L 75 Forslag til lov om ændring af lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om arbejdsmiljø og forskellige andre love.

(Tilpasning af rådsstruktur på beskæftigelses- og arbejdsmiljøområdet, nedlæggelse af Helbredsoplysningsrådet og Jobservice Danmark og afskaffelse af de beskæftigelsespolitiske mål m.v.).

Af: Beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Udvalg: Beskæftigelsesudvalget
Samling: 2024-25
Status: Betænkning afgivet

Ændringsforslag til 2. behandling

Afgivet: 13-12-2024

Afgivet: 13-12-2024

Ændringsforslag nr. 12-14 af beskæftigelsesministeren stillet den 13.12.2024 uden for betænkningen

20241_l75_aendringsforslag_beh22956918.pdf
Html-version

Ændringsforslag stillet den 13. december 2024 uden for betænkningen

Til § 1

Af beskæftigelsesministeren:

12) Nr. 9 affattes således:

»9. Afsnit III affattes således:

»Afsnit III

Arbejdsmarkedsrådet og de regionale beskæftigelsesråd

Kapitel 4

Arbejdsmarkedsrådet

Formål

§ 23. Beskæftigelsesministeren nedsætter Arbejdsmarkedsrådet, som primært har til opgave at rådgive om og drøfte forhold og aktuelle udfordringer på arbejdsmarkedet af relevans for beskæftigelsesministeren og på tværs af beskæftigelses- og arbejdsmiljøområdet.

Sammensætning

§ 24. Arbejdsmarkedsrådet består af 1 forperson og 18 andre medlemmer.

Stk. 2. Beskæftigelsesministeren udpeger medlemmerne af rådet efter de i rådet repræsenterede organisationers indstilling. Der udpeges

1) 8 fra Fagbevægelsens Hovedorganisation,

2) 6 fra Dansk Arbejdsgiverforening,

3) 2 fra KL,

4) 1 fra Akademikerne og

5) 1 fra Danske Regioner.

Stk. 3. Beskæftigelsesministeren udpeger på samme måde 1 suppleant for hver af de i rådet repræsenterede organisationer, dog 2 suppleanter for organisationer med flere end tre pladser. I perioder, hvor en suppleant ikke er indtrådt i et medlems sted, kan suppleanten deltage i rådets møder uden stemmeret.

Stk. 4. Beskæftigelsesministeren udpeger rådets forperson og 1 suppleant for denne efter indstilling fra rådets medlemmer.

Stk. 5. Der tilforordnes rådet 1 repræsentant for Beskæftigelsesministeriet, 1 repræsentant for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, 1 repræsentant for Arbejdstilsynet, 1 repræsentant for Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, 1 repræsentant for Medarbejder- og Kompetencestyrelsen og 1 repræsentant for Børne- og Undervisningsministeriet.

Stk. 6. Medlemmerne, herunder forpersonen, suppleanterne for medlemmerne og de tilforordnede, udpeges for 4 år ad gangen. Rådets første funktionsperiode regnes fra den 1. februar 2025. Funktionsperioden regnes herefter fra den 1. juni året efter det kommunale og regionale valgår. Finder udpegningen sted i løbet af en periode, gælder den til periodens udløb.

Opgaver m.v.

§ 25. Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om Arbejdsmarkedsrådets organisering og opgaver, herunder rådets drøftelser, rådgivning og inddragelse ved bekendtgørelsesændringer på arbejdsmiljøområdet.

Stk. 2. Beskæftigelsesministeren fastsætter endvidere regler om, at Arbejdsmarkedsrådet kommer med en indstilling om fordelingen af partsmidlerne til arbejdsmiljøindsatsen, inden midlerne fordeles.

Kapitel 4 a

En central pulje

§ 26. En mindre del af bevillingen til beskæftigelsesindsatsen kan afsættes til en central pulje, som kan anvendes til en særlig indsats.

Stk. 2. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler for den centrale puljes anvendelse og om regnskab, revision, tilsyn m.v. vedrørende tilskud, der ydes fra puljen.

Kapitel 5

De regionale beskæftigelsesråd

Formål

§ 27. Beskæftigelsesministeren nedsætter de regionale beskæftigelsesråd, som har til opgave at følge beskæftigelsesindsatsen på tværs af kommuner og bidrage til administrationen af ordninger på beskæftigelsesområdet.

Geografisk afgrænsning

§ 28. Der nedsættes fem regionale beskæftigelsesråd, der har følgende geografiske afgrænsning:

1) Et regionalt beskæftigelsesråd for Region Nordjylland, der dækker kommunerne Aalborg, Brønderslev, Frederikshavn, Hjørring, Jammerbugt, Læsø, Mariagerfjord, Morsø, Rebild, Thisted og Vesthimmerland.

2) Et regionalt beskæftigelsesråd for Region Midtjylland, der dækker kommunerne Aarhus, Favrskov, Hedensted, Herning, Holstebro, Horsens, Ikast-Brande, Lemvig, Norddjurs, Odder, Randers, Ringkøbing-Skjern, Samsø, Silkeborg, Skanderborg, Skive, Struer, Syddjurs og Viborg.

3) Et regionalt beskæftigelsesråd for Region Syddanmark, der dækker kommunerne Assens, Billund, Esbjerg, Faaborg-Midtfyn, Fanø, Fredericia, Haderslev, Kerteminde, Kolding, Langeland, Middelfart, Nordfyn, Nyborg, Odense, Svendborg, Ærø, Sønderborg, Tønder, Varde, Vejen, Vejle og Aabenraa.

4) Et regionalt beskæftigelsesråd for Region Sjælland, der dækker kommunerne Faxe, Greve, Guldborgsund, Holbæk, Kalundborg, Køge, Lejre, Lolland, Næstved, Odsherred, Ringsted, Roskilde, Slagelse, Solrød, Sorø, Stevns og Vordingborg.

5) Et regionalt beskæftigelsesråd for Region Hovedstaden, der dækker kommunerne Albertslund, Allerød, Ballerup, Brøndby, Dragør, Egedal, Fredensborg, Frederiksberg, Frederikssund, Furesø, Gentofte, Gribskov, Glostrup, Gladsaxe, Halsnæs, Helsingør, Herlev, Hillerød, Hvidovre, Høje-Taastrup, Hørsholm, Ishøj, København, Lyngby-Taarbæk, Rudersdal, Rødovre, Tårnby og Vallensbæk og Bornholms Regionskommune.

Sammensætning

§ 29. Et regionalt beskæftigelsesråd består af 18 medlemmer.

Stk. 2. Beskæftigelsesministeren udpeger medlemmerne af rådet efter indstilling fra de i rådet repræsenterede organisationer og myndigheder, jf. dog stk. 4. Der udpeges

1) 6 fra Dansk Arbejdsgiverforening,

2) 5 fra Fagbevægelsens Hovedorganisation,

3) 1 fra Akademikerne,

4) 1 fra regionsrådet og

5) 5 fra kommuner i regionen.

Stk. 3. Beskæftigelsesministeren udpeger på samme måde en suppleant for hvert medlem, jf. dog stk. 4.

Stk. 4. Direktøren for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering udpeger på vegne af beskæftigelsesministeren 1 medlem af rådet eller 1 suppleant for et medlem, hvis et medlem eller en suppleant fratræder under rådets funktionsperiode.

Stk. 5. Rådet udpeger som tilforordnede 1 repræsentant for erhvervshuse, 1 repræsentant for VEU-området og enten 1 repræsentant for erhvervsakademier og professionshøjskoler i fællesskab eller 1 repræsentant for universiteterne i det regionale område efter indstilling fra de nævnte institutioner eller fora.

Stk. 6. Medlemmerne, suppleanterne for medlemmerne og de tilforordnede udpeges for 4 år ad gangen. Rådenes første funktionsperiode regnes fra den 1. februar 2025. Funktionsperioden regnes herefter fra den 1. juni året efter det kommunale og regionale valgår. Finder udpegningen sted i løbet af en periode, gælder den til periodens udløb.

Stk. 7. Rådets forperson og suppleanten for denne udpeges for en 2-årig periode af rådet blandt rådets medlemmer.

Opgaver m.v.

§ 30. Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om de regionale beskæftigelsesråds organisering og opgaver, herunder rådets drøftelser.

Stk. 2. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om fælles dataansvar og udveksling, indsamling og videregivelse af oplysninger mellem de regionale beskæftigelsesråd og Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.

Underretning om anvendelsen af virksomhedspraktik, ansættelse med løntilskud og nytteindsats

§ 31. Kommunen skal løbende underrette det regionale beskæftigelsesråd om anvendelsen af virksomhedspraktik, ansættelse med løntilskud og nytteindsats efter kapitel 11-13 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Underretningen sker via det landsdækkende it-system, som Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering stiller til rådighed for kommunerne. Kommunen skal løbende sende det regionale beskæftigelsesråd oversigter over pladser i virksomhedspraktik, nytteindsats og pladser med løntilskud.

Stk. 2. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om kommunernes underretninger efter stk. 1.««

[Tilføjelse af sammensætningen af Arbejdsmarkedsrådet og de regionale beskæftigelsesråd m.v.]

Til § 2

13) Nr. 6 affattes således:

»6. I § 68 a, stk. 1, udgår »efter indstilling fra Arbejdsmiljørådet«.«

[Ændring, som følge af at beskæftigelsesministeren skal fordele partsmidlerne til arbejdsmiljøindsatsen i stedet for at fastsætte regler om fordelingen]

14) Nr. 7 affattes således:

»7. I § 68 a, stk. 1, udgår »til Arbejdsmiljørådets aktiviteter, herunder til tværgående aktiviteter, jf. § 66, stk. 6, og«.«

[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 13]

Bemærkninger

Til nr. 12

I lovforslagets § 1, nr. 9, foreslås der indsat et nyt afsnit III i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. om Arbejdsmarkedsrådet og de regionale beskæftigelsesråd.

Der fremgår af de foreslåede bestemmelser om Arbejdsmarkedsrådet og de regionale beskæftigelsesråd, at beskæftigelsesministeren fastsætter regler om rådenes sammensætning, herunder om antallet af medlemmer, suppleanter og tilforordnede og udpegningsperiode. Disse regler skulle udmøntes på bekendtgørelsesniveau sammen med regler om rådenes opgaver m.v.

Beskæftigelsesministeriet finder det imidlertid mest hensigtsmæssigt, at sammensætningen af rådene fremgår direkte af loven.

Afsnit III i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. foreslås derfor nyaffattet, således at sammensætningen, herunder antallet af medlemmer, suppleanter og tilforordnede og udpegningsperiode, fremgår direkte af loven, jf. de foreslåede §§ 24 og 29.

Det foreslås endvidere, jf. den foreslåede § 25, at der i forbindelse med nyaffattelsen også foretages ændringer i bestemmelsen om Arbejdsmarkedsrådets opgaver.

Det fremgår af lovforslagets § 1, stk. 9, at beskæftigelsesministeren fastsætter regler om rådets opgaver, herunder rådets drøftelser, rådgivning og inddragelse ved bekendtgørelsesændringer på arbejdsmiljøområdet.

Imidlertid er der behov for, at beskæftigelsesministeren også kan fastsætte regler om Arbejdsmarkedsrådets organisering, således at beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om forretningsorden, forretningsudvalg og sekretariatsbetjening af Arbejdsmarkedsrådet.

Endvidere er der behov for, at det fremgår af loven, at beskæftigelsesministeren fastsætter regler om, at Arbejdsmarkedsrådet kommer med en indstilling om fordelingen af partsmidlerne til arbejdsmiljøindsatsen, inden midlerne fordeles. Derfor foreslås det, at der indsættes en ny bestemmelse i § 25, stk. 2.

Dette forslag vil betyde, at Arbejdsmarkedsrådet skal komme med en indstilling om fordelingen af partsmidlerne til arbejdsmiljøindsatsen, inden midlerne fordeles, og at beskæftigelsesministeren bemyndiges til at fastsætte regler herom.

Det forventes, at beskæftigelsesministeren bl.a. vil fastsætte regler om, hvornår Arbejdsmarkedsrådets indstilling senest skal afgives til beskæftigelsesministeren, bl.a. af hensyn til udarbejdelse af regeringens finanslovforslag og udmelding af tilskudsrammer til branchefællesskaberne for arbejdsmiljø m.v. Beskæftigelsesministeren vil desuden kunne fastsætte regler om, hvad der bl.a. skal lægges til grund for Arbejdsmarkedsrådets indstilling.

Det foreslås desuden, at den geografiske afgrænsning for de regionale beskæftigelsesråd fremgår direkte af loven, jf. den foreslåede § 28, og at der er fem regionale beskæftigelsesråd, som er uafhængige af den geografiske afgrænsning, som gælder for de danske regioner.

Det foreslås endvidere, jf. den foreslåede § 27, at der i forbindelse med nyaffattelsen også foretages en ændring af de regionale beskæftigelsesråds formål, således at formålet også rummer rådenes opgave med at følge beskæftigelsesindsatsen på tværs af kommuner.

Det foreslås også, jf. det foreslåede § 30, stk. 1, at der i forbindelse med nyaffattelsen foretages ændringer i bemyndigelsesbestemmelsen, så beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om de regionale beskæftigelsesråds organisering. Det forventes, at beskæftigelsesministeren vil fastsætte regler om forretningsorden og sekretariatsbetjening af de regionale beskæftigelsesråd.

Det foreslås ydermere, jf. det foreslåede § 30, stk. 2, at der i forbindelse med nyaffattelsen indsættes en bemyndigelsesbestemmelse, der giver beskæftigelsesministeren mulighed for at fastsætte regler om fælles dataansvar og regler om udveksling af persondata mellem de regionale beskæftigelsesråd og Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, i det omfang det er nødvendigt for at kunne varetage opgaverne, der er fastsat ved lov eller bekendtgørelse. Det forventes, at bestemmelsen vil blive anvendt til at fastsætte regler om, at de regionale beskæftigelsesråd og Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering er fælles dataansvarlige for behandlingen af personoplysninger, herunder at de regionale beskæftigelsesråd skal anvende de administrative systemer, som Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering stiller til rådighed. De enkelte opgaver forbundet med dataansvaret forventes ligeledes fastsat ved bekendtgørelse.

Ifølge det foreslåede § 30, stk. 2, kan beskæftigelsesministeren fastsætte regler om fælles dataansvar og udveksling, indsamling og videregivelse af oplysninger mellem de regionale beskæftigelsesråd og Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.

Herudover forventes det, at bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastsætte regler om, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering skal videregive oplysninger til de regionale arbejdsmarkedsråd, i det omfang dette er relevant og nødvendigt for at kunne udføre de opgaver, som er blevet dem pålagt.

Ved nyaffattelsen foreslås det endvidere, at § 26 i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. videreføres med visse ændringer, jf. den foreslåede § 26. Det foreslås, at en mindre del af bevillingen til beskæftigelsesindsatsen kan afsættes til en central pulje, som kan anvendes til en særlig indsats, og at beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler for den centrale puljes anvendelse og om regnskab, revision, tilsyn m.v. vedrørende tilskud, der ydes fra puljen.

Det foreslås videre, at beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler for regnskabsaflæggelse, revision, tilsyn m.v. for tilskud, der ydes af bevillingen. Med hjemmel i tekstanmærkningerne nr. 115 til § 17 på finansloven er der fastsat tilsvarende regler i bekendtgørelse nr. 1184 af 26. september 2023 om administration af tilskud fra puljer under Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering. Disse regler omfatter også tilskud fra den centrale pulje.

Ved nyaffattelsen foreslås desuden, at § 31, stk. 1 og 3, i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. videreføres.

Det foreslås derfor, jf. det foreslåede § 31, stk. 1, at kommunen løbende skal underrette det regionale beskæftigelsesråd om anvendelsen af virksomhedspraktik, ansættelse med løntilskud og nytteindsats efter kapitel 11-13 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Underretningen sker via det landsdækkende it-system, som Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering stiller til rådighed for kommunerne. Kommunen skal løbende sende det regionale beskæftigelsesråd oversigter over pladser i virksomhedspraktik, nytteindsats og pladser med løntilskud.

Ifølge det foreslåede § 31, stk. 2, kan beskæftigelsesministeren fastsætte nærmere regler om kommunernes underretninger efter stk. 1.

Til nr. 13

I lovforslagets § 2, nr. 6, foreslås det at ændre § 68 a, stk. 1, i lov om arbejdsmiljø således, at beskæftigelsesministeren ikke fordeler midlerne til gennemførelse af arbejdsmiljøindsatsen efter indstilling fra Arbejdsmiljørådet, men at beskæftigelsesministeren i stedet fastsætter nærmere regler om fordelingen af midlerne til gennemførelse af arbejdsmiljøindsatsen. Forslaget skal ses i sammenhæng med forslaget om at nedlægge Arbejdsmiljørådet.

Beskæftigelsesministeren finder det efter ønske fra Beskæftigelsesudvalget imidlertid mere hensigtsmæssigt, at beskæftigelsesministerens fordeling af midlerne til gennemførelse af arbejdsmiljøindsatsen fremover skal ske efter indstilling fra Arbejdsmarkedsrådet, i stedet for at beskæftigelsesministeren skal fastsætte regler om en fast fordeling af midlerne til arbejdsmiljøindsatsen i bekendtgørelse.

Det er hensigten, at beskæftigelsesministerens fordeling af midlerne til gennemførelse af arbejdsmiljøindsatsen fremover skal ske efter indstilling fra Arbejdsmarkedsrådet.

Med ændringsforslaget foreslås lovforslagets § 2, nr. 6, nyaffattet, så det fremgår, at det alene er indstillingen fra Arbejdsmiljørådet, som udgår af bestemmelsen i § 68 a, stk. 1. Ændringsforslaget vil medføre, at beskæftigelsesministeren fortsat fordeler midlerne til gennemførelse af arbejdsmiljøindsatsen, og vil desuden give mulighed for, at beskæftigelsesministeren fremover fordeler midlerne efter indstilling fra Arbejdsmarkedsrådet. Det betyder, at beskæftigelsesministeren ikke - som oprindelig foreslået - fastsætter regler om en fast fordeling af midlerne til arbejdsmiljøindsatsen.

Forslaget om nyaffattelse af § 2, nr. 6, skal ses i sammenhæng med forslaget om nyaffattelse af § 25 i ændringsforslag nr. 12, hvorefter det foreslås at indsætte en ny bestemmelse i § 25, stk. 2, om, at beskæftigelsesministeren fastsætter regler om, at Arbejdsmarkedsrådet kommer med en indstilling om fordelingen af partsmidlerne til arbejdsmiljøindsatsen, inden midlerne fordeles.

For finansåret 2025 baserer fordelingen af midlerne til arbejdsmiljøindsatsen sig på Arbejdsmiljørådets tidligere indstillinger efter § 66, stk. 1, i lov om arbejdsmiljø. Fordelingen i 2025 afspejler, at Arbejdsmiljørådet nedlægges, og at der er halvårsvirkning af bevilling til sekretariatet for Arbejdsmiljørådet i 2025. De resterende midler til arbejdsmiljøindsatsen i 2025 er fordelt med 90 pct. til branchefællesskaberne for arbejdsmiljø og 10 pct. til forsøgs- og udviklingsaktivitet. Fordelingsnøglen tager udgangspunkt i den tidligere anvendte fordeling i Arbejdsmiljørådets årlige § 66-indstilling. Fordelingen af midler til arbejdsmiljøindsatsen i 2025 fremgår af finansloven for 2025.

Til nr. 14

I lovforslagets § 2, nr. 7, foreslås det at ændre § 68 a, stk. 1, i lov om arbejdsmiljø således, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at fordeling af midlerne til gennemførelse af arbejdsmiljøindsatsen kan gå til forskning. Endvidere foreslås det i lovforslagets § 2, nr. 7, at ændre § 68 a, stk. 1, således, at beskæftigelsesministeren ikke melder tilskudsrammer ud til Arbejdsmiljørådets aktiviteter, herunder tværgående aktiviteter efter § 66, stk. 6. Forslaget skal ses i sammenhæng med forslaget om at nedlægge Arbejdsmiljørådet.

Imidlertid vil der ikke være behov for en hjemmel til, at midlerne til gennemførelse af arbejdsmiljøindsatsen kan fordeles til forskning, når beskæftigelsesministeren med ændringsforslag nr. 13 fortsat vil fordele midlerne til gennemførelse af arbejdsmiljøindsatsen.

Derfor er der alene behov for, at lovforslagets § 2, nr. 7, indeholder forslag om, at beskæftigelsesministeren ikke melder tilskudsrammer ud til Arbejdsmiljørådets aktiviteter, herunder tværgående aktiviteter.

Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 13.