Skriftlig fremsættelse (3. oktober
2024)
Udlændinge- og
integrationsministeren (Kaare Dybvad Bek):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
udlændingeloven, lov om socialtilsyn, lov om social service
og barnets lov (Ændringer af regler på
udlændingeområdet på området for
indkvartering, ydelser og sociale indsatser m.v.)
(Lovforslag nr. L 34)
Lovforslaget indeholder en række
ændringer af regler på udlændingeområdet
på området for indkvartering, ydelser og sociale
indsatser mv.
Med lovforslaget indføres en
ligedeling af det forsørgertillæg, der udbetales til
udlændinge under Udlændingestyrelsens
forsørgelse, der har forsørgelsespligt over for et
barn, når barnet bor sammen med begge forældre, med
henblik på at bringe udlændingelovens regler om
udbetaling af forsørgertillæg på linje med
reglerne om udbetaling af børne- og ungeydelse.
Med lovforslaget udvides desuden
Udlændingestyrelsens adgang til at fradrage indkomst,
herunder fra lønnet beskæftigelse eller praktik, i de
udgifter, som udbetales til udlændinge, som er omfattet af
Udlændingestyrelsens forsørgelsesforpligtelse, navnlig
i perioden fra meddelelse af opholdstilladelse, og indtil ansvaret
for udlændingen overgår til kommunalbestyrelsen.
Med lovforslaget indføres herudover
hjemmel til, at en mindreårig asylansøger kan
indkvarteres privat hos et herboende nært familiemedlem
på samme lempeligere vilkår, som tilfældet er for
mindreårige med herboende forældre.
Med lovforslaget opdateres også
udlændingelovens bestemmelse om udpegning af
repræsentant for uledsagede mindreårige
udlændinge og udlændingelovens bestemmelse om
klageadgang for Udlændingestyrelsens modenhedsvurdering af
uledsagede mindreårige udlændinge.
Med lovforslaget indføres endvidere
hjemmel til iværksættelse af øvrige sociale
indsatser end anbringelse for uledsagede mindreårige med
ulovligt ophold, således at denne persongruppe kan modtage
disse indsatser med direkte hjemmel i udlændingeloven
fremfor, som i dag, efter principperne i barnets lov. Endvidere
sikres ensartet hjemmel til iværksættelse af sociale
indsatser for mindreårige udlændinge med processuelt
ophold, herunder uledsagede mindreårige udlændinge, og
unge udlændinge med processuelt ophold.
Med lovforslaget indføres endelig
hjemmel til, at socialtilsynet kan føre fagligt tilsyn med
særindkvarteringssteder og steder, hvor der sker ekstern
indkvartering af voksne udlændinge med særlige behov
for støtte, som ikke kan rummes på et ordinært
indkvarteringssted.
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 1. januar 2025. Det foreslås dog, at
lovforslagets element om ligedeling af
forsørgertillæg, der udbetales til udlændinge
under Udlændingestyrelsens forsørgelsesforpligtelse,
der har forsørgelsespligt over for et barn, når barnet
bor sammen med begge forældre, sættes i kraft efter
udlændinge- og integrationsministerens bekendtgørelse,
og at elementet får virkning for udbetaling af
forsørgertillæg og nedsat
forsørgertillæg, der følger
førstkommende skæringsdato, jf. udlændingelovens
§ 42 b, stk. 7, 4. pkt.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.