L 42 Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen.

(Mulighed for at give karakterer på 6. og 7. klassetrin).

Af: Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S)
Udvalg: Børne- og Undervisningsudvalget
Samling: 2024-25
Status: 3.beh./Vedtaget

Betænkning

Afgivet: 28-11-2024

Afgivet: 28-11-2024

Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 28. november 2024

20241_l42_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 28. november 2024

1. Indstillinger

Et flertal i udvalget (S, V, DD, LA, M, KF og DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.

Et mindretal i udvalget (SF, EL, RV og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

2. Politiske bemærkninger

Radikale Venstre

Radikale Venstres medlem af udvalget udtaler, at de er imod lovforslaget. Radikale Venstre ønsker mindre karakterpres i skolen, ikke mere.

Radikale Venstre er ikke imod karakterer, men partiet ønsker at gøre op med instrumentaliseringen, og at undervisningen i skolen bliver gjort til et middel til at opnå en karakter, klare en eksamen og komme videre på en ungdomsuddannelse.

Radikale Venstre deler flertallets holdning om, at karakterer kan motivere nogle elever, især dem, der klarer sig godt, og give elever og forældre en tydelig status, som er lettere at afkode end feedback med ord.

Når Radikale Venstre alligevel er imod at indføre tidligere karakterer i skolen, skyldes det følgende:

1) Radikale Venstre ønsker, at skolen skal stå i sin egen ret. Elever og lærere skal kunne fordybe sig i fagene sammen, være nysgerrige og blive opslugt uden hele tiden at tænke på, at man skal have en karakter eller bruge undervisningen til eksamen.

2) Skolen skal være god for alle børn. Karakterer har en social slagside, og risikoen er, at drenge, indvandrere og børn fra ikkeboglige hjem, som generelt får lavere karakterer, mister motivationen.

3) Radikale Venstre vil have en levende skole med praktisk-musisk undervisning, teaterforestillinger, koncerter og lejrskole. Vi ønsker derfor politisk at prioritere en oprustning af oplevelse, fantasi og virkelyst frem for mere fokus på bedømmelse.

4) De seneste 20-30 års skolepolitik har gjort karakterer til et styringsredskab, hvor skoler og dermed lærere og ledelser måles på karakterer, og hvor elevers fremtid med indførelsen af eksamen og adgangskrav afgøres af karaktererne. Lærerne bindes derfor til at undervise deres elever hen mod at få gode karakterer og præstere til eksaminer i stedet for at fordybe sig i faget.

Radikale Venstre undrer sig over, at regeringen vælger at åbne for flere karakterer i skolen i stedet for at bruge kræfterne på at lave en ny karakterskala, som der er mange der har efterspurgt i årevis. Vi vil anbefale regeringen at interessere sig for den forskning, der peger på, at karakterer er et uhensigtsmæssigt parameter at sortere unge ud fra.

3. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober 2024 og var til 1. behandling den 24. oktober 2024. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og Undervisningsudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og børne- og undervisningsministeren sendte den 31. maj 2024 dette udkast til udvalget, jf. BUU alm. del - bilag 198, folketingsåret 2023-24. Den 3. oktober 2024 sendte børne- og undervisningsministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag på lovforslaget.

Astrid Krag (S) Lasse Haugaard Pedersen (S) Jesper Petersen (S) Kim Aas (S) Kris Jensen Skriver (S) Matilde Powers (S) Sara Emil Baaring (S) nfmd. Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Anni Matthiesen (V) Hans Christian Schmidt (V) Linea Søgaard-Lidell (V) Peter Juel-Jensen (V) Rosa Eriksen (M) Rasmus Lund-Nielsen (M) Karina Adsbøl (DD) fmd. Marlene Harpsøe (DD) Helena Artmann Andresen (LA) Carl Andersen (LA) Lise Bertelsen (KF) Birgitte Bergman (KF) Mette Thiesen (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Jacob Mark (SF) Theresa Berg Andersen (SF) Sofie Lippert (SF) Mai Villadsen (EL) Lotte Rod (RV) Christina Olumeko (ALT)

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)24
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)15
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)13
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Dansk Folkeparti (DF)7
Radikale Venstre (RV)6
Alternativet (ALT)5
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)6