Betænkning afgivet af Socialudvalget
den 13. december 2024
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget. Social- og boligministeren har stillet
ændringsforslag nr. 1, og Danmarksdemokraternes, Liberal
Alliances, Det Konservative Folkepartis og Dansk Folkepartis
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, M, EL, RV, ALT og Jon Stephensen (UFG))
indstiller lovforslaget til vedtagelse.
Flertallet vil stemme for det af social- og boligministeren
stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod det af
Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti
og Dansk Folkeparti stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DD, LA, KF og DF) vil ved 3. behandling redegøre
for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil ved 2.
behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til det
af social- og boligministeren stillede ændringsforslag.
Mindretallet vil stemme for det af Danmarksdemokraterne, Liberal
Alliance, Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti stillede
ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det
Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti
Danmarksdemokraternes, Liberal Alliances,
Det Konservative Folkepartis og Dansk Folkepartis medlemmer af
udvalget har fremsat et ændringsforslag om en udskydelse af
lovforslagets ikrafttrædelsestidspunkt, da partierne
ønsker mere tid til at sikre en ordentlig lovbehandling. Det
er et vigtigt lovforslag, som berører rigtig mange
familier.
Ministeren har ikke været
lydhør, men har fremsat både lovforslaget og sit eget
ændringsforslag uden partiernes accept. På trods af at
vi er en del af aftalekredsen, har ministeren ikke været
lydhør over for nogen af vores ønsker. Eksperter
på området har ifølge en artikel i B. T. udtalt,
at man stadig kan chikanere sig til forældremyndigheden, og
det finder partierne bekymrende, for det var netop det, vi gerne
ville sikre ikke skulle ske (»Eksperter revser ny
lovændring: Forældre kan stadig chikanere sig til
forældremyndighed«, B. T., den 14. september 2024).
Samtidig har ministeren nægtet at yde bistand til partiernes
ændringsforslag.
Partierne vil redegøre for deres
stillingtagen ved 2. og 3. behandling af lovforslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af social- og
boligministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, SF, M, EL, RV, ALT og Jon
Stephensen (UFG)):
1) I
det under nr. 1 foreslåede § 4, stk. 2, ændres
»konsekvenserne af samarbejdschikane, herunder
forældrefremmedgørelse« til:
»samarbejdschikane, herunder
forældrefremmedgørelse, som er kommet til udtryk ved
barnets adfærd«, og som 2.
pkt. indsættes: »Samarbejdschikane, herunder
forældrefremmedgørelse, tillægges konsekvenser,
hvis dette er til barnets bedste.«
[Præcisering af
bestemmelsen]
Til § 3
Af et mindretal (DD,
LA, KF og DF):
2)
Datoen »1. januar 2025« ændres til: »1.
marts 2025«.
[Udskydelse af lovens
ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den første del af den
foreslåede ændring af § 4, stk. 2, i
forældreansvarsloven, der foreslås indsat i loven ved
lovforslagets § 1, nr. 1, vil betyde, at forståelsen af
begrebet forældrefremmedgørelse vil tage udgangspunkt
i barnets adfærd og ikke i forældrenes
adfærd.
Det er hensigten med denne ændring,
at der ved forståelsen af forældrefremmedgørelse
vil skulle tages udgangspunkt i den definition, der anvendes i
Norge. Denne definition fremgår af den af Familieverket i
2020 udarbejdede »Samværsvering - Faglig
forståelse og intervensjoner, når et barn avviser en
forelder etter samlivsbrudd« og lyder i dansk gengivelse
således: »Definitionen af
forældrefremmedgørelse/forældrefjentlighed er,
når et barn konsekvent og over længere tid udtrykker
stærke negative følelser (had, raseri, frygt) over for
én forælder, som ikke er i overensstemmelse med
barnets faktiske erfaringer med denne forælder«.
Der ligger heri, at barnets adfærd,
som den kommer til udtryk, ikke afspejler den reelle situation, som
barnet befinder sig i, herunder at barnet eksempelvis gennem breve
og andre handlinger udtrykker følelser m.v., som ikke
hænger sammen med de faktiske erfaringer, som barnet har med
den pågældende forælder.
Forældrefremmedgørelsen kommer således til
udtryk ved, at barnets gengivelse af virkeligheden er blevet
præget af den ene forælder. Der vil fortsat være
tale om et faktabaseret begreb.
Med forslaget vil denne definition af
forældrefremmedgørelse træde i stedet for den
definition, der er indeholdt i aftalen om et forbedret
familieretligt system, og som er gengivet i bemærkningerne
til lovforslaget.
Med den anden del af forslaget
præciseres det, at samarbejdschikane, herunder
forældrefremmedgørelse, skal tillægges
konsekvenser, hvis dette er til barnets bedste. Det understreges
således, at forældrefremmedgørelse, hvor
prægningen af barnet vil kunne have en voldsom
påvirkning af barnets samlede forhold, både på
kort og længere sigt, ikke må gå ubemærket
hen. Det vil således kunne være nærliggende
f.eks. at tilægge den anden forælder
forældremyndigheden alene eller at flytte barnets bopæl
til den anden forælder, dog således at hensynet til det
enkelte barn fortsat iagttages.
Til sammenligning bemærkes det, at
forældreansvarsloven i § 4 a indeholder en formodning
om, at idømmelse af straf for vold m.v. af grovere karakter
skal have konsekvenser, hvis dette er bedst for barnet.
Straffelovsovertrædelser som ikke er omfattet af § 4 a,
vil kunne indgå i vurderingen af barnets bedste. Dette
omfatter også dom for psykisk vold efter § 243 i
straffeloven. Der henvises til de almindelige bemærkninger,
punkt 2.2.
Vurderingen af, hvad der er bedst for
barnet, foretages af den myndighed, der skal træffe
afgørelse i sagen, ud fra en belysning af barnets
perspektiv. Det er således barnets samlede situation, der
skal belyses. Jo mere indgribende en afgørelse, der kan
blive tale om, jo grundigere en belysning vil der skulle
foretages.
Sager, hvor der er bekymring for, om der er
sket forældrefremmedgørelse, vil være komplekse
sager, hvorfor belysningen af barnets perspektiv som udgangspunkt
vil skulle ske ved en børnesagkyndig undersøgelse.
Som led i undersøgelsen vil der blive gennemført
overvåget samvær. Endvidere vil de sociale myndigheder
ofte blive inddraget i sagsoplysningen.
Ved undersøgelsen vil det blive
søgt afklaret, om barnet har været udsat for negativ
prægning fra den ene forælder. Forholdet mellem barnet
og denne forælder vil således også skulle
afdækkes. Undersøgelsen vil skulle anlægge et
fremadrettet perspektiv i forhold til barnets bedste ved
vurderingen af, om barnet i et udviklings- og trivselsperspektiv
eksempelvis vil have bedst af, at barnets bopæl flyttes til
den forælder, der ikke udøver
forældrefremmedgørelse, eller at denne tillægges
forældremyndigheden over barnet alene.
Barnet vil typisk blive inddraget i disse
sager gennem den børnesagkyndige undersøgelse. Dette
indebærer, at barnets udtalelser om den anden forælder
ikke vil stå alene, men vil indgå i den samlede
vurdering af barnets situation, herunder af, om der sker negativ
prægning af barnet. Det bemærkes, at en sådan
vurdering også foretages, når der gennemføres en
børnesamtale med et barn.
Den psykologfaglige vurdering er
således helt central for vurderingen af, hvad der er bedst
for barnet i den konkrete situation.
Den balance, den foreslåede
ændring rummer, er i overensstemmelse med aftalen om et
forbedret familieretligt system fra november 2023, der bl.a.
indeholder følgende: »Barnets
bedste er fortsat det bærende princip i loven, og reaktioner
i forhold til samarbejdschikane eller
forældrefremmedgørelse må ikke anvendes uden
øje for barnets samlede situation. Alle afgørelser efter
forældreansvarsloven skal træffes ud fra, hvad der er
bedst for barnet. . .«
Den foreslåede ændring vil i
øvrigt ikke have betydning for den foreslåede
håndtering af sager, hvor der opstår
spørgsmål om samarbejdschikane, herunder
forældrefremmedgørelse. Det skal i den forbindelse
navnlig understreges, at den foreslåede nye bestemmelse i
§ 4, stk. 2, i forældreansvarsloven efter den
foreslåede ændring fortsat ikke vil have betydning for
sager, hvor der er eller kan være reelle grunde til, at en
forælder afbryder barnets kontakt med den anden
forælder for at beskytte barnet.
