Fremsat den 3. oktober 2024 af miljøministeren (Magnus Heunicke)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse
(Styrket affaldstilsyn, herunder
modtagekontrol og håndhævelse af forbud mod destruktion
af usolgte forbrugerprodukter og ophævelse af bestemmelser om
genbrugsområder på genbrugspladser)
§ 1
I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 928 af 28. juni 2024, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 44 indsættes som stk. 8:
»Stk. 8.
Miljøministeren kan fastsætte regler om modtagelse af
affald hos virksomheder, der driver affaldsbehandlingsanlæg,
herunder regler om virksomhedernes forpligtelser til at:
1) kontrollere
affaldets indhold,
2) afvise
modtagelsen af visse typer affald,
3) underrette
affaldsproducenten eller affaldsindsamleren om foretagne
kontroller, og
4) indberette
oplysninger til brug for affaldstilsynsmyndigheden.«
2. § 48,
stk. 1, nr. 2, ophæves.
Nr. 3-5 bliver herefter nr. 2-4.
3. I
§ 48, stk. 8, ændres
»stk. 1, nr. 5« til: »stk. 1, nr. 4«.
4. § 50
f ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2025.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets baggrund | 3. | Lovforslagets hovedpunkter | 3.1. | Bemyndigelse til at fastsætte regler
om modtagekontrol mv. på affaldsbehandlingsanlæg | 3.1.1. | Gældende ret | 3.1.1.1. | Miljøbeskyttelsesloven | 3.1.1.2. | Bekendtgørelse nr. 1271 af 21.
november 2017 om anlæg, der forbrænder affald | 3.1.1.3. | Ecodesignforordningen | 3.1.2. | Miljø- og Ligestillingsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3.1.2.1. | Krav om kontrol | 3.1.2.2. | Krav om afvisning | 3.1.2.3. | Underretning og indberetning om affaldets
indhold af affald egnet til materialenyttiggørelse og
usolgte forbrugerprodukt | 3.2. | Ophævelse af bestemmelser om
genbrugsområder på de kommunale genbrugspladser samt
gebyrfinansiering hertil | 3.2.1. | Gældende ret | 3.2.2. | Miljø- og Ligestillingsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 4. | Konsekvenser for opfyldelsen af FN's
verdensmål | 5. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 6. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 7. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 8. | Klimamæssige konsekvenser | 9. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 10. | Forholdet til EU-retten | 11. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 12. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Erhvervsaffald udgør langt størstedelen af den
totale affaldsmængde. Virksomheder har pligt til at sortere
deres affald og sikre, at affald egnet til
materialenyttiggørelse ikke bliver sendt til
forbrænding. Tilsynet med virksomhedernes
affaldshåndtering er dog varierende fra kommune til kommune
og i mange tilfælde begrænset.
Hertil kommer, at modtagekontrollen på
affaldsforbrændingsanlæg har fokus på at
undgå luftforurening, men ikke på at undgå
forbrænding af affald egnet til
materialenyttiggørelse.
Endelig har kommunerne forskellig praksis for klassificering af
affald. Uensartet tilsyns- og klassificeringspraksis skaber ulige
konkurrencevilkår mellem virksomhederne på tværs
af kommunegrænser og medfører, at store mængder
affald egnet til materialenyttiggørelse sendes til
forbrænding.
Lovforslaget indeholder på den baggrund forslag til
ændring af lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 928 af 28. juni 2024, (herefter
miljøbeskyttelsesloven).
Med lovforslaget foreslås det, at der indsættes en
bemyndigelse i miljøbeskyttelsesloven til
miljøministeren, som kan anvendes til at fastsætte
regler om de forpligtelser, som virksomheder, der driver
affaldsbehandlingsanlæg skal overholde ved modtagelse af
affald egnet til materialenyttiggørelse.
Med den foreslåede bestemmelse kan ministeren
fastsætte regler om, at virksomheder, der driver
affaldsbehandlingsanlæg, bl.a. de anlæg der modtager
affald med henblik på forbrænding eller genanvendelse,
skal foretage kontrol af affaldets indhold af affald egnet til
materialenyttiggørelse og om, at virksomheder, der driver
affaldsbehandlingsanlæg skal afvise affald, hvis det
vurderes, at affaldslæsset indeholder affald egnet til
materialenyttiggørelse eller affald i form af usolgte
forbrugerprodukter.
Det forventes, at der efter lovforslaget fastsættes regler
om, at virksomheder, der driver affaldsbehandlingsanlæg kan
afvise affaldslæs egnet til materialenyttiggørelse
på to måder. Dels kan virksomheden fysisk afvise
affaldslæsset, hvorefter det bortkøres fra
affaldsbehandlingsanlægget. Dels kan virksomheden foretage en
såkaldt administrativ afvisning af affaldslæsset, som i
praksis indebærer at der indberettes oplysninger om
affaldslæsset til Miljøstyrelsen i tilfælde,
hvor det ikke er muligt fysisk at afvise affaldslæsset. Det
er sjældent muligt at afvise affaldslæs fysisk, da
affaldet ofte ikke kan læsses tilbage i lastbilen efter
aflæsning bl.a. pga. arbejdsmiljøregler. Mange
affaldsforbrændingsanlæg mangler både det
nødvendige udstyr og faciliteter til at håndtere dette
sikkert. Derfor kontrolleres affaldet ofte kun via
overvågningsbilleder.
Afvisning af affald egnet til materialenyttiggørelse er
en måde, hvorpå det kan undgås at affald, som
skulle være materialenyttiggjort, ikke bliver
forbrændt. Konsekvensen ved en fysisk afvisning er, at
affaldslæsset ikke bliver hældt i
affaldsforbrændingsanlægget, hvorimod konsekvensen ved
en administrativ afvisning er, at affaldsbehandlingsanlægget
underretter den ansvarlige for affaldet og indberetter oplysninger
til affaldstilsynsmyndigheden.
Endelig foreslås det, at ministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om, at virksomheder, der driver et
affaldsbehandlingsanlæg, skal underrette affaldsproducenten
eller affaldsindsamleren, hvis det ved kontrol vurderes, at et
affaldslæs indeholder affald egnet til
materialenyttiggørelse eller usolgte forbrugerprodukter, og
at virksomhederne skal indberette oplysninger til brug for
affaldstilsynsmyndigheden.
Bemyndigelsen skal anvendes til at udmønte dele af den
politiske aftale om Klimaplanen for en grøn affaldssektor og
cirkulær økonomi (af juni 2020) og den
opfølgende aftale (af august 2022), der angår styrket
affaldstilsyn.
Bemyndigelsen skal herudover anvendes til at supplere den nye
forordning om miljøvenligt design, jf. Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) 2024/1781 af 13. juni 2024 om
fastlæggelse af en ramme for krav til miljøvenligt
design for bæredygtige produkter (herefter:
ecodesignforordningen), og denne forordnings bestemmelser om forbud
mod destruktion af visse forbrugerprodukter. Ecodesignforordningen
bygger videre på erfaringer fra det gældende
ecodesigndirektiv (2009/125/EC), som bl.a. har udgjort et
væsentligt bidrag til at reducere energiforbruget fra
energirelaterede produkter. Forordningen skal bidrage til at
forbedre produkters miljømæssige bæredygtighed
og sikre fri bevægelighed på det indre marked ved, at
Kommissionen i medfør af forordningen kan vedtage krav til
miljøvenligt design til stort set alle fysiske produkter
(undtagen fødevarer, foder og lægemidler), som
markedsføres i EU. Ved udvidelsen sættes større
fokus på produkters miljø- og klimaaftryk samt
cirkulær økonomi.
Med lovforslaget foreslås endelig, at
miljøbeskyttelseslovens bestemmelse om bemyndigelse til at
fastsætte regler om genbrugsområder på kommunale
genbrugspladser samt gebyrfinansieringshjemlen hertil
ophæves.
2. Lovforslagets baggrund
Den daværende regering (Socialdemokratiet) og Venstre,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet indgik
den 16. juni 2020 en politisk aftale om en klimaplan for en
grøn affaldssektor og cirkulær økonomi
(herefter klimaplanen). Enhedslisten,
Det konservative Folkeparti og Alternativet er siden udtrådt
af aftalen. Et af delelementerne i aftalen er et styrket og
risikobaseret affaldstilsyn, således at indsatsen
målrettes de virksomheder, hvor der er størst risiko
for, at reglerne ikke overholdes, og hvor miljørisikoen er
størst.
Aftalens delelement om styrket
affaldstilsyn og strømlinet praksis er beskrevet
nærmere i en opfølgende politiske aftale af 30. august
2022 om klimaplan for en grøn affaldssektor og
cirkulær økonomi. Med den opfølgende aftale
blev der blandt andet opnået enighed om følgende:
1. Dele af
affaldstilsynet flyttes fra kommunerne og Landbrugsstyrelsen til
Miljøstyrelsen fra 2025. Samtidigt overtager
Miljøstyrelsen hele ansvaret for klassificering af alt
affald fra kommunerne fra 2025.
2. Affaldstilsynet
deles op i et administrativt databaseret tilsyn og et fysisk tilsyn
i form af kontrolbesøg hos virksomhederne. Frekvensen af
affaldstilsynet skal fra 2025 være sådan, at hver 15.
virksomhed årligt udtrækkes til administrativt tilsyn,
og hver 75. virksomhed udtrækkes til fysisk tilsyn. I 2027
øges frekvensen til henholdsvis hver 3. virksomhed og hver
15. virksomhed.
3. For tilsyn med
import og eksport af affald skal tilsynsfrekvensen fra 2025
øges, sådan at det administrative tilsyn øges
fra hver 1700. affaldstransport til hver 100. affaldstransport, og
det fysiske tilsyn øges fra hver 550. affaldstransport til
hver 250. affaldstransport.
4.
Forbrændingsanlæggene skal fra 2025 forpligtes til at
afvise affaldslæs, der indeholder så meget
genanvendeligt affald, at det samlede affaldslæs
klassificeres som genanvendeligt. Forbrændingsanlæggene
forpligtes samtidig til at give en tilbagemelding til relevante
affaldstilsynsmyndigheder med henblik på, at disse
fører affaldstilsyn hos den relevante affaldsproducent eller
affaldsindsamler. Inden den styrkede modtagekontrol træder i
kraft, skal Miljøstyrelsen udarbejde en vejledning,
hvorefter forbrændingsanlæg kun må behandle
affaldslæs, der falder under en mindstegrænse for
indhold af genanvendeligt affald. Dette skal sikre, at
forbrændingsanlæg kun må behandle
affaldslæs, hvor intet eller en meget begrænset andel
af affaldet potentielt ville kunne genanvendes.
5. Udførsel
af affaldstilsyn samt tilsyn med import og eksport af affald skal
overgå til fuld gebyrfinansiering i henhold til det
EU-retlige forureneren betaler-princip.
Nærværende lovforslag indeholder bl.a. bemyndigelse
til, at miljøministeren kan fastsætte regler, der
implementerer pkt. 4 om modtagekontrol på
affaldsforbrændingsanlæg.
Endelig ophæver lovforslaget bestemmelserne i
miljøbeskyttelsesloven vedrørende etablering og drift
af genbrugsområder på genbrugspladser.
Med lov nr. 898 af 21. juni 2022 blev der etableret hjemmel i
miljøbeskyttelsesloven til, at miljøministeren og
klima-, energi- og forsyningsministeren kunne fastsætte
regler om gennemførelse af et initiativ vedrørende
genbrugsområder på kommunale genbrugspladser fra
klimaplanen.
Lovændringen indebar, at kommunerne ved
bekendtgørelse skulle forpligtes til at etablere
genbrugsområder på de kommunale genbrugspladser og give
private aktører, herunder frivillige organisationer, adgang
til genbrugsgenstande, før de afsættes i kommunale
genbrugsbutikker. Lovændringen indebar endvidere en mulighed
for at fastsætte regler om, at kommunerne kunne
gebyrfinansiere planlægning, etablering, drift og
administration af genbrugsområder på
genbrugspladser.
Efter høringer i 2022 af udkast til de to
bekendtgørelser, der skulle udmønte initiativet, blev
der tilkendegivet en række bekymringer, bl.a. i forhold til
manglende lokal fleksibilitet, øget bureaukrati, og at
reglerne kunne have konsekvenser for borgere ansat i en social
beskæftigelsesordning, jf. § 103 i serviceloven
(lovbekendtgørelse nr. 67 af 22. januar 2024).
Miljø- og Ligestillingsministeriet og Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet valgte i foråret 2023 at sætte
arbejdet med udstedelse af bekendtgørelserne i bero og
afsøge, hvorvidt initiativet kunne implementeres på en
mere fleksibel måde. Det har dog ikke vist sig muligt.
Aftalekredsen bag klimaplanen har derfor besluttet ikke at
gennemføre initiativet og i stedet bakke op om den
frivillige indsats på kommunernes genbrugspladser. Som
følge heraf foreslås miljøbeskyttelseslovens
§ 48, stk. 1, nr. 2, og § 50 f ophævet.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Bemyndigelse til at fastsætte regler om
modtagekontrol m.v. på
affaldsbehandlingsanlæg
3.1.1. Gældende ret
3.1.1.1. Miljøbeskyttelsesloven
I miljøbeskyttelseslovens kapitel 5 er der fastsat regler
om listevirksomhed og anden erhvervsvirksomhed, som blandt andet
har til formål at sikre, at
affaldsforbrændingsanlæg ikke forurener omgivelserne ud
over det acceptable niveau. Ved miljøtilsyn fører
tilsynsmyndigheden tilsyn med, at udledningen fra virksomheden er
forenelig med miljøbeskyttelseslovens formål, herunder
at vilkår i godkendelser og tilladelser samt regler i
bekendtgørelser efter miljøbeskyttelsesloven
overholdes. I miljøgodkendelsen af
affaldsforbrændingsanlæg stiller
godkendelsesmyndigheden krav til, at de virksomheder, der driver
anlæggene, udfører egenkontrol. Dette kan for eksempel
gøres ved kamerainstallation og affaldskontrol. Herudover er
der i affaldsforbrændingsbekendtgørelsens § 21
fastsat krav om egenkontrol, jf. pkt. 3.1.1.2 nedenfor.
Virksomheder, der driver affaldsforbrændingsanlæg,
fører på denne baggrund egenkontrol med
tilkørte læs for at sikre, at kun
forbrændingsegnet affald sendes til forbrænding. Kravet
om egenkontrollen har hjemmel i miljøbeskyttelseslovens
§ 7, stk. 1, nr. 1 og 2, der har til formål at forebygge
forurening fra virksomheder, anlæg m.v. Tilsyn med
egenkontrollen, herunder affaldsforbrændingsanlæg
stikprøvekontrol, er en del af det nuværende
miljøtilsyn med affaldsforbrændingsanlæg, der
har fokus på, at det indleverede affald ikke medfører
forøget luftforurening fra
affaldsforbrændingsanlæg.
Miljøbeskyttelsesloven indeholder ikke regler om at
virksomheder, der driver affaldsforbrændingsanlæg, skal
gennemføre en modtagekontrol med fokus på affald egnet
til materialenyttiggørelse. Miljøbeskyttelsesloven
indeholder dog en række generelle regler om, hvordan affald
skal håndteres, herunder at udarbejdelse af politikker og
regler skal følge det såkaldte affaldshierarki, jf.
nedenfor.
Efter miljøbeskyttelseslovens § 44, stk. 1, kan
miljøministeren fastsætte regler om klassificering,
håndtering, sortering og opbevaring af affald. Af lovens
§ 45, stk. 1, fremgår, at kommunalbestyrelsen
forestår håndteringen af affald, medmindre andet er
fastsat i loven eller regler udstedt i medfør af loven.
Det fremgår af § 46 a, stk. 2, i
miljøbeskyttelsesloven, at miljøministeren kan
fastsætte regler om krav til anmeldelse, dokumentation og
oplysninger om affald, herunder om myndigheders, borgeres,
grundejeres, virksomheders, ejeres, køberes, sælgeres
og eksportørers pligt til at foretage anmeldelse af,
dokumentere og afgive oplysninger om affald, herunder i sager om
klassificering af affald samt foretage undersøgelser af
affald for egen regning.
Af miljøbeskyttelseslovens § 6 b fremgår, at
udarbejdelse af politikker og udstedelse af regler om
affaldsforebyggelse og -håndtering i udgangspunktet skal ske
i overensstemmelse med affaldshierarkiet. Affaldshierarkiet
består af 5 niveauer, hvoraf niveau 2-5 kun omhandler
affaldshåndtering, mens niveau 1 omhandler
affaldsforebyggelse. Affaldshierarkiet er fastsat i § 13 i
bekendtgørelse nr. 573 om affald af 23. maj 2024.
Affaldshierarkiet indeholder
følgende niveauer:
1)
Affaldsforebyggelse: Tiltag, der reducerer mængden af affald,
der produceres (f.eks. direkte genbrug af byggematerialer).
2) Forberedelse med
henblik på genbrug: Enhver nyttiggørelsesoperation i
form af kontrol, rengøring eller reparation, hvor produkter
eller produktkomponenter, der er blevet til affald, forberedes,
således at de kan genbruges uden anden forbehandling (f.eks.
kasserede mursten, der rengøres og indgår i et nyt
byggeprojekt).
3) Genanvendelse:
Enhver nyttiggørelsesoperation, hvor affaldsmaterialer
omforarbejdes til produkter, materialer eller stoffer, hvad enten
de bruges til det oprindelige formål eller til andre
formål (f.eks. nedknusning af gips til anvendelse i nye
plader). Heri indgår omforarbejdning af organisk materiale,
men ikke energiudnyttelse og omforarbejdning til materialer, der
skal anvendes til brændsel eller til
opfyldningsoperationer.
4) Anden
nyttiggørelse: Enhver nyttiggørelsesoperation,
bortset fra de operationer, hvor affald forberedes til genbrug,
genanvendes, energiudnyttes ved forbrænding eller
forbehandles (f.eks. nedknust bygge- og anlægsaffald til
opbygning af en støjvold).
5) Bortskaffelse:
Enhver operation, der ikke er nyttiggørelse, også hvis
operationen som sekundær konsekvens fører til
genvinding af stoffer eller til energiudnyttelse (f.eks.
deponering).
