Betænkning afgivet af
Indfødsretsudvalget den 11. december 2024
1. Ændringsforslag
Der er stillet 37 ændringsforslag til
lovforslaget.
Udlændinge- og integrationsministeren
har stillet ændringsforslag nr. 1 og 27.
Dansk Folkepartis medlem af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 2-25 og 28-37.
Enhedslistens medlem af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 26.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V og M) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af udlændinge- og
integrationsministeren stillede ændringsforslag. Flertallet
vil stemme imod de af DF stillede ændringsforslag nr. 2-17,
19-21, 23-25 og 28-37 og det af EL stillede ændringsforslag.
Flertallet vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre
for sin stilling til de af DF stillede ændringsforslag nr. 18
og 22.
Et mindretal i
udvalget (DD og KF) vil hverken stemme for eller imod lovforslaget
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de af
udlændinge- og integrationsministeren stillede
ændringsforslag og de af DF stillede ændringsforslag
nr. 18 og 22. Mindretallet vil hverken stemme for eller imod de af
DF stillede ændringsforslag nr. 4-10, 12-17, 19-21, 23-25 og
28-37. Mindretallet vil stemme imod de af DF stillede
ændringsforslag nr. 2, 3 og 11 og det af EL stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (EL og RV) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med det af udlændinge-
og integrationsministeren stillede ændringsforslag nr. 1 og
det af EL stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme
imod det af udlændinge- og integrationsministeren stillede
ændringsforslag nr. 27 og de af DF stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af udlændinge- og
integrationsministeren stillede ændringsforslag og det af EL
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de af
DF stillede ændringsforslag.
Et fjerde mindretal i udvalget (LA) vil redegøre
for sin stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af udlændinge- og integrationsministeren
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de af
DF stillede ændringsforslag nr. 2-17, 19-21, 23-25 og 28-37
og det af EL stillede ændringsforslag. Mindretallet vil ved
2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til
de af DF stillede ændringsforslag nr. 18 og 22.
Et femte
mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af udlændinge- og integrationsministeren
stillede ændringsforslag og de af DF stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det af EL
stillede ændringsforslag.
Alternativet, Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne og Det
Konservative Folkeparti
Danmarksdemokraternes og Det Konservative
Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at det danske
statsborgerskab er noget helt særligt. Det er
grundlæggende noget, man skal gøre sig fortjent til.
Det er også på den baggrund, at vi i Folketinget gennem
årene har vedtaget strenge krav, som man skal leve op til,
før man kan opnå dansk statsborgerskab. Lever man op
til kravene, som Folketinget har sat for opnåelse af dansk
statsborgerskab, skal man have mulighed for at få dansk
indfødsret.
Men der er blevet afdækket en
række alvorlige fejl på
indfødsretsområdet, hvilket har medført, at DD
og KF har stemt hverken for eller imod tidligere lovforslag om
indfødsrets meddelelse. Dette har DD og KF gjort, fordi vi
ikke vil acceptere, at der muligvis tildeles dansk statsborgerskab
til personer, som ikke lever op til kriterierne.
Nogle af de alvorlige fejl er der rettet op
på, mens andre fortsat står hen i det uvisse. Derfor
ærgrer det DD og KF, at ministeren har påpeget, at
Folketinget fortsat ikke kan være sikker på, om
personer, der står på dette lovforslag, har
begået kriminalitet. Det er dybt problematisk, for
Folketinget har fastsat krav, som Folketinget ikke kan være
sikker på bliver overholdt.
Det er i sidste ende ministerens ansvar at
sikre, at der administreres efter de indgåede politiske
aftaler, hvilket ikke er sket i en lang række sager. DD og KF
mener, at hele forudsætningen for, at Folketinget kan tildele
statsborgerskab, er, at personer får statsborgerskab, fordi
de lever op til de fastsatte kriterier, som et flertal i
Folketinget er blevet enig om.
Derfor kommer DD og KF til at stemme
hverken for eller imod lovforslaget, da partiernes medlemmer af
udvalget ikke kan være sikre på, at der ikke er
dømte kriminelle, som er imod Danmark, på
lovforslaget.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget
noterer sig med stor tilfredshed, at Folketingets
Indfødsretsudvalg igen er begyndt at forholde sig til de
enkelte ansøgninger i Indfødsretsudvalget, men
beklager samtidig, at kun 3 ud af 2.017 hovedpersoner og ca. 900
bipersoner på dette lovforslag har været inviteret til
en personlig samtale i Folketinget.
Dansk Folkepartis medlem af udvalget finder
det dybt bekymrende, at dansk indfødsret behandles som en
administrativ formalitet snarere end den personlige og fornemme
gave, den er tiltænkt at være.
Med dette lovforslag uddeler man i alt
statsborgerskab til knap 3.000 personer. Uden styr på
kriminalitetstjek og sprogkundskaber - og uden at have sikkerhed
for ansøgernes oprigtige loyalitet over for og tilknytning
til Danmark.
Indfødsretten er ikke blot et
spørgsmål om at udfylde skemaer eller opfylde
minimumskrav. Den repræsenterer et ufravigeligt
tilhørsforhold til det danske folk, det danske sprog og de
danske værdier.
Det er uacceptabelt, at der på
nærværende lovforslag optages personer, der har vist,
at de har åbenlyst antidemokratiske værdier. Dansk
Folkeparti har gentagne gange påvist konkrete tilfælde,
hvor ansøgere har hånet danske værdier, bifaldet
voldelige handlinger eller udvist foragt for Danmark - ofte uden,
at dette har ført til nogen nævneværdig
konsekvens.
Dansk Folkepartis medlem af udvalget er
foruroliget over den nuværende praksis, hvor bunkevis af
påståede statsløse og skjulte bipersoner
gebyrfrit sniges ind på lovforslag uden at opfylde
betingelserne. På dette lovforslag drejer det sig om ca. 900
bipersoner foruden det store antal, som har fået
dispensation, og de mange påståede statsløse,
som uden videre tildeles dansk indfødsret. Dette forslag
indeholder altså henved tusind personer, som får
indfødsret uden at leve op til de såkaldte strenge
krav. Det er under al kritik.
I motiverne til det første udkast
til lov om meddelelse af indfødsret i 1850 foreslog
indenrigsministeren at meddele indfødsret til bl.a.
slibemester Poul Agerlin fra Blekinge på baggrund af
fortrinlige vidnesbyrd om dennes vandel og patriotiske sindelag. De
10 ansøgere på lovforslaget blev af
indenrigsministeren anset for »et ikke ringe antal
forskellige personer, med hensyn til hvilke der muligt vil
være anledning til at indhente specielle oplysninger«.
Rigsdagsmand Tscherning for Holbæks Amts 2. distrikt svarede
til dette: at »… næste stadium af sagen skal
behandles ganske i sine enkeltheder og hvor vi altså netop
kommer til at have med personer at gøre, kunne
nedsætte et udvalg…«, hvilket rigsdagsmand
Grundtvig tilsluttede sig. Udvalgsnedsættelsen kom den 4.
marts 1850, og ved 2. behandling af det første lovforslag om
indfødsrets meddelelse den 22. marts 1850 udtalte udvalgets
formand, Grundtvig: »… så forudsætter
udvalget trøstig, at det danske Folketing nu og altid vil
lægge særdeles vægt på, om de
pågældende kan tale og forstå det danske folks
modersmål, og kan antages ved herkomst og slægtskab
eller på anden måde at være fast knyttede til
folket og til fælles bedste! «.
Derfor er det helt uforeneligt med
Grundtvigs ånd, at tusindvis af ansøgere nu oplistes
på lovforslag, uden at de har været behandlet
individuelt i Folketinget. DF ønsker et endeligt
opgør med denne retlige vildfarelse om grundloven i
Folketinget. Vedrørende det at tale og forstå det
danske folks modersmål, gør vi også
opmærksom på, at de nuværende sprogkrav
næppe kan siges at være af en sådan karakter, at
ansøgere i alle tilfælde kan betragtes som
værende i stand til at tale det danske modersmål.
DF stemmer imod i de sager, hvor vi ikke
kan behandle ansøgerne individuelt med den omhu,
grundlovsfædrene har pålagt os. DF ønsker, at
udvalget igen skal stemme om hver enkelt ansøger som i det
oprindelige udvalg med N. F. S. Grundtvig i spidsen.
Indfødsret er den fineste gave,
Folketinget kan give, når en anstændig udlænding
har udmærket sig og »Har for Modersmaalet
Øre,/Har for Fædrelandet Ild« (N. F. S.
Grundtvig, »Folkeligheden«, i Danskeren, nr. 24, 1848).
Kun derved fortjener man at blive begunstiget i det danske
testamente. Indfødsretten er Danmarks inderste og sidste
forsvarslinje.
I dag bliver knap 5.000 personer danske
hvert år med disse skammelige love. Det er 500 gange så
mange mennesker, som blev gjort danske af udvalget og Grundtvig i
1850. DF mener ikke, at det er en sund udvikling, som gavner
Danmark og det danske folk.
DF har i udspillet »Dybde over
bredde« foreslået indførelsen af et årligt
loft på 250 personer. Det vil give mulighed for, at
Indfødsretsudvalget kan møde alle ansøgere
personligt i Folketinget, og altså imødegå
kritikken om, at udvalget ikke kan nå at møde alle
ansøgere. Med et loft på f.eks. 250 eller færre,
kan udvalget nå at møde alle ansøgere.
Målet kan opnås, ved at cirkulæreskrivelsen om
naturalisation strammes, ved at niveauet til
indfødsretsprøven hæves, og ved at de
ansøgere med færrest fejl til
indfødsretsprøven kommer forrest i køen,
således at der opstår en adgangskvotient for
naturalisation i Folketinget, som kendes fra
uddannelsessystemet.
Der findes allerede rige muligheder for, at
udlændinge kan bo og arbejde i Danmark med en udmærket
opholdstilladelse i det omfang, Folketinget ikke kan overskue at
udføre naturalisation efter grundlovens og Grundtvigs
ånd. DF kan ikke støtte dette lovforslag, der bryder
med Folketingets løfte til Grundtvig givet den 22. marts
1850 ved behandlingen af den første lov om meddelelse af
indfødsret om, at Indfødsretsudvalget trøstigt
skal lægge særdeles vægt på, om de
pågældende kan tale og forstå det danske folks
modersmål og kan antages ved herkomst og slægtskab
eller på anden måde at være fast knyttet til
folket og til det fælles bedste.
Dertil skal siges, at der heller ikke
på dette lovforslag er styr på sagerne. Der ses
tilsyneladende ingen selvransagelse hos regeringen, som uden videre
optager dømte voldsmænd, tyve, personer med
karensgivende bøder, og andet godtfolk, der er dømt
for et væld af forskellige typer forbrydelser, på dette
lovforslag om indfødsrets meddelelse. Igen er det DF's store
indsats i Indfødsretsudvalget, som sikrer, at regeringen
lever op til den aftale, forligskredsen har indgået. Alt
imens anklager såkaldte eksperter i medierne DF for at bryde
med retsstatsprincipperne og lign., mens det tværtimod er
vores hårde arbejde for fædrelandet, som sikrer, at
loven og aftalen bliver overholdt.
Udlændinge- og
Integrationsministeriet er tilsyneladende ude af stand til at leve
op til aftalen om ikke at optage dømte, såfremt disse
lyver om tidligere domme. Ministeriet kan nemlig ikke gå mere
end 10 år tilbage i Det Centrale Kriminalregister. Dette har
stået på siden 2018, dvs. i et halvt årti, uden
at regeringen har udbedret situationen. Ministeren siger, at
løsningen ikke ligger lige for. Det passer ikke. Konkret kan
man eksempelvis ændre sletningstidspunktet for de offentlige
straffeattester til aldrig at blive forældet for
udlændinge. Det vil kunne gøres ved en simpel
lovændring og vil gøre det muligt for ministeren at
fremsøge de oplysninger, som ønskes.
Dansk Folkeparti har desuden på egen
hånd identificeret en person på lovforslaget, der ikke
opfylder vandelskravet i cirkulæreskrivelsen, uden at
ministeriet har forelagt sagen for Indfødsretsudvalget.
Ministeriet har siden indstillet, at personen fjernes fra
lovforslaget - men sagen dokumenterer endnu en gang, at der ikke er
styr på sagsbehandlingen, og at det alene er takket
være Dansk Folkeparti, at sådanne sager kommer til
offentlighedens kendskab.
Igen er der dømte på
lovforslaget. Igen er der mennesker med rabiate holdninger -
herunder sympatisører med Hamas og Hizbollah. Ministeren og
regeringen er blevet gjort bekendt med konkrete tilkendegivelser af
sympati for terror i kølvandet på det
forfærdelige angreb på israelske civile den 7. oktober
2023, men agter ikke at ændre kurs. Der er stadig ingen
selvransagelse hos de politiske partier, der raskvæk stemmer
for at give disse mennesker statsborgerskab. DF mener, at
udviklingen i måden, vi uddeler statsborgerskab på, er
skammelig - og det er mere tydeligt end nogen sinde. Regeringen
agter at gøre terrorsympatisører danske.
DF bemærker, at
nærværende lovforslag indeholder en hel del
påståede statsløse og ca. 900 bipersoner, der
uden forelæggelse for udvalget automatisk er blevet optaget,
selv om de ikke engang nødvendigvis opfylder de objektive
krav, der ofte fremhæves. Det har aldrig været
hensigten at uddele statsborgerskab på denne måde -
aldrig. DF mener ikke, at statsløse har »ret«
til statsborgerskab i Danmark, fordi de kommer fra et dårligt
land, ligesom det er uklart for DF, hvad ministeren har gjort for
at tilvejebringe den fornødne viden om de
påståede statsløses statsborgerretlige forhold i
disse lande. Oftest er der tale om, at de har ret til
statsborgerskab i deres land, men at de simpelt hen ikke
ønsker at vende hjem, og at den danske stat ikke agter at
hjemsende disse mennesker.
Med nærværende lovforslag ses
en fortsættelse af praksissen med ukritisk optagelse af
personer, der påstår statsløshed, uden at de
faktiske statsborgerretlige forhold undersøges. Dansk
Folkeparti kan dokumentere, at ministeriet ikke har søgt
nødvendig indsigt i disse sager - eksempelvis i samarbejde
med relevante udenlandske myndigheder. Dette skaber grobund for
misbrug af statsløsstatus og underminerer tilliden til
indfødsretsprocessen.
DF bemærker, at statsløse kan
optages på lovforslag om indfødsrets meddelelse, selv
om de måtte være dømt for grove forbrydelser som
voldtægt, vold eller trusler. Flygtningestatus er blevet
genvejen til indvandring til vores lille land mod nord.
DF mener, at den nuværende
underlødige indfødsretsaftale er utilstrækkelig
og ikke respekterer hverken grundlovens bogstav eller ånd. DF
mener, at betingelserne for at søge om statsborgerskab uden
undtagelser bør være opfyldt ved
ansøgningstidspunktet. Der bør betales gebyr ved hver
eneste ansøgning, der behandles, og ikke kun ved
første ansøgning. Derudover bør gebyret
hæves betragteligt.
DF bemærker, at kriminelle
udlændinge, der i en alder af 14 år har begået
røveri eller drab, frit kan optages og få
statsborgerskab som bipersoner uden udvalgets kendskab. Dertil
kommer, at udlændinge straffet med bøde for tyveri,
hærværk, uorden og narkokørsel optages. Det
samme gør sigtede for alvorlige forbrydelser. Det samme
gør førtidspensionister, som automatisk er undtaget
fra beskæftigelseskravet. Også udlændinge med
misligholdt offentlig gæld, f.eks. su-tilbagebetalingskrav og
offentlige parkeringsafgifter, og udlændinge under
konkursbehandling med verserende fogedsager eller andre uafklarede
søgsmål i civilretten optages.
DF finder det i det hele taget yderst
kritisabelt, at ministeren afviser at forholde sig til
spørgsmål om enkeltpersoner, som jo netop er, hvad
lovforslaget handler om. Ministeren nægter at forholde sig
til lovens indhold.
DF kan ikke støtte denne lukkede
lovgivningsproces, der i realiteten forhindrer
folketingsmedlemmerne i efter hensigten med grundlovens § 44,
stk. 1, at afgøre, hvem der skal erhverve dansk
indfødsret. Relevant viden til behandling af lovforslaget
gemmes væk i fortrolige svar.
DF mener, at det er fuldstændig
utilstedeligt, at der ikke er højere krav til
udlændinges vandel, ligesom vi mener, at udvalget bør
have størst mulig indsigt i den enkelte ansøgers
forhold.
Derfor foreslår DF, at hver enkelt
ansøger behandles på et separat lovforslag. Der er
intet til hinder for sådan en fremgangsmåde, hvilket vi
bl.a. har set i forbindelse med Forslag til lov om meddelelse af
dansk indfødsret til Mary Elizabeth Donaldson (L 137,
fremsat den 28. januar i 2004), som gav Mary Donaldson fra
Australien indfødsret samme dag, hun blev gift. Er udvalget
ude af stand til at tage stilling til mængden af lovforslag i
en samling, udskydes ubehandlede lovforslag til næste
samling, som det er kutyme i alle andre udvalg. Alternativt aftales
et loft på f.eks. 100 eller 250 ansøgere om
året. En anden mulighed, som alt andet lige ville være
bedre for Danmark end det nuværende brandudsalg, ville
være at opdele ansøgerne efter oprindelsesland,
hvorefter lovforslagene skulle behandles alfabetisk (Afghanistan,
Australien, Bangladesh, Belgien osv.)
DF er tillige af den opfattelse, at foruden
anstændige udlændinge bør dansk statsborgerskab
alene være for de udlændinge, som gifter sig med danske
statsborgere. DF bemærker sluttelig, at det er muligt at leve
et lønnende og rigt liv i Danmark uden dansk
statsborgerskab.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
nr. 69 ændres »Shiels« til: »Peniel«.
[Korrektion]
Til § 3
Af et mindretal
(DF):
2) Paragraffen udgår.
[Udskillelse af personer, som er
statsløse eller statsborgere i MENAP-lande eller
Tyrkiet]
Til § 5
3) I
stk. 2 indsættes som nr. 4:
»4) at
personen på tidspunktet for deltagelse i en grundlovsceremoni
ikke er iført islamisk tørklæde.«
[Ansøgerne må ikke
være iført islamisk tørklæde ved
deltagelse i grundlovsceremonien]
Til § 7
4) Nr.
253 udgår.
[Udtagelse af person]
5) Nr.
513 udgår.
[Udtagelse af person]
6) Nr.
627 udgår.
[Udtagelse af person]
7) Nr.
640 udgår.
[Udtagelse af person]
8) Nr.
657 udgår.
[Udtagelse af person]
9) Nr.
690 udgår.
[Udtagelse af person]
10) Nr.
693 udgår.
[Udtagelse af person]
Til § 8
Principalt:
11) Paragraffen udgår.
[Udskillelse af personer, som er
statsløse eller statsborgere i MENAP-lande eller
Tyrkiet]
Subsidiært:
12) Nr.
941 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
13) Nr.
965 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
14) Nr.
968 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
15) Nr.
971 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
16) Nr.
990 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
17) Nr.
1048 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(DD og KF):
18) Nr.
1056 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
Af et mindretal
(DF):
19) Nr.
1069 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
20) Nr.
1130 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
21) Nr.
1157 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(DD og KF):
22) Nr.
1242 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
Af et mindretal
(DF):
23) Nr.
1250 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
24) Nr.
1305 udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
25) Nr.
1308 udgår.
[Udtagelse af person]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF og RV):
26)
Efter nr. 1118 indsættes:
»1118
A) Wajd Aldoudi, bosiddende
i Fredensborg Kommune.«
[Optagelse af person]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, DD, SF, LA, M, KF og DF):
27) Nr.
1345 udgår.
[Udtagelse af person]
Til § 9
Af et mindretal
(DF):
28) Nr.
1405 udgår.
[Udtagelse af person]
29) Nr.
1410 udgår.
[Udtagelse af person]
30) Nr.
1537 udgår.
[Udtagelse af person]
31) Nr.
1583 udgår.
[Udtagelse af person]
32) Nr.
1623 udgår.
[Udtagelse af person]
33) Nr.
1631 udgår.
[Udtagelse af person]
34) Nr.
1661 udgår.
[Udtagelse af person]
35) Nr.
1724 udgår.
[Udtagelse af person]
36) Nr.
1752 udgår.
[Udtagelse af person]
37) Nr.
1924 udgår.
[Udtagelse af person]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget er en berigtigelse
af ansøgerens navn.
Til nr. 2 og 11
Baggrunden for ændringsforslaget er,
at statsløse og statsborgere i MENAP-lande og Tyrkiet ikke
skal tildeles dansk indfødsret med lovforslaget.
Til nr. 3
Baggrunden for ændringsforslaget er,
at det stilles som et krav for ansøgere på
lovforslaget, at ansøgerne ved deltagelse i en
grundlovsceremoni ikke er iført islamisk
tørklæde.
Til nr. 4
Ansøgeren under nr. 253
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2017 har vedtaget en bøde på
35.000 kr. for spirituskørsel.
Til nr. 5
Ansøgeren under nr. 513
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2023 har vedtaget en bøde på
1.000 kr. for brud på ordensbekendtgørelsen.
Til nr. 6
Ansøgeren under nr. 627
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2017 har vedtaget en bøde på
2.000 kr. efter lov om euforiserende stoffer.
Til nr. 7
Ansøgeren under nr. 640
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2015 har vedtaget en bøde på
6.000 kr. efter lov om euforiserende stoffer.
Til nr. 8
Ansøgeren under nr. 657
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2016 har vedtaget en bøde for
butikstyveri.
Til nr. 9
Ansøgeren under nr. 690
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2016 har vedtaget en bøde på
1.000 kr. efter lov om euforiserende stoffer.
Til nr. 10
Ansøgeren under nr. 693
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2017 har vedtaget en bøde på
3.000 kr. efter lov om euforiserende stoffer.
Til nr. 12
Ansøgeren under nr. 941
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2015 er idømt dagbøder for
butikstyveri.
Til nr. 13
Ansøgeren under nr. 965
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2018 har vedtaget en bøde på
2.100 kr. for brugstyveri af cykel.
Til nr. 14
Ansøgeren under nr. 968
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2015 har vedtaget en bøde på
2.000 kr. for blufærdighedskrænkelse ved
beføling.
Til nr. 15
Ansøgeren under nr. 971
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2018 har vedtaget en bøde på
3.000 kr. efter knivloven.
Til nr. 16
Ansøgeren under nr. 990
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2019 har vedtaget en bøde på
21.000 kr. efter lov om hyrekørsel.
Til nr. 17
Ansøgeren under nr. 1048
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2017 har vedtaget en bøde på
2.500 kr. for butikstyveri.
Til nr. 18
Ansøgeren under nr. 1056 har i
forskellige sammenhænge givet udtryk for synspunkter og
værdier, der ikke synes forenelige med at få
foræret et dansk statsborgerskab af Folketinget.
Ansøgeren har eksempelvis glædet sig over den
trafikulykke, der dræbte Muhammedtegneren Lars Vilks og to
politibetjente ved at skrive »Godt at høre«. Han
har endvidere skrevet: »Jeg knepper din mor og din
søster, mens du kigger«. Om politiet har han skrevet:
»Fuck dem. Jeg knepper deres mor. Fuck dem«. Derudover
har han i forbindelse med burka- og niqabforbuddet skrevet:
»De Sindsyge folk i folketinget skal gøre noget mod
jeres homoseksualitet i stedet for«. Dansk Folkeparti er ikke
overbevist om ansøgerens danske sindelag og indstiller
derfor til, at ansøgeren fjernes fra lovforslaget om
tildeling af indfødsret.
Til nr. 19
Ansøgeren under nr. 1069
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2017 har vedtaget en bøde på
3.000 kr. for brud på ordensbekendtgørelsen og i 2020
vedtaget en bøde for butikstyveri.
Til nr. 20
Ansøgeren under nr. 1130
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2017 har vedtaget en bøde for
butikstyveri og i 2015 vedtaget en bøde på 2.000 kr.
for dokumentfalsk.
Til nr. 21
Ansøgeren under nr. 1157
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2018 har vedtaget en bøde for
butikstyveri.
Til nr. 22
Ansøgeren under nr. 1242 har i
forskellige sammenhænge givet udtryk for synspunkter og
værdier, der ikke synes forenelige med at få
foræret et dansk statsborgerskab af Folketinget. Eksempelvis
har ansøgeren sammenlignet adskillige vestlige verdensledere
med Adolf Hitler - ligesom ansøgeren har tilkendegivet
sympati for terrorbevægelsen Hizbollahs øverste leder,
Hassan Nasrallah. Dansk Folkeparti er ikke overbevist om
ansøgerens danske sindelag og indstiller derfor til, at
ansøgeren fjernes fra lovforslaget om tildeling af
indfødsret.
Til nr. 23
Ansøgeren under nr. 1250
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2016 har vedtaget en bøde for
butikstyveri.
Til nr. 24
Ansøgeren under nr. 1305
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2020 har vedtaget en bøde for
butikstyveri.
Til nr. 25
Ansøgeren under nr. 1308
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2016 har vedtaget en bøde på
2.000 kr. efter lov om euforiserende stoffer.
Til nr. 26
Ansøgeren foreslås optaget
under lovforslagets § 8 som nyt nr. 1118 A.
Til nr. 27
Ansøgeren under nr. 1345 er
behandlet efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr.
9461 af 17. juni 2021 om naturalisation. Ansøgeren
foreslås udtaget af lovforslagets § 8, fordi den
pågældende ikke opfylder betingelserne for at
være optaget på lovforslaget.
Til nr. 28
Ansøgeren under nr. 1405
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2015 har vedtaget en bøde på
6.000 kr. for spirituskørsel.
Til nr. 29
Ansøgeren under nr. 1410
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2018 har vedtaget en bøde på
15.500 kr. for spirituskørsel.
Til nr. 30
Ansøgeren under nr. 1537
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i december 2015 har vedtaget en bøde
på 3.500 kr. for butikstyveri.
Til nr. 31
Ansøgeren under nr. 1583
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2021 har vedtaget en bøde på
1.000 kr. for brud på ordensbekendtgørelsen.
Til nr. 32
Ansøgeren under nr. 1623
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2015 har vedtaget en bøde på
1.000 kr. efter lov om euforiserende stoffer.
Til nr. 33
Ansøgeren under nr. 1631
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2018 har vedtaget en bøde på
7.000 kr. for kørsel uden førerret.
Til nr. 34
Ansøgeren under nr. 1661
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2010 har vedtaget en bøde på
11.500 kr. for spirituskørsel og i 2014 vedtaget en
bøde på 9.500 kr. for spirituskørsel.
Til nr. 35
Ansøgeren under nr. 1724
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2015 har vedtaget en bøde for
butikstyveri.
Til nr. 36
Ansøgeren under nr. 1752
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2016 har vedtaget en bøde på
1.500 kr. for brud på ordensbekendtgørelsen.
Til nr. 37
Ansøgeren under nr. 1924
foreslås udtaget af lovforslaget, fordi den
pågældende i 2017 har vedtaget en bøde for
spirituskørsel.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. oktober
2024 og var til 1. behandling den 7. november 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Indfødsretsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Samtaler med ansøgere
Udvalget har afholdt samtaler med tre
ansøgere angående ansøgernes holdninger til
danske værdier, eksempelvis ytringsfrihed, ligestilling og
forholdet mellem religion og lovgivning.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
65 spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Anders Kronborg (S) Louise Mehnke
(S) Frederik Vad (S) Lasse Haugaard Pedersen (S) Maria Durhuus (S)
Thomas Skriver Jensen (S) Heidi Bank (V) Hans Andersen (V) Mohammad
Rona (M) Kristian Bøgsted (DD) Søren Espersen (DD)
Sandra Elisabeth Skalvig (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mikkel
Bjørn (DF) fmd. Mads Olsen
(SF) Peder Hvelplund (EL) nfmd.
Zenia Stampe (RV)
Alternativet, Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 24 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |