Fremsat den 3. oktober 2024 af børne- og undervisningsministeren (Mattias Tesfaye)
Forslag
til
Lov om ændring af dagtilbudsloven
(Regelforenklinger aftalt i
samarbejdsprogram)
§ 1
I dagtilbudsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 988 af 27. august 2024, foretages følgende
ændringer:
1. § 5,
stk. 2, ophæves.
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 2 og
3.
2. I
§ 5 a, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »både kvalitative og kvantitative data,
herunder skriftlig dokumentation fra tidligere tilsynsbesøg,
jf. § 5 b, stk. 2, og viden fra tidligere dialog med
dagtilbuddet« til: »relevante data«.
3. § 5 a,
stk. 4, 2. pkt., ophæves.
4. I
§ 8, stk. 1, 1. pkt., udgår
»skriftlig«.
5. I
§ 8, stk. 3, 1. pkt., og stk. 4-6,
ændres »fremgå af« til:
»indtænkes i«.
6. § 9,
stk. 1, 2. pkt., stk. 2, 2.-4. pkt., og stk. 3, og § 27
b ophæves.
7. I
§ 40 udgår », jf. dog
§ 27 b, stk. 1«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2025.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Fjernelse af krav om skriftlighed til den
pædagogiske læreplan samt evalueringen af arbejdet med
den pædagogiske læreplan
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
2.2. Ophævelse af krav om, at kommunerne skal
beskrive, hvordan tilsynet med dagtilbuddene tilrettelægges
og forenkling af regler om inddragelse af data i tilsyn
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
2.3. Fjernelse af regler om 30 timers plads til
søskende mod en reduceret forældrebetaling under
forældres barsel
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen vil gennemføre en omfattende frisættelse
af den offentlige sektor, som skal forandre den måde,
velfærden i dag styres, dokumenteres, kontrolleres og leveres
på, og hvor man lokalt har frihed under ansvar til at yde en
faglig indsats.
Regeringen og KL har med aftalen om kommunernes økonomi
for 2024 (ØA24) aftalt at indgå et flerårigt
samarbejdsprogram, som skal understøtte kommunernes arbejde
med at reducere udgifterne til administration og udvikle den
borgernære velfærd.
KL har i regi af samarbejdsprogrammet foreslået en
række regelforenklinger på dagtilbudsområdet,
heraf flere som kræver lovændring. Lovforslaget
udmønter disse regelforenklinger.
Det foreslås på den baggrund at fjerne formkravet
om, at den pædagogiske læreplan skal udarbejdes
skriftligt samt at fjerne kravet om, at den pædagogiske
læreplan skal evalueres som minimum hvert andet år.
Endvidere foreslås det at fjerne kravet om 30-timersplads til
søskende mod nedsat forældrebetaling under
forældres barsel, at fjerne kravet om kommunernes beskrivelse
af tilrettelæggelsen af tilsyn med dagtilbud samt at forenkle
kravet om inddragelse af data i forbindelse med kommunernes
tilsyn.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Fjernelse
af krav om skriftlighed til den pædagogiske læreplan
samt evalueringen af arbejdet med den pædagogiske
læreplan
2.1.1. Gældende ret
Det følger af dagtilbudslovens § 8, stk. 1, at der i
alle dagtilbud skal udarbejdes en skriftlig pædagogisk
læreplan for hele børnegruppen i alderen 0-2 år
og for børnegruppen i alderen fra 3 år og frem til
skolestart. Hvis det enkelte dagtilbud har organiseret
børnene i andre aldersgrupper, udarbejdes den
pædagogiske læreplan på baggrund af denne
organisering. I aldersintegrerede daginstitutioner kan der
udarbejdes en pædagogisk læreplan under hensyntagen til
aldersgrupper. I daginstitutioner med flere enheder skal den
pædagogiske læreplan udarbejdes, så der tages
højde for børnegruppernes sammensætning og
børnenes forskellige forudsætninger i de enkelte
enheder, jf. stk. 3.
Det følger videre af § 8, stk. 2, at den
pædagogiske læreplan skal udarbejdes med udgangspunkt i
et pædagogisk grundlag, jf. stk. 3 og 4, seks
læreplanstemaer, jf. stk. 4 og 9, og mål for
sammenhængen mellem det pædagogiske
læringsmiljø og børns læring, jf. stk.
9.
Det følger af bemærkningerne til bestemmelsen, jf.
Folketingstidende 2017-18, tillæg A, L 160 som fremsat, side
38, at ud over kravet om, at den pædagogiske læreplan
skal være skriftlig, jf. det dengang foreslåede stk. 1,
vil der ikke være andre formkrav til læreplanen. Det
enkelte dagtilbud kan således inden for rammerne af den
foreslåede § 8, herunder de pædagogiske mål
samt indholdsbeskrivelser, som foreslås fastsat på
bekendtgørelsesniveau, udarbejde den pædagogiske
læreplan på en måde, så den lokalt giver
bedst mening.
Det følger endvidere af § 8, stk. 3, at det skal
fremgå af den pædagogiske læreplan, hvordan det
enkelte dagtilbud hele dagen etablerer et pædagogisk
læringsmiljø, der med leg, planlagte vokseninitierede
aktiviteter, spontane aktiviteter, børneinitierede
aktiviteter og daglige rutiner giver børnene mulighed for at
trives, lære, udvikle sig og dannes. Det pædagogiske
læringsmiljø skal tilrettelægges, så det
inddrager hensynet til børnenes perspektiv og deltagelse,
børnefællesskabet, børnegruppens
sammensætning og børnenes forskellige
forudsætninger.
Det følger dertil af § 8, stk. 4, at det skal
fremgå af den pædagogiske læreplan, hvordan det
pædagogiske læringsmiljø understøtter
børns brede læring, herunder nysgerrighed,
gåpåmod, selvværd og bevægelse, inden for
og på tværs af følgende temaer:
1) Alsidig personlig udvikling.
2) Social udvikling.
3) Kommunikation og sprog.
4) Krop, sanser og bevægelse.
5) Natur, udeliv og science.
6) Kultur, æstetik og fællesskab.
Videre følger det af § 8, stk. 5, at det endvidere
skal fremgå af den pædagogiske læreplan, hvordan
det pædagogiske læringsmiljø tager højde
for børn i udsatte positioner, så deres trivsel,
læring, udvikling og dannelse fremmes.
Det følger videre af § 8, stk. 6, at det desuden
skal fremgå af den pædagogiske læreplan, hvordan
dagtilbuddet samarbejder med forældrene om børns
læring, hvordan dagtilbuddet inddrager lokalsamfundet i
arbejdet med etablering af pædagogiske
læringsmiljøer for børn, og hvordan der i
børnenes sidste år i dagtilbuddet tilrettelægges
et pædagogisk læringsmiljø, der skaber
sammenhæng til børnehaveklassen.
Det følger dertil af § 8, stk. 7, at arbejdet med
det fysiske, psykiske og æstetiske børnemiljø i
dagtilbuddet skal integreres i det pædagogiske arbejde med
etablering af pædagogiske læringsmiljøer.
Børnemiljøet skal vurderes i et
børneperspektiv, og børns oplevelser af
børnemiljøet skal inddrages under hensyntagen til
børnenes alder og modenhed.
Det følger endvidere af § 8, stk. 8, at den
pædagogiske læreplan udgør rammen for det
pædagogiske arbejde. Kommunalbestyrelsen skal sikre, at
dagtilbuddene i relation til den pædagogiske opgave ledes
alene med udgangspunkt i den pædagogiske læreplan og i
overensstemmelse med den pædagogiske læreplans
børnesyn og brede læringsforståelse, jf. stk. 3
og 4.
Endelig følger det af § 8, stk. 9, at børne-
og undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
pædagogiske mål for, hvad det pædagogiske
læringsmiljø i dagtilbuddet skal understøtte i
forhold til børns læring, og om indholdet i de enkelte
læreplanstemaer, jf. stk. 4.
Af § 9, stk. 1, i dagtilbudsloven følger det, at
lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for, at den pædagogiske
læreplan udarbejdes, og for at sikre, at det
pædagogiske arbejde i dagtilbuddet tilrettelægges og
udøves inden for rammerne heraf. Lederen af dagtilbuddet er
endvidere ansvarlig for at offentliggøre den
pædagogiske læreplan.
Det følger videre af § 9, stk. 2, at lederen af
dagtilbuddet er ansvarlig for at etablere en evalueringskultur i
dagtilbuddet, som skal udvikle og kvalificere det pædagogiske
læringsmiljø. Lederen er ansvarlig for, at arbejdet
med den pædagogiske læreplan evalueres mindst hvert
andet år med henblik på at udvikle arbejdet.
Evalueringen skal tage udgangspunkt i de pædagogiske
mål, som er fastsat i medfør af § 8, stk. 9,
herunder en vurdering af sammenhængen mellem det
pædagogiske læringsmiljø i dagtilbuddet og
børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Evalueringen skal offentliggøres.
Det følger af bemærkningerne til bestemmelsen, jf.
Folketingstidende 2017-18, tillæg A, L 160 som fremsat, side
43, at med evalueringskultur i dagtilbuddet forstås, at
lederen har ansvar for, at det pædagogiske personale og
ledelse løbende forholder sig refleksivt til, hvordan de
pædagogiske læringsmiljøer understøtter
børnegruppens trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Det kan f.eks. ske ved, at praksis fastholdes gennem
pædagogisk dokumentation, der danner grundlag for analyse af
og systematisk refleksion over sammenhængen mellem
læringsmiljø og børnenes læring og
trivsel og udvikling. Det kan give anledning til justeringer,
så det pædagogiske læringsmiljø bedst
muligt understøtter børnenes trivsel, læring og
udvikling.
Det følger videre af bemærkningerne til
bestemmelsen, at kravet om etablering af en evalueringskultur i
dagtilbuddet skal understøtte, at personalet udvikler en
faglig selvkritisk og reflekteret tilgang til
tilrettelæggelse og evaluering, som skal bidrage til, at
personalet får øje på sin praksis, tænker
over den og ser mulighederne for at ændre praksis, hvis der
er behov herfor, som i sidste ende skal udvikle og kvalificere den
pædagogiske praksis.
Dertil følger af § 9, stk. 3, at lederen af
dagtilbuddet er ansvarlig for at sikre en løbende
pædagogisk dokumentation af sammenhængen mellem det
pædagogiske læringsmiljø og børnenes
trivsel, læring, udvikling og dannelse. Den pædagogiske
dokumentation skal indgå i evalueringen efter stk. 2, 2.
pkt.
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser
og den foreslåede ordning
KL har foreslået at afskaffe kravet om, at den
pædagogiske læreplan skal udarbejdes skriftligt.
Ifølge KL kan det være et stort arbejde for det
enkelte dagtilbud at udarbejde en skriftlig pædagogisk
læreplan, ligesom værdien i praksis ifølge KL
kan være begrænset.
KL har ligeledes foreslået, at kravet om, at den
pædagogiske læreplan skal evalueres mindst hvert andet
år, fjernes. KL finder, at kravet om at evaluere den
pædagogiske læreplan ikke understøtter en
evalueringskultur, hvor dagtilbuddene skal tilpasse den
pædagogiske praksis efter børnegruppens behov.
Den pædagogiske læreplan er et pædagogisk
redskab, som understøtter det pædagogiske personales
og ledelsens arbejde med at skabe trygge og stimulerende
læringsmiljøer for børn og udviklingen af den
pædagogiske praksis.
Det væsentlige i relation til udarbejdelse af den
pædagogiske læreplan og arbejdet med børns
trivsel og læring er ikke det skriftlige produkt. Det
afgørende er, at den pædagogiske læreplan med de
krav, der følger af dagtilbudsloven, opleves relevant og
meningsfuld af lederen og det pædagogiske personale, og at
læreplanen danner rammen for personalets systematiske og
løbende refleksioner over den pædagogiske praksis,
tilrettelæggelsen af trygge og stimulerende
læringsmiljøer for børnene og arbejdet med at
understøtte børnenes trivsel og læring.
Hvis værdien af formkravet om skriftlighed opleves at
være begrænset, vil det være
hensigtsmæssigt at fjerne skriftlighedskravet. Det vil
herefter være op til det enkelte dagtilbud inden for
kommunalbestyrelsens rammer for dagtilbud at beslutte formen for
arbejdet med den pædagogiske læreplan, så den
lokalt giver mening, herunder om den skal udarbejdes skriftligt
eller ej.
Med forslaget vil dagtilbuddene således uændret
skulle udarbejde en pædagogisk læreplan med de krav,
der følger af dagtilbudsloven, men der vil ikke være
krav om, at den pædagogiske læreplan skal udarbejdes
skriftligt.
Forslaget om at ophæve kravet om, at den pædagogiske
læreplan skal være skriftlig, skal ses i
sammenhæng med forslaget om at afskaffe kravet om, at den
pædagogiske læreplan skal evalueres som minimum hvert
andet år. Når der ikke stilles krav om, at den
pædagogiske læreplan skal udformes som et skriftligt
produkt, og heller stilles krav om, at den pædagogiske
læreplan skal evalueres med et lovfastsat interval, vil det
efter ministeriets opfattelse kunne understøtte, at arbejdet
med den pædagogiske læringsplan i højere grad
sker dynamisk og i samspil med dagtilbuddets evalueringskultur.
Lederen af dagtilbuddet har efter gældende regler ansvar
for at etablere en evalueringskultur i dagtilbuddet, hvor det
pædagogiske personale og ledelsen løbende forholder
sig refleksivt til og justerer og ændrer de pædagogiske
læringsmiljøer, så de understøtter
børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Evalueringskulturen understøtter, at ledelsen og det
pædagogiske personale løbende forholder sig til
elementerne i det pædagogiske grundlag, og om den
pædagogiske læreplan, som den er besluttet af
dagtilbuddet, fortsat er relevant og aktuel som ramme for
dagtilbuddets arbejde med børns trivsel og læring,
eller om den pædagogiske læreplan skal justeres.
Den evaluering af den pædagogiske læreplan, som er
udarbejdet af Danmarks Evaluerings Institut i 2022, viste bl.a., at
mange dagtilbud stadig har udfordringer med at etablere en
evalueringskultur, ligesom mange dagtilbud stadig oplever, at der
er udfordringer forbundet med at understøtte og inkludere
børn i udsatte positioner i børnefællesskabet.
Herudover viste den nationale kvalitetsundersøgelse af
kommunale dagtilbud for 0-2-årige børn fra 2023, at
mange dagtilbud har udfordringer med den pædagogiske
kvalitet.
En ophævelse af kravet om, at den pædagogiske
læreplan skal udarbejdes skriftligt, og at læreplanen
skal evalueres minimum hvert andet år, vil frigive tid og
ressourcer for ledere og pædagogisk personale i
dagtilbuddene.
Den foreslåede ændring vil medføre, at den
pædagogiske læreplan, der skal udarbejdes i alle
dagtilbud for hele børnegruppen i alderen 0-2 år og
for børnegruppen i alderen fra 3 år og frem til
skolestart ikke længere vil skulle være skriftlig. Der
vil med det foreslåede derfor ikke længere være
formkrav til den pædagogiske læreplan.
Forslaget ændrer ikke på de materielle krav til den
pædagogiske læreplan, ligesom lederen af det enkelte
dagtilbud fortsat vil være ansvarlig for, at den
pædagogiske læreplan udarbejdes og for at sikre, at det
pædagogiske arbejde i dagtilbuddet tilrettelægges og
udøves inden for rammerne af den pædagogiske
læreplan.
Den foreslåede ændring vil desuden medføre,
at lederen af et dagtilbud ikke vil skulle foretage en evaluering
af arbejdet med den pædagogiske læreplan hvert andet
år, ligesom lederen i konsekvens heraf ikke vil skulle
offentliggøre den pædagogiske læreplan.
Forslaget medfører ligeledes, at lederen ikke længere
vil være ansvarlig for at sikre en løbende
pædagogisk dokumentation af sammenhængen mellem det
pædagogiske læringsmiljø og børnenes
trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Forslaget ændrer ikke på, at lederen af dagtilbuddet
efter gældende regler er ansvarlig for at etablere en
evalueringskultur i dagtilbuddet.
For nærmere om fjernelse af krav om skriftlighed til den
pædagogiske læreplan samt evalueringen af arbejdet med
den pædagogiske læreplan henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 4-8, og bemærkningerne hertil.
2.2. Fjernelse
af regler om 30 timers plads til søskende mod en reduceret
forældrebetaling under forældres barsel
2.2.1. Gældende ret
Det følger af dagtilbudslovens § 27, stk. 1, 1.
pkt., at kommunalbestyrelsen fastsætter og
offentliggør retningslinjer for optagelse af børn i
dagtilbud efter § 19, stk. 2-4, og § 21, stk. 2 og 3,
herunder for ansøgning om optagelse, jf. dog §§ 27
a, 27 b og 27 c.
Det følger bl.a. af forarbejderne til dagtilbudsloven,
jf. bemærkningerne til lovforslag nr. L 160 fremsat den 28.
februar 2007, folketingssamling 2006-07, Folketingstidende 2006-07,
tillæg A, side 5862, at bestemmelsen ikke indeholder krav om
det tidsmæssige omfang af en dagtilbudsplads. Kommunen kan
dog ikke ved anvisning af en plads i et dagtilbud stille
betingelser om, at pladsen tildeles for en bestemt periode.
Kommunen har mulighed for at foretage en konkret vurdering af
barnets daglige tidsmæssige behov for et dagtilbud og tilbyde
barnet en deltids- eller en fuldtidsplads i overensstemmelse
hermed. Også her skal der foretages en konkret og individuel
vurdering af den enkelte families behov, og kommunalbestyrelsen kan
derfor ikke beslutte generelt at tilbyde f.eks. børn af
forældre på overførselsindkomst en deltidsplads,
idet det enkelte barn kan have et pædagogisk eller socialt
behov for en fuldtidsplads.
Det fremgår af § 27 b, stk. 1, i dagtilbudsloven, at
forældre, hvoraf en eller begge afholder fravær i
medfør af barselsloven, har ret til en deltidsplads på
30 timer om ugen i et dagtilbud efter § 19, stk. 2-5, eller
§ 21, stk. 2 og 3, til børn i husstanden i
aldersgruppen fra 26 uger og indtil skolestart mod en reduceret
egenbetaling. Deltidspladsen skal være for en
sammenhængende periode, jf. dog stk. 2, 2. pkt.
Forældres ansøgning om en deltidsplads indgives til
kommunalbestyrelsen i opholdskommunen. Forældrene skal i
ansøgningen angive den periode, de ønsker
deltidspladsen. Afgørelser om deltidspladser kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed.
Det følger af bemærkningerne til bestemmelsen, jf.
Folketingstidende 2017-18, tillæg A, L 160 som fremsat, side
54, at med reduceret betaling forstås, at kommunens tilskud
og forældrenes egenbetaling vil skulle afspejle udgifterne
ved den benyttede plads, hvor forældrebetalingsandelen ikke
kan overstige den maksimale forældrebetalingsandel på
25 pct. af de budgetterede bruttodriftsudgifter. I beregningen vil
der skulle tages højde for udgifter, som knytter sig til
opgaver, som er uafhængige af tidsforbruget som f.eks.
udarbejdelse af pædagogisk læreplan,
forældremøder m.v. Forældrebetalingsprocenten
skal være den samme for fuldtids- og deltidspladser, idet
deltidspladser ikke er en selvstændig dagtilbudstype.
Videre følger det af § 27 b, stk. 2, at retten til
deltidspladsen efter stk. 1 bortfalder, hvis fraværsperioden
afbrydes eller fraværet på anden vis ophører.
Forældre kan dog beholde deltidspladsen efter stk. 1, hvis
fraværet afbrydes af en periode af mindre end 5 ugers
varighed.
Det følger videre af § 27 b, stk. 3, at
forældrene har pligt til at oplyse opholdskommunen, hvis
fraværet afbrydes af en periode på mere end 5 uger
eller fraværet på anden vis ophører, jf. stk. 4
og 6.
Endvidere følger det af § 27 b, stk. 4, at
Kommunalbestyrelsen i opholdskommunen skal fastsætte og
offentliggøre retningslinjer for anvendelse af
deltidspladser efter stk. 1, for ansøgning om og
ophør af deltidspladser i opholdskommunen og for
forældrenes oplysningspligt efter stk. 3.
Det følger dertil af § 27 b, stk. 5, at selvejende
og udliciterede daginstitutioner og privat dagpleje med
optagelseskompetence efter § 26, stk. 2, samt
privatinstitutioner skal fastsætte og offentliggøre
retningslinjer for anvendelse af deltidspladser 30 timer om
ugen.
Af § 27 b, stk. 6, følger det, at forældrenes
ansøgning efter stk. 1, 3. pkt., om en deltidsplads i en
privatinstitution eller et dagtilbud i en anden kommune skal
indgives til kommunalbestyrelsen i opholdskommunen, senest 2
måneder før deltidspladsen ønskes. Den periode,
hvor forældrene benytter deltidspladsen i et dagtilbud, skal
påbegyndes den 1. i en måned og ophøre den
sidste hverdag i den måned, hvor retten til fraværet
udløber. Forældre skal oplyse opholdskommunen om
afbrydelse eller ophør af fravær, jf. stk. 3, senest 2
måneder før ændringen skal træde i
kraft.
Det følger dertil af § 27 b, stk. 7, at
opholdskommunen skal varsle privatinstitutioner og
institutionskommuner om kommunens afgørelse om tilskud til
en deltidsplads efter stk. 1 i en privatinstitution og i et
dagtilbud i en anden kommune og om afbrydelse eller ophør af
fravær, jf. stk. 3, senest 1 måned før
ændringen træder i kraft.
2.2.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser
og den foreslåede ordning
KL har foreslået at fjerne regler om 30 timers plads til
søskende mod nedsat forældrebetaling under
forældres barsel. Ifølge KL skaber reglerne
øget administration i kommunerne.
Det er ministeriets vurdering, at afskaffelse af reglerne om 30
timers plads til søskende mod nedsat forældrebetaling
under forældres barsel vil frigive administrative ressourcer
i kommunerne.
Ministeriet bemærker, at forslaget ikke ændrer ved,
at kommunerne i overensstemmelse med gældende regler og
praksis har mulighed for at foretage en konkret vurdering af
barnets daglige tidsmæssige behov for et dagtilbud og tilbyde
barnet en deltids- eller en fuldtidsplads i overensstemmelse
hermed. Det foreslås at afskaffe kravet om, at
forældre, hvoraf en eller begge afholder fravær i
medfør af barselsloven, skal tilbydes en deltidsplads
på 30 timer om ugen i et dagtilbud til søskende mod en
reduceret egenbetaling.
For nærmere om fjernelse af regler om 30 timers plads til
søskende mod en reduceret forældrebetaling under
forældres barsel henvises til lovforslagets § 1, nr. 9
og 10, og bemærkningerne hertil.
2.3. Ophævelse af krav om, at kommunerne skal
beskrive, hvordan tilsynet med dagtilbuddene tilrettelægges
og forenkling af regler om inddragelse af data i tilsyn
2.3.1. Gældende ret
Det fremgår af § 5, stk. 1, i dagtilbudsloven, at
kommunalbestyrelsen skal føre tilsyn med indholdet i
daginstitutioner efter § 19, stk. 2-5, enheder i
daginstitutioner efter § 19, stk. 6, dagplejen efter §
21, stk. 2 og 3, obligatoriske læringstilbud efter § 44
a og puljeordninger med tilskud efter §§ 101 og 102,
herunder det pædagogiske indhold, jf. §§ 5 a og 5
b, samt den måde, opgaverne udføres på, herunder
at de rammer og eventuelle prioriterede indsatser, der er fastsat
efter § 3 a, stk. 2, efterleves.
Det fremgår videre af § 5, stk. 2, i dagtilbudsloven,
at kommunalbestyrelsen skal fastsætte og offentliggøre
rammer for tilsynet, herunder beskrive, hvordan tilsynet med det
pædagogiske indhold, jf. stk. 1, tilrettelægges, og 1)
hvordan kommunen anvender anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg
og sikrer uvildighed i tilsynet, jf. § 5 a, stk. 2 og 3, 2)
hvordan kommunen anvender data, herunder observationer, i tilsynet,
jf. § 5 a, stk. 4 og 5, og 3) processen for
iværksættelse af skærpet tilsyn og for
udarbejdelse af en handleplan, jf. § 5 b, stk. 3-5.
Det fremgår af dagtilbudslovens § 5 a, stk. 4, at
tilsyn med det pædagogiske indhold skal føres med
inddragelse af både kvalitative og kvantitative data,
herunder skriftlig dokumentation fra tidligere tilsynsbesøg,
jf. § 5 b, stk. 2, og viden fra tidligere dialog med
dagtilbuddet. Har der tidligere været iværksat et
skærpet tilsyn med dagtilbuddet, og har der eventuelt
også været udarbejdet en handleplan, jf. § 5 b,
stk. 3-5, skal viden herfra i relevant omfang indgå i
grundlaget for det enkelte tilsynsbesøg.
2.3.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser
og den foreslåede ordning
KL har foreslået at ændre reglerne om kommunernes
tilsyn med dagtilbud. KL har bl.a. foreslået at fjerne kravet
om, at kommunerne skal fastsætte og offentliggøre
rammerne for kommunens tilsyn med dagtilbuddene og beskrive den
kommunale tilsynsramme og -praksis på
dagtilbudsområdet. Ifølge KL er beskrivelsen af
kommunens tilsynsramme og -praksis administrativ tung, ligesom den
ikke i sig selv styrker kvaliteten af det kommunale tilsyn, men i
stedet tjener som kontrolelement, der lægger unødigt
beslag på administrative ressourcer i kommunerne. KL har
ligeledes bemærket, at kravet om, hvilket datagrundlag
tilsynet beror på, er et blandt flere krav, der samlet
medfører en risiko for, at fokus for tilsynet bliver at leve
op til minimumskrav frem for en organisering, som tager hensyn til
de lokale forhold og politiske prioriteringer med fokus på at
understøtte kvaliteten af de pædagogiske
læringsmiljøer.
Kommunernes offentliggørelse af den kommunale
tilsynsramme og -praksis medfører administration i
kommunerne, og det er på den baggrund ministeriets vurdering,
at kravet bør fjernes.
Det er kommunerne, der kender de lokale forhold og derfor er
bedst til at vurdere, hvilket datagrundlag der skal danne
udgangspunkt for det pædagogiske tilsyn med
dagtilbuddene.
Det forslås på den baggrund, at den gældende,
lovfæstede pligt for kommunerne til at føre tilsynet
med det pædagogiske indhold med inddragelse af både
kvalitative og kvantitative data, herunder skriftlig dokumentation
fra tidligere tilsynsbesøg, og til at lade viden fra et
tidligere iværksat skærpet tilsyn, inklusive en mulig
handleplan udarbejdet i tilknytning hertil, indgå i
grundlaget for den enkelte tilsynsbesøg, bør
erstattes af en regel, der blot forpligter kommunalbestyrelsen til
at inddrage de data i tilsynet med dagtilbuddene, der vurderes
relevante.
Det foreslås også, at kravet om, at kommunerne skal
fastsætte og offentliggøre rammer for tilsynet samt
beskrive, hvordan tilsynet med det pædagogiske indhold
tilrettelægges, ophæves.
For nærmere om ophævelse af krav om, at kommunerne
skal fastsætte og offentliggøre rammer for tilsynet og
beskrive, hvordan tilsynet med det pædagogiske indhold
tilrettelægges og forenkling af reglerne om inddragelse af
data i tilsynet med dagtilbuddene henvises til lovforslagets §
1, nr. 1-3, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Regeringen og KL aftalte i forbindelse med aftalerne om
kommunernes økonomi for 2024 at etablere et flerårigt
samarbejdsprogram, som skal understøtte kommunernes opgave
med at nedbringe udgifterne til administration. Som led i det
flerårige samarbejdsprogram er der frem mod forhandlingerne
om kommunernes økonomi for 2025 identificeret en række
konkrete forenklinger, hvor de samlede gevinster af forenklingerne
forbliver lokalt i kommunerne. På den baggrund lukkes
DUT-sagerne for de konkrete forenklinger i 0-DUT.
Lovforslaget vurderes ikke at medføre økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for stat og
regioner.
Lovforslaget vurderes at være i overensstemmelse med de
syv principper om digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Ændringen om fjernelse af krav om skriftlighed til den
pædagogiske læreplan samt evalueringen af arbejdet med
den pædagogiske læreplan vil medføre positive
konsekvenser i form af lempede form- og proceskrav for selvejende
daginstitutioner, udliciterede daginstitutioner og
privatinstitutioner, jf. dagtilbudslovens § 19, stk. 3-5,
privat dagpleje, jf. § 21, stk. 3, samt puljeordninger, jf.
dagtilbudslovens §§ 101 og 102. Det er ikke muligt at
kvantificere omfanget heraf.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget har ikke relevante EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 24. maj 2024 til
den 24. juni 2024 (32 dage) været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
ADHD-Foreningen, Advokatsamfundet, Ankestyrelsen,
Autismeforeningen, Børne- og Ungdomspædagogernes
Landsforbund (BUPL), Børne- og Ungdomspædagogernes
Landsforbund (BUPL) - Lederforening, Børnenes Bureau,
Børne- og Kulturchefforeningen, Børnerådet,
Børnesagens Fællesråd, Børns
Vilkår, CEPOS, Cevea, Daginstitutionernes Lands-Organisation
(DLO), Danmarks Private Skoler - grundskoler & gymnasier,
Danmarks Statistik, Dansk Blindesamfund, Dansk Erhverv, Dansk
Handicap Forbund, Dansk Industri, Danske Advokater, Danske
Dagbehandlingstilbuds Netværk, Danske Døves
Landsforbund, Danske Forlag, Danske Handicaporganisationer, De
Anbragtes Vilkår, DEA, Det Centrale Handicapråd,
Deutscher Schul- und Sprachverein für Nordschleswig, EVA -
Danmarks Evalueringsinstitut, Fag og Arbejde (FOA), Foreningen af
Døgn og Dagtilbud for udsatte børn og unge (FADD),
Foreningen af katolske skoler i Danmark, Foreningen af Kristne
Friskoler, Foreningen for Forældre til Elever i Fri- og
Privatskoler, Foreningen til gavn for børn og unge (FOBU),
Foreningsfællesskabet Ligeværd, Forældrenes
Landsorganisation (FOLA), Frie Skolers Lærerforening,
Friskolerne, Gentofte Børnevenner, HK/Kommunal,
HvorErDerEnVoksen, Institut for Menneskerettigheder, Justitia, KL,
Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen for
Socialpædagoger, Landsforeningen Livsværk,
Landsorganisationen Danske Daginstitutioner (LDD), Lilleskolerne,
OpenDenmark, Ordblindeforeningen, Plejefamiliernes Landsforening,
Red Barnet, Rigsrevisionen, Rådet for Børns
Læring, Rådet for Socialt Udsatte, Sammenslutningen af
Steinerskoler i Danmark, Selveje Danmark, Selvejende og private
institutioners forening (Spifo), Sjældne Diagnoser,
SMVdanmark, Socialpædagogernes Landsforbund,
Udviklingshæmmedes Landsforbund (ULF).
| 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | De samlede gevinster af forenklingerne i
regi af samarbejdsprogrammet forbliver lokalt i kommunerne, og
derfor lukkes de konkrete forenklinger i 0-DUT. | Ingen. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Begrænset administrativ
lettelse. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Begrænset administrativ
lettelse. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Klimamæssige konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af § 5, stk. 1, i dagtilbudsloven, at
kommunalbestyrelsen skal føre tilsyn med indholdet i
daginstitutioner efter § 19, stk. 2-5, enheder i
daginstitutioner efter § 19, stk. 6, dagplejen efter §
21, stk. 2 og 3, obligatoriske læringstilbud efter § 44
a og puljeordninger med tilskud efter §§ 101 og 102,
herunder det pædagogiske indhold, jf. §§ 5 a og 5
b, samt den måde, opgaverne udføres på, herunder
at de rammer og eventuelle prioriterede indsatser, der er fastsat
efter § 3 a, stk. 2, efterleves.
Det fremgår videre af § 5, stk. 2, i dagtilbudsloven,
at kommunalbestyrelsen skal fastsætte og offentliggøre
rammer for tilsynet, herunder beskrive, hvordan tilsynet med det
pædagogiske indhold, jf. stk. 1, tilrettelægges, og 1)
hvordan kommunen anvender anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg
og sikrer uvildighed i tilsynet, jf. § 5 a, stk. 2 og 3, 2)
hvordan kommunen anvender data, herunder observationer, i tilsynet,
jf. § 5 a, stk. 4 og 5, og 3) processen for
iværksættelse af skærpet tilsyn og for
udarbejdelse af en handleplan, jf. § 5 b, stk. 3-5.
Det foreslås, at § 5, stk.
2, ophæves.
Den foreslåede ændring vil medføre, at kravet
om, at kommunalbestyrelserne skal fastsætte og
offentliggøre rammer for tilsynet, herunder beskrive,
hvordan kommunens tilsyn med det pædagogiske indhold
tilrettelægges, og 1) hvordan kommunen anvender anmeldte og
uanmeldte tilsynsbesøg og sikrer uvildighed i tilsynet, 2)
hvordan kommunen anvender data, herunder observationer, i tilsynet
og 3) processen for iværksættelse af skærpet
tilsyn og for udarbejdelse af en handleplan, ophæves
Det følger af det foreslåede, at der ligeledes ikke
længere vil være krav til, at kommunalbestyrelsen
beskriver, hvordan tilsynet med det pædagogiske indhold
tilrettelægges, hvordan kommunen anvender anmeldte og
uanmeldte tilsynsbesøg og sikrer uvildighed i tilsynet og
hvordan kommunen anvender data i tilsynet. Kommunalbestyrelsen vil
ligeledes ikke skulle beskrive processen for
iværksættelse af skærpet tilsyn og for
udarbejdelse af en handleplan.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af § 5 a, stk. 4, 1. pkt., i
dagtilbudsloven, at tilsyn med det pædagogiske indhold skal
føres med inddragelse af både kvalitative og
kvantitative data, herunder skriftlig dokumentation fra tidligere
tilsynsbesøg, jf. § 5 b, stk. 2, og viden fra tidligere
dialog med dagtilbuddet. Har der tidligere været
iværksat et skærpet tilsyn med dagtilbuddet, og har der
eventuelt også været udarbejdet en handleplan, jf.
§ 5 b, stk. 3-5, skal viden herfra i relevant omfang
indgå i grundlaget for det enkelte tilsynsbesøg, jf.
dagtilbudslovens § 5 a, stk. 4, 2. pkt.
Det foreslås i § 5 a, stk. 4, 1.
pkt., at »både kvalitative og kvantitative data,
herunder skriftlig dokumentation fra tidligere tilsynsbesøg,
jf. § 5 b, stk. 2, og viden fra tidligere dialog med
dagtilbuddet« ændres til: »relevante
data«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at tilsyn
med det pædagogiske indhold skal føres med inddragelse
af relevante data. Det vil ikke være et krav, at tilsynet
inddrager både kvalitative og kvantitative, hvis det ikke er
relevant for tilsynet. Ligeledes vil det ikke være et krav,
at tilsynet inddrager skriftlig dokumentation fra tidligere
tilsynsbesøg eller viden fra tidligere dialog med
dagtilbuddet, hvis det ikke er relevant for tilsynet med
dagtilbuddet.
Det vil fortsat være et krav, at kommunen forud for et
tilsynsbesøg har inddraget relevante oplysninger om det
konkrete dagtilbud, som ud fra forskellige perspektiver og dermed
på et bredt grundlag giver indsigt i indholdet i dagtilbuddet
og kvaliteten af det pædagogiske læringsmiljø.
De forskellige oplysninger vil således skulle danne baggrund
for tilsynsbesøget, ligesom oplysningerne vil kunne give den
tilsynsførende et grundlag for at vurdere, om der er
konkrete forhold, der særligt skal være fokus på,
når kommunen fører tilsynet, herunder viden om hvad
der eventuelt tidligere har været fokus på og sat i
værk.
Det vil således være den enkelte kommune, der inden
for den lovfastsatte ramme beslutter, hvilke data der vil
være relevante og skal indgå i grundlaget for tilsynet,
hvordan data skal indsamles og sammenfattes, og hvordan de data,
der genereres på et tilsynsbesøg vil skulle
indgå i opfølgning på tilsynsbesøg
m.v.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 2,
og pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det fremgår af dagtilbudslovens § 5 a, stk. 4, 2.
pkt., at har der tidligere været iværksat et
skærpet tilsyn med dagtilbuddet, og har der eventuelt
også været udarbejdet en handleplan, jf. § 5 b,
stk. 3-5, skal viden herfra i relevant omfang indgå i
grundlaget for det enkelte tilsynsbesøg.
Det foreslås, at § 5 a, stk. 4,
2. pkt., ophæves.
Forslaget skal ses i sammenhæng med den foreslåede
ændring af § 5, stk. 4, 1. pkt., jf. lovforslagets
§ 1, nr. 2, som indebærer, at tilsyn med det
pædagogiske indhold fremover skal føres med
inddragelse af relevante data, og som dermed
overflødiggør den gældende bestemmelse i
dagtilbudslovens § 5 a, stk. 4, 2. pkt.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 3,
og pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
§ 8 i dagtilbudsloven indeholder regler om krav til en
skriftlig pædagogisk læreplan og det nærmere
indhold i den pædagogiske læreplan.
Efter § 8, stk. 1, 1. pkt., skal der i alle dagtilbud
udarbejdes en skriftlig pædagogisk læreplan for hele
børnegruppen i alderen 0-2 år og for
børnegruppen i alderen fra 3 år og frem til
skolestart.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises
til pkt. 1 i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget.
Det foreslås i § 8, stk. 1, 1.
pkt., at »skriftlig« udgår.
Den foreslåede ændring af dagtilbudslovens § 8
vil medføre, at der ikke længere vil være krav
om, at den pædagogiske læreplan, der skal udarbejdes i
alle dagtilbud for hele børnegruppen i alderen 0-2 år
og for børnegruppen i alderen fra 3 år og frem til
skolestart, skal være skriftlig. Der vil med det
foreslåede ikke længere være formkrav til den
pædagogiske læreplan.
Den foreslåede ophævelse af kravet om skriftlighed
skal ses i sammenhæng med den foreslåede
ophævelse af kravet til en evaluering af den
pædagogiske læreplan, jf. lovforslagets § 1, nr.
6, jf. den foreslåede ændring af § 9. Der vil som
følge af forslaget ikke være krav om, at den
pædagogiske læreplan skal have form af et skriftligt
produkt.
Forslaget ændrer ikke på de materielle krav til den
pædagogiske læreplan, ligesom lederen af det enkelte
dagtilbud fortsat vil være ansvarlig for, at den
pædagogiske læreplan udarbejdes, og for at sikre, at
det pædagogiske arbejde i dagtilbuddet tilrettelægges
og udøves inden for rammerne heraf.
Forslaget ændrer ikke på, at lederen og det
pædagogiske personale skal drøfte, reflektere over og
beslutte, hvordan dagtilbuddet arbejder med elementerne i det
pædagogiske grundlag, med børn i udsatte positioner,
samarbejder med forældrene, inddrager lokalsamfundet, jf. de
krav til indholdet i den pædagogiske læreplan, som er
fastsat i dagtilbudslovens § 8.
Der vil som følge af forslaget som noget nyt ikke
være krav om, at den pædagogiske læreplan skal
have form af et skriftligt produkt. Det vil således
være op til det enkelte dagtilbud at beslutte formen på
den pædagogiske læreplan. Den pædagogiske
læreplan vil som følge af forslaget f.eks. kunne komme
til udtryk mundtligt, i samspil mellem mundtlig overlevering og
skriftlige produkter som f.eks. en præsentation i form af et
elektronisk diasshow, ligesom den pædagogiske læreplan
fortsat vil kunne udarbejdes skriftligt.
Det vil være op til det enkelte dagtilbud, hvordan det
sikres, at det pædagogiske personale i det daglige
pædagogiske arbejde med børnene arbejder inden for
rammerne af den pædagogiske læreplan.
Kommunens tilsyn med det pædagogiske indhold i
dagtilbuddet efter dagtilbudslovens § 5 a, stk. 1, skal i
medfør af gældende regler ske med udgangspunkt i det
pædagogiske grundlag i den pædagogiske læreplan,
jf. dagtilbudslovens § 8, stk. 2. Dagtilbuddets
pædagogiske læreplan vil i forbindelse med et tilsyn
f.eks. kunne komme til udtryk igennem mundtlig drøftelse med
lederen og det pædagogiske personale om de overvejelser,
refleksioner mv., som ligger til grund for den pædagogiske
læreplan, herunder det pædagogiske grundlag og arbejdet
med børnenes trivsel og læring.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Det følger af dagtilbudslovens § 8, stk. 3, at det
skal fremgå af den pædagogiske læreplan, hvordan
det enkelte dagtilbud hele dagen etablerer et pædagogisk
læringsmiljø, der med leg, planlagte vokseninitierede
aktiviteter, spontane aktiviteter, børneinitierede
aktiviteter og daglige rutiner giver børnene mulighed for at
trives, lære, udvikle sig og dannes.
Det følger endvidere af dagtilbudslovens § 8, stk.
4, at det skal fremgå af den pædagogiske
læreplan, hvordan det pædagogiske
læringsmiljø understøtter børns brede
læring, herunder nysgerrighed, gåpåmod,
selvværd og bevægelse, inden for og på
tværs af følgende temaer:
1) Alsidig personlig udvikling.
2) Social udvikling.
3) Kommunikation og sprog.
4) Krop, sanser og bevægelse.
5) Natur, udeliv og science.
6) Kultur, æstetik og fællesskab.
Ifølge dagtilbudslovens § 8, stk. 5, skal det
herudover fremgå af den pædagogiske læreplan,
hvordan det pædagogiske læringsmiljø tager
højde for børn i udsatte positioner, så deres
trivsel, læring, udvikling og dannelse fremmes.
Efter dagtilbudslovens § 8, stk. 6, skal det desuden
fremgå af den pædagogiske læreplan, hvordan
dagtilbuddet samarbejder med forældrene om børns
læring, hvordan dagtilbuddet inddrager lokalsamfundet i
arbejdet med etablering af pædagogiske
læringsmiljøer for børn, og hvordan der i
børnenes sidste år i dagtilbuddet tilrettelægges
et pædagogisk læringsmiljø, der skaber
sammenhæng til børnehaveklassen.
Det foreslås i § 8, stk. 3, 1.
pkt., og stk. 4-6, at
»fremgå af« ændres til:
»indtænkes i«.
Det foreslåede skal ses i sammenhæng med, at kravet
om, at den pædagogiske læreplan skal være
skriftlig, foreslås ophævet, jf. lovforslagets §
1, nr. 4, og at der i kraft heraf ikke nødvendigvis vil
eksistere en skriftlig læreplan, som de nævnte forhold
kan nedfældes i og dermed fremgå af.
Det foreslåede tilsigter ikke at medføre materielle
ændringer i relation til udarbejdelsen af den
pædagogiske læreplan.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Det følger af § 9, stk. 1, 1. pkt., i
dagtilbudsloven, at lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for, at
den pædagogiske læreplan udarbejdes, og for at sikre,
at det pædagogiske arbejde i dagtilbuddet
tilrettelægges og udøves inden for rammerne heraf.
Lederen af dagtilbuddet er endvidere ansvarlig for at
offentliggøre den pædagogiske læreplan, jf.
§ 9, stk. 1, 2. pkt.
Det foreslås, at § 9, stk. 1, 2.
pkt., ophæves.
Det foreslåede vil medføre, at der ikke stilles
krav til, at lederen af et dagtilbud har ansvar for at
offentliggøre den pædagogiske læreplan.
Det foreslåede skal ses i sammenhæng med, at det det
gældende krav om, at læreplanen skal være
skriftlig, foreslås ophævet i medfør af
lovforslagets § 1, nr. 4. Da ophævelsen af dette krav
vil medføre, at den læreplanen ikke
nødvendigvis vil manifestere sig i et skriftligt produkt,
vil det ikke altid være muligt at offentliggøre den
pædagogiske læreplan.
Forslaget vil ligeledes medføre, at der ikke
længere vil være krav til offentliggørelse af
den pædagogiske læreplan i de dagtilbud, der har valgt
at udarbejde den pædagogiske læreplan som et skriftligt
produkt.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Det følger af § 9, stk. 2, i dagtilbudsloven, at
lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for at etablere en
evalueringskultur i dagtilbuddet, som skal udvikle og kvalificere
det pædagogiske læringsmiljø. Lederen er
ansvarlig for, at arbejdet med den pædagogiske læreplan
evalueres mindst hvert andet år med henblik på at
udvikle arbejdet. Evalueringen skal tage udgangspunkt i de
pædagogiske mål, som er fastsat i medfør af
§ 8, stk. 9, herunder en vurdering af sammenhængen
mellem det pædagogiske læringsmiljø i
dagtilbuddet og børnenes trivsel, læring, udvikling og
dannelse. Evalueringen skal offentliggøres.
Det foreslås, at § 9, stk. 2,
2.-4. pkt., ophæves.
Den foreslåede ændring af dagtilbudslovens § 9
vil medføre, at lederen af et dagtilbud ikke vil skulle
foretage en evaluering af arbejdet med den pædagogiske
læreplan mindst hvert andet år.
Den foreslåede ophævelse af kravet om evaluering
skal ses i sammenhæng med fjernelsen af kravet om, at den
pædagogiske læreplan skal være skriftlig. Den
pædagogiske læreplan vil som følge af forslaget
ikke være bundet til hverken et skriftligt produkt eller en
tidsmæssigt fastlagt evaluering, hvilket vil give anledning
til, at arbejdet med den pædagogiske læreplan og
arbejdet med børnenes trivsel og læring i
højere grad kan udvikles løbende i takt og samspil
med dagtilbuddets evalueringskultur.
Lederen af et dagtilbud vil fortsat være ansvarlig for at
etablere en evalueringskultur i dagtilbuddet, som skal udvikle og
kvalificere det pædagogiske læringsmiljø efter
dagtilbudslovens gældende § 9, stk. 2, 1. pkt.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Det følger af dagtilbudslovens § 9, stk. 3, at
lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for at sikre en løbende
pædagogisk dokumentation af sammenhængen mellem det
pædagogiske læringsmiljø og børnenes
trivsel, læring, udvikling og dannelse, og at den
pædagogiske dokumentation skal indgå i evalueringen
efter dagtilbudslovens § 9, stk. 2, 2. pkt.
Det foreslås, at § 9, stk.
3, ophæves.
Forslaget vil medføre, at lederen ikke længere vil
være ansvarlig for at sikre en løbende
pædagogisk dokumentation af sammenhængen mellem det
pædagogiske læringsmiljø og børnenes
trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Den foreslåede ophævelse af kravet om indsamling af
dokumentation skal ses i sammenhæng med forslaget om at
ophæve kravet om, at pædagogiske læreplan skal
være skriftlig, og forslaget om at ophæve kravet om, at
den pædagogiske læreplan skal evaluere arbejdet med den
pædagogiske læreplan mindst hvert andet år.
Lederen vil uændret være ansvarlig for at etablere en
evalueringskultur i dagtilbuddet, som skal udvikle og kvalificere
det pædagogiske læringsmiljø efter
dagtilbudslovens gældende § 9, stk. 2, 1. pkt.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Det følger af dagtilbudslovens § 27, stk. 1, 1.
pkt., at kommunalbestyrelsen fastsætter og
offentliggør retningslinjer for optagelse af børn i
dagtilbud.
§ 27 b i dagtilbudsloven indeholder nærmere beskrevne
regler om, at forældre, hvoraf en eller begge afholder
fravær i medfør af barselsloven, har mulighed for en
deltidsplads på 30 timer om ugen i et dagtilbud mod en
reduceret forældrebetaling.
For en nærmere beskrivelse af §§ 27 og 27 b
henvises til pkt. 2.3 i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget.
Det foreslås, at § 27 b
ophæves.
Det foreslåede vil medføre, at forældre,
hvoraf en eller begge afholder fravær i medfør af
barselsloven, ikke vil skulle have tilbud om en deltidsplads
på 30 timer om ugen i et dagtilbud mod en reduceret
egenbetaling.
Det vil fortsat være muligt for kommunen ud fra en konkret
og individuel vurdering af den enkelte families behov på
baggrund af kommunens fastsatte retningslinjer, jf.
dagtilbudslovens § 27, stk. 1, at anvise en deltidsplads. Hvis
kommunen vælger at anvise forældre en deltidsplads vil
dette kunne ske mod en reduceret forældrebetaling.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 7
Det følger af dagtilbudslovens § 40, at
privatinstitutioner fastsætter og offentliggør
forældrenes egenbetaling, jf. dog § 27 b, stk. 1.
Det foreslås i § 40, at
», jf. dog § 27 b, stk. 1« udgår.
Det foreslåede er en konsekvens af, at § 27 b
foreslås ophævet i medfør af lovforslagets
§ 1, nr. 11.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2025.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland. De foreslåede ændringer vil ikke
gælde for Færøerne og Grønland, da
dagtilbudsloven ikke gælder for Færøerne og
Grønland og ikke kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland ved kongelig
anordning.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 I dagtilbudsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 988 af 27. august 2024, foretages
følgende ændringer: | § 5.
--- Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og offentliggøre
rammer for tilsynet, herunder beskrive, hvordan tilsynet med det
pædagogiske indhold, jf. stk. 1, tilrettelægges,
og 1) hvordan kommunen anvender anmeldte og
uanmeldte tilsynsbesøg og sikrer uvildighed i tilsynet, jf.
§ 5 a, stk. 2 og 3, 2) hvordan kommunen anvender data,
herunder observationer, i tilsynet, jf. § 5 a, stk. 4 og 5,
og 3) processen for
iværksættelse af skærpet tilsyn og for
udarbejdelse af en handleplan, jf. § 5 b, stk. 3-5. Stk.
3-4. --- | | 1. § 5, stk. 2, ophæves. Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 2 og
3. | § 5 a.
--- Stk.
2-3. --- Stk. 4.
Tilsyn med det pædagogiske indhold skal føres med
inddragelse af både kvalitative og kvantitative data,
herunder skriftlig dokumentation fra tidligere tilsynsbesøg,
jf. § 5 b, stk. 2, og viden fra tidligere dialog med
dagtilbuddet. Har der tidligere været iværksat et
skærpet tilsyn med dagtilbuddet, og har der eventuelt
også været udarbejdet en handleplan, jf. § 5 b,
stk. 3-5, skal viden herfra i relevant omfang indgå i
grundlaget for det enkelte tilsynsbesøg. Stk.
5-6. --- | | 2. I § 5 a, stk. 4, 1. pkt., ændres
»både kvalitative og kvantitative data, herunder
skriftlig dokumentation fra tidligere tilsynsbesøg, jf.
§ 5 b, stk. 2, og viden fra tidligere dialog med
dagtilbuddet« til: »relevante data«. 3. § 5 a, stk. 4, 2. pkt.,
ophæves. | | | | § 8.
Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en skriftlig pædagogisk
læreplan for hele børnegruppen i alderen 0-2 år
og for børnegruppen i alderen fra 3 år og frem til
skolestart. Hvis det enkelte dagtilbud har organiseret
børnene i andre aldersgrupper, udarbejdes den
pædagogiske læreplan på baggrund af denne
organisering. I aldersintegrerede daginstitutioner kan der
udarbejdes en pædagogisk læreplan under hensyntagen til
aldersgrupper. I daginstitutioner med flere enheder skal den
pædagogiske læreplan udarbejdes, så der tages
højde for børnegruppernes sammensætning og
børnenes forskellige forudsætninger i de enkelte
enheder, jf. stk. 3. Stk. 2.
--- | | 4. I § 8, stk. 1, 1. pkt., udgår
»skriftlig«. | Stk. 3. Det
skal fremgå af den pædagogiske læreplan, hvordan
det enkelte dagtilbud hele dagen etablerer et pædagogisk
læringsmiljø, der med leg, planlagte vokseninitierede
aktiviteter, spontane aktiviteter, børneinitierede
aktiviteter og daglige rutiner giver børnene mulighed for at
trives, lære, udvikle sig og dannes. Det pædagogiske
læringsmiljø skal tilrettelægges, så det
inddrager hensynet til børnenes perspektiv og deltagelse,
børnefællesskabet, børnegruppens
sammensætning og børnenes forskellige
forudsætninger. Stk. 4. Det
skal fremgå af den pædagogiske læreplan, hvordan
det pædagogiske læringsmiljø understøtter
børns brede læring, herunder nysgerrighed,
gåpåmod, selvværd og bevægelse, inden for
og på tværs af følgende temaer: 1) Alsidig personlig udvikling. 2) Social udvikling. 3) Kommunikation og sprog. 4) Krop, sanser og
bevægelse. 5) Natur, udeliv og science. 6) Kultur, æstetik og
fællesskab. Stk. 5. Det
skal endvidere fremgå af den pædagogiske
læreplan, hvordan det pædagogiske
læringsmiljø tager højde for børn i
udsatte positioner, så deres trivsel, læring, udvikling
og dannelse fremmes. Stk. 6. Det
skal desuden fremgå af den pædagogiske læreplan,
hvordan dagtilbuddet samarbejder med forældrene om
børns læring, hvordan dagtilbuddet inddrager
lokalsamfundet i arbejdet med etablering af pædagogiske
læringsmiljøer for børn, og hvordan der i
børnenes sidste år i dagtilbuddet tilrettelægges
et pædagogisk læringsmiljø, der skaber
sammenhæng til børnehaveklassen. Stk.
7-9. --- | | 5. I § 8, stk. 3, 1. pkt., og stk. 4-6,
ændres »fremgå af« til:
»indtænkes i«. | § 9.
Lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for, at den pædagogiske
læreplan udarbejdes, og for at sikre, at det
pædagogiske arbejde i dagtilbuddet tilrettelægges og
udøves inden for rammerne heraf. Lederen af dagtilbuddet er
endvidere ansvarlig for at offentliggøre den
pædagogiske læreplan. Stk. 2.
Lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for at etablere en
evalueringskultur i dagtilbuddet, som skal udvikle og kvalificere
det pædagogiske læringsmiljø. Lederen er
ansvarlig for, at arbejdet med den pædagogiske læreplan
evalueres mindst hvert andet år med henblik på at
udvikle arbejdet. Evalueringen skal tage udgangspunkt i de
pædagogiske mål, som er fastsat i medfør af
§ 8, stk. 9, herunder en vurdering af sammenhængen
mellem det pædagogiske læringsmiljø i
dagtilbuddet og børnenes trivsel, læring, udvikling og
dannelse. Evalueringen skal offentliggøres. Stk. 3.
Lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for at sikre en løbende
pædagogisk dokumentation af sammenhængen mellem det
pædagogiske læringsmiljø og børnenes
trivsel, læring, udvikling og dannelse. Den pædagogiske
dokumentation skal indgå i evalueringen efter stk. 2, 2.
pkt. | | 6. § 9, stk. 1, 2. pkt., stk. 2, 2.-4.
pkt., og stk. 3, og § 27 b ophæves. | § 27 b.
Forældre, hvoraf en eller begge afholder fravær i
medfør af barselsloven, har ret til en deltidsplads på
30 timer om ugen i et dagtilbud efter § 19, stk. 2-5, eller
§ 21, stk. 2 og 3, til børn i husstanden i
aldersgruppen fra 26 uger og indtil skolestart mod en reduceret
egenbetaling. Deltidspladsen skal være for en
sammenhængende periode, jf. dog stk. 2, 2. pkt.
Forældres ansøgning om en deltidsplads indgives til
kommunalbestyrelsen i opholdskommunen. Forældrene skal i
ansøgningen angive den periode, de ønsker
deltidspladsen. Afgørelser om deltidspladser kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed. Stk. 2.
Retten til deltidspladsen efter stk. 1 bortfalder, hvis
fraværsperioden afbrydes eller fraværet på anden
vis ophører. Forældre kan dog beholde deltidspladsen
efter stk. 1, hvis fraværet afbrydes af en periode af mindre
end 5 ugers varighed. Stk. 3.
Forældrene har pligt til at oplyse opholdskommunen, hvis
fraværet afbrydes af en periode på mere end 5 uger
eller fraværet på anden vis ophører, jf. stk. 4
og 6. Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen i opholdskommunen skal fastsætte og
offentliggøre retningslinjer for anvendelse af
deltidspladser efter stk. 1, for ansøgning om og
ophør af deltidspladser i opholdskommunen og for
forældrenes oplysningspligt efter stk. 3. Stk. 5.
Selvejende og udliciterede daginstitutioner og privat dagpleje med
optagelseskompetence efter § 26, stk. 2, samt
privatinstitutioner skal fastsætte og offentliggøre
retningslinjer for anvendelse af deltidspladser 30 timer om
ugen. Stk. 6.
Forældrenes ansøgning efter stk. 1, 3. pkt., om en
deltidsplads i en privatinstitution eller et dagtilbud i en anden
kommune skal indgives til kommunalbestyrelsen i opholdskommunen,
senest 2 måneder før deltidspladsen ønskes. Den
periode, hvor forældrene benytter deltidspladsen i et
dagtilbud, skal påbegyndes den 1. i en måned og
ophøre den sidste hverdag i den måned, hvor retten til
fraværet udløber. Forældre skal oplyse
opholdskommunen om afbrydelse eller ophør af fravær,
jf. stk. 3, senest 2 måneder før ændringen skal
træde i kraft. Stk. 7.
Opholdskommunen skal varsle privatinstitutioner og
institutionskommuner om kommunens afgørelse om tilskud til
en deltidsplads efter stk. 1 i en privatinstitution og i et
dagtilbud i en anden kommune og om afbrydelse eller ophør af
fravær, jf. stk. 3, senest 1 måned før
ændringen træder i kraft. | | | § 40. Privatinstitutioner
fastsætter og offentliggør forældrenes
egenbetaling, jf. dog § 27 b, stk. 1. | | 7. I § 40 udgår », jf. dog §
27 b, stk. 1«. |
|