Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 28. november 2024
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse1)
(Kommunal mulighed for etablering af
nulemissionszoner i afgrænsede byområder,
indførelse af absolut kumulation for overtrædelser af
miljøzonereguleringen m.v.)
§ 1
I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1093 af 11. oktober 2024, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 45 af 23. januar 2018,
lov nr. 807 af 9. juni 2020 og § 1 i lov nr. 898 af 21. juni
2022 og senest ved § 1 i lov nr. 745 af 13. juni 2023,
foretages følgende ændringer:
1. Overskriften til kapitel 2 f affattes
således:
»Kapitel 2 f
Miljøzoner og
nulemissionszoner«.
2.
Før § 15 a indsættes i kapitel 2 f:
»Miljøzoner«.
3. Tre
steder i § 15 b, stk. 1-3,
ændres »og 6« til: »-7«.
4. I
§ 15 b, stk. 1, nr. 4, stk. 2, nr.
5, og stk. 3, nr. 3,
ændres »stk. 7« til: »stk. 8«.
5. I
§ 15 b, stk. 3, indsættes
efter »For personbiler,«: »herunder busser, som
er registreret med en tilladt totalvægt på 3.500 kg
eller derunder,«.
6. I
§ 15 b, stk. 5, ændres
»ikke for køretøjer, der benyttes af
forsvaret,« til: »ikke for forsvarets civile
køretøjer og køretøjer, der benyttes
af«.
7. I
§ 15 b indsættes efter stk.
5 som nyt stykke:
»Stk. 6.
Kravene i stk. 1, nr. 1-4, stk. 2, nr. 1-5, og stk. 3, nr. 1-3,
gælder ikke for forsvarets militære
køretøjer og køretøjer, der benyttes af
fremmede militære styrker, som opholder sig i Danmark efter
aftale med Danmark eller som led i Danmarks internationale
forpligtelser.«
Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 7 og
8.
8. I
§ 15 b, stk. 7, der bliver stk. 8,
indsættes efter »hvilke«:
»udenlandske«.
9. I
§ 15 c, stk. 3, ændres
»der« til: »som«.
10.
Efter § 15 e indsættes i kapitel 2
f:
»Nulemissionszoner§ 15 f. Kommunalbestyrelsen
kan efter regler fastsat i medfør af stk. 6 beslutte at
etablere en nulemissionszone i et afgrænset byområde
for enten persontrafik, jf. § 15 g, stk. 1, eller for al
trafik, jf. § 15 g, stk. 2, jf. dog stk. 3. Der kan
højst etableres én zone i hver kommune.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan efter regler fastsat i medfør af
stk. 6 beslutte at foretage udvidelser eller i særlige
tilfælde enten mindre indskrænkninger af den
geografiske afgrænsning af en nulemissionszone eller
ophævelse af en nulemissionszone, jf. dog stk. 3.
Stk. 3.
Miljøministeren kan efter forhandling med
erhvervsministeren, justitsministeren og transportministeren
gøre indsigelse mod kommunalbestyrelsens udkast til
beslutning efter stk. 1 og 2. Kommunalbestyrelsen kan ikke
træffe beslutning efter stk. 1 og 2, hvis
miljøministeren har gjort indsigelse inden for en frist
fastsat i medfør af stk. 6.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsens beslutning efter stk. 1 og 2 kan ikke
påklages til anden administrativ myndighed.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen offentliggør beslutninger om
nulemissionszoner efter stk. 1 og 2 og regler fastsat i
medfør af stk. 6. En beslutning efter stk. 1 eller 2 har
virkning for private køretøjer efter en periode
på mindst 6 måneder fra offentliggørelsen af
beslutningen. For erhvervskøretøjer, herunder
køretøjer, der er registreret til delvis privat
anvendelse, har en beslutning efter stk. 1 eller 2 virkning efter
en periode på mindst 12 måneder fra
offentliggørelsen.
Stk. 6.
Miljøministeren fastsætter regler om
kommunalbestyrelsens beslutninger om nulemissionszoner efter stk. 1
og 2, herunder definitionen af et afgrænset byområde og
et sammenhængende areal, og om, hvilke oplysninger
kommunalbestyrelsen skal tilvejebringe i forbindelse med
inddragelse af offentligheden. Ministeren kan fastsætte
regler om høring af miljøministeren og relevante
myndigheder, om indsigelsesordningen, om offentlighedens
inddragelse og om offentliggørelse af beslutninger, herunder
om, at inddragelse og offentliggørelse udelukkende kan ske
digitalt.
§ 15 g. I en nulemissionszone
for persontrafik må der kun befinde sig personbiler, busser,
som er registreret med en tilladt totalvægt på 3.500 kg
eller derunder, motorcykler, knallerter og varebiler, der alene
anvendes privat, når disse køretøjer overholder
kravene til nulemissionszoner efter regler fastsat i medfør
af stk. 3, jf. dog § 15 h, stk. 1.
Stk. 2. I en
nulemissionszone for al trafik må der kun befinde sig
personbiler, busser, som er registreret med en tilladt
totalvægt på 3.500 kg eller derunder, motorcykler,
knallerter, varebiler, traktorer og lastbiler, som er registreret
med en tilladt totalvægt på 12 t eller derunder,
når disse køretøjer overholder kravene til
nulemissionszoner efter regler fastsat i medfør af stk. 3,
jf. dog § 15 h, stk. 1.
Stk. 3.
Miljøministeren fastsætter regler om
køretøjers overholdelse af krav til nulemission i
stk. 1 og 2.
§ 15 h. § 15 g, stk. 1 og
2, gælder ikke for køretøjer, der benyttes af
politiet, redningsberedskabet eller lignende nødtjenester,
forsvaret eller fremmede militære styrker, som opholder sig i
Danmark efter aftale med Danmark eller som led i Danmarks
internationale forpligtelser.
Stk. 2.
Miljøministeren kan fastsætte regler om yderligere
undtagelser fra kravene i § 15 g, stk. 1 og 2, samt regler om
dokumentation for, at et køretøj er undtaget fra
kravene i en nulemissionszone.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde dispensere
fra kravene i § 15 g, stk. 1 og 2, efter regler fastsat i
medfør af stk. 4.
Stk. 4.
Miljøministeren fastsætter nærmere regler om
kommunalbestyrelsens adgang til at meddele dispensation efter stk.
3, herunder om vilkår, tidsbegrænsning og
dokumentation.
Stk. 5.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, at
kommunalbestyrelsen kan beslutte at kræve anvendelse af
digital kommunikation, herunder digitale
selvbetjeningsløsninger, bestemte it-systemer, særlige
digitale formater og digital signatur el.lign., ved
ansøgning og afgørelse om dispensation efter stk.
3.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsens afgørelser efter stk. 3 kan ikke
påklages til anden administrativ myndighed.«
11. I
§ 87, stk. 3, 2. pkt.,
indsættes efter »overholdelse af gældende
lovgivning om«: »nulemissionszoner og om«.
12. I
§ 110, stk. 1, nr. 1, udgår
»§ 15 b, stk. 1, 2 eller 3,«.
13. I
§ 110, stk. 1, nr. 18,
ændres »§ 73 c, eller« til: »§ 73
c,«.
14. I
§ 110, stk. 1, nr. 19,
ændres »§ 87, stk. 3.« til: »§
87, stk. 3, eller«.
15. I
§ 110, stk. 1, indsættes som
nr. 20:
»20)
overtræder § 15 b, stk. 1, 2 eller 3, eller § 15 g,
stk. 1 eller 2.«
16. I
§ 110, stk. 8, 1. pkt.,
indsættes efter »overtrædelser af«:
»§ 15 b, stk. 1, 2 eller 3, eller«.
17. I
§ 110, stk. 9, ændres
»stk. 7« til: »stk. 8«.
18. I
§ 110 c, stk. 1, ændres
»§ 110, stk. 1, nr. 1« til: »§ 110,
stk. 1, nr. 20«.
19. I
§ 110 c, stk. 9, ændres
»§ 15 b, stk. 7« til: »§ 15 b, stk.
8«.
20. I
§ 110 c indsættes som stk. 10:
»Stk. 10.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, i hvilke
tilfælde et bødeforelæg for manglende
registrering efter § 15 b, stk. 1, nr. 4, stk. 2, nr. 5, og
stk. 3, nr. 3, kan nedsættes, herunder om dokumentation og
frist.«
21. I
§ 110 d, stk. 5, indsættes
efter »køretøj«: »inden for samme
miljøzone og«, og »samme døgn«
ændres til: »7 døgn«.
22. I
§ 110 d, stk. 6, ændres
»§ 15 b, stk. 7« til: »§ 15 b, stk.
8«.
23. § 111
b, stk. 1, nr. 1, affattes således:
»1)
overtrædelse af § 15 b, stk. 1, 2 eller 3, § 15 g,
stk. 1 eller 2, færdselslovens § 65 eller regler fastsat
i medfør af § 15 b, stk. 4 og 8, eller § 15 g,
stk. 3, og«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2025.
Stk. 2.
Miljøbeskyttelseslovens § 15 b, stk. 3, som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 5, har virkning for busser, som er
registreret med en tilladt totalvægt på 3.500 kg eller
derunder, fra den 1. januar 2026.
Stk. 3. Regler udstedt i
medfør af § 15 b, stk. 7, i lov om
miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1093 af
11. oktober 2024, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses af regler udstedt i medfør af § 15 b,
stk. 8, i lov om miljøbeskyttelse, jf. denne lovs § 1,
nr. 7.
Officielle noter
1)
Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/1535 om en
informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt
forskrifter for informationssamfundets tjenester
(kodifikation).