Ændringsforslag stillet den 16.
december 2024 uden for betænkningen
Til § 1
Af Theresa Scavenius
(UFG):
4) I
det under nr. 1 foreslåede § 44, stk. 8, nr. 2, ændres
»afvise« til: »fysisk afvise«.
[Ændring af, hvilke typer
affald der vil kunne afvises af virksomheder, der driver
affaldsbehandlingsanlæg]
5)
Efter nr. 1 indsættes:
»01. I §
44 indsættes som stk.
9:
»Stk. 9.
Den, hvis affald er blevet afvist af en virksomhed, der driver
affaldsbehandlingsanlæg, efter regler fastsat efter §
44, stk. 8, nr. 2, kan klage til affaldstilsynsmyndigheden over
afvisningen.««
[Ret til at klage over afvist
affald]
6)
Efter nr. 4 indsættes:
»02. I §
92 indsættes som 3.
pkt.:
»Klageadgang kan heller ikke
afskæres, for så vidt angår
affaldstilsynsmyndighedens afgørelser af klager efter §
44, stk. 9.««
[Ret til at klage over
affaldstilsynsmyndighedens afgørelser af klager]
Bemærkninger
Til nr. 4
Efter den foreslåede bestemmelse i
§ 44, stk. 8, nr. 2, kan miljøministeren
fastsætte regler om, at virksomheder, der driver
affaldsbehandlingsanlæg, skal afvise visse typer af affald.
Det fremgår af bemærkningerne til § 44, stk. 8,
nr. 2, at virksomheder, der driver affaldsbehandlingsanlæg,
efter den foreslåede bestemmelse vil kunne foretage to typer
afvisninger, en fysisk afvisning og en administrativ afvisning,
hvor en administrativ afvisning anvendes i tilfælde, hvor det
ikke er muligt fysisk at afvise affaldet.
Det foreslås, at det foreslåede
§ 44, stk. 8, nr. 2, ændres, således at det
præciseres, at den type afvisning af affald, som
miljøministeren kan fastsætte regler om, er en fysisk
afvisning.
Virkningen af den foreslåede
ændring er, at miljøministeren ikke længere med
hjemmel i den bemyndigelse, der er foreslået med
indsættelsen af § 44, stk. 8, nr. 2, kan fastsætte
regler om, at virksomheder, der driver
affaldsbehandlingsanlæg, skal kunne foretage en administrativ
afvisning af modtaget affald, men alene en fysisk afvisning.
Der skal fastsættes regler om
underretning og indberetning af al modtaget affald, der ikke
overholder reglerne, efter det foreslåede § 44, stk. 8,
nr. 3 og 4. I tilfælde af at affald ikke kan fysisk afvises,
hvilket vil være i langt de fleste tilfælde grundet
arbejdsmiljøregler, vil den manglende overholdelse af
reglerne blive indberettet til tilsynsmyndigheden.
Til nr. 5
Der er ikke efter gældende ret regler
om, at den, hvis affald er blevet afvist af en virksomhed, der
driver affaldsbehandlingsanlæg, efter regler fastsat efter
den foreslåede bestemmelse i § 44, stk. 8, nr. 2, kan
klage til affaldstilsynsmyndigheden over
affaldsbehandlingsanlæggets afvisning.
Det foreslås, at der i
miljøbeskyttelsesloven indsættes et nyt § 44,
stk. 9, der giver den, hvis affald er blevet afvist af en
virksomhed, der driver affaldsbehandlingsanlæg, efter regler
fastsat efter § 44, stk. 8, nr. 2, en ret til at klage til
affaldstilsynsmyndigheden over affaldsbehandlingsanlæggets
afvisning.
Den foreslåede bestemmelse vil have
den virkning, at den, hvis affald bliver afvist efter de regler,
som forventes fastsat efter det foreslåede § 44, stk. 8,
nr. 2, kan klage til affaldstilsynsmyndigheden,
Miljøstyrelsen, over afvisningen. Affaldstilsynsmyndigheden
træffer afgørelse om, hvorvidt klagen skal
imødekommes.
Det forventes, at affaldstilsynsmyndigheden
vil behandle klager modtaget efter det foreslåede § 44,
stk. 9, sammen med indberetninger fra virksomheder, der driver
affaldsbehandlingsanlæg, modtaget hos
affaldstilsynsmyndigheden efter regler fastsat efter det
foreslåede § 44, stk. 8, nr. 4. Det forventes, at
affaldsmyndigheden ved behandlingen af klagen træffer en
samlet afgørelse om, hvorvidt regler om afvisningen af
affaldet er overholdt.
Til nr. 6
Efter gældende ret kan
afgørelser truffet af affaldstilsynsmyndigheden
angående klager indgivet efter det foreslåede §
44, stk. 9, påklages til Miljø- og
Fødevareklagenævnet, hvilket fremgår af §
91, stk. 1. Efter § 92, 1. pkt., kan miljøministeren
dog fastsætte regler om, at visse afgørelser ikke kan
påklages til anden administrativ myndighed.
Det foreslås, at der i
miljøbeskyttelsesloven indsættes et nyt § 92, 3.
pkt., hvorefter klageadgang ikke kan afskæres, for så
vidt angår affaldstilsynsmyndighedens afgørelser af
klager efter § 44, stk. 9.
Den foreslåede bestemmelse vil have
den virkning, at en affaldstilsynsmyndigheds afgørelser af
klager indgivet efter § 44, stk. 9, vil kunne påklages
til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Den
foreslåede bestemmelse indebærer således, at
ministeren ikke ved bekendtgørelse vil kunne afskære
klageadgang til Miljø- og Fødevareklagenævnet
for afgørelser efter det foreslåede § 44, stk.
9.
Det forventes, at ændringsforslaget
vil medføre øgede udgifter til klagesagsbehandling i
Miljø- og Fødevareklagenævnet.