L 37 Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse.

(Kommunal mulighed for etablering af nulemissionszoner i afgrænsede byområder, indførelse af absolut kumulation for overtrædelser af miljøzonereguleringen m.v.).

Af: Miljøminister Magnus Heunicke (S)
Udvalg: Miljø- og Fødevareudvalget
Samling: 2024-25
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 20-11-2024

Afgivet: 20-11-2024

Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den 20. november 2024

20241_l37_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den 20. november 2024

1. Ændringsforslag

Der er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget. Liberal Alliances medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 og 2. Miljøministeren har stillet ændringsforslag nr. 3-6.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (S, V og M) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af miljøministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af Liberal Alliance stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (SF, EL RV og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af Liberal Alliance stillede ændringsforslag nr. 1 og de af miljøministeren stillede ændringsforslag.

Et andet mindretal (DD) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de af miljøministeren stillede ændringsforslag og imod de af Liberal Alliance stillede ændringsforslag.

Et tredje mindretal (LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse ved 3. behandling med de af LA stillede ændringsforslag og de af miljøministeren under nr. 3 og 5 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de af miljøministeren under nr. 4 og 6 stillede ændringsforslag. Hvis de af LA stillede ændringsforslag forkastes ved 2. behandling, vil mindretallet stemme imod lovforslaget ved 3. behandling.

Et fjerde mindretal (KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til de stillede ændringsforslag.

Et femte mindretal (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme imod de stillede ændringsforslag.

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Socialistisk Folkeparti

Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget er utrolig glade for, at det nu bliver muligt at lave nulemissonszoner, men SF havde gerne set, at det var muligt at lave mere end en zone i de store byer.

Radikale Venstre

Radikale Venstres medlem af udvalget er meget glad for, at vi med lovforslaget giver mulighed for at oprette nulemissionszoner, men RV havde gerne set, at der var mulighed for at oprette mere end en i hver kommune.

Radikale Venstre støtter ændringsforslag nr. 1 af Liberal Alliance, men bemærker dog, at en håndhævelse af forslaget vil være meget svær. Dette skyldes, at den nuværende håndhævelse af miljøzoner sker ved nummerpladegenkendelse på forenden af biler, hvilket ikke vil være muligt på knallerter.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af et mindretal (LA), tiltrådt af et mindretal (SF, EL, RV og ALT):

1) Efter nr. 8 indsættes:

»01. I § 15 b indsættes som stk. 9:

»Stk. 9. Miljøministeren fastsætter regler om, at knallerter omfattes af reglerne om miljøzoner, herunder regler om krav til drivmiddel og mulighederne for dispensation og undtagelser.««

[Bemyndigelse til at fastsætte administrative regler om, at miljøzonereguleringen skal gælde for knallerter]

Af et mindretal (LA):

2) I den under nr. 10 foreslåede § 15 f indsættes i stk. 1 efter »Kommunalbestyrelsen«: »i København, Aarhus, Odense, Aalborg og Frederiksberg Kommuner«.

[Begrænsning af muligheden for at etablere nulemissionszoner til kommuner med miljøzone]

Af miljøministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af KF og DF):

3) Nr. 23 affattes således:

»23. § 111 b, stk. 1, nr. 1, affattes således:

»1) overtrædelse af § 15 b, stk. 1, 2 eller 3, § 15 g, stk. 1 eller 2, færdselslovens § 65 eller regler fastsat i medfør af § 15 b, stk. 4 og 8, eller § 15 g, stk. 3, og«.«

[Lovteknisk ændring]

Til § 2

Af miljøministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, DD, SF, M, EL, RV og ALT):

4) Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:

»Stk. 2. Miljøbeskyttelseslovens § 15 b, stk. 3, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5, har virkning for busser, som er registreret med en tilladt totalvægt på 3.500 kg eller derunder, fra den 1. januar 2026.«

Stk. 2 bliver herefter stk. 3.

[Overgangsregel om busser, som er registreret med en tilladt totalvægt på 3.500 kg eller derunder]

Af miljøministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af DF):

5) Stk. 2, der bliver stk. 3, affattes således:

»Stk. 3. Regler udstedt i medfør af § 15 b, stk. 7, i lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1093 af 11. oktober 2024, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler udstedt i medfør af § 15 b, stk. 8, i lov om miljøbeskyttelse, jf. denne lovs § 1, nr. 7.«

[Lovteknisk ændring]

Af miljøministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, DD, SF, M, EL, RV og ALT):

6) Stk. 3 udgår.

[Bemyndigelsesbestemmelsen til at fastsætte overgangsregler udgår]

Bemærkninger

Til nr. 1

Det foreslås, at miljøministeren fastsætter regler om, at knallerter skal omfattes af reglerne om miljøzoner, herunder regler om krav til drivmiddel og mulighederne for dispensation og undtagelser. Bemyndigelsen vil bl.a. kunne anvendes til at fastsætte regler om, at kun knallerter drevet af en elmotor kan befinde sig lovligt i miljøzonerne. Bemyndigelsen vil også kunne anvendes til at fastsætte regler om, at knallerter vil kunne få dispensation og undtagelse på linje med øvrige køretøjer omfattet af miljøzonereglerne.

Til nr. 2

Det foreslås, at det foreslåede § 15 f, stk. 1, om, at kommunalbestyrelser kan beslutte at etablere en nulemissionszone, ændres til, at kun kommuner (dvs. kommunalbestyrelserne i København, Aarhus, Odense, Aalborg og på Frederiksberg), som i dag har en miljøzone, kan beslutte at etablere en nulemissionszone.

Til nr. 3

Ændringsforslaget er af lovteknisk karakter og indebærer ikke materielle ændringer i det fremsatte forslag til ændring af bestemmelsen.

Til nr. 4

I det fremsatte lovforslag blev det foreslået at bemyndige miljøministeren til at fastsætte overgangsregler om busser, som er registreret med en tilladt totalvægt på 3.500 kg eller derunder (minibusser).

For at opnå en mere enkel ikrafttrædelsesordning foreslås det, at det fastsættes i lovforslaget, at miljøzonereglerne har virkning for minibusser fra den 1. januar 2026. På den måde bliver det ikke nødvendigt at fastsætte overgangsreglerne i en bekendtgørelse, hvorfor den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse foreslås at udgå af lovforslaget, jf. ændringsforslag nr. 6.

Til nr. 5

Ændringsforslaget er af lovteknisk karakter, idet der af ordensmæssige hensyn bør medtages en bestemmelse i lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelse om, at regler udstedt i medfør af § 15 b, stk. 7, i lov om miljøbeskyttelse forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler udstedt i medfør af § 15 b, stk. 8, i lov om miljøbeskyttelse.

Til nr. 6

For at opnå en mere enkel ikrafttrædelsesordning foreslås det, jf. ændringsforslag nr. 4, at det fastsættes i lovforslaget, at miljøzonereglerne har virkning for minibusser fra den 1. januar 2026. På den måde bliver det ikke nødvendigt at fastsætte overgangsreglerne i en bekendtgørelse, hvorfor den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse foreslås at udgå af lovforslaget.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober 2024 og var til 1. behandling den 10. oktober 2024. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og Fødevareudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og miljøministeren sendte den 1. maj 2024 dette udkast til udvalget, jf. MOF alm. del - bilag 453, folketingsåret 2023-24. Den 3. oktober 2024 sendte miljøministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 5 spørgsmål til miljøministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Anne Paulin (S) Lasse Haugaard Pedersen (S) Bjarne Laustsen (S) Camilla Fabricius (S) Thorkild Holmboe-Hay (S) Ida Auken (S) Thomas Monberg (S) Kris Jensen Skriver (S) Thomas Jensen (S) Erling Bonnesen (V) nfmd. Kim Valentin (V) Anni Matthiesen (V) Hans Christian Schmidt (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Karin Liltorp (M) Hans Kristian Skibby (DD) fmd. Kristian Bøgsted (DD) Pernille Vermund (LA) Carsten Bach (LA) Rasmus Jarlov (KF) Per Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Mette Thiesen (DF) Carl Valentin (SF) Marianne Bigum (SF) Søren Egge Rasmussen (EL) Leila Stockmarr (EL) Katrine Robsøe (RV) Helene Brydensholt (ALT)

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)24
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)15
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)13
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Dansk Folkeparti (DF)7
Radikale Venstre (RV)6
Alternativet (ALT)5
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)6