L 37 Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse.

(Kommunal mulighed for etablering af nulemissionszoner i afgrænsede byområder, indførelse af absolut kumulation for overtrædelser af miljøzonereguleringen m.v.).

Af: Miljøminister Magnus Heunicke (S)
Udvalg: Miljø- og Fødevareudvalget
Samling: 2024-25
Status: Stadfæstet

Lovforslag som optrykt efter 2. behandling

Optrykt: 28-11-2024

Optrykt: 28-11-2024

Efter afstemningen i Folketinget ved 2. behandling den 28. november 2024

20241_l37_efter_2behandling.pdf
Html-version

Efter afstemningen i Folketinget ved 2. behandling den 28. november 2024

Forslag

til

Lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse1)

(Kommunal mulighed for etablering af nulemissionszoner i afgrænsede byområder, indførelse af absolut kumulation for overtrædelser af miljøzonereguleringen m.v.)

§ 1

I lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1093 af 11. oktober 2024, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 45 af 23. januar 2018, lov nr. 807 af 9. juni 2020 og § 1 i lov nr. 898 af 21. juni 2022 og senest ved § 1 i lov nr. 745 af 13. juni 2023, foretages følgende ændringer:

1. Overskriften til kapitel 2 f affattes således:

»Kapitel 2 f

Miljøzoner og nulemissionszoner«.

2. Før § 15 a indsættes i kapitel 2 f:

»Miljøzoner«.

3. Tre steder i § 15 b, stk. 1-3, ændres »og 6« til: »-7«.

4. I § 15 b, stk. 1, nr. 4, stk. 2, nr. 5, og stk. 3, nr. 3, ændres »stk. 7« til: »stk. 8«.

5. I § 15 b, stk. 3, indsættes efter »For personbiler,«: »herunder busser, som er registreret med en tilladt totalvægt på 3.500 kg eller derunder,«.

6. I § 15 b, stk. 5, ændres »ikke for køretøjer, der benyttes af forsvaret,« til: »ikke for forsvarets civile køretøjer og køretøjer, der benyttes af«.

7. I § 15 b indsættes efter stk. 5 som nyt stykke:

»Stk. 6. Kravene i stk. 1, nr. 1-4, stk. 2, nr. 1-5, og stk. 3, nr. 1-3, gælder ikke for forsvarets militære køretøjer og køretøjer, der benyttes af fremmede militære styrker, som opholder sig i Danmark efter aftale med Danmark eller som led i Danmarks internationale forpligtelser.«

Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 7 og 8.

8. I § 15 b, stk. 7, der bliver stk. 8, indsættes efter »hvilke«: »udenlandske«.

9. I § 15 c, stk. 3, ændres »der« til: »som«.

10. Efter § 15 e indsættes i kapitel 2 f:

»Nulemissionszoner

§ 15 f. Kommunalbestyrelsen kan efter regler fastsat i medfør af stk. 6 beslutte at etablere en nulemissionszone i et afgrænset byområde for enten persontrafik, jf. § 15 g, stk. 1, eller for al trafik, jf. § 15 g, stk. 2, jf. dog stk. 3. Der kan højst etableres én zone i hver kommune.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan efter regler fastsat i medfør af stk. 6 beslutte at foretage udvidelser eller i særlige tilfælde enten mindre indskrænkninger af den geografiske afgrænsning af en nulemissionszone eller ophævelse af en nulemissionszone, jf. dog stk. 3.

Stk. 3. Miljøministeren kan efter forhandling med erhvervsministeren, justitsministeren og transportministeren gøre indsigelse mod kommunalbestyrelsens udkast til beslutning efter stk. 1 og 2. Kommunalbestyrelsen kan ikke træffe beslutning efter stk. 1 og 2, hvis miljøministeren har gjort indsigelse inden for en frist fastsat i medfør af stk. 6.

Stk. 4. Kommunalbestyrelsens beslutning efter stk. 1 og 2 kan ikke påklages til anden administrativ myndighed.

Stk. 5. Kommunalbestyrelsen offentliggør beslutninger om nulemissionszoner efter stk. 1 og 2 og regler fastsat i medfør af stk. 6. En beslutning efter stk. 1 eller 2 har virkning for private køretøjer efter en periode på mindst 6 måneder fra offentliggørelsen af beslutningen. For erhvervskøretøjer, herunder køretøjer, der er registreret til delvis privat anvendelse, har en beslutning efter stk. 1 eller 2 virkning efter en periode på mindst 12 måneder fra offentliggørelsen.

Stk. 6. Miljøministeren fastsætter regler om kommunalbestyrelsens beslutninger om nulemissionszoner efter stk. 1 og 2, herunder definitionen af et afgrænset byområde og et sammenhængende areal, og om, hvilke oplysninger kommunalbestyrelsen skal tilvejebringe i forbindelse med inddragelse af offentligheden. Ministeren kan fastsætte regler om høring af miljøministeren og relevante myndigheder, om indsigelsesordningen, om offentlighedens inddragelse og om offentliggørelse af beslutninger, herunder om, at inddragelse og offentliggørelse udelukkende kan ske digitalt.

§ 15 g. I en nulemissionszone for persontrafik må der kun befinde sig personbiler, busser, som er registreret med en tilladt totalvægt på 3.500 kg eller derunder, motorcykler, knallerter og varebiler, der alene anvendes privat, når disse køretøjer overholder kravene til nulemissionszoner efter regler fastsat i medfør af stk. 3, jf. dog § 15 h, stk. 1.

Stk. 2. I en nulemissionszone for al trafik må der kun befinde sig personbiler, busser, som er registreret med en tilladt totalvægt på 3.500 kg eller derunder, motorcykler, knallerter, varebiler, traktorer og lastbiler, som er registreret med en tilladt totalvægt på 12 t eller derunder, når disse køretøjer overholder kravene til nulemissionszoner efter regler fastsat i medfør af stk. 3, jf. dog § 15 h, stk. 1.

Stk. 3. Miljøministeren fastsætter regler om køretøjers overholdelse af krav til nulemission i stk. 1 og 2.

§ 15 h. § 15 g, stk. 1 og 2, gælder ikke for køretøjer, der benyttes af politiet, redningsberedskabet eller lignende nødtjenester, forsvaret eller fremmede militære styrker, som opholder sig i Danmark efter aftale med Danmark eller som led i Danmarks internationale forpligtelser.

Stk. 2. Miljøministeren kan fastsætte regler om yderligere undtagelser fra kravene i § 15 g, stk. 1 og 2, samt regler om dokumentation for, at et køretøj er undtaget fra kravene i en nulemissionszone.

Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde dispensere fra kravene i § 15 g, stk. 1 og 2, efter regler fastsat i medfør af stk. 4.

Stk. 4. Miljøministeren fastsætter nærmere regler om kommunalbestyrelsens adgang til at meddele dispensation efter stk. 3, herunder om vilkår, tidsbegrænsning og dokumentation.

Stk. 5. Miljøministeren kan fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen kan beslutte at kræve anvendelse af digital kommunikation, herunder digitale selvbetjeningsløsninger, bestemte it-systemer, særlige digitale formater og digital signatur el.lign., ved ansøgning og afgørelse om dispensation efter stk. 3.

Stk. 6. Kommunalbestyrelsens afgørelser efter stk. 3 kan ikke påklages til anden administrativ myndighed.«

11. I § 87, stk. 3, 2. pkt., indsættes efter »overholdelse af gældende lovgivning om«: »nulemissionszoner og om«.

12. I § 110, stk. 1, nr. 1, udgår »§ 15 b, stk. 1, 2 eller 3,«.

13. I § 110, stk. 1, nr. 18, ændres »§ 73 c, eller« til: »§ 73 c,«.

14. I § 110, stk. 1, nr. 19, ændres »§ 87, stk. 3.« til: »§ 87, stk. 3, eller«.

15. I § 110, stk. 1, indsættes som nr. 20:

»20) overtræder § 15 b, stk. 1, 2 eller 3, eller § 15 g, stk. 1 eller 2.«

16. I § 110, stk. 8, 1. pkt., indsættes efter »overtrædelser af«: »§ 15 b, stk. 1, 2 eller 3, eller«.

17. I § 110, stk. 9, ændres »stk. 7« til: »stk. 8«.

18. I § 110 c, stk. 1, ændres »§ 110, stk. 1, nr. 1« til: »§ 110, stk. 1, nr. 20«.

19. I § 110 c, stk. 9, ændres »§ 15 b, stk. 7« til: »§ 15 b, stk. 8«.

20. I § 110 c indsættes som stk. 10:

»Stk. 10. Miljøministeren kan fastsætte regler om, i hvilke tilfælde et bødeforelæg for manglende registrering efter § 15 b, stk. 1, nr. 4, stk. 2, nr. 5, og stk. 3, nr. 3, kan nedsættes, herunder om dokumentation og frist.«

21. I § 110 d, stk. 5, indsættes efter »køretøj«: »inden for samme miljøzone og«, og »samme døgn« ændres til: »7 døgn«.

22. I § 110 d, stk. 6, ændres »§ 15 b, stk. 7« til: »§ 15 b, stk. 8«.

23. § 111 b, stk. 1, nr. 1, affattes således:

»1) overtrædelse af § 15 b, stk. 1, 2 eller 3, § 15 g, stk. 1 eller 2, færdselslovens § 65 eller regler fastsat i medfør af § 15 b, stk. 4 og 8, eller § 15 g, stk. 3, og«.

§ 2

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2025.

Stk. 2. Miljøbeskyttelseslovens § 15 b, stk. 3, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5, har virkning for busser, som er registreret med en tilladt totalvægt på 3.500 kg eller derunder, fra den 1. januar 2026.

Stk. 3. Regler udstedt i medfør af § 15 b, stk. 7, i lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1093 af 11. oktober 2024, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler udstedt i medfør af § 15 b, stk. 8, i lov om miljøbeskyttelse, jf. denne lovs § 1, nr. 7.

Officielle noter

1) Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/1535 om en informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester (kodifikation).