at den studerendes familiemedlemmer har
mulighed for at tegne en forsikring med samme dækning for
egen regning.
De universiteter, der i
fællesskab udbyder Erasmus Mundus-uddannelsen, skal sikre, at
alle studerende er forsikret i overensstemmelse med kravene i Annex
5, og dække omkostningerne hertil. Det er dermed ikke muligt
for universiteterne at udbyde Erasmus Mundus-uddannelser uden
forsikringstegning.
Universiteterne er omfattet af
cirkulære nr. 9783 af 9. december 2005 om selvforsikring i
staten m.v. Det følger af § 1 i cirkulæret, at
institutioner omfattet af cirkulæret ikke må tegne
forsikring, medmindre en adgang hertil følger af
cirkulærets §§ 4-8. Efter cirkulærets §
4, stk. 1, skal der tegnes forsikringer, hvor dette kræves
ifølge lovgivningen. Det følger endvidere af
cirkulærets § 8, at der ved eller i henhold til lov,
herunder finanslov, ved aktstykke eller ved særskilt
cirkulære kan være givet adgang til forsikringstegning
på andre områder.
Universitetsloven giver på
flere områder specifikt adgang til forsikringstegning. Det
fremgår bl.a. af lovens § 22, stk. 3, at universitetet
kan afholde udgifter til ulykkesforsikring for studerende, der er
indskrevet ved universitetet, og bestyrelsen bemyndiges efter
lovens § 11, stk. 5, til at tegne sædvanlig
bestyrelsesansvarsforsikring.
Selvom universitetsloven ikke
forholder sig direkte til spørgsmålet om
forsikringstegning for Erasmus Mundus-studerende, så vurderes
det, at det implicit følger af universiteternes adgang til
at udbyde Erasmus Mundus-uddannelser, jf. universitetslovens §
3 a, stk. 2, at det er muligt for universiteterne at tegne
forsikring for studerende i det omfang, det er en nødvendig
forudsætning for at indgå i et samarbejde om udbud af
Erasmus Mundus-uddannelser med EU-tilskud.
2.3.2. Uddannelses- og
Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Selvom det vurderes, at
universiteterne efter de gældende regler har mulighed for at
tegne forsikring for studerende i det omfang, det er en
nødvendig forudsætning for at indgå i et
samarbejde om udbud af Erasmus Mundus-uddannelser med EU-tilskud,
så er det dog samtidig ministeriets vurdering, at det vil
være hensigtsmæssigt at præcisere retstilstanden
i universitetsloven.
Det foreslås på den
baggrund, at der indsættes en bestemmelse, som eksplicit
fastslår, at universiteterne kan tegne forsikring for
studerende, der som led i Erasmus Mundus gennemfører dele af
en uddannelse ved et universitet i Danmark. Det er med bestemmelsen
tanken at præcisere, at universiteterne kan tegne forsikring
for studerende med henblik på at kunne indgå i
samarbejder om udbud af Erasmus Mundus-uddannelser med
EU-tilskud.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes at have ingen eller begrænsede
positive økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for staten som følge af
administrative forenklinger. Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for
kommuner og regioner.
De syv principper for digitaliseringsklar lovgivning vurderes
ikke at være relevante for lovforslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Der er ingen økonomiske eller administrative konsekvenser
for erhvervslivet forbundet med lovforslaget.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 14. august til
den 11. september 2024 (29 dage) været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Akademikerne, Akkrediteringsrådet, Ankestyrelsen,
Arkitektskolen Aarhus, Copenhagen Business School, Danmarks
Akkrediteringsinstitution, Danmarks Medie- og
Journalisthøjskole, Danmarks Tekniske Universitet, Dansk
Magisterforening, Danske Erhvervsakademier, Danske
Professionshøjskoler, Danske Regioner, Danske Studerendes
Fællesråd, Danske Universiteter, Datatilsynet,
Designskolen Kolding, Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for
Arkitektur, Design og Konservering, DI, Djøf,
Erhvervsakademi Kolding, Erhvervsakademi Midt-Vest, Erhvervsakademi
Zealand, Erhvervsakademi Syd-Vest, Erhvervsakademi Aarhus,
Erhvervsakademi Copenhagen Business Academy, Erhvervsakademi Dania,
EVA-Danmarks Evalueringsinstitut, Fagligt Fælles Forbund -
3F, FH-Fagbevægelsens Hovedorganisation, Fredericia
Maskinmesterskole, HK/Stat, Ingeniørforeningen IDA,
IT-Universitetet i København, KL, Københavns
Erhvervsakademi KEA, Københavns Maskinmesterskole,
Københavns Professionshøjskole, Københavns
Universitet, Marstal Navigationsskole, MARTEC,
Professionshøjskolen Absalon, Rektorkollegiet for de
kunstneriske og kulturelle uddannelser, Rektorkollegiet for de
maritime uddannelser, Rigsrevisionen, Roskilde Universitet,
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og
Professionsbacheloruddannelser, SIMAC, Skoleskibet Georg Stage,
Svendborg Søfartsskole, Syddansk Universitet, UCL
Erhvervsakademi og Professionshøjskole, University College
Nordjylland, University College Syddanmark, VIA University College,
Aalborg Universitet, Århus Maskinmesterskole og Aarhus
Universitet.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen eller begrænsede positive
økonomiske konsekvenser for staten som følge af
administrative forenklinger. Ingen økonomiske konsekvenser
for kommuner og regioner. | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen eller begrænsede positive
implementeringskonsekvenser for staten som følge af
administrative forenklinger. Ingen implementeringskonsekvenser for
kommuner og regioner. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej X |
|
◊
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af
universitetslovens § 12, stk. 3, 2. pkt., at de eksterne
medlemmer af bestyrelsen udpeges for en periode på 4 år
og kan genudpeges en gang.
Det foreslås, at § 12, stk. 3,
2. pkt., affattes på ny, så det fremgår,
at de eksterne medlemmer udpeges for en periode på 4 år
og kan genudpeges en eller flere gange, så længe den
samlede udpegningsperiode ikke overstiger 8 år.
Med forslaget vil universiteterne få en øget
fleksibilitet i forbindelse med genudpegning af eksterne
bestyrelsesmedlemmer.
Med forslaget vil der fortsat være en første
udpegningsperiode på 4 år og en samlet
udpegningsperiode på højst 8 år, men
universitetet vil i forbindelse med genudpegninger kunne
vælge at fastsætte en kortere udpegningsperiode,
ligesom der afhængigt af periodernes længde kan ske
genudpegning flere gange inden for perioden på 8 år.
Den samlede udpegningsperiode på højst 8 år ved
samme universitet vil ikke kunne fraviges med flere perioder efter
en karensperiode.
Der lægges op til, at udpegningsudvalget - forud for
udløbet af de eksterne bestyrelsesmedlemmers periode -
overvejer, om udvalget anser det for hensigtsmæssigt, at de
eksterne bestyrelsesmedlemmer får mulighed for at
fortsætte i yderligere en periode. I bekræftende fald,
og hvis de eksterne bestyrelsesmedlemmer er villige til at
påtage sig en ny periode, foretager udpegningsudvalget
genudpegning. Genudpegning forudsætter ikke et
forudgående åbent opslag. Dette er en
videreførelse af gældende ret.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter de gældende regler i
universitetslovens § 12, stk. 4, nedsætter universitetet
et organ, der udpeger bestyrelsesformanden og de øvrige
eksterne medlemmer (udpegningsorganet), og et andet organ, der
indstiller formanden og de eksterne medlemmer
(indstillingsorganet). Udpegningsorganet og indstillingsorganet
skal påse, at de eksterne medlemmer opfylder betingelserne i
stk. 2 og 3, som bl.a. fastlægger, hvilke kompetencer
medlemmerne skal besidde. For så vidt angår
bestyrelsesformanden, udpeger udpegningsorganet en kandidat til
ministerens godkendelse. De nærmere procedurer for
nedsættelsen af udpegningsorganet og indstillingsorganet
fastsættes i vedtægten inden for rammerne af § 12,
stk. 5-7. Indstillingsorganet indstiller på baggrund af
åbent opslag nye eksterne bestyrelsesmedlemmer, herunder
bestyrelsesformanden, til udpegningsorganet, jf. universitetslovens
§ 12, stk. 6.
Det foreslås, at
universitetslovens § 12, stk. 4, affattes på ny.
Det foreslås i § 12, stk. 4, 1. pkt., at universitetet
nedsætter et udpegningsudvalg, der på baggrund af
åbent opslag udpeger bestyrelsesformanden og de øvrige
eksterne medlemmer.
Forslaget vil indebære, at de
nuværende to indstillings- og udpegningsorganer erstattes af
ét udpegningsudvalg, der vil skulle varetage den samlede
proces med at søge efter og udpege de eksterne
bestyrelsesmedlemmer. Det nye udpegningsudvalg vil have opgaver
svarende til de opgaver, som varetages af de nuværende
indstillings- og udpegningsorganer til sammen.
Udpegningsudvalget vil herunder
skulle udarbejde en kompetenceprofil for den eller de ledige
bestyrelsesposter med henblik på en offentlig annoncering
efter nye eksterne bestyrelsesmedlemmer.
Forslaget om, at udpegning skal ske
på baggrund af et åbent opslag, er en
videreførelse af gældende ret, jf. universitetslovens
§ 12, stk. 6.
Kravet om, at der ved åbent
opslag skal annonceres offentligt efter nye eksterne
bestyrelsesmedlemmer, indebærer ikke en begrænsning i
muligheden for at supplere det åbne opslag med eksempelvis
anvendelse af et rekrutteringsbureau.
Med forslaget fastsættes der
ikke formkrav til ansøgningen m.v. Det vil som hidtil
være det enkelte universitet, der fastlægger proceduren
for nyudpegninger, herunder om der eksempelvis kræves en
fyldig ansøgning, eller om det er tilstrækkeligt med
en kort interessetilkendegivelse og et CV. Det væsentlige er,
at valget af eksterne bestyrelsesmedlemmer foretages på et
oplyst grundlag, således at udpegningsudvalget - og
ministeren, når der er tale om bestyrelsesformanden - kan
efterprøve lovens kompetencekrav i forhold til den enkelte
kandidat.
Ved udpegning af nye bestyrelsesmedlemmer skal udpegningsorganet
tilstræbe, at den samlede bestyrelse har en ligelig
sammensætning af kvinder og mænd i overensstemmelse med
principperne i ligestillingsloven.
Det foreslås i § 12, stk. 4, 2. pkt., at
udpegningsudvalget skal påse, at de eksterne medlemmer
opfylder betingelserne i stk. 2 og 3.
Det foreslåede vil
således indebære, at udpegningsudvalget skal
påse, at den samlede bestyrelse har erfaring og indsigt i
forskning, forskningsbaseret uddannelse, videnformidling,
videnudveksling og universitetets opgaveområder efter §
2, stk. 4, med henblik på at kunne varetage den overordnede
og strategiske ledelse af universitetet, jf. § 12, stk. 2.
Udpegningsudvalget vil endvidere
skulle påse, at de eksterne medlemmers kompetencer tilsammen
skal afspejle universitetets opgaver, jf. § 2, at de eksterne
medlemmer tilsammen skal have indsigt i forskning,
forskningsbaseret uddannelse, ledelse, organisation og
økonomi, herunder vurdering af budgetter og regnskaber, og
at bestyrelsesformanden skal have erfaring med strategisk ledelse
af en stor virksomhed eller organisation og væsentlig indsigt
i samfundsmæssige forhold, jf. § 12, stk. 3.
Kravet om, at de eksterne medlemmer
skal opfylde betingelserne i stk. 2 og 3, er en
videreførelse af den gældende bestemmelse i lovens
§ 12, stk. 4.
Det foreslås i § 12, stk. 4, 3. pkt., at
udpegningsudvalget udpeger bestyrelsesformanden til ministerens
godkendelse.
Forslaget vil indebære, at
ministeren i forbindelse med godkendelse af den udpegede
bestyrelsesformand vil skulle foretage en vurdering af, om den
udpegede kandidat lever op til de kompetencekrav, som fremgår
af universitetslovens § 12, stk. 3, 5. pkt., det vil sige, at
bestyrelsesformanden skal have erfaring med strategisk ledelse af
en stor virksomhed eller organisation og væsentlig indsigt i
samfundsmæssige forhold.
I det tilfælde, at ministeren
finder, at den udpegede kandidat ikke opfylder lovens
kompetencekrav eller i øvrigt har andre væsentlige
saglige indsigelser, udpeger udpegningsudvalget en ny
bestyrelsesformand til ministerens godkendelse. Der er med
forslaget tale om en videreførelse af den gældende
bestemmelse i lovens § 12, stk. 4.
Det foreslås i § 12, stk. 4, 4. pkt., at de
nærmere procedurer for nedsættelsen af
udpegningsudvalget fastsættes i vedtægten.
Det foreslåede vil
indebære, at det enkelte universitet selv fastsætter
proceduren for nedsættelsen af udpegningsudvalget. Proceduren
fastsættes i vedtægten, der godkendes af
ministeren.
Universiteterne nedsætter
efter den gældende bestemmelse i universitetslovens §
12, stk. 5, et udpegningsorgan, der består af mindst 8 og
højst 10 medlemmer. Udpegningsorganet sammensættes af
5-7 medlemmer fra erhvervsliv, myndigheder og øvrige
uddannelsesinstitutioner m.v., der udpeges i deres personlige
egenskab, og som ikke må være medlemmer af
universitetets bestyrelse eller være ansat eller studerende
på universitetet. Derudover har en repræsentant for de
ansatte, en repræsentant for de studerende og en
repræsentant for de eksterne medlemmer af universitetets
bestyrelse plads i udpegningsorganet.
Det foreslås, at
universitetslovens § 12, stk. 5, affattes på ny, hvor
det fremgår, at udpegningsudvalget består af 7
medlemmer.
Det foreslås i § 12, stk. 5, nr. 1, at
bestyrelsesformanden er formand for udpegningsudvalget, jf. dog
stk. 7.
Det foreslåede vil
indebære, at bestyrelsesformanden også er formand for
udpegningsudvalget, medmindre udpegningsudvalget skal udpege eller
genudpege en bestyrelsesformand til ministerens godkendelse.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til det foreslåede § 12, stk.
7.
Det foreslås med § 12, stk. 5, nr. 2, at 4 eksterne
medlemmer, der udpeges i deres personlige egenskab, og som ikke
må være medlemmer af universitetets bestyrelse, ansatte
eller studerende på universitetet, skal være en del af
udpegningsudvalget.
Forslaget vil indebære, at medlemmer af udpegningsudvalget
udpeges i deres personlige egenskab. Medlemmerne
repræsenterer således ikke bestemte interesser,
organisationer eller sektorer og skal i deres virke som medlemmer
af udpegningsorganet være uafhængige.
Uddannelses- og Forskningsministeriet er efter de gældende
regler repræsenteret i indstillingsorganet. Med forslaget vil
ministeriet ikke fremover være repræsenteret som
myndighedsrepræsentant. Universitetet vil dog kunne bede
ministeriet om at pege på en kandidat til udpegningsudvalget,
herunder f.eks. en ansat i ministeriet, som vil kunne udpeges i sin
personlige egenskab.
Det foreslås med § 12, stk. 5, nr. 3, at 1 internt og 1
eksternt medlem af bestyrelsen skal være en del af
udpegningsudvalget.
Forslaget vil indebære, at det enkelte universitet
beslutter, hvilke 2 medlemmer af den eksisterende bestyrelse der
skal indgå i udpegningsudvalget. Dog skal den ene være
et internt medlem, dvs. en repræsentant for universitetets
videnskabelige personale, herunder ansatte ph.d.-studerende, det
teknisk-administrative personale eller en
studenterrepræsentant, og den anden skal være et
eksternt medlem af bestyrelsen.
Det fremgår af den gældende bestemmelse i
universitetslovens § 12, stk. 6, hvilke opgaver det
nuværende indstillingsorgan skal varetage og
indstillingsorganets sammensætning.
Det foreslås, at
universitetslovens § 12, stk. 6, affattes på ny.
Det foreslås i § 12, stk. 6, 1. pkt., at de eksterne
medlemmer af udpegningsudvalget tilsammen skal afspejle
universitetets brugere og aftagere samt have indsigt i
universitetets opgaver, jf. § 2.
Formålet med den
foreslåede bestemmelse er at have medlemmer af
udpegningsorganet fra universitetets brugere og aftagere - som
f.eks. det private erhvervsliv, offentlige virksomheder, andre
uddannelsesinstitutioner, forskningsinstitutioner og
kulturinstitutioner - er, at udpegningsorganet bliver sammensat
bredt, og at der ikke er ensidig repræsentation af bestemte
kompetencer, sektorer og erfaringer.
Det foreslås i § 12, stk. 6, 2. pkt., at medlemmerne
højst kan være udpeget i en sammenhængende
periode på 8 år.
Forslaget vil indebære, at
det enkelte universitet vil skulle fastsætte
udpegningsperioden for de eksterne medlemmer af udpegningsudvalget
i vedtægten. Det er herunder hensigten, at universitetet vil
kunne fastsætte i vedtægten, at en person, der har
været medlem af udpegningsudvalget i en sammenhængende
periode på 8 år, efter en karensperiode, der som
udgangspunkt bør være på minimum ét
år, vil kunne blive udpeget på ny.
Ved sammensætningen af
udpegningsudvalget skal bestyrelsen tilstræbe, at det samlede
udvalg har en ligelig sammensætning af kvinder og mænd
i overensstemmelse med principperne i ligestillingsloven.
Det fremgår af den
gældende bestemmelse i universitetslovens § 12, stk. 7,
at ved indstilling af en ny bestyrelsesformand udpeger
udpegningsorganet 1 formand for indstillingsorganet. Formanden for
indstillingsorganet udpeges i sin personlige egenskab og kan ikke
være medlem af udpegningsorganet eller af universitetets
bestyrelse eller være ansat eller studerende på
universitetet.
Det foreslås, at
universitetslovens § 12, stk. 7, affattes på ny.
Det foreslås i § 12, stk. 7, at ved udpegning eller
genudpegning af en bestyrelsesformand kan bestyrelsesformanden ikke
være en del af udpegningsudvalget. Bestyrelsen udpeger i
stedet et eksternt bestyrelsesmedlem som menigt medlem af
udpegningsudvalget. Udpegningsudvalget udpeger en ny formand blandt
de 4 eksterne medlemmer af udpegningsudvalget, jf. stk. 5, nr.
2.
Den foreslåede bestemmelse
vil indebære, at det enkelte universitet selv
fastsætter den fremtidige procedure for udpegning eller
genudpegning af bestyrelsesformanden. De nærmere regler
fastsættes i vedtægten.
Når ministeren har godkendt
den ny bestyrelsesformand, går udpegningsudvalget tilbage til
sammensætningen efter det foreslåede § 12, stk.
5.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det fremgår af den
gældende bestemmelse i universitetslovens § 13, stk. 2,
nr. 1, at vedtægten skal fastsætte de nærmere
regler om åbenhed om bestyrelsens arbejde efter § 10,
stk. 2, herunder åbenhed om procedurerne for indstilling og
udpegning af eksterne bestyrelsesmedlemmer.
Det foreslås at ændre
§ 13, stk. 2, nr. 1, så
»indstilling og« udgår.
Det foreslåede er en
konsekvens af den foreslåede nyaffattelse af
universitetslovens § 12, stk. 4, jf. § 1, nr. 2, som vil
indebære oprettelse af ét udpegningsudvalg, herunder
at der ikke længere er et indstillingsorgan.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til § 1, nr. 2, og til pkt. 2.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det fremgår af den
gældende bestemmelse i universitetslovens § 13, stk. 2,
nr. 2, at vedtægten skal fastsætte de nærmere
regler om nedsættelse af indstillingsorgan og udpegningsorgan
til bestyrelsens eksterne medlemmer efter § 12.
Det foreslås, at
universitetslovens § 13, stk. 2, nr. 2, affattes på
ny.
Det foreslås i § 13, stk. 2, nr. 2, at vedtægten
skal fastsætte de nærmere regler om nedsættelse
af et udpegningsudvalg, jf. § 12, stk. 4-7.
Den foreslåede ændring
vil bl.a. indebære, at universiteterne selv fastsætter
proceduren for udpegning af udpegningsudvalgets medlemmer i
vedtægten.
I forbindelse med godkendelsen af
vedtægten vil ministeren kunne påse, at kravene i det
foreslåede § 12, stk. 4-7, er opfyldt.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Universiteterne kan i medfør
af universitetslovens § 4 a, stk. 1, udbyde ekstra
uddannelsesaktivitet til talentfulde studerende, der er optaget
på en bachelor-, akademisk overbygnings- eller
kandidatuddannelse og kan efter § 4 a, stk. 2, udbyde
enkeltfag fra en bacheloruddannelse til talentfulde elever i
ungdomsuddannelser.
Det fremgår af
universitetslovens § 19, stk. 3, 1 pkt., at ministeren ikke
yder tilskud til universitetets udbud af ekstra
uddannelsesaktivitet og enkeltfag efter § 4 a.
Det universitet, der ved den
studerendes efterfølgende optagelse på en
bacheloruddannelse ved universitetet giver merit for enkeltfag
efter § 4 a, stk. 2, modtager tilskud for dette, uanset om
faget er gennemført og bestået ved dette universitet
eller et andet universitet, jf. lovens § 19, stk. 3, 2.
pkt.
Det foreslås, at
universitetslovens § 19, stk. 3, 2.
pkt., ophæves.
Forslaget vil indebære, at
muligheden for tilskud i forbindelse med efterfølgende merit
for enkeltfag gennemført af talentfulde elever i
ungdomsuddannelser afskaffes.
Det bemærkes, at forslaget ikke vil påvirke
institutionernes mulighed for fortsat at udbyde enkeltfag til
talentfulde elever i ungdomsuddannelse uden tilskud og uden
opkrævning af deltagerbetaling, men alene indebærer
bortfald af efterfølgende tilskud til den indmeriterende
institution, hvor den studerende optages.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Det fremgår af
universitetslovens § 3 a, stk. 2, at universitetet i
samarbejde med udenlandske universiteter kan udbyde uddannelser
efter § 4, stk. 1, nr. 2, som led i EU-studieprogrammer om
Erasmus Mundus, hvor uddannelsens enkelte dele gennemføres
ved universitetet og ved et eller flere af de udenlandske
universiteter efter aftale mellem de pågældende
universiteter (Erasmus Mundus-kandidatuddannelser).
For at kunne udbyde uddannelser som
led i Erasmus Mundus stiller EU-kommissionen med bl.a. Erasmus+
Programguiden krav om forsikringstegning for Erasmus
Mundus-studerende. Det er dermed ikke uden forsikringstegningen
muligt for universiteterne at udbyde Erasmus Mundus-uddannelserne,
sådan som universitetslovens § 3 a, stk. 2, specifikt
giver universiteterne mulighed for.
Universiteterne er omfattet af
cirkulære nr. 9783 af 9. december 2005 om selvforsikring i
staten m.v. Det følger af § 1 i cirkulæret, at
institutioner omfattet af cirkulæret ikke må tegne
forsikring, medmindre en adgang hertil følger af
cirkulærets §§ 4-8. Efter cirkulærets §
4, stk. 1, skal der tegnes forsikringer, hvor dette kræves
ifølge lovgivningen. Det følger endvidere af
cirkulærets § 8, at der ved eller i henhold til lov,
herunder finanslov, ved aktstykke eller ved særskilt
cirkulære kan være givet adgang til forsikringstegning
på andre områder.
Universitetsloven giver på
flere områder specifikt adgang til forsikringstegning, men
forholder sig ikke direkte til forsikringstegning for Erasmus
Mundus-studerende. Det vurderes dog, at det implicit følger
af universiteternes adgang til at udbyde Erasmus
Mundus-uddannelser, jf. universitetslovens § 3 a, stk. 2, at
det er muligt for universiteterne at tegne forsikring for
studerende i det omfang, det er en nødvendig
forudsætning for modtagelse af Erasmus Mundus EU-tilskud.
Det foreslås, at der indsættes en § 22 b i loven, hvorefter universitetet
kan tegne forsikring for studerende, der som led i
EU-studieprogrammer om Erasmus Mundus, jf. § 3 a, stk. 2,
gennemfører dele af en uddannelse ved et universitet i
Danmark.
Med det foreslåede præciseres det, at
universiteterne kan tegne forsikring for Erasmus Mundus-studerende,
der som led i en Erasmus Mundus-uddannelse gennemfører dele
af uddannelsen ved et universitet i Danmark.
Det foreslåede fastslår dermed, at universiteterne
kan tegne forsikringer, som lever op til de krav, som
EU-kommissionen stiller som forudsætning for at kunne
indgå i samarbejder om udbud af Erasmus Mundus-uddannelser
med EU-tilskud.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Til nr. 1
Det fremgår af § 6, stk.
12, i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet
voksenuddannelse) m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 117 af 31.
januar 2024 (herefter lov om åben uddannelse), at
uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om
tilskud til enkeltfag, der indgår i erhvervsrettede
videregående heltidsuddannelser, og som gennemføres af
talentfulde elever i ungdomsuddannelser.
Det fremgår af § 12,
stk. 6, i bekendtgørelse om åben uddannelse på
videregående niveau, jf. bekendtgørelse nr. 1823 af
28. december 2023, at en institution ikke kan modtage tilskud eller
opkræve deltagerbetaling for institutionens udbud af
enkeltfag, der indgår i erhvervsrettede videregående
heltidsuddannelser, når enkeltfaget gennemføres af
talentfulde unge fra ungdomsuddannelser.
Hjemlen er endvidere
udmøntet i bekendtgørelse nr. 597 af 8. marts 2015 om
talentinitiativer på de videregående uddannelser
på Uddannelses- og Forskningsministeriets område
(talentbekendtgørelsen). Det fremgår af
bekendtgørelsens § 14, stk. 3, 1. og 2. pkt., at den
institution, der ved elevens efterfølgende optagelse
på en bachelor-, professionsbachelor- eller
erhvervsakademiuddannelse ved institutionen, jf. stk. 4, giver
merit for enkeltfaget, modtager tilskud for dette, jf. dog stk. 5.
Dette gælder, uanset om faget er gennemført og
bestået ved denne institution eller ved en anden
institution.
Det foreslås, at der i § 6, stk.
12, indsættes efter »om«: », at der
ikke ydes«.
Forslaget vil indebære, at der kan fastsættes regler
om, at der ikke ydes tilskud til enkeltfag, der indgår i
erhvervsrettede videregående heltidsuddannelser, og som
gennemføres af talentfulde elever i ungdomsuddannelser.
Forslaget er en konsekvens af, at det fremover ikke
længere skal være muligt at modtage tilskud i
forbindelse med efterfølgende merit for enkeltfag
gennemført af talentfulde elever i ungdomsuddannelser. Det
er hensigten, at der med hjemmel i § 6, stk. 12,
fastsættes regler om, at der ikke gives tilskud til
enkeltfag, der indgår i erhvervsrettede videregående
heltidsuddannelser, og som gennemføres af talentfulde elever
i ungdomsuddannelser, mens der ikke længere vil være
regler om mulighed for at modtage tilskud i forbindelse med
efterfølgende merit.
Det bemærkes, at forslaget ikke vil påvirke
institutionernes mulighed for fortsat at udbyde enkeltfag til
talentfulde elever i ungdomsuddannelse uden tilskud og uden
opkrævning af deltagerbetaling, men alene indebærer
bortfald af efterfølgende tilskud til den indmeriterende
institution, hvor den studerende optages.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til § 1, nr. 5, og til pkt. 2.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
3
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. januar 2025, jf. dog stk. 2.
Det foreslås i stk. 2, at
lovforslagets § 2, nr. 1, hvorefter der kan fastsættes
regler om, at der ikke ydes tilskud til enkeltfag, der indgår
i erhvervsrettede videregående heltidsuddannelser, og som
gennemføres af talentfulde elever i ungdomsuddannelser,
træder i kraft den 1. januar 2026.
Forslaget vil indebære, at der vil være
tilstrækkelig tid til at gennemføre de
nødvendige ændringer på
bekendtgørelsesniveau.
Det foreslås i stk. 3, at
ophører udpegningsperioden for eksterne bestyrelsesmedlemmer
i perioden fra lovens ikrafttræden og indtil den 1. juli
2026, og er udpegningsudvalget ikke etableret, jf. § 12, stk.
4, i universitetsloven som affattet ved § 1, nr. 2, kan
bestyrelsen bestemme, at eksterne bestyrelsesmedlemmer udpeges
efter de hidtil gældende regler.
Udpegning efter de hidtil gældende regler vil kunne
færdiggøres efter den 1. juli 2026, forudsat at
indstillings- og udpegningsprocessen er igangsat inden den 1. juli
2026. Forslaget tager dermed højde for, at der vil kunne
opstå situationer, hvor udpegningsperioden ophører,
inden universitetet har haft mulighed for at få godkendt
ændringer af vedtægten og nedsætte det nye
udpegningsudvalg.
Den foreslåede lov vil ikke gælde for
Færøerne eller Grønland og vil ikke kunne
sættes i kraft for Færøerne eller
Grønland, da universitetsloven og lov om åben
uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., som
foreslås ændret, ikke gælder for
Færøerne eller Grønland og heller ikke ved
kongelig anordning kan sættes i kraft for
Færøerne eller Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 I lov om universiteter
(universitetsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 391 af 10.
april 2024, foretages følgende ændringer: | § 12.
--- Stk.3. De
eksterne medlemmer udpeges i deres personlige egenskab. De eksterne
medlemmer udpeges for en periode på 4 år og kan
genudpeges en gang. De eksterne medlemmers kompetencer skal
tilsammen afspejle universitetets opgaver, jf. § 2. De
eksterne medlemmer skal tilsammen have indsigt i forskning,
forskningsbaseret uddannelse, ledelse, organisation og
økonomi, herunder vurdering af budgetter og regnskaber.
Bestyrelsesformanden skal have erfaring med strategisk ledelse af
en stor virksomhed eller organisation og væsentlig indsigt i
samfundsmæssige forhold. | | 1. § 12, stk. 3, 2. pkt., affattes
således: »De eksterne medlemmer udpeges for
en periode på 4 år og kan genudpeges en eller flere
gange, så længe den samlede udpegningsperiode ikke
overstiger 8 år.« | | | 2. § 12, stk. 4-7, affattes
således: | Stk. 4.
Universitetet nedsætter et organ, der udpeger
bestyrelsesformanden og de øvrige eksterne medlemmer
(udpegningsorganet), og et andet organ, der indstiller formanden og
de eksterne medlemmer (indstillingsorganet). Udpegningsorganet og
indstillingsorganet skal påse, at de eksterne medlemmer
opfylder betingelserne i stk. 2 og 3. For så vidt angår
bestyrelsesformanden, udpeger udpegningsorganet en kandidat til
ministerens godkendelse. De nærmere procedurer for
nedsættelsen af udpegningsorganet og indstillingsorganet
fastsættes i vedtægten inden for rammerne af stk.
5-7. | | »Stk.
4. Universitetet nedsætter et udpegningsudvalg, der
på baggrund af åbent opslag udpeger
bestyrelsesformanden og de øvrige eksterne medlemmer.
Udpegningsudvalget skal påse, at de eksterne medlemmer
opfylder betingelserne i stk. 2 og 3. Udpegningsudvalget udpeger
bestyrelsesformanden til ministerens godkendelse. De nærmere
procedurer for nedsættelsen af udpegningsudvalget
fastsættes i vedtægten. | Stk. 5.
Universitetet nedsætter et udpegningsorgan, der består
af mindst 8 og højst 10 medlemmer. Udpegningsorganet
sammensættes af 5-7 medlemmer fra erhvervsliv, myndigheder og
øvrige uddannelsesinstitutioner m.v., der udpeges i deres
personlige egenskab, og som ikke må være medlemmer af
universitetets bestyrelse eller være ansat eller studerende
på universitetet. Derudover har en repræsentant for de
ansatte, en repræsentant for de studerende og en
repræsentant for de eksterne medlemmer af universitetets
bestyrelse plads i udpegningsorganet. Medlemmerne, jf. 2. pkt.,
skal tilsammen afspejle universitetets brugere og aftagere, have
indsigt i universitetets opgaver, jf. § 2, og opfylde
betingelserne i stk. 3. Udpegningsorganet vælger blandt sine
medlemmer nævnt i 2. pkt. 1 formand. Formanden skal have
erfaring med ledelse og bred indsigt i samfundsmæssige
forhold. Medlemmerne kan højst være udpeget i en
sammenhængende periode på 8 år. Formandens stemme
er afgørende i tilfælde af stemmelighed. | | Stk. 5.
Udpegningsudvalget består af 7 medlemmer og
sammensættes af følgende: 1) Bestyrelsesformanden, der er formand
for udpegningsudvalget, jf. dog stk. 7. 2) 4 eksterne medlemmer, der udpeges i
deres personlige egenskab, og som ikke må være
medlemmer af universitetets bestyrelse, ansatte eller studerende
på universitetet. 3) 1 internt og 1 eksternt medlem af
bestyrelsen. | Stk. 6.
Indstillingsorganet indstiller på baggrund af åbent
opslag nye eksterne bestyrelsesmedlemmer, herunder
bestyrelsesformanden, til udpegningsorganet. Der indstilles mindst
to kandidater. Indstillingsorganet sammensættes af: 1) Bestyrelsesformanden, der er formand
for indstillingsorganet, jf. dog stk. 7. 2) 1 eksternt bestyrelsesmedlem. 3) 1 internt bestyrelsesmedlem. 4) 1 repræsentant for Uddannelses-
og Forskningsministeriet. 5) 2 medlemmer udpeget af
udpegningsorganet. Medlemmerne udpeges i deres personlige egenskab
og kan ikke være medlem af udpegningsorganet eller af
universitetets bestyrelse eller være ansat eller studerende
på universitetet. | | Stk. 6. De
eksterne medlemmer af udpegningsudvalget skal tilsammen afspejle
universitetets brugere og aftagere samt have indsigt i
universitetets opgaver, jf. § 2. Medlemmerne kan højst
være udpeget i en sammenhængende periode på 8
år. | Stk. 7. Ved
indstilling af en ny bestyrelsesformand udpeger udpegningsorganet 1
formand for indstillingsorganet. Formanden for indstillingsorganet
udpeges i sin personlige egenskab og kan ikke være medlem af
udpegningsorganet eller af universitetets bestyrelse eller
være ansat eller studerende på universitetet. | | Stk. 7. Ved
udpegning eller genudpegning af en bestyrelsesformand kan
bestyrelsesformanden ikke være en del af udpegningsudvalget.
Bestyrelsen udpeger i stedet et eksternt bestyrelsesmedlem som
medlem af udpegningsudvalget. Udpegningsudvalget udpeger en ny
formand blandt de 4 eksterne medlemmer af udpegningsudvalget, jf.
stk. 5, nr. 2.« | § 13.
--- Stk. 2.
Vedtægten skal fastsætte de nærmere regler
om: | | | 1) Åbenhed om bestyrelsens arbejde
efter § 10, stk. 2, herunder åbenhed om procedurerne for
indstilling og udpegning af eksterne bestyrelsesmedlemmer. | | 3. I § 13, stk. 2, nr. 1, udgår
»indstilling og«. | § 13.
--- Stk. 2.
Vedtægten skal fastsætte de nærmere regler
om: 1) --- | | | 2) Nedsættelse af
indstillingsorgan og udpegningsorgan til bestyrelsens eksterne
medlemmer efter § 12. 3-7) --- | | 4. § 13, stk. 2, nr. 2, affattes
således: »2) Nedsættelse af et
udpegningsudvalg, jf. 12, stk. 4-7.« | § 19
--- Stk.
2. --- | | | Stk. 3.
Ministeren yder ikke tilskud til universitetets udbud af ekstra
uddannelsesaktivitet og enkeltfag efter § 4 a. Det
universitet, der ved den studerendes efterfølgende optagelse
på en bacheloruddannelse ved universitetet giver merit for
enkeltfag efter § 4 a, stk. 2, modtager tilskud for dette,
uanset om faget er gennemført og bestået ved dette
universitet eller et andet universitet. Stk. 4-11.
--- | | 5. § 19, stk. 3, 2. pkt.,
ophæves. | | | 6. Efter § 22 a indsættes: »§ 22
b. Universitetet kan tegne forsikring for studerende, der
som led i EU-studieprogrammer om Erasmus Mundus, jf. § 3 a,
stk. 2, gennemfører dele af en uddannelse ved et universitet
i Danmark.« | | | § 2 I lov om åben uddannelse
(erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 117 af 31. januar 2024, som
ændret ved l§ 6 i lov nr. 635 af 11. juni 2024,
foretages følgende ændring: | §
6. --- Stk. 1-11.
--- | | | Stk. 12.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om
tilskud til enkeltfag, der indgår i erhvervsrettede
videregående heltidsuddannelser, og som gennemføres af
talentfulde elever i ungdomsuddannelser. | | 1. I § 6, stk. 12, indsættes efter
»om«: », at der ikke ydes«. | | | |
|