Skriftlig fremsættelse (25. oktober
2024)
Klima-, energi- og
forsyningsministeren (Lars Aagaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
bæredygtige biobrændstoffer og om reduktion af
drivhusgasser (biobrændstofloven), lov om fremme af
vedvarende energi, lov om gasforsyning og lov om elforsyning
(Gennemførelse af EU-regler om fremme af vedvarende energi
og grønne brændstoffer m.v.)
(Lovforslag nr. L 68)
Lovforslaget indeholder en række
ændringer af lov om fremme af vedvarende energi,
biobrændstofloven, lov om gasforsyning og lov om elforsyning.
Lovforslaget fremsættes for at implementere og
gennemføre dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2023/2413 om ændring af direktiv (EU)
2018/2001, forordning (EU) 2018/1999 og direktiv 98/70/EF for
så vidt angår fremme af energi fra vedvarende
energikilder og om ophævelse af Rådets direktiv (EU)
2015/652 (herefter VEIII-direktivet). Lovforslaget indebærer
derudover også gennemførelse af en bestemmelse fra
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/2001 (VE
II-direktivet).
Dertil fremsættes lovforslaget for at
implementere bestemmelser i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2023/2405 om sikring af lige
konkurrencevilkår for bæredygtig lufttransport
(herefter ReFuelEU Aviation forordningen) og forordning (EU)
2023/1805 om anvendelsen af vedvarende og kulstoffattige
brændstoffer i søtransport og om ændring af
direktiv 2009/16/EF (FuelEU Maritime forordningen).
Formålet med lovforslaget er bl.a. at
understøtte implementering af krav til vedvarende energi i
transportsektoren, herunder hjemmel til at kunne regulere
brændstoffer i sø- og luftfart. Det indebærer
hjemmel til at administrere de to EU-forordninger som
indebærer sanktionsbestemmelser og gebyrfinansiering af den
statslige administration af tilsynsforpligtelserne i
forordningerne. Den konkrete regulering til opfyldelse af
VEIII-direktivets krav til transportsektoren udstedes på
bekendtgørelsesniveau.
Endelig indeholder lovforslaget bestemmelse
om frivillige mærkningsordninger for industriprodukter
produceret af vedvarende energi, hjemmel til at kunne
fastsætte krav til distributions- og transmissionsselskabers
om rapportering om ledningsgas til en EU-database, bestemmelse om
oplysningspligt for batteriproducenter og bestemmelse om den
finansielle støttes stabilitet.
VE III-direktivet og de to EU-forordninger
er en del af EU's Fit for 55-pakke, hvor målet er at reducere
CO2e-udledningerne med mindst 55
pct. senest i 2030 i forhold til 1990-niveauerne.
Der vil med lovforslaget være
udgifter forbundet med en række tilsynsforpligtelser i
ReFuelEU Aviation-forordningen og FuelEU Maritime-forordningen, som
foreslås at blive gebyrfinansieret. Lovforslaget forventes
ikke at medføre udgifter for staten for finansiel
støttes stabilitet, men begrænsede statslige udgifter
ifm. en mindre indledende vejledningsindsats i 2025 ved frivillige
mærkningsordninger for industriprodukter. Øvrige
økonomiske konsekvenser for staten afventer politisk
beslutningstagen.
Lovforslaget forventes ikke at
indebære økonomiske konsekvenser for erhvervslivet ved
opfyldelse af VE III-direktivets krav til transportsektoren i 2025.
Lovforslaget forventes derudover at indebære mindre negative
konsekvenser for Evida og Energinet som følge af
verificerings- og indberetningsforpligtelser til Unionsdatabasen.
Øvrige konsekvenser for erhvervslivet afventer politisk
beslutningstagen.
Lovforslaget foreslås at træde
i kraft den 1. januar og den 21. maj 2025.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.