Betænkning afgivet af Miljø-
og Fødevareudvalget den 20. november 2024
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til
lovforslaget. Liberal Alliances medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1 og 2. Miljøministeren har
stillet ændringsforslag nr. 3-6.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V og M) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af miljøministeren
stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af
Liberal Alliance stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF, EL RV og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af Liberal Alliance
stillede ændringsforslag nr. 1 og de af
miljøministeren stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal (DD) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af miljøministeren stillede
ændringsforslag og imod de af Liberal Alliance stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal (LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse ved 3. behandling med de af LA
stillede ændringsforslag og de af miljøministeren
under nr. 3 og 5 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil
stemme imod de af miljøministeren under nr. 4 og 6 stillede
ændringsforslag. Hvis de af LA stillede ændringsforslag
forkastes ved 2. behandling, vil mindretallet stemme imod
lovforslaget ved 3. behandling.
Et fjerde
mindretal (KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin
stilling til de stillede ændringsforslag.
Et femte
mindretal (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget er utrolig glade for, at det nu bliver muligt at lave
nulemissonszoner, men SF havde gerne set, at det var muligt at lave
mere end en zone i de store byer.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget er
meget glad for, at vi med lovforslaget giver mulighed for at
oprette nulemissionszoner, men RV havde gerne set, at der var
mulighed for at oprette mere end en i hver kommune.
Radikale Venstre støtter
ændringsforslag nr. 1 af Liberal Alliance, men bemærker
dog, at en håndhævelse af forslaget vil være
meget svær. Dette skyldes, at den nuværende
håndhævelse af miljøzoner sker ved
nummerpladegenkendelse på forenden af biler, hvilket ikke vil
være muligt på knallerter.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(LA), tiltrådt af et mindretal
(SF, EL, RV og ALT):
1)
Efter nr. 8 indsættes:
»01. I §
15 b indsættes som stk.
9:
»Stk. 9.
Miljøministeren fastsætter regler om, at knallerter
omfattes af reglerne om miljøzoner, herunder regler om krav
til drivmiddel og mulighederne for dispensation og
undtagelser.««
[Bemyndigelse til at
fastsætte administrative regler om, at
miljøzonereguleringen skal gælde for knallerter]
Af et mindretal
(LA):
2) I
den under nr. 10 foreslåede § 15 f indsættes i stk. 1 efter
»Kommunalbestyrelsen«: »i København,
Aarhus, Odense, Aalborg og Frederiksberg Kommuner«.
[Begrænsning af muligheden
for at etablere nulemissionszoner til kommuner med
miljøzone]
Af miljøministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af KF
og DF):
3) Nr.
23 affattes således:
»23. § 111 b, stk. 1, nr. 1, affattes
således:
»1)
overtrædelse af § 15 b, stk. 1, 2 eller 3, § 15 g,
stk. 1 eller 2, færdselslovens § 65 eller regler fastsat
i medfør af § 15 b, stk. 4 og 8, eller § 15 g,
stk. 3, og«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 2
Af miljøministeren, tiltrådt af et
flertal (S, V, DD, SF, M, EL, RV og
ALT):
4)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
Miljøbeskyttelseslovens § 15 b, stk. 3, som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 5, har virkning for busser, som er
registreret med en tilladt totalvægt på 3.500 kg eller
derunder, fra den 1. januar 2026.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
[Overgangsregel om busser, som er
registreret med en tilladt totalvægt på 3.500 kg eller
derunder]
Af miljøministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
DF):
5) Stk.
2, der bliver stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Regler udstedt i medfør af § 15 b, stk. 7, i lov om
miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1093 af
11. oktober 2024, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses af regler udstedt i medfør af § 15 b,
stk. 8, i lov om miljøbeskyttelse, jf. denne lovs § 1,
nr. 7.«
[Lovteknisk ændring]
Af miljøministeren, tiltrådt af et
flertal (S, V, DD, SF, M, EL, RV og
ALT):
6) Stk.
3 udgår.
[Bemyndigelsesbestemmelsen til at
fastsætte overgangsregler udgår]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at
miljøministeren fastsætter regler om, at knallerter
skal omfattes af reglerne om miljøzoner, herunder regler om
krav til drivmiddel og mulighederne for dispensation og
undtagelser. Bemyndigelsen vil bl.a. kunne anvendes til at
fastsætte regler om, at kun knallerter drevet af en elmotor
kan befinde sig lovligt i miljøzonerne. Bemyndigelsen vil
også kunne anvendes til at fastsætte regler om, at
knallerter vil kunne få dispensation og undtagelse på
linje med øvrige køretøjer omfattet af
miljøzonereglerne.
Til nr. 2
Det
foreslås, at det foreslåede § 15 f, stk. 1, om, at
kommunalbestyrelser kan beslutte at etablere en nulemissionszone,
ændres til, at kun kommuner (dvs. kommunalbestyrelserne i
København, Aarhus, Odense, Aalborg og på
Frederiksberg), som i dag har en miljøzone, kan beslutte at
etablere en nulemissionszone.
Til nr. 3
Ændringsforslaget er af lovteknisk
karakter og indebærer ikke materielle ændringer i det
fremsatte forslag til ændring af bestemmelsen.
Til nr. 4
I det fremsatte lovforslag blev det
foreslået at bemyndige miljøministeren til at
fastsætte overgangsregler om busser, som er registreret med
en tilladt totalvægt på 3.500 kg eller derunder
(minibusser).
For at opnå en mere enkel
ikrafttrædelsesordning foreslås det, at det
fastsættes i lovforslaget, at miljøzonereglerne har
virkning for minibusser fra den 1. januar 2026. På den
måde bliver det ikke nødvendigt at fastsætte
overgangsreglerne i en bekendtgørelse, hvorfor den
foreslåede bemyndigelsesbestemmelse foreslås at
udgå af lovforslaget, jf. ændringsforslag nr. 6.
Til nr. 5
Ændringsforslaget er af lovteknisk
karakter, idet der af ordensmæssige hensyn bør
medtages en bestemmelse i lovforslagets
ikrafttrædelsesbestemmelse om, at regler udstedt i
medfør af § 15 b, stk. 7, i lov om
miljøbeskyttelse forbliver i kraft, indtil de ophæves
eller afløses af regler udstedt i medfør af § 15
b, stk. 8, i lov om miljøbeskyttelse.
Til nr. 6
For at opnå en mere enkel
ikrafttrædelsesordning foreslås det, jf.
ændringsforslag nr. 4, at det fastsættes i
lovforslaget, at miljøzonereglerne har virkning for
minibusser fra den 1. januar 2026. På den måde bliver
det ikke nødvendigt at fastsætte overgangsreglerne i
en bekendtgørelse, hvorfor den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse foreslås at udgå af
lovforslaget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober
2024 og var til 1. behandling den 10. oktober 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og
Fødevareudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
miljøministeren sendte den 1. maj 2024 dette udkast til
udvalget, jf. MOF alm. del - bilag 453, folketingsåret
2023-24. Den 3. oktober 2024 sendte miljøministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
5 spørgsmål til miljøministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anne Paulin (S) Lasse Haugaard
Pedersen (S) Bjarne Laustsen (S) Camilla Fabricius (S) Thorkild
Holmboe-Hay (S) Ida Auken (S) Thomas Monberg (S) Kris Jensen
Skriver (S) Thomas Jensen (S) Erling Bonnesen (V) nfmd. Kim Valentin (V) Anni Matthiesen
(V) Hans Christian Schmidt (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Karin
Liltorp (M) Hans Kristian Skibby (DD) fmd. Kristian Bøgsted (DD)
Pernille Vermund (LA) Carsten Bach (LA) Rasmus Jarlov (KF) Per
Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Mette Thiesen (DF) Carl
Valentin (SF) Marianne Bigum (SF) Søren Egge Rasmussen (EL)
Leila Stockmarr (EL) Katrine Robsøe (RV) Helene Brydensholt
(ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 24 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |