L 34 Forslag til lov om ændring af udlændingeloven, lov om socialtilsyn, lov om social service og barnets lov.

(Ændringer af regler på udlændingeområdet på området for indkvartering, ydelser og sociale indsatser m.v.).

Af: Udlændinge- og integrationsminister Kaare Dybvad Bek (S)
Udvalg: Udlændinge- og Integrationsudvalget
Samling: 2024-25
Status: 1. beh./Henvist til udvalg

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 03-10-2024

Skriftlig fremsættelse (3. oktober 2024)

20241_l34_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (3. oktober 2024)

Udlændinge- og integrationsministeren (Kaare Dybvad Bek):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af udlændingeloven, lov om socialtilsyn, lov om social service og barnets lov (Ændringer af regler på udlændingeområdet på området for indkvartering, ydelser og sociale indsatser m.v.)

(Lovforslag nr. L 34)

Lovforslaget indeholder en række ændringer af regler på udlændingeområdet på området for indkvartering, ydelser og sociale indsatser mv.

Med lovforslaget indføres en ligedeling af det forsørgertillæg, der udbetales til udlændinge under Udlændingestyrelsens forsørgelse, der har forsørgelsespligt over for et barn, når barnet bor sammen med begge forældre, med henblik på at bringe udlændingelovens regler om udbetaling af forsørgertillæg på linje med reglerne om udbetaling af børne- og ungeydelse.

Med lovforslaget udvides desuden Udlændingestyrelsens adgang til at fradrage indkomst, herunder fra lønnet beskæftigelse eller praktik, i de udgifter, som udbetales til udlændinge, som er omfattet af Udlændingestyrelsens forsørgelsesforpligtelse, navnlig i perioden fra meddelelse af opholdstilladelse, og indtil ansvaret for udlændingen overgår til kommunalbestyrelsen.

Med lovforslaget indføres herudover hjemmel til, at en mindreårig asylansøger kan indkvarteres privat hos et herboende nært familiemedlem på samme lempeligere vilkår, som tilfældet er for mindreårige med herboende forældre.

Med lovforslaget opdateres også udlændingelovens bestemmelse om udpegning af repræsentant for uledsagede mindreårige udlændinge og udlændingelovens bestemmelse om klageadgang for Udlændingestyrelsens modenhedsvurdering af uledsagede mindreårige udlændinge.

Med lovforslaget indføres endvidere hjemmel til iværksættelse af øvrige sociale indsatser end anbringelse for uledsagede mindreårige med ulovligt ophold, således at denne persongruppe kan modtage disse indsatser med direkte hjemmel i udlændingeloven fremfor, som i dag, efter principperne i barnets lov. Endvidere sikres ensartet hjemmel til iværksættelse af sociale indsatser for mindreårige udlændinge med processuelt ophold, herunder uledsagede mindreårige udlændinge, og unge udlændinge med processuelt ophold.

Med lovforslaget indføres endelig hjemmel til, at socialtilsynet kan føre fagligt tilsyn med særindkvarteringssteder og steder, hvor der sker ekstern indkvartering af voksne udlændinge med særlige behov for støtte, som ikke kan rummes på et ordinært indkvarteringssted.

Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 1. januar 2025. Det foreslås dog, at lovforslagets element om ligedeling af forsørgertillæg, der udbetales til udlændinge under Udlændingestyrelsens forsørgelsesforpligtelse, der har forsørgelsespligt over for et barn, når barnet bor sammen med begge forældre, sættes i kraft efter udlændinge- og integrationsministerens bekendtgørelse, og at elementet får virkning for udbetaling af forsørgertillæg og nedsat forsørgertillæg, der følger førstkommende skæringsdato, jf. udlændingelovens § 42 b, stk. 7, 4. pkt.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.