L 40 Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse og om ophævelse af lov om administration af Den Europæiske Unions forordninger om handel med træ og træprodukter med henblik på bekæmpelse af handel med ulovligt fældet træ.

(Supplerende bestemmelser til skovrydningsforordningen om tilsyn, gebyr og konfiskation m.v.).

Af: Minister for grøn trepart Jeppe Bruus (S)
Udvalg: Miljø- og Fødevareudvalget
Samling: 2024-25
Status: Stadfæstet

Ændringsforslag til 2. behandling

Afgivet: 25-11-2024

Afgivet: 25-11-2024

Ændringsforslag nr. 1-3 af Theresa Scavenius (UFG) stillet den 25.11.2024 uden for betænkningen

20241_l40_aendringsforslag_beh22942802.pdf
Html-version

Ændringsforslag stillet den 25. november 2024 uden for betænkningen

Til § 1

Af Theresa Scavenius (UFG):

1) I § 70, stk. 2, indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:

»Afgørelser efter § 73 a, stk. 1, kan dog påklages til anden administrativ myndighed.«

[Afgørelser vedrørende skovrydningsforordningen kan påklages til anden administrativ myndighed]

2) I § 76 indsættes som stk. 4:

»Stk. 4. Myndighedernes adgang til private ejendomme efter stk. 1 kræver indhentelse af retskendelse, hvor adgangen sker med henblik på at føre tilsyn med overholdelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2023/1115 af 31. maj 2023 om tilgængeliggørelse på EU-markedet og eksport fra Unionen af visse råvarer og produkter, der er forbundet med skovrydning og skovforringelse, og om ophævelse af forordning (EU) nr. 995/2010 med senere ændringer.«

[Tilsyn med overholdelse af skovrydningsforordningen vil kræve forudgående retskendelse]

3) I § 78, stk. 7, indsættes efter 2. pkt. som nyt punktum:

»Afgørelser truffet af en myndighed, som efter ministeren for grøn treparts bestemmelse efter § 73, stk. 3, fører tilsyn med overholdelsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2023/1115 af 31. maj 2023 om tilgængeliggørelse på EU-markedet og eksport fra Unionen af visse råvarer og produkter, der er forbundet med skovrydning og skovforringelse, og om ophævelse af forordning (EU) nr. 995/2010 med senere ændringer kan dog påklages til anden administrativ myndighed.«

[Afgørelser vedrørende skovrydningsforordningen kan påklages til anden administrativ myndighed]

Bemærkninger

Til nr. 1

Med ændringsforslaget foreslås, at tilsynsmyndighedens afgørelser vedrørende overholdelse af skovrydningsforordningen vil kunne påklages til anden administrativ myndighed. Ændringsforslaget er således udtryk for en fravigelse af den gældende § 70, stk. 2, i naturbeskyttelsesloven, hvorefter ministeren for grøn trepart kan fastsætte regler om adgangen til at påklage afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse efter § 70, stk. 1, herunder at afgørelserne ikke skal kunne påklages.

Ændringsforslaget er i overenstemmelse med Aarhuskonventionen.

Til nr. 2

Med ændringsforslaget foreslås at indsætte et nyt § 76, stk. 4. Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at myndighedernes adgang til private ejendomme efter § 76, stk. 1, vil kræve retskendelse i de tilfælde, hvor adgangen sker med henblik på at føre tilsyn med overholdelse af skovrydningsforordningen.

Ved vurderingen af, om der er grundlag for at imødekomme tilsynsmyndighedens anmodning om retskendelse, vil retten navnlig kunne påse, at den erhvervsdrivende er en operatør eller forhandler omfattet af skovrydningsforordningen, og at den adgang til privat ejendom, som anmodningen om retskendelse vedrører, kan anses for nødvendig af hensyn til myndighedernes gennemførelse af tilsyn med overholdelse af skovrydningsforordningen.

Begrundelsen for ændringsforslaget er, at det ikke er proportionelt at hjemle en særegen undtagelse fra kravet om retskendelse i forhold til tilsyn med overholdelse af skovrydningsforordningen. Der refereres til grundlovens § 72, hvoraf følger, at boligen er ukrænkelig, og at husundersøgelse, beslaglæggelse og undersøgelse af breve og andre papirer og brud på post-, telegraf- og telefonhemmeligheden, hvor ingen lov hjemler en særegen undtagelse, alene må ske efter en retskendelse.

Til nr. 3

Med ændringsforslaget foreslås, at tilsynsmyndighedens afgørelser vedrørende overholdelse af skovrydningsforordningen vil kunne påklages til anden administrativ myndighed. Ændringsforslaget er således udtryk for en fravigelse af den gældende § 78, stk. 7, 2. pkt., i naturbeskyttelsesloven, hvorefter ministeren for grøn trepart kan bestemme, at sådanne afgørelser ikke kan påklages til anden administrativ myndighed

Ændringsforslaget er i overenstemmelse med Aarhuskonventionen.