L 41 Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om erhvervsuddannelser og forskellige andre love.

(Folkeskolens kvalitetsprogram m.v.).

Af: Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S)
Udvalg: Børne- og Undervisningsudvalget
Samling: 2024-25
Status: 3.beh./Vedtaget

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 03-10-2024

Fremsættelse: 03-10-2024

Skriftlig fremsættelse (3. oktober 2024)

20241_l41_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (3. oktober 2024)

Børne- og undervisningsministeren (Mattias Tesfaye):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om erhvervsuddannelser og forskellige andre love (Folkeskolens kvalitetsprogram m.v.)

(Lovforslag nr. L 41)

Lovforslaget udmønter dele af en aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti om folkeskolens kvalitetsprogram - frihed og fordybelse af 19. marts 2024.

Aftalen indeholder en række initiativer, som er delt i tre hovedpunkter, nemlig "Frisættelse af folkeskolen og mere indflydelse til skolebestyrelsen", "Mere praktisk undervisning og valgfrihed til de ældste elever" og "Ro og rammer - nødvendigt for nogle, godt for alle". Lovforslaget udmønter de dele af aftalen, som kræver lovændringer, bortset fra forslag om mulighed for at give karakterer fra 6. klassetrin. Lovforslaget udmønter således følgende initiativer:

Frisættelse af folkeskolen og mere indflydelse til skolebestyrelserne:

- Fornyelse og slankning af folkeskolens læreplaner

- Afskaffelse af understøttende undervisning

- Afskaffelse af centralt krav om motion og bevægelse

- Afskaffelse af centralt krav om lektiehjælp og faglig fordybelse

- Afskaffelse af centralt krav om fuld kompetencedækning i indskolingen

- Afskaffelse af krav om den obligatoriske projektopgave i 9. klasse

- Afskaffelse af læseplaner

- Principper for brug af digital kommunikation

- Repræsentation af det lokale erhvervsliv, de lokale ungdomsuddannelsesinstitutioner eller lokale foreninger i skolebestyrelsen

- Ret til at skolebestyrelsen deltager i skoleudviklingssamtalen

Mere praktisk undervisning og valgfrihed til de ældste elever:

- Juniormesterlære i udskolingen

- Flere praktiske fag og større valgfrihed i udskolingen

- Teknologiforståelse som ny faglighed i folkeskolen

- Ny timetalsfordeling

- Lettelse af prøvetrykket i folkeskolen

- Erhvervspraktik til alle

Ro og rammer - nødvendigt for nogle, godt for alle:

- Styrket indsats for de mest udfordrede elever i dansk og matematik

- Præcisering af regler med henblik på at støtte kan gives til hele klassen

- Afskaffelse af krav om intelligenstest

Derudover indeholder lovforslaget konsekvensændringer som følge af juniormesterlæreordningen i reglerne om adgang til erhvervsuddannelserne i lov om erhvervsuddannelser, samt i reglerne om, hvilken undervisning af folkeskoleelever, som henholdsvis institutioner for erhvervsrettet uddannelse, institutioner for forberedende grunduddannelse og ungdomsskoler kan påtage sig.

Herudover indeholder lovforslaget konsekvensændringer i bl.a. lov om de gymnasiale uddannelser, lov om friskoler og private grundskoler m.v., lov om efterskoler og frie fagskoler og lov om kommunale internationale grundskoler.

Det foreslås, at loven skal træde i kraft 1. august 2025 med visse undtagelser.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.