Fremsat den 3. oktober 2024 af kulturministeren (Christina Egelund,
fg.)
Forslag
til
Lov om Nimbi GameLab - Danmarks Institut for
Spiludvikling
Kapitel 1
Formål og
opgaver
§ 1.
Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling er et
uafhængigt institut, som har til formål at fremme
udviklingen af danske digitale spil, særligt med fokus
på de kunstneriske og kulturelle kvaliteter, og
understøtte bedre rammevilkår for den danske
spilbranche.
§ 2.
Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling har
følgende opgaver:
1) Yde tilskud
til udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil,
herunder med fokus på digitale spil med kunstneriske og
kulturelle kvaliteter.
2)
Understøtte promovering af og udbrede kendskabet til danske
digitale spil i Danmark og internationalt.
3)
Understøtte talentudvikling relateret til danske digitale
spil gennem f.eks. uddannelses- og branchepartnerskaber.
4) Skabe viden
og overblik gennem dataindsamling og analyser om danske digitale
spil og spilbranchens tilstand.
5) Formidle
viden om danske digitale spil til offentligheden på en
tilgængelig og relevant måde.
Stk. 2.
Kulturministeren kan fastsætte yderligere opgaver inden for
lovens anvendelsesområde.
Kapitel 2
Rammer og
økonomi
§ 3.
Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling er en
selvejende institution.
Stk. 2. Staten
yder et årligt tilskud til drift af instituttet.
Stk. 3.
Kulturministeren kan fastsætte hvor stor en andel af tilskud
til drift af instituttet, der skal anvendes til tilskud og
støtte.
§ 4.
Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling kan ud over
sine opgaver efter § 2 modtage yderligere indtægter ved
rekvirerede opgaver, som falder inden for instituttets formål
efter § 1 og er forenelige med varetagelsen af instituttets
øvrige opgaver.
Stk. 2.
Instituttet kan modtage yderligere indtægter under
hensyntagen til sin uafhængighed, herunder gaver fra fonde,
indtjening ved udgivelser, deltagerbetaling ved konferencer m.v.
Indtægter skal anvendes til opfyldelse af instituttets
formål efter § 1.
Stk. 3.
Indtægter fra rekvirerede opgaver, jf. stk. 1, skal
være regnskabsmæssigt adskilt fra instituttets opgaver,
jf. § 2.
Kapitel 3
Bestyrelse og
direktør
§ 5.
Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling ledes af en
bestyrelse på fem medlemmer, som alle udpeges af
kulturministeren. Kulturministeren udpeger blandt disse en
bestyrelsesleder.
Stk. 2.
Bestyrelsesmedlemmerne beskikkes for en 4-årig periode.
Bestyrelsen beskikkes forskudt, således at to henholdsvis tre
af medlemmerne beskikkes hvert andet år. Et bestyrelsesmedlem
kan genbeskikkes for én periode.
Stk. 3.
Udtræder et medlem af bestyrelsen inden udløbet af sin
beskikkelsesperiode, udpeges et nyt medlem for den resterende del
af perioden.
Stk. 4. Ved
udpegning af bestyrelsesmedlemmer lægges der vægt
på, at mindst tre af bestyrelsens medlemmer har en
særlig indsigt i spilbranchen. Bestyrelsen skal besidde
kompetencer inden for ledelse, økonomi, uddannelse, dansk og
international kulturpolitik, markedsføring samt viden om
digitale spil.
Stk. 5.
Bestyrelsen skal udarbejde instituttets vedtægter, som skal
godkendes af Kulturministeriet. Ændring af vedtægterne
skal godkendes af Kulturministeriet.
Stk. 6.
Bestyrelsen kan nedsætte et eksternt panel, der kan
bistå instituttets vurdering af ansøgninger om tilskud
til udvikling og produktion af danske digitale spil, jf. dog stk.
7.
Stk. 7.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om det
eksterne panel, herunder om panelets sammensætning.
§ 6.
Bestyrelsen ansætter en direktør for Nimbi GameLab -
Danmarks Institut for Spiludvikling.
Stk. 2.
Direktøren varetager ansvaret for den daglige ledelse og
drift af instituttet i overensstemmelse med instituttets
vedtægter og bestyrelsens instruktioner.
Stk. 3.
Direktøren ansætter instituttets øvrige
personale.
Kapitel 4
Administration
§ 7.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler for
uddeling af tilskud til udvikling, produktion og formidling af
danske digitale spil samt støtte til spilfremme, herunder
kriterier for at opnå tilskud og støtte,
ansøgningsform, tidsfrister, vilkår for tilskud og
støtte, beregningsgrundlag, forudbetaling, modtagerkreds og
udbetaling af tilskud og støtte.
§ 8.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler for
tilbagebetaling af tilskud, støtte og renter, dokumentation,
regnskab, revision og rapportering, samt tilsyn og kontrol i
forhold til uddeling af tilskud og støtte.
§ 9.
Kulturministeren kan fastsætte regler om, at skriftlig
kommunikation skal foregå digitalt. Der kan herunder
fastsættes regler om anvendelse af bestemte it-systemer,
særlige digitale formater og digital signatur eller
lignende.
Kapitel 5
Nedlæggelse
§
10. Nedlægges Nimbi GameLab - Danmarks Institut for
Spiludvikling, overgår dets nettoformue til staten eller til
et formål, der godkendes af kulturministeren.
Kapitel 6
Ikrafttræden
§
11. Loven træder i kraft den 1. januar 2025.
Kapitel 7
Territorialbestemmelse
§
12. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Baggrund
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Formål og opgaver
3.1.1. Gældende ret
3.1.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
3.2. Rammer og økonomi
3.2.1. Gældende ret
3.2.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
3.3. Bestyrelse og direktør
3.3.1. Gældende ret
3.3.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
3.4. Administration
3.4.1. Gældende ret
3.4.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser
for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at fastsætte regler om
Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling. Med
lovforslaget foreslås det, at der fastsættes
bestemmelser om instituttets formål, opgaver, rammer,
økonomi, bestyrelse, direktør samt administration.
Desuden foreslås det, at der fastsættes bestemmelser om
nedlæggelse af instituttet og ikrafttræden af
loven.
På finansloven for 2024 er optaget tekstanmærkning
nr. 248, hvor kulturministeren blev bemyndiget til at etablere en
offentlig selvejende institution med et formål om at yde
tilskud til udvikling, produktion og formidling af danske digitale
spil og understøtte bedre rammevilkår for den danske
spilbranche gennem eksportfremstød, talentudvikling,
promovering, dataindsamling og analyser m.v.
På den baggrund er Nimbi GameLab - Danmarks Institut for
Spiludvikling er etableret som et uafhængigt institut, der
skal yde tilskud til udvikling, produktion og formidling af danske
digitale spil og understøtte bedre rammevilkår for den
danske spilbranche.
Instituttet er etableret ud fra et ønske fra både
spilbranchen og politisk hold om at samle og styrke området
for digitale spil gennem etablering af en selvejende institution
med formål om at fremme og understøtte udviklingen af
danske digitale spil.
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne),
Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance,
Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti,
Alternativet og Nye Borgerlige afsatte på finansloven for
2024 5,2 mio. kr. i 2024, 7,8 mio. kr. i 2025, 10,4 mio. kr. i 2026
og 10,4 mio. kr. i 2027. Samlet set 33,8 mio. kr. i perioden
2024-2027 (2023-pl). Midlerne skal gå til etablering og drift
af Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling, og kan
også gå til tilskud og støtte inden for
instituttets formål, jf. § 1, og instituttets opgaver,
jf. § 2.
2. Baggrund
Af Filmaftalen 2024-2027 indgået af regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk
Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale
Venstre, Danske Folkeparti og Alternativet fremgår det, at
tilskudsforvaltningen af Spilordningen, der i dag administreres af
Det Danske Filminstitut, overtages af Nimbi GameLab - Danmarks
Institut for Spiludvikling. Der er afsat 15,0 mio. kr. årligt
til Spilordningen i perioden 2024-2027. Spilordningen forvaltes af
Det Danske Filminstitut indtil udgangen af 2024. Spilordningen er
etableret i 2007 i henhold til Filmaftale 2007-2010 som en
støtteordning rettet mod udvikling af digitale spil egnet
for børn, og med formål om at understøtte
talentudvikling og innovation i den danske spilbranche. I
medfør af Spilordningen støtter Det Danske
Filminstitut for nuværende tilskud til udvikling, produktion
og formidling af digitale spil samt støtte til
spilfremme.
Intentionen med at etablere Nimbi GameLab - Danmarks Institut
for Spiludvikling og overflytte Spilordningen fra Det Danske
Filminstitut er overordnet at samle området for digitale spil
under én selvejende institution, hvor digitale spil er et
selvstændigt fokus. Digitale spil er en vigtig del af vores
kulturliv, og den danske spilbranche har vist gode eksempler
på, hvordan kultur, leg, læring og den gode
fortælling kan kombineres med innovation, avanceret teknologi
og ansvarlige designs. Ønsket er derfor at styrke den danske
spilbranche i forhold til udvikling, produktion og formidling af
danske digitale spil med fokus på ansvarlighed, kreativitet
og dansk kulturproduktion. Samtidig forventes instituttet at kunne
understøtte bedre rammevilkår for den danske
spilbranche. Digitale spil er kultur, og en styrkelse af
området for digitale spil er derfor også med til at
styrke kulturlivet i almindelighed.
Digitale spil har udviklet sig til at være en central del
af danskernes kulturforbrug. Digitale spil er et
kulturbærende medie, der indeholder kulturelle kvaliteter til
bl.a. leg og læring. Samtidig giver de digitale spil en anden
grad af interaktivitet og medskabelse, som kan øge
kreativiteten hos brugeren på en anden måde end film og
tv.
Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling skal bidrage
til at fortsætte den positive omsætnings- og
eksportudvikling, som den danske spilbranche har været
på igennem en årrække. I relation hertil vil
instituttet få til opgave at støtte danske
spilvirksomheder, der producerer digitale spil af høj
kvalitet og med fokus på ansvarlighed.
Den danske spilbranche har tidligere demonstreret, at kulturel
kvalitet og ansvarlighed kan gå hånd i hånd med
kommerciel succes på det globale marked. Instituttet skal
medvirke til at fremme vilkårene for den fortsatte udvikling
på området. Danske digitale spil af høj kvalitet
kan desuden bruges til undervisning og som formidling af
forskellige emner til børn og unge.
Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling har
således overordnet til formål at fremme udviklingen af
danske digitale spil og understøtte bedre rammevilkår
for den danske spilbranche.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Formål og opgaver
3.1.1. Gældende ret
Det følger af lov om film (herefter filmloven), jf.
§ 1, stk. 1, at lovens formål er at fremme filmkunst,
filmkultur og biografkultur i Danmark. Dertil fremgår det af
stk. 2, at ved film forstås i denne lov levende billeder af
enhver art uanset optagelses- og forevisningsform, herunder
fotografiske film og videogrammer, bortset fra tv-udsendelser. Det
Danske Filminstitut har jf. § 2, stk. 1, nr. 1 til opgave at
yde økonomisk støtte til udvikling,
manuskriptudarbejdelse, produktion, lancering og forevisning af
danske film og at sikre distribution af danske film. Bestemmelserne
udgør hjemmelsgrundlag til Det Danske Filminstituts
udbetaling af tilskud og støtte herunder fra Spilordningen.
Det er i medfør af Filmaftalen 2024-2027 aftalt, at
Spilordningen overtages af Nimbi GameLab - Danmarks Institut for
Spiludvikling.
På finansloven for 2024 er optaget tekstanmærkning
nr. 248, hvor kulturministeren er bemyndiget til at stifte en
offentlig selvejende institution med det formål at yde
tilskud til udvikling, produktion og formidling af danske digitale
spil og understøtte bedre rammevilkår for den danske
spilbranche. Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling er
etableret som følge af tekstanmærkningen, og
tekstanmærkningen udgør hjemmelsgrundlaget for
instituttet i 2024.
3.1.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling er etableret
i 2024 i medfør af tekstanmærkningen. For at kunne
videreføre Nimbi GameLab - Danmarks Institut for
Spiludvikling efter 2024 er der behov for et nyt hjemmelsgrundlag,
da det nuværende hjemmelsgrundlag i medfør af
tekstanmærkningen udløber med finansloven for 2024 ved
udgangen af 2024. Med lovforslaget etableres et varigt lovgrundlag
for Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling.
Med lovforslaget foreslås det, at der fastsættes
bestemmelser, som beskriver formålet med instituttets
arbejde. Det er hensigten med formålsbestemmelsen at
tydeliggøre, hvad instituttets formål er, nemlig at
fremme udviklingen af danske digitale spil, særligt med fokus
på de kunstneriske og kulturelle kvaliteter, og
understøtte bedre rammevilkår for den danske
spilbranche.
Med lovforslaget foreslås det også, at der
fastsættes bestemmelser om, hvilke opgaver instituttet skal
løfte. Den foreslåede bestemmelse om instituttets
opgaver er detaljeret beskrevet for at tydeliggøre, hvilke
opgaver som vil være centrale for instituttet at løse
med henblik på at opfylde formålet og realisere de
forventninger til instituttet, der er givet udtryk for fra politisk
side. Derudover foreslås det, at kulturministeren kan
fastsætte yderligere opgaver for instituttet inden for lovens
anvendelsesområde.
3.2. Rammer og
økonomi
3.2.1. Gældende ret
På finansloven for 2024 er optaget tekstanmærkning
nr. 248, hvor kulturministeren blev bemyndiget til at stifte en
offentlig selvejende institution, hvorefter Nimbi GameLab -
Danmarks Institut for Spiludvikling blev etableret.
På finansloven for 2024 er der afsat 5,2 mio. kr. i 2024,
7,8 mio. kr. i 2025, 10,4 mio. kr. i 2026 og 10,4 mio. kr. i 2027.
Samlet set 33,8 mio. kr. i perioden 2024-2027 (2023-pl) til
etablering og drift af Nimbi GameLab - Danmarks Institut for
Spiludvikling. Denne bevilling skal finansiere
eksportfremstød, talentudvikling, promovering,
dataindsamling og analyser. Bevillingen skal også sikre den
løbende drift af instituttets grundlæggende
funktioner, dvs. husleje, administration, formidling, kommunikation
m.v. Det må forventes, at instituttet særligt i
opbygningsfasen inddrager viden og kompetencer fra eksterne med
relevans for spilområdet. Der kan anvendes driftsmidler
hertil. Der tilføres yderligere 15,0 mio. kr. årligt i
perioden 2025-2027 fra Det Danske Filminstitut i medfør af
Spilordningen. Midlerne skal anvendes til at yde tilskud til
udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil samt
støtte til spilfremme.
Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling er som
modtager af driftstilskud fra Kulturministeriet omfattet af lov om
økonomiske og administrative forhold for modtagere af
driftstilskud fra Kulturministeriet, jf. § 1, stk. 1, i lov
nr. 1531 af 21. december 2010 om økonomiske og
administrative forhold for modtagere af driftstilskud fra
Kulturministeriet (herefter driftstilskudsloven).
Driftstilskudslovens § 3 fastsætter bl.a. krav til
selvejende institutioners vedtægter.
Det følger af rigsrevisorloven, at Rigsrevisionens
revision, jf. § 2, stk. 1, nr. 2, omfatter henholdsvis
regnskaber for institutioner, foreninger, fonde m.v., hvis udgifter
eller regnskabsmæssige underskud dækkes ved
statstilskud eller ved bidrag, afgift eller anden indtægt i
henhold til lov. Derudover følger af § 2, stk. 1, nr.
3, at Rigsrevisionens revision omfatter regnskaber for
selvstændige forvaltningssubjekter, der er oprettet ved lov.
Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling er derfor
omfattet af rigsrevisorloven, jf. § 2, stk. 1, nr. 2. og
3.
Der findes i dag ikke regler om, at instituttets bestyrelse og
direktør skal sikre regnskabsmæssig adskillelse.
3.2.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Med lovforslaget etableres et varigt lovgrundlag for Nimbi
GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling som selvejende
institution med et årligt statsligt tilskud. Tilskuddet ydes
til instituttets drift, og kulturministeren kan fastsætte
hvor stor en andel af driftstilskuddet, der skal anvendes som
tilskud til udvikling, produktion og formidling af danske digitale
spil samt støtte til spilfremme. Det forudsættes dog,
at tilskud ydes i henhold til gældende konkurrence- og
statsstøtteregler.
Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling er etableret
som en selvejende institution i 2024, og med lovforslaget
videreføres det, at Nimbi GameLab - Danmarks Institut for
Spiludvikling er en selvejende institution.
Det foreslås med forslaget til lov om Nimbi GameLab -
Danmarks Institut for Spiludvikling, at staten yder et årligt
tilskud til drift af instituttet.
Af aftalegrundlaget for finansloven 2024 fremgår, at
tilskuddet skal finansiere instituttets opgave med at
understøtte udviklingen af danske digitale spil og skabe
bedre rammevilkår for den danske spilbranche. Bevillingen
skal finansiere eksportfremstød, talentudvikling,
promovering, dataindsamling og analyser m.v.
Det foreslås med lovforslaget, at bevillingen også
kan anvendes til tilskud og støtte inden for instituttets
formål, jf. § 1, og instituttets opgaver, jf. § 2.
Bevillingen skal også sikre den løbende drift af
instituttets grundlæggende funktioner, dvs. husleje,
administration, formidling, kommunikation m.v. Instituttet kan
anvende driftsmidler til at inddrage eksisterende viden og
kompetencer fra eksterne med relevans for spilområdet.
Desuden foreslås det i lovforslaget, at instituttet ud
over sine opgaver, som beskrevet i lovforslagets § 2, vil
kunne modtage yderligere indtægter ved rekvirerede opgaver,
der falder inden for instituttets formål. Desuden
foreslås det i lovforslaget, at instituttet kan modtage
yderligere indtægter, herunder gaver fra fonde, indtjening
ved udgivelser, deltagerbetaling ved konferencer m.v.
Med instituttets mulighed for at opnå yderligere
finansiering end de til enhver tid ydede tilskud fra
Kulturministeriet bliver der givet mulighed for en bredere
udnyttelse af instituttets kompetencer og viden.
For at sikre, at der ikke sker krydssubsidiering, vil
instituttets bestyrelse og direktør, jf. lovforslagets
§ 4, stk. 3, skulle sikre klar adskillelse både
regnskabsmæssigt og i praksis af eventuelle rekvirerede
opgaver, der ydes mod betaling, fra instituttets opgaver, der er
beskrevet i lovforslagets § 2.
3.3. Bestyrelse og direktør
3.3.1. Gældende ret
På finansloven for 2024 er optaget tekstanmærkning
nr. 248, hvor det i forhold til bestyrelse af instituttet blev
fastsat, at kulturministeren udpeger en bestyrelse på fem
medlemmer (inklusive bestyrelsesleder), der har det overordnede
ansvar for instituttet og dets virke. Bestyrelsesmedlemmerne
beskikkes for en 4-årig periode. Ved den første
beskikkelse af bestyrelsen udgør perioden dog alene to
år for to af medlemmerne. Genbeskikkelse kan finde sted for
én periode. Udtræder et medlem af bestyrelsen inden
udløbet af sin beskikkelsesperiode, beskikkes et nyt medlem
for den resterende del af perioden.
Det er yderligere fastsat i tekstanmærkningen, at
bestyrelsen udarbejder instituttets vedtægter, som godkendes
af kulturministeren. Instituttets daglige ledelse varetages af en
direktør. Bestyrelsen ansætter og afskediger
instituttets direktør. Direktøren har ansvaret for
den daglige drift i overensstemmelse med instituttets
vedtægter og bestyrelsens instruktioner. Direktøren
ansætter og afskediger instituttets øvrige personale i
overensstemmelse med statens løn- og personaleregler.
Bestemmelser for bestyrelsen og den daglige ledelse i selvejende
institutioner i øvrigt er fastsat i driftstilskudsloven
§ 4. Herunder bemærkes det, at det også
følger af driftstilskudsloven § 3, hvilke bestemmelser
der som minimum skal være indeholdt i selvejende
institutioners vedtægter.
Det følger af driftstilskudsloven § 3, stk. 2, at
hvis vedtægterne for en selvejende institution ikke er
godkendt i henhold til anden lovgivning, skal den offentlige
hovedtilskudsyder godkende vedtægterne.
3.3.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Med lovforslaget forslås det, at instituttet ledes af en
bestyrelse, herunder en bestyrelsesleder, som udpeges af
kulturministeren for en 4-årig periode. Bestyrelsen er
ansvarlig for ansættelse af direktør, som varetager
den daglige ledelse og drift af instituttet, herunder
ansættelse af instituttets øvrige personale.
Det foreslås med lovforslaget, at der skal lægges
vægt på, at mindst tre af bestyrelsesmedlemmerne skal
have en særlig indsigt i spilbranchen, og det er
præciseret, hvilke kompetencer bestyrelsen herudover vil
skulle besidde.
Bestyrelsens kompetencer foreslås fremhævet i loven,
da de vurderes centrale for opfyldelse af instituttets formål
og de forventninger, der er til instituttet fra politisk hold.
Bestyrelsen foreslås at få hjemmel til at
nedsætte et eksternt panel, der kan bistå instituttets
vurdering af ansøgninger om tilskud til udvikling og
produktion af danske digitale spil. Det foreslås, at
kulturministeren bemyndiges til at kunne fastsætte
nærmere regler om det eksterne panel, der vil kunne
bistå instituttets vurdering af ansøgninger om tilskud
til udvikling og produktion af danske digitale spil. Det eksterne
panel kan nedsættes af bestyrelsen. Nedsættelse af et
eksternt panel foreslås for at understøtte
løbende udskiftning og faglighed inden for digitale spil i
forbindelse med vurderingen af ansøgninger.
For så vidt angår stk. 4 i tekstanmærkning nr.
248 på finansloven 2024 foreslås det i lovforslaget at
ændre formuleringen til, at det er Kulturministeriet frem for
kulturministeren, der godkender instituttets vedtægter. Dette
er i tråd med aftalegrundlagets formulering, ligesom det
følger af driftstilskudslovens § 3, stk. 2, at hvis
vedtægterne for en selvejende institution ikke er godkendt i
henhold til anden lovgivning, skal den offentlige hovedtilskudsyder
godkende vedtægterne.
Hvilke bestemmelser, der som minimum skal være indeholdt i
vedtægter for selvejende institutioner, følger af
§ 3 i driftstilskudsloven.
3.4. Administration
3.4.1. Gældende ret
På finansloven for 2024 er optaget tekstanmærkning
nr. 248, hvor kulturministeren bemyndiges til at kunne delegere
forvaltningen af tilskuddet til udvikling, produktion og formidling
af danske digitale spil, herunder afgørelses-, tilsyns- og
kontrolkompetence, til instituttet.
Kulturministeren bemyndiges derudover til at kunne
fastsætte nærmere regler for uddeling af tilskud til
udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil,
herunder at fastsætte nærmere bestemmelser om kriterier
for at opnå tilskud, ansøgningsform, vilkår for
tilskud, modtagerkreds, udbetaling af tilskud, tilbagebetaling af
tilskud og renter, dokumentation, regnskab, revision og
rapportering, samt tilsyn og kontrol.
Efter almindelige uskrevne forvaltningsretlige principper kan
borgere som udgangspunkt rette henvendelse til forvaltningen i den
form, de selv ønsker, forudsat at forvaltningen teknisk er i
stand til at modtage henvendelser i denne form. Kulturministeren
kan fastsætte regler om digital kommunikation, herunder om
anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater
og digital signatur eller lignende.
Instituttets afgørelser kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.
Hjemmel til udbetaling af støtte til digitale spil i regi
af Spilordningen følger af filmloven. Det følger af
§ 1, stk. 1, at lovens formål er at fremme filmkunst,
filmkultur og biografkultur i Danmark. Dertil fremgår det,
jf. stk. 2, at ved film forstås i denne lov levende billeder
af enhver art uanset optagelses- og forevisningsform, herunder
fotografiske film og videogrammer, bortset fra tv-udsendelser. Af
§ 2, stk. 1, nr. 1 fremgår det, at Det Danske
Filminstitut har til opgave at yde økonomisk støtte
til udvikling, manuskriptudarbejdelse, produktion, lancering og
forevisning af danske film og at sikre distribution af danske
film.
3.4.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det foreslås med lovforslaget at videreføre de
materielle bestemmelser, dog med den ændring, at
kulturministeren også bemyndiges til at kunne fastsætte
regler om beregningsgrundlag og forudbetaling i forhold til
uddeling af tilskud samt regler for støtte til spilfremme.
Ændringen er begrundet i administrative hensyn i forhold til
tilskuds- og støtteadministration.
Det foreslås, at kulturministeren kan fastsætte
regler om, at skriftlig kommunikation skal foregå digitalt.
Der kan herunder fastsættes regler om anvendelse af bestemte
it-systemer, særlige digitale formater og digital signatur
eller lignende.
Kulturministeriet vurderer, at overflytningen af Spilordningen
fra Det Danske Filminstitut til Nimbi GameLab - Danmarks Institut
for Spiludvikling bidrager positivt til at samle området for
digitale spil under én selvejende institution.
Ved at give hjemmel til, at instituttet kan yde tilskud til
udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil samt
støtte til spilfremme gennem Spilordningen i denne lov, vil
der fremadrettet være mere klarhed om retstilstanden, da den
tidligere hjemmel til udbetaling af tilskud og støtte til
danske digitale spil har beroet på en bred fortolkning af
begrebet »levende billeder af enhver art«, jf.
filmloven § 1, stk. 2.
Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling kan
også yde tilskud til digitale spil gennem andre tilskuds- og
støtteordninger inden for instituttets formål, jf.
lovforslagets § 1, og instituttets opgaver, jf. lovforslagets
§ 2. Der differentieres endvidere mellem henholdsvis tilskud
til udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil og
støtte til spilfremme, som begge indgår i
Spilordningen.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Der er på finansloven for 2024 fastsat et statsligt
tilskud til Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling
på 5,2 mio. kr. i 2024, 7,8 mio. kr. i 2025, 10,4 mio. kr. i
2026 og 10,4 mio. kr. i 2027, samlet set 33,8 mio. kr. i perioden
2024-2027 (2023-pl) på § 21.11.23.24 om Institut for
dansk spiludvikling.
Lovforslaget forventes derudover ikke at have økonomiske
konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for staten, kommuner
eller regioner.
Det vurderes, at lovforslaget er i overensstemmelse med
principperne for digitaliseringsklar lovgivning.
Særligt kan princip 2 om digital kommunikation
fremhæves, da dette lovforslag vil medføre, at der
indføres en hjemmel til, at kulturministeren kan
fastsætte regler om digital kommunikation, herunder at
ansøgning om tilskud og støtte skal ske digitalt.
Innovations- og iværksættertjekket vurderes at
være relevant for nærværende lovforslag, fordi
Spilordningen gennem økonomiske støttemuligheder til
danske digitale spil kan medvirke til at fremme innovation inden
for spilbranchen.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. Der foretages administrative
konsekvensvurderinger for erhvervslivet m.v. i forbindelse med
bekendtgørelser, der fastsætter nærmere
krav.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
9. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget vurderes at indebære statsstøtte.
Spilordningen er separat notificeret og godkendt som
statsstøtte af Europa-Kommissionen for perioden 2024-2027.
Det fremgår af kommissionens godkendelse af
statsstøttenotifikationen, at den notificerede ordning vil
blive administreret af et nyt institut for spiludvikling, som vil
blive etablereret i 2024. Derudover fremgår det, at ordningen
vil administreres af Det Danske Filminstitut, indtil det nye
institut er fuldt operationelt i 2025. På den baggrund
forventes godkendelsen at kunne opretholdes efter lovens
ikrafttrædelse. Finansieringen af Nimbi GameLab skal ske
inden for rammerne af de EU-retlige statsstøtteregler, og
Nimbi GameLab skal varetage deres opgaver i henhold til
gældende konkurrence- og statsstøtteregler.
Lovforslaget indeholder derudover ingen EU-retlige
konsekvenser.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 20. juni 2024
til den 22. august 2024 (64 dage) været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Creative Denmark, DADIU på Filmskolen, Dania Games, Dansk
Erhverv, Dansk Industri, Det Danske Filminstitut, Digitaliserings-
og Ligestillingsministeriet, Digitaliseringsstyrelsen,
Erhvervsministeriet, Erhvervsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen Bedre
Regulering, Finansministeriet, Games Denmark, IDA Gamedev, ITU,
Justitsministeriet, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
Medierådet for Børn og Unge, Nordisk Games,
Producentforeningen, PROSA - Forbundet af It-professionelle,
Rigsrevisionen, Skatteministeriet, Slots- og Kulturstyrelsen,
Statsministeriet, The Animation Workshop, VIA University College,
Vision Denmark, Visuelt Design ved Det Kongelige Akademi og
Økonomiministeriet.
11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Der er på finansloven for 2024
fastsat et statsligt tilskud til Nimbi GameLab - Danmarks Institut
for Spiludvikling på 5,2 mio. kr. i 2024, 7,8 mio. kr. i
2025, 10,4 mio. kr. i 2026 og 10,4 mio. kr. i 2027, samlet set 33,8
mio. kr. i perioden 2024-2027 (2023-pl). | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indebærer
statsstøtte. Lovforslaget indeholder derudover ingen
EU-retlige aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Det følger af finansloven for 2024 i
tekstanmærkning nr. 248, stk. 1, at kulturministeren
bemyndiges til at stifte en offentlig selvejende institution.
Institutionen er uafhængig og har til formål at yde
tilskud til udvikling, produktion og formidling af danske digitale
spil og understøtte bedre rammevilkår for den danske
spilbranche gennem eksportfremstød, talentudvikling,
promovering, dataindsamling og analyser m.v.
Det foreslås i § 1, at
Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling er et
uafhængigt institut, som har til formål at fremme
udviklingen af danske digitale spil, særligt med fokus
på de kunstneriske og kulturelle kvaliteter, og
understøtte bedre rammevilkår for den danske
spilbranche.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at Nimbi
GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling fortsat vil
være et uafhængigt institut, som vil have til
formål at fremme udviklingen af danske digitale spil,
særligt med fokus på kunstneriske og kulturelle
kvaliteter. Derudover skal Nimbi GameLab understøtte bedre
rammevilkår for den danske spilbranche. Bestemmelsen vil
være en justering i forhold til stk. 1 i
tekstanmærkningen ved, at opgaverne med at yde tilskud,
talentudvikling, promovering, dataindsamling og analyse i stedet
fremgår af lovforslagets § 2 om instituttets opgaver.
Derudover er det tilføjet til bestemmelsen, at
formålet med at fremme udviklingen af danske digitale spil
skal ske med et særligt fokus på kunstneriske og
kulturelle kvaliteter. Dette fokus udelukker ikke et fokus på
at fremme udviklingen af danske digitale spil med øvrige
kvaliteter.
Til §
2
Det følger af lov om film (herefter filmloven), jf.
§ 1, stk. 1, at lovens formål er at fremme filmkunst,
filmkultur og biografkultur i Danmark. Dertil fremgår det af
stk. 2, at ved film forstås i denne lov levende billeder af
enhver art uanset optagelses- og forevisningsform, herunder
fotografiske film og videogrammer, bortset fra tv-udsendelser. Det
Danske Filminstitut har, jf. § 2, stk. 1, nr. 1 til opgave at
yde økonomisk støtte til udvikling,
manuskriptudarbejdelse, produktion, lancering og forevisning af
danske film og at sikre distribution af danske film. Bestemmelserne
udgør hjemmelsgrundlag for Det Danske Filminstituts
udbetaling af tilskud og støtte fra Spilordningen.
Det følger af finansloven for 2024 i
tekstanmærkning nr. 248, stk. 1, at institutionen har til
formål at yde tilskud til udvikling, produktion og formidling
af danske digitale spil og understøtte bedre
rammevilkår for den danske spilbranche gennem
eksportfremstød, talentudvikling, promovering,
dataindsamling og analyser m.v.
Det foreslås i § 2, stk. 1, at Nimbi GameLab - Danmarks Institut
for Spiludvikling har følgende opgaver. Opgaver
følger af nr. 1-5.
Det foreslås i nr. 1, at
instituttet skal yde tilskud til udvikling, produktion og
formidling af danske digitale spil, herunder med fokus på
digitale spil med kunstneriske og kulturelle kvaliteter.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at
instituttet vil skulle yde tilskud til udvikling, produktion og
formidling af danske digitale spil, herunder med fokus på
digitale spil med kunstneriske og kulturelle kvaliteter.
Bestemmelsen vil indebære, at Nimbi GameLab fremadrettet vil
skulle udmønte tilskuds- og støttemidlerne i
Spilordningen, men kan også indebære udmøntning
af andre tilskudsordninger målrettet udvikling, produktion og
formidling af danske digitale spil og inden for instituttets
formål, jf. lovforslagets § 1.
Det foreslås i nr. 2, at
instituttet skal understøtte promovering af og udbrede
kendskabet til danske digitale spil i Danmark og
internationalt.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at
instituttet vil skulle understøtte promovering af og udbrede
kendskabet til danske digitale spil i Danmark og internationalt.
Dette vil også kunne indebære at yde økonomisk
støtte til spilfremme i Danmark og til fremme af kendskabet
til dansk spiludvikling i udlandet.
Det foreslås i nr. 3, at
instituttet skal understøtte talentudvikling relateret til
danske digitale spil gennem f.eks. uddannelses- og
branchepartnerskaber.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at
instituttet vil skulle understøtte talentudvikling relateret
til danske digitale spil gennem f.eks. uddannelses- og
branchepartnerskaber.
Det foreslås i nr. 4, at
instituttet skal skabe viden og overblik gennem dataindsamling og
analyser om danske digitale spil og spilbranchens tilstand.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at
instituttet vil skulle skabe viden og overblik gennem
dataindsamling og analyser om danske digitale spil og spilbranchens
tilstand.
Det foreslås i nr. 5, at
instituttet skal formidle viden om danske digitale spil til
offentligheden på en tilgængelig og relevant
måde.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at
instituttet vil skulle formidle viden om danske digitale spil til
offentligheden på en tilgængelig og relevant
måde.
Det foreslås i stk. 2, at
kulturministeren kan fastsætte yderligere opgaver inden for
lovens anvendelsesområde.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at
kulturministeren vil kunne fastsætte yderligere opgaver inden
for lovens anvendelsesområde. Med yderligere opgaver menes
opgaver, der vil gå ud over opgaver beskrevet i § 2,
stk. 1, nr. 1-5.
Til §
3
Det følger af finansloven for 2024 i
tekstanmærkning nr. 248, stk. 1, at kulturministeren
bemyndiges til at stifte en offentlig selvejende institution.
Det foreslås i § 3, at
Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling er en
selvejende institution.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at Nimbi
GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling og den virksomhed,
der udøves af instituttet, vil være omfattet af
reglerne i forvaltningsloven og offentlighedsloven, jf.
forvaltningslovens § 1, stk. 2, nr. 1, og offentlighedslovens
§ 3, stk. 1, nr. 1. Der er foretaget en sproglig justering i
forhold til stk. 1 i tekstanmærkningen, således at
institutionen benævnes som selvejende institution frem for
offentlig selvejende institution.
Det bemærkes, at Nimbi GameLab - Danmarks Institut for
Spiludvikling ligeledes vil omfattes af reglerne i bl.a.
arkivloven, idet arkivloven har samme anvendelsesområde som
forvaltningsloven og offentlighedsloven, jf. arkivlovens § 1,
stk. 1. Endvidere vil Nimbi GameLab - Danmarks Institut for
Spiludvikling være omfattet af reglerne for offentlige
myndigheder i lov om ligestilling mellem kvinder og mænd.
Det foreslås i stk. 2, at
staten yder et årligt tilskud til drift af instituttet.
Instituttet er omfattet af driftstilskudsloven, jf. lovens
§ 1, stk. 1, hvor det fremgår, at loven finder
anvendelse for selvejende institutioner, hvor Kulturministeriet er
offentlig hovedtilskudsyder til driften. Driftstilskudsloven
fastsætter bl.a., hvilke bestemmelser der som minimum skal
være i vedtægterne, og hvilke ansvar og opgaver hhv.
bestyrelsen og den daglige ledelse har, og at der kan indgås
aftale om opfyldelse af formålet med tilskudsmodtagers virke.
Endvidere giver driftstilskudsloven kulturministeren hjemmel til at
fastsætte nærmere regler for tilskudsmodtagers budget,
regnskabsaflæggelse og revision samt nærmere regler om
tilsyn.
Det følger af rigsrevisorloven, at Rigsrevisionens
revision, jf. § 2, stk. 1, nr. 2, omfatter regnskaber for
institutioner, foreninger, fonde m.v., hvis udgifter eller
regnskabsmæssige underskud dækkes ved statstilskud
eller ved bidrag, afgift eller anden indtægt i henhold til
lov. Derudover følger af § 2, stk. 1, nr. 3, at
Rigsrevisionens revision omfatter regnskaber for selvstændige
forvaltningssubjekter, der er oprettet ved lov. Nimbi GameLab -
Danmarks Institut for Spiludvikling er derfor omfattet af
rigsrevisorloven, jf. § 2, stk. 1, nr. 2. og 3.
Det foreslås i stk. 3, at
kulturministeren kan fastsætte, hvor stor en andel af tilskud
til drift af instituttet, der skal anvendes til tilskud og
støtte.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at
kulturministeren vil kunne fastsætte, hvor stor en andel af
det samlede driftsstilskud til instituttet, der vil skulle anvendes
til tilskud og støtte. Instituttets tildeling af tilskud og
støtte vil skulle være i overensstemmelse med
lovforslagets § 1 og § 2, stk. 2.
Til §
4
Det foreslås i § 4, stk.
1, at Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling ud
over sine opgaver efter § 2 kan modtage yderligere
indtægter ved rekvirerede opgaver, som falder inden for
instituttets formål efter § 1 og er forenelige med
varetagelsen af instituttets øvrige opgaver.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at
instituttet vil kunne opretholde yderligere indtægter ved
rekvirerede opgaver, som falder inden for instituttets
formål. Rekvirerede opgaver vil eksempelvis kunne være
analyser og arrangementer. Opgaverne vil skulle ligge inden for
instituttets formål, jf. lovforslagets § 1, og må
ikke være i modstrid med eller forhindre udførelse af
instituttets opgaver, som fremgår af lovforslagets §
2.
Det foreslås i stk. 2, at
instituttet kan modtage yderligere indtægter under
hensyntagen til sin uafhængighed, herunder gaver fra fonde,
indtjening ved udgivelser, deltagerbetaling ved konferencer m.v.
Indtægter skal anvendes til opfyldelse af instituttets
formål efter § 1.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at
instituttet vil kunne modtage indtægter såsom gaver fra
fonde, indtjening ved udgivelser, deltagerbetaling ved konferencer
m.v. Det forudsættes, at der kun vil være tale om
begrænset deltagerbetaling for at understøtte
offentlighedens deltagelse i konferencer m.v. Indtægter efter
stk. 2 vil skulle bruges til opfyldelse af instituttets
formål, som det fremgår af § 1. Samtidig vil
indtægter efter stk. 2 kun kunne modtages under hensyntagen
til instituttets uafhængighed af politiske hensyn eller
særinteresser.
Med instituttets mulighed for at opnå yderligere
finansiering end de til enhver tid ydede tilskud fra
Kulturministeriet, gives der mulighed for en bredere udnyttelse af
instituttets kompetencer og viden.
Det foreslås i stk. 3, at
indtægter fra rekvirerede opgaver, jf. stk. 1, skal
være regnskabsmæssigt adskilt fra instituttets opgaver,
jf. § 2.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at det vil
være instituttets bestyrelses og direktørs ansvar at
sikre klar adskillelse af indtægter fra rekvirerede opgaver,
jf. stk. 1, fra instituttets opgaver, som er beskrevet i
lovforslagets § 2. Hvis indtægter efter stk. 2 anvendes
til rekvirerede opgaver, jf. stk. 1, skal der også ske
regnskabsmæssig adskillelse af disse fra instituttets
kerneopgaver i § 2. Den klare adskillelse af indtægter
fra eventuelle rekvirerede opgaver, der ydes mod betaling, fra de
almennyttige oplysende og formidlende samfundsopgaver, som er
kerneopgaverne, som beskrevet i lovforslagets § 2, skal sikre,
at der ikke sker krydssubsidiering af økonomiske
aktiviteter.
Det er ikke påkrævet, at den separate
opgørelse over indtægter m.v. fra rekvirerede opgaver
fremgår af et særskilt regnskab. Den separate
opgørelse kan således fremgå af ét samlet
årsregnskab for instituttet, hvis bestyrelsen og
direktøren foretrækker dette.
Til §
5
Det følger af finansloven for 2024 i
tekstanmærkning nr. 248, stk. 2, at kulturministeren udpeger
en bestyrelse på fem medlemmer (inklusive bestyrelsesleder),
der har det overordnede ansvar for instituttet og dets virke.
Derudover følger det af stk. 3, at bestyrelsesmedlemmerne
beskikkes for en 4-årig periode. Ved den første
beskikkelse af bestyrelsen udgør perioden dog alene to
år for to af medlemmerne, således at der hvert andet
år beskikkes nye medlemmer. Genbeskikkelse kan finde sted for
én periode. Udtræder et medlem af bestyrelsen inden
udløbet af sin beskikkelsesperiode, foretages en beskikkelse
af et nyt medlem for den resterende del af perioden. Desuden
følger det af stk. 4, at bestyrelsen udarbejder
institutionens vedtægter, som godkendes af
kulturministeren.
Det foreslås i § 5, stk.
1, at Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling
ledes af en bestyrelse på fem medlemmer, som alle udpeges af
kulturministeren. Kulturministeren udpeger blandt disse en
bestyrelsesleder. Der er således tale om en
videreførelse af retstilstanden, jf. finansloven for 2024 i
tekstanmærkning nr. 248, stk. 2.
Som det fremgår af driftstilskudsloven § 4, stk. 3,
er bestyrelsen for en selvejende institution ansvarlig for den
selvejende institutions samlede virksomhed.
Medlemmerne i den nuværende bestyrelse for Nimbi GameLab -
Danmarks Institut for Spiludvikling er beskikket pr. 1. januar
2024. Tre af bestyrelsens medlemmer er beskikket for en
4-årig periode, og de resterende to medlemmer af bestyrelsen
er beskikket for en 2-årig periode. Bestyrelsens
beskikkelsesperiode vil fortsætte efter ikrafttrædelse
af nærværende lovforslag.
Det foreslås i stk. 2, at
bestyrelsesmedlemmerne beskikkes for en 4-årig periode.
Bestyrelsen beskikkes forskudt, således at tre af medlemmerne
beskikkes hvert andet år og de resterende to medlemmer
beskikkes hvert andet år. Et bestyrelsesmedlem kan
genbeskikkes for én periode.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at
bestyrelsesmedlemmerne beskikkes for en 4-årig periode.
Bestyrelsen beskikkes forskudt, således at to henholdsvis tre
af medlemmerne beskikkes hvert andet år. Bestyrelsesmedlemmer
vil kunne genbeskikkes for én periode. Hensigten er at sikre
kontinuitet i bestyrelsen.
Det foreslås i stk. 3, at hvis
et medlem udtræder af bestyrelsen inden udløbet af sin
beskikkelsesperiode, beskikkes et nyt medlem for den resterende del
af perioden.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at hvis et
bestyrelsesmedlem skulle udtræde i løbet af sin
beskikkelsesperiode, vil kulturministeren skulle beskikke et nyt
medlem for den resterende del af perioden.
Det foreslås i stk. 4, at der
ved udpegning af bestyrelsesmedlemmer lægges vægt
på, at mindst tre af bestyrelsens medlemmer har en
særlig indsigt i spilbranchen. Bestyrelsen vil skulle besidde
kompetencer inden for ledelse, økonomi, uddannelse, dansk og
international kulturpolitik, markedsføring samt viden om
digitale spil.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at mindst
tre af bestyrelsens medlemmer vil skulle besidde en særlig
indsigt i spilbranchen. Derudover vil bestyrelsen skulle besidde
kompetencer inden for ledelse, økonomi, uddannelse, dansk og
international kulturpolitik, markedsføring samt viden om
digitale spil. Dette kan f.eks. være branchekendskab,
forskning eller viden om spiludvikling. Bestyrelsens
kompetenceprofil skal blandt andet understøtte instituttets
formål.
Det foreslås i stk. 5, at
bestyrelsen skal udarbejde instituttets vedtægter, som skal
godkendes af Kulturministeriet. Ændring af vedtægterne
skal godkendes af Kulturministeriet.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at
bestyrelsen vil skulle udarbejde instituttets vedtægter.
Vedtægterne vil skulle godkendes af Kulturministeriet.
Kulturministeriet vil skulle godkende eventuelle ændringer af
vedtægterne. Hvilke bestemmelser, som vedtægter for
selvejende institutioner som minimum skal indeholde, følger
af driftstilskudsloven § 3.
Det foreslås i stk. 6, at
bestyrelsen kan nedsætte et eksternt panel, der kan
bistå instituttets vurdering af ansøgninger om tilskud
til udvikling og produktion af danske digitale spil, jf. dog stk.
7.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at
bestyrelsen vil kunne nedsætte et eksternt panel, som vil
kunne bistå instituttets vurdering af ansøgninger om
tilskud til udvikling og produktion af danske digitale spil, jf.
dog stk. 7.
Det foreslås i stk. 7, at
kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om det
eksterne panel, herunder om panelets sammensætning.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at
kulturministeren vil kunne fastsætte nærmere regler om
det eksterne panel, herunder om panelets sammensætning.
Reglerne forventes også at kunne omhandle løbende
udskiftning af panelets medlemmer og medlemmers faglighed inden for
digitale spil. Det eksterne panel vil kunne nedsættes af
bestyrelsen, og vil kunne bistå instituttets vurdering af
ansøgninger om tilskud til udvikling og produktion af danske
digitale spil.
Til §
6
Det følger af finansloven for 2024 i
tekstanmærkning nr. 248, stk. 5, at instituttets daglige
ledelse varetages af en direktør, at bestyrelsen
ansætter og afskediger instituttets direktør og at
direktøren har ansvaret for den daglige drift i
overensstemmelse med instituttets vedtægter og bestyrelsens
instruktioner. Det følger også af stk. 7, at
direktøren ansætter og afskediger instituttets
øvrige personale i overensstemmelse med statens løn-
og personaleregler.
Det bemærkes, at driftstilskudsloven § 4 stk. 2
indeholder yderligere bestemmelser om den daglige ledelses ansvar
og rammer.
Det foreslås med lovforslagets §
6, at bestyrelsen ansætter en direktør for
Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at
bestyrelsen vil skulle ansætte en direktør for Nimbi
GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling. Med bestyrelsens
kompetence til at ansætte direktøren følger
også kompetencen til at kunne afskedige direktøren.
Direktøren vil skulle ansættes og afskediges i
overensstemmelse med de statslige ansættelsesretlige
regler.
Det foreslås med stk. 2, at
direktøren varetager ansvaret for den daglige ledelse og
drift i overensstemmelse med instituttets vedtægter og
bestyrelsens instruktioner.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at det vil
være direktøren, som vil skulle varetage den daglige
ledelse og drift af instituttet, samt at dette vil skulle ske i
overensstemmelse med vedtægterne og bestyrelsens
instruktioner.
Det foreslås med stk. 3, at
det er direktøren, der ansætter instituttets
øvrige personale.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at det vil
være direktørens opgave at ansætte instituttets
øvrige personale. Med direktørens kompetence til at
ansætte instituttets øvrige personale følger
også kompetencen til at kunne afskedige det øvrige
personale. Det øvrige personale vil skulle ansættes og
afskediges i overensstemmelse med de statslige
ansættelsesretlige regler.
Til §
7
Det følger af lov om film (herefter filmloven), jf.
§ 1, stk. 1, at lovens formål er at fremme filmkunst,
filmkultur og biografkultur i Danmark. Dertil fremgår det af
stk. 2, at ved film forstås i denne lov levende billeder af
enhver art uanset optagelses- og forevisningsform, herunder
fotografiske film og videogrammer, bortset fra tv-udsendelser. Det
Danske Filminstitut har jf. § 2, stk. 1, nr. 1 til opgave at
yde økonomisk støtte til udvikling,
manuskriptudarbejdelse, produktion, lancering og forevisning af
danske film og at sikre distribution af danske film. Bestemmelserne
udgør hjemmelsgrundlag for Det Danske Filminstituts
udbetaling af tilskud og støtte fra Spilordningen.
Det følger af finansloven for 2024 i
tekstanmærkning nr. 248, stk. 6, at kulturministeren
bemyndiges til at fastsætte nærmere regler for uddeling
af tilskud til udvikling, produktion og formidling af danske
digitale spil, herunder at fastsætte nærmere
bestemmelser om kriterier for at opnå tilskud,
ansøgningsform, tidsfrister, vilkår for tilskud,
modtagerkreds, udbetaling af tilskud.
Det foreslås i § 7, at
kulturministeren kan fastsætte nærmere regler for
uddeling af tilskud til udvikling, produktion og formidling af
danske digitale spil samt støtte til spilfremme, herunder om
kriterier for at opnå tilskud og støtte,
ansøgningsform, tidsfrister, vilkår for tilskud og
støtte, beregningsgrundlag, forudbetaling, modtagerkreds og
udbetaling af tilskud og støtte.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at
kulturministeren vil kunne fastsætte nærmere regler for
uddeling af tilskud til udvikling, produktion og formidling af
danske digitale spil samt støtte til spilfremme, om
kriterier for at opnå tilskud og støtte,
beregningsgrundlag, forudbetaling ansøgningsform,
vilkår for tilskud og støtte, modtagerkreds og
udbetaling af tilskud. Bestemmelsen er en justering i forhold til
stk. 6 i tekstanmærkningen, således at
beregningsgrundlag og forudbetaling er tilføjet til det,
kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om i
forhold til tilskud og støtte.
Regler for tilskud og støtte kan omfatte både
tilskud til danske digitale spil og støtte til spilfremme i
medfør af Spilordningen, der overflyttes fra Det Danske
Filminstitut til Nimbi GameLab - Danmarks Institut for
Spiludvikling og andre tilskuds- og støtteordninger
målrettet danske digitale spil. Fastsættelsen af
sådanne regler forudsættes dog at ske, jf. lovforlagets
§§ 1-2, og generelt i henhold til gældende
konkurrence- og statsstøtteregler.
Instituttets afgørelser vil ikke kunne indbringes for
anden administrativ myndighed, da der er tale om en selvejende
institution.
Til §
8
Det følger af finansloven for 2024 i
tekstanmærkning nr. 248, stk. 6, at kulturministeren kan
fastsætte nærmere regler for tilbagebetaling af
tilskud, støtte og renter, dokumentation, regnskab, revision
og rapportering, samt tilsyn og kontrol.
Det foreslås i § 8, at
kulturministeren kan fastsætte nærmere regler for
tilbagebetaling af tilskud, støtte og renter, dokumentation,
regnskab, revision og rapportering, samt tilsyn og kontrol i
forhold til uddeling af tilskud og støtte.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at
kulturministeren vil kunne fastsætte nærmere regler for
tilbagebetaling af tilskud, støtte og renter, dokumentation,
regnskab, revision og rapportering, samt tilsyn og kontrol i
forhold til uddeling af tilskud og støtte.
Til §
9
Det foreslås i § 9, at
kulturministeren kan fastsætte regler om, at skriftlig
kommunikation skal foregå digitalt. Der kan herunder
fastsættes regler om anvendelse af bestemte it-systemer,
særlige digitale formater og digital signatur eller
lignende.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at der vil
kunne fastsættes regler om, at skriftlig kommunikation vil
skulle foregå digitalt. Den foreslåede bestemmelse vil
derudover indebære, at der herunder vil kunne
fastsættes regler om anvendelse af bestemte it-systemer,
digitale formater og digital signatur eller lignende.
Samtidig vil bestemmelsen indebære, at skriftlige
meddelelser m.v., der sendes på den foreskrevne digitale
måde, vil kunne anses for at være kommet frem til
adressaten på det tidspunkt, hvor meddelelsen m.v. er
tilgængelig digitalt for adressaten. Det vil sige med samme
retsvirkninger som fysisk post, der anses for at være kommet
frem, når den pågældende meddelelse m.v. er lagt
i adressatens fysiske postkasse. En meddelelse, der først er
tilgængelig efter kl. 24.00, anses først for modtaget
den dag, meddelelsen er tilgængelig.
Hvis oplysningerne m.v. sendes på anden måde end den
foreskrevne digitale måde, eksempelvis pr. brev,
følger det af den almindelige vejledningspligt i
forvaltningslovens § 7, at der må vejledes om reglerne
på området, herunder om pligten til at kommunikere
på den foreskrevne digitale måde.
Der vil kunne fastsættes regler om, at visse meddelelser,
herunder afgørelser, kan sendes til den
pågældendes digitale postkasse med de retsvirkninger,
der følger af lov om Digital Post fra offentlige
afsendere.
Der vil desuden kunne fastsættes regler om fritagelser fra
pligten til digital kommunikation. Fritagelsesmuligheden kan bl.a.
tænkes anvendt, hvor det er påkrævet at anvende
en dansk digital signatur, og der f.eks. er tale om en virksomhed
med hjemsted i udlandet, som ikke kan få en dansk digital
signatur.
Til §
10
Det foreslås i § 10, at
nedlægges Nimbi GameLab - Danmarks Institut for
Spiludvikling, overgår dets nettoformue til staten eller til
et formål, der godkendes af kulturministeren.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at
instituttets nettoformue ved eventuel nedlæggelse af
instituttet vil skulle overgå til staten eller til et af
kulturministeren godkendt formål. Der vil i forbindelse med
overdragelsen af nettoformuen skulle tages højde for
eventuelle særskilte økonomiske forpligtelser, der
måtte påhvile instituttet, og som vil kunne have en
sådan karakter, at forpligtelsen ikke vil kunne
overdrages.
Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling vil kun
kunne nedlægges ved lov, da det er etableret ved lov. Ved
manglende statslig bevilling vil en naturlig følge
være nedlæggelse af instituttet.
Til §
11
Det følger af finansloven for 2024 i
tekstanmærkning nr. 248, stk. 1, at kulturministeren
bemyndiges til at stifte en offentlig selvejende institution.
Det foreslås i § 11, stk.
1, at loven træder i kraft den 1. januar 2025.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at loven
ville skulle træde i kraft den 1. januar 2025. Baggrunden for
ikrafttrædelsesdatoen den 1. januar 2025 er, at finansloven
for 2024, herunder tekstanmærkning nr. 248, som Nimbi GameLab
- Danmarks Institut for Spiludvikling er etableret i medfør
af, kun er gyldig i 2024. Fra 2025 vil der således være
behov for et nyt hjemmelsgrundlag for Nimbi GameLab - Danmarks
Institut for Spiludvikling, såfremt instituttet vil skulle
videreføres.
Til §
12
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for
Færøerne og Grønland og heller ikke kan
sættes i kraft for Færøerne og
Grønland.