Ændringsforslag stillet den 13.
december 2024 uden for betænkningen
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren:
12) Nr.
9 affattes således:
»9. Afsnit III affattes således:
»Afsnit III
Arbejdsmarkedsrådet og de regionale
beskæftigelsesråd
Kapitel 4
Arbejdsmarkedsrådet
Formål
§ 23.
Beskæftigelsesministeren nedsætter
Arbejdsmarkedsrådet, som primært har til opgave at
rådgive om og drøfte forhold og aktuelle udfordringer
på arbejdsmarkedet af relevans for
beskæftigelsesministeren og på tværs af
beskæftigelses- og arbejdsmiljøområdet.
Sammensætning
§ 24.
Arbejdsmarkedsrådet består af 1 forperson og 18 andre
medlemmer.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren udpeger medlemmerne af rådet
efter de i rådet repræsenterede organisationers
indstilling. Der udpeges
1) 8 fra
Fagbevægelsens Hovedorganisation,
2) 6 fra Dansk
Arbejdsgiverforening,
3) 2 fra KL,
4) 1 fra
Akademikerne og
5) 1 fra Danske
Regioner.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren udpeger på samme måde 1
suppleant for hver af de i rådet repræsenterede
organisationer, dog 2 suppleanter for organisationer med flere end
tre pladser. I perioder, hvor en suppleant ikke er indtrådt i
et medlems sted, kan suppleanten deltage i rådets
møder uden stemmeret.
Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren udpeger rådets forperson og 1
suppleant for denne efter indstilling fra rådets
medlemmer.
Stk. 5. Der
tilforordnes rådet 1 repræsentant for
Beskæftigelsesministeriet, 1 repræsentant for Styrelsen
for Arbejdsmarked og Rekruttering, 1 repræsentant for
Arbejdstilsynet, 1 repræsentant for Det Nationale
Forskningscenter for Arbejdsmiljø, 1 repræsentant for
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen og 1 repræsentant for
Børne- og Undervisningsministeriet.
Stk. 6.
Medlemmerne, herunder forpersonen, suppleanterne for medlemmerne og
de tilforordnede, udpeges for 4 år ad gangen. Rådets
første funktionsperiode regnes fra den 1. februar 2025.
Funktionsperioden regnes herefter fra den 1. juni året efter
det kommunale og regionale valgår. Finder udpegningen sted i
løbet af en periode, gælder den til periodens
udløb.
Opgaver m.v.
§ 25.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om
Arbejdsmarkedsrådets organisering og opgaver, herunder
rådets drøftelser, rådgivning og inddragelse ved
bekendtgørelsesændringer på
arbejdsmiljøområdet.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter endvidere regler
om, at Arbejdsmarkedsrådet kommer med en indstilling om
fordelingen af partsmidlerne til arbejdsmiljøindsatsen,
inden midlerne fordeles.
Kapitel 4 a
En
central pulje
§ 26. En mindre del af
bevillingen til beskæftigelsesindsatsen kan afsættes
til en central pulje, som kan anvendes til en særlig
indsats.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler for den centrale puljes anvendelse og om regnskab, revision,
tilsyn m.v. vedrørende tilskud, der ydes fra puljen.
Kapitel 5
De regionale
beskæftigelsesråd
Formål
§ 27.
Beskæftigelsesministeren nedsætter de regionale
beskæftigelsesråd, som har til opgave at følge
beskæftigelsesindsatsen på tværs af kommuner og
bidrage til administrationen af ordninger på
beskæftigelsesområdet.
Geografisk afgrænsning
§ 28. Der nedsættes fem
regionale beskæftigelsesråd, der har følgende
geografiske afgrænsning:
1) Et regionalt
beskæftigelsesråd for Region Nordjylland, der
dækker kommunerne Aalborg, Brønderslev, Frederikshavn,
Hjørring, Jammerbugt, Læsø, Mariagerfjord,
Morsø, Rebild, Thisted og Vesthimmerland.
2) Et regionalt
beskæftigelsesråd for Region Midtjylland, der
dækker kommunerne Aarhus, Favrskov, Hedensted, Herning,
Holstebro, Horsens, Ikast-Brande, Lemvig, Norddjurs, Odder,
Randers, Ringkøbing-Skjern, Samsø, Silkeborg,
Skanderborg, Skive, Struer, Syddjurs og Viborg.
3) Et regionalt
beskæftigelsesråd for Region Syddanmark, der
dækker kommunerne Assens, Billund, Esbjerg, Faaborg-Midtfyn,
Fanø, Fredericia, Haderslev, Kerteminde, Kolding, Langeland,
Middelfart, Nordfyn, Nyborg, Odense, Svendborg, Ærø,
Sønderborg, Tønder, Varde, Vejen, Vejle og
Aabenraa.
4) Et regionalt
beskæftigelsesråd for Region Sjælland, der
dækker kommunerne Faxe, Greve, Guldborgsund, Holbæk,
Kalundborg, Køge, Lejre, Lolland, Næstved, Odsherred,
Ringsted, Roskilde, Slagelse, Solrød, Sorø, Stevns og
Vordingborg.
5) Et regionalt
beskæftigelsesråd for Region Hovedstaden, der
dækker kommunerne Albertslund, Allerød, Ballerup,
Brøndby, Dragør, Egedal, Fredensborg, Frederiksberg,
Frederikssund, Furesø, Gentofte, Gribskov, Glostrup,
Gladsaxe, Halsnæs, Helsingør, Herlev, Hillerød,
Hvidovre, Høje-Taastrup, Hørsholm, Ishøj,
København, Lyngby-Taarbæk, Rudersdal, Rødovre,
Tårnby og Vallensbæk og Bornholms Regionskommune.
Sammensætning
§ 29. Et regionalt
beskæftigelsesråd består af 18 medlemmer.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren udpeger medlemmerne af rådet
efter indstilling fra de i rådet repræsenterede
organisationer og myndigheder, jf. dog stk. 4. Der udpeges
1) 6 fra Dansk
Arbejdsgiverforening,
2) 5 fra
Fagbevægelsens Hovedorganisation,
3) 1 fra
Akademikerne,
4) 1 fra
regionsrådet og
5) 5 fra
kommuner i regionen.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren udpeger på samme måde en
suppleant for hvert medlem, jf. dog stk. 4.
Stk. 4.
Direktøren for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
udpeger på vegne af beskæftigelsesministeren 1 medlem
af rådet eller 1 suppleant for et medlem, hvis et medlem
eller en suppleant fratræder under rådets
funktionsperiode.
Stk. 5.
Rådet udpeger som tilforordnede 1 repræsentant for
erhvervshuse, 1 repræsentant for VEU-området og enten 1
repræsentant for erhvervsakademier og
professionshøjskoler i fællesskab eller 1
repræsentant for universiteterne i det regionale område
efter indstilling fra de nævnte institutioner eller fora.
Stk. 6.
Medlemmerne, suppleanterne for medlemmerne og de tilforordnede
udpeges for 4 år ad gangen. Rådenes første
funktionsperiode regnes fra den 1. februar 2025. Funktionsperioden
regnes herefter fra den 1. juni året efter det kommunale og
regionale valgår. Finder udpegningen sted i løbet af
en periode, gælder den til periodens udløb.
Stk. 7.
Rådets forperson og suppleanten for denne udpeges for en
2-årig periode af rådet blandt rådets
medlemmer.
Opgaver m.v.
§ 30.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om de
regionale beskæftigelsesråds organisering og opgaver,
herunder rådets drøftelser.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om
fælles dataansvar og udveksling, indsamling og videregivelse
af oplysninger mellem de regionale beskæftigelsesråd og
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Underretning om anvendelsen af virksomhedspraktik,
ansættelse med løntilskud og
nytteindsats
§ 31. Kommunen skal
løbende underrette det regionale
beskæftigelsesråd om anvendelsen af virksomhedspraktik,
ansættelse med løntilskud og nytteindsats efter
kapitel 11-13 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Underretningen sker via det landsdækkende it-system, som
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering stiller til
rådighed for kommunerne. Kommunen skal løbende sende
det regionale beskæftigelsesråd oversigter over pladser
i virksomhedspraktik, nytteindsats og pladser med
løntilskud.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om kommunernes underretninger efter stk.
1.««
[Tilføjelse af
sammensætningen af Arbejdsmarkedsrådet og de regionale
beskæftigelsesråd m.v.]
