L 56 B Forslag til lov om ændring af udlændingeloven, hjemrejseloven og integrationsloven.

(Afskaffelse af opholdstilladelse som udsendelseshindret).

Af: Udlændinge- og integrationsminister Kaare Dybvad Bek (S)
Udvalg: Udlændinge- og Integrationsudvalget
Samling: 2024-25
Status: Stadfæstet

Tillægsbetænkning

Afgivet: 13-12-2024

Afgivet: 13-12-2024

Tillægsbetænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 13. december 2024

20241_l56b_tillaegsbetaenkning.pdf
Html-version

Tillægsbetænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 13. december 2024

1. Ændringsforslag

Alternativets medlem af udvalget har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (S, V, DD, SF, LA, M, KF og DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse i den affattelse, hvori det foreligger efter 2. behandling.

Et mindretal i udvalget (EL, RV og SIU) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det stillede ændringsforslag.

Et andet mindretal (ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændringsforslag. Hvis ændringsforslaget forkastes, indstiller mindretallet lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.

Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved afgivelsen af tillægsbetænkningen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i tillægsbetænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i tillægsbetænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Alternativet

Alternativet mener, at regeringen begår en stor fejl ved at fjerne muligheden for ophold som udsendelseshindret. De menneskelige konsekvenser af forslaget er, at mennesker potentielt vil kunne sidde for evigt på et udrejsecenter, på trods af at de medvirker til hjemrejse. Dette kan Alternativet på ingen måder bakke op om, og relevante aktører vurderer i øvrigt, at det vil få færre mennesker til at medvirke til hjemrejse, når muligheden for ophold som udsendelseshindret fjernes. Dertil kommer de økonomiske konsekvenser af forslaget, som efter Alternativets og andres vurdering kommer til at overstige den besparelse, man ønsker at opnå med lovforslaget. Alt i alt har forslaget kun negative konsekvenser og ingen positiv effekt for hverken mennesker, samfund eller økonomi.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af et mindretal (ALT), tiltrådt af et mindretal (EL, RV og SIU):

1) Nr. 2 affattes således:

»2. § 9 c, stk. 2, affattes således:

»Stk. 2 Der kan gives opholdstilladelse som udsendelseshindret til en udlænding, der er meddelt afslag på en ansøgning om opholdstilladelse efter § 7, hvis

1) udsendelse af udlændingen, jf. hjemrejselovens § 1, ikke har været mulig i mindst 30 måneder og

2) udlændingen har medvirket ved udsendelsesbestræbelserne, jf. hjemrejselovens § 3, stk. 1, i sammenhængende 30 måneder.««

[Forlængelse af perioden for samarbejde om udsendelse og forenkling af administrationen af ordningen]

Bemærkninger

Til nr. 1

Ændringerne medfører, at den eksisterende betingelse efter § 9 stk. 2, nr. 3, om, at opholdstilladelse som udsendelseshindret kun kan meddeles, hvis udsendelse efter de foreliggende oplysninger for tiden må anses for udsigtsløs, erstattes af en 12-månedersforlængelse af den periode, som udlændingen skal have været i udsendelsesposition og have medvirket ved udsendelsesbestræbelserne.

Udlændingen vil således skulle have været i udsendelsesposition og have medvirket ved udsendelsesbestræbelserne i sammenhængende 30 måneder. Beregningen af, hvor længe udlændingen har været i udsendelsesposition og har medvirket, skal ske ud fra tidspunktet for den senest fastsatte udrejsefrist. Hjemrejsestyrelsen vil tillige skulle have truffet afgørelse om, at den pågældende har medvirket i en sammenhængende periode på 30 måneder, før denne kan blive omfattet af bestemmelsen.

Hvis det ikke har været muligt at udsende en afvist asylansøger i 30 måneder, på trods af at den pågældende i perioden har medvirket til udsendelsesbestræbelserne, vil Hjemrejsestyrelsen således skulle oversende sagen til Udlændingestyrelsen med henblik på vurdering af, om den pågældende opfylder de øvrige betingelser for at blive meddelt opholdstilladelse, og navnlig, om den pågældende er omfattet af udelukkelsesgrundene i udlændingelovens § 10. Der er ikke i øvrigt lagt op til ændring af gældende ret.

Ændringerne medfører herved, at sagsbehandlingen kan baseres på opslag i Hjemrejsestyrelsens eksisterende sagsbehandlingssystem, hvor oplysninger om længden af den pågældendes tid i udsendelsesposition og medvirken allerede vil fremgå. Dermed vil ordningen kunne administreres på en mindre omkostningstung måde. Forslaget indebærer ikke en udvidelse af persongruppen, der er omfattet af ordningen, i forhold til de gældende regler. Det helt grundlæggende krav om, at en afvist asylansøger skal medvirke til udsendelsen igennem en længere periode, vil således blive bevaret, og samtidig vil reglerne blive langt enklere at administrere. Derudover ses forslaget at indeholde et potentiale for større besparelser set i forhold til regeringens forslag, idet udgifterne til indkvartering ikke aktualiseres. Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med forslaget om ophævelsen af kravet om, at Hjemrejsestyrelsen skal træffe afgørelser efter hjemrejselovens § 3 a, jf. § 2, nr. 1, i denne lov.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 10. oktober 2024 og var til 1. behandling den 24. oktober 2024. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og Integrationsudvalget. Udvalget afgav betænkning den 3. december 2024. Lovforslaget var til 2. behandling den 10. december 2024, hvor lovforslaget blev delt i tre. Herefter blev nærværende lovforslag henvist til fornyet behandling i udvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har, efter at lovforslaget blev henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.

Bilag

Efter udvalgets afgivelse af betænkning er der omdelt 5 bilag på lovforslaget.

Thomas Skriver Jensen (S) Bjørn Brandenborg (S) Frederik Vad (S) Louise Mehnke (S) Gunvor Wibroe (S) Malte Larsen (S) Anders Kronborg (S) fmd. Thomas Jensen (S) Hans Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Erling Bonnesen (V) Heidi Bank (V) Mohammad Rona (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Peter Skaarup (DD) Inger Støjberg (DD) Steffen Larsen (LA) Sandra Elisabeth Skalvig (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Per Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Mikkel Bjørn (DF) nfmd. Karsten Hønge (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Mads Olsen (SF) Søren Søndergaard (EL) Zenia Stampe (RV) Helene Brydensholt (ALT)

Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)24
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)15
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)13
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Dansk Folkeparti (DF)7
Radikale Venstre (RV)6
Alternativet (ALT)5
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)6