Skriftlig fremsættelse (6. november
2024)
Kirkeministeren
(Morten Dahlin):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
trossamfund uden for folkekirken, lov om ansættelse i
stillinger i folkekirken m.v. og Valgmenighedsloven (Afskaffelse af
3-årigt tilsyn med anerkendte trossamfund, decentralisering
af præsteansættelser m.v. og administrative opgaver
m.v. i folkekirken som følge af opgavebortfald)
(Lovforslag nr. L 76)
Formålet med lovforslaget er som led
i regeringens beslutning om politisk prioriteret opgavebortfald at
sikre bedre ressourceudnyttelse og begrænse administrationen
på By-, Land- og Kirkeministeriets område ved at skabe
de lovgivningsmæssige rammer for decentralisering af
sagsgange og afgørelser i forbindelse med
præsteansættelser og administrative opgaver m.v. i
folkekirken, herunder stadfæstelse af
valgmenighedspræster, og at afskaffe det 3-årige tilsyn
med anerkendte trossamfund.
Det foreslås således, at
biskoppen fremover varetager opgaven med stadfæstelse af
valgmenighedspræster, og at kirkeministeren bemyndiges til at
overlade sin kompetence til at ansætte præster i
folkekirken og til at træffe afgørelser om
tjenesteboliger for præster til en anden myndighed. Det
forventes, at kompetencen vil blive delegeret til biskopperne.
Derudover foreslås indførelse
af en bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om
klageadgang for afgørelser inden for folkekirkens
ansættelses- og personaleområde. By-, Land- og
Kirkeministeriet forventer, at der med hjemmel i den
foreslåede bestemmelse vil blive fastsat bestemmelser, der
dels afskærer klageadgangen til ministeriet over visse
afgørelser inden for det ansættelsesretlige og
personaleretlige område, dels regler om klagefrist for de
sager, som fortsat kan påklages til By-, Land- og
Kirkeministeriet.
Endelig foreslås afskaffelse af det
3-årige tilsyn med anerkendte trossamfund, der blev
indført med vedtagelsen af trossamfundsloven i 2017, da det
3-årige tilsyns nytteværdi og effekt ikke står
mål med den administrative byrde, som ordningen
medfører for By-, Land- og Kirkeministeriet. Tilsynet har
således ikke afdækket væsentlige mangler i
trossamfundenes grundlæggende oplysninger. Trossamfundene vil
fortsat være forpligtet til løbende at indberette
ændringer i de pågældende oplysninger til
Trossamfundsregistret, og der ændres ikke på By-, Land-
og Kirkeministeriets løbende tilsyn med alle oplysninger i
Trossamfundsregistret, herunder det årlige tilsyn med
trossamfundenes årlige indberetninger af oplysninger om
medlemstal, årsregnskaber og donationsoplysninger.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.