Fremsat den 6. november 2024 af indenrigs- og sundhedsministeren (Sophie Løhde)
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven
(Ændring af samtykkemodel for
organdonation til en blød model af aktivt fravalg)
§ 1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1015 af 5. september 2024, som ændret ved lov nr. 1779 af
28. december 2023, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 53, stk. 1, ændres
»stk. 2-4« til: »stk. 3-5«.
2. I
§ 53 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Personer, der er fyldt 18 år, og som er
bopælsregistreret i Danmark i Det Centrale Personregister
(CPR), er omfattet af Organdonorregisteret.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
3. I
§ 53, stk. 2, 1. pkt., der bliver
stk. 3, 1. pkt., indsættes efter »herom«:
»i Organdonorregisteret«.
4. I
§ 53, stk. 2, 2. pkt., der bliver
stk. 3, 2. pkt., indsættes efter »mundtligt«:
»eller skriftligt«.
5. I
§ 53, stk. 2, 3. pkt., der bliver
stk. 3, 3. pkt., indsættes efter »herom«:
»i Organdonorregisteret eller truffet anden skriftlig eller
mundtlig bestemmelse herom«, og »stk. 4«
ændres til: »stk. 5«.
6. I
§ 53, stk. 3, 1. pkt., der bliver
stk. 4, 1. pkt., ændres »stk. 2« til: »stk.
3«.
7. I
§ 53 indsættes som stk. 6:
»Stk. 6.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere
regler om drift m.v. af Organdonorregisteret, herunder udformning
og registrering.«
8. I
§ 53 indsættes som stk. 7:
»Stk. 7.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere
regler om målrettede påmindelser vedrørende
bekræftelse af stillingtagen i
Organdonorregisteret.«
9.
Efter § 53 indsættes:
Ȥ 53 a. Indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætter regler om sundhedspersoners
behandling af helbredsoplysninger og andre fortrolige oplysninger
om organdonorer og organmodtagere i forbindelse med et
donationsforløb, herunder om hvornår og hvordan
sundhedspersoner kan eller skal videregive oplysninger.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2025, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr.
1-7 træder i kraft den 1. juni 2025.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men loven kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som henholdsvis de
færøske og de grønlandske forhold tilsiger.
Lovens bestemmelser kan sættes i kraft på forskellige
tidspunkter.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkt | 2.1. | Gældende ret | 2.2. | Indenrigs- og Sundhedsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Forholdet til
databeskyttelsesreglerne | 4. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Klimamæssige konsekvenser | 8. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 9. | Forholdet til EU-retten | 10. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 11. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Det nuværende system for organdonation er ikke
tilstrækkeligt. Alt for mange danskere dør, mens de
står på ventelisten til at modtage et nyt organ. Derfor
ændres med lovforslaget samtykkemodellen for organdonation
til en blød model af aktivt fravalg. Ændringen skal
bidrage til at sætte fornyet fokus på vigtigheden af at
tage stilling til organdonation, så flere organer kan komme
syge på ventelisten til gode.
Ved udgangen af 2023 stod 442 personer på aktiv venteliste
til et organ i Danmark. 28 patienter døde i 2023, mens de
stod på venteliste til et nyt organ. Organtransplantationen
er, for de berørte personer, håbet om et forbedret og
længere liv.
Manglen på organer skyldes ikke, at befolkningen er imod
organdonation. Op mod 84 pct. af danskerne har en positiv holdning
til organdonation. Alligevel har kun under en tredjedel af
danskerne over 15 år registreret deres stilling til
organdonation i det nationale register. Det er derfor et
ønske med lovændringen, at flere skal tage stilling
til organdonation, og at flere veksler den positive opbakning og
velvillighed til konkret handling.
Lovforslaget fremsættes som en opfølgning på
Folketingets vedtagelse af beslutningsforslag nr. B 126
(folketingsåret 2023-24), hvorefter Folketinget
pålægger regeringen at fremsætte et lovforslag,
der indfører en blød model af aktivt fravalg fra det
fyldte 18. år som samtykkemodel for organdonation i Danmark.
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Radikale
Venstre og Alternativet har den 26. juni 2024 indgået aftale
om ændring af samtykkemodel som led i den politiske aftale
"Fælles om at give livet tilbage - Aftale om national
handleplan for at styrke organdonationsområdet".
Formålet med at ændre samtykkemodel er således
at få flere danskere til at tage stilling til organdonation.
Med lovforslaget indføres en blød model af aktivt
fravalg til organdonation. Det betyder, at den nuværende
samtykkemodel vendes om, så alle personer, som er fyldt 18
år, og som er bopælsregistreret i Danmark i Det
Centrale Person Register (CPR), bliver omfattet af
Organdonorregisteret. Personen kan dernæst selv registrere
sin stillingtagen i Organdonorregisteret. Det indebærer ikke,
at man automatisk bliver organdonor, men at man skal bekræfte
sin stillingtagen.
En af intentionerne med lovforslaget er at lette situationen for
pårørende og de sundhedspersoner, der ofte står
i en svær situation, når den afdøde ikke har
taget stilling til organdonation. Hvis flere tager aktivt stilling
til organdonation, vil samtalen om mulig organdonation i flere
tilfælde lettes, idet der er klarhed om, hvad den
afdøde ønskede.
Modellen betyder, at alle personer som er fyldt 18 år, og
som er bopælsregistreret i Danmark i CPR, bliver omfattet af
Organdonorregisteret.
Modellen omfatter alle personer, der er fyldt 18 år,
svarende til hvornår en person er myndig, men hvor
15-17-årige, som i dag, fortsat har mulighed for selv at
registrere sig i Organdonorregisteret. Det er fortsat et krav for
15-17-årige, at forældremyndighedsindehaver samtykker
til organdonation.
Det vil stadig være muligt at registrere, at man ikke
ønsker at være organdonor i overensstemmelse med de
valgmuligheder, der er i dag, herunder muligheden for at svare "ved
ikke". De pårørende vil altid - som i dag - blive
spurgt, hvis den afdøde ikke har tilkendegivet sin holdning
til organdonation. Forud for ændring af samtykkemodellen
kommunikeres bredt til alle omkring ændringen via
informationsindsatser.
2. Lovforslagets hovedpunkt
2.1. Gældende ret
Samtykke til organdonation
Reglerne for samtykke til organdonation fra afdøde
personer findes i § 53 i sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1015 af 5. september 2024.
Det fremgår af § 53, stk. 1, i sundhedsloven, at fra
en person, der er død på, eller som død er
indbragt til et sygehus eller lignende institution, kan væv
og andet biologisk materiale udtages til behandling af sygdom eller
legemsskade hos et andet menneske efter reglerne i sundhedslovens
§ 53, stk. 2-4.
Bestemmelsen er en videreførelse af § 14 i lov nr.
402 af 13. juni 1990 om ligsyn, obduktion og transplantation m.v.,
og loven indførte samtidig hjernedødskriteriet. De
oprindelige regler for organdonation blev indført ved lov
nr. 246 af 9. juni 1967 om udtagelse af menneskeligt væv
m.v.
Efter stk. 2 må indgrebet foretages, såfremt
afdøde efter sit fyldte 15. år skriftligt har truffet
bestemmelse herom. Det samme gælder, hvis personen mundtligt
har udtalt sig for et sådant indgreb. Pårørende
til afdøde kan ikke modsætte sig indgrebet, hvis
afdøde skriftligt har truffet bestemmelse herom, medmindre
afdøde har bestemt, at beslutningen er givet under
forudsætning af de pårørendes accept, jf. dog
§ 53, stk. 4.
Bestemmelsen er en videreførelse af § 14, stk. 2, 3.
pkt., i lov nr. 432 af 29. maj 2001 om ændring af lov om
ligsyn, obduktion og transplantation m.v. (Afdødes
bestemmelse om organdonation og lægevidenskabelig
obduktion).
Efter stk. 3 må indgrebet uden for de i stk. 2
nævnte tilfælde kun foretages, såfremt der ikke
foreligger nogen tilkendegivelse fra afdøde imod indgrebet,
og afdødes nærmeste giver samtykke til indgrebet.
Efterlader afdøde sig ingen nærmeste, må
indgrebet ikke foretages.
Efter stk. 4 gælder, at hvis afdøde er under 18
år, må indgrebet kun foretages, såfremt
forældremyndighedens indehaver har givet samtykke til
indgrebet.
Bestemmelsen blev indført ved lov nr. 1732 af 27.
december 2018 om ændring af sundhedsloven og lov om
videnskabsetisk behandling af sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter (Ændring af aldersgrænsen for
stillingtagen til organdonation og transplantationsrelateret
forskning på hjernedøde samt obduktion af personer,
der dør pludseligt og uventet).
Den nuværende samtykkemodel for organdonation er et
såkaldt aktivt tilvalg, hvorefter man som udgangspunkt ikke
er organdonor, medmindre man aktivt har registreret sig som
organdonor i Organdonorregisteret, tilkendegivet sin holdning til
nærmeste pårørende, udfyldt donorkortet eller
ens nærmeste giver accept til organdonation.
Samtykket til organdonation forudsætter ikke, at den
enkelte tager stilling til bestemte kriterier for død, som
følge af lovgivningen, eller at den enkelte tager stilling
til bestemte procedurer i forbindelse med udtagning af organer.
Samtykket er udelukkende et samtykke til selve udtagningen af
organer, herunder hvilke organer med henblik på donation
efter sin død.
Organdonation efter en persons død kan ske ved, at
personen forud for sin død og efter det fyldte 15. år
enten skriftligt har tilkendegivet sin holdning til organdonation
eller mundtligt har udtalt sig for et sådant indgreb.
Afdødes tilkendegivelse må i øvrigt ikke
kunne anses for tilbagekaldt eller ugyldig.
Samtykke til organdonation kan
tilkendegives bl.a. gennem nedenstående tre ligeværdige
måder, som er de mest almindeligt forekomne:
- ved at personen
registrerer sin stillingtagen i Organdonorregisteret, hvilket kan
gøres via www.sundhed.dk,
- ved at personen
udfylder og bærer et donorkort på sig, eller
- ved at personen
tilkendegiver sin holdning til sine nærmeste
pårørende.
Såfremt behandling vurderes at være
udsigtsløs, skal lægen forud for
behandlingsophør undersøge den pågældende
patients og/eller de pårørendes eventuelle stilling
vedrørende organdonation, så det sikres, at
organdonation kan finde sted, såfremt de nødvendige
betingelser for samtykke er til stede.
Foreligger der ikke skriftlig eller mundtlig tilkendegivelse fra
afdøde, eller må der i øvrigt antages at
være tvivl om afdødes vilje, er organdonation kun en
mulighed, såfremt afdødes nærmeste
pårørende har givet udtrykkeligt samtykke til
indgrebet.
Indhentning og videregivelse af
helbredsoplysninger og andre fortrolige oplysninger til andre
formål end behandling
Sundhedspersoner har tavshedspligt, og en patient har efter
sundhedslovens § 40, stk. 1, krav på, at
sundhedspersoner iagttager tavshed om, hvad de under
udøvelsen af deres erhverv erfarer eller får
formodning om angående helbredsforhold og andre fortrolige
oplysninger, jf. dog reglerne i sundhedsloven.
Det er reguleret i sundhedslovens kapitel 9, hvornår
sundhedspersoner er berettigede til at videregive og indhente
helbredsoplysninger og andre fortrolige oplysninger om patienten i
forbindelse med behandling eller til andre formål end
behandling.
Det følger af sundhedslovens § 43, stk. 1, at
sundhedspersoner med patientens samtykke til andre formål end
behandling kan videregive oplysninger om patientens helbredsforhold
og andre fortrolige oplysninger til sundhedspersoner, myndigheder,
organisationer, private personer m.fl.
I lovens § 43, stk. 2, nr. 1-5, er der opregnet en
række tilfælde, hvorefter videregivelse kan ske uden
patientens samtykke. Det følger f.eks. af lovens § 43,
stk. 2, nr. 1, at videregivelse kan ske, når det
følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov,
at oplysningen skal videregives, og oplysningen må antages at
have væsentlig betydning for den modtagende myndigheds
sagsbehandling.
Det følger af sundhedslovens § 44, stk. 1, at
samtykke efter lovens § 43, stk. 1, skal være
skriftligt. Kravet om skriftlighed kan dog fraviges, når
sagens karakter eller omstændighederne i øvrigt taler
derfor. Samtykket skal indføres i patientjournalen. Det
følger af lovens § 44, stk. 2, at samtykke bortfalder
senest et år efter, at det er givet.
Det følger af sundhedslovens § 42 d, stk. 1, at
autoriserede sundhedspersoner til andre formål end behandling
ved opslag i elektroniske patientjournaler og andre systemer, som
supplerer patientjournalen, i fornødent omfang kan indhente
oplysninger om patientens helbredsforhold og andre fortrolige
oplysninger. Det følger af lovens § 42 d, stk. 2, nr.
4, at indhentning af de oplysninger, der er nævnt i stk. 1,
kan ske uden patientens samtykke, når indhentningen foretages
af en sundhedsperson og er nødvendig for at kunne videregive
oplysninger efter lovens § 43, stk. 2, nr. 1-3, § 45
eller § 45 a.
Det følger af lovens § 42 e, stk. 1, at samtykke
efter lovens § 42 d, stk. 1, skal være skriftligt og
skal meddeles den autoriserede sundhedsperson, som indhenter
oplysningerne. Samtykket skal indføres i patientjournalen.
Det følger af lovens § 42 e, stk. 2, at samtykke efter
lovens § 42 d, stk. 1, bortfalder senest 1 år efter, at
det er givet.
Det følger af sundhedslovens § 45, at en
sundhedsperson efter anmodning kan og skal videregive oplysninger
om en afdød patients sygdomsforløb,
dødsårsag og dødsmåde til afdødes
nærmeste pårørende, afdødes alment
praktiserende læge og den læge, der havde afdøde
i behandling, såfremt det ikke må antages at stride mod
afdødes ønske og hensynet til afdøde, eller
andre private interesser ikke taler afgørende herimod. Der
kan endvidere videregives oplysninger til afdødes
nærmeste pårørende efter reglen i § 43,
stk. 2, nr. 2.
2.2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Lovforslaget fremsættes som opfølgning på
Folketingets vedtagelse af beslutningsforslag nr. B 126
(folketingsåret 2023-24), hvorefter Folketinget har
pålagt regeringen at fremsætte et lovforslag, der
indfører en blød model af aktivt fravalg fra det
fyldte 18. år som samtykkemodel for organdonation i Danmark.
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Radikale
Venstre og Alternativet har den 26. juni 2024 indgået aftale
om ændring af samtykkemodel som led i den politiske
aftale"Fælles om at give livet tilbage - Aftale om national
handleplan for at styrke organdonationsområdet".
Hensigten med lovforslaget er således at ændre
samtykkemodellen for organdonation i Organdonorregisteret. Der
bliver ikke ændret ved de forskellige svarmuligheder, der er
for at give sin holdning til organdonation til kende, herunder
muligheden for at give delvis tilladelse eller at betinge
organdonation af pårørendes accept.
Med lovforslaget bliver alle personer, som er fyldt 18 år,
og som er bopælsregistreret i Danmark i CPR, omfattet af det
eksisterende Organdonorregister.
Ved en omlægning af samtykkemodellen for
Organdonorregisteret, så registeret bliver et
fravalgsregister, vil alle personer, der fylder 18 år, blive
tilmeldt registeret automatisk.
Personer, som er fyldt 18 år, vil på Sundhed.dk
være anført som værende tilmeldt som organdonor.
Det vil samtidig fremgå af registeret, hvorvidt borgeren har
bekræftet registreringen som fuld organdonor eller ej, da
dette har betydning for, hvorvidt pårørende skal
inddrages i en situation, hvor borgeren er mulig organdonor.
Personer, som ønsker fravalg, delvist fravalg eller
pårørendeinddragelse, kan registrere dette.
At være omfattet af Organdonorregisteret betyder, at man
som borger skal bekræfte i registeret, om man er potentiel
organdonor. Hvis en person ikke har bekræftet sin
stillingtagen til organdonation i registeret, eller på anden
vis tilkendegivet sin stillingtagen, vil de pårørende
blive spurgt til afdødes ønske i forhold til
organdonation, ligesom i dag.
Ved indrejse i Danmark og bopælsregistrering i CPR bliver
en person over 18 år omfattet af Organdonorregisteret. Hvis
en person udrejser af Danmark og registreres som udrejst i CPR,
slettes registreringen i Organdonorregisteret. Hvis personen
efterfølgende genindrejser i Danmark og bliver
bopælsregistreret i CPR, vil personen igen blive tilmeldt
Organdonorregisteret, og personen vil derefter kunne registrere sin
stillingtagen i Organdonorregisteret.
Organdonorregisteret indeholder data om personens ønske
ift. organdonation. På den måde kan registeret anvendes
af sundhedspersoner, der i dag har adgang, til at få
information om personens ønske om organdonation i de
situationer, hvor organdonation kan blive en mulighed. I disse
situationer står sundhedspersoner ofte over for en svær
og sårbar samtale med pårørende om muligheden
for organdonation. En bekræftet registrering i
Organdonorregisteret, hvor personen har taget stilling, bidrager
til at minimere tvivl om, hvad den afdøde ønskede
ift. organdonation. Dette letter både situationen for
pårørende og for de sundhedspersoner, da samtalen
hermed tager udgangspunkt i, hvad den afdøde ønskede.
Klarheden i samtalen mellem pårørende og
sundhedspersoner kan dermed øges ved, at flere personer har
taget aktivt stilling til organdonation i Organdonorregisteret.
De pårørende vil stadig skulle tage stilling, hvis
der ikke er klarhed om den afdødes ønske i forhold
til organdonation. Der vil ikke blive udtaget organer fra nogen,
medmindre der er klarhed om, at de ønskede at være
organdonor, eller at de pårørende har givet
samtykke.
Den praksis, der er på sygehusene for at informere de
pårørende om afdødes indstilling for eller imod
organdonation, videreføres. Den afdøde kan f.eks.
senere have ændret en tidligere skriftligt tilkendegivet
holdning. De pårørende oplyses samtidig om deres pligt
til at respektere afdødes tilkendegivne holdning. I de
tilfælde, hvor en afdød skriftligt har tilkendegivet,
at de pårørendes accept skal foreligge,
forudsættes det, at de pårørende informeres og
oplyses om afdødes ønske. Såfremt de
pårørende i et sådant tilfælde
modsætter sig organdonation, forudsættes denne ikke at
finde sted.
Der er, som i dag, ikke i lovforslaget fastsat sanktioner mod
hverken pårørende eller personale i tilfælde af,
at donation undlades på trods af ændrede regler for
samtykke til organdonation.
Den foreslåede ordning vil medføre, at den
nuværende samtykkemodel vendes om, så alle, som er
bopælsregistreret i Danmark i CPR, efter det fyldte 18.
år automatisk er omfattet af Organdonorregistreret. Personen
kan dernæst selv registrere sin stillingtagen i
Organdonorregisteret.
Det vil stadig være muligt at registrere, at man
ønsker eller ikke ønsker at være organdonor i
overensstemmelse med de valgmuligheder, der er i dag, herunder
muligheden for at svare "ved ikke". De pårørende vil
altid blive spurgt, hvis den afdøde ikke har tilkendegivet
sin holdning til organdonation.
Efterlader afdøde sig ikke pårørende, eller
er det ikke muligt at komme i kontakt med de
pårørende, må indgrebet ikke foretages, hvis den
afdøde ikke har tilkendegivet sin holdning til
organdonation.
Man kan, som i dag, fortsat tilkendegive sin holdning til
organdonation ved at registrere sin stillingtagen i
Organdonorregisteret, tilkendegive sin holdning til sine
nærmeste pårørende eller ved at have udfyldt
donorkortet.
Allerede foretagne registreringer i Organdonorregisteret
videreføres uden ændringer.
Det vil fortsat være muligt at ændre eller
tilbagekalde sit samtykke til organdonation i
Organdonorregisteret.
Hvis der er tvivl om samtykkets gyldighed, eller hvis
afdøde på tidspunktet for sit samtykke ikke var i
stand til at afgive samtykket, vil de pårørende blive
spurgt forud for indgrebet.
For så vidt angår personer under
værgemål, der omfatter personlige forhold, herunder
helbredsforhold, henvises til sundhedslovens almindelige
bestemmelser om dette.
Det er alene personen selv, der kan træffe beslutning om
organdonation i levende live. De pårørende vil ikke
på forhånd kunne tage stilling til, om en person skal
registreres som organdonor i Organdonorregisteret. De
pårørende kan tage stilling ved vedkommendes
hjernedød eller cirkulatorisk død, men de
pårørende kan ikke tage stilling vedrørende
selve registreringen i Organdonorregisteret.
»Afdødes nærmeste« afgrænses i
overensstemmelse med, hvem der anses som nærmeste
pårørende efter de nugældende
transplantationsregler. Omfattet er ægtefælle eller
samlever, slægtninge i lige linje, adoptivbørn og, alt
efter de konkrete forhold, søskende. Stedbørn og
plejebørn vil som regel også være omfattet.
Såfremt afdøde ikke har efterladt sig
ægtefælle, samlever, forældre eller børn,
vil slægtninge, som afdøde var nært knyttet til,
eller nært besvogrede efter omstændighederne kunne
betegnes som nærmeste pårørende. Det er
tilstrækkeligt, at der er givet samtykke fra en af de
personer, der i det konkrete tilfælde kan henregnes til
afdødes nærmeste. Det må dog også
understreges, at der ikke kan antages at foreligge accept til
transplantation, såfremt blot en af de personer, der
hører til kredsen af afdødes nærmeste, har
udtalt sig imod indgrebet, inden indgrebet er foretaget.
15-17-årige vil ikke blive omfattet af ændringen.
Denne gruppe har, som i dag, fortsat mulighed for aktivt at
registrere sig i Organdonorregistreret. Denne skriftlige
bestemmelse vil fortsat gælde, når personen fylder 18
år. Det vil stadig være et krav for 15-17-årige,
at forældremyndighedsindehaver samtykker til
organdonation.
Forud for ændring af samtykkemodellen kommunikeres bredt
til alle omkring ændringen via informationsindsatser. Der vil
være oplysningskampagner bredt i samfundet og en fortsat og
styrket indsats med påmindelser osv. i borgerens møde
med det offentlige. Og alle over 18 år modtager breve, som
beskriver den nye tilgang til organdonation. Derudover vil alle
borgere, der i fremtiden fylder 18 år, få tilsendt brev
om, at de registreres i Organdonorregisteret og få
information om, hvordan de kan registrere deres stillingtagen til
organdonation.
Samtidig med denne lovændring indføres der en
bemyndigelsesbestemmelse til at fastlægge nærmere
regler for Organdonorregisteret.
Bemyndigelsesbestemmelsen vil blive anvendt til at
fastsætte regler om, hvordan registreringer i
Organdonorregisteret opbevares, procedurer for ændring af
registreringer, det nærmere indhold af Organdonorregisteret,
samt ansvaret for og adgangen til registreringen i
Organdonorregisteret.
Der vil endvidere blive fastlagt nærmere procedurer for
sletning af ugyldige samtykker fra f.eks. personer, der ikke kan
afgive gyldigt samtykke.
Der indføres en bemyndigelsesbestemmelse
vedrørende målrettede påmindelser om at
bekræfte sin stillingtagen i Organdonorregisteret, med
henblik på at kunne udsende påmindelser om
stillingtagen til organdonation, herunder også at dele
oplysninger om stillingtagen til organdonation mellem den
organisation, der driver Organdonorregisteret, og de af indenrigs-
og sundhedsministeren udpegede offentlige myndigheder.
Bemyndigelsesbestemmelsen vil blive anvendt til at
fastlægge procedurer for målrettede påmindelser
og deling af data fra Organdonorregisteret og til relevante
offentlige myndigheder for at sikre, at danskerne får den
rette mængde påmindelser med præcis kommunikation
om behovet for at registrere sin stillingtagen. Personer, der ikke
har registreret deres stillingtagen, vil blive opfordret til at
tage stilling, mens personer, der har registreret deres
stillingtagen, vil kunne blive informeret om, at de ikke
behøver foretage sig yderligere. Således at der ikke
opstår uklarhed om, hvorvidt en person allerede har
registreret sin stillingtagen eller ej.
Endelig er det efter Indenrigs- og Sundhedsministeriets
opfattelse vigtigt, at de pårørende til en organdonor
kan modtage information om, hvordan transplantationen
forløb. Indenrigs- og Sundhedsministeriet finder, at der er
behov for at skabe klarhed om retstilstanden i forhold til
sundhedspersoners behandling af helbredsoplysninger og andre
fortrolige oplysninger om organdonor og organmodtager i forbindelse
med et donationsforløb.
Der indføres derfor en bemyndigelsesbestemmelse til at
fastsætte nærmere regler om sundhedspersoners
behandling af helbredsoplysninger og andre oplysninger om
organdonor og organmodtager i forbindelse med et
donationsforløb.
3. Forholdet
til databeskyttelsesreglerne
Den foreslåede bestemmelse i § 53, stk. 2,
indebærer, at alle personer over 18 år, som er myndige
og bopælsregistrerede i CPR, og som ikke allerede er
registreret i Organdonorregisteret, omfattes af
Organdonorregisteret.
Det betyder, at alle personer over 18 år, som er
bopælsregistreret i CPR, registreres i Organdonorregisteret
med navn, personnummer samt personens eventuelle stillingtagen til
organdonation. Personer vil være omfattet af registreret i
deres levetid.
Der vil således blive behandlet almindelige
personoplysninger, herunder oplysninger om personnummer.
Uanset om der er tale om registrering eller behandling af
personoplysninger, behøver personen ikke at tage stilling
til organdonation, og personen stilles på samme måde
som i dag,
da selve registreringen ikke ændrer personens
stillingtagen til organdonation.
Alle personer over 18 år modtager breve, som beskriver den
nye tilgang til organdonation. Derudover vil alle personer, der i
fremtiden fylder 18 år, få tilsendt brev om, at de
registreres i Organdonorregisteret og få information om,
hvordan de kan registrere deres stillingtagen til organdonation.
Det samme gælder for personer over 18 år, som indrejser
i Danmark og bliver bopælsregistreret i CPR.
Hvis en person udrejser af Danmark og registreres som udrejst i
CPR, slettes registreringen i Organdonorregisteret. Hvis personen
efterfølgende genindrejser i Danmark og bliver
bopælsregistreret i CPR, vil personen igen blive omfattet af
Organdonorregisteret, og personen vil derefter have mulighed for at
registrere sin stillingtagen i Organdonorregisteret.
Der vil endvidere blive fastlagt nærmere procedurer for
sletning af ugyldige samtykker i Organdonorregisteret fra f.eks.
personer, der ikke kan afgive gyldigt samtykke.
Sundhedspersoner, der i dag har adgang, vil kunne tilgå
registreret og se personens stillingtagen til organdonation i det
tilfælde, at organdonation bliver aktuelt. Derudover
foretages der logning af opslag i registeret.
Der ændres ikke på den type af oplysninger, der
allerede registreres i dag i Organdonorregisteret, ligesom der ikke
er flere end i dag, der skal have adgang til oplysningerne i
Organdonorregisteret.
For så vidt angår almindelige personoplysninger
følger det af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk.
2 og 3, at der er mulighed for at opretholde og indføre mere
specifikke bestemmelser for at tilpasse anvendelsen af dele af
artikel 6, stk. 1. Det gælder bl.a. artikel 6, stk. 1, litra
e, hvorefter behandling af almindelige personoplysninger kan ske,
hvis det er nødvendigt af hensyn til udførelse af en
opgave i samfundets interesse.
Formålet med den foreslåede bestemmelse er, at der
doneres flere organer, så flere alvorligt syge danskere kan
få et livsvigtigt organ.
Gennem tiden har der været iværksat handleplaner,
informationsindsatser, påmindelser og digitale tiltag for at
få danskerne til at tage stilling til organdonation. Det har
bidraget, men der er stadig for få, der har taget
stilling.
Den nuværende model vurderes ikke tilstrækkelig til
at nå målet om, at flere aktivt tager stilling til
organdonation i Organdonorregisteret.
Der er generelt stor opbakning i befolkningen til organdonation,
men på trods af det, har kun knap en tredjedel af
befolkningen registreret deres stillingtagen i
Organdonorregisteret. Det er derfor ministeriets vurdering, at det
er nødvendigt for at få flere til at tage stilling, at
alle omfattes af Organdonorregisteret. Den manglende stillingtagen
i befolkningen afspejler ikke den generelt positive holdning til
organdonation, og det må derfor anses for nødvendigt
ud fra et hensyn til udførelse af en opgave i samfundets
interesse, jf. artikel 6 stk. 1, litra e.
Ministeriet vurderer på den baggrund, at tidligere tiltag
ikke har vist sig at være tilstrækkelige for at
få flere til at tage stilling til organdonation, og at
omlægning af samtykkemodellen samtidig kan have betydning
for, at flere på ventelisterne kan modtage et organ, og at
færre dermed dør, mens de står på
venteliste.
Omfatning af alle personer over 18 år i registeret, samt
den dertil knyttede behandling af personoplysninger i
registeret, vurderes dermed nødvendig for at lykkes med, at
flere borgere aktivt tager stilling til organdonation i
Organdonorregisteret, hvilket er en opgave af samfundsmæssig
interesse. Registreringen i registeret vil tilskynde flere til at
registrere deres valg om organdonation i det nationale register.
Det formodes, at ændringen vil føre til flere
bekræftede registreringer i registeret, idet ændringen
samtidig ledsages af omfattende informationsindsatser.
På baggrund af ovenstående vurderer Indenrigs- og
Sundhedsministeriet, at behandlingen af almindelige
personoplysninger i registeret kan ske i medfør af
databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e. Det er
vurderingen, at behandlingen er nødvendig af hensyn til
udførelse af en opgave i samfundets interesse, og at
registreringen er et proportionelt tiltag for at sikre flere
organer.
Den foreslåede bestemmelse i § 53, stk. 7, betyder,
at der vil blive givet bemyndigelse til indenrigs- og
sundhedsministeren til at fastlægge nærmere regler om
deling af oplysninger fra Organdonorregisteret til offentlige
myndigheder, f.eks. sundhedskort-appen. Dette for at kunne
målrette påmindelser til borgere, så risikoen for
tvivl om stillingtagen til organdonation mindskes. Samtidig vil det
blive muligt at målrette notifikationer om manglende
stillingtagen til de personer, som endnu ikke har bekræftet
deres stillingtagen i Organdonorregisteret.
Formålet med § 53 stk. 7, er at fastsætte
nærmere regler om målrettede påmindelser
vedrørende bekræftelse af stillingtagen i
Organdonorregisteret. Dette kan ske gennem aggregeret datadeling
mellem Organdonorregisteret og offentlige myndigheder, eksempelvis
sundhedskort-appen.
Formålet er at balancere tiltag, hvor borgeren direkte
opfordres til at lade sig registrere i Organdonorregisteret -
målrettede påmindelser - med tiltag, der i
højere grad oplyser om muligheden for at tage stilling -
generel kommunikation. Personer, der ikke har registreret deres
stillingtagen, vil blive opfordret til at tage stilling, mens
personer, der har registreret deres stillingtagen, vil kunne blive
informeret om, at de ikke behøver foretage sig
yderligere.
Det vurderes nødvendigt og afgørende, at danskerne
får den rette mængde påmindelser, og derfor skal
hyppigheden af de forskellige tiltag afvejes, så danskerne
bliver mødt af påmindelser i et relevant omfang. For
at kunne dette, er det et nødvendigt og proportionalt
indgreb, at samkøre data mellem Organdonorregisteret og
relevante offentlige myndigheder. Samkøring af data mellem
Organdonorregisteret og relevante offentlige myndigheder vil ligge
inden for rammerne af de formål, der er nævnt i
databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra e, jf. artikel
6, stk. 2 og 3, og art. 9, stk. 2, litra b og g.
Formålet med den foreslåede § 53 a er at
fastsætte nærmere regler om sundhedspersoners
behandling af helbredsoplysninger og andre oplysninger om
organdonor og organmodtager i forbindelse med et
donationsforløb efter dødstidspunktet. Der vil kunne
være tale om behandling af almindelige personoplysninger,
herunder personens identitet og personnummeroplysninger, personens
alder og følsomme personoplysninger (helbredsoplysninger om
f.eks. overordnet helbredsstatus, om organet har været
anvendt og om organmodtageren fortsat er i live). Det
bemærkes, at sundhedspersoner er underlagt tavshedspligt
efter sundhedsloven.
Den foreslåede § 53 a giver mulighed for at udarbejde
regler, der præciserer sundhedspersoners mulighed for at
behandle oplysninger uden at bryde deres tavshedspligt efter
sundhedsloven. De bestemmelser, der fastsættes i
medfør af bemyndigelsen i den foreslåede § 53 a,
vil således være særregler, der fastsætter
specifikke krav til sundhedspersoners behandling af
oplysninger.
Det vurderes proportionalt, at der med regler udstedt efter en
bemyndigelse præciseres, at sundhedspersoner kan indhente og
videregive helbredsoplysninger og andre oplysninger om organdonor
og organmodtager i forbindelse med et donationsforløb efter
dødstidspunktet. Formålet er at skabe en afslutning
på organdonationsforløbet, hvor pårørende
kan finde ro i at vide om deres pårørendes organer er
doneret til en anden person, og om denne person har kunnet modtage
organet. Idet deling af oplysninger vil ske i anonymiseret form og
inden for sundhedslovens rammer, kan det bidrage til et godt
donationsforløb for organdonors pårørende og
organmodtageren, og vurderes at være nødvendig af
hensyn til udførelse af en opgave i samfundets
interesse.
Sundhedspersoners behandling af oplysninger efter bestemmelser
fastsat i medfør af den foreslåede § 53 a vil
ligge inden for rammerne af de formål, der er nævnt i
databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra e, jf. artikel
6, stk. 2 og 3, og art. 9, stk. 2, litra b, g og h.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet skal afslutningsvis
bemærke, at det forudsættes, at de øvrige
bestemmelser i databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven, herunder de grundlæggende principper i
databeskyttelsesforordningens artikel 5 også iagttages,
når der behandles personoplysninger i medfør af de
foreslåede bestemmelser.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Ændring af samtykkemodellen vil medføre, at alle
personer, som er fyldt 18 år, og som er
bopælsregistreret i Danmark i CPR, automatisk omfattes af
Organdonorregisteret, der drives af Sundhedsdatastyrelsen.
Ændringen betyder, at registeret skal omlægges.
Ændringen vil medføre udgifter til ændring af
registeret samt informationsindsats, udsendelse af digital post og
breve samt digitale påmindelser til befolkningen.
Det vurderes, at en ændring af samtykkemodellen
medfører udgifter for 6,1 mio. kr. i 2024, 12,9 mio. kr. i
2025 og 4,5 mio. kr. i 2026 til etablering af modellen samt
udgifter til styrket informationsindsats, oplysning og
påmindelser. Derefter 3 mio. kr. årligt.
Ændringen af samtykkemodel for organdonation har ikke
økonomiske konsekvenser for kommunerne og regionerne.
Der vil desuden være etableringsomkostninger til
Sundhedsdatastyrelsen og til sundhed.dk, idet der skal laves
IT-tilpasninger.
Fremadrettet skal der udsendes digital post eller fysisk brev
til personer, der fylder 18 år, og som er
bopælsregistreret i Danmark i CPR. Her informeres personen
om, at personen bliver omfattet af Organdonorregisteret, og hvordan
man kan registrere sin stillingtagen i registeret. Hvert år
er der ca. 70.000 personer, der fylder 18 år.
Det er Indenrigs- og Sundhedsministeriets vurdering, at
lovforslaget er i overensstemmelse med de syv principper for
digitaliseringsklar lovgivning.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Alle personer, som er fyldt 18 år, og som er
bopælsregistreret i Danmark i CPR, vil inden lovens
ikrafttræden få tilsendt brev om ændring af
samtykkemodellen.
Når lovens nr. 1-8 træder i kraft den 1. juni 2025,
vil alle personer, som er fyldt 18 år, og som er
bopælsregistreret i Danmark i CPR, modtage endnu et brev med
information om, at de er omfattet af Organdonorregisteret.
Brevene målrettes alt efter, om personen allerede har
registreret sin stillingtagen i registeret eller ikke har
registreret sin stillingtagen. Personer, der ikke har registreret
deres stillingtagen, vil blive opfordret til at tage stilling, mens
personer, der har registreret deres stillingtagen, vil blive
informeret om, at de ikke behøver foretage sig
yderligere.
Der vil endvidere i brevene blive beskrevet en alternativ
mulighed for at registrere sin stillingtagen til organdonation i
Organdonorregisteret, hvis personen ikke kan bruge den digitale
løsning.
Hvis personen efterfølgende ikke har taget stilling eller
registreret sin stillingtagen, vil vedkommende være omfattet
af registeret, dog uden at dette er bekræftet, og de
pårørende vil som i dag blive spurgt om
organdonation.
Personer, som fremover fylder 18 år og er
bopælsregistreret i CPR, og personer over 18 år, der
flytter til Danmark og bliver bopælsregistreret i CPR, vil
ligeledes få tilsendt brev om registrering i
Organdonorregisteret med opfordring til at registrere deres
stillingtagen.
Allerede foretagne registreringer i Organdonorregisteret
videreføres.
Registreringer foretaget i Organdonorregisteret i tidsrummet
mellem lovens vedtagelse og lovens ikrafttrædelse
videreføres også.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
9. Forholdet
til EU-retten
Organdirektivets (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2010/53/EU af 7. juli 2010 om kvalitets- og sikkerhedsstandarder
for menneskelige organer til transplantation) bestemmelse
vedrørende samtykke er efter Indenrigs- og
Sundhedsministeriets opfattelse ikke til hinder for den
foreslåede ændring af samtykkereglerne for udtagelse af
væv og andet biologisk materiale fra afdøde.
I forhold til samtykkeregler følger det af direktivet, at
udtagning af organer kun må foretages, hvis alle krav
vedrørende samtykke, autorisation eller manglende indsigelse
i den pågældende medlemsstat er opfyldt. En
ændring af samtykkemodellen er i overensstemmelse med
direktivet, og kravene til dokumentation af samtykke i forbindelse
med organdonation ændres ikke.
Europa-Parlamentets og Rådets Forordning om det
europæiske sundhedsdataområde (EHDS) er endnu ikke
trådt i kraft, men med forordningens nuværende
formulering vurderes det ikke, at forordningen er til hinder for
den foreslåede ændring af samtykkemodel og automatisk
registrering i Organdonorregisteret for personer, som er fyldt 18
år.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 20. august 2024
til den 16. september 2024 (28 dage) været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Danske Regioner, Region Hovedstaden, Region Sjælland,
Region Syddanmark, Region Midtjylland, Region Nordjylland, KL,
Dataetisk Råd, Datatilsynet, Færøernes
landsstyre, Landslægen på Færøerne,
Naalakkersuisut (Grønlands landsstyre),
Heilsumálaráðið (det færøske
sundhedsministerium), Heilsustýrið (den
færøske sundhedsstyrelse), Det grønlandske
sundhedsdepartement, Børnesagens Fællesråd,
Børns Vilkår, Børnerådet, Center for Etik
og Ret, Center for Hjerneskade, Cystisk Fibrose Foreningen, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Center for Organdonation, Dansk
Pædiatrisk Selskab (DPS), Dansk Selskab for Akutmedicin
(DASEM), Dansk Selskab for Anæstesiologi og Intensiv Medicin
(DASAIM), Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Sygepleje
Selskab (DASYS), Dansk Sygeplejeråd, Dansk Transplantations
Selskab (DTS), Danske Bioanalytikere, Danske Patienter, Danmarks
Lungeforening, Danske Ældreråd, Diabetes Foreningen,
Digitaliseringsstyrelsen, Fagbevægelsens Hovedorganisation,
Foreningen 7 Liv, Foreningen af Speciallæger, Hjernesagen,
Hjerneskadeforeningen, Hjerteforeningen, Institut for
Menneskerettigheder, Kristelig Lægeforening, Leverforeningen,
Lægeforeningen, Lægemiddelstyrelsen, Nationalt Center
for Etik, Nyreforeningen, Organdonation - ja tak, Organisationen af
Lægevidenskabelige Selskaber, Patienterstatningen,
Patientforeningen, Praktiserende Lægers Organisation,
Rådet for Digital Sikkerhed, Sjældne diagnoser, Statens
Serum Institut, Styrelsen for Patientklager, Sundhed Danmark -
Foreningen af danske sundhedsvirksomheder,
Ulykkespatientforeningen, Yngre Læger, Ældresagen.
11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Staten forventes at have udgifter for 6,1
mio. kr. i 2024, 12,9 mio. kr. i 2025 og 4,5 mio. kr. i 2026.
Derefter 3 mio. kr. årligt. Ændring af samtykkemodel
for organdonation har ikke økonomiske konsekvenser for
kommunerne og regionerne. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Ændring af samtykkemodel vil
medføre, at alle personer, som er fyldt 18 år, og som
er bopælsregistreret i Danmark i CPR, automatisk omfattes af
Organdonorregisteret, der drives af Sundhedsdatastyrelsen. Fremadrettet skal der udsendes digital post
eller fysisk brev til personer, der fylder 18 år, og som er
bopælsregistret i Danmark i CPR. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Alle personer, som er fyldt 18 år, og
som er bopælsregistreret i Danmark i CPR, vil få
tilsendt breve om ændring af samtykkemodellen og opfordring
til at registrere deres stilling. | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget vurderes at være i
overensstemmelse med Organdirektivets (Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2010/53/EU af 7. juli 2010 om kvalitets- og
sikkerhedsstandarder for menneskelige organer til transplantation)
bestemmelse vedrørende samtykke. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af sundhedslovens § 53, stk. 1, at
væv og andet biologisk materiale fra en person, der er
død på eller som død er indbragt til et sygehus
eller lignende institution, kan udtages til behandling af sygdom
eller legemsskade hos et andet menneske efter reglerne i
bestemmelsens stk. 2-4.
Der henvises til lovforslagets pkt. 2.1 for en nærmere
beskrivelse af gældende ret.
Det foreslås i § 53, stk.
1, at »stk. 2-4« ændres til »stk.
3-5«.
Det foreslåede er en konsekvens af, at der med
lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås indsat et nyt stk. 2
i sundhedslovens § 53.
Til nr. 2
Ifølge sundhedslovens § 53, stk. 2, kræver et
indgreb efter stk. 1, at afdøde mundtligt eller skriftligt
har givet samtykke hertil.
Der henvises til lovforslagets pkt. 2.1 for en beskrivelse af
gældende ret.
Den nuværende samtykkemodel for organdonation er et aktivt
tilvalg, hvorefter man som udgangspunkt ikke er organdonor,
medmindre man aktivt har registreret sig i Organdonorregisteret,
har tilkendegivet sin holdning til nærmeste
pårørende, udfyldt donorkortet eller ens
nærmeste giver accept til organdonation.
Det foreslås, at der efter sundhedslovens § 53, stk. 1, indsættes som nyt
stk. 2: »Personer, som der er fyldt 18 år, og som er
bopælsregistreret i Danmark i Det Centrale Personregister
(CPR), er omfattet af Organdonorregisteret.«
Den foreslåede bestemmelse vil medføre en
omlægning af Organdonorregisteret, således at alle, som
er fyldt 18 år, og som er bopælsregistreret i Danmark i
CPR, er omfattet af Organdonorregisteret.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at der
indføres en såkaldt blød model af aktivt
fravalg til organdonation. Bestemmelsen vil gælde for
personer, som er fyldt 18 år, og som er
bopælsregistreret i CPR. Formålet med bestemmelsen er
alene at ændre samtykkemodellen for organdonation.
At en person bliver omfattet af Organdonorregisteret vil ikke i
sig selv medføre, at en person bliver organdonor. Personen
vil selv efterfølgende skulle bekræfte sin
stillingtagen i Organdonorregisteret for at kunne blive
organdonor.
Personer vil først blive omfattet af
Organdonorregisteret, når de er fyldt 18 år, eller fra
det fyldte 15. år, såfremt de selv registrerer sig.
Personer, der flytter til Danmark og bliver
bopælsregistreret i Danmark i CPR, vil blive omfattet af
Organdonorregisteret. Hvis en person udrejser af Danmark og
registreres som udrejst i CPR, slettes registreringen i
Organdonorregisteret. Hvis personen efterfølgende
genindrejser i Danmark og bliver bopælsregistreret i CPR, vil
personen igen blive tilmeldt Organdonorregisteret, og personen vil
derefter skulle registrere sin stillingtagen i
Organdonorregisteret.
Det vil stadig, som i dag, være muligt at tilkendegive sin
holdning til organdonation enten mundtligt til sine nærmeste,
ved et udfyldt donorkort eller via Organdonorregisteret. Hvis der
er tvivl om den afdødes ønske om organdonation, vil
de pårørende altid blive inddraget.
Til nr. 3
Det fremgår af sundhedslovens § 53, stk. 2, 1. pkt.,
at et indgreb efter stk. 1 må foretages, såfremt
afdøde efter sit fyldte 15. år skriftligt har truffet
bestemmelse herom.
Der henvises til lovforslagets pkt. 2.1 for en nærmere
beskrivelse af gældende ret.
Det foreslås, at der i § 53,
stk. 2, 1. pkt., efter »herom« indsættes
»i Organdonorregisteret«.
Det vil indebære, at Organdonorregisteret eksplicit
nævnes i lovgivningen. Med omlægningen af
samtykkemodellen for Organdonorregisteret til et fravalgsregister,
vil alle personer, der fylder 18 år, blive omfattet af
registeret automatisk. Ved eksplicit at nævne registeret i
lovgivningen, klargøres det endvidere, at bestemmelsen om
organdonation kan træffes her.
Til nr. 4
Ifølge sundhedslovens § 53, stk. 2, 2. pkt., kan et
indgreb efter stk. 1 ligeledes foretages, såfremt
afdøde mundtligt har udtalt sig for et sådant
indgreb.
Der henvises til lovforslagets pkt. 2.1 for en beskrivelse af
gældende ret.
Det foreslås, at der i § 53,
stk. 2, 2. pkt., efter »mundtligt«
indsættes »eller skriftligt«.
Den foreslåede ændring vil indebære, at
muligheden for at tilkendegive sin holdning på skrift
præciseres. Det er nødvendigt at præcisere, at
bestemmelse om organdonation kan træffes både mundtligt
og skriftligt, da registrering i Organdonorregisteret efter §
53, stk. 1, 1. pkt., alene er skriftligt jf. ovenstående.
Samtykke skal altså kunne tilkendegives ved registrering i
Organdonorregisteret, skriftligt på anden vis eller ved
mundtlig udtalelse herom. Dette kan bidrage til at afhjælpe
tvivl om afdødes stillingtagen.
Til nr. 5
Det følger af sundhedslovens § 53, stk. 2, 3. pkt.,
at pårørende til afdøde ikke kan modsætte
sig indgrebet, hvis afdøde skriftligt har truffet
bestemmelse herom, medmindre afdøde har bestemt, at
beslutningen er givet under forudsætning af de
pårørendes accept, jf. dog stk. 4.
Der henvises til lovforslagets pkt. 2.1 for en beskrivelse af
gældende ret.
Det foreslås, at der i § 53,
stk. 2, 3. pkt., efter »herom« indsættes
»i Organdonorregisteret eller truffet anden skriftlig eller
mundtlig bestemmelse herom«, og at »stk. 4«
ændres til »stk. 5«.
Den foreslåede ændring vil indebære, at
pårørende ikke kan modsætte sig indgrebet, hvis
afdøde har truffet bestemmelse herom enten skriftligt,
mundtligt eller i Organdonorregisteret. Hidtil har det alene
været muligt at træffe skriftlig beslutning om, at
pårørende ikke kan modsætte sig indgrebet.
Fremover vil det også være muligt at give en
tilkendegivelse mundtligt eller i Organdonorregisteret.
Til nr. 6
Det følger af sundhedslovens § 53, stk. 3, 1. pkt.,
at indgreb uden for de i stk. 2 nævnte tilfælde kun
må foretages, såfremt der ikke foreligger nogen
tilkendegivelse fra afdøde imod indgrebet og afdødes
nærmeste giver samtykke til indgrebet.
Det foreslås i § 53, stk. 3, 1.
pkt., at »stk. 2« ændres til »stk.
3«.
Forslaget er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2,
hvor der efter sundhedslovens § 53, stk. 1, foreslås
indsat et nyt stykke, og det gældende stk. 2 herefter bliver
stk. 3. Der foreslås med bestemmelsen ingen materiel
ændring af de nuværende regler.
Til nr. 7
Der findes i lovbekendtgørelse nr. 1015 af 5. september
2024 ikke en eksisterende bemyndigelsesbestemmelse på
området for organdonation.
Det foreslås, at der i sundhedslovens § 53 indsættes et nyt stk. 6, hvorefter indenrigs- og
sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om
drift m.v. af Organdonorregisteret, herunder udformning og
registrering.
Bemyndigelsesbestemmelsen vil blive anvendt til at
fastsætte regler om, hvordan registreringer i
Organdonorregisteret opbevares, procedurer for ændring af
registreringer, det nærmere indhold af Organdonorregisteret,
samt ansvaret for og adgangen til registreringen i
Organdonorregisteret.
Der vil endvidere blive fastlagt regler for, hvornår
personer bliver slettet fra Organdonorregisteret i tilfælde
af fraflytning af Danmark.
Det er ikke hensigten, at der skal opbevares flere typer af
oplysninger i Organdonorregisteret, end de oplysninger, der
allerede registreres i dag, ligesom det ikke er hensigten med
bemyndigelsesbestemmelsen, at flere end i dag skal have adgang til
oplysningerne i Organdonorregisteret.
Den foreslåede ændring kræver en ændring
af vejledning nr. 10099 af 5. december 2019 om samtykke til
transplantation fra afdøde personer og til
transplantationsrelateret forskning.
Til nr. 8
Der findes i lovbekendtgørelse nr. 1015 af 5. september
2024 ikke hjemmel til, at indenrigs- og sundhedsministeren kan
fastsætte regler om målrettede påmindelser
vedrørende bekræftelse af stillingtagen i
Organdonorregisteret.
Det foreslås, at der i sundhedslovens § 53 indsættes et nyt stk. 7, hvorefter indenrigs- og
sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om
målrettede påmindelser vedrørende
bekræftelse af stillingtagen i Organdonorregisteret.
Bemyndigelsesbestemmelsen vil blive anvendt til at
fastsætte regler om målrettede påmindelser,
herunder deling af personoplysninger fra Organdonorregisteret og
offentlige myndigheder. Det er hensigten, at delingen af data skal
foregå automatisk, uden at personoplysninger kan tilgås
af uvedkommende.
Der henvises til lovforslagets alm. bemærkninger pkt.
3.
Til nr. 9
Sundhedspersoner har tavshedspligt, jf. sundhedslovens §
40. Der findes dog en række undtagelser til dette
udgangspunkt i sundhedslovens kapitel 9, som indeholder regler om
sundhedspersoners indhentning og videregivelse af
helbredsoplysninger og andre fortrolige oplysninger om
patienter.
Der henvises til lovforslagets pkt. 2.1 for en nærmere
beskrivelse af gældende ret.
Det foreslås, at der i sundhedsloven indsættes en ny
§ 53 a, hvorefter indenrigs- og
sundhedsministeren kan fastsætte regler om sundhedspersoners
behandling af helbredsoplysninger og andre fortrolige oplysninger
om organdonor og organmodtager i forbindelse med et
donationsforløb, herunder om, hvornår og hvordan
sundhedspersoner kan eller skal indhente og videregive
oplysninger.
Den foreslåede bestemmelse medfører, at der kan
fastsættes regler om, at når pårørende til
afdøde organdonor anmoder om det, kan og skal
sundhedspersoner videregive oplysninger om, hvilke organer der er
udtaget og transplanteret eller kasseret. Der kan desuden
fastsættes regler om organmodtagers samtykke til, at der i
anonymiseret form videregives oplysninger om organmodtager til
organdonors pårørende om, hvordan det er gået
med modtageren af organet. Der vil være tale om køn og
alderskategori for modtageren, og, såfremt det er muligt at
holde modtager anonym, også oplysninger om hvilket organ, der
er transplanteret.
Bemyndigelsen skal udmøntes i en bekendtgørelse,
hvori der fastsættes regler, der supplerer de almindelige
regler om sundhedspersoners tavshedspligt og indhentning og
videregivelse af helbredsoplysninger, som findes i sundhedslovens
kapitel 9.
Det foreslås, at der med bemyndigelse i den
foreslåede bestemmelse for det første skal
fastsættes pligtudleveringsbestemmelse som nævnt i
sundhedslovens § 43, stk. 2, nr. 1. Sundhedspersoner skal
således have pligt til at videregive oplysninger om en
afdød organdonor til donors pårørende,
når donors pårørende anmoder herom,
såfremt det ikke må antages at stride mod
afdødes ønske og hensynet til afdøde, eller
andre private interesser ikke taler afgørende herimod.
Forpligtelsen vil ligne den, der i dag findes i sundhedslovens
§ 45, hvorefter sundhedspersonen efter anmodning kan og skal
videregive oplysninger til pårørende om patientens
sygdomsforløb, dødsårsag og
dødsmåde.
For det andet skal bemyndigelsen bruges til at fastsætte
nærmere regler om organmodtagers samtykke til indhentning og
videregivelse af visse oplysninger om vedkommende til
pårørende til den afdøde donor af de organer,
som organmodtager har modtaget. Der kan desuden fastsættes
regler om varigheden af samtykket, så samtykket ikke
bortfalder efter et år.
Det foreslås, at bekendtgørelsen skal omfatte
sundhedspersoner. Det vil ofte være en
organtransplantationskoordinator, der har behov for at slå op
i elektroniske patientjournaler og andre elektroniske systemer, der
supplerer patientjournalen, for at indhente oplysninger med henblik
på at følge op over for pårørende til en
afdød donor. Der kan dog også være behov for, at
andre sundhedspersoner, der er involverede i
donationsforløbet, har adgang til at indhente eller
videregive oplysninger.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås i § 2, stk.
1, at § 1, nr. 9, træder i kraft den 1. januar
2025.
Det foreslås endvidere i § 2,
stk. 2, at nr. 1-7 træder i kraft den 1. juni
2025.
Det betyder, at der kort tid efter lovens vedtagelse bliver
etableret mulighed for at fastsætte regler om
sundhedspersoners behandling af helbredsoplysninger og andre
fortrolige oplysninger om organdonor og organmodtager i forbindelse
med et donationsforløb. Derimod træder
ændringerne vedrørende ny samtykkemodel først i
kraft den 1. juni 2025, så der er tid til den
nødvendige implementering af og kommunikation om
ændringen.
Allerede foretagne registreringer i Organdonorregisteret
videreføres uden ændringer.
Registreringer i Organdonorregistreret foretaget i perioden fra
lovens vedtagelse til lovens ikrafttræden videreføres
også uden ændringer.
Til §
3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.
Det følger af sundhedslovens § 278, stk. 1, at
sundhedsloven ikke gælder for Færøerne og
Grønland.
Det følger dog af sundhedslovens § 278, stk. 3, at
sundhedslovens kapitel 12, som indeholder § 53, ved kongelig
anordning kan sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger. Lovens bestemmelser kan
sættes i kraft på forskellige tidspunkter.
Det foreslås i § 3, at
loven ikke skal gælde for Færøerne og
Grønland, men at loven ved kongelig anordning helt eller
delvis skal kunne sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som henholdsvis de
færøske og de grønlandske forhold tilsiger. Det
foreslås også, at lovens bestemmelser kan sættes
i kraft på forskellige tidspunkter.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1015 af 5. september 2024, som
ændret ved lov nr. 1779 af 28. december 2023, foretages
følgende ændringer: | | | | § 53. Fra en
person, der er død på eller som død er indbragt
til et sygehus eller lignende institution, kan væv og andet
biologisk materiale udtages til behandling af sygdom eller
legemsskade hos et andet menneske efter reglerne i stk. 2-4. Stk. 2.
Indgrebet må foretages, såfremt afdøde efter sit
fyldte 15. år skriftligt har truffet bestemmelse herom. Det
samme gælder, hvis personen mundtligt har udtalt sig for et
sådant indgreb. Pårørende til afdøde kan
ikke modsætte sig indgrebet, hvis afdøde skriftligt
har truffet bestemmelse herom, medmindre afdøde har bestemt,
at beslutningen er givet under forudsætning af de
pårørendes accept, jf. dog stk. 4. Stk. 3. Uden for
de i stk. 2 nævnte tilfælde må indgrebet kun
foretages, såfremt der ikke foreligger nogen tilkendegivelse
fra afdøde imod indgrebet og afdødes nærmeste
giver samtykke til indgrebet. Efterlader afdøde sig ingen
nærmeste, må indgrebet ikke foretages. Stk. 4. Er
afdøde under 18 år, må indgrebet kun foretages,
såfremt forældremyndighedens indehaver har givet
samtykke til indgrebet. | | 1. I § 53, stk. 1, ændres »stk.
2-4« til: »stk. 3-5«. 2. I § 53 indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke: »Stk. 2.
Personer, der er fyldt 18 år og som er
bopælsregistreret i Danmark i Det Centrale Personregister
(CPR), er omfattet af Organdonorregisteret.« Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5. 3. I § 53, stk. 2, 1. pkt., der bliver stk.
3, 1. pkt., indsættes efter »herom«: »i
Organdonorregisteret«. 4. I § 53, stk. 2, 2. pkt., der bliver stk.
3, 2. pkt., indsættes efter »mundtligt«:
»eller skriftligt«. 5. I § 53, stk. 2, 3. pkt., der bliver stk.
3, 3. pkt., indsættes efter »herom«: »i
Organdonorregisteret eller truffet anden skriftlig eller mundtlig
bestemmelse herom«, og »stk. 4« ændres til:
»stk. 5«. 6. I § 53, stk. 3, 1. pkt., der bliver stk.
4, 1. pkt., ændres »stk. 2« til: »stk.
3«. | | | 7. I § 53 indsættes som stk. 6: »Stk. 6.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere
regler om drift m.v. af Organdonorregisteret, herunder udformning
og registrering.« | | | 8. I § 53 indsættes som stk. 7: »Stk. 7.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere
regler om målrettede påmindelser vedrørende
bekræftelse af stillingtagen i
Organdonorregisteret.« | | | | | | 9. Efter §
53 indsættes: »§ 53
a. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler
om sundhedspersoners behandling af helbredsoplysninger og andre
fortrolige oplysninger om organdonorer og organmodtagere i
forbindelse med et donationsforløb, herunder om
hvornår og hvordan sundhedspersoner kan eller skal videregive
oplysninger.« |
|