Fremsat den 3. oktober 2024 af børne- og undervisningsministeren (Mattias Tesfaye)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om åben
uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. og lov om
godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet
voksen- og efteruddannelse
(Udmøntning af aftale om flere
social- og sundhedsassistenter og social- og sundhedshjælpere
til sundhedsvæsenet og ældreplejen)
§ 1
I lov om åben uddannelse (erhvervsrettet
voksenuddannelse) m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 117 af 31.
januar 2024, som ændret ved § 6 i lov nr. 635 af 11.
juni 2024, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 6, stk. 5, 2. pkt.,
indsættes efter »stk. 2«: », bortset fra i
beregningen af tilskud til deltagelse i arbejdsmarkedsuddannelser
inden for social- og sundhedsområdet«.
2. I
§ 8, stk. 4, 1. pkt.,
indsættes efter »deltagerbetaling«: », dog
ikke for deltagelse i arbejdsmarkedsuddannelser inden for social-
og sundhedsområdet«.
§ 2
I lov om godtgørelse og tilskud ved
deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 110 af 30. januar 2024, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 2, stk. 1, nr. 2,
indsættes efter »5 år«: », eller der
er tale om deltagelse i arbejdsmarkedsuddannelser inden for social-
og sundhedsområdet, dog undtagen Træningsskolens
arbejdsmarkedsuddannelser«.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2025.
Stk. 2. § 1 finder
ikke anvendelse for kursister, der deltager i undervisning, der er
påbegyndt før den 1. januar 2025. For disse kursister
finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Almindelig deltagerbetaling i
arbejdsmarkedsuddannelser inden for social- og
sundhedsområdet for personer med en videregående
uddannelse
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
2.2. Adgang til VEU-godtgørelse samt tilskud
til befordring og kost og logi for personer med en uddannelse over
faglært niveau
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Lovforslaget udmønter aftale af 26. januar 2024 mellem
regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og
Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Danmarksdemokraterne,
Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og
Alternativet om flere social- og sundhedsassistenter og social- og
sundhedshjælpere til vores sundhedsvæsen og
ældrepleje. Aftalen skal bidrage til at styrke kvaliteten
på social- og sundhedsuddannelserne, øge
rekrutteringen og reducere frafaldet på uddannelserne.
Det følger af aftalens initiativ 4, at aftalen skal
fjerne barrierer for opstart på en social- og
sundhedsuddannelse. Den almindelige deltagerbetaling for
beskæftigede ufaglærte og faglærte er i dag 0 kr.
for AMU-kurser inden for social- og sundhedsområdet, mens
beskæftigede med uddannelse over faglært niveau skal
betale fuld deltagerbetaling. De to grupper skal fremover
sidestilles i forhold til AMU-kurser inden for social- og
sundhedsområdet, så begge grupper bliver omfattet af
den almindelige deltagerbetaling på 0 kr. Derudover vil
deltagere med en uddannelse over faglært niveau, der deltager
i sådanne AMU-kurser, få adgang til
VEU-godtgørelse samt tilskud til befordring, kost og logi,
sådan at de sidestilles med øvrige deltagere, der i
dag kan få godtgørelse og tilskud. Initiativet skal
omfatte de samme AMU-kurser som de kurser inden for social- og
sundhedsområdet, hvor den almindelige deltagerbetaling i dag
er 0 kr., herunder relevante kurser fra fælleskataloget
målrettet udlændinge, der tages i sammenhæng med
de pågældende AMU-kurser.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Almindelig deltagerbetaling i
arbejdsmarkedsuddannelser inden for social- og
sundhedsområdet for personer med en videregående
uddannelse
2.1.1. Gældende ret
Lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse)
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 117 af 31. januar 2024, har
til formål at fremme et bredt udbud af erhvervsrettet
uddannelse til den voksne befolkning, jf. lovens § 1, stk.
1.
Det fremgår af lovens § 2, stk. 1, nr. 1-7, at
åben uddannelse er erhvervsrettede deltidsuddannelser,
heltidsuddannelser tilrettelagt på deltid, enkeltfag,
fagspecifikke kurser, korte kurser, særligt tilrettelagte
uddannelsesforløb og særskilte moduler.
Det fremgår af lovens § 6, stk. 1, 1. pkt., at staten
yder tilskud til delvis dækning af undervisningsudgifter
inkl. prøver og udgifter til administration, ledelse og
bygningsdrift ved åben uddannelse, jf. dog bl.a. stk. 2, og
stk. 5, 2. pkt.
Staten yder efter lovens § 6, stk. 2, nr. 1, tilskud til
sådanne udgifter til arbejdsmarkedsuddannelser efter lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., dog undtaget Træningsskolens
Arbejdsmarkedsuddannelser (TAMU), jf. dog stk. 5, 2. pkt. Adgang
til Træningsskolens arbejdsmarkedsuddannelser har personer
med særlige tilpasningsvanskeligheder og uden reel
tilknytning til arbejdsmarkedet, som har behov for en joborienteret
uddannelse under arbejdspladslignende vilkår og
arbejdstræning, samt behov for social stabilitet og social
handledygtighed, jf. § 10, stk. 1, i bekendtgørelse nr.
1133 af 15. december 2003 om Træningsskolens
arbejdsmarkedsuddannelser.
Staten yder endvidere efter lovens § 6, stk. 3, tilskud til
dækning af individuel kompetencevurdering i forbindelse med
blandt andet uddannelser og uddannelsesaktiviteter efter lov om
åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.
Kursister med en videregående uddannelse indgår ikke
i beregningen af tilskud til arbejdsmarkedsuddannelser efter lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., jf. lovens § 6, stk. 5, 2.
pkt.
Uddannelsesinstitutionen opkræver efter § 8, stk. 1,
i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse)
m.v. med visse undtagelser betaling for deltagelse i undervisningen
inkl. prøver og anden bedømmelse. Betalingen omfatter
det antal eksamensforsøg, der er mulighed for efter reglerne
om den enkelte uddannelse, medmindre institutionen i
vilkårene udtrykkeligt har fastsat, at betalingen kun
omfatter et lavere antal eksamensforsøg, dog mindst to
forsøg.
Det følger af lovens § 8, stk. 4, 1. pkt., at der
opkræves fuld deltagerbetaling for de kursister, der er
nævnt i § 6, stk. 5, 2. pkt., dvs. kursister med en
videregående uddannelse.
Ved fuld deltagerbetaling forstås en betaling, der svarer
til taxametertilskuddene og den almindelige deltagerbetaling, jf.
lovens § 8, stk. 4, 3. pkt. Fuld deltagerbetaling efter §
8, stk. 4, omfatter ikke dækning af disse institutioners
udgifter til betaling af afgifter i henhold til momsloven, jf.
lovens § 6 a, stk. 1, 2. pkt.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter i
henhold til lovens § 8 a, stk. 1, 1. pkt., efter høring
af Rådet for Voksen- og Efteruddannelse regler om
deltagerbetaling for deltagelse i arbejdsmarkedsuddannelser,
herunder ved omprøve, og enkeltfag fra erhvervsrettet
uddannelse optaget i en fælles kompetencebeskrivelse og
fastlægger en normpris. Deltagerbetaling består af
normprisen og kan yderligere tillægges et beløb efter
stk. 2 som betaling for en særlig tilrettelæggelses- og
afholdelsesform. I medfør af § 8 a, stk. 1, 1. pkt.,
fastsættes normprisen (deltagerbetalingsniveauet) på
finansloven for de kursister, som udløser statsligt tilskud,
dvs. den almindelige deltagerbetaling.
Den almindelige deltagerbetaling er på finansloven
(takstkataloget for 2024, finanslovskonto § 20.72.01.
Arbejdsmarkedsuddannelser m.v.) og har siden 2003 været sat
til 0 kr. for deltagelse i arbejdsmarkedsuddannelser inden for
bl.a. social- og sundhedsområdet. Relevante
arbejdsmarkedskurser fra fælleskataloget målrettet
udlændinge, der tages i sammenhæng med de nævnte
arbejdsmarkedsuddannelser, er ligeledes sat til 0 kr.
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser
og den foreslåede ordning
Kommissionen for robusthed i sundhedsvæsenet afgav den 11.
september 2023 rapporten »Robusthedskommissionens
anbefalinger«. Det fremgår af rapporten, at der skal
være bedre muligheder for uddannelse via
arbejdsmarkedsuddannelserne.
Der henvises til side 138 i rapporten, der er offentliggjort
på Indenrigs- og Sundhedsministeriets hjemmeside.
Det er Børne- og Undervisningsministeriets vurdering, at
der skal være færre barrierer for opstart på en
social- og sundhedsuddannelse, sådan at endnu flere har
mulighed for at starte på uddannelserne. Den almindelige
deltagerbetaling for beskæftigede ufaglærte og
faglærte er i dag 0 kr. for AMU-kurser inden for social- og
sundhedsuddannelser, mens beskæftigede med uddannelse over
faglært niveau skal betale den fulde deltagerbetaling.
Med lovforslaget sidestilles de to gruppers deltagerbetaling,
sådan at begge grupper vil blive omfattet af den almindelige
deltagerbetaling på 0 kr. Det er særligt relevant for
udlændinge i Danmark, som ikke kan bruge deres
videregående uddannelse fra hjemlandet. Initiativet kan
bidrage til, at deltagere i AMU-kurser kan opnå en god
forståelse for og en grundig introduktion til social- og
sundhedsuddannelsesfagene, hvilket på sigt kan give dem bedre
mulighed for at gennemføre en social- og
sundhedsuddannelse.
Det foreslås på denne baggrund, at det
indføjes i lovens § 6, stk. 5, 2. pkt., at kursister
med en videregående uddannelse skal indgå i beregningen
af tilskud til arbejdsmarkedsuddannelser inden for social- og
sundhedsområdet. Det foreslåede vedrører de
samme arbejdsmarkedsuddannelser som de uddannelser inden for
social- og sundhedsområdet, hvor den almindelige
deltagerbetaling i dag er 0 kr.
Det foreslås endvidere, at det i § 8, stk. 4, 1.
pkt., i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet
voksenuddannelse) m.v. indføjes, at kravet om, at kursister
med en videregående uddannelse skal betale fuld
deltagerbetaling, ikke skal gælde ved deltagelse i
arbejdsmarkedsuddannelser inden for social- og
sundhedsområdet. For relevante arbejdsmarkedskurser fra
fælleskataloget målrettet udlændinge, der tages i
sammenhæng med de nævnte arbejdsmarkedsuddannelser
inden for social- og sundhedsområdet, hvor den almindelige
deltagerbetaling i dag er 0 kr., skal der heller ikke
opkræves fuld deltagerbetaling.
Dermed vil kursister med en videregående uddannelse
ligesom faglærte og ufaglærte kursister blive omfattet
af reglerne om almindelig deltagerbetaling for sådan
arbejdsmarkedsuddannelse.
Der henvises til lovforslagets § 1 og bemærkningerne
hertil.
2.2. Adgang
til VEU-godtgørelse samt tilskud til befordring og kost og
logi for personer med en uddannelse over faglært
niveau
2.2.1. Gældende ret
Lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 110 af 30. januar 2024, har efter
lovens § 1 til formål at skabe grundlag for, at
fortrinsvis kortuddannede voksne, der er i beskæftigelse, kan
deltage i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse til og med
erhvervsuddannelsesniveau med godtgørelse for tab af
indtægt og med tilskud til befordring samt kost og logi.
Efter lovens § 2, stk. 1, kan arbejdsgivere eller deltagere
i uddannelse, jf. § 1 a, opnå godtgørelse og
tilskud til befordring samt kost og logi efter lovens §§
5-9, jf. dog §§ 3 og 10, for deltagelse i uddannelser,
der er omfattet af lovens § 4.
Det er efter bestemmelsen i § 2, stk. 1, nr. 1, et krav, at
uddannelsesdeltagere har beskæftigelse i Danmark som
lønmodtagere eller selvstændigt erhvervsdrivende.
Efter § 2, stk. 1, nr. 2, er det endvidere et krav, at
uddannelsesdeltagere ikke har en erhvervsrettet uddannelse, der med
hensyn til niveau og varighed overstiger niveauet for en
erhvervsuddannelse eller anden uddannelse, der kan sidestilles
hermed, medmindre uddannelsen ikke har været anvendt af den
pågældende de sidste 5 år.
Efter lovens § 2, stk. 2, 1. pkt., kan børne- og
undervisningsministeren fastsætte nærmere regler om de
betingelser, der skal være opfyldt for at opnå
godtgørelse og tilskud til befordring samt kost og logi, jf.
stk. 1, og kan herunder fastsætte nærmere regler om,
hvilke former for beskæftigelse der kan berettige til
godtgørelse og tilskud til befordring samt kost og logi.
Loven omfatter, jf. § 1 a, alle arbejdsgivere og alle
deltagere i uddannelse, der er omfattet af regler fastsat i
medfør af lovens § 4. Det fremgår af § 5,
stk. 1, nr. 1, § 5, stk. 2, nr. 1, og § 9, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 1807 af 28. december 2023 om
godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet
voksen- og efteruddannelse, at deltagelse i
arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag optaget i en fælles
kompetencebeskrivelse berettiger til godtgørelse og tilskud
til befordring samt kost og logi.
2.2.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser
og den foreslåede ordning
Det er Børne- og Undervisningsministeriets vurdering, at
vilkårene for deltagelse i arbejdsmarkedsuddannelser inden
for social- og sundhedsområdet skal være ens for alle
beskæftigede deltagere uanset uddannelsesbaggrund.
Det foreslås derfor, at beskæftigede med en
videregående uddannelse, dvs. en uddannelse over
faglært niveau, ved deltagelse i arbejdsmarkedsuddannelse
inden for social- og sundhedsområdet vil skulle have adgang
til godtgørelse for tab af indtægt og med tilskud til
befordring samt kost og logi under samme vilkår som
beskæftigede faglærte og ufaglærte
uddannelsesdeltagere. Det samme foreslås, hvor
beskæftigede med en videregående uddannelse, dvs. en
uddannelse over faglært niveau, deltager i relevante
arbejdsmarkedskurser fra fælleskataloget målrettet
udlændinge, dvs. AMU-dansk og AMU-matematik, i
sammenhæng med de nævnte arbejdsmarkedsuddannelser.
Der henvises til lovforslagets § 2 og bemærkningerne
hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget medfører negative økonomiske
konsekvenser i form af udgifter for staten på 4,7 mio. kr.
årligt fra 2025 og frem. Heraf udgør udgifter til
it-understøttelse 1,1 mio. kr. årligt fra 2025 og
udgifter til statsligt taxameter på AMU-området 3,8
mio. kr. årligt fra 2025.
Lovforslagets § 2 vil også medføre merudgifter
til VEU-godtgørelse m.v., der er finansieret via
arbejdsgivernes VEU-bidrag. Der forventes fremsat lovforslag med
henblik på fastsættelse af satsen for VEU-bidraget for
2025 i begyndelsen af folketingsåret 2024-25, hvorfor satsen
for VEU-bidraget ikke foreslås ændret som led i
nærværende lovforslag.
Lovforslaget vurderes at have implementeringsmæssige
konsekvenser for staten i form af it-understøttelse.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller
implementeringsmæssige konsekvenser for kommuner eller
regioner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslagets § 2 vil medføre merudgifter til
VEU-godtgørelse m.v., der er finansieret via arbejdsgivernes
VEU-bidrag. Der forventes fremsat lovforslag med henblik på
fastsættelse af satsen for VEU-bidraget for 2025 i
begyndelsen af folketingsåret 2024-25, hvorfor satsen for
VEU-bidraget ikke foreslås ændret med
nærværende lovforslag.
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 17. maj til den
17. juni 2024 (30 dage) været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
ADHD-Foreningen, Advokatsamfundet, Akademiet for de Tekniske
Videnskaber, Akademikerne, Ankenævnet for Statens
Uddannelsesstøtteordninger, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag,
Arbejdsmarkedets Tillægspension, ASE, Autismeforeningen,
Blik- og Rørarbejderforbundet, Business Danmark,
Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL),
Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL) -
Lederforening, Børne- og Kulturchefforeningen,
Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU), CEPOS, Cevea,
Danmarks Frie Fagforening, Danmarks Lærerforening, Danmarks
Private Skoler - grundskoler & gymnasier, Danmarks Statistik,
Danmarks Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Blindesamfund, Dansk Center for Undervisningsmiljø, Dansk
El-forbund, Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp, Dansk
Folkeoplysnings Samråd, Dansk Handicap Forbund, Dansk
Industri, Dansk IT, Dansk Metal, Dansk Skoleforening for
Sydslesvig, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Ungdoms
Fællesråd, Danske Advokater, Danske A-kasser, Danske
Døves Landsforbund, Danske Erhvervsakademier, Danske
Erhvervsskoler og -Gymnasier - Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler
og -Gymnasier - Lederne, Danske Forlag, Danske Gymnasieelevers
Sammenslutning, Danske Gymnasier, Danske Handicaporganisationer,
Danske HF & VUC, Danske HF og VUC - Bestyrelserne, Danske
Landbrugsskoler, Danske Musik- og Kulturskoler, Danske
Professionshøjskoler, Danske Regioner, Danske Revisorer,
Danske Skoleelever, Danske SOSU-skoler, Danske SOSU-skoler
-Bestyrelserne, Danske Underviserorganisationers Samråd,
Danske Universiteter, Dataetisk Råd, Datatilsynet, De
Anbragtes Vilkår, De Danske Sprogcentre, DEA, Den uvildige
konsulentordning på handicapområdet (DUKH), Det
Centrale Handicapråd, Det Faglige Hus, Det
Kriminalpræventive Råd, Det Nationale
Integrationsråd, Deutscher Schul- und Sprachverein für
Nordschleswig, DJØF, DM, Efterskoleforeningen,
Erhvervsskolernes Elevorganisation, Erhvervsskolelederne, EVA -
Danmarks Evalueringsinstitut, Fagbevægelsens
Hovedorganisation, Fagligt Fælles Forbund, Fag og Arbejde,
FGU Danmark, Finans Danmark, Finansforbundet, Finanstilsynet,
Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Foreningen af katolske
skoler i Danmark, Foreningen af Kristne Friskoler, Foreningen af
Ledere ved Danskuddannelser, Foreningen for Forældre til
Elever i Fri- og Privatskoler, Foreningen Frie Fagskoler,
Foreningen til gavn for børn og unge (fobu),
Foreningsfællesskabet Ligeværd,
Forhandlingsfællesskabet, Forsikring & Pension, Frie
Funktionærer, Frie Skolers Lærerforening, Friskolerne,
FSR - danske revisorer, Fællesudvalget for Erhvervsrettede
Velfærdsuddannelser, Fængselsforbundet,
Fødevareforbundet NNF, Gartneri-, Land- og Skovbrugets
Arbejdsgivere, Gymnasiernes Bestyrelsesforening, Gymnasieskolernes
Lærerforening, HK/Kommunal, HK/Stat, Institut for
Menneskerettigheder, Justitia, KL, Klagenævnet for
Specialundervisning, Kommunale Velfærdschefer, Kooperationen,
Kraka, Kriminalforsorgen, Kriminalforsorgsforeningen, Kristelig
Fagbevægelse (Krifa), LandboUngdom, Landbrug &
Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd,
Landselevbestyrelsen for det pædagogiske område,
Landselevbestyrelsen for social- og sundhedsområdet,
Landsforeningen af 10. Klasseskoler i Danmark, Landsforeningen af
Ungdomsskoleledere, Landsforeningen for Socialpædagoger,
Landsforeningen Livsværk, Landsorganisationen for sociale
tilbud (LOS), Landssammenslutningen af Handelsskoleelever,
Landssamråd for PPR-chefer, Lederne, Ledersamrådet,
Lilleskolerne, Lærernes Centralorganisation, Lær for
Livet, Modstrøm - Foreningen for FGU-elever og unge omkring
FGU, Nationalt Center for kompetenceudvikling, Operation
Dagsværk, Ordblindeforeningen, Pension Danmark,
Rigsrevisionen, Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser (REU), Rådet for Digital
Sikkerhed, Rådet for Voksen- og Efteruddannelse
(VEU-rådet), Sammenslutningen af Steinerskoler i Danmark,
Sammenslutningen af Unge Med Handicap, Samrådet af
Specialskoleledere, Sjældne Diagnoser, Skole og
Forældre, Skolelederforeningen, SMVdanmark,
Socialpædagogernes Landsforbund, Studievalg Danmark,
STU-foreningen Consentio, TAT-Kredsen, Tekniq Arbejdsgiverne,
Uddannelsesforbundet, Uddannelseslederne, Udviklingshæmmedes
Landsforbund, Ungdomsringen, Ungdomsskoleforeningen,
Ungdomsuddannelsernes Vejlederforening, VUC Bestyrelsesforeningen
og Ældre Sagen.
| | | 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget medfører negative
økonomiske konsekvenser i form af udgifter for staten
på 4,7 mio. kr. årligt fra 2025 og frem. Heraf
udgør udgifter til it-understøttelse 1,1 mio. kr.
årligt fra 2025 og udgifter til statsligt taxameter på
AMU-området 3,8 mio. kr. årligt fra 2025 | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vurderes at have
implementeringsmæssige konsekvenser for staten i form af
it-understøttelse. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej X | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter § 6, stk. 1, 1. pkt., i lov om åben uddannelse
(erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. yder staten tilskud til
delvis dækning af undervisningsudgifter inkl. prøver
og anden bedømmelse og udgifter til administration, ledelse
og bygningsdrift ved åben uddannelse og ved supplerende
uddannelsesaktiviteter efter § 2, stk. 2, jf. dog stk. 2, og
stk. 5, 2. pkt., stk. 8 og 9, samt § 4 om
indtægtsdækket virksomhed.
Det fremgår af bestemmelsen i § 6, stk. 2, nr. 1, at
staten yder tilskud til dækning af de udgifter, der er
nævnt i stk. 1, jf. dog stk. 5, 2. pkt., og § 8, stk. 3,
til blandt andet arbejdsmarkedsuddannelser efter lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., dog undtaget Træningsskolens
Arbejdsmarkedsuddannelser (TAMU). Staten yder endvidere efter
§ 6, stk. 3, 1. led, tilskud til dækning af individuel
kompetencevurdering i forbindelse med blandt andet uddannelser og
uddannelsesaktiviteter efter stk. 2.
Kursister med en videregående uddannelse indgår ikke
i beregningen af tilskud til de uddannelser, der er nævnt i
§ 6, stk. 2, jf. § 6, stk. 5, 2. pkt.
Det foreslås i § 6, stk. 5, 2.
pkt., at der efter »stk. 2« indsættes
», bortset fra i beregningen af tilskud til deltagelse i
arbejdsmarkedsuddannelser inden for social- og
sundhedsområdet«.
Den foreslåede ændring vil indebære, at
kursister med en videregående uddannelse vil indgå i
beregningen af tilskud til arbejdsmarkedsuddannelser inden for
social- og sundhedsområdet. Det foreslåede
vedrører de samme arbejdsmarkedsuddannelser som de
uddannelser, hvor den almindelige deltagerbetaling i dag er 0 kr.,
dog kun inden for social- og sundhedsområdet. For andre
arbejdsmarkedsuddannelser m.v. vil kursister med en
videregående uddannelse fortsat ikke indgå i
tilskudsberegningen. Udgangspunktet om, at kursister med en
videregående uddannelse ikke indgår i beregningen af
tilskud til uddannelser, som staten giver tilskud til efter §
6, stk. 2, vil således blive fastholdt, som udgangspunkt
også for arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
Arbejdsmarkedsuddannelserne inden for social- og
sundhedsområdet er grupperet sammen med de pædagogiske
arbejdsmarkedsuddannelser i én fælles såkaldt
EVE-gruppe. En EVE-gruppe er afgørende for
deltagerbetalingens størrelse i forhold til de satser, der
fastsættes på de årlige finanslove.
Fremover vil denne fælles EVE-gruppe blive opdelt i to
grupper, en for arbejdsmarkedsuddannelser inden for social- og
sundhedsområdet og en anden for pædagogiske
arbejdsmarkedsuddannelser. Afgrænsningen af, hvilke
arbejdsmarkedsuddannelser der skal anses for social- og
sundhedsuddannelser, og hvilke der skal anses for
pædagogiske, vil ske efter indstilling fra
efteruddannelsesudvalget til børne- og
undervisningsministeren. Efteruddannelsesudvalget nedsættes
af arbejdsmarkedets parter, jf. § 5 i lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter § 8, stk. 4, 1. pkt., i lov om åben uddannelse
(erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. opkræves fuld
deltagerbetaling for de kursister, der er nævnt i § 6,
stk. 5, 2. pkt. Ved fuld deltagerbetaling forstås en
betaling, der svarer til taxametertilskuddene og den almindelige
deltagerbetaling.
Det foreslås i § 8, stk. 4, 1.
pkt., at det efter »deltagerbetaling«
indsættes, at kravet om fuld deltagerbetaling dog ikke
gælder for deltagelse i arbejdsmarkedsuddannelser inden for
social- og sundhedsområdet.
Den foreslåede ændring vil indebære, at
kursister med en videregående uddannelse vil blive
opkrævet den almindelige deltagerbetaling på 0 kr. for
deltagelse i arbejdsmarkedsuddannelser inden for social- og
sundhedsområdet og ved deltagelse i relevante
arbejdsmarkedskurser fra fælleskataloget målrettet
udlændinge, der tages i sammenhæng med de nævnte
arbejdsmarkedsuddannelser. For andre arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
vil kursister med en videregående uddannelse fortsat skulle
betale fuld deltagerbetaling.
Med den foreslåede ændring vil udgangspunktet om, at
kursister med en videregående uddannelse skal betale fuld
deltagerbetaling blive fastholdt, som udgangspunkt også for
arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Til nr. 1
Efter § 2, stk. 1, nr. 2, i lov om godtgørelse og
tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse
kan arbejdsgivere eller deltagere i uddannelse, jf. § 1 a,
opnå godtgørelse og tilskud til befordring samt kost
og logi efter §§ 5-9, jf. dog §§ 3 og 10, for
deltagelse i uddannelser, der er omfattet af § 4. Det er efter
bestemmelsen et krav, at uddannelsesdeltagere ikke har en
erhvervsrettet uddannelse, der med hensyn til niveau og varighed
overstiger niveauet for en erhvervsuddannelse eller anden
uddannelse, der kan sidestilles hermed, medmindre uddannelsen ikke
har været anvendt af den pågældende de sidste 5
år.
Det foreslås, at der i § 2, stk.
1, nr. 2, efter »5 år« indsættes
», eller der er tale om deltagelse i
arbejdsmarkedsuddannelser inden for social - og
sundhedsområdet, dog undtaget Træningsskolens
arbejdsmarkedsuddannelser«.
Den foreslåede ændring vil indebære, at
deltagere med en videregående uddannelse vil kunne opnå
godtgørelse og tilskud til befordring samt kost og logi,
selv om de har anvendt uddannelsen inden for de seneste 5 år,
ved deltagelse i arbejdsmarkedsuddannelser inden for social- og
sundhedsområdet, dog undtaget Træningsskolens
arbejdsmarkedsuddannelser (TAMU), og ved deltagelse i relevante
arbejdsmarkedskurser fra fælleskataloget målrettet
udlændinge, hvor den almindelige deltagerbetaling i dag er 0
kr., der tages i sammenhæng med de nævnte
arbejdsmarkedsuddannelser. For andre arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
vil kursister med en videregående uddannelse fortsat skulle
betale fuld deltagerbetaling.
Med den foreslåede ændring vil udgangspunktet om, at
kursister med en videregående uddannelse skal betale fuld
deltagerbetaling blive fastholdt, som udgangspunkt også for
arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
Arbejdsmarkedsuddannelserne inden for social- og
sundhedsområdet er grupperet sammen med de pædagogiske
arbejdsmarkedsuddannelser i én fælles såkaldt
EVE-gruppe. En EVE-gruppe er afgørende for
deltagerbetalingens størrelse i forhold til de satser, der
fastsættes på de årlige finanslove.
Fremover vil denne fælles EVE-gruppe blive opdelt i to
grupper, en for arbejdsmarkedsuddannelser inden for social- og
sundhedsområdet og en anden for pædagogiske
arbejdsmarkedsuddannelser. Afgrænsningen af, hvilke
arbejdsmarkedsuddannelser der skal anses for social- og
sundhedsuddannelser, og hvilke der skal anses for
pædagogiske, vil ske efter indstilling fra
efteruddannelsesudvalget til børne- og
undervisningsministeren. Efteruddannelsesudvalget nedsættes
af arbejdsmarkedets parter, jf. § 5 i lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
3
Det foreslås i stk. 1, at
loven skal træde i kraft den 1. januar 2025. Kursister med en
videregående uddannelse, der før den 1. januar 2025
har tilmeldt sig et undervisningsforløb, der først
påbegyndes den 1. januar 2025 eller senere, vil blive
omfattet af de nye regler og vil indgå i beregningen af
tilskud til arbejdsmarkedsuddannelser inden for social- og
sundhedsområdet. Kursister, der før den 1. januar 2025
har tilmeldt sig og påbegyndt et fortløbende
undervisningsforløb, som strækker sig ud over denne
dato, kan opnå godtgørelse og tilskud til befordring
samt kost og logi for den del af undervisningen, der afholdes den
1. januar 2025 eller senere.
Det foreslås i stk. 2, at
lovens § 1, ikke finder ikke anvendelse for kursister, der
deltager i undervisning, der er påbegyndt før den 1.
januar 2025. For sådanne kursister finder de hidtil
gældende regler anvendelse. Det foreslåede
indebærer, at betaling for deltagelse i fortløbende
undervisning, der er påbegyndt før den 1. januar 2025,
men afsluttes efter denne dato, sker efter de hidtil gældende
regler, uanset hvornår betalingen forfalder.
De foreslåede ændringer vil ikke gælde for
Færøerne og Grønland, da lov om åben
uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. og lov om
godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet
voksen- og efteruddannelse ikke gælder for
Færøerne og Grønland og ikke kan sættes i
kraft for Færøerne og Grønland ved kongelig
anordning.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om åben uddannelse
(erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 117 af 31. januar 2024, som
ændret ved § 6 i lov nr. 635 af 11. juni 2024, foretages
følgende ændringer: | | | | §
6. --- | | | Stk.
2-4. --- | | | Stk. 5.
Tilskuddet bestemmes på grundlag af antallet af
årselever eller årsstuderende og af en takst pr.
årselev eller årsstuderende, der fastlægges i de
årlige finanslove for grupper af uddannelser og
uddannelsesaktiviteter. Kursister med en videregående
uddannelse indgår ikke i beregningen af tilskud til de
uddannelser, der er nævnt i stk. 2. Kursister omfattet af
§ 13 a i lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. indgår
ikke i beregningen af tilskud til arbejdsmarkedsuddannelser og
enkeltfag, der er optaget i en fælles kompetencebeskrivelse.
Børne- og undervisningsministeren eller uddannelses- og
forskningsministeren træffer beslutning om placering af de
enkelte uddannelser og uddannelsesaktiviteter i grupper. | | 1. I § 6, stk. 5, 2. pkt., indsættes
efter »stk. 2«: », bortset fra i beregningen af
tilskud til deltagelse i arbejdsmarkedsuddannelser inden for
social- og sundhedsområdet«. | Stk.
6-13. --- | | | | | | §
8. --- | | | Stk.
2-3. --- | | | Stk. 4.
For de kursister, der er nævnt i § 6, stk. 5, 2.
pkt., opkræves fuld deltagerbetaling. For kursister, der er
nævnt i § 6, stk. 5, 3. pkt., opkræves fuld
deltagerbetaling fra kriminalforsorgen. Ved fuld deltagerbetaling
forstås en betaling, der svarer til taxametertilskuddene og
den almindelige deltagerbetaling. | | 2. I § 8, stk. 4, 1. pkt., indsættes
efter »deltagerbetaling«: », dog ikke for
deltagelse i arbejdsmarkedsuddannelser inden for social- og
sundhedsområdet«. | Stk.
5-7. --- | | | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om godtgørelse og tilskud ved
deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 110 af 30. januar 2024, foretages
følgende ændring: | | | | § 2.
Arbejdsgivere eller deltagere i uddannelse, jf. § 1 a,
kan opnå godtgørelse og tilskud til befordring samt
kost og logi efter §§ 5-9, jf. dog §§ 3 og 10,
for deltagelse i uddannelser, der er omfattet af § 4. Det er
et krav, at uddannelsesdeltagere | | | 1) har beskæftigelse i
Danmark som lønmodtagere eller selvstændigt
erhvervsdrivende og | | | 2) ikke har en erhvervsrettet
uddannelse, der med hensyn til niveau og varighed overstiger
niveauet for en erhvervsuddannelse eller anden uddannelse, der kan
sidestilles hermed, medmindre uddannelsen ikke har været
anvendt af den pågældende de sidste 5 år. | | 1. I § 2, stk. 1, nr. 2, indsættes
efter »5 år«: », eller der er tale om
deltagelse i arbejdsmarkedsuddannelser inden for social- og
sundhedsområdet, dog undtagen Træningsskolens
arbejdsmarkedsuddannelser«. | Stk.
2. --- | | |
|