L 68 Forslag til lov om ændring af lov om bæredygtige biobrændstoffer og om reduktion af drivhusgasser (biobrændstofloven), lov om fremme af vedvarende energi, lov om gasforsyning og lov om elforsyning.

(Gennemførelse af EU-regler om fremme af vedvarende energi og grønne brændstoffer m.v.).

Af: Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard
Udvalg: Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Samling: 2024-25
Status: 3.beh./Vedtaget

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 25-10-2024

Fremsættelse: 25-10-2024

Skriftlig fremsættelse (25. oktober 2024)

20241_l68_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (25. oktober 2024)

Klima-, energi- og forsyningsministeren (Lars Aagaard):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om bæredygtige biobrændstoffer og om reduktion af drivhusgasser (biobrændstofloven), lov om fremme af vedvarende energi, lov om gasforsyning og lov om elforsyning (Gennemførelse af EU-regler om fremme af vedvarende energi og grønne brændstoffer m.v.)

(Lovforslag nr. L 68)

Lovforslaget indeholder en række ændringer af lov om fremme af vedvarende energi, biobrændstofloven, lov om gasforsyning og lov om elforsyning. Lovforslaget fremsættes for at implementere og gennemføre dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2023/2413 om ændring af direktiv (EU) 2018/2001, forordning (EU) 2018/1999 og direktiv 98/70/EF for så vidt angår fremme af energi fra vedvarende energikilder og om ophævelse af Rådets direktiv (EU) 2015/652 (herefter VEIII-direktivet). Lovforslaget indebærer derudover også gennemførelse af en bestemmelse fra Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/2001 (VE II-direktivet).

Dertil fremsættes lovforslaget for at implementere bestemmelser i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2023/2405 om sikring af lige konkurrencevilkår for bæredygtig lufttransport (herefter ReFuelEU Aviation forordningen) og forordning (EU) 2023/1805 om anvendelsen af vedvarende og kulstoffattige brændstoffer i søtransport og om ændring af direktiv 2009/16/EF (FuelEU Maritime forordningen).

Formålet med lovforslaget er bl.a. at understøtte implementering af krav til vedvarende energi i transportsektoren, herunder hjemmel til at kunne regulere brændstoffer i sø- og luftfart. Det indebærer hjemmel til at administrere de to EU-forordninger som indebærer sanktionsbestemmelser og gebyrfinansiering af den statslige administration af tilsynsforpligtelserne i forordningerne. Den konkrete regulering til opfyldelse af VEIII-direktivets krav til transportsektoren udstedes på bekendtgørelsesniveau.

Endelig indeholder lovforslaget bestemmelse om frivillige mærkningsordninger for industriprodukter produceret af vedvarende energi, hjemmel til at kunne fastsætte krav til distributions- og transmissionsselskabers om rapportering om ledningsgas til en EU-database, bestemmelse om oplysningspligt for batteriproducenter og bestemmelse om den finansielle støttes stabilitet.

VE III-direktivet og de to EU-forordninger er en del af EU's Fit for 55-pakke, hvor målet er at reducere CO2e-udledningerne med mindst 55 pct. senest i 2030 i forhold til 1990-niveauerne.

Der vil med lovforslaget være udgifter forbundet med en række tilsynsforpligtelser i ReFuelEU Aviation-forordningen og FuelEU Maritime-forordningen, som foreslås at blive gebyrfinansieret. Lovforslaget forventes ikke at medføre udgifter for staten for finansiel støttes stabilitet, men begrænsede statslige udgifter ifm. en mindre indledende vejledningsindsats i 2025 ved frivillige mærkningsordninger for industriprodukter. Øvrige økonomiske konsekvenser for staten afventer politisk beslutningstagen.

Lovforslaget forventes ikke at indebære økonomiske konsekvenser for erhvervslivet ved opfyldelse af VE III-direktivets krav til transportsektoren i 2025. Lovforslaget forventes derudover at indebære mindre negative konsekvenser for Evida og Energinet som følge af verificerings- og indberetningsforpligtelser til Unionsdatabasen. Øvrige konsekvenser for erhvervslivet afventer politisk beslutningstagen.

Lovforslaget foreslås at træde i kraft den 1. januar og den 21. maj 2025.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.