L 54 Forslag til lov om handel med brugte genstande samt pantelånervirksomhed.

Af: Justitsminister Peter Hummelgaard (S)
Udvalg: Retsudvalget
Samling: 2024-25
Status: Stadfæstet

Ændringsforslag til 2. behandling

Afgivet: 26-11-2024

Afgivet: 26-11-2024

Ændringsforslag nr. 1 af stillet den 26.11.2024 uden for betænkningen

20241_l54_aendringsforslag_beh22944428.pdf
Html-version

Ændringsforslag stillet den 26. november 2024 uden for betænkningen

Til § 1

Af justitsministeren

1) I stk. 3 indsættes efter »kapitel 3«: »og 5«.

[Udvidelse af bemyndigelsesbestemmelse]

Bemærkninger

Til nr. 1

Det foreslås, at ordene »og 5« indsættes efter »kapitel 3« i det foreslåede § 1, stk. 3. Ændringsforslaget indebærer, at justitsministeren kan fastsætte regler om, at også lovforslagets kapitel 5 helt eller delvis skal gælde for anden erhvervsvirksomhed ved handel med eller køb af brugte genstande end den, der efter § 1, stk. 1, omfattes af loven, og for auktionsholderes virksomhed vedrørende salg af brugte genstande. Der er tale om en indholdsmæssig ændring.

Lovforslagets kapitel 5 består alene af en bemyndigelsesbestemmelse i § 13. Af denne bestemmelse fremgår det, at justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om udøvelse af virksomhed i henhold til loven. I lovbemærkningerne forudsættes det, at der med hjemmel i bestemmelsen fastsættes regler om, at bevillingshavere skal kræve, at den, der vil indgå aftale om salg af en genstand, hvis værdi overstiger et nærmere bestemt beløb, skal legitimere sig med MitID eller gyldig billedlegitimation.

Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med, at bemyndigelsesbestemmelsen i § 1, stk. 3, forudsættes udnyttet på samme måde som hidtil til bl.a. at fastsætte, at lovforslagets kapitel 3 om tilsyn m.v. også finder anvendelse på selvstændig erhvervsvirksomhed, der ikke er omfattet af lovens anvendelsesområde, jf. § 1, stk. 1, for så vidt angår sådanne erhvervsdrivendes handel med eller køb af visse brugte genstande. Det drejer sig om bl.a. cykler og cykeldele, dele af motorkøretøjer, guld- og sølvvarer, smykker, ure, møbler, musikinstrumenter, elektroniske apparater og tilbehør hertil.

Det fremgår af punkt 3.7.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at forpligtelsen til at afkræve kunder legitimation er helt afgørende i forhold til at hindre salg af stjålne genstande, hvorfor der fortsat bør påhvile handlende med brugte genstande en sådan pligt. Det bemærkes, at hovedparten af de genstande, som bemyndigelsen i § 1, stk. 3, forudsættes anvendt på, efter gældende regler er omfattet af en forpligtelse til at afkræve kunder legitimation.

Hensigten med lovforslaget har ikke været, at erhvervsvirksomhed som omhandlet i det foreslåede § 1, stk. 3, ikke skal omfattes af regler om legitimationspligt på linje med erhvervsvirksomhed omfattet af lovforslagets § 1, stk. 1, da det vil svække formålet om at hindre videresalg af bl.a. stjålne genstande. Det var således utilsigtet, at »og 5« ikke er medtaget i lovforslagets § 1, stk. 3.