Ændringsforslag stillet den 25.
november 2024 uden for betænkningen
Til § 1
Af Theresa Scavenius
(UFG):
1) I
§ 70, stk. 2, indsættes
efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Afgørelser efter § 73 a, stk. 1,
kan dog påklages til anden administrativ
myndighed.«
[Afgørelser
vedrørende skovrydningsforordningen kan påklages til
anden administrativ myndighed]
2) I
§ 76 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Myndighedernes adgang til private ejendomme efter stk. 1
kræver indhentelse af retskendelse, hvor adgangen sker med
henblik på at føre tilsyn med overholdelse af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2023/1115 af
31. maj 2023 om tilgængeliggørelse på
EU-markedet og eksport fra Unionen af visse råvarer og
produkter, der er forbundet med skovrydning og skovforringelse, og
om ophævelse af forordning (EU) nr. 995/2010 med senere
ændringer.«
[Tilsyn med overholdelse af
skovrydningsforordningen vil kræve forudgående
retskendelse]
3) I
§ 78, stk. 7, indsættes
efter 2. pkt. som nyt punktum:
»Afgørelser truffet af en myndighed,
som efter ministeren for grøn treparts bestemmelse efter
§ 73, stk. 3, fører tilsyn med overholdelsen af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2023/1115 af
31. maj 2023 om tilgængeliggørelse på
EU-markedet og eksport fra Unionen af visse råvarer og
produkter, der er forbundet med skovrydning og skovforringelse, og
om ophævelse af forordning (EU) nr. 995/2010 med senere
ændringer kan dog påklages til anden administrativ
myndighed.«
[Afgørelser
vedrørende skovrydningsforordningen kan påklages til
anden administrativ myndighed]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås,
at tilsynsmyndighedens afgørelser vedrørende
overholdelse af skovrydningsforordningen vil kunne påklages
til anden administrativ myndighed. Ændringsforslaget er
således udtryk for en fravigelse af den gældende §
70, stk. 2, i naturbeskyttelsesloven, hvorefter ministeren for
grøn trepart kan fastsætte regler om adgangen til at
påklage afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelse efter § 70, stk. 1, herunder at
afgørelserne ikke skal kunne påklages.
Ændringsforslaget er i
overenstemmelse med Aarhuskonventionen.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås
at indsætte et nyt § 76, stk. 4. Den foreslåede
bestemmelse vil medføre, at myndighedernes adgang til
private ejendomme efter § 76, stk. 1, vil kræve
retskendelse i de tilfælde, hvor adgangen sker med henblik
på at føre tilsyn med overholdelse af
skovrydningsforordningen.
Ved vurderingen af, om der er grundlag for
at imødekomme tilsynsmyndighedens anmodning om retskendelse,
vil retten navnlig kunne påse, at den erhvervsdrivende er en
operatør eller forhandler omfattet af
skovrydningsforordningen, og at den adgang til privat ejendom, som
anmodningen om retskendelse vedrører, kan anses for
nødvendig af hensyn til myndighedernes gennemførelse
af tilsyn med overholdelse af skovrydningsforordningen.
Begrundelsen for ændringsforslaget
er, at det ikke er proportionelt at hjemle en særegen
undtagelse fra kravet om retskendelse i forhold til tilsyn med
overholdelse af skovrydningsforordningen. Der refereres til
grundlovens § 72, hvoraf følger, at boligen er
ukrænkelig, og at husundersøgelse,
beslaglæggelse og undersøgelse af breve og andre
papirer og brud på post-, telegraf- og telefonhemmeligheden,
hvor ingen lov hjemler en særegen undtagelse, alene må
ske efter en retskendelse.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås,
at tilsynsmyndighedens afgørelser vedrørende
overholdelse af skovrydningsforordningen vil kunne påklages
til anden administrativ myndighed. Ændringsforslaget er
således udtryk for en fravigelse af den gældende §
78, stk. 7, 2. pkt., i naturbeskyttelsesloven, hvorefter ministeren
for grøn trepart kan bestemme, at sådanne
afgørelser ikke kan påklages til anden administrativ
myndighed
Ændringsforslaget er i
overenstemmelse med Aarhuskonventionen.