L 46 Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.

(Ny udbudsmodel for at øge forsyningssikkerheden af arbejdsmarkedsuddannelser).

Af: Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S)
Udvalg: Børne- og Undervisningsudvalget
Samling: 2024-25
Status: 3.beh./Vedtaget

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 03-10-2024

Fremsættelse: 03-10-2024

Skriftlig fremsættelse (3. oktober 2024)

20241_l46_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (3. oktober 2024)

Børne- og undervisningsministeren (Mattias Tesfaye):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. (Ny udbudsmodel for at øge forsyningssikkerheden af arbejdsmarkedsuddannelser)

(Lovforslag nr. L 46)

Regeringen og arbejdsmarkedets parter indgik den 12. september 2023 "Trepartsaftale om langsigtede investeringer i voksen-, efter- og videreuddannelse" (VEU-trepartsaftale 2023). Lovforslaget er en udmøntning af den del af aftalen, der vedrører en ny udbudsmodel for arbejdsmarkedsuddannelser (amu).

Formålet med den nye udbudsmodel er en bedre understøttelse af forsyningssikkerheden, herunder at understøtte større faglig og økonomisk bæredygtighed for arbejdsmarkedsuddannelse, der bl.a. har været præget af mange aflysninger af kurser.

Det foreslås i lovforslaget, at der indføres krav for at blive godkendt som udbyder af en fælles kompetencebeskrivelse. I tilknytning hertil foreslås det ud fra et ønske om administrativ forenkling for ansøgerne fastsat, at ansøgninger til såvel samlede udbudsrunder som mellemkommende ansøgninger kan indgives digitalt.

Det foreslås desuden, at der forud for hver udbudsrunde fastsættes det forventede antal udbudsgodkendelser og minimumskrav til aktiviteten for hver fælles kompetencebeskrivelse, samt at en udbudsgodkendelse skal kunne tilbagekaldes, såfremt udbyderen ikke lever op til et fastsat minimumskrav. Der foreslås samtidig indført muligheder for, at en udbyder trods den manglende godkendelse kan bibeholde udbudsgodkendelsen.

Det foreslås endvidere, at der indføres krav til, hvornår udlægning kan ske. Det foreslås yderligere, at perioden for en udlægningsaftale som udgangspunkt gøres kortere, idet der dog samtidig foreslås indført en mulighed for som led i ansøgningen om udbudsgodkendelse at angive, at der sker udlægning til en given anden udbyder.

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2025.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.