Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 11. december 2024
1. Ændringsforslag
Der er stillet 11 ændringsforslag til
lovforslaget. Beskæftigelsesministeren har stillet
ændringsforslag nr. 1, 2 og 4-11. Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 3.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, M og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod det af LA og KF
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren under nr. 1
og 4-11 stillede ændringsforslag og det af LA og KF stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det af
ministeren under nr. 2 stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (DD) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren under nr. 1
og 4-11 stillede ændringsforslag og det af LA og KF stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal (EL og DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af ministeren stillede ændringsforslag og
imod det af LA og KF stillede ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti
Liberal Alliances og Det Konservative
Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at selv om LA og
KF bakker op om at slå råd og tilsyn sammen på
beskæftigelsesområdet og
arbejdsmiljøområdet og at etablere et nyt
Arbejdsmarkedsråd, så stemmer LA og KF imod ministerens
ændringsforslag om sammensætningen af
Arbejdsmarkedsrådet. Det skyldes, at ministeren i
lovprocessen har stillet ændringsforslag, der
fastlægger, hvilke organisationer der skal sidde i
rådet. Rådet vil herefter have en smal
repræsentation, der ikke lever op til det forvaltningsretlige
lighedsprincip ved udarbejdelsen af regler for sammensætning
af Arbejdsmarkedsrådet.
LA og KF har sammen valgt at stille et
ændringsforslag, der imødegår dette og
også søger at værne imod singulær
lovgivning, hvor lovgiver reelt træffer afgørelse om,
hvilke organisationer der må repræsentere
arbejdsmarkedets parter.
LA og KF finder, at det er vigtigt, at
reglerne for sammensætning af Arbejdsmarkedsrådet
udarbejdes på en måde, hvor lønmodtagere,
selvstændige og arbejdsgivere, der har valgt at melde sig ind
i en arbejdsmarkedsorganisation til at varetage deres interesser
på arbejdsmarkedet, sikres en i forhold til deres andel af
medlemmer af arbejdsmarkedsorganisationer tilsvarende
repræsentation.
LA og KF mener, at ministeren i
sammensætningen af Arbejdsmarkedsrådet skal sikre, at
rådet afspejler de faktiske forhold på arbejdsmarkedet
og en bredde i rådets sammensætning, så det ikke,
som tidligere, alene bliver de tre hovedorganisationer, der
på lønmodtagersiden er repræsenteret. På
den måde sikres både en demokratisk
repræsentation og Arbejdsmarkedsrådets demokratiske
legitimitet, ligesom retten til at organisere sig efter
overbevisning og udøve indflydelse gennem medlemskab af
arbejdsmarkedsorganisationer sikres.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget ser med
alvor på det fremsatte lovforslag om ændringer af
strukturen for de regionale arbejdsmarkedsråd (RAR),
beskæftigelsesrådene og Arbejdsmiljørådet.
EL mener, at rådene allerede fungerede som vigtige strukturer
i arbejdet med beskæftigelse og arbejdsmiljø.
Lovforslaget risikerer at svække rådenes evne til at
håndtere deres kerneopgaver ved at samle områder med
så forskellige formål som beskæftigelse og
arbejdsmiljø i én ineffektiv og altomfattende
struktur. Samtidig vil færre råd og få
årlige møder betyde, at vigtige problemstillinger ikke
kan blive behandlet tilstrækkeligt.
EL finder det stærkt kritisabelt, at
processen omkring tilblivelsen af dette lovforslag har været
præget af manglende inddragelse af arbejdsmarkedets parter.
Det er problematisk, at de centrale aktører, som har den
største indsigt i arbejdsmarkedets dynamik, ikke er blevet
hørt i tilstrækkelig grad. Denne fremgangsmåde
undergraver tilliden til lovgivningsprocessen og svækker
lovforslaget som helhed.
Det er særlig bekymrende, at
perspektivet fra personer med handicap risikerer at blive glemt i
de nye råd. Afskaffelsen af en fast plads til Danske
Handicaporganisationer er en alvorlig svækkelse af deres
mulighed for at bidrage til en inkluderende
beskæftigelsesindsats. EL mener, at repræsentation af
personer med handicap er afgørende for at sikre, at de mest
udsatte på arbejdsmarkedet ikke tabes på gulvet.
Derudover finder EL det beklageligt, at
Danske A-kasser ikke har fået en plads i de nye råd.
A-kasserne spiller en væsentlig rolle i arbejdsmarkedets
struktur, og deres erfaring og viden er afgørende for
beskæftigelsespolitikken. A-kassernes fravær
svækker rådenes repræsentation af vigtige
aktører, som kan bidrage med væsentlig indsigt.
EL er også kritisk over for
afskaffelsen af de nationale beskæftigelsespolitiske
mål. Disse mål er nødvendige for at sikre en
strategisk retning og sammenhæng i
beskæftigelsesindsatsen. Uden dem risikerer
beskæftigelsespolitikken at miste fokus, hvilket kan få
alvorlige konsekvenser for arbejdstagere og arbejdsgivere.
I stedet for at svække rådenes
struktur og rolle mener EL, at der bør være fokus
på at fastholde og styrke deres nuværende funktioner.
De regionale arbejdsmarkedsråd burde også kunne
understøtte arbejdet med at udarbejde
beskæftigelsesplaner, føre kontrol med løn- og
arbejdsvilkår for udenlandsk arbejdskraft, overvåge
kommunernes brug af støttet beskæftigelse og
nytteindsats og fremme uddannelsestilbud, der matcher
arbejdsmarkedets behov. Disse opgaver er afgørende for at
sikre et arbejdsmarked, der både er retfærdigt og
effektivt.
Det er også afgørende for EL,
at arbejdsmarkedets parter fortsat har væsentlig indflydelse
på regeldannelsen på arbejdsmiljøområdet.
Det er samtidig vigtigt, at indstillingsretten vedrørende
fordelingen af partsmidlerne på
arbejdsmiljøområdet - som beløber sig til ca.
42 mio. kr. årligt - bevares, selv i lyset af en eventuel
nedlæggelse af Arbejdsmiljørådet.
EL opfordrer regeringen til at tage
kritikken alvorligt og sikre, at ændringerne ikke
underminerer de strukturer, der er nødvendige for et
stærkt og inkluderende arbejdsmarked. Arbejdsmiljø og
beskæftigelse fortjener den rette opmærksomhed og de
rette ressourcer, og alle vigtige aktører - herunder Danske
Handicaporganisationer og Danske A-kasser - bør sikres en
plads ved bordet.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget
bemærker, at selv om det er positivt, at der gives
større frihed til kommunerne og frigives midler til bedre
velfærd, kan ALT ikke støtte lovforslaget, da de nye
råd ikke er sammensat hensigtsmæssigt i forhold til
deres formål. Herunder er det afgørende for ALT, at
der er en repræsentant for Danske Handicaporganisationer i de
nye regionale beskæftigelsesråd og det nye
Arbejdsmarkedsråd. Dette viser sig dog ikke at blive
tilfældet med ministerens forslag til sammensætningen
af de nye råd. Personer med handicap udgør et flertal
af borgerne i beskæftigelsesindsatsen, jf. Danske
Handicaporganisationers høringssvar, og ALT mener derfor, at
det er betænkeligt, at denne gruppe ikke bliver
repræsenteret.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af ALT):
1) Nr. 7
affattes således:
»7. I §
20, stk. 2, ændres
»arbejdsmarkedsråd« til:
»beskæftigelsesråd«.«
[Korrektion]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (S, V, SF,
M, EL, DF og RV):
2) Nr. 9
affattes således:
»9. Afsnit III affattes således:
»Afsnit III
Arbejdsmarkedsrådet og de regionale
beskæftigelsesråd
Kapitel 4
Arbejdsmarkedsrådet
Formål
§ 23.
Beskæftigelsesministeren nedsætter
Arbejdsmarkedsrådet, som primært har til opgave at
rådgive om og drøfte forhold og aktuelle udfordringer
på arbejdsmarkedet af relevans for
beskæftigelsesministeren og på tværs af
beskæftigelses- og arbejdsmiljøområdet.
Sammensætning
§ 24.
Arbejdsmarkedsrådet består af 1 forperson og 18 andre
medlemmer.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren udpeger medlemmerne af rådet
efter de i rådet repræsenterede organisationers
indstilling. Der udpeges
1) 8 fra
Fagbevægelsens Hovedorganisation,
2) 6 fra Dansk
Arbejdsgiverforening,
3) 2 fra KL,
4) 1 fra
Akademikerne og
5) 1 fra Danske
Regioner.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren udpeger på samme måde 1
suppleant for hver af de i rådet repræsenterede
organisationer, dog 2 suppleanter for organisationer med flere end
tre pladser. I perioder, hvor en suppleant ikke er indtrådt i
et medlems sted, kan suppleanten deltage i rådets
møder uden stemmeret.
Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren udpeger rådets forperson og en
suppleant for denne efter indstilling fra rådets
medlemmer.
Stk. 5. Der
tilforordnes rådet 1 repræsentant for
Beskæftigelsesministeriet, 1 repræsentant for Styrelsen
for Arbejdsmarked og Rekruttering, 1 repræsentant for
Arbejdstilsynet, 1 repræsentant for Det Nationale
Forskningscenter for Arbejdsmiljø, 1 repræsentant for
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen og 1 repræsentant for
Børne- og Undervisningsministeriet.
Stk. 6.
Medlemmerne, herunder forpersonen, suppleanterne og de
tilforordnede, udpeges for 4 år ad gangen. Rådets
første funktionsperiode regnes fra den 1. februar 2025.
Funktionsperioden regnes herefter fra den 1. juni året efter
det kommunale og regionale valgår. Finder udpegningen sted i
løbet af en periode, gælder den til periodens
udløb.
Opgaver
§ 25.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om
Arbejdsmarkedsrådets opgaver, herunder rådets
drøftelser, rådgivning og inddragelse ved
bekendtgørelsesændringer på
arbejdsmiljøområdet.
Kapitel 4 a
En central pulje
§ 26. En mindre del af
bevillingen til beskæftigelsesindsatsen kan afsættes
til en central pulje, som kan anvendes til en særlig
indsats.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler for den centrale puljes anvendelse og om regnskab, revision,
tilsyn m.v. vedrørende tilskud, der ydes fra puljen.
Kapitel 5
De regionale
beskæftigelsesråd
Formål
§ 27.
Beskæftigelsesministeren nedsætter de regionale
beskæftigelsesråd, som har til opgave at følge
beskæftigelsesindsatsen på tværs af kommuner og
bidrage til administrationen af ordninger på
beskæftigelsesområdet.
Geografisk afgrænsning
§ 28. Der nedsættes fem
regionale beskæftigelsesråd, der har følgende
geografiske afgrænsning:
1) Et regionalt
beskæftigelsesråd for Region Nordjylland, der
dækker kommunerne Aalborg, Brønderslev, Frederikshavn,
Hjørring, Jammerbugt, Læsø, Mariagerfjord,
Morsø, Rebild, Thisted og Vesthimmerland.
2) Et regionalt
beskæftigelsesråd for Region Midtjylland, der
dækker kommunerne Aarhus, Favrskov, Hedensted, Herning,
Holstebro, Horsens, Ikast-Brande, Lemvig, Norddjurs, Odder,
Randers, Ringkøbing-Skjern, Samsø, Silkeborg,
Skanderborg, Skive, Struer, Syddjurs og Viborg.
3) Et regionalt
beskæftigelsesråd for Region Syddanmark, der
dækker kommunerne Assens, Billund, Esbjerg, Faaborg-Midtfyn,
Fanø, Fredericia, Haderslev, Kerteminde, Kolding, Langeland,
Middelfart, Nordfyn, Nyborg, Odense, Svendborg, Ærø,
Sønderborg, Tønder, Varde, Vejen, Vejle og
Aabenraa.
4) Et regionalt
beskæftigelsesråd for Region Sjælland, der
dækker kommunerne Faxe, Greve, Guldborgsund, Holbæk,
Kalundborg, Køge, Lejre, Lolland, Næstved, Odsherred,
Ringsted, Roskilde, Slagelse, Solrød, Sorø, Stevns og
Vordingborg.
5) Et regionalt
beskæftigelsesråd for Region Hovedstaden, der
dækker kommunerne Albertslund, Allerød, Ballerup,
Brøndby, Dragør, Egedal, Fredensborg, Frederiksberg,
Frederikssund, Furesø, Gentofte, Gribskov, Glostrup,
Gladsaxe, Halsnæs, Helsingør, Herlev, Hillerød,
Hvidovre, Høje-Taastrup, Hørsholm, Ishøj,
København, Lyngby-Taarbæk, Rudersdal, Rødovre,
Tårnby og Vallensbæk og Bornholms Regionskommune.
Sammensætning
§ 29. Et regionalt
beskæftigelsesråd består af 18 medlemmer.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren udpeger medlemmerne af rådet
efter indstilling fra de i rådet repræsenterede
organisationer og myndigheder, jf. dog stk. 4. Der udpeges
1) 6 fra Dansk
Arbejdsgiverforening,
2) 5 fra
Fagbevægelsens Hovedorganisation,
3) 1 fra
Akademikerne,
4) 1 fra
regionsrådet og
5) 5 fra
kommuner i regionen.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren udpeger på samme måde en
suppleant for hvert medlem, jf. dog stk. 4.
Stk. 4.
Direktøren for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
udpeger på vegne af beskæftigelsesministeren 1 medlem
af rådet eller en suppleant for 1 medlem, hvis et medlem
eller en suppleant fratræder under rådets
funktionsperiode.
Stk. 5.
Rådet udpeger som tilforordnede 1 repræsentant for
erhvervshuse, 1 repræsentant for VEU-området og enten 1
repræsentant for erhvervsakademier og
professionshøjskoler i fællesskab eller 1
repræsentant for universiteterne i det regionale område
efter indstilling fra de nævnte institutioner eller fora.
Stk. 6.
Medlemmerne, herunder forpersonen, suppleanterne og de
tilforordnede, udpeges for 4 år ad gangen. Rådenes
første funktionsperiode regnes fra den 1. februar 2025.
Funktionsperioden regnes herefter fra den 1. juni året efter
det kommunale og regionale valgår. Finder udpegningen sted i
løbet af en periode, gælder den til periodens
udløb.
Stk. 7.
Rådets forperson og suppleanten for denne udpeges for en
2-årig periode af rådet blandt rådets
medlemmer.
Opgaver og behandling af
personoplysninger
§ 30.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om de
regionale beskæftigelsesråds opgaver, herunder
rådets drøftelser.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om
fælles dataansvar og udveksling, indsamling og videregivelse
af oplysninger mellem de regionale beskæftigelsesråd og
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Underretning om anvendelsen af virksomhedspraktik,
ansættelse med løntilskud og
nytteindsats
§ 31. Kommunen skal
løbende underrette det regionale
beskæftigelsesråd om anvendelsen af virksomhedspraktik,
ansættelse med løntilskud og nytteindsats efter
kapitel 11-13 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Underretningen sker via det landsdækkende it-system, som
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering stiller til
rådighed for kommunerne. Kommunen skal løbende sende
det regionale beskæftigelsesråd oversigter over pladser
i virksomhedspraktik, nytteindsats og pladser med
løntilskud.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om kommunernes underretninger efter stk.
1.««
[Tilføjelse af
sammensætningen af Arbejdsmarkedsrådet og de regionale
beskæftigelsesråd m.v.]
Af et mindretal (LA
og KF), tiltrådt af et mindretal
(DF):
3) I
den under nr. 9 foreslåede
affattelse af afsnit III
indsættes i § 23 som stk. 4 og 5:
»Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren skal ved fastsættelse af
regler efter stk. 3 sikre en sammensætning af
Arbejdsmarkedsrådet, der afspejler, hvilke
arbejdsmarkedsorganisationer danske lønmodtagere,
selvstændige og arbejdsgivere har valgt at være medlem
af.
Stk. 5. Der
må ikke ved fastsættelse af regler efter stk. 3 og 4
lægges vægt på arbejdsmarkedsorganisationers
ideologiske ståsted eller antal tegnede kollektive
overenskomster.«
[Sammensætningen af
Arbejdsmarkedsrådet skal afspejle, hvilke
arbejdsmarkedsorganisationer danske lønmodtagere,
selvstændige og arbejdsgivere er medlem af, og der må
ikke lægges vægt på arbejdsmarkedsorganisationens
ideologiske ståsted eller antal tegnede kollektive
overenskomster]
Til § 2
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af ALT):
4)
Efter nr. 2 indsættes:
»01. I §
60, stk. 6, nr. 3, indsættes efter
»tilladelse«: »hos Arbejdstilsynet«.
02. § 62
a, stk. 2, ophæves.«
[Overførsel af kompetencen
til at udstede arbejdstilladelser til børn under 13 år
fra politiet til Arbejdstilsynet og konsekvensændring]
5)
Efter nr. 10 indsættes:
»03. § 73, 2. pkt., ophæves.
04. I
§ 81, stk. 6, ændres
»§ 68 a, stk. 7« til: »§ 68 a, stk.
5«.«
[Konsekvensrettelse og
korrektion]
Til § 3
6) Nr. 1
affattes således:
»1. I §
49, 1. pkt., ændres
»Beskæftigelsesrådet« til:
»Arbejdsmarkedsrådet«.«
[Korrektion]
7) Nr. 2
affattes således:
»2. I §
97, stk. 2, 1. pkt., ændres
»arbejdsmarkedsråd« til:
»beskæftigelsesråd«.«
[Korrektion]
8) I
den under nr. 5 foreslåede
ændring af § 166, stk. 2,
ændres »jf. kapitel 4« til: »jf. kapitel
5«.
[Korrektion]
Ny paragraf
9)
Efter § 11 indsættes:
Ȥ 01
I lov om administration af tilskud fra Den
Europæiske Regionalfond og Den Europæiske Socialfond,
jf. lovbekendtgørelse nr. 160 af 7. februar 2019, som
ændret ved § 1 i lov nr. 2381 af 14. december 2021,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 9 d, stk. 1, udgår
»efter høring af de regionale
arbejdsmarkedsråd«.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 12
10) I
stk. 2 ændres »§§
2-6« til: »§ 2, nr. 1-10, 03, 04 og 11,
§§ 3-6«, og »og 11« ændres til
», 11 og 01«.
[Konsekvensændring]
11) I
stk. 3 ændres »forbliver i
kraft indtil reglerne udstedes i medfør af § 68 a, stk.
5.« til: »forbliver i kraft, indtil de ophæves
eller afløses af regler udstedt i medfør af § 68
a, stk. 5, i lov om arbejdsmiljø, jf. denne lovs § 2,
nr. 9.«
[Korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Beskæftigelsesministeriet er blevet opmærksom på,
at der i den foreslåede ændring af § 20, stk. 2, i
lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v., som fremgår af § 1,
nr. 7, i lovforslaget som fremsat, rettelig burde have været
henvist til de foreslåede nye regionale
beskæftigelsesråd.
Det
foreslås derfor, at § 1, nr. 7, i lovforslaget
ændres i overensstemmelse hermed.
Til nr. 2
I
lovforslagets § 1, nr. 9, foreslås der indsat et nyt
afsnit III i lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v. om Arbejdsmarkedsrådet og
de regionale beskæftigelsesråd.
Det
fremgår af de foreslåede bestemmelser om
Arbejdsmarkedsrådet og de regionale
beskæftigelsesråd, at beskæftigelsesministeren
fastsætter regler om rådenes sammensætning,
herunder om antallet af medlemmer, suppleanter og tilforordnede
samt udpegningsperiode. Disse regler skulle udmøntes
på bekendtgørelsesniveau sammen med regler om
rådenes opgaver m.v.
Beskæftigelsesministeriet finder det imidlertid mest
hensigtsmæssigt, at sammensætningen af rådene
fremgår direkte af loven.
Afsnit III i
lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v. foreslås derfor
nyaffattet, således at sammensætningen, herunder
antallet af medlemmer, suppleanter og tilforordnede samt
udpegningsperiode, fremgår direkte af loven, jf. de
foreslåede §§ 24 og 29.
Det
foreslås desuden, at den geografiske afgrænsning for de
regionale beskæftigelsesråd fremgår direkte af
loven, jf. den foreslåede § 28, og at der er fem
regionale beskæftigelsesråd, som er uafhængige af
den geografiske afgrænsning, som gælder for de danske
regioner.
Det
foreslås endvidere, jf. den foreslåede § 27, at
der i forbindelse med nyaffattelsen også foretages en
ændring af de regionale beskæftigelsesråds
formål, således at formålet også rummer
rådenes opgave med at følge
beskæftigelsesindsatsen på tværs af kommuner.
Det
foreslås ydermere, jf. det foreslåede § 30, stk.
2, at der i forbindelse med nyaffattelsen indsættes en
bemyndigelsesbestemmelse, der giver beskæftigelsesministeren
mulighed for at fastsætte regler om fælles dataansvar
og regler om udveksling af persondata mellem de regionale
beskæftigelsesråd og Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering, i det omfang det er nødvendigt for at kunne
varetage opgaverne, der er fastsat ved lov eller
bekendtgørelse. Det forventes, at bestemmelsen vil blive
anvendt til at fastsætte regler om, at de regionale
beskæftigelsesråd og Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering er fælles dataansvarlige for behandlingen af
personoplysninger, herunder at de regionale
beskæftigelsesråd skal anvende de administrative
systemer, som Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering stiller
til rådighed. De enkelte opgaver forbundet med dataansvaret
forventes ligeledes fastsat ved bekendtgørelse.
Ifølge
det foreslåede § 30, stk. 2, kan
beskæftigelsesministeren fastsætte regler om
fælles dataansvar og udveksling, indsamling og videregivelse
af oplysninger mellem de regionale beskæftigelsesråd og
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Herudover
forventes det, at bemyndigelsen vil blive anvendt til at
fastsætte regler om, at Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering skal videregive oplysninger til de regionale
arbejdsmarkedsråd, i det omfang dette er relevant og
nødvendigt for at kunne udføre de opgaver, som er
blevet dem pålagt.
Ved
nyaffattelsen foreslås det endvidere, at § 26 i lov om
organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v. videreføres med visse
ændringer, jf. den foreslåede § 26. Det
foreslås, at en mindre del af bevillingen til
beskæftigelsesindsatsen kan afsættes til en central
pulje, som kan anvendes til en særlig indsats, og at
beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler for den centrale puljes anvendelse og om regnskab, revision,
tilsyn m.v. vedrørende tilskud, der ydes fra puljen.
Det
foreslås videre, at beskæftigelsesministeren
fastsætter nærmere regler for
regnskabsaflæggelse, revision, tilsyn m.v. for tilskud, der
ydes af bevillingen. Med hjemmel i tekstanmærkningerne nr.
115 til § 17 på finansloven er der fastsat tilsvarende
regler i bekendtgørelse nr. 1184 af 26. september 2023 om
administration af tilskud fra puljer under Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering. Disse regler omfatter også
tilskud fra den centrale pulje.
Ved
nyaffattelsen foreslås desuden, at § 31, stk. 1 og 3, i
lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v. videreføres.
Det
foreslås derfor, jf. det foreslåede § 31, stk. 1,
at kommunen løbende skal underrette det regionale
beskæftigelsesråd om anvendelsen af virksomhedspraktik,
ansættelse med løntilskud og nytteindsats efter
kapitel 11-13 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Underretningen sker via det landsdækkende it-system, som
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering stiller til
rådighed for kommunerne. Kommunen skal løbende sende
det regionale beskæftigelsesråd oversigter over pladser
i virksomhedspraktik, nytteindsats og pladser med
løntilskud.
Ifølge
det foreslåede § 31, stk. 2, kan
beskæftigelsesministeren fastsætte nærmere regler
om kommunernes underretninger efter stk. 1.
Til nr. 3
Ændringsforslaget søger at sikre, at
beskæftigelsesministeren lever op til det forvaltningsretlige
lighedsprincip ved udarbejdelsen af regler for sammensætning
af Arbejdsmarkedsrådet. Ændringsforslaget søger
også at værne imod singulær lovgivning, hvor
lovgiver reelt træffer afgørelse om, hvilke
organisationer der må repræsentere arbejdsmarkedets
parter, således som det var tilfældet ved tidligere
lovgivning.