Til nr. 2
Ved ændringsforslaget udskydes lovens
ikrafttræden fra den 1. januar 2025 til den 1. marts 2025.
Forslagsstillerne ønsker, at Folketinget får mere tid
til at gennemarbejde lovforslaget.
Det bemærkes, at social- og
boligministeren trods indsigelser om at vente med at
fremsætte L 66 har valgt at fremsætte lovforslaget. Det
var flere partiers ønske at få mere tid til at sikre
sig, at det blev gjort ordentligt, da flere fremtrædende
eksperter har udtalt, at lovændringen ikke lever op til
intentionerne (»Eksperter revser ny lovændring:
Forældre kan stadig chikanere sig til
forældremyndighed«, B. T., den 14. september 2024).
Forslagsstillerne ønsker ikke, at
det skal være konsekvensfrit at udøve bevidst
samarbejdschikane og forældrefremmedgørelse. Derudover
har social- og boligministeren nægtet at yde bistand til
ændringsforslag fra folketingsmedlemmer, jf. L 66 - svar
på spm. 6 og 13, men har selv fremsat sit eget
ændringsforslag til lovforslaget.
Derfor ønsker forslagsstillerne at
udskyde ikrafttrædelsesdatoen, til partierne har fået
oplyst og gennemarbejdet lovforslaget, i forhold til hvad dette
kommer til at betyde i retspraksis.
»Jeg kan ikke se, at man ændrer
på den nuværende retstilstand. Lovændringen giver
fortsat mulighed for, at man kan udøve samværschikane
som et værktøj for at holde børnene væk
fra den anden forælder,« siger Nina Palesa Bonde, jf.
artiklen i B. T. som omtalt ovenfor.
Danske Familieadvokater er også
kritiske over for loven. »Loven stopper ikke mulighed for
chikane, som den ser ud nu,« siger Helle Brandt, advokat og
bestyrelsesformand i Danske Familieadvokater, som fortsætter:
»Loven er 'fluffy', for det er uklart, hvad der skal ske,
hvis der opstår samværschikane«, jf. artiklen i
B. T. som omtalt ovenfor. Her står der videre:
»I ændringsforslaget til loven
står der blandt at Familieretshuset - som er den instans, der
håndterer samværskonflikter - skal tage hensyn til, om
der begås samværschikane, men at sådanne
konsekvenser altid skal tage udgangspunkt i »hvad der er
bedst for barnet«.
»Det er svært at
håndtere, fordi hvis den ene forælder holder barnet
væk fra samvær, så er det jo ikke
nødvendigvis til barnets bedste til barnets bedste at sende
politiet ud og tage barnet. Det kan også give ar på
sjælen. Derfor er lovforslaget sådan lidt
gummiagtigt,« siger Helle Brandt.«
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. oktober
2024 og var til 1. behandling den 8. november 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Socialudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og social-
og boligministeren sendte den 19. juni 2024 dette udkast til
udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 102.
Den 24. oktober 2024 sendte social- og boligministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget, og
den 2. december 2024 sendte ministeren et supplerende
høringssvar og høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 30
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
22 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
4 deputationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
30 spørgsmål til social- og boligministeren til
skriftlig besvarelse, hvoraf de 25 spørgsmål er
besvaret. De resterende 5 spørgsmål forventes besvaret
inden 2. behandling.
Trine Bramsen (S) Birgitte Vind
(S) Camilla Fabricius (S) Gunvor Wibroe (S) Matilde Powers (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) Maria Durhuus (S) Sara Emil Baaring (S)
Anni Matthiesen (V) Christian Friis Bach (V) Hans Andersen (V) Rosa
Eriksen (M) Nanna W. Gotfredsen (M) fmd. Karin Liltorp (M) Jon Stephensen
(UFG) Marlene Harpsøe (DD) Karina Adsbøl (DD) Kim
Edberg Andersen (DD) Katrine Daugaard (LA) nfmd. Charlotte Nellemann (LA) Frederik
Bloch Münster (KF) Birgitte Bergman (KF) Mette Thiesen (DF)
Kirsten Normann Andersen (SF) Charlotte Broman Mølbæk
(SF) Mads Olsen (SF) Victoria Velasquez (EL) Lotte Rod (RV) Torsten
Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 24 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |