Skriftlig fremsættelse (3. oktober
2024)
Børne- og undervisningsministeren
(Mattias Tesfaye):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til Lov om ændring af lov om
folkeskolen, lov om erhvervsuddannelser og forskellige andre love
(Folkeskolens kvalitetsprogram m.v.)
(Lovforslag nr. L 41)
Lovforslaget
udmønter dele af en aftale mellem regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og Liberal Alliance,
Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti
om folkeskolens kvalitetsprogram - frihed og fordybelse af 19.
marts 2024.
Aftalen
indeholder en række initiativer, som er delt i tre
hovedpunkter, nemlig "Frisættelse af folkeskolen og mere
indflydelse til skolebestyrelsen", "Mere praktisk undervisning og
valgfrihed til de ældste elever" og "Ro og rammer -
nødvendigt for nogle, godt for alle". Lovforslaget
udmønter de dele af aftalen, som kræver
lovændringer, bortset fra forslag om mulighed for at give
karakterer fra 6. klassetrin. Lovforslaget udmønter
således følgende initiativer:
Frisættelse af folkeskolen og mere indflydelse til
skolebestyrelserne:
- Fornyelse og
slankning af folkeskolens læreplaner
- Afskaffelse
af understøttende undervisning
- Afskaffelse
af centralt krav om motion og bevægelse
- Afskaffelse
af centralt krav om lektiehjælp og faglig fordybelse
- Afskaffelse
af centralt krav om fuld kompetencedækning i indskolingen
- Afskaffelse
af krav om den obligatoriske projektopgave i 9. klasse
- Afskaffelse
af læseplaner
- Principper
for brug af digital kommunikation
-
Repræsentation af det lokale erhvervsliv, de lokale
ungdomsuddannelsesinstitutioner eller lokale foreninger i
skolebestyrelsen
- Ret til at
skolebestyrelsen deltager i skoleudviklingssamtalen
Mere praktisk
undervisning og valgfrihed til de ældste elever:
-
Juniormesterlære i udskolingen
- Flere
praktiske fag og større valgfrihed i udskolingen
-
Teknologiforståelse som ny faglighed i folkeskolen
- Ny
timetalsfordeling
- Lettelse af
prøvetrykket i folkeskolen
-
Erhvervspraktik til alle
Ro og rammer -
nødvendigt for nogle, godt for alle:
- Styrket
indsats for de mest udfordrede elever i dansk og matematik
-
Præcisering af regler med henblik på at støtte
kan gives til hele klassen
- Afskaffelse
af krav om intelligenstest
Derudover
indeholder lovforslaget konsekvensændringer som følge
af juniormesterlæreordningen i reglerne om adgang til
erhvervsuddannelserne i lov om erhvervsuddannelser, samt i reglerne
om, hvilken undervisning af folkeskoleelever, som henholdsvis
institutioner for erhvervsrettet uddannelse, institutioner for
forberedende grunduddannelse og ungdomsskoler kan påtage
sig.
Herudover
indeholder lovforslaget konsekvensændringer i bl.a. lov om de
gymnasiale uddannelser, lov om friskoler og private grundskoler
m.v., lov om efterskoler og frie fagskoler og lov om kommunale
internationale grundskoler.
Det foreslås, at loven skal
træde i kraft 1. august 2025 med visse undtagelser.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.