Dette sikres,
ved at reglerne for sammensætning af
Arbejdsmarkedsrådet skal udarbejdes på en måde,
hvor lønmodtagere, selvstændige og arbejdsgivere, der
har valgt at melde sig ind i en arbejdsmarkedsorganisation til at
varetage deres interesser på arbejdsmarkedet, sikres en i
forhold til deres andel af medlemmer af
arbejdsmarkedsorganisationer tilsvarende repræsentation.
Det
foreslåede § 23, stk. 4, begrænser ministerens
skøn i udarbejdelsen af bekendtgørelsen.
Formålet er, at ministeren i sammensætningen af
Arbejdsmarkedsrådet skal sikre, at rådet afspejler de
faktiske forhold på arbejdsmarkedet, og en bredde i
rådets sammensætning, så det ikke som tidligere
alene bliver de tre hovedorganisationer, der på
lønmodtagersiden er repræsenteret.
På den
måde sikres både en demokratisk repræsentation og
Arbejdsmarkedsrådets demokratiske legitimitet, ligesom retten
til at organisere sig efter overbevisning og udøve
indflydelse gennem medlemskab af arbejdsmarkedsorganisationer
sikres.
Den tidligere
lovgivning havde karakter af singulær lovgivning og tildelte
rettigheder til nogle organisationer og tog retten fra andre.
Det med
ændringsforslaget foreslåede § 23, stk. 4, har til
formål sikre, at ligebehandlingsprincippet iagttages ved
sammensætningen af Arbejdsmarkedsrådet.
Arbejdsmarkedet har ændret sig, og nye foreninger, der virker
på forskellige måder og med andre ideologiske
ståsteder, er opstået. Arbejdsmarkedsrådets
opgaver er mangfoldige, og denne mangfoldighed skal også
præge sammensætningen af rådet.
Det vil efter
ændringsforslaget stadig være ministeren, der udpeger
medlemmerne til rådet, men ministeren skal i forbindelse med
udpegningen iagttage lighedsprincippet og må ikke lægge
vægt på ideologiske ståsteder og antallet af
overenskomster.
Det
foreslåede § 23, stk. 5, indebærer, at der ved
udpegning af medlemmer af Arbejdsmarkedsrådet ikke må
tages hensyn til antallet af overenskomster.
Arbejdsmarkedsrådet skal ikke påvirke den danske models
overenskomstsystem. Arbejdsmarkedsrådets formål er
efter det i lovforslaget foreslåede § 23, stk. 1,
»at rådgive om og drøfte forhold og aktuelle
udfordringer på arbejdsmarkedet af relevans for
beskæftigelsesministeren«. Beskæftigelsesministen
er ikke en del af overenskomstsystemet. Arbejdsmarkedsrådet
udelukker ikke, at beskæftigelsesministeren i anden
sammenhæng kan drøfte
overenskomstspørgsmål. Dette er historisk set sket ved
trepartsforhandlinger, og regeringen har netop ikke ønsket
en permanent trepartsinstitution.
Til nr. 4
Det
fremgår af § 60, stk. 6, nr. 3, i lov om
arbejdsmiljø, at forbuddet om, at unge under 15 år
ikke må beskæftiges med arbejde, samt reglerne om unges
arbejdstid og hviletid i § 60, stk. 2, og §§ 61 og
62 kan fraviges, for så vidt angår unges optræden
i forestillinger m.v. af kulturel eller kunstnerisk art, til
sportsarrangementer eller ved optagelse af film el.lign., under
nærmere fastsatte betingelser og vilkår, idet der dog,
for så vidt angår unge, som er under 13 år, skal
indhentes tilladelse i hvert enkelt tilfælde.
Det
fremgår af bemærkningerne til § 60, stk. 6, nr. 3,
at tilladelsen, som skal indhentes, meddeles af politiet, jf.
Folketingstidende 1995-96, Tillæg A, side 2414.
Det
fremgår af § 62 a, stk. 2, i lov om arbejdsmiljø,
at beskæftigelsesministeren efter forhandling med
justitsministeren i forbindelse med henlæggelse af opgaver
til politiet efter denne lov kan fastsætte regler om, hvilken
myndighed inden for politiet der varetager de
pågældende opgaver.
Det
fremgår af bemærkningerne til § 62 a, stk. 2, at
formålet med bestemmelsen er at give mulighed for at
henlægge sager om arbejdstilladelse til børn under 13
år til et opgavefællesskab, der forankres i en
politikreds, jf. Folketingstidende 2013-14, Tillæg A, L 175
som fremsat, side 16.
Det
foreslås med nr. 01, at der i § 60, stk. 6, nr. 3, efter
»tilladelse« indsættes »hos
Arbejdstilsynet«.
Det
foreslås med nr. 02, at § 62 a, stk. 2,
ophæves.
Det vil
betyde, at bemyndigelsesbestemmelsen ændres, så der vil
kunne fastsættes regler, som medfører, at opgaven med
at udstede tilladelser til, at børn under 13 år kan
optræde i forestillinger m.v. af kulturel eller kunstnerisk
art, til sportsarrangementer eller ved optagelse af film el.lign.,
fremover vil varetages af Arbejdstilsynet. Det forudsættes,
at bemyndigelsen vil blive udnyttet, således at opgaven fra
den 1. januar 2025 vil blive overført fra politiet til
Arbejdstilsynet. Der overføres i den forbindelse 0,2 mio.
kr. årligt fra 2025 og frem fra den på finansloven
opførte bevilling på § 11.23.01. Politiet og den
lokale anklagemyndighed m.v. til den på finansloven
opførte bevilling på § 17.21.01. Arbejdstilsynet.
De økonomiske konsekvenser søges indarbejdet på
forslag til lov om tillægsbevilling for finansåret 2025
og forslag til finanslov for 2026.
Formålet
hermed er at styrke beskyttelsen af børn og
understøtte en mere enkel og bedre koordinering af opgaverne
og en mere effektiv ressourceudnyttelse i staten, idet kompetencen
overføres fra politiet til Arbejdstilsynet, der i forvejen
fører tilsyn med reglerne for unges arbejdsmiljø.
Arbejdstilsynet vil videreføre gældende praksis med at
påse, om den generelle forsvarlighedsbestemmelse i § 60,
stk. 1, overholdes. Det vil betyde, at Arbejdstilsynet kun må
meddele tilladelse i det enkelte tilfælde, såfremt
barnets medvirken skønnes forsvarlig. Der skal navnlig tages
hensyn til barnets alder, helbredstilstand og miljø, dets
skolegang, arten og hyppigheden af dets medvirken, den daglige
arbejdstid samt arbejdsstedets og engagementets varighed og lign.
For tilladelsen kan der fastsættes sådanne
vilkår, som i det enkelte tilfælde findes
påkrævet. Det forudsættes, at der tillige vil
blive fastsat regler om, at Arbejdstilsynet fører det
fornødne tilsyn med overholdelsen af vilkårene for
tilladelser m.v.
Den
foreslåede ophævelse af § 62 a, stk. 2, er en
konsekvens af den foreslåede overførsel af opgaven fra
politiet til Arbejdstilsynet. Det er således ikke
længere nødvendigt med en bemyndigelse om at
fastsætte regler om, hvilken myndighed inden for politiet der
varetager de pågældende opgaver.
Til nr. 5
Der er tale om
konsekvensrettelse, da de bestemmelser, der henvises til i §
73, 2. pkt., ophæves med lovforslaget.
Der er videre
tale om korrektion af en henvisning, da § 68 a, stk. 7, med
lovforslaget bliver § 68 a, stk. 5.
Til nr. 6
Beskæftigelsesministeriet er blevet opmærksom på,
at der i den foreslåede ændring af § 49, 1. pkt.,
i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, som fremgår af
§ 3, nr. 1, i lovforslaget som fremsat, rettelig burde have
været henvist til det foreslåede nye
Arbejdsmarkedsråd.
Det
foreslås derfor, at § 3, nr. 1, i lovforslaget
ændres i overensstemmelse hermed.
Til nr. 7
Beskæftigelsesministeriet er blevet opmærksom på,
at der i den foreslåede ændring af § 97, stk. 2,
1. pkt., i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, som
fremgår af § 3, nr. 2, i lovforslaget som fremsat,
rettelig burde have været henvist til de foreslåede nye
regionale beskæftigelsesråd.
Det
foreslås derfor, at § 3, nr. 2, i lovforslaget
ændres i overensstemmelse hermed.
Til nr. 8
Der er tale om
korrektion af en henvisning, så henvisningen angives
korrekt.
Til nr. 9
Efter § 9
d, stk. 1, i lov om administration af tilskud fra Den
Europæiske Regionalfond, Den Europæiske Socialfond Plus
og Fonden for Retfærdig Omstilling, jf. lov nr. 2381 af 14.
december 2021, skal de regionale arbejdsmarkedsråd
høres i forbindelse med den regionale udmøntning af
socialfondsmidlerne for at sikre en koordineret indsats og
opbakning fra arbejdsmarkedets parter. Målet er at afspejle
både nationale og decentrale behov og tilpasse indsatser til
regionale udfordringer og arbejdsmarkedsbehov.
Med § 1,
nr. 9, i lovforslaget som fremsat foreslås de otte
eksisterende regionale arbejdsmarkedsråd nedlagt. I stedet
foreslås det, at der skal etableres et regionalt niveau med
partsrepræsentation, som bl.a. skal varetage udvalgte
opgaver, som de regionale arbejdsmarkedsråd varetog
tidligere. Opgaverne vil dog hovedsagelig dreje sig om at
følge beskæftigelsesindsatsen på tværs af
kommuner og bidrage til administrationen af ordninger på
beskæftigelsesområdet.
Dette vil
medføre, at der ikke længere i samme omfang vil
være regionale arbejdsmarkedsråd til at sikre
koordination og samarbejde om beskæftigelsesindsatsen
på tværs af kommuner og mellem kommuner og
arbejdsløshedskasser samt understøtte samarbejdet med
uddannelsesinstitutioner og erhvervshuse og understøtte
samarbejdet om rekruttering af ledig arbejdskraft på
tværs af kommunegrænser.
Da de nye
regionale beskæftigelsesråd, der etableres af
beskæftigelsesministeren, i mindre grad end tidligere skal
koordinere beskæftigelsesindsatsen, skal disse ikke
være høringspart i indstillinger fra
regionsrådene til erhvervsministeren om anvendelse af
tildelte midler fra Socialfonden Plus.
Til nr. 10
Det fremgår af lovforslagets §
12, stk. 1, at loven træder i kraft den 1. januar 2025, jf.
dog stk. 2.
Af stk. 2 fremgår det, at
beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelse af § 1, nr. 1, 4, 5, 7 og 9, §§
2-6, § 7, nr. 1, § 8 og §§ 10-11.
Med ændringsforslag nr. 4
foreslås det, at der i lovforslagets § 2 efter nr. 2
indsættes to nye numre (nr. 01 og 02), hvorved der
foreslås, at der gives mulighed for at fastsætte
regler, som medfører, at kompetencen til at udstede
tilladelse til børn under 13 års arbejde med
kulturelle og lignende aktiviteter overføres fra politiet
til Arbejdstilsynet.
Med ændringsforslag nr. 9
foreslås det, at regionale arbejdsmarkedsråd ikke skal
høres længere, da rådene nedlægges.
Det foreslås i stk. 2 at ændre
»§§ 2-6« til »§ 2, nr. 1-10, 03,
04 og 11, §§ 3-6« og »og 11« til
», 11 og 01«.
Det vil betyde, at ændringsforslag
nr. 4 vil træde i kraft den 1. januar 2025, mens
ikrafttrædelsestidspunktet for de øvrige regler i
lovforslaget fastholdes.
Det forudsættes, at eventuelle
verserende sager, der pr. 1. januar 2025 er under behandling i
politiet, vil blive oversendt til Arbejdstilsynet og
færdigbehandlet af Arbejdstilsynet. Arbejdstilsynets
afgørelser vil kunne påklages til
Arbejdsmiljøklagenævnet efter reglerne i
arbejdsmiljølovens § 81, stk. 1. Dertil kommer, at det
forudsættes, at Arbejdstilsynet fra den 1. januar 2025 vil
føre det relevante tilsyn med tilladelser meddelt af
politiet i medfør af de gældende regler, ligesom det
forudsættes, at Arbejdsmiljøklagenævnet vil
være klageinstans for afgørelser, som er truffet af
politiet før den 1. januar 2025 i medfør af de
gældende regler.
Det vil betyde, at med
ændringsforslag nr. 9 bemyndiges
beskæftigelsesministeren til at fastsætte tidspunktet
for ikrafttrædelse for den foreslåede § 01,
hvorved det foreslås, at de regionale arbejdsmarkedsråd
ikke skal høres om anvendelse af tildelte midler fra
Socialfonden Plus.
Det skyldes lovforslaget om at
nedlægge Beskæftigelsesrådet, de regionale
arbejdsmarkedsråd, Arbejdsmiljørådet og
Tilsynsrådet samt oprettelsen af Arbejdsmarkedsrådet og
de regionale beskæftigelsesråd, som forudsætter,
at beskæftigelsesministeren sætter disse i kraft, fordi
lovens ikrafttræden forudsætter udarbejdelse af
omfattende administrative forskrifter for disse bestemmelser, som
parterne skal inddrages i.
Til nr. 11
Der er tale om
en korrektion af en henvisning, så henvisningen angives
korrekt.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. november
2024 og var til 1. behandling den 20. november 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 3. oktober 2024 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 7. Den 6. november
2024 sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene,
et høringsnotat og en ligestillingsvurdering til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
3 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
15 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjarne Laustsen (S) Bjørn
Brandenborg (S) Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug
(S) Thorkild Holmboe-Hay (S) Frederik Vad (S) Thomas Monberg (S)
Thomas Skriver Jensen (S) fmd.
Christoffer Aagaard Melson (V) Louise Elholm (V) Hans Andersen (V)
Kim Valentin (V) nfmd. Karin
Liltorp (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Charlotte Munch (DD) Betina
Kastbjerg (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen
(LA) Dina Raabjerg (KF) Frederik Bloch Münster (KF) Dennis
Flydtkjær (DD) Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF)
Carl Valentin (SF) Kirsten Normann Andersen (SF) Victoria Velasquez
(EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 24 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |