Fremsat den 2. oktober 2024 af uddannelses- og forskningsministeren (Christina Egelund)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Danmarks
Innovationsfond, lov om teknologi og innovation, lov om offentlige
forskningsinstitutioners kommercielle aktiviteter og samarbejde med
fonde og lov om Danmarks Grundforskningsfond
(Justering af Danmarks Innovationsfonds
opgave med forskningsfaglige vurderinger for andre ministre,
ophævelse af regler om innovationsmiljøer,
fastsættelse af godkendelsesperiode for godkendte
teknologiske serviceinstitutter m.v.)
§ 1
I lov om Danmarks Innovationsfond, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1660 af 12. august 2021, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 3, ændres
»årligt et bevillingsbrev« til:
»bevillingsbreve«.
2. I
§ 5, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »myndighedsbetjening«: »,
jf. dog stk. 2 og 3«.
3. I
§ 5, stk. 1, indsættes efter
1. pkt. som nye punktummer:
»Fondens forskningsfaglige vurdering
af indkomne ansøgninger sker ved brug af anerkendte
forskere, jf. § 2, nr. 1, i lov om Danmarks Forsknings- og
Innovationspolitiske Råd og Danmarks Frie Forskningsfond.
Vurderes det tilstrækkeligt, kan fondens forskningsfaglige
vurdering efter aftale med vedkommende minister ske ved brug af
forskningskyndige, jf. § 2, nr. 2, i lov om Danmarks
Forsknings- og Innovationspolitiske Råd og Danmarks Frie
Forskningsfond.«
4. I
§ 5 indsættes efter stk. 1
som nye stykker:
»Stk. 2.
Fonden kan undlade at foretage en forskningsfaglig vurdering efter
stk. 1, hvis denne vurdering kan foretages på et tilsvarende
forskningsfagligt niveau inden for vedkommende ministers eget
område.
Stk. 3. Fonden
kan efter aftale overlade en forskningsfaglig vurdering efter stk.
1 til Danmarks Frie Forskningsfond, hvis uddelingen af en statslig
forskningsbevilling falder inden for Danmarks Frie Forskningsfonds
formål.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 4.
§ 2
I lov om teknologi og innovation, jf.
lovbekendtgørelse nr. 366 af 10. april 2014, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 2, udgår »,
innovationsmiljøer«.
2. § 5,
stk. 6, 1. pkt., affattes således:
»Ministeren fastsætter
godkendelsesperiodens længde i forbindelse med godkendelse
efter stk. 1.«
3. Overskriften før § 7
ophæves.
4. §§ 7-9 ophæves.
§ 3
I lov om offentlige forskningsinstitutioners
kommercielle aktiviteter og samarbejde med fonde, jf.
lovbekendtgørelse nr. 580 af 1. juni 2014, som ændret
ved § 40 i lov nr. 871 af 21. juni 2022, foretages
følgende ændringer:
1. § 8,
stk. 1, nr. 3, ophæves.
Nr. 4 bliver herefter nr. 3.
2. I
§ 8, stk. 2, 1. og 2. pkt., ændres »stk. 1, nr.
1-3« til: »stk. 1, nr. 1-2«, i stk. 3 og 4
ændres »stk. 1, nr. 4« til: »stk. 1, nr.
3«, og i stk. 5 ændres
»stk. 1, nr. 1, 2 og 4« til: »stk. 1, nr.
1-3«.
3. I
§ 9 ændres »§ 8, stk. 1, nr. 1-4« til:
Ȥ 8, stk. 1, nr.
1-3«.
§ 4
I lov om Danmarks Grundforskningsfond, jf.
lovbekendtgørelse nr. 200 af 26. februar 2019, som
ændret ved § 3 i lov nr. 1188 af 8. juni 2022, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 11 indsættes i kapitel
4:
Ȥ 12.
Fonden skal etablere et datagrundlag vedrørende fondens
konkrete tilsagn til og afslag på ansøgte projekter
m.v., herunder relevante stamdata.
Stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om etablering af datagrundlaget efter stk. 1,
herunder om indsamling, videregivelse, afrapportering og
offentliggørelse af data.«
§ 5
Loven træder i kraft den 1. januar 2025.
Bemærkninger til lovforslaget
Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | 2.1. | Justering af Danmarks Innovationsfonds
opgave med forskningsfaglige vurderinger for andre ministre
m.v. | 2.1.1. | Gældende ret | 2.1.2. | Uddannelses- og Forskningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 2.2. | Opdatering af lov om teknologi og
innovation | 2.2.1. | Ophævelse af regler om
innovationsmiljøer m.v. | 2.2.1.1. | Gældende ret | 2.2.1.2. | Uddannelses- og Forskningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 2.2.2. | Fastsættelse af godkendelsesperiode
for godkendte teknologiske serviceinstitutter | 2.2.2.1. | Gældende ret | 2.2.2.2. | Uddannelses- og Forskningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 2.3. | Danmarks Grundforskningsfonds etablering
af et datagrundlag | 2.3.1. | Gældende ret | 2.3.2. | Uddannelses- og Forskningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klimamæssige konsekvenser | 7. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema | | |
|
1. Indledning
Lovforslaget indeholder forslag til ændringer, der har til
formål at justere og opdatere de administrative rammer for
visse ordninger på forsknings- og
innovationsområdet.
For det første foreslås ændringer af lov om
Danmarks Innovationsfond med henblik på at fastlægge en
mere hensigtsmæssig og fleksibel ramme for Danmarks
Innovationsfonds opgave med at foretage forskningsfaglige
vurderinger for andre ministerier i forbindelse med uddeling af
statslige forskningsbevillinger. I dag skal fonden godkende
uddelingsproceduren og foretage en forskningsfaglig vurdering af
alle indkomne ansøgninger ved andre ministres uddeling af
statslige forskningsbevillinger, der ikke er basisbevillinger
knyttet til en bestemt institution eller bevillinger til
forskningsbaseret myndighedsbetjening.
I praksis har det i visse tilfælde været
uhensigtsmæssigt, at det ikke er muligt at fravige kravet om,
at fonden i alle tilfælde skal foretage en forskningsfaglig
vurdering i forbindelse med andre ministres uddeling af statslige
forskningsbevillinger.
Det foreslås på den baggrund, at Danmarks
Innovationsfond skal kunne undlade at foretage en forskningsfaglig
vurdering af indkomne ansøgninger, hvis en sådan
vurdering kan foretages på et tilsvarende forskningsfagligt
niveau inden for vedkommende ministers eget område. Derudover
foreslås det, at opgaven efter aftale skal kunne overlades
til Danmarks Frie Forskningsfond, hvis uddelingen sker på et
forskningsområde, der vurderes at falde inden for Danmarks
Frie Forskningsfonds formål.
Forslaget vil ikke ændre ved det grundlæggende
princip om, at uddeling af statslige forskningsbevillinger skal ske
i åben konkurrence og på baggrund af en
forskningsfaglig vurdering.
Med lovforslaget foreslås desuden en justering med henblik
på at fastslå, at fondens forskningsfaglige vurdering
af indkomne ansøgninger for andre ministre skal ske ved brug
af anerkendte forskere, men dog efter aftale med vedkommende
minister undtagelsesvist vil kunne ske ved brug af
forskningskyndige, hvis dette vurderes tilstrækkeligt.
For det andet indeholder lovforslaget forslag til opdateringer
af lov om teknologi og innovation, der hjemler en række
innovationsordninger under Uddannelses- og Forskningsministeriet,
herunder de godkendte teknologiske serviceinstitutter
(såkaldte GTS-institutter), innovationsmiljøer og
innovationsnetværk.
