Betænkning afgivet af Børne-
og Undervisningsudvalget den 28. november 2024
1. Ændringsforslag
Børne- og undervisningsministeren
har stillet 11 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af børne- og
undervisningsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 13 indsættes:
»01. I §
9 indsættes som stk.
12:
»Stk. 12.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om elevers deltagelse i praktik m.v., herunder
om, hvilke aktiviteter i virksomheden eleverne må deltage i,
om skolelederens og virksomhedens eller institutionens ansvar og om
udveksling af oplysninger.««
[Bemyndigelse til at
fastsætte regler om elevers deltagelse i praktik m.v.]
2) I
det under nr. 36 foreslåede § 14, stk. 6, 4. pkt., der bliver stk.
7, 4. pkt., ændres »For elever i
juniormesterlæreordning, jf. § 9 a, kan eleverne«
til: »Elever i juniormesterlæreordningen, jf. § 9
a, kan«.
[Sproglig præcisering]
3)
Efter nr. 43 indsættes:
»02. I §
19, stk. 4, nr. 3, ændres »§ 44, stk.
4« til: »§ 44, stk. 5«.«
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 65]
4)
Efter nr. 58 indsættes:
»03. I §
40, stk. 6, 1. og 2. pkt., der
bliver stk. 5, 1. og 2. pkt., ændres »§ 44, stk.
7« til: »§ 44, stk. 8«.«
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 65]
5)
Efter nr. 68 indsættes:
»04. I §
44, stk. 13, der bliver stk. 14, ændres »stk.
12« til: »stk. 13«.«
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 65]
6) I
den under nr. 69 foreslåede
ændring af § 45, stk. 3,
indsættes efter »forslag«: », og
»§ 44, stk. 3« ændres til: »§ 44,
stk. 4«.
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 65]
7)
Efter nr. 70 indsættes:
»05. I §
51, stk. 1, ændres »§ 44, stk. 2-6 og
9« til: »§ 44, stk. 2-7 og 10«.«
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 65]
8)
Efter nr. 70 indsættes:
»06. I §
52, 2. pkt., indsættes efter »i
skoletiden«: », herunder om virksomheders og
institutioners tilsyn med eleverne, når de der deltager i
praktik m.v. i skoletiden«.«
[Bemyndigelse til at
fastsætte regler om virksomheders og institutioners tilsyn
med elever i praktik m.v.]
Til § 7
9)
Efter nr. 1 indsættes:
»01. I §
3, stk. 1, nr. 1, ændres »2. pkt.« til:
»3. pkt.««
[Konsekvensændring som
følge af lov nr. 1544 af 12. december 2023]
Til § 12
10)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 01 og 06, træder i kraft den 1. juli
2025.«
Stk. 2-6 bliver herefter stk. 3-7.
[Ikrafttrædelsestidspunkt for
regler om elever i praktik m.v.]
11) I
stk. 2., der bliver stk. 3,
ændres »41-53« til: »41-43, 02,
44-53«, »55-61« til: »55-58, 03,
59-61«, og »63-73« til: »63-68, 04, 69, 70,
05 og 71-73«.
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 65]
Bemærkninger
Til nr. 1
Folkeskoleloven indeholder en række
regler, der giver eleverne mulighed for at opholde sig i
virksomheder som led i undervisningen. Det gælder
folkeskolelovens § 3, stk. 4, om åben skole, § 9,
stk. 3, om praktik (også kendt som erhvervspraktik), §
9, stk. 4, om undervisningsforløb, hvor praktisk og
teoretisk indhold kombineres, og § 16 c, stk. 1, om
ekskursioner og lejrskoler. Det gælder endvidere
ulønnet praktik med et uddannelsesperspektiv efter
folkeskolelovens § 19 c, stk. 1 og 4, § 19 d, stk. 1 og
6, § 19 e, stk. 2, og § 33, stk. 5.
Når eleverne opholder sig i
virksomheder, finder arbejdsmiljølovens regler anvendelse,
såfremt eleverne udfører arbejde for en arbejdsgiver.
Det følger således af arbejdsmiljølovens §
60, stk. 2, at unge, som er under 15 år, eller som er
omfattet af undervisningspligten, ikke må beskæftiges
ved arbejde.
Det fremgår af
arbejdsmiljølovens § 60, stk. 3, at
beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om unges beskæftigelse, herunder højere
aldersgrænser end 15 år for beskæftigelse ved
visse former for arbejde, med henblik på at sikre, at
arbejdet kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt
fuldt forsvarligt. Der kan fastsættes særlige regler
for unge under uddannelse.
Efter arbejdsmiljølovens § 60,
stk. 6, kan beskæftigelsesministeren tillige fastsætte
regler om,
1) at unge, der
er fyldt 13 år, kan have lettere arbejde inden for
nærmere afgrænsede former for arbejde og under
nærmere fastsatte betingelser og vilkår,
2) at forbuddet
i stk. 2 og § 61 kan fraviges for unge, der er fyldt 14
år, og som arbejder som led i en uddannelse, og
3) at forbuddet
i stk. 2 og §§ 61 og 62 kan fraviges, for så vidt
angår unges optræden i forestillinger m.v. af kulturel
eller kunstnerisk art, sportsarrangementer eller ved optagelse af
film el.lign., under nærmere fastsatte betingelser og
vilkår, idet der dog, for så vidt angår unge, som
er under 13 år, skal indhentes tilladelse i hvert enkelt
tilfælde.
Bemyndigelserne
er udmøntet i bekendtgørelse nr. 1049 af 30. maj 2021
om unges arbejde (ungebekendtgørelsen).
Ungebekendtgørelsens kapitel 4 indeholder nærmere
regler om arbejdstid m.v. for unge, som er fyldt 15 år, og
som ikke er omfattet af undervisningspligten, mens
ungebekendtgørelsens kapitel 5 indeholder nærmere
regler om beskæftigelse af unge, som er 13-15 år, eller
som er omfattet af undervisningspligten, og kapitel 6 indeholder
nærmere regler om arbejdstid m.v. for unge, som er 13-15
år, eller som er omfattet af undervisningspligten.
Det fremgår
herudover af arbejdsmiljølovens § 60, stk. 7, at
arbejdsgiveren ved beskæftigelse af unge, der er under 15
år, eller som er omfattet af undervisningspligten, skal
gøre de unges forældre eller værge bekendt med
beskæftigelsen, herunder arbejdstidens længde, og med
de ulykkes- og sygdomsfarer, der eventuelt er forbundet med
arbejdet, og de foranstaltninger, der er truffet vedrørende
sikkerhed og sundhed. En enslydende bestemmelse fremgår af
ungebekendtgørelsens § 31.
Hvis
arbejdsgiveren vurderer, at arbejdet ikke frembyder nogen fare for
eleven, skal forældrene kun have underretning om, at
arbejdsgiveren beskæftiger den unge, og om arbejdstiden. I
disse tilfælde kan arbejdsgiveren give oplysningerne til
skolen, som kan videregive oplysningerne til forældrene i
forbindelse med den almindelige underretning om elevens
praktikforhold. Arbejdsgiveren har dog stadig ansvaret for, at
underretningen når frem til elevens forældre eller
værge. Der stilles ingen formkrav til arbejdsgiverens
underretning.
Skolen er ikke
forpligtet til at videregive oplysninger om praktikforholdet til
forældrene, ud over hvad der følger af skolens
almindelige pligt til at orientere forældrene om varigheden
af skoledagen.
Lovforslagets
§ 1, nr. 10 og 14, indeholder forslag til nærmere regler
om obligatorisk erhvervspraktik og juniormesterlære.
Indførelsen heraf aktualiserer behovet for at tilvejebringe
en bedre sammenhæng mellem reglerne i folkeskoleloven,
arbejdsmiljøloven og undervisningsmiljøloven,
så det sikres, at skolen og den virksomhed eller institution,
der har taget eleven i praktik m.v., ved, hvilke opgaver og
oplysninger de hver især er ansvarlige for, og hvilke
aktiviteter i virksomheden eleverne må deltage i, når
de er i praktik m.v.
Det
foreslås derfor, at der efter lovforslagets § 1, nr. 13,
indsættes et nyt nummer, hvorved der i folkeskolelovens
§ 9 indsættes et nyt stk. 12, hvorefter børne- og
undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
elevers deltagelse i praktik m.v., herunder om hvilke aktiviteter i
virksomheden eleverne må deltage i, og om skolelederens og
virksomhedens eller institutionens ansvar og udveksling af
oplysninger.
Med
»praktik m.v.« forstås alle former for ophold,
elever har i virksomheder og institutioner m.v., som har til
formål at give eleverne et indtryk af, hvordan en
arbejdsplads fungerer, og at der er forskellige arbejdsfunktioner
og uddannelsesbaggrunde på virksomheden. Begrebet
dækker således over både praktik, jf.
folkeskolelovens § 9, stk. 3, praktik som led i den
foreslåede juniormesterlæreordning, jf.
folkeskolelovens § 9 a, stk. 4, som affattet ved lovforslagets
§ 1, nr. 14, og ulønnet praktik med et
uddannelsesperspektiv, jf. folkeskolelovens § 19 c, stk. 1 og
4, § 19 d, stk. 1 og 6, § 19 e, stk. 2, og § 33,
stk. 5. Det kan endvidere efter omstændighederne være
undervisning med et praktisk indhold uden for skolen, jf.
folkeskolelovens § 9, stk. 4. Begrebet dækker endvidere
over virksomhedsbesøg og lign. som led i åben skole,
jf. folkeskolelovens § 3, stk. 4.
Bemyndigelsen
forventes anvendt til at fastsætte nærmere regler om,
hvilke aktiviteter i virksomheden eleverne må deltage i,
så der fastsættes en nedre grænse for, hvilke
aktiviteter elever kan deltage i, når de ikke udfører
arbejde for en arbejdsgiver og derfor ikke er omfattet af
arbejdsmiljøreglerne.
Den nedre
grænse vil skulle flytte sig i takt med elevernes alder,
så eleverne må mere og mere, i takt med at de bliver
ældre. Denne systematik er i forvejen anvendt i
arbejdsmiljøreglerne, hvor der gælder forskellige
regler for børn henholdsvis under 13 år,
13-årige, 14-årige, 15-17-årige i den
undervisningspligtige alder og unge mellem 15 og 17 år, som
ikke er undervisningspligtige.
Det er
forventningen, at eleverne som udgangspunkt skal være
omfattet af grænserne i arbejdsmiljøreglerne for deres
aldersgruppe, uanset om en aktivitet konkret må anses som
arbejde for en arbejdsgiver eller ej. Det vil dog være
nødvendigt at have en undtagelse hertil, særlig for de
elever, der er under 13 år. Elever under 13 år må
ikke udføre arbejde. Det forventes derfor, at der vil blive
fastsat en undtagelse, hvorefter elever under 13 år kan
deltage i aktiviteter, som 13-årige kan udføre som
opgaver, hvis det sker som led i undervisning. Undtagelsen vil
derfor skulle gælde, under betingelse af at eleven er under
fornøden supervision og at opgaverne ikke må
indebære fare for elevens sikkerhed og sundhed.
Bemyndigelsen
forventes herudover anvendt til at fastsætte nærmere
regler om skolers og virksomheders respektive ansvar og opgaver i
forbindelse med skoleelevers ophold i virksomheder og om udveksling
af oplysninger mellem skoler, virksomheder, elever og
forældre, så alle har de nødvendige oplysninger
om tid, sted, opgaver, sikkerhedsforskrifter osv., før
eleven møder op.
Det er
forventningen, at bemyndigelsen først og fremmest vil blive
anvendt til at tydeliggøre de krav, der allerede
gælder for skoler og virksomheder i forbindelse med
samarbejder om skoleelever i virksomheder.
Bemyndigelsen
forventes således anvendt til at fastsætte
nærmere regler om, at skolen skal give virksomheden
oplysninger om elevernes alder, modenhed og øvrige
forudsætninger for at deltage i et ophold i virksomheden, og
at virksomheden skal give skolen forudsætningerne for at
forberede eleverne på de sikkerhedsforskrifter m.v., der
gælder i virksomheden. Disse regler vil skulle gælde
for alle typer af ophold, elever kan have i virksomheder, dvs. lige
fra et par timers virksomhedsbesøg med klassen til 2
års praktik som led i juniormesterlære.
Det vil
også skulle gælde i de situationer, hvor eleven selv
har fundet virksomheden og ønsker at benytte sin ret til
erhvervspraktik i 8. og 9. klasse. Dette skyldes, at skolen
også i disse tilfælde har en forpligtelse til at sikre
sig, at der er tale om en erhvervspraktik, og at elevens
undervisning inklusive praktikken samlet set lever op til kravene i
folkeskoleloven. Skolen vil endvidere kunne benytte sin viden til
at for- og efterbehandle praktikopholdet sammen med eleven som led
i det obligatoriske emne uddannelse og job.
Bemyndigelsen
forventes endvidere anvendt til at fastsætte nærmere
regler om, at skolen skal sikre, at forældre har de
fornødne oplysninger om elevens deltagelse, herunder de
oplysninger, som virksomheden har pligt til at give
forældrene om beskæftigelsen og arbejdstidens
længde, når arbejdsgiveren vurderer, at arbejdet ikke
frembyder nogen fare for eleven.
Det
bemærkes, at bemyndigelsen alene vil finde anvendelse i
forhold til elever i folkeskolen. For elever på frie
grundskoler, efterskoler og frie fagskoler vil disse regler ikke
finde anvendelse. Frie grundskoler, efterskoler og frie fagskoler
vil kunne lade sig inspirere af de regler, der måtte blive
fastsat med hjemmel i bemyndigelsen, og vil kunne indgå
nærmere aftale om samme forhold for deres elever, hvis skolen
skulle vælge at sende elever på virksomhedsbesøg
eller i praktik m.v. i en virksomhed eller institution.
Det
bemærkes endvidere, at der som led i udmøntningen af
aftalen om folkeskolens kvalitetsprogram er nedsat en arbejdsgruppe
med skolens og arbejdsmarkedets parter om implementeringen af
aftalen, som skal kvalificere realiseringen af
juniormesterlære, erhvervspraktik, lokale valgfag og
erhvervslivets indtræden i skolebestyrelserne. Det
indgår i arbejdsgruppens kommissorium, at den kan udarbejde
forslag til standardaftaler om erhvervspraktik og praktik for
juniormesterlæreelever i virksomheder.
Dermed vil
forslaget medvirke til at sikre, at alle ved, hvad der skal ske
under elevens ophold i virksomheden, at der stilles krav om grundig
oplæring og instruktion, at der ikke tages unødige
chancer med elevernes helbred, og at den unge er under
fornødent opsyn. Samtidig vil forslaget medvirke til, at
reglerne bliver så nemme som muligt at administrere for
virksomhederne.
Forslaget
vurderes ikke at have økonomiske eller administrative
konsekvenser for kommunerne, da kommunerne ikke
pålægges nye opgaver. Forslaget vurderes endvidere ikke
at have økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v., da det er frivilligt for erhvervslivet at
modtage elever i deres virksomheder m.v.
Forslaget skal
ses i sammenhæng med den foreslåede bemyndigelse i
ændringsforslag nr. 8 om tilsynet med og instruktionen af
elever, der er i praktik m.v.
Til nr. 2
Der er tale om en sproglig
præcisering, og ændringsforslaget indebærer
således ingen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 3
Med den foreslåede ændring af
§ 44 i folkeskoleloven, jf. lovforslagets § 1, nr. 65,
indsættes et nyt stk. 3 i bestemmelsen, og stk. 3-13 bliver
herefter stk. 4-14. Ved en fejl er henvisningen til § 44, stk.
4, i § 19, stk. 4, nr. 3, i folkeskoleloven ikke samtidig
foreslået rettet.
Dette foreslås rettet med
ændringsforslaget. Der er således tale om en
konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1,
nr. 65.
Til nr. 4
Med den foreslåede ændring af
§ 44 i folkeskoleloven, jf. lovforslagets § 1, nr. 65,
indsættes et nyt stk. 3 i bestemmelsen, og stk. 3-13 bliver
herefter stk. 4-14. Ved en fejl er henvisningen til § 44, stk.
7, i § 40, stk. 6, der bliver stk. 5, i folkeskoleloven ikke
samtidig foreslået rettet.
Dette foreslås rettet med
ændringsforslaget. Der er således tale om en
konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1,
nr. 65.
Til nr. 5
Med den foreslåede ændring af
§ 44 i folkeskoleloven, jf. lovforslagets § 1, nr. 65,
indsættes et nyt stk. 3 i bestemmelsen, og stk. 3-13 bliver
herefter stk. 4-14. Ved en fejl er henvisningen til § 44, stk.
12, i § 44, stk. 13, der bliver stk. 14, i folkeskoleloven
ikke samtidig foreslået rettet.
Dette foreslås rettet med
ændringsforslaget. Der er således tale om en
konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1,
nr. 65.
Til nr. 6
Med den foreslåede ændring af
§ 44 i folkeskoleloven, jf. lovforslagets § 1, nr. 65,
indsættes et nyt stk. 3 i bestemmelsen, og stk. 3-13 bliver
herefter stk. 4-14. Ved en fejl er henvisningen til § 44, stk.
3, i § 45, stk. 3, i folkeskoleloven ikke samtidig
foreslået rettet.
Dette foreslås rettet med
ændringsforslaget. Der er således tale om en
konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1,
nr. 65.
Til nr. 7
Med den foreslåede ændring af
§ 44 i folkeskoleloven, jf. lovforslagets § 1, nr. 65,
indsættes et nyt stk. 3 i bestemmelsen, og stk. 3-13 bliver
herefter stk. 4-14. Ved en fejl er henvisningen til § 44, stk.
2-6 og 9, i § 51, stk. 1, i folkeskoleloven ikke samtidig
foreslået rettet.
Dette foreslås rettet med
ændringsforslaget. Der er således tale om en
konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1,
nr. 65.
Til nr. 8
Efter
folkeskolelovens § 52, 2. pkt., kan børne- og
undervisningsministeren fastsætte regler om skolernes tilsyn
med eleverne i skoletiden.
Bemyndigelsen er
udmøntet i bekendtgørelse nr. 703 af 23. juni 2014 om
tilsynet med folkeskolens elever i skoletiden.
Efter
bekendtgørelsens § 1, stk. 1, skal kommunalbestyrelsen
sikre, at der på den enkelte skole etableres fornødent
tilsyn med eleverne i undervisningstiden, i frikvarterer og
spisepauser m.v.
Det følger
af bekendtgørelsens § 1, stk. 2, at der ved
fornødent tilsyn forstås tilsyn med et indhold og et
omfang, der findes nødvendigt og tilstrækkeligt ud fra
vurderingen af de konkrete forhold, herunder 1) elevernes alder, 2)
aktivitetens art, 3) de stedlige forhold og 4) lokalernes
indretning og udstyr.
Det følger
af bekendtgørelsens § 6, stk. 1, at foregår
undervisningen i lokaler og på steder, som rummer
særlige risikomomenter, f.eks. fysik-/kemilokaler,
sløjdlokaler og idrætslokaler og -anlæg,
herunder svømmehaller, påhviler der skolens leder en
skærpet tilsynspligt.
Det fremgår
endvidere af bekendtgørelsens § 6, stk. 2, at hvis der
på specielle områder er givet særlige
sikkerhedsforskrifter el.lign., påhviler det skolens leder at
påse, at disse forskrifter overholdes.
Det følger
herudover af bekendtgørelsens § 8, at tilsynet omfatter
elevernes deltagelse i ekskursioner, virksomhedsbesøg,
idrætsarrangementer, badning og lign., der arrangeres eller
formidles af skolen. Tilsynet omfatter endvidere lejrskoleophold og
skolerejser, der indgår i skolens virksomhed, eller hvor
skolen er arrangør.
Efter
bekendtgørelsens § 9, stk. 1, er eleverne ikke
undergivet et egentligt tilsyn fra skolens side under elevernes
ophold i praktik m.v. i virksomheder og institutioner. Imidlertid
påhviler det skolen at gribe ind, hvor man bliver
opmærksom på, at hensynet til eleven tilsiger det.
Det følger
af bekendtgørelsens § 9, stk. 2, at eleverne i
praktikperioden er omfattet af de sikkerhedsforskrifter, der
gælder for vedkommende arbejdsplads, og som er fastsat i
eller i henhold til lovgivningen om arbejdsmiljø.
Efter § 2,
stk. 1, i lov om arbejdsmiljø (arbejdsmiljøloven)
omfatter loven arbejde, der udføres for en arbejdsgiver, jf.
dog stk. 2 og 3.
Efter
arbejdsmiljølovens § 16 skal arbejdsgiveren
sørge for, at der føres effektivt tilsyn med, at
arbejdet udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt
forsvarligt.
Det følger
herudover af arbejdsmiljølovens § 17, stk. 1, at
arbejdsgiveren skal gøre de ansatte bekendt med de ulykkes-
og sygdomsfarer, der eventuelt er forbundet med deres arbejde.
Endvidere
fremgår det af arbejdsmiljølovens § 17, stk. 2,
at arbejdsgiveren skal sørge for, at de ansatte får
nødvendig oplæring og instruktion i at udføre
arbejdet på en farefri måde.
Det fremgår
imidlertid af arbejdsmiljølovens § 60, stk. 2, at unge,
som er under 15 år, eller som er omfattet af
undervisningspligten, ikke må beskæftiges ved
arbejde.
Det følger
af arbejdsmiljølovens § 60, stk. 3, at
beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om unges beskæftigelse, herunder højere
aldersgrænser end 15 år for beskæftigelse ved
visse former for arbejde, med henblik på at sikre, at
arbejdet kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt
fuldt forsvarligt. Der kan fastsættes særlige regler
for unge under uddannelse.
Efter
arbejdsmiljølovens § 60, stk. 6, kan
beskæftigelsesministeren tillige fastsætte regler
om,
1) at unge, der
er fyldt 13 år, kan have lettere arbejde inden for
nærmere afgrænsede former for arbejde og under
nærmere fastsatte betingelser og vilkår,
2) at forbuddet
i stk. 2 og § 61 kan fraviges for unge, der er fyldt 14
år, og som arbejder som led i en uddannelse, og
3) at forbuddet
i stk. 2 og §§ 61 og 62 kan fraviges, for så vidt
angår unges optræden i forestillinger m.v. af kulturel
eller kunstnerisk art, sportsarrangementer eller ved optagelse af
film el.lign., under nærmere fastsatte betingelser og
vilkår, idet der dog, for så vidt angår unge, som
er under 13 år, skal indhentes tilladelse i hvert enkelt
tilfælde.
Bemyndigelserne
er udmøntet i bekendtgørelse nr. 1049 af 30. maj 2021
om unges arbejde (ungebekendtgørelsen).
Ungebekendtgørelsens kapitel 5 indeholder nærmere
regler om beskæftigelse af unge, som er 13-15 år, eller
som er omfattet af undervisningspligten, og kapitel 6 indeholder
nærmere regler om arbejdstid m.v. for unge, som er 13-15
år, eller som er omfattet af undervisningspligten.
Det betyder
samlet set, at der ikke er en klar ansvarsfordeling mellem skoler
og virksomheder, når elever, der deltager i praktik m.v.,
ikke udfører arbejde for en arbejdsgiver.
Lovforslagets
§ 1, nr. 10 og 14, indeholder forslag til nærmere regler
om obligatorisk erhvervspraktik og juniormesterlære.
Indførelsen heraf aktualiserer behovet for at tilvejebringe
en bedre sammenhæng mellem reglerne i folkeskoleloven,
arbejdsmiljøloven og undervisningsmiljøloven,
så det sikres, at skolen og den virksomhed eller institution,
der har taget eleven i praktik m.v., ved, hvem der fører
tilsyn med eleverne under praktikken, og hvem der har pligt til at
instruere eleven i, hvordan opgaverne skal løses.
Det
foreslås derfor, at der efter lovforslagets § 1, nr. 70,
indsættes et nyt nummer, hvorved der i folkeskolelovens
§ 52, 2. pkt., efter »i skoletiden«
tilføjes: », herunder om virksomheders og
institutioners tilsyn med eleverne, når de der deltager i
praktik m.v. i skoletiden«.
Bestemmelsen i
folkeskolelovens § 52, 2. pkt., vil herefter fastslå, at
børne- og undervisningsministeren kan fastsætte regler
om skolernes tilsyn med eleverne i skoletiden, herunder om
virksomheders og institutioners tilsyn med eleverne, når de
der deltager i praktik m.v. i skoletiden.
Bemyndigelsen
forventes anvendt til at fastsætte nærmere regler om,
at arbejdsgiverens instruktion og tilsyn med elever i praktik i
alle situationer skal følge reglerne for personer, der
udfører arbejde for en arbejdsgiver i
arbejdsmiljølovens § 16 og § 17, stk. 2.
Det
foreslås dermed, at folkeskolelovens regler lægger sig
op ad arbejdsmiljølovens regler på området,
så virksomhederne skal føre samme tilsyn og give den
samme instruktion, uanset om den aktivitet, eleven deltager i,
klassificeres som arbejde eller undervisning.
Det vil samlet
set bidrage til at sikre, at elever i praktik ikke risikerer at
blive overladt til en aktivitet uden fornødent tilsyn eller
instruktion, og at eleverne kan udføre aktiviteterne under
sikre og forsvarlige rammer.
Dermed vil
forslaget medvirke til at sikre, at alle ved, hvad der skal ske
under elevens ophold i virksomheden, at der stilles krav om grundig
oplæring og instruktion, at der ikke tages unødige
chancer med elevernes helbred, og at den unge er under
fornødent opsyn. Samtidig vil forslaget medvirke til, at
reglerne bliver så nemme som muligt at administrere for
virksomhederne.
Forslaget
vurderes ikke at have økonomiske eller administrative
konsekvenser for kommunerne, da kommunerne ikke
pålægges nye opgaver. Forslaget vurderes endvidere ikke
at have økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v., da det er frivilligt for erhvervslivet at
modtage elever i deres virksomheder m.v.
Det
bemærkes, at bemyndigelsen alene vil finde anvendelse i
forhold til elever i folkeskolen. For elever på frie
grundskoler, efterskoler og frie fagskoler vil disse regler ikke
finde anvendelse. Frie grundskoler, efterskoler og frie fagskoler
vil kunne lade sig inspirere af de regler, der måtte blive
fastsat med hjemmel i bemyndigelsen, og vil kunne indgå
nærmere aftale om samme forhold for deres elever, hvis skolen
skulle vælge at sende elever på virksomhedsbesøg
eller i praktik m.v. i en virksomhed eller institution.
Forslaget skal
ses i sammenhæng med den foreslåede bemyndigelse i
ændringsforslagets nr. 1 om elevers deltagelse i praktik
m.v., herunder om skolelederens og virksomhedens eller
institutionens ansvar og udveksling af oplysninger, samt hvilke
aktiviteter i virksomheden eleverne må deltage i.
Til nr. 9
Ved en fejl er henvisningen til § 3,
stk. 2, 3. pkt., i folkeskoleloven ikke blevet rettet i § 3,
stk. 1, nr. 1, i lov om friskoler og private grundskoler m.v. Dette
foreslås rettet med ændringsforslaget. Der er
således tale om en konsekvensændring som følge
af § 1, nr. 1, i lov nr. 1544 af 12. december 2023 om
ændring af lov om folkeskolen, barnets lov, lov om
socialtilsyn og forskellige andre love (Styrkelse af undervisningen
for udsatte og anbragte børn og unge m.v.).
Til nr. 10
Lovforslagets § 12 indeholder de
nærmere regler om lovens ikrafttræden.
Det foreslås, at der efter stk. 1
indsættes et nyt stk. 2, hvorefter § 1, nr. 01 og 06,
træder i kraft den 1. juli 2025.
Det valgte ikrafttrædelsestidspunkt
for ændringerne er begrundet i, at ændringerne som
affattet ved ændringsforslagets nr. 1 og 8 vedrører
forholdene for skoleelever, når de er i virksomheder og
institutioner, og derfor har karakter af erhvervsrettet lovgivning.
Erhvervsrettet lovgivning skal som hovedregel kun træde i
kraft to gange om året, henholdsvis den 1. januar og den 1.
juli - de fælles ikrafttrædelsesdatoer. Det letter
virksomhedernes arbejde med at holde sig orienteret om ny
erhvervsrettet regulering.
Til nr. 11
Med de foreslåede
konsekvensændringer som følge af lovforslagets §
1, nr. 65, indsættes der nye bestemmelser, der også
skal træde i kraft den 1. august 2025. Dette foreslås
rettet med ændringsforslaget. Der er således tale om en
konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1,
nr. 65.
4. Politiske bemærkninger
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget
støtter som forligsparti lovforslaget, men Radikale Venstre
vil meget mere, end lovforslaget indeholder. Radikale venstre vil
have en skole, der er god for alle børn.
Langt de fleste forældre vil rigtig
gerne folkeskolens ideal om at sikre alle børn en lige
chance og gode fællesskaber med andre børn, der ikke
ligner dem selv. Men forældre vil også give deres
børn de bedste muligheder, og for mange forældre er
ved at miste tilliden til, at folkeskolen kan netop dét.
Lærerne mangler tid, materialer og frihed til at lave
spændende undervisning og gode frikvarterer. Skolerne mangler
ressourcer til at hjælpe børn i den almene
undervisning og er underlagt et utal af test, regler og mål,
der skaber et meget smalt normalbegreb og får mange
børn til at føle sig forkerte.
Alt for store dele af undervisningen
foregår indenfor i klasselokalet bag en skærm, hvor
børn ikke lærer nok, og hvor de har svært ved at
opretholde ro, fordi det strider imod børns måde at
tilegne sig viden og færdigheder på. Flere end fire
elever i hver klasse får særlige
støtteindsatser, mens endnu flere har brug for hjælp,
men ikke får den. Op mod hver sjette elev forlader skolen
uden at kunne det grundlæggende: læse, skrive og
regne.
I Radikale Venstre vil en folkeskole, hvor
lærerne har tid til at forberede god undervisning, og hvor
der kan være to voksne i klassen - en skole, hvor børn
er meget mere ude af klasseværelset, hvor der er fysiske
bøger at læse i og materialer at bygge med, og hvor
børn ikke er passive tilhørere, men har indflydelse
på undervisningen, en folkeskole med oplevelser, natur,
lejrtur og skolemad. Radikale Venstre vil have flere glade
børn hjem fra skole, der har lært en masse nyt, leget
med venner og fået hjælp, når de havde brug for
det.
Derfor vil Radikale Venstre give et
børneløfte på 15 mia. kr. om året til
bl.a. at gøre det muligt at have en ekstra lærer eller
pædagog i klassen i halvdelen af timerne, og gør, at
der er råd til at tage bussen på tur, sætte en
musical op, købe gode materialer til fagene og tage på
lejrskole. Denne lov gør desværre det modsatte, idet
regeringen har valgt at underfinansiere forslagene med 1 mia. kr.
om året. Dermed kommer regeringen på trods af gode
hensigter om mere frihed til at tvinge skolerne til at spare
på timer med en ekstra lærer eller pædagog,
støtteindsatser m.v.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober
2024 og var til 1. behandling den 24. oktober 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
børne- og undervisningsministeren sendte den 31. maj 2024
dette udkast til udvalget, jf. BUU alm. del - bilag 198,
folketingsåret 2023-24. Den 3. oktober 2024 sendte
børne- og undervisningsministeren høringssvarene og
et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
5 spørgsmål til børne- og
undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Astrid Krag (S) Lasse Haugaard
Pedersen (S) Jesper Petersen (S) Kim Aas (S) Kris Jensen Skriver
(S) Matilde Powers (S) Sara Emil Baaring (S) nfmd. Thomas Skriver Jensen (S) Trine
Bramsen (S) Anni Matthiesen (V) Hans Christian Schmidt (V) Linea
Søgaard-Lidell (V) Peter Juel-Jensen (V) Rosa Eriksen (M)
Rasmus Lund-Nielsen (M) Karina Adsbøl (DD) fmd. Marlene Harpsøe (DD) Helena
Artmann Andresen (LA) Carl Andersen (LA) Lise Bertelsen (KF)
Birgitte Bergman (KF) Mette Thiesen (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Jacob
Mark (SF) Theresa Berg Andersen (SF) Sofie Lippert (SF) Mai
Villadsen (EL) Lotte Rod (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 24 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |