Betænkning afgivet af Klima-,
Energi- og Forsyningsudvalget den 5. december 2024
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og forsyningsministeren har
stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Tilkendegivelse fra klima-,
energi- og forsyningsministeren
Klima-, energi- og forsyningsministeren har
over for udvalget oplyst følgende:
»I forbindelse med behandlingen af
lovforslaget er der fundet anledning til at foretage mindre
præciseringer i de specielle bemærkninger til §
69, stk. 5 i lovforslagets § 1, nr. 22, der vedrører
den foreslåede bestemmelse til, at klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte og justere
netvirksomhedernes fremadrettede forrentningsgrundlag.
Netvirksomheders
forrentningsgrundlag
Af de specielle bemærkninger til
lovforslagets § 1, nr. 22 fremgår der således
følgende formuleringer:
»Indestående periodiserede
tilslutningsbidrag udgør helt konkrete aktiver, der
indgår i aktivbasen i det fremadrettede
forrentningsgrundlag.«
»Forslaget til
den ny § 69, stk. 5, nr. 4, sikrer således et klart og
tydeligt lovgrundlag for en fremtidig tilpasning af reglerne,
hvorefter modregning af konkrete aktiver, herunder de
indestående periodiserede tilslutningsbidrag kan
foretages.«
De nævnte formuleringer giver mig
anledning til at præcisere, at netvirksomhedernes modtagne
beløb fra tilslutningsbidrag, hvor indtægterne
periodiseres, indgår i regnskabsmæssig forstand som en
post på passivsiden af balancen i netvirksomhedernes eksterne
årsregnskab. Beløbene er dermed ikke et aktiv og
indgår ikke i netvirksomhedernes forrentningsgrundlag. De
modtagne og periodiserede beløb vil dog pga.
uhensigtsmæssigheden i indtægtsrammereguleringen have
finansieret aktiver, der indgår i forrentningsgrundlaget. Der
modregnes således ikke aktiver i forrentningsgrundlaget, men
derimod beløb svarende til de periodiserede
tilslutningsbidrag.«
4. Politiske bemærkninger
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget bakker op om lovforslaget, men vi er dog bekymrede for den
gebyrstigning, der følger af lovforslaget, og som skal
dække en øget administration i Forsyningstilsynet.
Størrelsen af gebyret fastsættes alene af ministeren,
hvorved vi ikke kender denne ved lovens behandling. Vi anbefaler
derfor, at der følges op på den administrative byrde,
og at der efter en periode sker en evaluering af gebyr og
administration for at sikre, at begge dele holdes på et
acceptabelt niveau.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af klima-, energi- og
forsyningsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Nr. 4
affattes således:
»4. I §
5 indsættes efter nr. 14 som nyt nummer:
»15) Energideling: Aktive kunders egetforbrug af
vedvarende energi,
a) som er
produceret eller lagret ved hjælp af en facilitet, de ejer,
lejer eller leaser helt eller delvis på eller uden for
forbrugsstedet, eller
b) hvor retten
hertil er blevet overført til dem af en anden aktiv
kunde.«
Nr. 15-29 bliver herefter nr.
16-30.«
[Sproglig præcisering]
2) Nr. 5
affattes således:
»5. I §
5 indsættes efter nr. 29, der bliver nr. 30, som nyt
nummer:
»31) Seriel operatørmåling: En
måling fra en enhed eller i forbindelse med en enhed i
installationen bag elkundens aftagenummer, der kan danne grundlag
for en særskilt opgørelse af enhedens elforbrug til
afregningsformål.«
Nr. 30-36 bliver herefter nr.
32-38.«
[Konsekvensændring]
3) Nr.
11 affattes således:
»11. I §
22, stk. 1, ændres i nr. 7
»hvert andet år, og« til: »hvert andet
år,«, og i nr. 8
ændres »stk. 5, 1. pkt.« til: »stk. 5, 1.
pkt., og«.«
[Lovteknisk ændring]
4) Nr.
28 affattes således:
»28. I §
72 c, stk. 6, ændres i 1.
pkt. ȁrsafregning, periodisk slutafregning og
slutafregning« til: »Slutafregning«, og i 3. pkt. udgår
»årsafregningen eller«.«
[Lovteknisk ændring]
5)
Efter nr. 31 indsættes:
»01. I §
82 a, stk. 3, ændres »§ 82 b, stk. 3«
til: »§ 82 b, stk. 4«.«
[Konsekvensændring]
Til § 3
6) Nr. 1
affattes således:
»1. I §
299 d, stk. 1, nr. 3, indsættes efter
»engrosenergimarkederne«: »med senere
ændringer«.«
[Konsekvensændring]
Til § 4
7) I
stk. 2 ændres »23-32«
til: »23-31, 01 og 32«.
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring har
karakter af sproglig præcisering. Det foreslås i
lovforslagets § 1, nr. 4, at der i lov om elforsynings §
5 efter nr. 14 indsættes et nyt nr. 15, hvorefter der ved
energideling forstås aktive kunders egetforbrug af vedvarende
energi, a) som er produceret eller lagret ved hjælp af en
facilitet, de ejer, lejer eller leaser helt eller delvis på
eller uden for forbrugsstedet, eller b) hvor retten hertil er
blevet overført til dem af en anden aktiv kunde.
Formålet med den foreslåede
bestemmelse er gennemførelse af elmarkedsdirektivets
definition af energideling i artikel 2, nr. 10a.
Den sproglige præcisering af
definitionen indebærer en mindre ændring i
gennemførelsen af elmarkedsdirektivets definition af
energideling. Sidste led i definitionen, hvoraf det fremgår,
at overførsel af energi kan ske gratis eller mod betaling,
udgår. Det sidste led udgår fra lovteksten, fordi det
allerede ligger i definitionens beskrivelse af overførsel af
energi, at dette omfatter alle tilfælde af overførsel,
herunder uanset om overførslen er betinget af betaling.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring har
karakter af konsekvensændring. Ændringen skyldes, at
nummereringen i elforsyningsloven rykkes som følge af
lovforslagets § 1, nr. 4. Ændringen medfører, at
definitionen af seriel operatørmåling kommer til at
fremstå med korrekt nummerering og rykningsklausul.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring er af
lovteknisk karakter. I § 22, stk. 1, i lov om elforsyning
oplistes en række forpligtelser, som en netvirksomhed skal
leve op til. Med lovforslagets § 1, nr. 12, tilføjes en
ny forpligtelse til bestemmelsens opremsning i et nyt § 22,
stk. 1, nr. 9. Idet opremsningen fremstår som én
helsætning, er det nødvendigt at ændre i bl.a.
kommatering i de to foregående numre i § 22, stk. 1.
Det foreslås derfor, at der
ændres i § 22, stk. 1, nr. 7, sådan at
»hvert andet år, og« bliver til »hvert
andet år,«, og i § 22, stk. 1, nr. 8, sådan
at »stk. 5, 1. pkt.« bliver til »stk. 5, 1. pkt.,
og«.
Henvisningerne foreslås ændret,
idet der i medfør af den foreslåede bestemmelse i
§ 1, nr. 12, vil blive indsat et nyt nummer i en opremsning af
forpligtelser, som en netvirksomhed varetager. For at sikre en
korrekt opremsningsbestemmelse er der behov for at ændre
bl.a. kommatering i nr. 7 og 8, så det nye nr. 9 bliver
opremsningsbestemmelsens afslutning.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring er af
lovteknisk karakter. Ændringen skyldes, at
ændringsnummeret ikke kun ændrer i § 72 c, stk. 6,
3. pkt., men også § 72 c, stk. 6, 1. pkt. Desuden
indebærer ændringen, at sætningen i § 72 c,
stk. 6, 1. pkt., får stort begyndelsesbogstav.
Til nr. 5
Den foreslåede ændring har
karakter af konsekvensændring. Den foreslåede
ændring er en konsekvens af det fremsatte lovforslags §
1, nr. 28. Ændringen sikrer, at der i § 82 a, stk. 3,
henvises til den korrekte bestemmelse i § 82 b, der med det
fremsatte lovforslag bliver § 82 b, stk. 4.
Til nr. 6
Den foreslåede ændring har
karakter af konsekvensændring. Ændringen skyldes, at
nummereringen i straffelovens § 299 d, stk. 1, har
ændret sig som følge af lov nr. 481 af 22. maj 2024 om
ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om betalinger,
lov om kapitalmarkeder og forskellige andre love. Ved denne lov
blev der indsat et nyt § 299 d, stk. 1, nr. 1, i straffeloven
med den konsekvens, at nummeret om straf for overtrædelse af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1227/2011/EU af
25. oktober 2011 om integritet og gennemsigtighed på
engrosenergimarkederne blev rykket fra § 299 d, stk. 1, nr. 2,
til § 299 d, stk. 1, nr. 3.
Til nr. 7
Det foreslåede nye nummer i
lovforslagets § 1 skal træde i kraft samtidig med
lovforslagets § 1, nr. 32.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. oktober
2024 og var til 1. behandling den 14. november 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi-
og Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
To separate udkast til lovforslaget har
inden fremsættelsen været sendt i høring, og
klima-, energi- og forsyningsministeren sendte den 25. juni 2024 og
den 28. juni 2024 disse udkast til udvalget, jf. KEF alm. del -
bilag 334 og 344, folketingsåret 2023-24. Derudover har der
været en fornyet høring den 27. september af det ene
udkast. Den 25. oktober 2024 sendte klima-, energi- og
forsyningsministeren høringssvarene og
høringsnotaterne til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
5 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
16 spørgsmål til klima-, energi- og
forsyningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Anne Paulin (S) Ida Auken (S)
Jesper Petersen (S) Lea Wermelin (S) Mette Reissmann (S) Per Husted
(S) Rasmus Horn Langhoff (S) fmd.
Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Linea Søgaard-Lidell (V)
Lars Christian Lilleholt (V) Kim Valentin (V) Christian Friis Bach
(V) Karin Liltorp (M) Henrik Frandsen (M) Dennis Flydtkjær
(DD) Kristian Bøgsted (DD) Steffen W. Frølund (LA)
Steffen Larsen (LA) Frederik Bloch Münster (KF) Dina Raabjerg
(KF) Kim Edberg Andersen (DD) Nick Zimmermann (DF) Signe Munk (SF)
Carl Valentin (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Søren Egge
Rasmussen (EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT) nfmd.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 24 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |