L 49 Forslag til lov om Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling.

Af: fungerende kulturminister Kulturminister Jakob Engel-Schmidt (M)
Udvalg: Kulturudvalget
Samling: 2024-25
Status: Fremsat

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 03-10-2024

Fremsat den 3. oktober 2024 af kulturministeren (Christina Egelund, fg.)

20241_l49_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 3. oktober 2024 af kulturministeren (Christina Egelund, fg.)

Forslag

til

Lov om Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling

Kapitel 1

Formål og opgaver

§ 1. Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling er et uafhængigt institut, som har til formål at fremme udviklingen af danske digitale spil, særligt med fokus på de kunstneriske og kulturelle kvaliteter, og understøtte bedre rammevilkår for den danske spilbranche.

§ 2. Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling har følgende opgaver:

1) Yde tilskud til udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil, herunder med fokus på digitale spil med kunstneriske og kulturelle kvaliteter.

2) Understøtte promovering af og udbrede kendskabet til danske digitale spil i Danmark og internationalt.

3) Understøtte talentudvikling relateret til danske digitale spil gennem f.eks. uddannelses- og branchepartnerskaber.

4) Skabe viden og overblik gennem dataindsamling og analyser om danske digitale spil og spilbranchens tilstand.

5) Formidle viden om danske digitale spil til offentligheden på en tilgængelig og relevant måde.

Stk. 2. Kulturministeren kan fastsætte yderligere opgaver inden for lovens anvendelsesområde.

Kapitel 2

Rammer og økonomi

§ 3. Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling er en selvejende institution.

Stk. 2. Staten yder et årligt tilskud til drift af instituttet.

Stk. 3. Kulturministeren kan fastsætte hvor stor en andel af tilskud til drift af instituttet, der skal anvendes til tilskud og støtte.

§ 4. Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling kan ud over sine opgaver efter § 2 modtage yderligere indtægter ved rekvirerede opgaver, som falder inden for instituttets formål efter § 1 og er forenelige med varetagelsen af instituttets øvrige opgaver.

Stk. 2. Instituttet kan modtage yderligere indtægter under hensyntagen til sin uafhængighed, herunder gaver fra fonde, indtjening ved udgivelser, deltagerbetaling ved konferencer m.v. Indtægter skal anvendes til opfyldelse af instituttets formål efter § 1.

Stk. 3. Indtægter fra rekvirerede opgaver, jf. stk. 1, skal være regnskabsmæssigt adskilt fra instituttets opgaver, jf. § 2.

Kapitel 3

Bestyrelse og direktør

§ 5. Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling ledes af en bestyrelse på fem medlemmer, som alle udpeges af kulturministeren. Kulturministeren udpeger blandt disse en bestyrelsesleder.

Stk. 2. Bestyrelsesmedlemmerne beskikkes for en 4-årig periode. Bestyrelsen beskikkes forskudt, således at to henholdsvis tre af medlemmerne beskikkes hvert andet år. Et bestyrelsesmedlem kan genbeskikkes for én periode.

Stk. 3. Udtræder et medlem af bestyrelsen inden udløbet af sin beskikkelsesperiode, udpeges et nyt medlem for den resterende del af perioden.

Stk. 4. Ved udpegning af bestyrelsesmedlemmer lægges der vægt på, at mindst tre af bestyrelsens medlemmer har en særlig indsigt i spilbranchen. Bestyrelsen skal besidde kompetencer inden for ledelse, økonomi, uddannelse, dansk og international kulturpolitik, markedsføring samt viden om digitale spil.

Stk. 5. Bestyrelsen skal udarbejde instituttets vedtægter, som skal godkendes af Kulturministeriet. Ændring af vedtægterne skal godkendes af Kulturministeriet.

Stk. 6. Bestyrelsen kan nedsætte et eksternt panel, der kan bistå instituttets vurdering af ansøgninger om tilskud til udvikling og produktion af danske digitale spil, jf. dog stk. 7.

Stk. 7. Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om det eksterne panel, herunder om panelets sammensætning.

§ 6. Bestyrelsen ansætter en direktør for Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling.

Stk. 2. Direktøren varetager ansvaret for den daglige ledelse og drift af instituttet i overensstemmelse med instituttets vedtægter og bestyrelsens instruktioner.

Stk. 3. Direktøren ansætter instituttets øvrige personale.

Kapitel 4

Administration

§ 7. Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler for uddeling af tilskud til udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil samt støtte til spilfremme, herunder kriterier for at opnå tilskud og støtte, ansøgningsform, tidsfrister, vilkår for tilskud og støtte, beregningsgrundlag, forudbetaling, modtagerkreds og udbetaling af tilskud og støtte.

§ 8. Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler for tilbagebetaling af tilskud, støtte og renter, dokumentation, regnskab, revision og rapportering, samt tilsyn og kontrol i forhold til uddeling af tilskud og støtte.

§ 9. Kulturministeren kan fastsætte regler om, at skriftlig kommunikation skal foregå digitalt. Der kan herunder fastsættes regler om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater og digital signatur eller lignende.

Kapitel 5

Nedlæggelse

§ 10. Nedlægges Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling, overgår dets nettoformue til staten eller til et formål, der godkendes af kulturministeren.

Kapitel 6

Ikrafttræden

§ 11. Loven træder i kraft den 1. januar 2025.

Kapitel 7

Territorialbestemmelse

§ 12. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

Indholdsfortegnelse

1. Indledning

2. Baggrund

3. Lovforslagets hovedpunkter

3.1. Formål og opgaver

3.1.1. Gældende ret

3.1.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning

3.2. Rammer og økonomi

3.2.1. Gældende ret

3.2.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning

3.3. Bestyrelse og direktør

3.3.1. Gældende ret

3.3.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning

3.4. Administration

3.4.1. Gældende ret

3.4.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning

4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige

5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.

6. Administrative konsekvenser for borgerne

7. Klimamæssige konsekvenser

8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser

9. Forholdet til EU-retten

10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.

11. Sammenfattende skema

1. Indledning

Formålet med lovforslaget er at fastsætte regler om Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling. Med lovforslaget foreslås det, at der fastsættes bestemmelser om instituttets formål, opgaver, rammer, økonomi, bestyrelse, direktør samt administration. Desuden foreslås det, at der fastsættes bestemmelser om nedlæggelse af instituttet og ikrafttræden af loven.

På finansloven for 2024 er optaget tekstanmærkning nr. 248, hvor kulturministeren blev bemyndiget til at etablere en offentlig selvejende institution med et formål om at yde tilskud til udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil og understøtte bedre rammevilkår for den danske spilbranche gennem eksportfremstød, talentudvikling, promovering, dataindsamling og analyser m.v.

På den baggrund er Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling er etableret som et uafhængigt institut, der skal yde tilskud til udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil og understøtte bedre rammevilkår for den danske spilbranche.

Instituttet er etableret ud fra et ønske fra både spilbranchen og politisk hold om at samle og styrke området for digitale spil gennem etablering af en selvejende institution med formål om at fremme og understøtte udviklingen af danske digitale spil.

Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Alternativet og Nye Borgerlige afsatte på finansloven for 2024 5,2 mio. kr. i 2024, 7,8 mio. kr. i 2025, 10,4 mio. kr. i 2026 og 10,4 mio. kr. i 2027. Samlet set 33,8 mio. kr. i perioden 2024-2027 (2023-pl). Midlerne skal gå til etablering og drift af Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling, og kan også gå til tilskud og støtte inden for instituttets formål, jf. § 1, og instituttets opgaver, jf. § 2.

2. Baggrund

Af Filmaftalen 2024-2027 indgået af regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Danske Folkeparti og Alternativet fremgår det, at tilskudsforvaltningen af Spilordningen, der i dag administreres af Det Danske Filminstitut, overtages af Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling. Der er afsat 15,0 mio. kr. årligt til Spilordningen i perioden 2024-2027. Spilordningen forvaltes af Det Danske Filminstitut indtil udgangen af 2024. Spilordningen er etableret i 2007 i henhold til Filmaftale 2007-2010 som en støtteordning rettet mod udvikling af digitale spil egnet for børn, og med formål om at understøtte talentudvikling og innovation i den danske spilbranche. I medfør af Spilordningen støtter Det Danske Filminstitut for nuværende tilskud til udvikling, produktion og formidling af digitale spil samt støtte til spilfremme.

Intentionen med at etablere Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling og overflytte Spilordningen fra Det Danske Filminstitut er overordnet at samle området for digitale spil under én selvejende institution, hvor digitale spil er et selvstændigt fokus. Digitale spil er en vigtig del af vores kulturliv, og den danske spilbranche har vist gode eksempler på, hvordan kultur, leg, læring og den gode fortælling kan kombineres med innovation, avanceret teknologi og ansvarlige designs. Ønsket er derfor at styrke den danske spilbranche i forhold til udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil med fokus på ansvarlighed, kreativitet og dansk kulturproduktion. Samtidig forventes instituttet at kunne understøtte bedre rammevilkår for den danske spilbranche. Digitale spil er kultur, og en styrkelse af området for digitale spil er derfor også med til at styrke kulturlivet i almindelighed.

Digitale spil har udviklet sig til at være en central del af danskernes kulturforbrug. Digitale spil er et kulturbærende medie, der indeholder kulturelle kvaliteter til bl.a. leg og læring. Samtidig giver de digitale spil en anden grad af interaktivitet og medskabelse, som kan øge kreativiteten hos brugeren på en anden måde end film og tv.

Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling skal bidrage til at fortsætte den positive omsætnings- og eksportudvikling, som den danske spilbranche har været på igennem en årrække. I relation hertil vil instituttet få til opgave at støtte danske spilvirksomheder, der producerer digitale spil af høj kvalitet og med fokus på ansvarlighed.

Den danske spilbranche har tidligere demonstreret, at kulturel kvalitet og ansvarlighed kan gå hånd i hånd med kommerciel succes på det globale marked. Instituttet skal medvirke til at fremme vilkårene for den fortsatte udvikling på området. Danske digitale spil af høj kvalitet kan desuden bruges til undervisning og som formidling af forskellige emner til børn og unge.

Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling har således overordnet til formål at fremme udviklingen af danske digitale spil og understøtte bedre rammevilkår for den danske spilbranche.

3. Lovforslagets hovedpunkter

3.1. Formål og opgaver

3.1.1. Gældende ret

Det følger af lov om film (herefter filmloven), jf. § 1, stk. 1, at lovens formål er at fremme filmkunst, filmkultur og biografkultur i Danmark. Dertil fremgår det af stk. 2, at ved film forstås i denne lov levende billeder af enhver art uanset optagelses- og forevisningsform, herunder fotografiske film og videogrammer, bortset fra tv-udsendelser. Det Danske Filminstitut har jf. § 2, stk. 1, nr. 1 til opgave at yde økonomisk støtte til udvikling, manuskriptudarbejdelse, produktion, lancering og forevisning af danske film og at sikre distribution af danske film. Bestemmelserne udgør hjemmelsgrundlag til Det Danske Filminstituts udbetaling af tilskud og støtte herunder fra Spilordningen. Det er i medfør af Filmaftalen 2024-2027 aftalt, at Spilordningen overtages af Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling.

På finansloven for 2024 er optaget tekstanmærkning nr. 248, hvor kulturministeren er bemyndiget til at stifte en offentlig selvejende institution med det formål at yde tilskud til udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil og understøtte bedre rammevilkår for den danske spilbranche. Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling er etableret som følge af tekstanmærkningen, og tekstanmærkningen udgør hjemmelsgrundlaget for instituttet i 2024.

3.1.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning

Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling er etableret i 2024 i medfør af tekstanmærkningen. For at kunne videreføre Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling efter 2024 er der behov for et nyt hjemmelsgrundlag, da det nuværende hjemmelsgrundlag i medfør af tekstanmærkningen udløber med finansloven for 2024 ved udgangen af 2024. Med lovforslaget etableres et varigt lovgrundlag for Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling.

Med lovforslaget foreslås det, at der fastsættes bestemmelser, som beskriver formålet med instituttets arbejde. Det er hensigten med formålsbestemmelsen at tydeliggøre, hvad instituttets formål er, nemlig at fremme udviklingen af danske digitale spil, særligt med fokus på de kunstneriske og kulturelle kvaliteter, og understøtte bedre rammevilkår for den danske spilbranche.

Med lovforslaget foreslås det også, at der fastsættes bestemmelser om, hvilke opgaver instituttet skal løfte. Den foreslåede bestemmelse om instituttets opgaver er detaljeret beskrevet for at tydeliggøre, hvilke opgaver som vil være centrale for instituttet at løse med henblik på at opfylde formålet og realisere de forventninger til instituttet, der er givet udtryk for fra politisk side. Derudover foreslås det, at kulturministeren kan fastsætte yderligere opgaver for instituttet inden for lovens anvendelsesområde.

3.2. Rammer og økonomi

3.2.1. Gældende ret

På finansloven for 2024 er optaget tekstanmærkning nr. 248, hvor kulturministeren blev bemyndiget til at stifte en offentlig selvejende institution, hvorefter Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling blev etableret.

På finansloven for 2024 er der afsat 5,2 mio. kr. i 2024, 7,8 mio. kr. i 2025, 10,4 mio. kr. i 2026 og 10,4 mio. kr. i 2027. Samlet set 33,8 mio. kr. i perioden 2024-2027 (2023-pl) til etablering og drift af Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling. Denne bevilling skal finansiere eksportfremstød, talentudvikling, promovering, dataindsamling og analyser. Bevillingen skal også sikre den løbende drift af instituttets grundlæggende funktioner, dvs. husleje, administration, formidling, kommunikation m.v. Det må forventes, at instituttet særligt i opbygningsfasen inddrager viden og kompetencer fra eksterne med relevans for spilområdet. Der kan anvendes driftsmidler hertil. Der tilføres yderligere 15,0 mio. kr. årligt i perioden 2025-2027 fra Det Danske Filminstitut i medfør af Spilordningen. Midlerne skal anvendes til at yde tilskud til udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil samt støtte til spilfremme.

Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling er som modtager af driftstilskud fra Kulturministeriet omfattet af lov om økonomiske og administrative forhold for modtagere af driftstilskud fra Kulturministeriet, jf. § 1, stk. 1, i lov nr. 1531 af 21. december 2010 om økonomiske og administrative forhold for modtagere af driftstilskud fra Kulturministeriet (herefter driftstilskudsloven).

Driftstilskudslovens § 3 fastsætter bl.a. krav til selvejende institutioners vedtægter.

Det følger af rigsrevisorloven, at Rigsrevisionens revision, jf. § 2, stk. 1, nr. 2, omfatter henholdsvis regnskaber for institutioner, foreninger, fonde m.v., hvis udgifter eller regnskabsmæssige underskud dækkes ved statstilskud eller ved bidrag, afgift eller anden indtægt i henhold til lov. Derudover følger af § 2, stk. 1, nr. 3, at Rigsrevisionens revision omfatter regnskaber for selvstændige forvaltningssubjekter, der er oprettet ved lov. Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling er derfor omfattet af rigsrevisorloven, jf. § 2, stk. 1, nr. 2. og 3.

Der findes i dag ikke regler om, at instituttets bestyrelse og direktør skal sikre regnskabsmæssig adskillelse.

3.2.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning

Med lovforslaget etableres et varigt lovgrundlag for Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling som selvejende institution med et årligt statsligt tilskud. Tilskuddet ydes til instituttets drift, og kulturministeren kan fastsætte hvor stor en andel af driftstilskuddet, der skal anvendes som tilskud til udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil samt støtte til spilfremme. Det forudsættes dog, at tilskud ydes i henhold til gældende konkurrence- og statsstøtteregler.

Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling er etableret som en selvejende institution i 2024, og med lovforslaget videreføres det, at Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling er en selvejende institution.

Det foreslås med forslaget til lov om Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling, at staten yder et årligt tilskud til drift af instituttet.

Af aftalegrundlaget for finansloven 2024 fremgår, at tilskuddet skal finansiere instituttets opgave med at understøtte udviklingen af danske digitale spil og skabe bedre rammevilkår for den danske spilbranche. Bevillingen skal finansiere eksportfremstød, talentudvikling, promovering, dataindsamling og analyser m.v.

Det foreslås med lovforslaget, at bevillingen også kan anvendes til tilskud og støtte inden for instituttets formål, jf. § 1, og instituttets opgaver, jf. § 2. Bevillingen skal også sikre den løbende drift af instituttets grundlæggende funktioner, dvs. husleje, administration, formidling, kommunikation m.v. Instituttet kan anvende driftsmidler til at inddrage eksisterende viden og kompetencer fra eksterne med relevans for spilområdet.

Desuden foreslås det i lovforslaget, at instituttet ud over sine opgaver, som beskrevet i lovforslagets § 2, vil kunne modtage yderligere indtægter ved rekvirerede opgaver, der falder inden for instituttets formål. Desuden foreslås det i lovforslaget, at instituttet kan modtage yderligere indtægter, herunder gaver fra fonde, indtjening ved udgivelser, deltagerbetaling ved konferencer m.v.

Med instituttets mulighed for at opnå yderligere finansiering end de til enhver tid ydede tilskud fra Kulturministeriet bliver der givet mulighed for en bredere udnyttelse af instituttets kompetencer og viden.

For at sikre, at der ikke sker krydssubsidiering, vil instituttets bestyrelse og direktør, jf. lovforslagets § 4, stk. 3, skulle sikre klar adskillelse både regnskabsmæssigt og i praksis af eventuelle rekvirerede opgaver, der ydes mod betaling, fra instituttets opgaver, der er beskrevet i lovforslagets § 2.

3.3. Bestyrelse og direktør

3.3.1. Gældende ret

På finansloven for 2024 er optaget tekstanmærkning nr. 248, hvor det i forhold til bestyrelse af instituttet blev fastsat, at kulturministeren udpeger en bestyrelse på fem medlemmer (inklusive bestyrelsesleder), der har det overordnede ansvar for instituttet og dets virke. Bestyrelsesmedlemmerne beskikkes for en 4-årig periode. Ved den første beskikkelse af bestyrelsen udgør perioden dog alene to år for to af medlemmerne. Genbeskikkelse kan finde sted for én periode. Udtræder et medlem af bestyrelsen inden udløbet af sin beskikkelsesperiode, beskikkes et nyt medlem for den resterende del af perioden.

Det er yderligere fastsat i tekstanmærkningen, at bestyrelsen udarbejder instituttets vedtægter, som godkendes af kulturministeren. Instituttets daglige ledelse varetages af en direktør. Bestyrelsen ansætter og afskediger instituttets direktør. Direktøren har ansvaret for den daglige drift i overensstemmelse med instituttets vedtægter og bestyrelsens instruktioner. Direktøren ansætter og afskediger instituttets øvrige personale i overensstemmelse med statens løn- og personaleregler.

Bestemmelser for bestyrelsen og den daglige ledelse i selvejende institutioner i øvrigt er fastsat i driftstilskudsloven § 4. Herunder bemærkes det, at det også følger af driftstilskudsloven § 3, hvilke bestemmelser der som minimum skal være indeholdt i selvejende institutioners vedtægter.

Det følger af driftstilskudsloven § 3, stk. 2, at hvis vedtægterne for en selvejende institution ikke er godkendt i henhold til anden lovgivning, skal den offentlige hovedtilskudsyder godkende vedtægterne.

3.3.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning

Med lovforslaget forslås det, at instituttet ledes af en bestyrelse, herunder en bestyrelsesleder, som udpeges af kulturministeren for en 4-årig periode. Bestyrelsen er ansvarlig for ansættelse af direktør, som varetager den daglige ledelse og drift af instituttet, herunder ansættelse af instituttets øvrige personale.

Det foreslås med lovforslaget, at der skal lægges vægt på, at mindst tre af bestyrelsesmedlemmerne skal have en særlig indsigt i spilbranchen, og det er præciseret, hvilke kompetencer bestyrelsen herudover vil skulle besidde.

Bestyrelsens kompetencer foreslås fremhævet i loven, da de vurderes centrale for opfyldelse af instituttets formål og de forventninger, der er til instituttet fra politisk hold.

Bestyrelsen foreslås at få hjemmel til at nedsætte et eksternt panel, der kan bistå instituttets vurdering af ansøgninger om tilskud til udvikling og produktion af danske digitale spil. Det foreslås, at kulturministeren bemyndiges til at kunne fastsætte nærmere regler om det eksterne panel, der vil kunne bistå instituttets vurdering af ansøgninger om tilskud til udvikling og produktion af danske digitale spil. Det eksterne panel kan nedsættes af bestyrelsen. Nedsættelse af et eksternt panel foreslås for at understøtte løbende udskiftning og faglighed inden for digitale spil i forbindelse med vurderingen af ansøgninger.

For så vidt angår stk. 4 i tekstanmærkning nr. 248 på finansloven 2024 foreslås det i lovforslaget at ændre formuleringen til, at det er Kulturministeriet frem for kulturministeren, der godkender instituttets vedtægter. Dette er i tråd med aftalegrundlagets formulering, ligesom det følger af driftstilskudslovens § 3, stk. 2, at hvis vedtægterne for en selvejende institution ikke er godkendt i henhold til anden lovgivning, skal den offentlige hovedtilskudsyder godkende vedtægterne.

Hvilke bestemmelser, der som minimum skal være indeholdt i vedtægter for selvejende institutioner, følger af § 3 i driftstilskudsloven.

3.4. Administration

3.4.1. Gældende ret

På finansloven for 2024 er optaget tekstanmærkning nr. 248, hvor kulturministeren bemyndiges til at kunne delegere forvaltningen af tilskuddet til udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil, herunder afgørelses-, tilsyns- og kontrolkompetence, til instituttet.

Kulturministeren bemyndiges derudover til at kunne fastsætte nærmere regler for uddeling af tilskud til udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil, herunder at fastsætte nærmere bestemmelser om kriterier for at opnå tilskud, ansøgningsform, vilkår for tilskud, modtagerkreds, udbetaling af tilskud, tilbagebetaling af tilskud og renter, dokumentation, regnskab, revision og rapportering, samt tilsyn og kontrol.

Efter almindelige uskrevne forvaltningsretlige principper kan borgere som udgangspunkt rette henvendelse til forvaltningen i den form, de selv ønsker, forudsat at forvaltningen teknisk er i stand til at modtage henvendelser i denne form. Kulturministeren kan fastsætte regler om digital kommunikation, herunder om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater og digital signatur eller lignende.

Instituttets afgørelser kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.

Hjemmel til udbetaling af støtte til digitale spil i regi af Spilordningen følger af filmloven. Det følger af § 1, stk. 1, at lovens formål er at fremme filmkunst, filmkultur og biografkultur i Danmark. Dertil fremgår det, jf. stk. 2, at ved film forstås i denne lov levende billeder af enhver art uanset optagelses- og forevisningsform, herunder fotografiske film og videogrammer, bortset fra tv-udsendelser. Af § 2, stk. 1, nr. 1 fremgår det, at Det Danske Filminstitut har til opgave at yde økonomisk støtte til udvikling, manuskriptudarbejdelse, produktion, lancering og forevisning af danske film og at sikre distribution af danske film.

3.4.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning

Det foreslås med lovforslaget at videreføre de materielle bestemmelser, dog med den ændring, at kulturministeren også bemyndiges til at kunne fastsætte regler om beregningsgrundlag og forudbetaling i forhold til uddeling af tilskud samt regler for støtte til spilfremme. Ændringen er begrundet i administrative hensyn i forhold til tilskuds- og støtteadministration.

Det foreslås, at kulturministeren kan fastsætte regler om, at skriftlig kommunikation skal foregå digitalt. Der kan herunder fastsættes regler om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater og digital signatur eller lignende.

Kulturministeriet vurderer, at overflytningen af Spilordningen fra Det Danske Filminstitut til Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling bidrager positivt til at samle området for digitale spil under én selvejende institution.

Ved at give hjemmel til, at instituttet kan yde tilskud til udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil samt støtte til spilfremme gennem Spilordningen i denne lov, vil der fremadrettet være mere klarhed om retstilstanden, da den tidligere hjemmel til udbetaling af tilskud og støtte til danske digitale spil har beroet på en bred fortolkning af begrebet »levende billeder af enhver art«, jf. filmloven § 1, stk. 2.

Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling kan også yde tilskud til digitale spil gennem andre tilskuds- og støtteordninger inden for instituttets formål, jf. lovforslagets § 1, og instituttets opgaver, jf. lovforslagets § 2. Der differentieres endvidere mellem henholdsvis tilskud til udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil og støtte til spilfremme, som begge indgår i Spilordningen.

4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige

Der er på finansloven for 2024 fastsat et statsligt tilskud til Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling på 5,2 mio. kr. i 2024, 7,8 mio. kr. i 2025, 10,4 mio. kr. i 2026 og 10,4 mio. kr. i 2027, samlet set 33,8 mio. kr. i perioden 2024-2027 (2023-pl) på § 21.11.23.24 om Institut for dansk spiludvikling.

Lovforslaget forventes derudover ikke at have økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for staten, kommuner eller regioner.

Det vurderes, at lovforslaget er i overensstemmelse med principperne for digitaliseringsklar lovgivning.

Særligt kan princip 2 om digital kommunikation fremhæves, da dette lovforslag vil medføre, at der indføres en hjemmel til, at kulturministeren kan fastsætte regler om digital kommunikation, herunder at ansøgning om tilskud og støtte skal ske digitalt.

Innovations- og iværksættertjekket vurderes at være relevant for nærværende lovforslag, fordi Spilordningen gennem økonomiske støttemuligheder til danske digitale spil kan medvirke til at fremme innovation inden for spilbranchen.

5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.

Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. Der foretages administrative konsekvensvurderinger for erhvervslivet m.v. i forbindelse med bekendtgørelser, der fastsætter nærmere krav.

6. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.

7. Klimamæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.

8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.

9. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget vurderes at indebære statsstøtte. Spilordningen er separat notificeret og godkendt som statsstøtte af Europa-Kommissionen for perioden 2024-2027. Det fremgår af kommissionens godkendelse af statsstøttenotifikationen, at den notificerede ordning vil blive administreret af et nyt institut for spiludvikling, som vil blive etablereret i 2024. Derudover fremgår det, at ordningen vil administreres af Det Danske Filminstitut, indtil det nye institut er fuldt operationelt i 2025. På den baggrund forventes godkendelsen at kunne opretholdes efter lovens ikrafttrædelse. Finansieringen af Nimbi GameLab skal ske inden for rammerne af de EU-retlige statsstøtteregler, og Nimbi GameLab skal varetage deres opgaver i henhold til gældende konkurrence- og statsstøtteregler. Lovforslaget indeholder derudover ingen EU-retlige konsekvenser.

10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.

Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 20. juni 2024 til den 22. august 2024 (64 dage) været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:

Creative Denmark, DADIU på Filmskolen, Dania Games, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Det Danske Filminstitut, Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet, Digitaliseringsstyrelsen, Erhvervsministeriet, Erhvervsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen Bedre Regulering, Finansministeriet, Games Denmark, IDA Gamedev, ITU, Justitsministeriet, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Medierådet for Børn og Unge, Nordisk Games, Producentforeningen, PROSA - Forbundet af It-professionelle, Rigsrevisionen, Skatteministeriet, Slots- og Kulturstyrelsen, Statsministeriet, The Animation Workshop, VIA University College, Vision Denmark, Visuelt Design ved Det Kongelige Akademi og Økonomiministeriet.

11. Sammenfattende skema
 
Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«)
Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Der er på finansloven for 2024 fastsat et statsligt tilskud til Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling på 5,2 mio. kr. i 2024, 7,8 mio. kr. i 2025, 10,4 mio. kr. i 2026 og 10,4 mio. kr. i 2027, samlet set 33,8 mio. kr. i perioden 2024-2027 (2023-pl).
Implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Klimamæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indebærer statsstøtte. Lovforslaget indeholder derudover ingen EU-retlige aspekter.
Er i strid med de fem principper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant omfang også gælder ved implementering af ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X)
Ja
Nej
X


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Det følger af finansloven for 2024 i tekstanmærkning nr. 248, stk. 1, at kulturministeren bemyndiges til at stifte en offentlig selvejende institution. Institutionen er uafhængig og har til formål at yde tilskud til udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil og understøtte bedre rammevilkår for den danske spilbranche gennem eksportfremstød, talentudvikling, promovering, dataindsamling og analyser m.v.

Det foreslås i § 1, at Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling er et uafhængigt institut, som har til formål at fremme udviklingen af danske digitale spil, særligt med fokus på de kunstneriske og kulturelle kvaliteter, og understøtte bedre rammevilkår for den danske spilbranche.

Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling fortsat vil være et uafhængigt institut, som vil have til formål at fremme udviklingen af danske digitale spil, særligt med fokus på kunstneriske og kulturelle kvaliteter. Derudover skal Nimbi GameLab understøtte bedre rammevilkår for den danske spilbranche. Bestemmelsen vil være en justering i forhold til stk. 1 i tekstanmærkningen ved, at opgaverne med at yde tilskud, talentudvikling, promovering, dataindsamling og analyse i stedet fremgår af lovforslagets § 2 om instituttets opgaver. Derudover er det tilføjet til bestemmelsen, at formålet med at fremme udviklingen af danske digitale spil skal ske med et særligt fokus på kunstneriske og kulturelle kvaliteter. Dette fokus udelukker ikke et fokus på at fremme udviklingen af danske digitale spil med øvrige kvaliteter.

Til § 2

Det følger af lov om film (herefter filmloven), jf. § 1, stk. 1, at lovens formål er at fremme filmkunst, filmkultur og biografkultur i Danmark. Dertil fremgår det af stk. 2, at ved film forstås i denne lov levende billeder af enhver art uanset optagelses- og forevisningsform, herunder fotografiske film og videogrammer, bortset fra tv-udsendelser. Det Danske Filminstitut har, jf. § 2, stk. 1, nr. 1 til opgave at yde økonomisk støtte til udvikling, manuskriptudarbejdelse, produktion, lancering og forevisning af danske film og at sikre distribution af danske film. Bestemmelserne udgør hjemmelsgrundlag for Det Danske Filminstituts udbetaling af tilskud og støtte fra Spilordningen.

Det følger af finansloven for 2024 i tekstanmærkning nr. 248, stk. 1, at institutionen har til formål at yde tilskud til udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil og understøtte bedre rammevilkår for den danske spilbranche gennem eksportfremstød, talentudvikling, promovering, dataindsamling og analyser m.v.

Det foreslås i § 2, stk. 1, at Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling har følgende opgaver. Opgaver følger af nr. 1-5.

Det foreslås i nr. 1, at instituttet skal yde tilskud til udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil, herunder med fokus på digitale spil med kunstneriske og kulturelle kvaliteter.

Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at instituttet vil skulle yde tilskud til udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil, herunder med fokus på digitale spil med kunstneriske og kulturelle kvaliteter. Bestemmelsen vil indebære, at Nimbi GameLab fremadrettet vil skulle udmønte tilskuds- og støttemidlerne i Spilordningen, men kan også indebære udmøntning af andre tilskudsordninger målrettet udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil og inden for instituttets formål, jf. lovforslagets § 1.

Det foreslås i nr. 2, at instituttet skal understøtte promovering af og udbrede kendskabet til danske digitale spil i Danmark og internationalt.

Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at instituttet vil skulle understøtte promovering af og udbrede kendskabet til danske digitale spil i Danmark og internationalt. Dette vil også kunne indebære at yde økonomisk støtte til spilfremme i Danmark og til fremme af kendskabet til dansk spiludvikling i udlandet.

Det foreslås i nr. 3, at instituttet skal understøtte talentudvikling relateret til danske digitale spil gennem f.eks. uddannelses- og branchepartnerskaber.

Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at instituttet vil skulle understøtte talentudvikling relateret til danske digitale spil gennem f.eks. uddannelses- og branchepartnerskaber.

Det foreslås i nr. 4, at instituttet skal skabe viden og overblik gennem dataindsamling og analyser om danske digitale spil og spilbranchens tilstand.

Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at instituttet vil skulle skabe viden og overblik gennem dataindsamling og analyser om danske digitale spil og spilbranchens tilstand.

Det foreslås i nr. 5, at instituttet skal formidle viden om danske digitale spil til offentligheden på en tilgængelig og relevant måde.

Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at instituttet vil skulle formidle viden om danske digitale spil til offentligheden på en tilgængelig og relevant måde.

Det foreslås i stk. 2, at kulturministeren kan fastsætte yderligere opgaver inden for lovens anvendelsesområde.

Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at kulturministeren vil kunne fastsætte yderligere opgaver inden for lovens anvendelsesområde. Med yderligere opgaver menes opgaver, der vil gå ud over opgaver beskrevet i § 2, stk. 1, nr. 1-5.

Til § 3

Det følger af finansloven for 2024 i tekstanmærkning nr. 248, stk. 1, at kulturministeren bemyndiges til at stifte en offentlig selvejende institution.

Det foreslås i § 3, at Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling er en selvejende institution.

Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling og den virksomhed, der udøves af instituttet, vil være omfattet af reglerne i forvaltningsloven og offentlighedsloven, jf. forvaltningslovens § 1, stk. 2, nr. 1, og offentlighedslovens § 3, stk. 1, nr. 1. Der er foretaget en sproglig justering i forhold til stk. 1 i tekstanmærkningen, således at institutionen benævnes som selvejende institution frem for offentlig selvejende institution.

Det bemærkes, at Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling ligeledes vil omfattes af reglerne i bl.a. arkivloven, idet arkivloven har samme anvendelsesområde som forvaltningsloven og offentlighedsloven, jf. arkivlovens § 1, stk. 1. Endvidere vil Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling være omfattet af reglerne for offentlige myndigheder i lov om ligestilling mellem kvinder og mænd.

Det foreslås i stk. 2, at staten yder et årligt tilskud til drift af instituttet.

Instituttet er omfattet af driftstilskudsloven, jf. lovens § 1, stk. 1, hvor det fremgår, at loven finder anvendelse for selvejende institutioner, hvor Kulturministeriet er offentlig hovedtilskudsyder til driften. Driftstilskudsloven fastsætter bl.a., hvilke bestemmelser der som minimum skal være i vedtægterne, og hvilke ansvar og opgaver hhv. bestyrelsen og den daglige ledelse har, og at der kan indgås aftale om opfyldelse af formålet med tilskudsmodtagers virke. Endvidere giver driftstilskudsloven kulturministeren hjemmel til at fastsætte nærmere regler for tilskudsmodtagers budget, regnskabsaflæggelse og revision samt nærmere regler om tilsyn.

Det følger af rigsrevisorloven, at Rigsrevisionens revision, jf. § 2, stk. 1, nr. 2, omfatter regnskaber for institutioner, foreninger, fonde m.v., hvis udgifter eller regnskabsmæssige underskud dækkes ved statstilskud eller ved bidrag, afgift eller anden indtægt i henhold til lov. Derudover følger af § 2, stk. 1, nr. 3, at Rigsrevisionens revision omfatter regnskaber for selvstændige forvaltningssubjekter, der er oprettet ved lov. Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling er derfor omfattet af rigsrevisorloven, jf. § 2, stk. 1, nr. 2. og 3.

Det foreslås i stk. 3, at kulturministeren kan fastsætte, hvor stor en andel af tilskud til drift af instituttet, der skal anvendes til tilskud og støtte.

Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at kulturministeren vil kunne fastsætte, hvor stor en andel af det samlede driftsstilskud til instituttet, der vil skulle anvendes til tilskud og støtte. Instituttets tildeling af tilskud og støtte vil skulle være i overensstemmelse med lovforslagets § 1 og § 2, stk. 2.

Til § 4

Det foreslås i § 4, stk. 1, at Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling ud over sine opgaver efter § 2 kan modtage yderligere indtægter ved rekvirerede opgaver, som falder inden for instituttets formål efter § 1 og er forenelige med varetagelsen af instituttets øvrige opgaver.

Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at instituttet vil kunne opretholde yderligere indtægter ved rekvirerede opgaver, som falder inden for instituttets formål. Rekvirerede opgaver vil eksempelvis kunne være analyser og arrangementer. Opgaverne vil skulle ligge inden for instituttets formål, jf. lovforslagets § 1, og må ikke være i modstrid med eller forhindre udførelse af instituttets opgaver, som fremgår af lovforslagets § 2.

Det foreslås i stk. 2, at instituttet kan modtage yderligere indtægter under hensyntagen til sin uafhængighed, herunder gaver fra fonde, indtjening ved udgivelser, deltagerbetaling ved konferencer m.v. Indtægter skal anvendes til opfyldelse af instituttets formål efter § 1.

Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at instituttet vil kunne modtage indtægter såsom gaver fra fonde, indtjening ved udgivelser, deltagerbetaling ved konferencer m.v. Det forudsættes, at der kun vil være tale om begrænset deltagerbetaling for at understøtte offentlighedens deltagelse i konferencer m.v. Indtægter efter stk. 2 vil skulle bruges til opfyldelse af instituttets formål, som det fremgår af § 1. Samtidig vil indtægter efter stk. 2 kun kunne modtages under hensyntagen til instituttets uafhængighed af politiske hensyn eller særinteresser.

Med instituttets mulighed for at opnå yderligere finansiering end de til enhver tid ydede tilskud fra Kulturministeriet, gives der mulighed for en bredere udnyttelse af instituttets kompetencer og viden.

Det foreslås i stk. 3, at indtægter fra rekvirerede opgaver, jf. stk. 1, skal være regnskabsmæssigt adskilt fra instituttets opgaver, jf. § 2.

Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at det vil være instituttets bestyrelses og direktørs ansvar at sikre klar adskillelse af indtægter fra rekvirerede opgaver, jf. stk. 1, fra instituttets opgaver, som er beskrevet i lovforslagets § 2. Hvis indtægter efter stk. 2 anvendes til rekvirerede opgaver, jf. stk. 1, skal der også ske regnskabsmæssig adskillelse af disse fra instituttets kerneopgaver i § 2. Den klare adskillelse af indtægter fra eventuelle rekvirerede opgaver, der ydes mod betaling, fra de almennyttige oplysende og formidlende samfundsopgaver, som er kerneopgaverne, som beskrevet i lovforslagets § 2, skal sikre, at der ikke sker krydssubsidiering af økonomiske aktiviteter.

Det er ikke påkrævet, at den separate opgørelse over indtægter m.v. fra rekvirerede opgaver fremgår af et særskilt regnskab. Den separate opgørelse kan således fremgå af ét samlet årsregnskab for instituttet, hvis bestyrelsen og direktøren foretrækker dette.

Til § 5

Det følger af finansloven for 2024 i tekstanmærkning nr. 248, stk. 2, at kulturministeren udpeger en bestyrelse på fem medlemmer (inklusive bestyrelsesleder), der har det overordnede ansvar for instituttet og dets virke. Derudover følger det af stk. 3, at bestyrelsesmedlemmerne beskikkes for en 4-årig periode. Ved den første beskikkelse af bestyrelsen udgør perioden dog alene to år for to af medlemmerne, således at der hvert andet år beskikkes nye medlemmer. Genbeskikkelse kan finde sted for én periode. Udtræder et medlem af bestyrelsen inden udløbet af sin beskikkelsesperiode, foretages en beskikkelse af et nyt medlem for den resterende del af perioden. Desuden følger det af stk. 4, at bestyrelsen udarbejder institutionens vedtægter, som godkendes af kulturministeren.

Det foreslås i § 5, stk. 1, at Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling ledes af en bestyrelse på fem medlemmer, som alle udpeges af kulturministeren. Kulturministeren udpeger blandt disse en bestyrelsesleder. Der er således tale om en videreførelse af retstilstanden, jf. finansloven for 2024 i tekstanmærkning nr. 248, stk. 2.

Som det fremgår af driftstilskudsloven § 4, stk. 3, er bestyrelsen for en selvejende institution ansvarlig for den selvejende institutions samlede virksomhed.

Medlemmerne i den nuværende bestyrelse for Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling er beskikket pr. 1. januar 2024. Tre af bestyrelsens medlemmer er beskikket for en 4-årig periode, og de resterende to medlemmer af bestyrelsen er beskikket for en 2-årig periode. Bestyrelsens beskikkelsesperiode vil fortsætte efter ikrafttrædelse af nærværende lovforslag.

Det foreslås i stk. 2, at bestyrelsesmedlemmerne beskikkes for en 4-årig periode. Bestyrelsen beskikkes forskudt, således at tre af medlemmerne beskikkes hvert andet år og de resterende to medlemmer beskikkes hvert andet år. Et bestyrelsesmedlem kan genbeskikkes for én periode.

Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at bestyrelsesmedlemmerne beskikkes for en 4-årig periode. Bestyrelsen beskikkes forskudt, således at to henholdsvis tre af medlemmerne beskikkes hvert andet år. Bestyrelsesmedlemmer vil kunne genbeskikkes for én periode. Hensigten er at sikre kontinuitet i bestyrelsen.

Det foreslås i stk. 3, at hvis et medlem udtræder af bestyrelsen inden udløbet af sin beskikkelsesperiode, beskikkes et nyt medlem for den resterende del af perioden.

Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at hvis et bestyrelsesmedlem skulle udtræde i løbet af sin beskikkelsesperiode, vil kulturministeren skulle beskikke et nyt medlem for den resterende del af perioden.

Det foreslås i stk. 4, at der ved udpegning af bestyrelsesmedlemmer lægges vægt på, at mindst tre af bestyrelsens medlemmer har en særlig indsigt i spilbranchen. Bestyrelsen vil skulle besidde kompetencer inden for ledelse, økonomi, uddannelse, dansk og international kulturpolitik, markedsføring samt viden om digitale spil.

Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at mindst tre af bestyrelsens medlemmer vil skulle besidde en særlig indsigt i spilbranchen. Derudover vil bestyrelsen skulle besidde kompetencer inden for ledelse, økonomi, uddannelse, dansk og international kulturpolitik, markedsføring samt viden om digitale spil. Dette kan f.eks. være branchekendskab, forskning eller viden om spiludvikling. Bestyrelsens kompetenceprofil skal blandt andet understøtte instituttets formål.

Det foreslås i stk. 5, at bestyrelsen skal udarbejde instituttets vedtægter, som skal godkendes af Kulturministeriet. Ændring af vedtægterne skal godkendes af Kulturministeriet.

Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at bestyrelsen vil skulle udarbejde instituttets vedtægter. Vedtægterne vil skulle godkendes af Kulturministeriet. Kulturministeriet vil skulle godkende eventuelle ændringer af vedtægterne. Hvilke bestemmelser, som vedtægter for selvejende institutioner som minimum skal indeholde, følger af driftstilskudsloven § 3.

Det foreslås i stk. 6, at bestyrelsen kan nedsætte et eksternt panel, der kan bistå instituttets vurdering af ansøgninger om tilskud til udvikling og produktion af danske digitale spil, jf. dog stk. 7.

Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at bestyrelsen vil kunne nedsætte et eksternt panel, som vil kunne bistå instituttets vurdering af ansøgninger om tilskud til udvikling og produktion af danske digitale spil, jf. dog stk. 7.

Det foreslås i stk. 7, at kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om det eksterne panel, herunder om panelets sammensætning.

Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at kulturministeren vil kunne fastsætte nærmere regler om det eksterne panel, herunder om panelets sammensætning. Reglerne forventes også at kunne omhandle løbende udskiftning af panelets medlemmer og medlemmers faglighed inden for digitale spil. Det eksterne panel vil kunne nedsættes af bestyrelsen, og vil kunne bistå instituttets vurdering af ansøgninger om tilskud til udvikling og produktion af danske digitale spil.

Til § 6

Det følger af finansloven for 2024 i tekstanmærkning nr. 248, stk. 5, at instituttets daglige ledelse varetages af en direktør, at bestyrelsen ansætter og afskediger instituttets direktør og at direktøren har ansvaret for den daglige drift i overensstemmelse med instituttets vedtægter og bestyrelsens instruktioner. Det følger også af stk. 7, at direktøren ansætter og afskediger instituttets øvrige personale i overensstemmelse med statens løn- og personaleregler.

Det bemærkes, at driftstilskudsloven § 4 stk. 2 indeholder yderligere bestemmelser om den daglige ledelses ansvar og rammer.

Det foreslås med lovforslagets § 6, at bestyrelsen ansætter en direktør for Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling.

Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at bestyrelsen vil skulle ansætte en direktør for Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling. Med bestyrelsens kompetence til at ansætte direktøren følger også kompetencen til at kunne afskedige direktøren. Direktøren vil skulle ansættes og afskediges i overensstemmelse med de statslige ansættelsesretlige regler.

Det foreslås med stk. 2, at direktøren varetager ansvaret for den daglige ledelse og drift i overensstemmelse med instituttets vedtægter og bestyrelsens instruktioner.

Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at det vil være direktøren, som vil skulle varetage den daglige ledelse og drift af instituttet, samt at dette vil skulle ske i overensstemmelse med vedtægterne og bestyrelsens instruktioner.

Det foreslås med stk. 3, at det er direktøren, der ansætter instituttets øvrige personale.

Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at det vil være direktørens opgave at ansætte instituttets øvrige personale. Med direktørens kompetence til at ansætte instituttets øvrige personale følger også kompetencen til at kunne afskedige det øvrige personale. Det øvrige personale vil skulle ansættes og afskediges i overensstemmelse med de statslige ansættelsesretlige regler.

Til § 7

Det følger af lov om film (herefter filmloven), jf. § 1, stk. 1, at lovens formål er at fremme filmkunst, filmkultur og biografkultur i Danmark. Dertil fremgår det af stk. 2, at ved film forstås i denne lov levende billeder af enhver art uanset optagelses- og forevisningsform, herunder fotografiske film og videogrammer, bortset fra tv-udsendelser. Det Danske Filminstitut har jf. § 2, stk. 1, nr. 1 til opgave at yde økonomisk støtte til udvikling, manuskriptudarbejdelse, produktion, lancering og forevisning af danske film og at sikre distribution af danske film. Bestemmelserne udgør hjemmelsgrundlag for Det Danske Filminstituts udbetaling af tilskud og støtte fra Spilordningen.

Det følger af finansloven for 2024 i tekstanmærkning nr. 248, stk. 6, at kulturministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler for uddeling af tilskud til udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil, herunder at fastsætte nærmere bestemmelser om kriterier for at opnå tilskud, ansøgningsform, tidsfrister, vilkår for tilskud, modtagerkreds, udbetaling af tilskud.

Det foreslås i § 7, at kulturministeren kan fastsætte nærmere regler for uddeling af tilskud til udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil samt støtte til spilfremme, herunder om kriterier for at opnå tilskud og støtte, ansøgningsform, tidsfrister, vilkår for tilskud og støtte, beregningsgrundlag, forudbetaling, modtagerkreds og udbetaling af tilskud og støtte.

Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at kulturministeren vil kunne fastsætte nærmere regler for uddeling af tilskud til udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil samt støtte til spilfremme, om kriterier for at opnå tilskud og støtte, beregningsgrundlag, forudbetaling ansøgningsform, vilkår for tilskud og støtte, modtagerkreds og udbetaling af tilskud. Bestemmelsen er en justering i forhold til stk. 6 i tekstanmærkningen, således at beregningsgrundlag og forudbetaling er tilføjet til det, kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om i forhold til tilskud og støtte.

Regler for tilskud og støtte kan omfatte både tilskud til danske digitale spil og støtte til spilfremme i medfør af Spilordningen, der overflyttes fra Det Danske Filminstitut til Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling og andre tilskuds- og støtteordninger målrettet danske digitale spil. Fastsættelsen af sådanne regler forudsættes dog at ske, jf. lovforlagets §§ 1-2, og generelt i henhold til gældende konkurrence- og statsstøtteregler.

Instituttets afgørelser vil ikke kunne indbringes for anden administrativ myndighed, da der er tale om en selvejende institution.

Til § 8

Det følger af finansloven for 2024 i tekstanmærkning nr. 248, stk. 6, at kulturministeren kan fastsætte nærmere regler for tilbagebetaling af tilskud, støtte og renter, dokumentation, regnskab, revision og rapportering, samt tilsyn og kontrol.

Det foreslås i § 8, at kulturministeren kan fastsætte nærmere regler for tilbagebetaling af tilskud, støtte og renter, dokumentation, regnskab, revision og rapportering, samt tilsyn og kontrol i forhold til uddeling af tilskud og støtte.

Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at kulturministeren vil kunne fastsætte nærmere regler for tilbagebetaling af tilskud, støtte og renter, dokumentation, regnskab, revision og rapportering, samt tilsyn og kontrol i forhold til uddeling af tilskud og støtte.

Til § 9

Det foreslås i § 9, at kulturministeren kan fastsætte regler om, at skriftlig kommunikation skal foregå digitalt. Der kan herunder fastsættes regler om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater og digital signatur eller lignende.

Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at der vil kunne fastsættes regler om, at skriftlig kommunikation vil skulle foregå digitalt. Den foreslåede bestemmelse vil derudover indebære, at der herunder vil kunne fastsættes regler om anvendelse af bestemte it-systemer, digitale formater og digital signatur eller lignende.

Samtidig vil bestemmelsen indebære, at skriftlige meddelelser m.v., der sendes på den foreskrevne digitale måde, vil kunne anses for at være kommet frem til adressaten på det tidspunkt, hvor meddelelsen m.v. er tilgængelig digitalt for adressaten. Det vil sige med samme retsvirkninger som fysisk post, der anses for at være kommet frem, når den pågældende meddelelse m.v. er lagt i adressatens fysiske postkasse. En meddelelse, der først er tilgængelig efter kl. 24.00, anses først for modtaget den dag, meddelelsen er tilgængelig.

Hvis oplysningerne m.v. sendes på anden måde end den foreskrevne digitale måde, eksempelvis pr. brev, følger det af den almindelige vejledningspligt i forvaltningslovens § 7, at der må vejledes om reglerne på området, herunder om pligten til at kommunikere på den foreskrevne digitale måde.

Der vil kunne fastsættes regler om, at visse meddelelser, herunder afgørelser, kan sendes til den pågældendes digitale postkasse med de retsvirkninger, der følger af lov om Digital Post fra offentlige afsendere.

Der vil desuden kunne fastsættes regler om fritagelser fra pligten til digital kommunikation. Fritagelsesmuligheden kan bl.a. tænkes anvendt, hvor det er påkrævet at anvende en dansk digital signatur, og der f.eks. er tale om en virksomhed med hjemsted i udlandet, som ikke kan få en dansk digital signatur.

Til § 10

Det foreslås i § 10, at nedlægges Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling, overgår dets nettoformue til staten eller til et formål, der godkendes af kulturministeren.

Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at instituttets nettoformue ved eventuel nedlæggelse af instituttet vil skulle overgå til staten eller til et af kulturministeren godkendt formål. Der vil i forbindelse med overdragelsen af nettoformuen skulle tages højde for eventuelle særskilte økonomiske forpligtelser, der måtte påhvile instituttet, og som vil kunne have en sådan karakter, at forpligtelsen ikke vil kunne overdrages.

Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling vil kun kunne nedlægges ved lov, da det er etableret ved lov. Ved manglende statslig bevilling vil en naturlig følge være nedlæggelse af instituttet.

Til § 11

Det følger af finansloven for 2024 i tekstanmærkning nr. 248, stk. 1, at kulturministeren bemyndiges til at stifte en offentlig selvejende institution.

Det foreslås i § 11, stk. 1, at loven træder i kraft den 1. januar 2025.

Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at loven ville skulle træde i kraft den 1. januar 2025. Baggrunden for ikrafttrædelsesdatoen den 1. januar 2025 er, at finansloven for 2024, herunder tekstanmærkning nr. 248, som Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling er etableret i medfør af, kun er gyldig i 2024. Fra 2025 vil der således være behov for et nyt hjemmelsgrundlag for Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling, såfremt instituttet vil skulle videreføres.

Til § 12

Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland og heller ikke kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland.