Skriftlig fremsættelse (24. oktober
2024)
Social- og
boligministeren (Sophie Hæstorp Andersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
børneloven, adoptionsloven, forældreansvarsloven og
forskellige andre love (Familiedannelse ved surrogataftaler, medfar
som retlig forælder, forenkling af familiedannelse ved
voksenadoption m.v.)
(Lovforslag nr. L 65)
Lovforslaget udmønter først
og fremmest Aftale om børns ret til deres forældre ved
surrogataftaler, som regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og
Moderaterne) og Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance,
Danmarksdemokraterne, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre
og Alternativet indgik den 5. februar 2024.
Ifølge aftalen er partierne
opmærksomme på, at surrogataftaler rummer komplekse
etiske og juridiske problemstillinger, men partierne lægger
vægt på at tage ansvar for de børn, der kommer
til verden på denne måde. Med aftalen sikres det, at
børn, der fødes på grundlag af udenlandske
surrogataftaler, og børn, der kommer til verden inden for
rammerne af danske regler for altruistiske surrogataftaler,
får ret til deres forældre i Danmark, uden at det
kræver stedbarnsadoption.
Aftalepartierne ønsker således
at indføre mulighed for, at Familieretshuset hurtigt kan
træffe afgørelse om forældreskab med virkning
fra fødslen i forbindelse med, at barnet ankommer til
Danmark på grundlag af en udenlandsk surrogataftale. For at
imødegå risikoen for handel med børn er
aftalepartierne enige om, at en sådan afgørelse
forudsætter, at mindst én tiltænkt
forælder er genetisk knyttet til barnet, og at surrogatmoren
efter fødslen har bekræftet, at hun ønsker at
overdrage forældreskabet og barnet. Samtidig skal der
foretages en vurdering af barnets bedste baseret på en
formodning om, at det er til barnets bedste at træffe
afgørelse om forældreskab.
Aftalepartierne ønsker også at
sikre, at forældreskabet for børn i forbindelse med
danske altruistiske surrogataftaler fastlægges allerede fra
fødslen. Dette forudsætter, at aftalen er godkendt af
Familieretshuset inden graviditeten. Godkendelsen skal betinges af,
at surrogatmoren er fyldt 25 år og har født mindst et
barn, at hun ikke som led i aftalen modtager vederlag, at hun
bevarer retten til at træffe beslutninger om egen krop,
herunder om graviditeten skal afbrydes, og at hun kan fortryde
aftalen.
Videre fremgår det af aftalen om
retligt forældreskab ved surrogataftaler, at der vil
være behov for tilpasninger i barselsloven, så de
retlige forældre sikres en selvstændig ret til
fravær og barselsdagpenge. Dette udmøntes også
ved lovforslaget.
Samtidig følger lovforslaget op
på Folketingets vedtagelse den 8. juni 2022 af
beslutningsforslag nr. B 72 om at anerkende medfaderskab i
regnbuefamilier (borgerforslag). Det fremgår af
betænkningen til beslutningsforslaget, at det ved en
altruistisk surrogataftale skal være muligt for
tiltænkte forældre at blive registreret som
forældre i forbindelse med barnets fødsel, herunder
som medfar hvis der er tale om et mandligt par. På den
baggrund indeholder lovforslaget forslag om at indføre
medfaderskab som retligt forældreskab i relation til
børn, der fødes på grundlag af
surrogataftaler.
Med lovforslaget bringes adoptionsloven i
overensstemmelse med praksis fra Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol sådan, at der kan
gennemføres stedbarnsadoptioner af børn, der er
født på grundlag af udenlandske surrogataftaler, hvor
surrogatmoren har modtaget vederlag.
Samtidig indeholder forslaget forbud mod
handel med børn med henblik på opfostring. Dette
forslag skal ses i sammenhæng med artikel 35 i FN's
børnekonvention om forebyggelse af salg eller handel med
børn.
Herudover indeholder lovforslaget forslag,
der også har til formål at smidiggøre og
forenkle familiedannelsen. Det drejer sig om udvidelse af adgangen
til både voksenadoption og stedbarnsadoption.
I relation til internationale
børnebortførelser foreslås der bl.a.
lovfæstelse af Social- og Boligministeriets behandling af
sager om bortførelse af børn til stater, som Danmark
ikke samarbejder med om internationale
børnebortførelser.
Endelig foreslås
sammensætningen af det rådgivende udvalg i
Familieretshuset ændret sådan, at hvert medlem udpeges
som repræsentant for en organisation.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.