Skriftlig fremsættelse (6. november
2024)
Beskæftigelsesministeren (Ane
Halsboe-Jørgensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om arbejdsmiljø, og
forskellige andre love (Tilpasning af rådstruktur på
beskæftigelses- og arbejdsmiljøområdet,
nedlæggelse af Helbredsoplysningsrådet, Jobservice
Danmark og afskaffelse af de beskæftigelsespolitiske
mål m.v.)
(Lovforslag nr. L 75 )
Lovforslaget udmønter på
Beskæftigelsesministeriets område dele af regeringens
oplæg i finanslovsforslaget for 2025, om at fjerne statslig
administration, svarende til godt 1.000 årsværk i 2025
- på tværs af alle ministerområder, der
kræver lovændringer.
Med lovforslaget foreslås det, at
tilpasse rådstrukturen på beskæftigelses- og
arbejdsmiljøområdet. Lovforslaget foreslår
konkret at nedlægge Beskæftigelsesrådet,
Tilsynsrådet og Arbejdsmiljørådet. Det
foreslås i stedet, at oprette et nyt Arbejdsmarkedsråd.
Rådet vil skulle rådgive om og drøfte relevante
forhold og aktuelle udfordringer på arbejdsmarkedet af
relevans for beskæftigelsesministeren og på tværs
af beskæftigelses- og arbejdsmiljøområdet.
Det foreslås også, at de otte
regionale arbejdsmarkedsråd nedlægges. Med lovforslaget
lægges der i stedet op til at som udgangspunkt at oprettet
fem nye regionale arbejdsmarkedsråd, der følger den
regionale geografiske struktur. De nye regionale
arbejdsmarkedsråd får bl.a. til opgave at følge
og bidrage til administrationen af ordninger på
beskæftigelsesområdet.
Det foreslås videre, at
nedlægge Jobservice Danmark. Forslaget vil betyde, at der
ikke længere vil være et landsdækkende
kontaktpunkt for virksomhedsservice. Kommunerne og de regionale
arbejdsmarkedskontorer i Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering kan fortsat arbejde med at koordinere
virksomhedsservicen, og virksomhederne kan også fortsat
gøre brug af jobcentrenes virksomhedsservice samt de
tværkommunale rekrutteringsfællesskaber.
Det foreslås endvidere, at afskaffe
de beskæftigelsespolitiske mål. Forslaget er i
tråd med regeringsgrundladets ambitioner om større
frisættelse af den offentlige sektor. Forslaget vil give
kommunerne større frihedsgrader til selv at
tilrettelægge beskæftigelsesindsatsen.
Det foreslås endeligt, at
Helbredsoplysningsrådet nedlægges.
Helbredsoplysningsrådet har ikke afholdt møder siden
2009. Den foreslåede ændring vil indebære, at
Helbredsoplysningsrådet ikke skal rådgive
beskæftigelsesministeren om tilladelse til en arbejdsgivers
indhentning af visse helbredsoplysninger. Den foreslåede
ændring indebærer, at ministeren uden en udtalelse fra
et råd kan give tilladelse til indhentning af
helbredsoplysninger.
Det foreslås, at den del af loven,
der vedrørende nedlæggelsen af de
beskæftigelsespolitiske mål, Jobservice Danmark og
Helbredsoplysningsrådet skal træde i kraft 1. januar
2025. Derudover foreslås det, at
beskæftigelsesministeren bemyndiges til at bestemme
ikrafttrædelsestidspunktet for de foreslåede
bestemmelser om nedlæggelsen af
Beskæftigelsesrådet, Arbejdsmiljørådet og
Tilsynsrådet, de regionale arbejdsmarkedsråd samt
oprettelsen af Arbejdsmarkedsrådet og de nye regionale
arbejdsmarkedsråd. Bemyndigelsesbestemmelsen har til
formål at sikre, at arbejdet med de administrative
forskrifter, som parternes skal inddrages i, er
færdiggjort.
Forslaget skønnes samlet set at
medføre offentlige mindreudgifter før skat og
tilbageløb på 4,4 mio. kr. i 2025 og 6,6 mio. kr.
årligt fra 2026 og frem. Samlet set vil de tiltag, som
udmøntes med dette lovforslag, således medføre
en reduktion i statsligt finansierede årsværk med cirka
9 årsværk i 2025 stigende til cirka 16
årsværk i 2026 og frem.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og bemærkninger hertil, skal jeg anbefale
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.