3.1.1.2. Bekendtgørelse nr. 1271 af 21. november 2017
om anlæg, der forbrænder affald
I bekendtgørelse nr. 1271 af 21. november 2017 om
anlæg, der forbrænder affald
(affaldsforbrændingsbekendtgørelsen), er det fastsat,
at virksomheder, der driver anlæggene, skal udføre en
modtagekontrol med det affald, de modtager. Formålet er at
sikre, at kun affald, som anlægget har godkendelse til at
forbrænde, bliver forbrændt.
Ifølge affaldsforbrændingsbekendtgørelsen
skal virksomheden tage alle de nødvendige forholdsregler for
i det videst mulige, praktisk gennemførlige omfang at
forebygge eller begrænse forurening af luft, jord,
overfladevand og grundvand og andre miljøskader, lugt og
støjgener samt for at undgå direkte fare for
menneskers sundhed, jf. § 20 i
affaldsforbrændingsbekendtgørelsen. Virksomheden skal
også sikre sig, at der foreligger alle nødvendige
oplysninger om affaldet for at kunne vurdere, om det må
indgå i den påtænkte forbrændingsproces,
jf. § 21 i
affaldsforbrændingsbekendtgørelsen.
Modtagekontrollen skal sikre, at
affaldsforbrændingsanlægget ikke modtager affald, der
ikke må forbrændes.
3.1.1.3. Ecodesignforordningen
Europa-Parlamentet og Rådet har den 13. juni 2024 vedtaget
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2024/1781 af
13. juni 2024 om fastlæggelse af en ramme for
fastsættelse af krav til miljøvenligt design for
bæredygtige produkter, om ændring af direktiv (EU)
2020/1828 og forordning (EU) 2023/1542 og om ophævelse af
direktiv 2009/125, den såkaldte ecodesignforordning.
Forordningen, der trådte i kraft den 18. juli 2024,
indeholder en overordnet ramme for krav til miljøvenligt
design for bæredygtige produkter, samt regler, som skal
forebygge destruktion af usolgte forbrugerprodukter, herunder
produkter, der returneres i henhold til forbrugerretten.
Det fremgår overordnet af artikel 23, at erhvervsdrivende
skal træffe de nødvendige foranstaltninger, som med
rimelighed kan forventes at forebygge behovet for at destruere
usolgte forbrugerprodukter.
Ved destruktion forstås i henhold til forordningen
»forsætlig beskadigelse eller kassering af et produkt
som affald med undtagelse af at kassere det udelukkende med henblik
på levering af det kasserede produkt til forberedelse med
henblik på genbrug, herunder istandsættelse eller
genfremstilling«.
Forordningen fastsætter regler for usolgte
forbrugerprodukter. Forordningens artikel 24 forpligter
således store og mellemstore virksomheder til årligt at
informere om affaldshåndteringen af usolgte
forbrugerprodukter på deres hjemmeside eller i forbindelse
med deres bæredygtighedsrapportering. Det fremgår af
artikel 24, at større virksomheder skal offentliggøre
oplysninger om antal usolgte, kasserede forbrugerprodukter og
grunden hertil. Det skal endvidere oplyses, hvordan produkterne er
håndteret i henhold til affaldshierarkiet.
Mikrovirksomheder og små virksomheder er efter artikel 25
undtaget reguleringen om destruktion af usolgte produkter.
Efter artikel 25, stk. 1, er det fra den 19. juli 2026 forbudt
at destruere usolgte forbrugerprodukter opført på
bilag VII, herunder beklædning og fodtøj.
Endvidere bemyndiges Kommissionen i artikel 25, stk. 3, til at
ændre bilag VII ved at vedtage delegerede retsakter med
produktspecifikke forbud mod virksomheders destruktion af usolgte
forbrugerprodukter.
Kommissionen kan i medfør af artikel 25 vedtage
delegerede retsakter, der fastsætter undtagelser fra
forbuddet mod destruktion af usolgte forbrugerprodukter, når
det er relevant og af følgende grunde: 1) sundheds-,
hygiejne- og sikkerhedsmæssige betænkeligheder, 2)
skader forårsaget på produkter som følge af
håndtering, eller som opdages, efter produktet er blevet
returneret af en forbruger, og som ikke kan repareres på en
omkostningseffektiv måde, 3) produkters uegnethed til det
formål, de er beregnet til, 4) manglende accept af produkter,
der tilbydes til donation, 5) produkters uegnethed til forberedelse
med henblik på genbrug eller genfremstilling, 6) produkter,
der er usælgelige på grund af krænkelser af
intellektuelle ejendomsrettigheder, herunder forfalskede produkter
eller 7) hvor destruktion er den mulighed, der har mindst negative
miljøpåvirkninger.
3.1.2. Miljø- og Ligestillingsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Med afsæt i den Opfølgende aftale af 30. august
2022 om klimaplan for en grøn affaldssektor og
cirkulær økonomi skal reglerne for en modtagekontrol
ændres således, at virksomheder, der driver
affaldsforbrændingsanlæggene, fra 2025 forpligtes til
at afvise affaldslæs, hvis det vurderes, at
affaldslæsset indeholder affald egnet til
materialenyttiggørelse.
Miljø- og Ligestillingsministeriet finder, at der
bør fastsættes en afgrænsning af, hvornår
et affaldslæs indeholder så meget affald egnet til
materialenyttiggørelse, at det skal afvises af virksomheder,
der driver affaldsbehandlingsanlæg.
Afvisningen kan ske på to måder. Dels kan
virksomheden fysisk afvise affaldslæsset, hvorefter det
bortkøres fra affaldsbehandlingsanlægget. Dels kan
virksomheden administrativt afvise affaldslæsset i
tilfælde, hvor det ikke er muligt fysisk at afvise
affaldslæsset, f.eks. når affaldslæsset allerede
undergår affaldsbehandling.
Samtidig forpligtes virksomheder, der driver
affaldsforbrændingsanlæggene, til at give en
indberetning til Miljøstyrelsen med henblik på, at
tilsynsmyndigheden kan føre affaldstilsyn hos den relevante
affaldsproducent eller affaldsindsamler.
Til supplering af destruktionsforbuddet i medfør af
ecodesignforordningen foreslås, at den foreslåede
bemyndigelse i loven ligeledes kan anvendes til, at
miljøministeren fastsætter supplerende regler om
håndhævelse af forordningens og kommende delegerede
retsakters forbud mod destruktion af forbrugerprodukter. Det
foreslås således, at ministeren får hjemmel til
at fastsætte, at virksomheder, der driver
affaldsbehandlingsanlæg, skal sikre, at affaldet er ledsaget
af oplysning om affaldets indhold af usolgte forbrugerprodukter.
Ministeren får endvidere hjemmel til at fastsætte, at
affaldsbehandlingsanlæg skal afvise at modtage affald i form
af usolgte forbrugerprodukter og underrette tilsynsmyndigheden om
afvisningen samt indberette oplysninger til brug for
tilsynsmyndighedens behandling af sagen.
I første omgang forventes der at blive fastsat regler om
afvisning af beklædning og fodtøj, men i takt med at
EU-Kommissionen vedtager nye delegerede retsakter i medfør
af ecodesignforordningens artikel 25, vil omfanget af
forbrugerprodukter, der skal afvises blive forøget. Reglerne
forventes fastsat således, at der kun skal ske afvisning,
såfremt produkterne ikke er omfattet af
undtagelsesbestemmelser fastsat af Kommissionen i medfør af
artikel 25, jf. ovenfor.
Det bemærkes, at ministeren kan benytte
bemyndigelsesbestemmelsen til at fastsætte regler om
modtagelse af affald på øvrige
affaldsbehandlingsanlæg. Eksempelvis vil det være
muligt at fastsætte regler om modtagelsen af affald på
deponianlæg.
3.1.2.1. Krav om kontrol
Virksomheder, der driver affaldsbehandlingsanlægget,
forpligtes at føre kontrol med affaldslæs, der
modtages på anlægget. Kontrollen kan for eksempel
udføres ved at kigge på et åbent
affaldslæs, ved at se kameraoptagelser igennem eller ved at
sprede affaldet ud på gulv.
Hvis virksomheden ved en visuel kontrol af et åbent
affaldslæs, før det er læsset i silo eller ud
på gulv, har vurderet, at det samlede affaldslæs er
egnet til materialenyttiggørelse, vil affaldslæsset
kunne afvises fysisk fra affaldsbehandlingsanlægget.
Såfremt kontrollen er foretaget i form af udspredning
på gulv eller gennemgang af overvågningsbilleder af
affaldslæsset på vej ned i siloen, vil det ikke
være muligt, fysisk at afvise læsset.
Det skyldes, at affald, der spredes ud på gulvet eller
læsses i silo, ikke er praktisk muligt at tilbageføre
i den lastbil, affaldet kom med. Affaldet transporteres ofte i
lukkede komprimatorbiler, og derfor er affaldet komprimeret inden
aflæsning, og der er ikke det fornødne udstyr til
stede på alle affaldsforbrændingsanlæg til, at en
eventuel tilbagelæsning kan ske i henhold til
arbejdsmiljøreglerne. Herudover er det ikke alle
affaldsforbrændingsanlæg, som har de fornødne
overdækkede faciliteter ved siloen til at aflæsse
affaldslæs og kontrollere læsset på denne
måde. Mange anlæg er begrænset til at kontrollere
affaldslæs ved overvågningsbilleder af aflæsning
af affaldet ned i siloen.
Den foreslåede bemyndigelse i forslaget til § 44,
stk. 8, nr. 1, vil medføre, at ministeren kan
fastsætte regler om, at den virksomhed, der driver
affaldsbehandlingsanlægget, skal udføre kontrol ved
modtagelsen af affald på affaldsbehandlingsanlæg
såsom affaldsforbrændingsanlæg og
genanvendelsesanlæg.
Bemyndigelsen påtænkes udnyttet til at
fastsætte regler om, at virksomheder, der driver
affaldsforbrændingsanlæg, skal kontrollere
repræsentativt udvalgte affaldslæs, som modtages til
forbrænding med henblik på at kontrollere
affaldslæssenes indhold af affald egnet til
materialenyttiggørelse. Det påtænkes at
fastsætte regler om, at kontrollen skal udføres
på minimum 5 procent af de affaldslæs, der modtages.
Det påtænkes endvidere at fastsætte regler om, at
anlæggene herudover skal føre kontrol ved konkret
begrundet mistanke.
Kontrollen kan være tilpasset de konkrete
affaldsforbrændingsanlæg og affaldslæs og kan
blandt andet ske på følgende måder:
Ved visuel kontrol af åbne affaldslæs, ved visuel
kontrol af kameraovervågning i siloen, eller ved at affaldet
udspredes på et gulv eller jorden, hvor affaldet gennemses.
Metoderne kan kombineres.
Det forventes, at der fastsættes regler om, at der ved
kontrollen foretages en vurdering af affaldets indhold af affald
egnet til materialenyttiggørelse med henblik på en
vurdering af, om grænsen for indhold af affald egnet til
materialenyttiggørelse er overskredet, således at
affaldslæsset er omfattet af reglerne.
Det bemærkes, at den vurdering, der foretages ved
modtagekontrollen ikke vil have karakter af en forvaltningsretlig
afgørelse om klassificering. Der er tale om en indledende
vurdering foretaget af den virksomhed, der driver
affaldsforbrændingsanlægget med henblik på at
beslutte, hvorvidt der skal ske indberetning til
Miljøstyrelsen med henblik på at træffe
afgørelse om klassificering af affaldet.
Bemyndigelsen påtænkes endvidere udnyttet til at
stille krav om, at virksomheder, der for eksempel driver
genanvendelsesanlæggene, skal foretage kontrol af, hvorvidt
det indleverede affald indeholder usolgte forbrugerprodukter til
destruktion i strid med ecodesignforordningens bestemmelser.
Kontrollens karakter og omfang vil afhænge af typen af
forbrugerprodukter, der omfattes af forbuddet.
3.1.2.2. Krav om afvisning
Den foreslåede bemyndigelse i § 44, stk. 8, nr. 2, i
lovforslagets § 1, nr. 1, påtænkes anvendt til at
forpligte virksomheder, der driver affaldsbehandlingsanlæg,
for eksempel affaldsforbrændingsanlæg, til at afvise
modtagelse af affaldslæs, som indeholder affald egnet til
materialenyttiggørelse.
Bemyndigelsen vil medføre, at ministeren vil kunne
fastsætte regler om en grænse for, hvornår et
affaldslæs indeholder så meget affald egnet til
materialenyttiggørelse, at det er omfattet af reglerne.
Ministeren vil således kunne fastsætte regler om, at
virksomheder, der driver affaldsbehandlingsanlæg, skal
vurdere, om et affaldslæs indeholder affald egnet til
materialenyttiggørelse, der overstiger en grænse.
¬Derfor påtænkes bemyndigelsesbestemmelsen for
eksempel udnyttet på en sådan måde, at det vil
være muligt at afvise affaldet administrativt, hvilket i
praksis indebærer at informere affaldsproducenten eller
affaldsindsamleren om, at affaldet vurderes at være egnet til
materialenyttiggørelse, og der vil ske underretning til
affaldsproducenten samt indberetning til tilsynsmyndigheden om, at
reglerne ikke er overholdt, og affaldet derfor er afvist
administrativt, men ikke fysisk.
Den foreslåede bemyndigelse i
miljøbeskyttelseslovens § 44, stk. 8, nr. 2,
påtænkes endvidere anvendt til at forpligte
virksomheder, der driver genanvendelsesanlæg til at afvise at
modtage usolgte forbrugerprodukter, der er omfattet af
destruktionsforbud ifølge ecodesignforordningen, og som ikke
lever op til eventuelle undtagelser vedtaget i delegerede
retsakter.
3.1.2.3. Underretning og indberetning om affaldets indhold af
affald egnet til materialenyttiggørelse og usolgte
forbrugerprodukter
Den foreslåede bestemmelse i
miljøbeskyttelseslovens § 44, stk. 8, nr. 3 og 4, vil
bemyndige miljøministeren til at kunne fastsætte
regler om, at virksomheder, der driver
affaldsbehandlingsanlæg skal underrette affaldsproducenten
eller affaldsindsamleren, hvis det ved kontrol vurderes, at et
affaldslæs indeholder affald egnet til
materialenyttiggørelse eller usolgte forbrugerprodukter og
indberette oplysninger til brug for affaldstilsynsmyndigheden. I
forlængelse heraf vil ministeren kunne fastsætte en
grænse for, hvornår et affaldslæs indeholder
så meget affald egnet til materialenyttiggørelse, at
det er omfattet af reglerne.
Underretningen af affaldsproducenten eller
indsamlingsvirksomheden forventes at skulle indeholde oplysninger
om, at der ved kontrol er fundet affald egnet til
materialenyttiggørelse eller usolgte forbrugerprodukter, og
at affaldet derfor er afvist enten administrativt eller fysisk.
Underretningen af affaldsproducenten eller indsamlingsvirksomheden
bør gives i forbindelse med afvisningen, eller hurtigst
muligt efter. Ved fysisk afvisning forstås, at
affaldslæsset forvises fra anlægget og ved
administrativ afvisning forstås, at affaldslæsset
forbrændes, men at affaldsproducent eller
indsamlingsvirksomhed underrettes om affaldets indhold af affald
egnet til materialenyttiggørelse, mens der indberettes til
affaldstilsynsmyndigheden. Hvis det vurderes, at et
affaldslæs indeholder affald egnet til
materialenyttiggørelse, kan det give anledning til et fysisk
affaldstilsyn hos den pågældende affaldsproducent eller
affaldsindsamler.
Indberetningen til Miljøstyrelsen forventes at skulle
indeholde oplysninger, som er relevante for, at
Miljøstyrelsen kan udpege virksomheder til affaldstilsyn.
Det forventes endvidere, at der vil blive stillet krav om digital
indberetning med hjemmel i miljøbeskyttelseslovens § 79
b, stk. 1, nr. 11.
3.2. Ophævelse af bestemmelser om
genbrugsområder på de kommunale genbrugspladser samt
gebyrfinansiering hertil
3.2.1. Gældende ret
I medfør af miljøbeskyttelseslovens § 50 f
kan der fastsættes regler om at gennemføre
klimaplanens initiativ om genbrugsområder.
Derudover bemyndiger § 50 f, stk. 1, miljøministeren
til at fastsætte regler om kommunalbestyrelsens pligt til at
etablere genbrugsområder på genbrugspladser i kommunen,
herunder om størrelse, indretning, drift og anvendelse af
genbrugsområdet. § 50 f, stk. 2, bemyndiger klima-,
energi- og forsyningsministeren til at fastsætte regler om
kommunalbestyrelsens pligt til at give private aktører eller
kommunale institutioner mulighed for at overtage genstande, der er
afleveret i genbrugsområder på genbrugspladser,
herunder om kommunalbestyrelsens pligt til at afsætte
genstandene vederlagsfrit. Klima-, energi- og forsyningsministeren
bemyndiges endvidere til at fastsætte regler om inddragelse
af offentligheden i den lokale udmøntning af ordningen,
herunder om udelukkende digital annoncering. Bemyndigelsen er ikke
blevet udmøntet.
Det følger af § 48, stk. 1, nr. 2, at
kommunalbestyrelserne skal gebyrfinansiere planlægning,
etablering, drift og administration af genbrugsområderne
etableret efter § 50 f, over kommunernes affaldsgebyr. §
48, stk. 1, nr. 2, giver udelukkende hjemmel til, at de
ovennævnte aktiviteter i forbindelse med
genbrugsområder, etableret efter regler fastsat med hjemmel i
§ 50 f, kan gebyrfinansieres.
3.2.2. Miljø- og Ligestillingsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
To udkast til bekendtgørelser, der skulle udmønte
initiativet, var i høring i andet halvår af 2022. I
forbindelse med høringen var der en række
bemærkninger fra interessenter, der hovedsageligt angik
udformningen af ordningen. Bemærkningerne angik blandt andet,
hvordan kommunerne skal håndtere ansvaret for
genbrugsgenstandene, hvordan finansieringen af
genbrugsområder under forskellige indsamlings- og
afsætningsmodeller fungerer, og hvor stor fleksibilitet
kommunerne har i deres implementering af initiativet. På
interessentmøder i foråret 2023 har interessenterne
gentaget deres opmærksomhedspunkter.
Som opfølgning på blandt andet høring over
bekendtgørelserne og dialog med branchen har Miljø-
og Ligestillingsministeriet og Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet vurderet, hvorvidt initiativet kan
implementeres på en mere fleksibel måde med henblik
på at reducere unødige administrative byrder og
øget bureaukrati for eksempel i forbindelse med
afsætning af genbrugsgenstandene. Det har dog ikke
været muligt at identificere en alternativ
løsning.
