Skriftlig fremsættelse (5. november
2024)
Erhvervsministeren
(Morten Bødskov):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til Lov om ændring af
selskabsloven, årsregnskabsloven, lov om erhvervsfremme, lov
om finansiel virksomhed og forskellige andre love (Ændring af
visse love og bestemmelser på Erhvervsministeriets
område som følge af opgavebortfald)
(Lovforslag nr. L 72)
Lovforslaget
har til formål at følge op på regeringens
forslag til finansloven for 2025 og gennemfører en
række ændringer i lovgivningen på
Erhvervsministeriets område med henblik på
opgavebortfald. Lovforslaget ophæver betingelserne i
selskabsloven for at yde økonomisk bistand
(kapitalejerlån) til selskabets kapitalejere og
ledelsesmedlemmer samt kapitalejere og ledelsesmedlemmer i
selskabets moderselskab m.fl. Kravene om rapportering af
måltal og faktiske procentfordeling for andelen af det
underrepræsenterede køn i virksomhedens øverste
ledelsesorgan samt øvrige ledelsesorganer afskaffes ved
ophævelsen af § 99 b i årsregnskabsloven. Desuden
afskaffes Erhvervsstyrelsens hjemmel til mod behørig
legitimation og uden retskendelse at få adgang til
erhvervsmæssige lokaler og transportmidler til brug for
styrelsens tilsyns- og kontrolopgaver i henhold til
eksportkontrolloven.
Udpegning og
offentlig finansiering af klynger samles i Danmarks
Erhvervsfremmebestyrelse. Derudover nedlægger forslaget
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens enhed for
pålidelighedsvurderinger. Det vil herefter ikke være et
krav eller en mulighed, at ordregiver indhenter vejledende
udtalelser om tilbudsgivers pålidelighed hos Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen. Lovforslaget ophæver også den
særlige enhed for håndhævelse og piratkopiering,
der under særlige betingelser kan afgive vejledning i
konkrete sager om piratkopiering.
Lovforslaget
afskaffer kravet om tilladelse som finansiel rådgiver.
Formålet med afskaffelsen er at forenkle antallet af
tilladelser inden for den finansielle regulering. Ligeledes
afskaffes krav om individuel egnethedsvurdering for
bestyrelsesmedlemmer i gruppe 3-, og 4-pengeinstitutter og gruppe
2-forsikringsselskaber ved indtrædelse i hvervet. Alle
medlemmer skal fortsat hæderlighedsvurderes af
Finanstilsynet.
Lovforslaget
afskaffer også bestemmelserne i lov om finansiel virksomhed
vedrørende refinansieringsregistre hvorved regelværket
gøres mere simpelt. Den særskilte bestemmelse om, at
Finanstilsynet fremmer den offentlige forbrugerinformation på
det finansielle område ophæves. Formålet med
ophævelsen er blandt andet, at der ikke er behov for
særskilte offentlige informationsindsatser, som løses
tilfredsstillende af private aktører.
Forslaget
ændrer anmeldelseskravet så visse dele af det tekniske
grundlag bortfalder i § 29 i lov om forsikringsvirksomhed.
Formålet er blandt andet at lette de administrative byrder
for erhvervslivet, idet forholdene er mindre væsentlige for
Finanstilsynets tilsyn med overholdelsen af de gældende
danske aktuarmæssige principper vedrørende beregning
af præmier og forsikringsmæssige hensættelser,
samt at Finanstilsynet allerede modtager oplysningerne om disse
forhold på anden vis.
Lovforslaget ønskes
færdigbehandlet i dette folketingsår, så
lovforslaget kan træde i kraft 1. januar 2025. Idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det
Høje Tings velvillige behandling.