Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 12. december 2024
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
(Ny udbudsmodel for at øge
forsyningssikkerheden af arbejdsmarkedsuddannelser)
§ 1
I lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 144 af 14. februar 2024, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 16, stk. 1, indsættes som
8. og 9.
pkt.:
»Såvel ansøgninger, der
indgives ved samlede udbudsrunder, som mellemkommende
ansøgninger indgives digitalt til børne- og
undervisningsministeren. Børne- og undervisningsministeren
fastsætter, hvilket format eller program indgivelsen skal ske
i, og hvilke oplysninger der skal indgives.«
2. § 16,
stk. 4, affattes således:
»Stk. 4.
Den godkendte udbyder, jf. stk. 1-3, forestår selv
undervisningen eller aktiviteten. Den godkendte udbyder kan dog
indgå aftale med andre, jf. stk. 6, om, at de helt eller
delvis varetager undervisningen eller aktiviteten på
udbyderens vegne som udlagt undervisning eller aktivitet
(udlægning) for en periode på op til 6 måneder.
Aftalen kan dog indgås for op til hele perioden for
udbudsgodkendelsen, hvis udlægningsaftalen er omfattet af en
udbudsgodkendelse, der er givet på baggrund af en
ansøgning efter § 16 a, stk. 2. Den udlæggende
udbyder skal registrere udlægningsaftalen digitalt.
Børne- og undervisningsministeren bestemmer, hvilket format
eller program registreringen skal ske i, og hvilke oplysninger der
skal indgives.«
3. I
§ 16 indsættes efter stk. 4
som nye stykker:
»Stk. 5.
En aftale om udlægning kan indgås, hvis et eller flere
af følgende forhold foreligger:
1) Den godkendte
udbyder kan på grund af kapacitetsmangel ikke kan leve op til
sin udbudsforpligtelse.
2) Der
foreligger særlige geografiske forhold.
3) Der
foreligger et konkret eller presserende behov for lokal
uddannelsesdækning på tværs af fælles
kompetencebeskrivelser.
4) Der er er
tale om et samlet uddannelsesforløb på tværs af
fælles kompetencebeskrivelser, og en del af
uddannelsesforløbet udgøres af
arbejdsmarkedsuddannelser, som ikke er omfattet af den eller de
fælles kompetencebeskrivelser, som den afholdende udbyder er
godkendt til at udbyde.
5) Der er tale
om udlægning i henhold til en udbudsgodkendelse, som
børne- og undervisningsministeren har givet på
baggrund af en ansøgning, der er omfattet af § 16 a,
stk. 2.
Stk. 6. Den
godkendte udbyder kan indgå aftale efter stk. 4 med en
udbyder, der er godkendt efter stk. 1 til udbud af en anden
fælles kompetencebeskrivelse end den, udlægningsaftalen
vedrører, eller med en institution for erhvervsrettet
uddannelse, som ikke er godkendt efter stk. 1. Den udlæggende
udbyder skal inden aftalens indgåelse sikre sig, at ingen
anden udbyder, der er godkendt til udbud af den fælles
kompetencebeskrivelse, aftalen vedrører, kan afholde
undervisningen eller aktiviteten inden for 1 måned eller
inden for et efterspurgt tidspunkt eller geografisk område,
medmindre der er tale om en udlægning omfattet af en
udbudsgodkendelse, der er givet på baggrund af en
ansøgning, der er omfattet af § 16 a, stk.
2.«
Stk. 5-7 bliver herefter stk. 7-9.
4.
Efter § 16 indsættes:
Ȥ 16 a. Ved vurderingen
af, om en offentlig eller privat uddannelsesinstitution kan
godkendes som udbyder af arbejdsmarkedsuddannelser, disses
eventuelle delmål og enkeltfag, der er optaget i en
fælles kompetencebeskrivelse, jf. § 16, stk. 1, 1. pkt.,
tager børne- og undervisningsministeren efter indhentet
udtalelse fra efteruddannelsesudvalgene i betragtning, om
uddannelsesinstitutionen
1) har et
tilstrækkeligt fagligt miljø til at varetage
undervisning og aktiviteter inden for den fælles
kompetencebeskrivelse,
2) kan sikre
forsyningssikkerhed, har tilstrækkelig kapacitet og kan
bidrage til geografisk spredning inden for den fælles
kompetencebeskrivelse,
3) udviser
fleksibilitet og tilpasningsevne og
4) samarbejder
med kommuner, herunder jobcentre, virksomheder og andre relevante
aktører og med andre udbydere af voksen- og
efteruddannelse.
Stk. 2.
Børne- og undervisningsministeren tager endvidere i
betragtning, om uddannelsesinstitutionen i sin ansøgning har
angivet, at undervisning og aktivitet inden for én
arbejdsmarkedsuddannelse i den ansøgte fælles
kompetencebeskrivelse via udlægning vil blive afholdt af en
anden angiven udbyder, der ikke er eller samtidig bliver godkendt
til udbud af den samme fælles kompetencebeskrivelse. Den
anden udbyder skal være indforstået med at være
omfattet af ansøgningen.
§ 16 b. Børne- og
undervisningsministeren fastsætter forud for hver samlede
udbudsrunde, jf. § 16, stk. 1, 5. pkt., for hver fælles
kompetencebeskrivelse det forventede antal udbudsgodkendelser og
krav om minimumsaktivitet, jf. dog stk. 3. Fastsættelsen sker
på baggrund af afholdt årselevsaktivitet de seneste 12
kvartaler og efter indhentet udtalelse fra
efteruddannelsesudvalgene.
Stk. 2.
Børne- og undervisningsministeren tager ved
fastsættelsen efter stk. 1 og efter indhentet udtalelse fra
efteruddannelsesudvalget den faglige og økonomiske
bæredygtighed i betragtning for hver fælles
kompetencebeskrivelse. Børne- og undervisningsministeren
tager herudover følgende forhold i betragtning inden for den
fælles kompetencebeskrivelse:
1)
Branchespecifikke forhold og faglige specialiseringer.
2) Behovet for
ekstraordinært dyrt udstyr eller ekstraordinært dyre
faciliteter.
3) Varierende
aktivitetsvolumen.
4) Særlige
behov for geografisk dækning og mobilitet.
5) Fleksibilitet
for kursister, der deltager i uddannelsespakker, som omskoler
ledige og ufaglærte mod faglært.
6) Antal
uddannelsesinstitutioner, der er godkendt efter § 16, stk. 1,
til udbud af beslægtede fælles kompetencebeskrivelser
eller efter lov om erhvervsuddannelser til udbud af
hovedforløb i en beslægtet erhvervsuddannelse.
Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren kan efter indhentet
udtalelse fra efteruddannelsesudvalgene undlade at fastsætte
krav om minimumsaktivitet for en fælles
kompetencebeskrivelse, hvis
1) den
fælles kompetencebeskrivelse har en høj
specialiseringsgrad og højst to uddannelsesinstitutioner har
et tilstrækkeligt fagligt miljø, jf. stk. 1, inden for
den fælles kompetencebeskrivelse og den ene eller begge har
en aktivitet på under 0,1 årselev eller
2) der er en
aktivitet på under 0,1 årselev inden for den
fælles kompetencebeskrivelse.
§ 16 c. Børne- og
undervisningsministeren kan efter indhentet udtalelse fra
efteruddannelsesudvalgene tilbagekalde udbudsgodkendelsen til en
fælles kompetencebeskrivelse, hvis udbyderen de seneste 2
år ikke har opfyldt det fastsatte krav om minimumsaktivitet
for den fælles kompetencebeskrivelse, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Udbyderen kan bibeholde udbudsgodkendelsen trods manglende
overholdelse af den fastsatte minimumsaktivitet, hvis børne-
og undervisningsministeren efter indhentet udtalelse fra
efteruddannelsesudvalgene vurderer, at udbyderens godkendelse ikke
bør tilbagekaldes, fordi et eller flere af følgende
forhold foreligger:
1)
Årselevsaktiviteten er inden for hele den fælles
kompetencebeskrivelse faldet 25 pct. eller mere inden for de
seneste 2 år.
2) Særlige
geografiske forhold taler for at bevare udbuddet på den
pågældende lokation.
3) Der er kun
én godkendt udbyder.
4) Udbyderen er
mindre end 0,1 årselev fra at opfylde det fastsatte krav om
minimumsaktivitet, og den manglende opfyldelse skyldes uforudsete
forhold, som ikke kan lægges udbyderen til last.
5) En
ekstraordinær udefrakommende situation eller
ekstraordinære interne forhold har medført, at
udbyderen har måttet lukke ned for så store dele af sin
aktivitet inden for den fælles kompetencebeskrivelse, at
udbyderen ikke har kunnet opfylde det fastsatte krav om
minimumsaktivitet.
6) Markante
ændringer inden for den fælles kompetencebeskrivelse
har medført, at udbyderen ikke har kunnet opfylde det
fastsatte krav om minimumsaktivitet.
7) Udbyderen er
godkendt efter § 16, stk. 1, til udbud af en beslægtet
fælles kompetencebeskrivelse eller efter lov om
erhvervsuddannelser til udbud af hovedforløb i en
beslægtet erhvervsuddannelse, og udbyderen
sandsynliggør, at uddannelsesinstitutionen trods den
manglende opfyldelse af det fastsatte krav om minimumsaktivitet er
fagligt og økonomisk bæredygtig inden for det
pågældende uddannelsesområde.
8)
Tilbagekaldelse vil få alvorlige konsekvenser for
rekruttering eller fastholdelse af arbejdskraft til større
byggeprojekter.
Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om beregningen af 2-årsfristen, om
procedurer for tilbagekaldelse eller bibeholdelse af
udbudsgodkendelser og om indsendelse af dokumentation for
påberåbte forhold. Børne- og
undervisningsministeren kan herunder fastsætte regler om, at
indsendelsen skal ske digitalt, og hvilket format eller program
indgivelsen skal ske i, og hvilke oplysninger der skal
indgives.«
5. § 17,
stk. 2, ophæves.
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 2-4.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2025.
Stk. 2. Regler fastsat i
medfør af § 16, stk. 5, i lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., jf. lovbekendtgørelse nr.
144 af 14. februar 2024, forbliver i kraft, indtil de ophæves
eller afløses af nye regler i medfør af § 16,
stk. 7, jf. denne lovs § 1, nr. 3.
Stk. 3. Loven finder
ikke anvendelse på udbudsgodkendelser meddelt i medfør
af § 16, stk. 1, i lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 616 af 3. juni 2019, før lovens
ikrafttræden. Sådanne udbudsgodkendelser opretholdes,
indtil de udløber eller afløses af nye godkendelser i
medfør af denne lov.