Skriftlig fremsættelse (25. oktober
2024)
Klima-, energi- og
forsyningsministeren (Lars Aagaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring
biobrændstofloven (Støtte til fremme af grønne
drivmidler i transportsektoren m.v.)
(Lovforslag nr. L 67)
Med lovforslaget følges der op
på aftalen mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og
Moderaterne), Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om
grøn luftfart i Danmark af 15. december 2023.
Formålet med aftalen er blandt andet
etableringen af helt grøn indenrigsluftfart i 2030 samt
udmøntningen af pulje til grøn omstilling af
luftfarten. Støtte til helt grøn indenrigsluftfart
skønnes at medføre CO2-reduktioner på ca. 0,1 mio. ton i
2030, hvis puljen har fuldt afløb.
Lovforslaget har til formål at
etablere en bred lovhjemmel i biobrændstofloven til at kunne
yde støtte med henblik på at fremme grønne
drivmidler i transportsektoren og reducere drivmidlers afledte
klimaeffekter i transportsektoren samt fremme af Power-to-X.
Bemyndigelsen skal sikre en bred og fremtidssikret lovhjemmel og
skal bl.a. benyttes til at udmønte aftale om grøn
luftfart i Danmark.
Der vil med lovforslaget være
udgifter til støttepuljer til grøn luftfart, herunder
administrative omkostninger, som finansieres af en passagerafgift.
Hvorvidt lovforslaget vil have yderligere økonomiske
konsekvenser afhænger af, hvorvidt og hvorledes den
foreslåede lovhjemmel ellers vil blive brugt til
udmøntning af pulje til grøn omstilling af luftfarten
og eventuelle fremtidige initiativer.
Lovforslaget foreslås at træde
i kraft den 1. januar 2025.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.