Ændringsforslag stillet den 26.
november 2024 uden for betænkningen
Til § 1
Af justitsministeren
1) I
stk. 3 indsættes efter
»kapitel 3«: »og 5«.
[Udvidelse af
bemyndigelsesbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at ordene »og
5« indsættes efter »kapitel 3« i det
foreslåede § 1, stk. 3. Ændringsforslaget
indebærer, at justitsministeren kan fastsætte regler
om, at også lovforslagets kapitel 5 helt eller delvis skal
gælde for anden erhvervsvirksomhed ved handel med eller
køb af brugte genstande end den, der efter § 1, stk. 1,
omfattes af loven, og for auktionsholderes virksomhed
vedrørende salg af brugte genstande. Der er tale om en
indholdsmæssig ændring.
Lovforslagets kapitel 5 består alene
af en bemyndigelsesbestemmelse i § 13. Af denne bestemmelse
fremgår det, at justitsministeren kan fastsætte
nærmere regler om udøvelse af virksomhed i henhold til
loven. I lovbemærkningerne forudsættes det, at der med
hjemmel i bestemmelsen fastsættes regler om, at
bevillingshavere skal kræve, at den, der vil indgå
aftale om salg af en genstand, hvis værdi overstiger et
nærmere bestemt beløb, skal legitimere sig med MitID
eller gyldig billedlegitimation.
Ændringsforslaget skal ses i
sammenhæng med, at bemyndigelsesbestemmelsen i § 1, stk.
3, forudsættes udnyttet på samme måde som hidtil
til bl.a. at fastsætte, at lovforslagets kapitel 3 om tilsyn
m.v. også finder anvendelse på selvstændig
erhvervsvirksomhed, der ikke er omfattet af lovens
anvendelsesområde, jf. § 1, stk. 1, for så vidt
angår sådanne erhvervsdrivendes handel med eller
køb af visse brugte genstande. Det drejer sig om bl.a.
cykler og cykeldele, dele af motorkøretøjer, guld- og
sølvvarer, smykker, ure, møbler, musikinstrumenter,
elektroniske apparater og tilbehør hertil.
Det fremgår af punkt 3.7.2.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger, at forpligtelsen til
at afkræve kunder legitimation er helt afgørende i
forhold til at hindre salg af stjålne genstande, hvorfor der
fortsat bør påhvile handlende med brugte genstande en
sådan pligt. Det bemærkes, at hovedparten af de
genstande, som bemyndigelsen i § 1, stk. 3, forudsættes
anvendt på, efter gældende regler er omfattet af en
forpligtelse til at afkræve kunder legitimation.
Hensigten med lovforslaget har ikke
været, at erhvervsvirksomhed som omhandlet i det
foreslåede § 1, stk. 3, ikke skal omfattes af regler om
legitimationspligt på linje med erhvervsvirksomhed omfattet
af lovforslagets § 1, stk. 1, da det vil svække
formålet om at hindre videresalg af bl.a. stjålne
genstande. Det var således utilsigtet, at »og 5«
ikke er medtaget i lovforslagets § 1, stk. 3.