L 81 Forslag til lov om gennemførelse af tillægsaftaler til den dansk-grønlandske dobbeltbeskatningsaftale.

Af: Skatteminister Rasmus Stoklund (S)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2024-25
Status: 3.beh./Vedtaget

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 06-11-2024

Fremsættelse: 06-11-2024

Skriftlig fremsættelse (6. november 2024)

20241_l81_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (6. november 2024)

Skatteministeren (Rasmus Stoklund):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om gennemførelse af tillægsaftaler til den dansk-grønlandske dobbeltbe-skatningsaftale.

(Lovforslag nr. L 81)

Danmark og Grønland har siden 1979 haft en dobbeltbeskatningsaftale, som løbende er blevet ændret, senest ved fire tillægsaftaler i 2012, jf. lov nr. 1227 af 18. december 2012.

Det bemærkes, at skatteområdet henhører under Grønlands selvstyre og afgøres selvstændigt af Grønland.

Regeringen ønsker at udbygge og vedligeholde Danmarks net af dobbeltbeskatningsaftaler. Dette skal ske gennem indgåelse af nye overenskomster og ved revision af eksisterende, således at overenskomsterne er opdaterede med seneste internationale standarder og giver gode vilkår for danske virksomheder, borgere og myndigheder. Det er bl.a. i dette lys, at Danmark og Grønland er nået til enighed om to nye tillægsaftaler til den dansk-grønlandske dobbeltbeskatningsaftale.

Danmark og Grønland underskrev den 19. august 2024 to tillægsaftaler.

Den første tillægsaftale gennemfører bl.a. OECD's såkaldte "Base Erosion and Profit Shifting" (BEPS)-minimumsstandarder, som Danmark og Grønland er forpligtede til at gennemføre, indfører en bestemmelse om ikke at pålægge kildeskatter på udbytter til anerkendte pensionsinstitutter eller til pengeinstitutters puljeordninger, og indsætter en genforhandlingsklausul for så vidt angår beskatning af udbytte ved væsentlige ændringer af Grønlands selskabs‍skattelovgivning.

Den anden tillægsaftale gennemfører en præcisering af en gældende regel om, at dagpenge og rejsegodtgørelse, der udbetales i forbindelse med offentlige hverv, kun kan beskattes i Danmark. Aftalen præciserer, at ikke alene dagpenge og rejsegodtgørelse, der udbetales af staten og danske kommuner er omfattet af aftalen, men også dagpenge og rejsegodtgørelse fra danske regioner.

Lovforslaget har ikke været i høring, da tillægsaftalerne allerede er færdigforhandlede og undertegnede.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.