Skriftlig fremsættelse (25. oktober
2024)
Klima-, energi- og
forsyningsministeren (Lars Aagaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
elforsyning, lov om gasforsyning og straffeloven
(Gennemførelse af elmarkedsdirektivet og fremtidssikret
regulering af netvirksomheder m.v.)
(Lovforslag nr. L 69)
Formålet
med lovforslaget er at implementere tiltag fra stemmeaftale om
Robuste rammer for elnetvirksomhedernes
økonomi af 10. juni 2024 (stemmeaftalen) og
gennemføre EU's elmarkedsdirektiv.
Den
grønne omstilling er i vidt omfang afhængig af en
omfattende elektrificering af det danske samfund. Med stemmeaftale
om Robuste rammer for elnetvirksomhedernes
økonomi har elnetvirksomhedene fået tilpasset
deres økonomiske rammer til at kunne løfte de
opgaver, der skal til for at kunne understøtte en effektiv
og rettidig elektrificering i de kommende år. Med
lovforslaget foreslås det derfor, at klima-, energi- og
forsyningsministeren får hjemmel til at implementere tiltag
fra stemmeaftalen.
Det
følger af stemmeaftalen, at der skal implementeres et nyt
grønt elektrificeringstillæg, som skal sikre, at
elnetvirksomhederne kan få dækket deres meromkostninger
som følge af elektrificeringen igennem et øget
elforbrug. Opgaver vedr. elektrificeringstillægget forankres
i Energistyrelsen og bliver gebyrfinansieret af netvirksomhederne.
Dette medfører at det samlede beløb, der
opkræves hos netvirksomhederne, skal opjusteres. I den
forbindelse foreslås det, at klima-, energi- og
forsyningsministerens bemyndiges til at fastsætte regler om
at størrelsen på de samlede beløb i form af
gebyrer, der skal betales af netvirksomhederne og Energinet flyttes
fra elforsyningsloven til bekendtgørelse. Det foreslås
også, at klima-, energi- og forsyningsministeren får
hjemmel til at fastsætte regler om indsamling af data, der
skal anvendes til udvikling af en netmodel i Energistyrelsen.
Netmodellen skal kunne beregne og fremskrive kapaciteten og
investeringsbehovet i hele eldistributionsnettet.
Herudover
foreslås det, at klima-, energi- og forsyningsministeren
får hjemmel til at fastsætte regler om
netvirksomhedernes fremadrettede forrentningsgrundlag, herunder ved
modregning af beløb fra modtagne og periodiserede
tilslutningsbidrag. Formålet med dette er at udfase en
uhensigtsmæssighed i den eksisterende regulering, hvor
netvirksomhedernes kan opkræve forrentning af aktiver, som
elforbrugere og elproducenter allerede har betalt for gennem
tilslutningsbidraget.
Endeligt
foreslås det, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan
fastsætte nærmere regler om udstedelse og
forlængelse af netvirksomhedernes bevillinger.
Netvirksomhedernes bevillinger til at drive eldistributionsnettet
skal ifølge stemmeaftalen genudstedes fra 2026 for en ny
20-årig periode. En bevillingsperiode på 20 år
sikrer stabile rammer for netvirksomhedernes
investeringsbeslutninger. Genudstedelse af netbevillingerne vil ske
på baggrund af ansøgningsproces og kun såfremt
netvirksomheden fortsat kan leve op til de krav og vilkår,
som gælder for tildeling af bevillinger.
Udgifter hos
Forsyningstilsynet og Energistyrelsen til implementeringen af
tiltag fra stemmeaftale om Robuste rammer for
elnetvirksomhedernes økonomi finansieres via gebyrer
til netvirksomhederne.
Med
elmarkedsdirektivet udvikles elmarkedet i lyset af energikrisen i
2022. Gennemførelsen af elmarkedsdirektivet skal beskytte
forbrugerne i perioder med høje og svingende elpriser, sikre
mere stabil indtjening for vedvarende energi (VE) og bedre
finansieringsmuligheder for investeringer i VE.
Med
lovforslaget foreslås det at klima-, energi- og
forsyningsministeren får hjemmel til at gennemføre
elmarkedsdirektivet og implementere konsekvensrettelser i
sanktionsbestemmelser i dansk lovgivning som følge af mindre
ændringer i REMIT-forordningens forbud mod
markedsmanipulation og insiderhandel. Gennemførelsen sikrer
bl.a.:
• at elforbrugere får ret til at
have flere elaftaler med forskellige elhandelsvirksomheder på
samme tilslutningspunkt. Det betyder fx, at elforbrugere kan have
en aftale om levering af el til sin husstand og en anden aftale om
levering af el til elforbrugerens elbil eller varmepumpe hos en
anden elhandelsvirksomhed,
• at netbrugerne får mulighed
for at indgå midlertidige og permanente fleksible
tilslutningsaftaler i situationer, hvor nettet ikke er
tilstrækkelig udbygget. Samlet set vil netbrugere som
eksempelvis VE-udviklere og PtX-virksomheder have mulighed for
hurtig netadgang, samtidig med at rammerne vil fremme en effektiv
udnyttelse af det kollektive net.
• mulighed for at dele den energi fra
et VE-anlæg, som de ikke selv forbruger, og som sendes ud
på det kollektive net,
• at elforbrugerne får ret til
at indgå en tidsbegrænset fastpriskontrakt med minimum
1 års binding, herunder på elprisen. For at
begrænse risikoen for forsyningssvigt forpligtes
elhandelsvirksomhederne i tillæg hertil til at anvende
risikoafdækningsstrategier.
• at medlemslandene, under en
række forudsætninger, får mulighed for at
foretage indgreb i elpriser for små og mellemstore
virksomheder.
Lovforslagets
del om elmarkedsreformen forventes at have økonomiske
konsekvenser for staten på ca. 13 mio. kr. årligt til
nye opgaver for Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet og
Forsyningstilsynet. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets
ressourcebehov afholdes inden for egen ramme. Forsyningstilsynets
ressourcebehov gebyrfinansieres.
Lovforslaget foreslås at træde
i kraft d. 1. januar 2025. Lovforslagets dele om
gennemførelse af elmarkedsdirektivet foreslås dog at
træde i kraft ved implementeringsfristerne, hhv. den 17.
januar 2025 og den 27. juli 2026.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.