Aftalekredsen bag klimaplanen har derfor besluttet ikke at
gennemføre initiativet og i stedet bakke op om den
frivillige indsats på kommunernes genbrugspladser.
På den baggrund foreslås
miljøbeskyttelseslovens § 50 f, der etablerer hjemmel
til at fastsætte regler om klimaplanens
genbrugsområdeinitiativ ophævet, og § 48, stk. 1,
nr. 2, der giver kommunalbestyrelserne mulighed for at
gebyrfinansiere genbrugsområder efter § 50 f,
ophævet.
4. Konsekvenser for opfyldelsen af FN's
verdensmål
Lovforslaget forventes at bidrage positivt til realisering af
verdensmål 12.5., hvorefter affaldsgenereringen skal
reduceres væsentligt inden 2030 gennem forebyggelse,
reduktion, genvinding og genbrug.
5. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse vil ikke i sig
selv medføre økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse forventes ikke ved
udmøntning i bekendtgørelser med ophæng i
lovforslaget at medføre forøgede opgaver for det
offentlige. Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse vil dog
medføre afledte økonomiske omkostninger for
Miljøstyrelsen. Dette skyldes, at lovforslaget bemyndiger
ministeren til at stille krav om, at affaldsbehandlingsanlæg,
der har afvist at modtage affald i medfør af bestemmelser
fastsat i henhold til miljøbeskyttelseslovens § 44,
stk. 8, nr. 4, skal indberette tilsynsmyndigheden om afvisningen
med oplysninger til brug for affaldstilsynet.
Miljøstyrelsens tilsyn på baggrund af indberetninger
fra affaldsbehandlingsanlæg reguleres i en ny
bekendtgørelse om affaldstilsyn, der forventes at
træde i kraft den 1. januar 2025. De økonomiske
konsekvenser analyseres i forbindelse med udarbejdelsen af denne
bekendtgørelse.
Det er ministeriets vurdering, at lovforslaget efterlever de syv
principper for digitaliseringsklar lovgivning, jf.
Digitaliseringsstyrelsens vejledning.
Miljø- og Ligestillingsministeriet vurderer, at
lovforslaget er i overensstemmelse med princip nr. 2 om digital
kommunikation, da affaldsbehandlingsanlæggenes indberetninger
til Miljøstyrelsen forventes at skulle ske digitalt. Det
forventes således, at der bliver fastsat regler i
medfør af § 79 b, stk. 1, nr. 12, i
miljøbeskyttelsesloven om, at indberetninger fra
virksomheder, der driver affaldsbehandlingsanlæg, vil skulle
sendes via et digitalt it-system, som Miljøstyrelsen
administrerer. Det digitale system vil formentlig være
Affaldsdatasystemet, som virksomhederne allerede i dag benytter til
at rapportere data om affald.
Om princip nr. 3 om automatiske sagsgange bemærkes, at der
ikke eksisterer en kendt metode til objektivt at vurdere, om et
affaldslæs indeholder affald egnet til
materialenyttiggørelse over en vis mindstegrænse.
Efter Miljø- og Ligestillingsministeriets vurdering vil det
heller ikke være muligt at fastsætte en metode på
en hensigtsmæssig måde. På den baggrunde er det
nødvendigt, at virksomheder, der driver
affaldsbehandlingsanlæg, kan udøve et fagligt
skøn, når det skal vurderes, om et affaldslæs
indeholder affald egnet til materialenyttiggørelse over
mindstegrænsen.
Miljø- og Ligestillingsministeriet vurderer, at
lovforslaget er i overensstemmelse med princip nr. 7 om
forebyggelse af snyd og fejl. Det forventes, at der med hjemmel i
miljøbeskyttelseslovens § 46 a vil blive fastsat pligt
for virksomheder, der driver affaldsforbrændingsanlæg,
om at indberette data til Miljøstyrelsen om afviste
affaldslæs og om det totale antal modtagne
affaldslæs.
Lovforslaget omfatter primært bemyndigelsesbestemmelser,
som senere vil skulle udmøntes på
bekendtgørelsesniveau. I forbindelse med udmøntningen
af bemyndigelsesbestemmelserne vil der i øvrigt blive taget
hensyn til principperne om digitaliseringsklar lovgivning.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
De foreslåede bemyndigelsesbestemmelser vil ikke i sig
selv medføre økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet. Omfanget af de økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet vil afhænge af,
hvorledes bemyndigelsesbestemmelserne udmøntes.
Nedenstående skøn er derfor behæftet med en
betydelig usikkerhed.
Erhvervsstyrelsen har vurderet, at lovforslaget giver hjemmel
til udstedelse af bekendtgørelser, som kan medføre
væsentlige administrative konsekvenser for erhvervslivet. De
administrative konsekvenser består i, at
miljøministeren kan fastsætte regler om, at
virksomheder, der driver affaldsbehandlingsanlæg, skal
foretage kontrol af affaldets indhold samt krav om indberetning til
Miljøstyrelsen, jf. miljøbeskyttelsesloven § 44,
stk. 8, nr. 1 og 4.
Efter de foreslåede bemyndigelsesbestemmelser kan
ministeren fastsætte regler om, at virksomheder, der driver
affaldsbehandlingsanlæg, skal foretage visuel eller fysisk
kontrol af affald egnet til materialenyttiggørelse. Der
foretages allerede i dag stikprøvekontroller på blandt
andet affaldsforbrændingsanlæg i forbindelse med
eksisterende krav om egenkontrol på
affaldsforbrændingsanlæg. Alle virksomheder, der driver
affaldsforbrændingsanlæg er forpligtet til at
udføre egenkontrol i forbindelse med deres
miljøgodkendelse. Det er hensigten, at de regler, der
påtænkes at udmøntes i
affaldsbekendtgørelsen i forhold til kontrol af affald egnet
til materialenyttiggørelse, skal implementeres
således, at de følger de eksisterende krav om
egenkontrol. Der forventes derfor ikke at blive stillet mere
vidtgående krav til affaldsbehandlingsanlæggene end
dem, der allerede eksisterer for deres nuværende egenkontrol.
Det forventes, at kontrol af affald egnet til
materialenyttiggørelse kan ske i forbindelse med
egenkontrol, hvorved de økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet holdes nede.
Ligeledes forventes det, at der ligesom i de eksisterende krav
om egenkontrol indføres fleksibilitet i forhold til, hvordan
for eksempel affaldsforbrændingsanlæggene kan
vælge at udføre en kontrol.
Herudover indebærer de foreslåede
bemyndigelsesbestemmelser, at der kan fastsættes regler om,
at virksomheder, der driver
affaldsforbrændingsanlæggene, skal afvise affald, hvis
det vurderes, at affaldet indeholder affald egnet til
materialenyttiggørelse over en vis grænse, samt at
affaldsforbrændingsanlæggene i disse tilfælde
skal foretage en indberetning til Miljøstyrelsen og en
underretning til affaldsproducenten eller affaldsindsamleren. Dette
vurderes at medføre mindre administrative konsekvenser for
de virksomheder, der driver
affaldsforbrændingsanlæggene.
Der forbrændes ca. 3,6 mio. tons affald om året i
Danmark. Det gennemsnitlige vognlæs vejer ca. 4 tons. Det
betyder, at der ved stikprøvekontrol på 5 procent, vil
være ca. 45.000 vognlæs som skal kontrolleres om
året.
Når et vognlæs udtages til kontrol, skal der
føres kontrol med indholdet af affald egnet til
materialenyttiggørelse. Kontrollen kan udføres i
forbindelse med egenkontrol, og
affaldsforbrændingsanlæggene vurderer selv, at dette
vil medføre et merforbrug på 15 minutter pr. kontrol i
de første 2 år, hvorefter der vil opnås en
rutine eller effektivisering, som medfører en tidsgevinst
på 3 minutter pr. kontrol.
Såfremt det vurderes, at affaldet indeholder affald egnet
til materialenyttiggørelse over en vis grænse, skal
virksomhederne, der driver affaldsbehandlingsanlæg,
indberette oplysninger herom til affaldstilsynsmyndigheden.
Virksomhederne, der driver
affaldsforbrændingsanlæggene, anslår, at
tidsforbruget til indberetning af oplysninger om affald egnet til
materialenyttiggørelse vil udgøre 4 minutter i de
første 2 år, hvorefter der vil være opnået
en vis rutine, som medfører en tidsgevinst på 2
minutter. Disse tal baserer sig på kontrol af alle papirer
for alle kontroller. I praksis forventes det, at virksomhederne,
der driver anlæggene, kun vil gennemgå papirer ved
læs, hvor det umiddelbart vurderes, at det samlede
affaldslæs er egnet til materialenyttiggørelse.
Eftersom virksomhederne, der driver
affaldsforbrændingsanlæggene allerede foretager
lignende kontroller for egenkontrol, findes der allerede
eksisterende it-systemer, der på sigt vil kunne
håndtere en styrkelse af modtagekontrollen. Det forventes, at
systemet vil være klar til at håndtere den styrkede
modtagekontrol medio 2025.
Herunder ses en opsummering af et foreløbigt skøn
over de samlede erhvervsøkonomiske omkostninger, der er
forbundet med implementering og drift af kontrol på
affaldslæs for affald egnet til
materialenyttiggørelse.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser, mio. kr.,
kontrol modtageanlæg | | År | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | herefter varige | Løn | 4,6 | 4,6 | 3,4 | 3,4 | 3,4 | Drift | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | I alt | 4,6 | 4,6 | 3,4 | 3,4 | 3,4 |
|
Ud af de samlede erhvervsøkonomiske konsekvenser for
kontrol på affaldsforbrændingsanlæg udgør
de administrative omkostninger ca. 1 mio. kr. årligt i
perioden 2025-2026 og fra 2027 og frem ca. 0,5 mio. kr.
årligt, som opsummeret i nedenstående tabel.
Administrative
omkostninger, mio. kr. stikprøvekontrol modtageanlæg
(andel af de samlede erhvervsøkonomiske
konsekvenser) | År | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | Herefter varige | Administrative omkostninger. | 1,0 | 1,0 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
|
I alt vurderes de nye krav til virksomheder, der driver
affaldsforbrændingsanlæg, ikke at udgøre nogle
større erhvervsøkonomiske konsekvenser, idet
kontrollen kan udføres i forbindelse med allerede
pålagt egenkontrol, og kravene til stikprøvekontrollen
ikke overstiger kravene til egenkontrollen.
I ecodesignforordningen fastsættes et forbud mod
destruktion af usolgte forbrugerprodukter blandt andet usolgte
beklædningsgenstande og fodtøj. Da der i dag allerede
eksisterer modtagekontrol på genanvendelsesanlæg for
tekstiler, vurderes udmøntningen af
bemyndigelsesbestemmelserne for så vidt angår
genanvendelsesanlæg for tekstiler ikke at medføre
økonomiske eller administrative konsekvenser. Det er ikke
muligt at vurdere de økonomiske og administrative
konsekvenser for andre genanvendelsesanlæg, da det på
nuværende tidspunkt ikke er fastlagt, hvilke
forbrugerprodukter der vil blive omfattet af ecodesignforordningens
bestemmelser på sigt.
Ophævelsen af bestemmelserne om genbrugsområder
på kommunale genbrugspladser vurderes ikke at have
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser
for borgere.
8. Klimamæssige konsekvenser
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse vil ikke i sig
selv medføre klimamæssige konsekvenser.
Bemyndigelsesbestemmelserne kan dog i forbindelse med
udmøntning i bekendtgørelse medføre
klimamæssige konsekvenser. Der er ikke regnet på de
konkrete klimamæssige konsekvenser ved udmøntning af
reglerne i bekendtgørelsen. Dog forventes det, at der er
positive klimamæssige konsekvenser, idet det forventes, at
der vil genanvendes mere affald, som dermed ikke forbrændes.
Forventningen bygger på en antagelse om, at
forbrændingskapaciteten reduceres i takt med, at
mængden af forbrændingsegnet affald (ekskl. farligt
affald, haveaffald og slam) reduceres. Det er vurderingen, at der
ikke er klimamæssige konsekvenser på mere end 10.000
tons CO2-ækvivalenter.
Ophævelsen af bestemmelserne om genbrugsområder
på kommunale genbrugspladser vurderes ikke at have
klimamæssige konsekvenser.
9. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse vil ikke i sig
selv medføre miljø- og naturmæssige
konsekvenser. Bemyndigelsesbestemmelserne kan dog i forbindelse med
udmøntning i bekendtgørelse medføre
miljø- og naturmæssige konsekvenser. Der er ikke
regnet på de konkrete miljø- og naturmæssige
konsekvenser ved udmøntning af reglerne i
bekendtgørelsen. Dog forventes det, at der er positive
miljø- og naturmæssige konsekvenser, idet en styrket
modtagekontrol indebærer tættere opsyn med
virksomhedernes affaldshåndtering og dermed forventet
højere regelefterlevelse. Dette forventes at medføre,
at en højere andel af erhvervsaffald sorteres til
materialenyttiggørelse. Den præcise mængde
affald, der flyttes fra andre behandlingsformer (forbrænding,
anden endelig materialenyttiggørelse og deponering) til
genanvendelse - eller for så vidt angår usolgte
forbrugerprodukter forberedelse med henblik på genbrug -
forventes derfor også at afhænge af hyppigheden af
tilsyn hos virksomhederne. Det vurderes ikke, at udmøntning
i bekendtgørelse vil have væsentlige miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
Ophævelsen af bestemmelserne om genbrugsområder
på kommunale genbrugspladser vurderes ikke at have
miljø- og naturmæssige konsekvenser.
10. Forholdet
til EU-retten
Forslaget indeholder bemyndigelse til, at miljøministeren
udsteder supplerende regler til ecodesignforordningens bestemmelser
om destruktion af usolgte forbrugerprodukter (Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) 2024/1781 af 13. juni 2024 om
fastlæggelse af en ramme for fastsættelse af krav til
miljøvenligt design for bæredygtige produkter, om
ændring af direktiv (EU) 2020/1828 og forordning (EU)
2023/1542 og om ophævelse af direktiv 2009/125). Lovforslaget
indeholder herudover ikke EU-retlige aspekter.
11. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 18. juni 2024
til den 22. august 2024 (65 dage) været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
ARI Affalds- og Ressourceindustrien, Advokatsamfundet,
AffaldPlus, ARC, ARGO, BOFA, Brancheforeningen Cirkulær,
Brancheforeningen for Genanvendelse af Organiske Restprodukter til
Jordbrugsformål, CONCITO, COOP Danmark A/S, COWI A/S, DTL -
Danske Vognmænd, DAKOFA, DCE - Nationalt Center for
Miljø og Energi, DTU, DTU Miljø, Danmarks
Naturfredningsforening, DI Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv,
Dansk Industri, Dansk Miljøteknologi, Dansk Mode &
Textil, Dansk Selskab for Miljøret, DPA-system, Energnist
Esbjerg, Energnist Kolding, Fjernvarme Fyn, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører (FRI), Fortum (tidligere
Kommunekemi A/S og Ekokem A/S), Frederikshavn
Affaldskraftvarmeværk, Genvindingsindustrien, Glasindustrien
(GI), Greenpeace, Danmark, Hammel Fjernvarme, Horesta,
Ingeniørforeningen (IDA), Institut for
Miljøvidenskab, ISOBRO, ITD - International Transport
Danmark, Kirkens Korshær, KL (Kommunernes Landsforening),
Kraftvarmeværk Thisted, Kredsløb Energianlæg
Skanderborg, Kredsløb Energipark Lisbjerg, Københavns
Universitet, Miljø- og Fødevareklagenævnet,
Maabjerg Energy Center, NIRAS A/S, NOAH, Nordværk
Energianlæg Nord, Nordværk Energianlæg Aalborg,
Norfos, Plastindustrien, Rambøll Danmark, REFA, Roskilde
Universitet, Rådet for Grøn Omstilling,
Sammenslutningen af danske småøer, SMV Danmark,
Sønderborg Kraftvarmeværk, Vestforbrænding,
WWF Verdensnaturfonden, Aarhus Universitet og Aars
Fjernvarme.
12. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | De første 2 år forventes de
samlede erhvervsøkonomiske konsekvenser i forbindelse med
øget kontrol med affald egnet til
materialenyttiggørelse på 4,6 mio.kr. årligt.
Derefter forventes det at falde til 3,4 mio. årligt. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ud af de samlede erhvervsøkonomiske
konsekvenser for kontrol på
affaldsforbrændingsanlæg udgør de administrative
omkostninger ca. 1 mio. kr. årligt i perioden 2025-2026 og
fra 2027 og frem ca. 0,5 mio. kr. årligt. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen direkte konsekvenser Der forventes indirekte positive
konsekvenser, idet udmøntningen vil medføre, at der
genanvendes mere erhvervsaffald, som dermed ikke
forbrændes. | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen direkte konsekvenser Det forventes, at der vil være
indirekte positive konsekvenser, da det forventes at en styrket
kontrol vil medføre en højere regelefterlevelse vedr.
sortering af erhvervsaffald til
materialenyttiggørelse. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder bemyndigelse til, at
miljøministeren udsteder supplerende regler til
ecodesignforordningens bestemmelser om destruktion af usolgte
forbrugerprodukter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet regulering) (sæt X) | Ja Nej x |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
I miljøbeskyttelseslovens kapitel 5 er der fastsat regler
om listevirksomhed og anden erhvervsvirksomhed, som blandt andet
har til formål at sikre, at forbrændingsanlæg
ikke forurener omgivelserne ud over det acceptable niveau. Ved et
miljøtilsyn efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 9
fører tilsynsmyndigheden tilsyn med, at udledningen fra
virksomheden er forenelig med miljøbeskyttelseslovens
formål, herunder at vilkår i godkendelser og
tilladelser samt regler i bekendtgørelser overholdes.
Miljøbeskyttelsesloven indeholder derimod ikke regler om
eller hjemmel til at fastsætte regler om modtagekontrol med
fokus på affald egnet til materialenyttiggørelse
på affaldsbehandlingsanlæg, der modtager affald med
henblik på forbrænding. Miljøbeskyttelsesloven
indeholder dog en række generelle regler om, hvordan affald
skal håndteres, herunder at udarbejdelse af politikker og
regler skal følge det såkaldte affaldshierarki, jf.
nedenfor.
Det foreslås med lovforslaget i § 44 at indsætte et nyt stk. 8, hvorefter miljøministeren kan
fastsætte regler om modtagelse af affald hos virksomheder,
der driver affaldsbehandlingsanlæg. Herunder regler om
virksomheders forpligtelser til at kontrollere affaldets indhold,
afvise modtagelsen af visse typer affald, underrette
affaldsproducenten eller affaldsindsamleren om foretagne kontroller
og indberette oplysninger til brug for
affaldstilsynsmyndigheden.
Det foreslåede indebærer, at der kan
fastsættes regler om modtagekontrol på
affaldsforbrændingsanlæg. Ved kontrol af affald, der
modtages på affaldsforbrændingsanlæg, skal
virksomhederne vurdere indholdet af affald egnet til
materialenyttiggørelse, for på den måde, at
sikre, at alene forbrændingsegnet affald,
forbrændes.
Det bemærkes, at bemyndigelsesbestemmelsen kan anvendes
til at udstede regler om modtagekontrol på andre
affaldsbehandlingssanlæg, for eksempel modtagekontrol
på deponianlæg.
Ved affald egnet til materialenyttiggørelse forstås
i overensstemmelse med affaldsbekendtgørelsens § 3,
stk. 1, nr. 1, affald, som kan forberedes til genbrug, genanvendes
eller anvendes til anden endelig materialenyttiggørelse
eller forbehandling med henblik på en af de nævnte
behandlingsformer.
Ved usolgte forbrugerprodukter forstås i henhold til
ecodesignforordningens artikel 2 ethvert forbrugerprodukt, der ikke
er blevet solgt, herunder overskudslager, for stor lageropbygning
og ukurante produkter og produkter, som er blevet returneret af en
forbruger på grundlag af dennes fortrydelsesret i
overensstemmelse med artikel 9 i direktiv 2011/83/EU om
forbrugerrettigheder, eller, hvor det er relevant, under en
eventuel længere fortrydelsesfrist, som den handlende har
givet.
Det foreslås i nr. 1, at
ministeren vil kunne fastsætte regler om virksomheders
forpligtelser til at kontrollere affaldets indhold.
Det foreslåede indebærer, at miljøministeren
bemyndiges til at kunne fastsætte regler om, at virksomheder,
der driver affaldsbehandlingsanlæg, skal foretage kontrol af
affaldets indhold af affald egnet til materialenyttiggørelse
og usolgte forbrugerprodukter.
Ved »kontrollere« forstås en
undersøgelse af, hvorvidt affaldets indhold overstiger en
vis grænse for affald egnet til materialenyttiggørelse
eller indeholder usolgte forbrugerprodukter. Undersøgelsen
vil kunne udføres ved visuel kontrol af åbne
affaldslæs, ved gennemsyn af materiale fra
overvågningskameraer, ved udspredning af dele af affaldet
på gulv eller på anden vis, der er egnet til at
fastlægge affaldets indhold.
Den foreslåede bestemmelse forventes udmøntet i
affaldsbekendtgørelsen med regler om, at virksomheder, der
driver affaldsforbrændingsanlæg, skal føre
kontrol med en vis andel af de affaldslæs, der modtages
på affaldsforbrændingsanlægget. Bemyndigelsen
forventes herudover anvendt til at fastsætte regler om, at
affaldsforbrændingsanlæg skal føre kontrol ved
begrundet mistanke om, at et affaldslæs indeholder affald
egnet til materialenyttiggørelse.
Den foreslåede bestemmelse forventes endvidere at blive
udmøntet ved, at der, når ecodesignforordningen
træder i kraft, vil blive fastsat bestemmelser om, at
virksomheder, der driver genanvendelsesanlæg, skal
føre kontrol med, hvorvidt indleverede affaldslæs
indeholder usolgte forbrugerprodukter i strid med reglerne i
ecodesignforordningen. Hvordan kontrollen nærmere skal
foregå, vil afhænge af hvilket forbrugerprodukt, der er
tale om.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Det foreslås i nr. 2, at
ministeren vil kunne fastsætte regler om at virksomheder, der
driver affaldsbehandlingsanlæg, skal afvise modtagelsen af
visse typer affald.
Det foreslåede indebærer, at miljøministeren
bemyndiges til at kunne fastsætte regler om, at virksomheder,
der driver affaldsbehandlingsanlæg, der modtager affald med
henblik på forbrænding, skal afvise affald, hvis det
vurderes, at affaldet indeholder affald egnet til
materialenyttiggørelse.
Miljøministeren bliver endvidere bemyndiget til at
fastsætte regler om, at virksomheder, der driver
affaldsbehandlingsanlæg, der modtager affald med henblik
på genanvendelse, skal afvise affald i form af usolgte
forbrugerprodukter.
Det bemærkes, at der vil blive fastsat regler om en
grænse for, hvornår et affaldslæs indeholder
så meget affald egnet til materialenyttiggørelse, at
det er omfattet af reglerne.
Ved »afvise« forstås dels en egentlig fysisk
afvisning, hvorved affaldet nægtes modtaget på
anlægget og dels en såkaldt administrativ afvisning,
hvorved affaldet af praktiske årsager alligevel modtages og
behandles på anlægget uanset indhold, jf. nedenfor.
I praksis er det forventningen, at afvisningen kommer til at
foregå på følgende måde:
En virksomhed, der driver affaldsforbrændingsanlæg,
foretager kontrol af et affaldslæs i henhold til bestemmelser
fastsat i medfør af det foreslåede § 44, nyt stk.
8. Kontrollen kan for eksempel være visuel kontrol af et
åbent læs, kontrol i form af videoovervågning
eller kontrol ved udspredning af affald på gulv. Hvis
kontrollen medfører, at det vurderes, at affaldet indeholder
affald egnet til materialenyttiggørelse over en vis
grænse, skal virksomheden afvise affaldslæsset. Det
bemærkes, at kontrollen fra
affaldsforbrændingsanlæggets side alene er en
indledende vurdering af affaldet. Den egentlige klassificering af
affaldet foretages af Miljøstyrelsen efter indberetning om
afvisningen fra virksomheden, der driver
affaldsforbrændingsanlægget.
Afvisning kan ske på to måder; ved en fysisk
afvisning eller ved en administrativ afvisning. Ved en fysisk
afvisning nægter affaldsforbrændingsanlægget at
modtage affaldet og læsset bortkøres fra
anlægget. Såfremt kontrollen er foretaget i form af
gennemgang af overvågningsbilleder af affaldslæsset
på vej ned i siloen eller udspredning på gulv, vil det
ikke være muligt fysisk at afvise læsset.
I sådanne tilfælde vil affaldslæsset blive
behandlet på affaldsforbrændingsanlægget, og der
vil i stedet skulle gennemføres en administrativ afvisning,
hvorved affaldsforbrændingsanlægget underretter
affaldsproducenten eller -indsamleren og meddeler, at affaldet er
administrativt afvist, og at der vil ske indberetning til
Miljøstyrelsen, jf. nedenfor.
Bemyndigelsen påtænkes udnyttet til at
fastsætte regler i affaldsbekendtgørelsen om, at
virksomheder, der driver affaldsforbrændingsanlæg, skal
afvise at modtage affaldslæs, der indeholder affald egnet til
materialenyttiggørelse over en vis grænse.
Bemyndigelsen forventes endvidere anvendt til at fastsætte
regler om, at virksomheder, der driver genanvendelsesanlæg,
skal afvise at modtage affald, der er omfattet af
destruktionsforbud vedtaget i medfør af
ecodesignforordningens artikel 25.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Det foreslås i nr. 3, at
ministeren vil kunne fastsætte regler om virksomheders
forpligtelser til at underrette affaldsproducenten eller
affaldsindsamleren om foretagne kontroller.
Det foreslåede indebærer, at miljøministeren
bemyndiges til at fastsætte regler om, at virksomheder, der
driver affaldsbehandlingsanlæg, skal underrette
affaldsproducenten eller affaldsindsamleren, hvis det ved kontrol
vurderes, at et affaldslæs indeholder affald egnet til
materialenyttiggørelse eller usolgte forbrugerprodukter.
Ved oplysninger forstås nærmere angivne data om den
virksomhed, der har afleveret affaldet og om affaldets
beskaffenhed, der er relevant for affaldstilsynsmyndighedens
mulighed for at oplyse sagen, herunder eksempelvis, navn,
CVR-nummer, P-nummer, affaldstype og vægt.
Bemyndigelsen påtænkes anvendt til at
fastsætte regler i affaldsbekendtgørelsen om, at
virksomheder, der driver affaldsforbrændingsanlæg og
som har vurderet, at et affaldslæs indeholder affald egnet
til materialenyttiggørelse over en vis grænse eller
usolgte forbrugerprodukter, skal underrette den affaldsproducerende
virksomhed eller indsamlingsvirksomheden om kontrollen.
Bemyndigelsen påtænkes endvidere anvendt til at
fastsætte regler i affaldsbekendtgørelsen, om at
virksomheder, der driver genanvendelsesanlæg og som har
vurderet, at et affaldslæs indeholder usolgte
forbrugerprodukter, der er omfattet af destruktionsforbud i henhold
til ecodesignforordningen, skal underrette den affaldsproducerende
virksomhed eller indsamlingsvirksomheden.
Underretningen af affaldsproducenten eller indsamleren skal
indeholde oplysninger om, at der ved kontrol er fundet affald egnet
til materialenyttiggørelse over en vis grænse eller
usolgte forbrugerprodukter, og at affaldet derfor er afvist enten
administrativt eller fysisk. Ved fysisk afvisning forstås, at
affaldslæsset forvises fra anlægget, og ved
administrativ afvisning forstås, at affaldslæsset
forbrændes, men at affaldsproducent og
affaldstilsynsmyndighed underrettes om affaldets indhold af affald
egnet til materialenyttiggørelse.
Endelig påtænkes bemyndigelsen anvendt til at
fastsætte regler i affaldsbekendtgørelsen om, at
virksomheder, der driver affaldsbehandlingsanlæg, skal
underrette affaldsproducenten eller affaldsindsamleren,
såfremt det er vurderet, at et affaldslæs indeholder
affald egnet til materialenyttiggørelse over en vis
grænse eller usolgte forbrugerprodukter.
Det foreslåede indebærer, at miljøministeren
bemyndiges til at fastsætte regler om, at virksomheder, der
driver affaldsbehandlingsanlæg, skal indberette en
række nærmere angivne oplysninger til brug for
Miljøstyrelsens tilsyn, for eksempel oplysninger om den
afleverende virksomheds navn, CVR-nummer, P-nummer, type af usolgte
forbrugerprodukter og vægt.
Indberetningen forventes at skulle foretages elektronisk til
Miljøstyrelsen i et system, der er under udvikling. Indtil
færdiggørelsen af indberetningssystemet vil
indberetning kunne ske som nærmere anvist af
Miljøstyrelsen i affaldsbekendtgørelsen.
Hvis det vurderes, at et affaldslæs indeholder affald
egnet til materialenyttiggørelse over en vis grænse,
kan det give anledning til et fysisk affaldstilsyn hos den
pågældende affaldsproducent eller affaldsindsamler, som
herefter vil skulle betale et gebyr for tilsynet. Der henvises i
øvrigt til pkt. 3.1.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af § 48, stk. 1, nr. 2, at
kommunalbestyrelserne skal gebyrfinansiere planlægning,
etablering, drift og administration af genbrugsområderne
etableret efter § 50 f. § 48, stk. 1, nr. 2, giver
udelukkende hjemmel til, at de ovennævnte aktiviteter kan
gebyrfinansieres i forbindelse med de pågældende
genbrugsområder.
Det foreslås, at miljøbeskyttelsesloven § 48, stk. 1, nr. 2, ophæves.
Den foreslåede ophævelse indebærer, at det
ikke vil være muligt at gebyrfinansiere planlægning,
etablering, drift og administration af genbrugsområderne
etableret efter § 50 f.
Den foreslåede ophævelse skal ses i sammenhæng
med lovforslagets § 1, nr. 4, om ophævelsen af § 50
f, der giver miljøministeren og klima-, energi- og
forsyningsministeren bemyndigelse til at fastsætte regler om
kommunalbestyrelsens pligt til at etablere genbrugsområder
på genbrugspladser i kommunen, herunder om størrelse,
indretning, drift og anvendelse af genbrugsområdet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det følger af miljøbeskyttelseslovens § 48, stk. 8, at klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte nærmere regler om de
i stk. 1, nr. 5, nævnte henlæggelser til planlagte
investeringer, herunder vilkår om sammenhæng til
affaldsplaner og om kommunalbestyrelsens beslutning om
henlæggelser på baggrund af konkrete, planlagte og
budgetterede investeringer og deres finansiering.
Det foreslås, at § 48, stk. 8, ændres
således, at »stk. 1, nr. 5« ændres til
»stk. 1, nr. 4«.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af
lovforslagets § 1, nr. 2 om, at miljøbeskyttelseslovens
§ 48, stk. 1, nr. 2, ophæves, hvorefter stk. 1, nr. 3-5,
bliver til stk. 1, nr. 2-4.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det følger af miljøbeskyttelseslovens § 50 f,
stk. 1, at miljøministeren fastsætter regler om
kommunalbestyrelsens pligt til at etablere genbrugsområder
på genbrugspladser i kommunen, herunder om størrelse,
indretning, drift og anvendelse af genbrugsområdet. Det
følger af samme bestemmelses stk. 2, 1. pkt., at klima-,
energi- og forsyningsministeren fastsætter regler om
kommunalbestyrelsens pligt til at give private aktører eller
kommunale institutioner mulighed for at overtage genstande, der er
afleveret i genbrugsområder på genbrugspladser,
herunder om kommunalbestyrelsens pligt til at afsætte
genstandene vederlagsfrit. Af stk. 2, 2. pkt. følger
desuden, at klima-, energi- og forsyningsministeren
fastsætter regler om inddragelse af offentligheden i den
lokale udmøntning af ordningen, herunder om udelukkende
digital annoncering.
Det foreslås, at § 50 f
ophæves.
Den foreslåede ophævelse indebærer, at det
ikke vil være muligt for miljøministeren og klima-,
energi- og forsyningsministeren at fastsætte regler om
genbrugsområder på kommunale genbrugspladser.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2025.
Hovedloven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, jf. miljøbeskyttelseslovens § 118, og
kan heller ikke sættes i kraft for Færøerne og
Grønland, hvorfor denne lov heller ikke vil gælde for
Færøerne og Grønland, og heller ikke kan
sættes i kraft for Færøerne og
Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | Lovforslaget | | § 1 I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 48 af 12. januar 2024, som
ændret ved § 2 i lov nr. 322 af 2. april 2024 og lov nr.
323 af 2. april 2024, foretages følgende
ændringer: | §
44. --- Stk.
2-7. --- | 1. I § 44 indsættes efter stk. 7 som
nyt stykke: »Stk. 8.
Miljøministeren kan fastsætte regler om modtagelsen af
affald hos virksomheder, der driver affaldsbehandlingsanlæg,
herunder regler om virksomhedernes forpligtelser til at: 1) kontrollere affaldets indhold, 2) afvise modtagelsen af visse typer
affald, 3) underrette affaldsproducenten eller
affaldsindsamleren om at foretage kontroller, og 4) indberette oplysninger til brug for
affaldstilsynsmyndigheden.« | § 48, stk.
1 Kommunalbestyrelsen skal fastsætte
gebyrer til dækning af udgifter til 1) --- 2) planlægning, etablering, drift og
administration af genbrugsområder på genbrugspladser,
jf. § 50 f, 3) betaling af gebyrer efter § 48 g,
stk. 1, udgifter afholdt i forbindelse med Forsyningstilsynets
tilsyn efter dette kapitel eller regler udstedt i medfør
heraf og omkostninger efter § 11, stk. 1, i lov om
Forsyningstilsynet, 4) indsamling og registrering af
oplysninger, jf. § 46 a, og 5) forskudsvis dækning af planlagte
investeringer på affaldsområdet, jf. dog stk. 8 og
§ 50 a. | 2. § 48, stk. 1, nr. 2,
ophæves. Nr. 3-5 bliver herefter nr. 2-4. § 48 Kommunalbestyrelsen skal fastsætte
gebyrer til dækning af udgifter til 1) --- 2) betaling af gebyrer efter § 48 g,
stk. 1, udgifter afholdt i forbindelse med Forsyningstilsynets
tilsyn efter dette kapitel eller regler udstedt i medfør
heraf og omkostninger efter § 11, stk. 1, i lov om
Forsyningstilsynet, 3) indsamling og registrering af
oplysninger, jf. § 46 a, og 4) forskudsvis dækning af planlagte
investeringer på affaldsområdet, jf. dog stk. 8 og
§ 50 a. | § 48, stk.
8 Stk. 8. Klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte nærmere regler om de
i stk. 1, nr. 5, nævnte henlæggelser til planlagte
investeringer, herunder vilkår om sammenhæng til
affaldsplaner og om kommunalbestyrelsens beslutning om
henlæggelser på baggrund af konkrete, planlagte og
budgetterede investeringer og deres finansiering. | 3. I § 48, stk. 8, ændres »stk.
1, nr. 5« til: »stk. 1, nr. 4«. Stk. 8.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om de i stk. 1, nr. 4, nævnte
henlæggelser til planlagte investeringer, herunder
vilkår om sammenhæng til affaldsplaner og om
kommunalbestyrelsens beslutning om henlæggelser på
baggrund af konkrete, planlagte og budgetterede investeringer og
deres finansiering. | § 50
f Miljøministeren fastsætter
regler om kommunalbestyrelsens pligt til at etablere
genbrugsområder på genbrugspladser i kommunen, herunder
om størrelse, indretning, drift og anvendelse af
genbrugsområdet. Stk. 2. Klima-, energi- og forsyningsministeren
fastsætter regler om kommunalbestyrelsens pligt til at give
private aktører eller kommunale institutioner mulighed for
at overtage genstande, der er afleveret i genbrugsområder
på genbrugspladser, herunder om kommunalbestyrelsens pligt
til at afsætte genstandene vederlagsfrit. Klima-, energi- og
forsyningsministeren fastsætter endvidere regler om
inddragelse af offentligheden i den lokale udmøntning af
ordningen, herunder om udelukkende digital annoncering. | 3. § 50 f ophæves | | § 2 Loven træder i kraft den 1. januar
2025. |
|