Til § 2
13) Nr.
6 affattes således:
»6. I §
68 a, stk. 1, udgår »efter indstilling fra
Arbejdsmiljørådet«.«
[Ændring, som følge af
at beskæftigelsesministeren skal fordele partsmidlerne til
arbejdsmiljøindsatsen i stedet for at fastsætte regler
om fordelingen]
14) Nr.
7 affattes således:
»7. I §
68 a, stk. 1, udgår »til
Arbejdsmiljørådets aktiviteter, herunder til
tværgående aktiviteter, jf. § 66, stk. 6,
og«.«
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 13]
Bemærkninger
Til nr. 12
I
lovforslagets § 1, nr. 9, foreslås der indsat et nyt
afsnit III i lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v. om Arbejdsmarkedsrådet og
de regionale beskæftigelsesråd.
Der
fremgår af de foreslåede bestemmelser om
Arbejdsmarkedsrådet og de regionale
beskæftigelsesråd, at beskæftigelsesministeren
fastsætter regler om rådenes sammensætning,
herunder om antallet af medlemmer, suppleanter og tilforordnede og
udpegningsperiode. Disse regler skulle udmøntes på
bekendtgørelsesniveau sammen med regler om rådenes
opgaver m.v.
Beskæftigelsesministeriet finder det imidlertid mest
hensigtsmæssigt, at sammensætningen af rådene
fremgår direkte af loven.
Afsnit III i
lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v. foreslås derfor
nyaffattet, således at sammensætningen, herunder
antallet af medlemmer, suppleanter og tilforordnede og
udpegningsperiode, fremgår direkte af loven, jf. de
foreslåede §§ 24 og 29.
Det
foreslås endvidere, jf. den foreslåede § 25, at
der i forbindelse med nyaffattelsen også foretages
ændringer i bestemmelsen om Arbejdsmarkedsrådets
opgaver.
Det fremgår af lovforslagets §
1, stk. 9, at beskæftigelsesministeren fastsætter
regler om rådets opgaver, herunder rådets
drøftelser, rådgivning og inddragelse ved
bekendtgørelsesændringer på
arbejdsmiljøområdet.
Imidlertid er der behov for, at
beskæftigelsesministeren også kan fastsætte
regler om Arbejdsmarkedsrådets organisering, således at
beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om
forretningsorden, forretningsudvalg og sekretariatsbetjening af
Arbejdsmarkedsrådet.
Endvidere er der behov for, at det
fremgår af loven, at beskæftigelsesministeren
fastsætter regler om, at Arbejdsmarkedsrådet kommer med
en indstilling om fordelingen af partsmidlerne til
arbejdsmiljøindsatsen, inden midlerne fordeles. Derfor
foreslås det, at der indsættes en ny bestemmelse i
§ 25, stk. 2.
Dette forslag vil betyde, at
Arbejdsmarkedsrådet skal komme med en indstilling om
fordelingen af partsmidlerne til arbejdsmiljøindsatsen,
inden midlerne fordeles, og at beskæftigelsesministeren
bemyndiges til at fastsætte regler herom.
Det forventes, at
beskæftigelsesministeren bl.a. vil fastsætte regler om,
hvornår Arbejdsmarkedsrådets indstilling senest skal
afgives til beskæftigelsesministeren, bl.a. af hensyn til
udarbejdelse af regeringens finanslovforslag og udmelding af
tilskudsrammer til branchefællesskaberne for
arbejdsmiljø m.v. Beskæftigelsesministeren vil desuden
kunne fastsætte regler om, hvad der bl.a. skal lægges
til grund for Arbejdsmarkedsrådets indstilling.
Det
foreslås desuden, at den geografiske afgrænsning for de
regionale beskæftigelsesråd fremgår direkte af
loven, jf. den foreslåede § 28, og at der er fem
regionale beskæftigelsesråd, som er uafhængige af
den geografiske afgrænsning, som gælder for de danske
regioner.
Det
foreslås endvidere, jf. den foreslåede § 27, at
der i forbindelse med nyaffattelsen også foretages en
ændring af de regionale beskæftigelsesråds
formål, således at formålet også rummer
rådenes opgave med at følge
beskæftigelsesindsatsen på tværs af kommuner.
Det
foreslås også, jf. det foreslåede § 30, stk.
1, at der i forbindelse med nyaffattelsen foretages ændringer
i bemyndigelsesbestemmelsen, så
beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om de
regionale beskæftigelsesråds organisering. Det
forventes, at beskæftigelsesministeren vil fastsætte
regler om forretningsorden og sekretariatsbetjening af de regionale
beskæftigelsesråd.
Det
foreslås ydermere, jf. det foreslåede § 30, stk.
2, at der i forbindelse med nyaffattelsen indsættes en
bemyndigelsesbestemmelse, der giver beskæftigelsesministeren
mulighed for at fastsætte regler om fælles dataansvar
og regler om udveksling af persondata mellem de regionale
beskæftigelsesråd og Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering, i det omfang det er nødvendigt for at kunne
varetage opgaverne, der er fastsat ved lov eller
bekendtgørelse. Det forventes, at bestemmelsen vil blive
anvendt til at fastsætte regler om, at de regionale
beskæftigelsesråd og Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering er fælles dataansvarlige for behandlingen af
personoplysninger, herunder at de regionale
beskæftigelsesråd skal anvende de administrative
systemer, som Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering stiller
til rådighed. De enkelte opgaver forbundet med dataansvaret
forventes ligeledes fastsat ved bekendtgørelse.
Ifølge
det foreslåede § 30, stk. 2, kan
beskæftigelsesministeren fastsætte regler om
fælles dataansvar og udveksling, indsamling og videregivelse
af oplysninger mellem de regionale beskæftigelsesråd og
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Herudover
forventes det, at bemyndigelsen vil blive anvendt til at
fastsætte regler om, at Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering skal videregive oplysninger til de regionale
arbejdsmarkedsråd, i det omfang dette er relevant og
nødvendigt for at kunne udføre de opgaver, som er
blevet dem pålagt.
Ved
nyaffattelsen foreslås det endvidere, at § 26 i lov om
organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v. videreføres med visse
ændringer, jf. den foreslåede § 26. Det
foreslås, at en mindre del af bevillingen til
beskæftigelsesindsatsen kan afsættes til en central
pulje, som kan anvendes til en særlig indsats, og at
beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler for den centrale puljes anvendelse og om regnskab, revision,
tilsyn m.v. vedrørende tilskud, der ydes fra puljen.
Det
foreslås videre, at beskæftigelsesministeren
fastsætter nærmere regler for
regnskabsaflæggelse, revision, tilsyn m.v. for tilskud, der
ydes af bevillingen. Med hjemmel i tekstanmærkningerne nr.
115 til § 17 på finansloven er der fastsat tilsvarende
regler i bekendtgørelse nr. 1184 af 26. september 2023 om
administration af tilskud fra puljer under Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering. Disse regler omfatter også
tilskud fra den centrale pulje.
Ved
nyaffattelsen foreslås desuden, at § 31, stk. 1 og 3, i
lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v. videreføres.
Det
foreslås derfor, jf. det foreslåede § 31, stk. 1,
at kommunen løbende skal underrette det regionale
beskæftigelsesråd om anvendelsen af virksomhedspraktik,
ansættelse med løntilskud og nytteindsats efter
kapitel 11-13 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Underretningen sker via det landsdækkende it-system, som
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering stiller til
rådighed for kommunerne. Kommunen skal løbende sende
det regionale beskæftigelsesråd oversigter over pladser
i virksomhedspraktik, nytteindsats og pladser med
løntilskud.
Ifølge
det foreslåede § 31, stk. 2, kan
beskæftigelsesministeren fastsætte nærmere regler
om kommunernes underretninger efter stk. 1.
Til nr. 13
I lovforslagets § 2, nr. 6,
foreslås det at ændre § 68 a, stk. 1, i lov om
arbejdsmiljø således, at
beskæftigelsesministeren ikke fordeler midlerne til
gennemførelse af arbejdsmiljøindsatsen efter
indstilling fra Arbejdsmiljørådet, men at
beskæftigelsesministeren i stedet fastsætter
nærmere regler om fordelingen af midlerne til
gennemførelse af arbejdsmiljøindsatsen. Forslaget
skal ses i sammenhæng med forslaget om at nedlægge
Arbejdsmiljørådet.
Beskæftigelsesministeren finder det
efter ønske fra Beskæftigelsesudvalget imidlertid mere
hensigtsmæssigt, at beskæftigelsesministerens fordeling
af midlerne til gennemførelse af
arbejdsmiljøindsatsen fremover skal ske efter indstilling
fra Arbejdsmarkedsrådet, i stedet for at
beskæftigelsesministeren skal fastsætte regler om en
fast fordeling af midlerne til arbejdsmiljøindsatsen i
bekendtgørelse.
Det er hensigten, at
beskæftigelsesministerens fordeling af midlerne til
gennemførelse af arbejdsmiljøindsatsen fremover skal
ske efter indstilling fra Arbejdsmarkedsrådet.
Med ændringsforslaget foreslås
lovforslagets § 2, nr. 6, nyaffattet, så det
fremgår, at det alene er indstillingen fra
Arbejdsmiljørådet, som udgår af bestemmelsen i
§ 68 a, stk. 1. Ændringsforslaget vil medføre, at
beskæftigelsesministeren fortsat fordeler midlerne til
gennemførelse af arbejdsmiljøindsatsen, og vil
desuden give mulighed for, at beskæftigelsesministeren
fremover fordeler midlerne efter indstilling fra
Arbejdsmarkedsrådet. Det betyder, at
beskæftigelsesministeren ikke - som oprindelig
foreslået - fastsætter regler om en fast fordeling af
midlerne til arbejdsmiljøindsatsen.
Forslaget om nyaffattelse af § 2, nr.
6, skal ses i sammenhæng med forslaget om nyaffattelse af
§ 25 i ændringsforslag nr. 12, hvorefter det
foreslås at indsætte en ny bestemmelse i § 25,
stk. 2, om, at beskæftigelsesministeren fastsætter
regler om, at Arbejdsmarkedsrådet kommer med en indstilling
om fordelingen af partsmidlerne til arbejdsmiljøindsatsen,
inden midlerne fordeles.
For finansåret 2025 baserer
fordelingen af midlerne til arbejdsmiljøindsatsen sig
på Arbejdsmiljørådets tidligere indstillinger
efter § 66, stk. 1, i lov om arbejdsmiljø. Fordelingen
i 2025 afspejler, at Arbejdsmiljørådet
nedlægges, og at der er halvårsvirkning af bevilling
til sekretariatet for Arbejdsmiljørådet i 2025. De
resterende midler til arbejdsmiljøindsatsen i 2025 er
fordelt med 90 pct. til branchefællesskaberne for
arbejdsmiljø og 10 pct. til forsøgs- og
udviklingsaktivitet. Fordelingsnøglen tager udgangspunkt i
den tidligere anvendte fordeling i Arbejdsmiljørådets
årlige § 66-indstilling. Fordelingen af midler til
arbejdsmiljøindsatsen i 2025 fremgår af finansloven
for 2025.
Til nr. 14
I lovforslagets § 2, nr. 7,
foreslås det at ændre § 68 a, stk. 1, i lov om
arbejdsmiljø således, at
beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at
fordeling af midlerne til gennemførelse af
arbejdsmiljøindsatsen kan gå til forskning. Endvidere
foreslås det i lovforslagets § 2, nr. 7, at ændre
§ 68 a, stk. 1, således, at
beskæftigelsesministeren ikke melder tilskudsrammer ud til
Arbejdsmiljørådets aktiviteter, herunder
tværgående aktiviteter efter § 66, stk. 6.
Forslaget skal ses i sammenhæng med forslaget om at
nedlægge Arbejdsmiljørådet.
Imidlertid vil der ikke være behov
for en hjemmel til, at midlerne til gennemførelse af
arbejdsmiljøindsatsen kan fordeles til forskning, når
beskæftigelsesministeren med ændringsforslag nr. 13
fortsat vil fordele midlerne til gennemførelse af
arbejdsmiljøindsatsen.
Derfor er der alene behov for, at
lovforslagets § 2, nr. 7, indeholder forslag om, at
beskæftigelsesministeren ikke melder tilskudsrammer ud til
Arbejdsmiljørådets aktiviteter, herunder
tværgående aktiviteter.
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af ændringsforslag nr. 13.