Skriftlig fremsættelse (3. oktober
2024)
Børne- og undervisningsministeren
(Mattias Tesfaye):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til Lov om ændring af lov om
folkeskolen (Mulighed for at give karakterer på 6. og 7.
klassetrin)
(Lovforslag nr. L 42)
Lovforslaget
udmønter dele af en aftale mellem regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og Liberal Alliance,
Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti
om folkeskolens kvalitetsprogram - frihed og fordybelse af 19.
marts 2024.
Aftalen
indeholder en række initiativer, som er delt i tre
hovedpunkter, nemlig "Frisættelse af folkeskolen og mere
indflydelse til skolebestyrelsen", "Mere praktisk undervisning og
valgfrihed til de ældste elever" og "Ro og rammer -
nødvendigt for nogle, godt for alle". Lovforslaget
udmønter den del af aftalen, der vedrører mulighed
for at give karakterer på 6. og 7. klassetrin.
Det
foreslås, at der gives mulighed for at give
standpunktskarakterer på 6. og 7. klassetrin. Der vil
være tale om en mulighed og ikke et krav modsat
standpunktskaraktererne på 8. og 9. klassetrin. Det vil
derfor være op til skolens leder at beslutte, om man på
den enkelte skole ønsker også at give
standpunktskarakterer på 6. og 7. klassetrin.
Det
foreslås derudover, at standpunktskarakteren ledsages af
anden feedback. Det kan være enten mundtlig eller skriftlig
feedback f.eks. i form af en udtalelse. Hensigten hermed er at
sikre, at karaktererne på 6. og 7. klassetrin anvendes som et
pædagogisk redskab, der kan understøtte det
undervisende personales arbejde med løbende at evaluere
elevernes udbytte af undervisningen, og som dermed også vil
kunne danne grundlag for underretningen af hjemmet af elevernes
udbytte af undervisningen.
Det
foreslås, at loven skal træde i kraft 1. august
2025.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.