Skriftlig fremsættelse (3. oktober
2024)
Miljøministeren (Magnus Heunicke):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om
ændring af lov om kemikalier (Opkrævning af gebyr for
udstedelse af autorisationer efter EU-forordning om fluorholdige
drivhusgasser, supplerende bestemmelser til EU-forordning om
fluorholdige drivhusgasser, afgift pr. produkt i en godkendelse af
en familie af biocidholdige produkter og digital indberetning af
forbrug af bekæmpelsesmidler)
(Lovforslag nr. L 39)
Lovforslaget har overordnet til
formål at ændre kemikalieloven som følge af en
nylig revision af F-gasforordningen samt som følge af nye
EU-regler om indberetning af professionelle brugeres forbrug af
plantebeskyttelsesmidler.
F-gasforordningen har til formål at
beskytte klimaet ved at reducere emissioner af klimaskadelige,
fluorholdige drivhusgasser. F-gasforordningen samt
underforordninger kræver, at personer og virksomheder, der
arbejder med fluorholdige drivhusgasser, skal autoriseres, samt at
medlemslandene skal tilrettelægge og føre tilsyn af
uddannelser. Der udpeges derfor ét uddannelsesorgan,
ét autorisationsorgan og ét evalueringsorgan i alle
medlemslande. Der er opstået behov for at kunne opkræve
gebyr for at dække udgifterne til udstedelse af
uddannelsesbeviser og autorisationerne samt administration af
uddannelses-, autorisations- og evalueringsorganet. Der
foreslås derfor indsat en bestemmelse, som bemyndiger
miljøministeren til at fastsætte nærmere regler
om opkrævning og betaling af gebyrer for udførelsen af
aktiviteter i medfør af F-gasforordningen samt forordninger
udstedt med hjemmel heri. Der foreslås ligeledes, at der
indsættes en bemyndigelse til, at miljøministeren kan
fastsætte regler om, at gebyret kan opkræves af private
aktører, der af den kompetente myndighed har fået
tillagt beføjelser efter F-gasforordningen samt forordninger
udstedt med hjemmel heri.
Der er endvidere behov for, at der kan
foretages en entydig identifikation af de personer, der tager en
eksamen, og de, der får udstedt et uddannelsesbevis eller en
autorisation på baggrund af denne eksamen. Der foreslås
derfor indført en bestemmelse, så
miljøministeren bemyndiges til at fastsætte regler om
skriftlig digital kommunikation til og fra private aktører,
der af den kompetente myndighed har fået tillagt
beføjelser efter EU-forordninger.
Der er ligeledes behov for en supplerende
bestemmelse for at kunne gennemføre bestemmelser i den nye
F-gasforordning, så der kan oprettes et nationalt centralt
register eller system for fortegnelser over køleanlæg.
Det foreslås derfor at udvide bemyndigelsen i § 39 b
således, at den udover at gælde for producenters,
importørers og forhandleres forpligtigelser også
gælder for operatører.
Der er desuden indført ny
EU-lovgivning på området for anvendelse af
plantebeskyttelsesmidler for landbrugsaktiviteter. For at
gøre det muligt for Danmark at opfylde de EU-retlige
forpligtelser i den forbindelse, foreslås det med
lovforslaget at tilvejebringe en hjemmel for miljøministeren
til at fastsætte regler om, at erhvervsmæssige brugere
af plantebeskyttelsesmidler skal indberette oplysninger om det
samlede forbrug af plantebeskyttelsesmidler, som er opgjort
på markniveau eller lignende identificerbare arealer og med
angivelse af økologisk status for det enkelte areal. Der er
tale om en udvidelse af hjemlen for miljøministeren til at
fastsætte regler om indberetningspligtige oplysninger, da der
i dag alene er et krav om, at erhvervsmæssige brugere skal
indberette deres samlede forbrug af plantebeskyttelsesmidler
opgjort på kultur- og afgrødeniveau. Indberetningerne
har ligeledes til formål at overvåge brugen af
plantebeskyttelsesmidler i landet i overensstemmelse med den
politiske aftale om sprøjtemiddelstrategi 2022-2026.
Kemikalieloven fastsætter i dag, at
den, der har en godkendelse til markedsføring af et
bekæmpelsesmiddel, betaler en årlig afgift på 500
kr., som anvendes til delvis dækning af administrative
udgifter til Miljøstyrelsens arbejde med registrering,
indberetning og statistik. Afgiften tager ikke højde for
øgede administrative udgifter, som følger af, at
biocidprodukter i dag kan godkendes som en del af en såkaldt
biocidproduktfamilie, der kan bestå af et ubegrænset
antal ensartede biocidprodukter, og som blev indført med
biocidforordningen i 2013. Det foreslås derfor at ændre
afgiftsbestemmelsen, så der desuden opkræves en afgift
for hvert enkelt produkt i en godkendt familie af biocidholdige
produkter på 100 kr. Desuden foreslås indført en
prisregulering af afgiften fremadrettet.
Mus og rotter bekæmpes typisk med
samme type biocidholdige produkter, men i dag er der alene krav om,
at brugen af produkterne skal indberettes, hvis de anvendes til
bekæmpelse af rotter, men ikke hvis de anvendes til
bekæmpelse af mus. Med et krav om indberetning af brugen af
produkter mod mus vil det blive lettere for tilsynsmyndigheden at
opdage, såfremt de biocidholdige produkter mod mus og rotter
bliver anvendt forkert, og indberetningerne af midlerne ikke
foretages korrekt samt sikre bedre kontrol med udlægning af
farlige kemikalier. Den gældende bemyndigelse foreslås
derfor udvidet, så miljøministeren kan fastsætte
regler om indberetning af erhvervsmæssig brug af
biocidholdige produkter til bekæmpelse af mus.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.