Tillægsbetænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 13. december 2024
1. Ændringsforslag
Alternativets medlem af udvalget har
stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DD, SF, LA, M, KF og DF) indstiller lovforslaget
til vedtagelse i den affattelse, hvori
det foreligger efter 2. behandling.
Et mindretal i
udvalget (EL, RV og SIU) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal (ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag. Hvis ændringsforslaget forkastes,
indstiller mindretallet lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved afgivelsen af
tillægsbetænkningen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Alternativet
Alternativet mener, at regeringen
begår en stor fejl ved at fjerne muligheden for ophold som
udsendelseshindret. De menneskelige konsekvenser af forslaget er,
at mennesker potentielt vil kunne sidde for evigt på et
udrejsecenter, på trods af at de medvirker til hjemrejse.
Dette kan Alternativet på ingen måder bakke op om, og
relevante aktører vurderer i øvrigt, at det vil
få færre mennesker til at medvirke til hjemrejse,
når muligheden for ophold som udsendelseshindret fjernes.
Dertil kommer de økonomiske konsekvenser af forslaget, som
efter Alternativets og andres vurdering kommer til at overstige den
besparelse, man ønsker at opnå med lovforslaget. Alt i
alt har forslaget kun negative konsekvenser og ingen positiv effekt
for hverken mennesker, samfund eller økonomi.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(ALT), tiltrådt af et mindretal
(EL, RV og SIU):
1) Nr. 2
affattes således:
»2. § 9 c, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2
Der kan gives opholdstilladelse som udsendelseshindret til en
udlænding, der er meddelt afslag på en ansøgning
om opholdstilladelse efter § 7, hvis
1) udsendelse af
udlændingen, jf. hjemrejselovens § 1, ikke har
været mulig i mindst 30 måneder og
2)
udlændingen har medvirket ved
udsendelsesbestræbelserne, jf. hjemrejselovens § 3, stk.
1, i sammenhængende 30 måneder.««
[Forlængelse af perioden for
samarbejde om udsendelse og forenkling af administrationen af
ordningen]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringerne medfører, at den eksisterende betingelse
efter § 9 stk. 2, nr. 3, om, at opholdstilladelse som
udsendelseshindret kun kan meddeles, hvis udsendelse efter de
foreliggende oplysninger for tiden må anses for
udsigtsløs, erstattes af en
12-månedersforlængelse af den periode, som
udlændingen skal have været i udsendelsesposition og
have medvirket ved udsendelsesbestræbelserne.
Udlændingen vil således skulle have været i
udsendelsesposition og have medvirket ved
udsendelsesbestræbelserne i sammenhængende 30
måneder. Beregningen af, hvor længe udlændingen
har været i udsendelsesposition og har medvirket, skal ske ud
fra tidspunktet for den senest fastsatte udrejsefrist.
Hjemrejsestyrelsen vil tillige skulle have truffet afgørelse
om, at den pågældende har medvirket i en
sammenhængende periode på 30 måneder, før
denne kan blive omfattet af bestemmelsen.
Hvis det ikke
har været muligt at udsende en afvist asylansøger i 30
måneder, på trods af at den pågældende i
perioden har medvirket til udsendelsesbestræbelserne, vil
Hjemrejsestyrelsen således skulle oversende sagen til
Udlændingestyrelsen med henblik på vurdering af, om den
pågældende opfylder de øvrige betingelser for at
blive meddelt opholdstilladelse, og navnlig, om den
pågældende er omfattet af udelukkelsesgrundene i
udlændingelovens § 10. Der er ikke i øvrigt lagt
op til ændring af gældende ret.
Ændringerne medfører herved, at sagsbehandlingen kan
baseres på opslag i Hjemrejsestyrelsens eksisterende
sagsbehandlingssystem, hvor oplysninger om længden af den
pågældendes tid i udsendelsesposition og medvirken
allerede vil fremgå. Dermed vil ordningen kunne administreres
på en mindre omkostningstung måde. Forslaget
indebærer ikke en udvidelse af persongruppen, der er omfattet
af ordningen, i forhold til de gældende regler. Det helt
grundlæggende krav om, at en afvist asylansøger skal
medvirke til udsendelsen igennem en længere periode, vil
således blive bevaret, og samtidig vil reglerne blive langt
enklere at administrere. Derudover ses forslaget at indeholde et
potentiale for større besparelser set i forhold til
regeringens forslag, idet udgifterne til indkvartering ikke
aktualiseres. Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng
med forslaget om ophævelsen af kravet om, at
Hjemrejsestyrelsen skal træffe afgørelser efter
hjemrejselovens § 3 a, jf. § 2, nr. 1, i denne lov.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. oktober
2024 og var til 1. behandling den 24. oktober 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge-
og Integrationsudvalget. Udvalget afgav betænkning den 3.
december 2024. Lovforslaget var til 2. behandling den 10. december
2024, hvor lovforslaget blev delt i tre. Herefter blev
nærværende lovforslag henvist til fornyet behandling i
udvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har, efter at lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1
møde.
Bilag
Efter udvalgets afgivelse af
betænkning er der omdelt 5 bilag på lovforslaget.
Thomas Skriver Jensen (S)
Bjørn Brandenborg (S) Frederik Vad (S) Louise Mehnke (S)
Gunvor Wibroe (S) Malte Larsen (S) Anders Kronborg (S) fmd. Thomas Jensen (S) Hans Andersen
(V) Preben Bang Henriksen (V) Erling Bonnesen (V) Heidi Bank (V)
Mohammad Rona (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda
Høegh-Dam (SIU) Peter Skaarup (DD) Inger Støjberg
(DD) Steffen Larsen (LA) Sandra Elisabeth Skalvig (LA) Brigitte
Klintskov Jerkel (KF) Per Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD)
Mikkel Bjørn (DF) nfmd.
Karsten Hønge (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Mads Olsen
(SF) Søren Søndergaard (EL) Zenia Stampe (RV) Helene
Brydensholt (ALT)
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 24 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |