L 72 Forslag til lov om ændring af selskabsloven, årsregnskabsloven, lov om erhvervsfremme, lov om finansiel virksomhed og forskellige andre love.

(Ændring af visse love og bestemmelser på Erhvervsministeriets område som følge af opgavebortfald).

Af: Erhvervsminister Morten Bødskov (S)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2024-25
Status: 1. beh./Henvist til udvalg

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 05-11-2024

Skriftlig fremsættelse (5. november 2024)

20241_l72_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (5. november 2024)

Erhvervsministeren (Morten Bødskov):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til Lov om ændring af selskabsloven, årsregnskabsloven, lov om erhvervsfremme, lov om finansiel virksomhed og forskellige andre love (Ændring af visse love og bestemmelser på Erhvervsministeriets område som følge af opgavebortfald)

(Lovforslag nr. L 72)

Lovforslaget har til formål at følge op på regeringens forslag til finansloven for 2025 og gennemfører en række ændringer i lovgivningen på Erhvervsministeriets område med henblik på opgavebortfald. Lovforslaget ophæver betingelserne i selskabsloven for at yde økonomisk bistand (kapitalejerlån) til selskabets kapitalejere og ledelsesmedlemmer samt kapitalejere og ledelsesmedlemmer i selskabets moderselskab m.fl. Kravene om rapportering af måltal og faktiske procentfordeling for andelen af det underrepræsenterede køn i virksomhedens øverste ledelsesorgan samt øvrige ledelsesorganer afskaffes ved ophævelsen af § 99 b i årsregnskabsloven. Desuden afskaffes Erhvervsstyrelsens hjemmel til mod behørig legitimation og uden retskendelse at få adgang til erhvervsmæssige lokaler og transportmidler til brug for styrelsens tilsyns- og kontrolopgaver i henhold til eksportkontrolloven.

Udpegning og offentlig finansiering af klynger samles i Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse. Derudover nedlægger forslaget Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens enhed for pålidelighedsvurderinger. Det vil herefter ikke være et krav eller en mulighed, at ordregiver indhenter vejledende udtalelser om tilbudsgivers pålidelighed hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Lovforslaget ophæver også den særlige enhed for håndhævelse og piratkopiering, der under særlige betingelser kan afgive vejledning i konkrete sager om piratkopiering.

Lovforslaget afskaffer kravet om tilladelse som finansiel rådgiver. Formålet med afskaffelsen er at forenkle antallet af tilladelser inden for den finansielle regulering. Ligeledes afskaffes krav om individuel egnethedsvurdering for bestyrelsesmedlemmer i gruppe 3-, og 4-pengeinstitutter og gruppe 2-forsikringsselskaber ved indtrædelse i hvervet. Alle medlemmer skal fortsat hæderlighedsvurderes af Finanstilsynet.

Lovforslaget afskaffer også bestemmelserne i lov om finansiel virksomhed vedrørende refinansieringsregistre hvorved regelværket gøres mere simpelt. Den særskilte bestemmelse om, at Finanstilsynet fremmer den offentlige forbrugerinformation på det finansielle område ophæves. Formålet med ophævelsen er blandt andet, at der ikke er behov for særskilte offentlige informationsindsatser, som løses tilfredsstillende af private aktører.

Forslaget ændrer anmeldelseskravet så visse dele af det tekniske grundlag bortfalder i § 29 i lov om forsikringsvirksomhed. Formålet er blandt andet at lette de administrative byrder for erhvervslivet, idet forholdene er mindre væsentlige for Finanstilsynets tilsyn med overholdelsen af de gældende danske aktuarmæssige principper vedrørende beregning af præmier og forsikringsmæssige hensættelser, samt at Finanstilsynet allerede modtager oplysningerne om disse forhold på anden vis.

Lovforslaget ønskes færdigbehandlet i dette folketingsår, så lovforslaget kan træde i kraft 1. januar 2025. Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.