Betænkning afgivet af Socialudvalget
den 5. december 2024
1. Ændringsforslag
Social- og boligministeren har stillet 3
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DD, SF, M, LA, KF, ALT og Jon Stephensen (UFG))
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL og DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse. Mindretallet vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 og 2. Mindretallet vil ved 2.
behandling redegøre for sin stilling til
ændringsforslag nr. 3.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget
støtter intentionen i lovforslaget om at sikre børns
ret til deres forældre. Selv om ingen har ret til et barn,
har børn ret til deres forældre. Enhedslisten
kæmper aktivt for at forbedre denne ret og i
forlængelse heraf styrke ufrivilligt barnløses og
regnbuefamiliers rettigheder med fokus på altruistisk
surrogasi, lige og bedre adgang til fertilitetsbehandling,
partnerægdonation og juridisk flerforældreskab.
Enhedslisten har derfor haft et ønske om at kunne
støtte de forbedringer af adgangen til altruistisk
surrogasi, som lovforslaget indebærer.
Enhedslisten kan dog ikke støtte
lovforslaget, da det også indebærer anerkendelse af
udenlandske kommercielle surrogataftaler uden krav til aftalernes
kvalitet. Enhedslisten bemærker, at det ville være
muligt at lave en model, der beskytter surrogatmødres og
børns rettigheder som anbefalet af et flertal i
Ekspertgruppen om kommercielle surrogataftaler bestående af
bl.a. Institut for Menneskerettigheder, Kvinderådet,
Børns Vilkår og Børnerådet. Den model har
man med dette lovforslag valgt at tilsidesætte.
Enhedslisten finder det derudover
problematisk, at man nu kan anerkende kommercielle surrogataftaler
indgået i udlandet, men ikke i Danmark. Dermed signalerer
lovforslaget, at det er i orden at betale udenlandske
surrogatmødre for at bære og føde et barn med
de risici, det indebærer, og uden rettighedsbeskyttelse, men
ikke en dansk surrogatmor.
Enhedslisten havde ønsket, at
lovforslaget var blevet delt i to dele, således at
Folketinget særskilt kunne tage stilling til en del om
anerkendelse af udenlandske kommercielle surrogataftaler
(stedbarnsadoptioner af børn, der er født på
grundlag af udenlandske surrogataftaler, hvor surrogatmoren har
modtaget vederlag) og en anden del om børn, der kommer til
verden inden for rammerne af danske regler for altruistiske
surrogataftaler og får ret til deres forældre i
Danmark, uden at det kræver stedbarnsadoption.
Social- og boligministeren afviste
desværre i besvarelsen af L 65 - spørgsmål 10 at
forestå en sådan deling af lovforslaget, og det, selv
om det er sædvanlig praksis, at ministerierne forestår
en sådan juridisk øvelse til hjælp for
Folketinget. Afvisningen af delingen betyder, at Enhedslisten ikke
kan støtte det samlede lovforslag. Enhedslisten ville ellers
meget gerne have støttet lovforslagets indhold om at
anerkende medfaderskab i regnbuefamilier, sådan at der
indføres medfaderskab som retligt forældreskab i
relation til børn, der fødes på grundlag af
surrogataftaler, og lovforslagets forslag om forbud mod handel med
børn med henblik på opfostring og forslag om at udvide
adgangen til både voksenadoption og stedbarnsadoption.
Dette kan desværre ikke lade sig
gøre grundet ministerens afvisning af hjælp til deling
af lovforslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 8
Af social- og
boligministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
det under nr. 8 foreslåede § 456 a, stk. 2, ændres i 2. pkt. »stk. 3-5« til:
»stk. 3-6«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 15
2) I
stk. 3 ændres »§ 5,
nr. 4,« til: »§ 4, nr. 5,«.
[Ændring af henvisning]
Af social- og
boligministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af RV):
3) Som
stk. 8 indsættes:
»Stk. 8.
§ 13 finder ikke anvendelse for børn, der er
født før lovens ikrafttræden. For disse
børn finder de hidtil gældende regler
anvendelse.«
[Overgangsbestemmelse
vedrørende indfødsretsloven]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 8, nr. 8,
foreslås det, at der som § 456 a, stk. 2, 1. pkt., i
retsplejeloven indsættes en bestemmelse, hvoraf det
fremgår, at i sager om forældreskab efter
børnelovens kapitel 5 b og 5 c finder § 456 b, §
456 e, stk. 1, § 456 i, stk. 1 og 2, og § 456 k, stk. 3,
ikke anvendelse. Med § 456 a, stk. 2, 2. pkt., foreslås
det, at i stedet anvendes de foreslåede bestemmelser i §
456 a, stk. 3-5.
Med lovforslagets § 8, nr. 8,
foreslås det imidlertid, at der i § 456 a, stk. 3-6,
indsættes bestemmelser i retsplejeloven, der skal finde
anvendelse for sager om forældreskab efter børnelovens
kapitel 5 b og 5 c.
Det foreslås derfor, at i det
foreslåede § 456 a, stk. 2, 2.
pkt., ændres »stk. 3-5« til: »stk.
3-6«.
Til nr. 2
Lovforslaget indeholder i § 15, stk.
3, en overgangsbestemmelse i relation til den ved lovforslagets
§ 4, nr. 5, forslåede ændring af
sammensætningen af det rådgivende udvalg for
Familieretshuset.
I lovforslagets § 15, stk. 3, henvises
der til lovforslagets § 5, nr. 4, og ikke til § 4, nr.
5.
Det foreslås, at § 15, stk. 3, ændres sådan,
at der henvises til § 4, nr. 5.
Til nr. 3
Lovforslaget indeholder i § 15 en
række overgangsbestemmelser.
Det foreslås, at der i § 15 indsættes et nyt stk. 8, hvoraf det fremgår, at den ved
lovforslagets § 13 foreslåede ændring af
indfødsretsloven ikke finder anvendelse for børn, der
er født før lovens ikrafttræden. For disse
børn finder de hidtil gældende regler anvendelse.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. oktober
2024 og var til 1. behandling den 8. november 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Socialudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og social-
og boligministeren sendte den 28. juni 2024 dette udkast til
udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 253, folketingsåret
2023-24. Den 24. oktober 2024 sendte social- og boligministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
11 spørgsmål til social- og boligministeren og 2
spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, hvoraf social- og
boligministeren har besvaret de 10 spørgsmål og
udlændinge- og integrationsministeren de 2
spørgsmål. Det sidste spørgsmål til
social- og boligministeren forventes besvaret inden 2.
behandling.
Trine Bramsen (S) Birgitte Vind
(S) Camilla Fabricius (S) Gunvor Wibroe (S) Matilde Powers (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) Maria Durhuus (S) Sara Emil Baaring (S)
Anni Matthiesen (V) Christian Friis Bach (V) Hans Andersen (V) Rosa
Eriksen (M) Nanna W. Gotfredsen (M) fmd. Karin Liltorp (M) Jon Stephensen
(UFG) Marlene Harpsøe (DD) Karina Adsbøl (DD) Kim
Edberg Andersen (DD) Katrine Daugaard (LA) nfmd. Alexander Ryle (LA) Frederik
Bloch Münster (KF) Birgitte Bergman (KF) Mette Thiesen (DF)
Kirsten Normann Andersen (SF) Charlotte Broman Mølbæk
(SF) Mads Olsen (SF) Victoria Velasquez (EL) Lotte Rod (RV) Torsten
Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 24 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |