Fremsat den 3. oktober 2024 af børne- og undervisningsministeren (Mattias Tesfaye)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om folkeskolen
(Mulighed for at give karakterer på 6.
og 7. klassetrin)
§ 1
I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 989 af 27. august 2024, som
ændret ved § 13 i lov nr. 1746 af 27. december 2016,
§ 1 i lov nr. 209 af 5. marts 2019 og § 1 i lov nr. 882
af 21. juni 2022, foretages følgende ændring:
1. I
§ 13, stk. 3, indsættes
efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Derudover kan skolens leder efter
ønske fra skolebestyrelsen eller med skolebestyrelsens
godkendelse beslutte at give standpunktskarakterer i kombination
med anden feedback til elever på 6. og 7.
klassetrin.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. august 2025.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Folkeskoleforligskredsen (regeringen (Socialdemokratiet, Venstre
og Moderaterne) og Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti,
Radikale Venstre og Dansk Folkeparti) indgik den 19. marts 2024
Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram - faglighed og fordybelse.
Aftalen indeholder en lang række initiativer inden for
temaerne:
- Frisættelse
af folkeskolen og mere indflydelse til skolebestyrelserne
- Mere praktisk
undervisning og valgfrihed til de ældste elever
- Ro og rammer -
nødvendigt for nogle, godt for alle
Der kunne imidlertid ikke opnås enighed i forligskredsen
til forslaget om at give frihed til at give karakterer på 6.
og 7. klassetrin, idet Radikale Venstre ikke kunne støtte
forslaget. Det fremgår derfor af aftalen, at forligskredsen
har noteret sig, at Radikale Venstre ikke bakker op om initiativet,
men at Radikale Venstre ikke blokerer for initiativets planlagte
ikrafttræden.
Regeringen fremsætter på den baggrund to lovforslag.
Det ene lovforslag udmønter aftalen af 19. marts 2024 i den
udstrækning hele forligskredsen er enig, jf. det samtidigt
hermed fremsatte lovforslag nr. L 41 om ændring af lov om
folkeskolen, lov om erhvervsuddannelser og forskellige andre love
(Folkeskolens kvalitetsprogram m.v.). Med dette lovforslag
indføres mulighed for at give karakterer fra 6.
klassetrin.
2. Mulighed
for karakterer på 6. og 7. klassetrin
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af folkeskolelovens § 13, stk. 3, 1.
pkt., at bedømmelsen af elevernes standpunkter for elever
på 8. og 9. klassetrin samt for elever, der forlader skolen
efter 7. klassetrin, sker ved hjælp af standpunktskarakterer.
Det fremgår derudover, at standpunktskarakterer gives i de
fag, der omfattet af § 14, stk. 1-3 og 6
(prøvefagene).
Af § 13, stk. 3, 2. pkt., fremgår det, at der ikke
gives standpunktskarakterer på andre af grundskolens
klassetrin. Bestemmelsen blev indsat i folkeskoleloven ved lov nr.
747 af 1. juni 2015. Ifølge bemærkningerne til
bestemmelsen gav den dagældende formulering af bestemmelsen
om standpunktskarakterer anledning til misforståelser om,
hvorvidt der f.eks. kan gives standpunktskarakterer på 7.
klassetrin, og det blev derfor foreslået at præcisere,
at der ikke gives standpunktskarakterer på andre klassetrin i
grundskolen end på 8. og 9. klassetrin, jf. Folketingstidende
2014-15 (1. samling), tillæg A, L 181 som fremsat, side
8.
Det fremgår af § 13, stk. 4, at der gives
standpunktskarakterer mindst 2 gange om året på 8. og
9. klassetrin. De sidste standpunktskarakterer gives umiddelbart
før de skriftlige prøver og skal udtrykke elevens
faglige standpunkt på dette tidspunkt. Skolens leder kan
beslutte, at de sidste standpunktskarakterer i de fag eller dele af
fag, der ikke afsluttes med en skriftlig prøve, først
gives umiddelbart inden de mundtlige prøvers
påbegyndelse.
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser
og den foreslåede ordning
Et flertal af partierne i folkeskoleforligskredsen
(Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne, Liberal Alliance, Det
Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti) blev med Aftale om
folkeskolens kvalitetsprogram - faglighed og fordybelse af 19.
marts 2024 enige om, at det skal være op til lokal beslutning
efter godkendelse af henholdsvis skoleleder og skolebestyrelse, om
man på den enkelte skole også vil give karakterer
på 6. og 7. klassetrin.
Børne- og Undervisningsministeriet vurderer, at
muligheden for at give karakterer på 6. og 7. klassetrin
sammen med øvrige initiativer om frisættelse af
folkeskolen vil give øget lokalt råderum til at
indrette den skole, man ønsker. Karakterer på disse
klassetrin vil udbrede viften af evalueringsredskaber til
også på de lidt yngre klassetrin at indeholde
standpunktskarakterer. Karakterer på 6. og 7. klassetrin vil
skulle ses som et pædagogisk redskab og skal derfor
kombineres med anden feedback enten mundtligt eller skriftligt
f.eks. i form af en udtalelse. Karaktererne og den feedback, der
skal gives i kombination hermed, vil kunne medvirke til også
på de lidt yngre klassetrin at styrke en feedbackkultur med
både skriftlig og mundtlig feedback.
Det foreslås på den baggrund, at der i
folkeskolelovens § 13 indsættes en bestemmelse,
hvorefter der gives mulighed for at give standpunktskarakterer
på 6. og 7. klassetrin. Der vil være tale om en
mulighed og ikke et krav modsat standpunktskaraktererne på 8.
og 9. klassetrin. Det vil derfor være op til skolens leder at
beslutte, om man på den enkelte skole ønsker
også at give standpunktskarakterer på 6. og 7.
klassetrin. Skolens leder skal forud for en beslutning herom sikre
opbakning fra skolebestyrelsen, der således vil skulle
godkende beslutningen. Det vil også kunne ske ved, at
skolebestyrelsen over for skolens leder fremsætter
ønske om karaktergivning på 6. og 7. klassetrin.
Beslutningen kræver således enighed mellem skolens
leder og skolebestyrelsen.
Det foreslås, at standpunktskarakteren gives i kombination
med anden feedback. Det kan være enten mundtlig eller
skriftlig feedback f.eks. i form af en udtalelse. Hensigten hermed
er at sikre, at karaktererne på 6. og 7. klassetrin anvendes
som et pædagogisk redskab, der kan understøtte det
undervisende personales arbejde med løbende at evaluere
elevernes udbytte af undervisningen, og som dermed også vil
kunne danne grundlag for underretningen af hjemmet om elevernes
udbytte af undervisningen.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at det
fremover vil være muligt lokalt på den enkelte skole at
beslutte, om man ønsker at give karakterer til elever
på 6. og 7. klassetrin. Da der er tale om en frihed til den
enkelte skole, vil det også være op til lokal
beslutning, i hvilke fag og hvor ofte der i givet fald vil skulle
gives standpunktskarakterer på 6. og 7. klassetrin.
Tilsvarende vil det også være op til lokal beslutning,
om eventuel brug af standpunktskarakterer på 6. og 7.
klassetrin skal kunne suppleres af karaktergivning for skriftlige
produkter m.v. udarbejdet som led i undervisningen.
Forslaget ændrer ikke på, at det alene vil
være elevernes sidste standpunktskarakterer, der
påføres elevernes 9.-klassebevis, jf. den
gældende folkeskolelovs § 13, stk. 7, 2. pkt. Det
betyder, at eventuelle standpunktskarakterer givet til elever
på 6. og 7. klassetrin ikke vil skulle påføres
elevens 9.-klassebevis, ligesom sådanne karakterer heller
ikke vil skulle indberettes til Styrelsen for It og Læring.
Der vil derfor heller ikke blive fulgt systematisk op på,
hvor mange skoler der måtte vælge at gøre brug
af muligheden.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og
implementeringsmæssige konsekvenser for stat, kommuner og
regioner.
Lovforslaget vurderes at være i overensstemmelse med
principperne for digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 31. maj 2024 til
den 28. juni 2024 (29 dage) været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
ADHD-Foreningen, Advokatsamfundet, Ankenævnet for Statens
Uddannelsesstøtteordninger, Ankestyrelsen,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, Astra - Center for Læring i Natur, Teknik
og Sundhed, Autismeforeningen, Beskæftigelsesrådet,
Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL),
Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL) -
Lederforening, Børnenes Bureau, Børne- og
kulturchefforeningen, Børnerådet, Børnesagens
Fællesråd, Børns Vilkår, CEPOS, Cevea,
Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation, Danmarks
Idrætsforbund, Danmarks Lærerforening, Danmarks Private
Skoler - grundskoler & gymnasier, Danmarks Statistik, Danmarks
Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Blindesamfund,
Dansk Center for Undervisningsmiljø, Dansk Erhverv, Dansk
Flygtningehjælp, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk
Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk Metal, Dansk Psykolog
Forening, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Dansk
Skoleidræt, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Ungdoms
Fællesråd, Danske Advokater, Danske
Dagbehandlingstilbuds Netværk, Danske Døves
Landsforbund, Danske Erhvervsakademier, Danske Erhvervsskoler og
-Gymnasier - Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier -
Lederne, Danske Forlag, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning,
Danske Gymnasier, Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger,
Danske Handicaporganisationer, Danske HF & VUC, Danske HF og
VUC - Bestyrelserne, Danske Landbrugsskoler, Danske Musik- og
Kulturskoler, Danske Professionshøjskoler, Danske Regioner,
Danske Revisorer, Danske seniorer, Danske Skoleelever, Danske
SOSU-skoler, Danske SOSU-skoler - Bestyrelserne, Datatilsynet, De
Anbragtes Vilkår, DEA, Den uvildige konsulentordning på
handicapområdet (DUKH), Det Centrale Handicapråd, Det
Kriminalpræventive Råd, Det Nationale
Integrationsråd, Deutscher Schul- und Sprachverein für
Nordschleswig, Efterskoleforeningen, Engineer the Future,
Erhvervsskolernes Elevorganisation, Erhvervsskolelederne, EVA -
Danmarks Evalueringsinstitut, Fagbevægelsens
Hovedorganisation, Fagligt Fælles Forbund, FGU Danmark,
Finans Danmark, Finansforbundet, Finanstilsynet,
Firmaidrætten, Folkehøjskolernes Forening i Danmark,
Fora, Fag og Arbejde, Foreningen af Døgn og Dagtilbud for
udsatte børn og unge (FADD), Foreningen af katolske skoler i
Danmark, Foreningen af Kristne Friskoler, Foreningen af Private
Udbydere, Foreningen for Forældre til Elever i Fri- og
Privatskoler, Foreningen af Frie Fagskoler, Foreningen til gavn for
børn og unge (fobu), Foreningsfællesskabet
Ligeværd, Forhandlingsfællesskabet, Frie Skolers
Lærerforening, Friskolerne, FSR - danske revisorer,
Gymnasiernes Bestyrelsesforening, Gymnasieskolernes
Lærerforening, HK/Kommunal, HK/Stat, IFFD - Idræts- og
Fritidsfaciliteter i Danmark, Industriens Fond, Institut for
Menneskerettigheder, Justitia, KL, Klagenævnet for
Specialundervisning, Kommunale Velfærdschefer, Kraka,
LandboUngdom, Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes
Fællesråd, Landsforeningen af 10. Klasseskoler i
Danmark, Landsforeningen af Ungdomsskoleledere, Landsforeningen for
Socialpædagoger, Landsorganisationen for sociale tilbud
(LOS), Landssammenslutningen af Handelsskoleelever,
Landssamråd for PPR-chefer, Ledersamrådet for STU og
VSU i Danmark, Lilleskolerne, LOF, Lærernes
Centralorganisation, Lær for Livet, Læsekonsulenternes
Landsforening, Læse- og Matematikvejlederforeningen,
Manderådet, Medierådet for Børn og Unge,
Modstrøm - Foreningen for FGU-elever og unge omkring FGU,
Nationalt Center for kompetenceudvikling, Nationalt Videncenter for
Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder, Naturvidenskabernes
Hus, NOTA - Nationalbibliotek for mennesker med
læsevanskeligheder, OpenDenmark, Ordblindeforeningen, Red
Barnet, Rektorkollegiet for de Martime Uddannelser, Rigsrevisionen,
ROAL - Samrådet for Ordblindhed og andre
Læsevanskeligheder, Rådet for Børns
Læring, Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser (REU), Rådet for
Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser,
Rådet for Socialt Udsatte, Rådet for Voksen og
Efteruddannelse (VEU-rådet), Sammenslutningen af
Steinerskoler i Danmark, Sammenslutningen af Unge Med Handicap,
Samrådet af Specialskoleledere, Sekretariatet for
Erhvervsrettede Velfærdsuddannelser, Selveje Danmark,
Sjældne Diagnoser, Skole og Forældre,
Skolelederforeningen, SMVdanmark, Socialpædagogernes
Landsforbund, Studievalg Danmark, TABUKA, Landsforeningen for
nuværende og tidligere anbragte, Tekniq,
Uddannelsesforbundet, Uddannelseslederne, Uddannelsesrådet
for de maritime uddannelser, Udviklingshæmmedes Landsforbund
(ULF), Ungdomsringen, Ungdomsskoleforeningen, Ungdomsuddannelsernes
Vejlederforening, Unicef og VUC Bestyrelsesforeningen.
| 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej X | | | | | | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af folkeskolelovens § 13, stk. 3, 1.
pkt., at bedømmelsen af elevernes standpunkter for elever
på 8. og 9. klassetrin samt for elever, der forlader skolen
efter 7. klassetrin, sker ved hjælp af standpunktskarakterer.
Det fremgår derudover, at standpunktskarakterer gives i de
fag, der er omfattet af § 14, stk. 1-3 og 6
(prøvefagene).
Af § 13, stk. 3, 2. pkt., fremgår det, at der ikke
gives standpunktskarakterer på andre af grundskolens
klassetrin.
Det foreslås, at der i § 13,
stk. 3, efter 1. pkt., indsættes et nyt punktum som
2. pkt., hvorefter skolens leder efter
ønske fra skolebestyrelsen eller med skolebestyrelsens
godkendelse kan beslutte også at give standpunktskarakterer i
kombination med anden feedback til elever på 6. og 7.
klassetrin.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at det
fremover bliver muligt for den enkelte skoleleder at beslutte, om
der ud over standpunktskaraktererne på 8. og 9. klassetrin
også skal gives standpunktskarakterer på 6. og 7.
klassetrin. Det vil være op til skolens leder at beslutte, om
standpunktskaraktererne i givet fald skal gives på begge
klassetrin eller f.eks. kun på 7. klassetrin. Tilsvarende vil
det også være op til skolens leder at beslutte, i
hvilke fag, jf. folkeskolelovens § 13, stk. 3, 1. pkt., og
hvor ofte der i givet fald vil skulle gives standpunktskarakterer.
Beslutningerne herom vil skulle være initieret af et
ønske fra skolebestyrelsen eller godkendes af
skolebestyrelsen. Det kan f.eks. foregå sådan, at
spørgsmålet om karaktergivning på 6. og/eller 7.
klassetrin tages op som et punkt på dagsordenen på et
møde i skolebestyrelsen, hvor skolens leder deltager som
sekretrær, jf. folkeskolelovens § 42, stk. 7.
Skolebestyrelsen vil på et sådant møde, evt.
efter afstemning, kunne beslutte, at man ønsker
karaktergivning på 6. og/eller 7. klassetrin, og skolens
leder kan qua deltagelsen på mødet samtidig give til
kende, om det er også er noget, vedkommende ønsker
udbredt på skolen. En beslutning om at indføre
standpunktskarakterer på 6. og/eller 7. klassetrin vil
således kræve enighed mellem skolens leder og
skolebestyrelsen. Det betyder også, at hvis enten skolens
leder eller skolebestyrelsen ikke længere ønsker, at
der gives standpunktskarakterer på 6. og 7. klassetrin, vil
det ikke længere være en mulighed på den konkrete
skole, da karaktergivning på de nævnte klassetrin kun
kan ske ved enighed mellem skolens leder og skolebestyrelsen.
Hvis det lokalt besluttes at indføre
standpunktskarakterer på 6. og 7. klassetrin, vil det
samtidig også give mulighed for at give karakterer for
skriftlige opgavebesvarelser, produkter m.v. eller for mundtlige
forelæggelser eller præsentationer m.v.
Skolebestyrelsen fastsætter efter gældende regler
principper for skolens virksomhed. Det betyder, at skolebestyrelsen
kan fastsætte principper for karaktergivning på den
enkelte skole, som efter gældende ret omfatter
standpunktskarakterer på 8. og 9. klassetrin. Forslaget vil
indebære, at skolebestyrelsen også vil kunne
fastsætte principper for karaktergivning for elever på
6. og/eller 7. klassetrin, herunder den feedback, der vil skulle
ledsage eventuelle standpunktskarakterer på 6. og/eller 7.
klassetrin. Skolebestyrelsen vil i den forbindelse også kunne
fastsætte principper for øvrig anvendelse af
karakterer på 6. og 7. klassetrin for elevers skriftlige
produkter m.v. eller for mundtlige forelæggelser m.v.
udarbejdet eller fremlagt som led i undervisningen.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at eventuelle
standpunktskarakterer til elever på 6. og/eller 7. klassetrin
vil skulle ledsages af anden feedback enten mundtlig eller
skriftlig. Det kan f.eks. være en skiftlig udtalelse, hvor
der sættes ord på karakteren, eller det kan være
mundtlig feedback i forbindelse med en skole-hjem-samtale. Det kan
også være i form af beskrivelser af fokuspunkter i
meddelelsesbogen, jf. folkeskolelovens § 13 b.
Til §
2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1.
august 2025.
Det bemærkes herudover, at lov om folkeskolen ikke
gælder for Færøerne og Grønland og heller
ikke kan sættes i kraft for Færøerne og
Grønland. Dette lovforslag skal således heller ikke
gælde for Færøerne og Grønland eller
kunne sættes i kraft for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 989 af 27. august 2024, som
ændret ved § 13 i lov nr. 1746 af 27. december 2016,
§ 1 i lov nr. 209 af 5. marts 2019 og § 1 i lov nr. 882
af 21. juni 2022, foretages følgende ændring: |
|
Stk. 3. For
elever på 8. og 9. klassetrin samt for elever, der forlader
skolen efter 7. klassetrin, sker bedømmelsen af elevernes
standpunkter i de fag, der er omfattet af § 14, stk. 1-3 og 6,
ved hjælp af karakterer (standpunktskarakterer). Der gives
ikke standpunktskarakterer på andre af grundskolens
klassetrin. | | 1. I § 13, stk. 3, indsættes efter 1.
pkt. som nyt punktum: »Derudover kan skolens leder efter
ønske fra skolebestyrelsen eller med skolebestyrelsens
godkendelse beslutte at give standpunktskarakterer i kombination
med anden feedback til elever på 6. og 7.
klassetrin.« |
|