Fremsat den 23. oktober 2024 af erhvervsministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en
investeringsfond for Færøerne m.v.
(Overdragelse af investeringsfonden til
Færøerne)
§ 1
I lov nr. 28 af 29. januar 1964 om en
investeringsfond for Færøerne m.v., som ændret
ved lov nr. 217 af 27. maj 1970, lov nr. 153 af 31. marts 1976,
§ 1 i lov nr. 566 af 16. november 1977, lov nr. 350 af 18.
april 2007 og lov nr. 512 af 27. maj 2013, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 1 indsættes:
Ȥ 1 a. Fonden
overdrages til de færøske myndigheder.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2025.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. | Overdragelse af Investeringsfonden til de
færøske myndigheder | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 3.1.2. | Erhvervsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klimamæssige konsekvenser | 7. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Investeringsfonden for Færøerne
har siden 1976 været administreret af de færøske
myndigheder.
Der har længe fra skiftende landsstyrer
været et ønske om, at Investeringsfonden for
Færøerne overdrages til de færøske
myndigheder. I januar 2024 indgik regeringen og
Færøernes landsstyre en hensigtserklæring
herom.
På den baggrund foreslås det, at
lov om en investeringsfond for Færøerne m.v.
ændres, så fonden overdrages til de
færøske myndigheder den 1. januar 2025. Det
fremgår af hensigtserklæringen, at overdragelse sker
ved lovændring.
Lovforslaget er forelagt for de
færøske myndigheder til udtalelse.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Overdragelse af
Investeringsfonden til de færøske
myndigheder
2.1.1.
Gældende ret
Det fremgår af § 1, stk. 1, i lov
om en investeringsfond for Færøerne m.v., at der
oprettes en investeringsfond for Færøerne. Fondens
midler er tilvejebragt ved statstilskud.
Af bemærkningerne til lovens § 1
følger det, at fonden blev oprettet ved statstilskud,
så der blev tilvejebragt et grundlag for udvikling og
differentiering af det færøske erhvervsliv, jf.
Folketingstidende 1963-64, tillæg A, spalte 350. Fonden
skulle i første række yde lån til investeringer
i offentlige anlæg, der udgør det nødvendige
grundlag for en fortsat økonomisk udvikling, og i anden
række tillige lån, der direkte kan bidrage til
erhvervslivets udbygning.
Det fremgår af § 2 i lov om en
investeringsfond for Færøerne m.v., at fonden ledes af
en bestyrelse, der udpeges af det færøske
hjemmestyre.
Af § 3, stk. 3, fremgår det, at de
nærmere regler om fondens virksomhed fastsættes af
hjemmestyret.
Det fremgår af bemærkningerne til
§ 2 og § 3, stk. 3, at bestemmelsernes ordlyd er
formuleret på baggrund af anbefaling fra det rådgivende
udvalg vedrørende Færøerne med henblik på
en øget færøsk indflydelse, således at
det er overladt til det færøske hjemmestyre alene at
udpege bestyrelsens formand og medlemmer samt fastsætte de
nærmere regler for fondens virksomhed inden for rammerne af
lovens § 3, jf. Folketingstidende 1975-76, tillæg A,
spalte 3808.
Det følger heraf, at de
færøske myndigheder siden 1976 har haft kompetencen
til at beslutte, hvem der sidder i bestyrelsen samt fastsætte
nærmere regler om fondens virksomhed.
Sager og sagsområder overtages efter
reglerne i lov nr. 578 af 24. juni 2005 om de færøske
myndigheders overtagelse af sager og sagsområder
(overtagelsesloven). Det fremgår af lovens § 1, stk. 1,
at loven omfatter samtlige sager og sagsområder, jf. dog
§ 1, stk. 2. Efter § 1, stk. 2, omfatter loven ikke
statsforfatningen, statsborgerskab, Højesteret, udenrigs-,
sikkerheds- og forsvarspolitik samt valuta- og pengepolitik.
Efter § 13 i lov nr. 137 af 23. marts
1948 om Færøernes hjemmestyre (hjemmestyreloven)
forbliver alle gældende bestemmelser på
Færøerne, der ikke strider mod hjemmestyreloven, i
kraft, indtil de ændres eller ophæves af rette
myndighed.
Det fremgår af bemærkningerne til
§ 13, jf. Rigsdagstidende 1947-48, tillæg A, spalte
4602, at der med udtrykket "rette myndighed" er tænkt
på den myndighed, der efter lovens ikrafttræden til
enhver tid har kompetencen til at træffe bestemmelserne for
det pågældende område.
Bestemmelsen i hjemmestyrelovens § 13
finder tilsvarende anvendelse i forhold til sager og
sagsområder, der er omfattet af overtagelsesloven, jf.
overtagelseslovens § 5, stk. 1.
Det fremgår af fondslovens § 1,
stk. 4, nr. 1, at fonde, der er oprettet ved lov, ikke er omfattet
af fondsloven.
Det fremgår ligeledes af § 3, stk.
1, nr. 2, i lov om erhvervsdrivende fonde, at fonde, der er
oprettet ved lov, ikke er omfattet af lov om erhvervsdrivende
fonde.
Investeringsfonden for Færøerne
er således ikke omfattet af fondsloven eller lov om
erhvervsdrivende fonde, da fonden er nedsat ved lov, jf. § 1,
stk. 1, i lov om en investeringsfond for Færøerne
m.v.
3.1.2.
Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
For at følge op på
hensigtserklæringen fra januar 2024 mellem regeringen og
Færøernes landsstyre om overdragelse af
Investeringsfonden for Færøerne ved lov er det
Erhvervsministeriets vurdering, at fonden skal overdrages til de
færøske myndigheder ved ændring af lov om en
investeringsfond for Færøerne m.v. Vedtages
lovforslaget, har de færøske myndigheder herefter
også den lovgivende magt vedrørende fonden, jf.
overtagelseslovens § 3.
Med bestemmelserne i § 2 og § 3,
stk. 3, i lov om en investeringsfond for Færøerne
m.v., som blev indsat ved en lovændring i 1976, har
Færøernes hjemmestyre haft kompetencen til at
beslutte, hvem der sidder i bestyrelsen samt fastsætte
nærmere regler om fondens virksomhed.
Siden 1976 har de færøske
myndigheder derfor i praksis administreret fonden.
Erhvervsministeriet finder det derfor hensigtsmæssigt, at
fonden overdrages til de færøske myndigheder,
således at de færøske myndigheder fremadrettet
har kompetencen til at regulere forhold om fonden og disponere over
aktiverne i fonden. Med en overdragelse har de færøske
myndigheder således det fulde ansvar for fonden, herunder det
økonomiske ansvar.
Det foreslås at indsætte et nyt
§ 1 a i loven, hvoraf det følger, at Investeringsfonden
for Færøerne overdrages til de færøske
myndigheder.
Den foreslåede ordning vil
medføre, at fonden overdrages til de færøske
myndigheder den 1. januar 2025, når loven træder i
kraft. Den gældende lovgivning om fonden vil fortsat finde
anvendelse på Færøerne i overensstemmelse med
overtagelseslovens § 5, stk. 1, jf. hjemmestyrelovens §
13. De færøske myndigheder kan ændre disse
regler, såfremt Lagtinget beslutter sig for dette.
For nærmere om den foreslåede
ordning henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og
bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
En overdragelse af fonden til de
færøske myndigheder repræsenterer et tab for de
offentlige finanser, hvilket vurderes som udgangspunkt at svare til
fondens aktiver på 653 mio. kr. Det vurderes, at tabet
forbundet med overdragelsen af fonden vil medføre et
finansieringsbehov på 93 mio. kr. årligt i 2025-2028,
idet en udgiftsvirkning ved kapitaloverførsler udglattes
over en 7-årig periode i opgørelsen af den
strukturelle saldo. Samlet set vil det medføre et
udgiftsbehov på 372 mio. kr. i alt i FL-perioden 2025-2028
svarende til svækkelsen af den strukturelle offentlige
saldo.
Lovforslaget har ikke
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for kommunerne eller
regionerne.
De syv principper for digitaliseringsklar
lovgivning vurderes at ikke være relevante for
lovforslaget.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra d.
28. juni 2024 til d. 22. august 2024, været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Dansk Erhverv, Dansk Industri og
Færøernes Hjemmestyre.
De færøske myndigheder har
indstillet til, at loven sættes i kraft for
Færøerne.
| | 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Udgiftsbehov på 372 mio. kr. i alt
i FL-perioden 2025-2028. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant omfang også gælder ved implementering
af ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af § 1, stk. 1, i lov
om en investeringsfond for Færøerne m.v., at der
oprettes en investeringsfond for Færøerne. Fondens
midler er tilvejebragt ved statstilskud.
Sager og sagsområder overtages efter
reglerne i lov nr. 578 af 24. juni 2005 om de færøske
myndigheders overtagelse af sager og sagsområder
(overtagelsesloven). Det fremgår af lovens § 1, stk. 1,
at loven omfatter samtlige sager og sagsområder, jf. dog
§ 1, stk. 2. Efter § 1, stk. 2, omfatter loven ikke
statsforfatningen, statsborgerskab, Højesteret, udenrigs-,
sikkerheds- og forsvarspolitik samt valuta- og pengepolitik.
Efter § 13 i lov om
Færøernes hjemmestyre (hjemmestyreloven) forbliver
alle gældende bestemmelser på Færøerne,
der ikke strider mod hjemmestyreloven, i kraft, indtil de
ændres eller ophæves af rette myndighed.
Det fremgår af forarbejderne til §
13, jf. Rigsdagstidende 1947-48, tillæg A, spalte 4602, at
der med udtrykket "rette myndighed" er tænkt på den
myndighed, der efter lovens ikrafttræden til enhver tid har
kompetencen til at træffe bestemmelserne for det
pågældende område.
For en nærmere beskrivelse af
gældende ret henvises til pkt. 2.1.1 i de almindelige
bemærkninger.
Det foreslås at indsætte en ny
§ 1 a i lov om en investeringsfond
for Færøerne m.v. Ifølge den foreslåede
bestemmelse overdrages Investeringsfonden for Færøerne
til de færøske myndigheder.
Forslaget indebærer, at
Investeringsfonden for Færøerne overdrages til de
færøske myndigheder på tidspunktet for lovens
ikrafttræden den 1. januar 2025. Med en overtagelse vil de
færøske myndigheder have det fulde ansvar for fonden,
herunder det økonomiske ansvar. Virkningen af bestemmelsen
er, at fondens midler overgår til de færøske
myndigheder, og at det fra ikrafttrædelsestidspunktet af
loven den 1. januar 2025, jf. lovforslagets § 2, er de
færøske myndigheder, der også har den lovgivende
magt og dermed kompetencen til at regulere alle forhold
vedrørende fonden og dens midler fremadrettet, herunder
hvordan fonden indrettes, hvordan midlerne i fonden skal
udmøntes m.v. Gældende lovgivning om fonden vil
forblive i kraft, indtil de færøske myndigheder
måtte ønske at ændre eller ophæve denne,
jf. overtagelseslovens § 5, stk. 1, jf. hjemmestyrelovens
§ 13.
Til §
2
Det foreslås, at loven skal træde
i kraft den 1. januar 2025.
Bestemmelsen medfører, at loven
træder i kraft den 1. januar 2025, og at Investeringsfonden
for Færøerne overdrages til de færøske
myndigheder på denne dato.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 28 af 29. januar 1964 om en
investeringsfond for Færøerne m.v., som ændret
ved lov nr. 217 af 27. maj 1970, lov nr. 153 af 31. marts 1976,
§ 1 i lov nr. 566 af 16. november 1977, lov nr. 350 af 18.
april 2007 og lov nr. 512 af 27. maj 2013, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. Efter
§ 1 indsættes: »§ 1a.
Fonden overdrages til de færøske
myndigheder.« |
|