Det foreslås, at reglerne om innovationsmiljøer
bliver ophævet, da innovationsmiljøordningen er
udfaset ved udgangen af 2023 som følge af politisk aftale af
24. maj 2018 om forenkling af erhvervsfremmesystemet.
Det foreslås derudover at gøre den nuværende
godkendelsesperiode for GTS-institutter mere fleksibel ved at give
uddannelses- og forskningsministeren mulighed for at
fastsætte godkendelsesperiodens længde.
For det tredje foreslås en ændring af lov om
Danmarks Grundforskningsfond med henblik på at indsætte
en bestemmelse om, at fonden skal etablere et datagrundlag, der
bl.a. kan anvendes til analyser og effektmålinger på
tværs af det samlede forsknings- og innovationssystem.
Forslaget har således til formål at understøtte
en mere systematisk videnopsamling i forhold til fondens
aktiviteter. Det foreslås i den forbindelse, at uddannelses-
og forskningsministeren får bemyndigelse til at
fastsætte nærmere regler om etableringen af et
datagrundlag, herunder om indsamling, videregivelse, afrapportering
og offentliggørelse af data. En tilsvarende hjemmel blev i
2021 indsat i lov om Danmarks Innovationsfond.
Endeligt indeholder lovforslaget enkelte sproglige
præciseringer og konsekvensændringer i lov Danmarks
Innovationsfond og lov om offentlige forskningsinstitutioners
kommercielle aktiviteter og samarbejde med fonde.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Justering af Danmarks Innovationsfonds opgave med
forskningsfaglige vurderinger for andre ministre m.v.
2.1.1 Gældende ret
Danmarks Innovationsfond er etableret af uddannelses- og
forskningsministeren som et uafhængigt organ inden for den
statslige forvaltning. Fondens virksomhed bliver finansieret ved
bevillinger på de årlige bevillingslove, og
uddannelses- og forskningsministeren udsteder årligt et
bevillingsbrev til fonden på baggrund af de årlige
bevillingslove. Der henvises til § 1, stk. 1, i lov om
Danmarks Innovationsfond, jf. lovbekendtgørelse nr. 1660 af
12. august 2021.
Det følger af lovens § 2, stk. 1, at fondens
formål er at give tilskud til forskning, videnbaseret
innovation og iværksætteri, der fører til
styrkelse af forskningsområder og udvikling af teknologi og
innovative løsninger til gavn for vækst og
beskæftigelse i hele Danmark.
Efter lovens § 5, stk. 1, skal fonden godkende
uddelingsproceduren og foretage en forskningsfaglig vurdering af
indkomne ansøgninger fra de enkelte ministres uddeling af
statslige forskningsbevillinger, hvor der ikke er tale om
basisbevillinger knyttet til en bestemt institution eller
bevillinger til forskningsbaseret myndighedsbetjening. De enkelte
ministre uddeler herefter midlerne blandt de ansøgere, som
fonden har fundet støtteværdige.
Det følger af bemærkningerne til bestemmelsen, jf.
Folketingstidende 2013-14, tillæg A, L 107 som fremsat, side
13, at der er pligt for andre ministerier til at forelægge
fonden forslag til uddeling af sådanne bevillinger, uanset om
bevillingens formål ligger inden for fondens formål.
Bestemmelsen bygger på en grundpræmis om, at alle
organer, der er tillagt opgaver knyttet til støtte af
forskning, tilsammen skal sikre, at alle statslige
forskningsbevillinger, der ikke er basisbevillinger knyttet til
bestemte institutioner eller bevillinger til forskningsbaseret
myndighedsbetjening, skal uddeles i åben konkurrence og efter
en forskningsfaglig kvalitetsvurdering.
Det fremgår af lovens § 5, stk. 2, at fonden efter
anmodning kan bistå andre offentlige og private institutioner
med forskningsfaglige vurderinger af uddelingsprocedurer og
indkomne ansøgninger forud for sådanne institutioners
uddeling af forskningsbevillinger.
Der er fastsat regler om fondens egen bevillingsfunktion i
lovens kapitel 5. Det fremgår af lovens § 18, stk. 1, at
fonden træffer afgørelse om tilskud inden for de
rammer, der er fastsat på de årlige bevillingslove.
Afgørelser træffes ved tildeling af bevillinger i
åben konkurrence på baggrund af saglige og forud
offentliggjorte kriterier med vægt på bl.a. kvalitet,
effekt og relevans af ansøgningerne. Det følger af
lovens § 18, stk. 2, at fondens bevillingsfunktion skal
varetages efter ensartede retningslinjer, der er fastsat af
bestyrelsen. Retningslinjerne, der skal offentliggøres, skal
sikre, at ansøgninger til forskningsaktiviteter vurderes af
anerkendte forskere, jf. § 2, nr. 1, i lov om Danmarks
Forsknings- og Innovationspolitiske Råd og Danmarks Frie
Forskningsfond, under relevant inddragelse af eksterne
bedømmere.
2.1.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
Der vurderes at være behov for at fastlægge en mere
hensigtsmæssig og fleksibel ramme for Danmarks
Innovationsfonds opgave med at foretage forskningsfaglige
vurderinger for andre ministerier i forbindelse med uddelingen af
statslige forskningsbevillinger, som ikke er basisbevillinger
knyttet til en bestemt institution eller bevillinger til
forskningsbaseret myndighedsbetjening.
I praksis har det i visse tilfælde været
uhensigtsmæssigt, at det ikke er muligt at fravige fondens
forpligtelse til at foretage en forskningsfaglig vurdering i
forbindelse med andre ministres uddeling af statslige
forskningsbevillinger. Det gælder f.eks. i de tilfælde,
hvor det pågældende fagministerium selv råder
over forskningsudvalg med anerkendte forskere inden for det
berørte fagområde.
Det vurderes desuden unødigt ressourcekrævende, at
Danmarks Innovationsfond skal foretage en selvstændig
forskningsfaglig vurdering i de tilfælde, hvor der allerede
måtte være foretaget en forudgående
forskningsfaglig vurdering i regi af det relevante
fagministerium.
Der vurderes endvidere at være behov for at foretage en
justering med henblik på at fastslå fondens
forpligtelse til at bruge anerkendte forskere i forbindelse med
forskningsfaglige vurderinger for andre ministre.
Der foreslås på den baggrund en justering af §
5, stk. 1, i lov om Danmarks Innovationsfond med henblik på
at fastslå, at fondens forskningsfaglige vurderinger for
andre ministre skal ske ved brug af anerkendte forskere på
linje med kravet til fondens egen bevillingsfunktion, jf. lovens
§ 18, stk. 2. Det foreslås desuden, at fonden efter
aftale med vedkommende minister vil kunne lade ansøgninger
vurdere af forskningskyndige, hvis fonden vurderer det
tilstrækkeligt. Dette kan f.eks. være tilfældet,
hvis den forskningsfaglige kvalitet ikke er afgørende i
ministeriets indbyrdes rangordning af ansøgninger.
Definitionen af anerkendt forsker og forskningskyndig følger
af § 2, nr. 1 og 2, i lov om Danmarks Forsknings- og
Innovationspolitiske Råd og Danmarks Frie Forskningsfond.
Det bemærkes, at det klare udgangspunkt vil være, at
fondens forskningsfaglige vurderinger for andre ministre skal ske
ved brug af anerkendte forskere, og at brug af forskningskyndige
således vil have undtagelsens karakter og afhænge af en
vurdering af behovet i det konkrete tilfælde.
Det foreslås derudover, at der indsættes nye
bestemmelser som § 5, stk. 2 og 3, i lov om Danmarks
Innovationsfond.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 5, stk. 2, vil
Danmarks Innovationsfond kunne undlade at foretage en
forskningsfaglig vurdering af indkomne ansøgninger, hvis en
sådan vurdering kan foretages på et tilsvarende
forskningsfagligt niveau inden for vedkommende ministers eget
område.
Den foreslåede bestemmelse vil som udgangspunkt kunne
finde anvendelse i tilfælde, hvor det ministerium, der skal
uddele en statslig forskningsbevilling, selv råder over
forskningsudvalg med anerkendte forskere eller undtagelsesvist med
forskningskyndige inden for det berørte fagområde.
Bestemmelsen vil dog også kunne anvendes i andre
tilfælde, hvor det konkret vurderes, at det relevante
ministerium på anden vis kan sikre, at der gennemføres
en forsvarlig forskningsfaglig vurdering af de indkomne
ansøgninger med inddragelse af anerkendte forskere eller
undtagelsesvist forskningskyndige, f.eks. i form af en ad
hoc-vurdering el.lign.
Det vil være Danmarks Innovationsfond, der skal tage
stilling til, om det pågældende ministeriums
forskningsfaglige udvalg el.lign. besidder den relevante
forskningsfaglige indsigt i forhold til det pågældende
opslag. Andre ministerier vil således uændret have
pligt til at forelægge Danmarks Innovationsfond et forslag
til model for vurdering af ansøgninger i sådanne
opslag med henblik på fondens vurdering.
Med den foreslåede nye bestemmelse i § 5, stk. 3,
foreslås det desuden, at en forskningsfaglig vurdering efter
aftale skal kunne overlades til Danmarks Frie Forskningsfond, hvis
uddelingen sker på et forskningsområde, der vurderes at
falde uden for Danmarks Innovationsfonds formål og inden for
Danmarks Frie Forskningsfonds formål, jf. lov om Danmarks
Forsknings- og Innovationspolitiske Råd og Danmarks Frie
Forskningsfond.
Den foreslåede bestemmelse vil således være
relevant for fagområder, hvor Danmarks Innovationsfond
normalt ikke uddeler forskningsmidler som led i fondens egen
bevillingsfunktion, jf. lovens § 18.
Det kan f.eks. være relevant inden for
samfundsvidenskabelige og humanistiske forskningsområder,
hvor Danmarks Frie Forskningsfond i stigende grad har fået
ansvar for at udmønte politisk øremærkede
programmidler fra de årlige politiske aftaler om fordeling af
forskningsreserven.
Hvis Danmarks Frie Forskningsfond ikke påtager sig opgaven
med at foretage den forskningsfaglige vurdering, vil opgaven
påhvile Danmarks Innovationsfond.
Med de ovennævnte forslag vil der ikke blive ændret
ved det grundlæggende princip om, at uddeling af statslige
forskningsmidler skal ske i åben konkurrence og på
baggrund af en forskningsfaglig vurdering.
Med forslaget vil det som hidtil være fonden, der efter
lovens § 5, stk. 1, i alle tilfælde skal godkende
uddelingsproceduren i forbindelse med uddelingen af en statslig
forskningsbevilling, mens det fortsat vil være det relevante
fagministerium, der foretager eventuel partshøring og
herefter træffer afgørelse om, hvilke af de
ansøgninger, der er fundet støtteværdige, som
skal have bevilling.
2.2. Opdatering af lov om teknologi og innovation
2.2.1. Ophævelse af regler om innovationsmiljøer
m.v.
2.2.1.1. Gældende ret
Der er fastsat regler om innovationsmiljøer i
§§ 7-9 i lov om teknologi og innovation.
Det fremgår bl.a. af lovens § 7, stk. 1, at
uddannelses- og forskningsministeren efter ansøgning kan
godkende innovationsmiljøer med henblik på at fremme
samspillet mellem det offentlige vidensystem, nye innovative
virksomheder, etablerede virksomheder og kapitalkilder.
Et innovationsmiljø skal være et aktieselskab, hvis
hovedformål er at beskæftige sig med aktiviteter, som
knytter sig til udvikling af nye service- og produktideer frem mod
en kommerciel udnyttelse, jf. lovens § 7, stk. 3.
Efter lovens § 8 fastsætter uddannelses- og
forskningsministeren nærmere regler for tilsynet med
innovationsmiljøerne og kan af innovationsmiljøerne
kræve meddelt alle oplysninger, som er nødvendige for
tilsynet med innovationsmiljøernes virksomhed.
Uddannelses- og forskningsministeren kan inden for en ramme, der
fastsættes på de årlige finanslove, tildele
innovationsmiljøerne en ramme til at medfinansiere
kommercialisering af nye ideer, opfindelser og
forskningsresultater, jf. lovens § 9, stk. 1.
Efter lovens § 9, stk. 2, kan det i kontrakterne med
innovationsmiljøerne fastsættes, at
innovationsmiljøerne tildeler medfinansiering på vegne
af Uddannelses- og Forskningsministeriet, eller at
medfinansieringen tildeles innovationsmiljøerne med henblik
på anvendelse som medfinansiering i form af lån eller
kapitalindskud til kommercialisering af nye ideer, opfindelser og
forskningsresultater i innovationsmiljøet.
I de tilfælde, hvor innovationsmiljøerne tildeler
medfinansiering på vegne af Uddannelses- og
Forskningsministeriet, kan det fastsættes, at en andel af
tilbagebetalingerne på projekter tilfalder
innovationsmiljøet, jf. lovens § 9, stk. 3. I de
tilfælde, hvor medfinansieringen tildeles
innovationsmiljøerne med henblik på anvendelse som
medfinansiering i form af lån eller kapitalindskud, kan det
fastsættes, at en andel af tilbagebetalingerne på
projekter tilfalder Uddannelses- og Forskningsministeriet, jf.
lovens § 9, stk. 4.
2.2.1.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
Det følger af den politiske aftale af 24. maj 2018 om
forenkling af erhvervsfremmesystemet (Venstre, Liberal Alliance,
Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti), at de statslige
midler i innovationsmiljøerne udfases i løbet af
2019, og at der aftales en udfasningsplan for
innovationsmiljøerne således, at eksisterende tilsagn
honoreres, og miljøernes fremadrettede aktiviteter
afklares.
Som opfølgning på aftalen har fire såkaldte
exit-operatører forvaltet innovationsmiljøernes
portefølje af virksomheder siden den 1. januar 2020 og haft
til opgave at afslutte statens engagement i
innovationsmiljøordningen, herunder sælge selskaber
med statslige ejerandele. Ved udgangen af 2023 ophørte
kontraktperioden for exit-operatørerne, og de få
tilbageværende statslige engagementer i bl.a. enkelte endnu
ikke solgte virksomheder og håndtering af likvidationer og
konkurser forvaltes af Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Da innovationsmiljøordningen således er udfaset ved
udgangen af 2023, foreslås det, at reglerne om
innovationsmiljøer i lovens §§ 7-9 bliver
ophævet.
Som en konsekvens af forslaget om at ophæve reglerne om
innovationsmiljøer i lov om teknologi og innovation
foreslås desuden konsekvensændringer i lov om
offentlige forskningsinstitutioners kommercielle aktiviteter og
samarbejde med fonde.
2.2.2. Fastsættelse af godkendelsesperiode for godkendte
teknologiske serviceinstitutter
2.2.2.1. Gældende ret
Efter de gældende regler godkender uddannelses- og
forskningsministeren efter ansøgning almennyttige selvejende
institutioner eller almennyttige aktieselskaber som godkendte
teknologiske serviceinstitutter (herefter GTS-institutter). Der
henvises til § 5, stk. 1, i lov om teknologi og innovation,
jf. lovbekendtgørelse nr. 366 af 10. april 2014.
Det fremgår af lovens § 5, stk. 6, at en godkendelse
kan meddeles for indtil 3 år. Ministeren kan tilbagekalde
godkendelsen med eller uden varsel, hvis de forudsætninger,
der lå til grund for godkendelsen, ikke længere er til
stede, jf. lovens § 5, stk. 2.
2.2.2.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
Resultatkontraktmidler til GTS-institutterne kan tildeles for
varierende perioder og tildeles pt. for 4-årige perioder.
Baggrunden for de nuværende 4-årige
resultatkontraktperioder bygger på en international
evaluerings anbefalinger om at styrke GTS-institutternes
strategiske positionering i innovationssystemet. De
nuværende, længere resultatkontraktperioder med
institutterne giver således et større strategisk
manøvrerum for de enkelte institutter i forhold til
langtidsplanlægning af institutternes indsatser inden for
forskning og udvikling samt opbygning af samarbejdsrelationer med
andre nationale og udenlandske aktører
I dag er der således ikke overensstemmelse mellem de
lovfastsatte 3-årige godkendelser og de længere
resultatkontraktperioder, hvilket medfører, at det er
vanskeligere som myndighed at vurdere ansøgninger om
GTS-godkendelse og efterlevelse af institutstrategier, når
det ikke er muligt samtidigt at vurdere de ansøgende
institutter i forhold til sammenhængen mellem institutternes
strategier og institutternes planlagte resultatkontraktaktiviteter
i perioden.
Som led i tidligere evalueringer af GTS-institutterne har
længden af såvel resultatkontrakter som
godkendelsesperioder været overvejet. Godkendelsesperioderne
bør normalt følge resultatkontraktperioderne og
være ens på tværs af GTS-institutterne.
Det foreslås på den baggrund, at den fastsatte
godkendelsesperiode på 3 år i lovens § 5, stk. 6,
ændres til, at ministeren fastsætter
godkendelsesperiodens længde i forbindelse med godkendelsen
af GTS-instituttet efter lovens § 5, stk. 1.
Med den foreslåede ændring vil loven give mulighed
for, at fastsættelsen af godkendelsesperiodernes længde
vil kunne følge resultatkontraktperioderne for
GTS-institutterne.
Dermed gives der mulighed for, at der ved fastsættelse af
godkendelsesperiodernes længde kan tages hensyn til
kompleksiteten i den teknologiske udvikling og ændringer i
det samlede forsknings-, udviklings-, innovations- og
erhvervsfremmesystem, som GTS-institutterne er en del af.
2.3. Danmarks Grundforskningsfonds etablering af et
datagrundlag
2.3.1. Gældende ret
Lov om Danmarks Grundforskningsfond indeholder ikke
bestemmelser, som forpligter fonden til at etablere et datagrundlag
vedrørende fondens konkrete tilsagn til og afslag på
ansøgte projekter m.v., herunder relevante stamdata.
2.3.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
Uddannelses- og Forskningsministeriet har i 2019 igangsat et
projekt om etableringen af en fælles fondsdatabase, der bl.a.
andet dækker offentlige forskningsbevillinger fra Danmarks
Frie Forskningsfond, Danmarks Innovationsfond og Danmarks
Grundforskningsfond. Projektet er en del af et
dataudviklingsprogram på forsknings- og
innovationsområdet, der har til formål at skabe en
fælles analytisk platform, der samler data om bevillinger,
personer (forskere), publikationer, virksomheder og aktiviteter.
Målet er at skabe et konsolideret datagrundlag med
oplysninger om fondsansøgninger, tildelte bevillinger og
afrapporteringer fra offentlige fonde, og i muligt omfang fra
private fonde og virksomheder, med relevante koblingsnøgler
(f.eks. ORCID-ID og CVR-nummer), der muliggør effektanalyser
af virkemidler, karriereveje m.v.
Det foreslås på den baggrund, at der indsættes
en ny § 12 i loven, hvorefter fonden skal etablere et
datagrundlag vedrørende fondens konkrete tilsagn til og
afslag på ansøgte projekter m.v., herunder relevante
stamdata.
Det foreslås endvidere, at uddannelses- og
forskningsministeren bemyndiges til at kunne fastsætte
nærmere regler om etablering af datagrundlaget, herunder om
indsamling, videregivelse, afrapportering og
offentliggørelse m.v. af data.
Med forslaget fastlægges fondens ansvar og rolle i forhold
til indsamling, videregivelse og registrering af data, der skal
benyttes til at måle og evaluere effekten af forsknings- og
innovationsindsatser. Det forudsættes, at fonden ved
etableringen af datagrundlaget samt efterfølgende
afrapportering, videregivelse og offentliggørelse af data
overholder de databeskyttelsesretlige regler for behandling af
personoplysninger, herunder kravet om passende
behandlingssikkerhed, oplysningspligt over for de registrerede samt
krav ved videregivelse af personoplysninger.
En tilsvarende hjemmel, som ønskes fastsat i lov om
Danmarks Grundforskningsfond, blev i 2021 indsat som § 26 a i
lov om Danmarks Innovationsfond.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har hverken økonomiske eller
implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke at
være relevante for lovforslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 28. juni 2024
til den 22. august 2024 (55 dage) været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, AIDS-Fondet, Akademiet for de Tekniske
Videnskaber, Akademikerne, Akademisk Arkitektforening, A. P.
Møller Fonden, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Arkitektskolen Aarhus, Bitten og Mads Clausens Fond,
Carlsbergfondet, Center for Regional- og Turismeforskning,
CO-industri, Copenhagen Business School - Handelshøjskolen,
Danmarks Eksport- og Investeringsfond, Danmarks
Erhvervsfremmebestyrelse, Danmarks Forsknings- og
Innovationspolitiske Råd, Danmarks Frie Forskningsfond,
Danmarks Grundforskningsfond, Danmarks Innovationsfond, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Tekniske Universitet, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Arkitektur Center, Dansk Center for
Forskningsanalyse, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Institut
for Internationale Studier, Dansk Magisterforening, Danske
Erhvervsakademier, Danske Professionshøjskoler, Danske
Regioner, Danske Universiteter, De Nationale Geologiske
Undersøgelser for Danmark og Grønland, De
Økonomiske Råd, DEA, Designskolen Kolding, Det Etiske
Råd, Det Kongelige Bibliotek, Det Kongelige Danske
Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering, Det
Kongelige Danske Videnskabernes Selskab, Det Nationale
Forskningscenter for Arbejdsmiljø, Det Obelske Familiefond,
Djøf, De Videnskabsetiske Komitéer i Region
Syddanmark, Fabrikant Mads Clausens Fond, Fagligt Fælles
Forbund, FH, Fonden Teknologirådet, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører, Forsvarsakademiet,
Færøernes landsstyre, Godkendt Teknologisk Service
(GTS-net), Industriens Fond, Ingeniørforeningen, IDA,
IT-Universitetet i København, IT-Branchen, It-Vest,
Kommunernes Landsforening, Kræftens Bekæmpelse,
Københavns Universitet, Landbrug & Fødevarer,
Lundbeckfonden, Lægeforeningen,
Lægemiddelindustriforeningen, Naalakkersuisut i
Grønland, Nationalmuseet, National Videnskabsetisk
Komité, Nordea-fonden, Novo Nordisk Fonden, Nævnet for
Videnskabelig Uredelighed, Realdania, Region Hovedstaden, Region
Midtjylland, Region Nordjylland, Region Sjælland, Region
Syddanmark, Rektorkollegiet for de Kunstneriske og Kulturelle
Uddannelser, Rigsarkivet, Rigsrevisionen, Rockwool Fonden, Roskilde
Universitet, Rådet for Grøn Omstilling,
Sektorforskningens Direktørkollegium, Siemensfonden, Statens
Serum Institut, Syddansk Universitet, Thomas B. Thriges Fond,
Trygfonden, Velux Fonden, Villum Fonden, VIVE, William Demant
Fonden, Aalborg Universitet og Aarhus Universitet.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af § 1, stk. 3, i lov om Danmarks
Innovationsfond, at uddannelses- og forskningsministeren
årligt udsteder et bevillingsbrev til fonden på
baggrund af de årlige bevillingslove.
Efter gældende praksis sker bevilling af midler til
Danmarks Innovationsfond via en bevilling til uddelinger og en
bevilling til fondens sekretariat. På baggrund af de
årlige bevillingslove yder uddannelses- og
forskningsministeren således tilskud til fonden ved at
udstede to bevillingsbreve til Danmarks Innovationsfond til
henholdsvis uddelinger (finanslovens § 19.44.01) og fondens
sekretariat (finanslovens § 19.44.02). Bevillingsbrevene
udstedes af Uddannelses- og Forskningsstyrelsen efter delegation
fra uddannelses- og forskningsministeren.
Det foreslås i § 1, stk.
3, at »årligt et bevillingsbrev«
ændres til »bevillingsbreve«.
Med den forslåede ændring vil det komme til at
fremgå af bestemmelsen, at uddannelses- og
forskningsministeren årligt udsteder mere end et
bevillingsbrev til Danmarks Innovationsfond på baggrund af de
årlige bevillingslove. Det forventes, at ministerens
kompetence til at udstede bevillingsbreve som hidtil vil blive
delegeret til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.
Til nr. 2
Efter § 5, stk. 1, 1. pkt., i lov om Danmarks
Innovationsfond skal fonden godkende uddelingsproceduren og
foretage en forskningsfaglig vurdering af indkomne
ansøgninger for de enkelte ministres uddeling af statslige
forskningsbevillinger, som ikke er basisbevillinger knyttet til en
bestemt institution eller bevillinger til forskningsbaseret
myndighedsbetjening.
Det foreslås, at der i § 5, stk.
1, 1. pkt., indsættes », jf. dog stk. 2 og
3«.
Forslaget skal ses i lyset af den foreslåede ændring
i lovforslagets § 1, nr. 4, hvor det foreslås, at der
indsættes nye bestemmelser i § 5, stk. 2 og 3.
Hensigten med den foreslåede ændring er at tage
højde for, at de foreslåede nye bestemmelser i §
5, stk. 2 og 3, vil have karakter af undtagelsesbestemmelser til
hovedreglen i § 5, stk. 1, hvorefter det er fonden, der skal
foretage en forskningsfaglig vurdering af indkomne
ansøgninger i forbindelse med de enkelte ministres uddeling
af statslige forskningsbevillinger.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det fremgår af § 5, stk. 1, i lov om Danmarks
Innovationsfond, at fonden skal godkende uddelingsproceduren og
foretage en forskningsfaglig vurdering af indkomne
ansøgninger for de enkelte ministres uddeling af statslige
forskningsbevillinger, som ikke er basisbevillinger knyttet til en
bestemt institution eller bevillinger til forskningsbaseret
myndighedsbetjening. De enkelte ministre uddeler herefter midlerne
blandt de ansøgere, som fonden har fundet
støtteværdige.
Det foreslås at indsætte et nyt 2. pkt. i § 5, stk. 1, hvorefter fondens
forskningsfaglige vurdering af indkomne ansøgninger skal ske
ved brug af anerkendte forskere, jf. § 2, nr. 1, i lov om
Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd og Danmarks
Frie Forskningsfond.
Med forslaget vil det blive tydeliggjort, at Danmarks
Innovationsfonds forskningsfaglige vurderinger for andre ministre
skal ske ved brug af anerkendte forskere på linje med kravet
til fondens egen bevillingsfunktion, der fremgår af lovens
§ 18, stk. 2. Definitionen af anerkendte forskere
fremgår af § 2, nr. 1, i lov om Danmarks Forsknings- og
Innovationspolitiske Råd og Danmarks Frie Forskningsfond.
Det foreslås desuden at indsætte et nyt 3. pkt., i § 5, stk. 1, hvor det
fremgår, at hvis det vurderes tilstrækkeligt, kan
fondens forskningsfaglige vurdering efter aftale med vedkommende
minister ske ved brug af forskningskyndige, jf. § 2, nr. 2 i
lov om Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd og
Danmarks Frie Forskningsfond.
Forslaget vil indebære, at fonden efter aftale med
vedkommende minister undtagelsesvist kan lade ansøgninger
vurdere af forskningskyndige, jf. definitionen heraf i § 2,
nr. 2, i lov om Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske
Råd og Danmarks Frie Forskningsfond, hvis fonden vurderer det
tilstrækkeligt. Det klare udgangspunkt vil således
være, at fondens forskningsfaglige vurderinger skal ske ved
brug af anerkendte forskere. Brug af forskningskyndige vil dermed
have undtagelsens karakter og afhænge af en vurdering af
behovet i det konkrete tilfælde, men vil dog f.eks. kunne
være relevant, hvis den forskningsfaglige kvalitet ikke er
afgørende i vedkommende ministers indbyrdes rangordning af
ansøgninger.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det fremgår af § 5, stk. 1, i lov om Danmarks
Innovationsfond, at fonden skal godkende uddelingsproceduren og
foretage en forskningsfaglig vurdering af indkomne
ansøgninger for de enkelte ministres uddeling af statslige
forskningsbevillinger, som ikke er basisbevillinger knyttet til en
bestemt institution eller bevillinger til forskningsbaseret
myndighedsbetjening. De enkelte ministre uddeler herefter midlerne
blandt de ansøgere, som fonden har fundet
støtteværdige.
Efter lovens § 5, stk. 2, kan fonden efter anmodning
bistå andre offentlige og private institutioner med
forskningsfaglige vurderinger af uddelingsprocedurer og indkomne
ansøgninger forud for sådanne institutioners uddeling
af forskningsbevillinger.
Det foreslås, at der indsættes et nyt stk. 2, der fastlægger, at fonden kan
undlade at foretage en forskningsfaglig vurdering efter stk. 1,
hvis den forskningsfaglige vurdering kan foretages på et
tilsvarende forskningsfagligt niveau inden for vedkommende
ministers eget område.
Den foreslåede bestemmelse vil som udgangspunkt finde
anvendelse i tilfælde, hvor det ministerium, der skal uddele
en statslig forskningsbevilling, selv råder over
forskningsudvalg med anerkendte forskere eller undtagelsesvist med
forskningskyndige inden for det berørte fagområde.
Bestemmelsen vil dog også kunne anvendes i andre
tilfælde, hvor det konkret vurderes, at det relevante
fagministerium på anden vis kan sikre, at der
gennemføres en forsvarlig forskningsfaglig vurdering af de
indkomne ansøgninger med inddragelse af anerkendte forskere
eller undtagelsesvist forskningskyndige, f.eks. i form af en ad
hoc-vurdering el.lign.
Det vil være Danmarks Innovationsfond, der skal tage
stilling til, om det pågældende ministeriums
forskningsfaglige udvalg el.lign. besidder den relevante
forskningsfaglige indsigt i forhold til det pågældende
opslag.
Andre ministerier vil uændret have pligt til at
forelægge Danmarks Innovationsfond et forslag til model for
vurdering af ansøgninger i sådanne opslag med henblik
på fondens vurdering.
Det foreslås desuden, at der indsættes et nyt stk. 3, hvorefter fonden efter aftale skal
kunne overlade en forskningsfaglig vurdering efter stk. 1 til
Danmarks Frie Forskningsfond, hvis uddelingen af en statslig
forskningsbevilling falder inden for Danmarks Frie Forskningsfonds
formål.
Den foreslåede bestemmelse vil være relevant for
fagområder, hvor Danmarks Innovationsfond normalt ikke
uddeler forskningsmidler som led i fondens egen bevillingsfunktion,
jf. lovens § 18.
Det kan f.eks. være relevant inden for
samfundsvidenskabelige og humanistiske forskningsområder,
hvor Danmarks Frie Forskningsfond i stigende grad har fået
ansvar for at udmønte politisk øremærkede
programmidler fra de årlige politiske aftaler om fordeling af
forskningsreserven.
Hvis Danmarks Frie Forskningsfond ikke påtager sig opgaven
med at foretage den forskningsfaglige vurdering, vil opgaven
påhvile Danmarks Innovationsfond.
Med forslaget vil det som hidtil være fonden, der efter
lovens § 5, stk. 1, i alle tilfælde skal godkende
uddelingsproceduren i forbindelse med uddelingen af en statslig
forskningsbevilling, mens det fortsat vil være det relevante
fagministerium, der foretager eventuel partshøring og
herefter træffer afgørelse om, hvilke af de
ansøgninger, der er fundet støtteværdige, som
skal have bevilling.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Til nr. 1
Det fremgår af § 1, stk. 2, i lov om teknologi og
innovation, at loven navnlig tilsigter at fremme teknologiudvikling
og innovation, der udøves gennem godkendte teknologiske
serviceinstitutter, innovationsmiljøer og
innovationsnetværk m.v.
Det foreslås i § 1, stk.
2, at », innovationsmiljøer« udgår
af bestemmelsen.
Forslaget skal ses i lyset af, at det med lovforslagets §
2, nr. 4, foreslås, at reglerne om innovationsmiljøer
i lovens §§ 7-9 bliver ophævet, da
innovationsmiljøordningen er udfaset.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.1.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af § 5, stk. 6, 1. pkt., i lov om
teknologi og innovation, at godkendelse af bl.a. et godkendt
teknologisk serviceinstitut (GTS-institut) efter lovens § 5,
stk. 1, kan meddeles for indtil 3 år.
Det foreslås, at § 5, stk. 6, 1.
pkt., nyaffattes, således at ministeren
fastsætter godkendelsesperiodens længde i forbindelse
med godkendelse efter lovens § 5, stk. 1.
Den foreslåede ændring vil indebære, at det
bliver muligt for ministeren at fastsætte
godkendelsesperiodernes længde mere fleksibelt med henblik
på at følge GTS-institutternes
resultatkontraktperioder.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
I lov om teknologi og innovation er overskriften før
lovens § 7 »innovationsmiljøer«.
Det foreslås, at overskriften
ophæves.
Det foreslåede skal ses i lyset af, at det med
lovforslagets § 2, nr. 4, foreslås, at reglerne om
innovationsmiljøer i lovens §§ 7-9 bliver
ophævet, da innovationsmiljøordningen er udfaset.
Til nr. 4
Reglerne om innovationsmiljøer fremgår af
§§ 7-9 i lov om teknologi og innovation.
Lovens § 7 indeholder bl.a. regler om uddannelses- og
forskningsministerens godkendelse af innovationsmiljøer.
Efter lovens § 8 fastsætter uddannelses- og
forskningsministeren nærmere regler for tilsynet med
innovationsmiljøerne
Det følger bl.a. af lovens § 9, at uddannelses- og
forskningsministeren inden for en ramme, der fastsættes
på de årlige finanslove, kan tildele
innovationsmiljøerne en ramme til at medfinansiere
kommercialisering af nye ideer, opfindelser og
forskningsresultater.
For en nærmere gennemgang af gældende ret henvises
til pkt. 2.2.1.1 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Det foreslås, at §§
7-9 ophæves.
Den foreslåede ændring vil bl.a. indebære, at
uddannelses- og forskningsministeren ikke længere vil kunne
godkende innovationsmiljøer eller helt eller delvis
medfinansiere etableringen og driften af godkendte
innovationsmiljøer.
Til §
3
Til nr. 1
Det fremgår af § 8, stk. 1, nr. 3, i lov om
offentlige forskningsinstitutioners kommercielle aktiviteter og
samarbejde med fonde, at et aktieselskab stiftet efter § 4 kan
opfylde sit formål ved at erhverve aktier i
innovationsmiljøer, jf. lov om teknologi og innovation.
Det foreslås, at § 8, stk. 1,
nr. 3, ophæves.
Forslaget vil være en konsekvens af, at det med
lovforslagets § 2, nr. 4, foreslås at ophæve
reglerne om innovationsmiljøer i §§ 7-9 i lov om
teknologi og innovation.
Det vil på denne baggrund ikke længere skulle
fremgå af § 8, stk. 1, at et aktieselskab stiftet efter
lovens § 4 kan opfylde sit formål ved at erhverve aktier
i innovationsmiljøer, jf. lov om teknologi og
innovation.
Forslaget vil ikke have indflydelse på, at selskaber, som
er stiftet efter lovens § 4, kan beholde eventuelle ejerandele
i de tidligere innovationsmiljøselskaber.
Til nr. 2
I lovens § 8, stk. 2, 1. og 2. pkt., henvises der til stk.
1, nr. 1-3, og i § 8, stk. 3 og 4, henvises til stk. 1, nr. 4.
Endelig henvises der i § 8, stk. 5, til stk. 1, nr. 1, 2 og
4.
I § 8, stk. 2, 1. og 2. pkt.,
foreslås det at ændre »stk. 1, nr. 1-3« til
»stk. 1, nr. 1-2«. Det foreslås desuden i stk. 3 og 4 at
ændre »stk. 1, nr. 4« til »stk. 1, nr.
3«. Endelig foreslås det i stk.
5 at ændre »stk. 1, nr. 1, 2 og 4« til
»stk. 1, nr. 1-3«.
Ændringerne vil være en konsekvens af, at det med
lovforslagets § 3, nr. 1, foreslås at ophæve
lovens § 8, stk. 1, nr. 3, hvorefter § 8, stk. 1, nr. 4
vil blive nr. 3. De korrekte henvisninger i § 8, stk. 2, 1. og
2. pkt., vil herefter være til stk. 1, nr. 1-2. De korrekte
henvisninger i § 8, stk. 3 og 4, vil være til stk. 1,
nr. 3, og endelig vil den korrekte henvisning i § 8, stk. 5,
være til stk. 1, nr. 1-3.
Til nr. 3
Lovens § 9 indeholder en henvisning til lovens § 8,
stk. 1, nr. 1-4.
Det foreslås i § 9 at
ændre »§ 8, stk. 1, nr. 1-4« til
»§ 8, stk. 1, nr. 1-3«.
Ændringen vil være en konsekvens af, at det med
lovforslagets § 3, nr. 1, foreslås at ophæve
lovens § 8, stk. 1, nr. 3, hvorefter § 8, stk. 1, nr. 4,
vil blive nr. 3. Den korrekte henvisning i § 9 vil herefter
være til § 8, stk. 1, nr. 1-3.
Til §
4
Til nr. 1
Lov om Danmarks Grundforskningsfond indeholder ikke bestemmelser
om fondens forpligtelse til at etablere et datagrundlag
vedrørende fondens konkrete tilsagn til og afslag på
ansøgte projekter m.v., herunder relevante stamdata.
Med lovforslaget foreslås det, at der indsættes en
ny bestemmelse som § 12 i loven,
der indeholder regler om fondens etablering af et datagrundlag.
Efter det foreslåede stk. 1
skal fonden etablere et datagrundlag vedrørende fondens
konkrete tilsagn til og afslag på ansøgte projekter
m.v., herunder relevante stamdata.
Med forslaget fastlægges fondens ansvar og rolle i forhold
til indsamling, videregivelse og registrering af data, der skal
benyttes til at måle og evaluere effekten af forsknings- og
innovationsindsatser. Det forudsættes, at fonden ved
etableringen af datagrundlaget samt efterfølgende
afrapportering, videregivelse og offentliggørelse af data
overholder de databeskyttelsesretlige regler for behandling af
personoplysninger, herunder de grundlæggende principper i
databeskyttelsesforordningens artikel 5, kravet om passende
behandlingssikkerhed efter databeskyttelsesforordningens artikel
32, oplysningspligt over for de registrerede efter
databeskyttelsesforordningens artikel 13 og 14 samt krav ved
videregivelse af personoplysninger, bl.a. til forskning og
statistik.
Efter det foreslåede stk. 2
får uddannelses- og forskningsministeren bemyndigelse til at
fastsætte nærmere regler om etablering af
datagrundlaget efter stk. 1, herunder om indsamling, videregivelse,
afrapportering og offentliggørelse m.v. af data.
Det forventes, at ministeren f.eks. vil fastsætte
nærmere regler om, hvilke typer af oplysninger fonden skal
indsamle til brug for datagrundlaget. Ministeren vil således
kunne fastsætte nærmere regler om de typer af
oplysninger, som fonden skal indarbejde i dens almindelige
registreringspraksis, f.eks. oplysninger om ansøgere og
ansøgninger ved tilsagn og afslag, oplysninger om det
ansøgte projekt, herunder samarbejdspartnere, finansiering
(tilskud og egenfinansiering fra de deltagende parter), deltagere
fra videninstitutioner og oplysninger om resultater og effekter af
bevillingen. Det kan eksempelvis være publikationer, patenter
eller andre forskningsresultater.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
5
Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. januar 2025.
Lovens §§ 1, 3 og 4 vil ikke gælde for
Færøerne og Grønland og vil heller ikke kunne
sættes i kraft for Færøerne og Grønland,
fordi de love, som foreslås ændret, ikke gælder
for Færøerne og Grønland og ikke indeholder en
hjemmel til at sætte lovene i kraft for Færøerne
og Grønland.
Lovens § 2 vil ikke gælde for Færøerne
og Grønland, men kan, da hovedloven har anordningshjemmel,
ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som henholdsvis de færøske og grønlandske
forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | I lov om Danmarks Innovationsfond, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1660 af 12. august 2021, foretages
følgende ændringer: | §
1. --- Stk.
2. --- Stk. 3.
Uddannelses- og forskningsministeren udsteder årligt et
bevillingsbrev til fonden på baggrund af de årlige
bevillingslove. Stk.
4. --- | | 1. I § 1, stk. 3, ændres
»årligt et bevillingsbrev« til:
»bevillingsbreve«. | § 5. Fonden
skal godkende uddelingsproceduren og foretage en forskningsfaglig
vurdering af indkomne ansøgninger for de enkelte ministres
uddeling af statslige forskningsbevillinger, som ikke er
basisbevillinger knyttet til en bestemt institution eller
bevillinger til forskningsbaseret myndighedsbetjening. De enkelte
ministre uddeler herefter midlerne blandt de ansøgere, som
fonden har fundet støtteværdige. Stk. 2. Fonden
kan efter anmodning bistå andre offentlige og private
institutioner med forskningsfaglige vurderinger af
uddelingsprocedurer og indkomne ansøgninger forud for
sådanne institutioners uddeling af
forskningsbevillinger. | | 2. I § 5, stk. 1,1. pkt., indsættes
efter »myndighedsbetjening«: », jf. dog stk. 2 og
3«. 3. I § 5, stk. 1, indsættes efter 1.
pkt. som nye punktummer: »Fondens forskningsfaglige vurdering
af indkomne ansøgninger sker ved brug af anerkendte
forskere, jf. § 2, nr. 1, i lov om Danmarks Forsknings- og
Innovationspolitiske Råd og Danmarks Frie Forskningsfond.
Vurderes det tilstrækkeligt, kan fondens forskningsfaglige
vurdering efter aftale med vedkommende minister ske ved brug af
forskningskyndige, jf. § 2, nr. 2 i lov om Danmarks
Forsknings- og Innovationspolitiske Råd og Danmarks Frie
Forskningsfond. | | | 4. I § 5 indsættes efter stk. 1 som nye
stykker: »Stk. 2.
Fonden kan undlade at foretage en forskningsfaglig vurdering efter
stk. 1, hvis den forskningsfaglige vurdering kan foretages på
et tilsvarende forskningsfagligt niveau inden for vedkommende
ministers eget område. Stk. 3. Fonden
kan efter aftale overlade en forskningsfaglig vurdering efter stk.
1 til Danmarks Frie Forskningsfond, hvis uddelingen af en statslig
forskningsbevilling falder inden for Danmarks Frie Forskningsfonds
formål.« Stk. 2 bliver herefter stk. 4. | | | § 2 | | | I lov om teknologi og innovation, jf.
lovbekendtgørelse nr. 366 af 10. april 2014, foretages
følgende ændringer: | §
1. --- Stk. 2. Loven
tilsigter navnlig at fremme teknologiudvikling og innovation, der
udøves gennem godkendte teknologiske serviceinstitutter,
innovationsmiljøer og innovationsnetværk m.v., samt
ved 1-5) --- Stk.
3. --- | | 1. I § 1, stk. 2, udgår »,
innovationsmiljøer«. | §
5. --- Stk.
2-5. --- Stk. 6.
Godkendelse efter stk. 1 kan meddeles for indtil 3 år.
Ministeren kan tilbagekalde godkendelsen med eller uden varsel,
hvis de forudsætninger, der lå til grund for
godkendelsen, ikke længere er til stede, jf. stk. 2. | | 2. I § 5, stk. 6, 1. pkt., affattes
således: »Ministeren fastsætter
godkendelsesperiodens længde i forbindelse med
godkendelsesperiodens længde i forbindelse med godkendelse
efter stk. 1.« | Innovationsmiljøer | | 3. Overskriften før § 7
ophæves. | § 7.
Uddannelses- og forskningsministeren kan efter ansøgning
godkende innovationsmiljøer med henblik på at fremme
samspillet mellem det offentlige vidensystem, nye innovative
virksomheder, etablerede virksomheder og kapitalkilder. Stk. 2. Et
innovationsmiljø skal for at blive godkendt råde over
faciliteter og kvalifikationer, der kan fremme nye innovative
virksomheder med henblik på at udvikle og kommercialisere nye
service- og produktideer. For at et innovationsmiljø kan
godkendes, skal stifterne endvidere opfylde følgende
krav: 1) Såfremt stifterne har egne
virksomheder, skal disse over en flerårig periode have udvist
et tilfredsstillende resultat af den ordinære drift, ligesom
virksomhederne skal have en soliditet og en egenkapital, der
står i rimeligt forhold til virksomhedernes
forretningsgrundlag. 2) Stifterne må ikke have ubetalt
forfalden gæld til det offentlige, der overstiger 100.000
kr. Stk. 3. Et
innovationsmiljø skal være et aktieselskab, hvis
hovedformål er at beskæftige sig med aktiviteter, som
knytter sig til udvikling af nye service- og produktideer frem mod
en kommerciel udnyttelse. Stk. 4.
Uddannelses- og forskningsministeren kan inden for en ramme, der
fastsættes på de årlige finanslove, helt eller
delvis medfinansiere etableringen og driften af godkendte
innovationsmiljøer. Stk. 5. Et
godkendt innovationsmiljø skal meddele uddannelses- og
forskningsministeren, såfremt der sker ændringer i
forhold, der ligger til grund for godkendelsen og medfinansieringen
af innovationsmiljøet. Stk. 6.
Uddannelses- og forskningsministeren kan tilbagekalde godkendelsen
af et innovationsmiljø, hvis de forudsætninger, der
lå til grund for godkendelsen af innovationsmiljøet,
ikke længere er til stede, eller i tilfælde af grov
eller gentagen overtrædelse af reglerne i denne lov eller
regler udstedt i medfør af denne lov. Stk. 7.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte
nærmere bestemmelser om kravene for godkendelse. Stk. 8.
Forvaltningsloven finder anvendelse på den virksomhed, der
udøves som godkendt innovationsmiljø. § 8.
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter nærmere
regler for tilsynet med innovationsmiljøerne. Ministeren kan
af innovationsmiljøerne kræve meddelt alle
oplysninger, som er nødvendige for tilsynet med
innovationsmiljøernes virksomhed. § 9.
Uddannelses- og forskningsministeren kan inden for en ramme, der
fastsættes på de årlige finanslove, tildele
innovationsmiljøerne en ramme til at medfinansiere
kommercialisering af nye ideer, opfindelser og
forskningsresultater. Stk. 2. Det kan
i kontrakterne med innovationsmiljøerne fastsættes,
at 1) innovationsmiljøerne tildeler
medfinansiering på vegne af Uddannelses- og
Forskningsministeriet, 2) medfinansieringen tildeles
innovationsmiljøerne med henblik på anvendelse som
medfinansiering i form af lån eller kapitalindskud til
kommercialisering af nye ideer, opfindelser og forskningsresultater
i innovationsmiljøet. Stk. 3. Der kan
i de tilfælde, hvor innovationsmiljøerne tildeler
medfinansiering på vegne af Uddannelses- og
Forskningsministeriet, jf. nr. 1, fastsættes, at en andel af
tilbagebetalingerne på projekter tilfalder
innovationsmiljøet. Stk. 4. Der kan
i de tilfælde, hvor medfinansieringen tildeles
innovationsmiljøerne med henblik på anvendelse som
medfinansiering i form af lån eller kapitalindskud, jf. nr.
2, fastsættes, at en andel af tilbagebetalingerne på
projekter tilfalder Uddannelses- og Forskningsministeriet. Stk. 5.
Innovationsmiljøernes afgørelser kan ikke indbringes
for en administrativ myndighed. Stk. 6.
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter nærmere
regler vedrørende innovationsmiljøernes
sagsbehandling og medfinansiering, herunder betingelser for
innovationsmiljøernes tilbagebetaling af medfinansiering
ydet i medfør af stk. 1 og 2. | | 4. §§ 7-9 ophæves. | | | § 3 | | | I lov om offentlige
forskningsinstitutioners kommercielle aktiviteter og samarbejde med
fonde, jf. lovbekendtgørelse nr. 580 af 1. juni 2014,
foretages følgende ændringer: | § 8. Et
aktieselskab stiftet efter § 4 kan opfylde sit formål
ved: 1-2) --- 3) At erhverve aktier i
innovationsmiljøer, jf. lov om teknologi og
innovation. 4) --- Stk.
2-5. --- | | 1. § 8, stk. 1, nr. 3, ophæves. | §
8. --- Stk. 2.
Aktieselskaber stiftet efter § 4 og universiteter må
ikke alene eller tilsammen have så store ejerandele i
selskaber omfattet af stk. 1, nr. 1-3, at disse får en
sådan forbindelse til et enkelt aktieselskab stiftet efter
§ 4 eller et enkelt universitet, som et datterselskab har til
et moderselskab efter selskabsloven. Aktieselskaber stiftet efter
§ 4 og sektorforskningsinstitutioner må ikke alene eller
tilsammen have så store ejerandele i selskaber omfattet af
stk. 1, nr. 1-3, at disse får en sådan forbindelse til
et enkelt aktieselskab stiftet efter § 4 eller en eller flere
sektorforskningsinstitutioner, som et datterselskab har til et
moderselskab efter selskabsloven. Stk. 3.
Aktieselskaber stiftet efter § 4, som har samme forbindelse
til en eller flere sektorforskningsinstitutioner, som et
datterselskab har til et moderselskab efter selskabsloven, kan
alene stifte eller erhverve ejerandele i selskaber omfattet af stk.
1, nr. 4, hvor dette sker i aktieselskabs regi. Stk. 4.
Ejerskabet til et selskab omfattet af stk. 1, nr. 4, skal senest 2
år efter, at det er blevet omfattet af denne lov,
følge § 9, stk. 1, nr. 1. Stk. 5. For at
et aktieselskab stiftet efter § 4 skal kunne stifte eller
erhverve ejerandele i selskaber omfattet af stk. 1, nr. 1, 2 og 4,
er det en betingelse, at det pågældende selskabs
vedtægter skal følge bestemmelserne i §§ 7
og 9. | | 2. I § 8, stk. 2, 1. og 2. pkt., ændres »stk. 1, nr.
1-3« til: »stk. 1, nr. 1-2«, i stk. 3 og 4
ændres »stk. 1, nr. 4« til: »stk. 1, nr.
3«, og i stk. 5 ændres
»stk. 1, nr. 1, 2 og 4« til: »stk. 1, nr.
1-3«. | § 9. Hvor et
aktieselskab stiftet efter § 4 stifter et selskab, der ikke er
omfattet af § 8, stk. 1, nr. 1-4, eller hvor det eller en
offentlig forskningsinstitution erhverver aktier eller anparter i
et sådant selskab, gælder følgende: 1-2) --- | | 3. I § 9 ændres »§ 8, stk. 1, nr. 1-4« til:
Ȥ 8, stk. 1, nr.
1-3«. | | | § 4 | | | I lov om Danmarks Grundforskningsfond,
jf. lovbekendtgørelse nr. 200 af 26. februar 2019, som
ændret ved § 3 i lov nr. 1188 af 8. juni 2022, foretages
følgende ændring: | | | 1. Efter §
11 indsættes i kapitel 4: »§ 12.
Fonden skal etablere et datagrundlag vedrørende fondens
konkrete tilsagn til og afslag på ansøgte projekter
m.v., herunder relevante stamdata. Stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om etablering af datagrundlaget efter stk. 1,
herunder om indsamling, videregivelse, afrapportering og
offentliggørelse af data.« | | | |
|