Skriftlig fremsættelse (2. oktober
2024)
Skatteministeren
(Rasmus Stoklund):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
selskabsskatteloven, aktiesparekontoloven,
aktieavancebeskatningsloven, person-skatteloven og forskellige
andre love (Udmøntning af dele af Aftale om
Iværksætterpakken)
(Lovforslag nr. L 28)
Lovforslaget udmønter dele af Aftale
om Iværksætterpakken af 21. juni 2024 mellem regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Danmarksdemokraterne,
Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og
Dansk Folkeparti.
Aftalepartierne er enige om, at der i
Danmark skal være gode rammevilkår for dansk
erhvervsliv, og at nye virksomheder skal kunne udvikle deres ideer
og omsætte dem til vækst. En væsentlig
forudsætning for, at flere iværksættere kan blive
en vækstsucces, er, at de har mulighed for at investere i
udviklingen af deres virksomhed.
Det kan imidlertid være vanskeligt
for små og nystartede virksomheder at rejse den
nødvendige kapital til at realisere et muligt
vækstpotentiale. Ved lånefinansiering skal der typisk
stilles sikkerhed. Ofte har disse virksomheder dog alene en
begrænset mængde aktiver at stille til sikkerhed.
Herudover har de ikke i samme grad som mere etablerede,
større virksomheder adgang til internationale
investorer.
Det foreslås at ophæve
beskatningen af udbytter, som selskaber m.v. modtager af skattefri
porteføljeaktier. Forslaget vil gøre det mere
attraktivt for danske og udenlandske investorer at foretage
porteføljeinvesteringer i unoterede selskaber og dermed
potentielt bidrage til at øge adgangen til kapital for
unoterede selskaber.
Det foreslås samtidig at
forhøje loftet for indskud på aktiesparekontoen, der
for kalenderåret 2025 er 142.500 kr. og fra og med
kalenderåret 2026 er 146.200 kr., til 166.200 kr. fra og med
kalenderåret 2025 (2025-niveau).
Det foreslås derudover at
indføre en adgang for selskaber til at vælge
realisationsbeskatning i en periode på 7 år efter den
første børsnotering. Herved vil der være
mulighed for i en periode at undgå lagerbeskatning, som i
visse situationer kan medføre en stor likviditetsbelastning
for selskabet. Når perioden er udløbet, vil selskabet
overgå til lagerbeskatning, hvorved der vil indtræde en
beskatning af de urealiserede avancer, der er optjent over perioden
med realisationsbeskatning.
Endvidere foreslås det at
forhøje progressionsgrænsen for beskatning af
personlig aktieindkomst fra 63.300 kr. til 83.100 kr.
(2025-niveau). For ægtefæller vil
progressionsgrænsen være 166.200 kr. om året
(2025-niveau).
Det foreslås desuden at
forhøje loftet over skattekreditter for forsøgs- og
forskningsaktiviteter fra 25 mio. kr. til 35 mio. kr. fra og med
indkomståret 2027. Virksomheder vil dermed kunne få
udbetalt skatteværdien af underskud, der stammer fra
forsøgs- og forskningsudgifter, op til 35 mio. kr.
årligt på koncernniveau. Det vil styrke incitamentet
til at investere i forskning og udvikling for bl.a. forskningstunge
virksomheder.
Det foreslås samtidig at lempe
bruttoskatteordningen ved at nedsætte det vederlagskrav, der
giver adgang til beskatning under ordningen. Kravet foreslås
nedsat fra 78.000 kr. pr. måned til 63.000 kr. pr.
måned (2025-niveau). Det vil gøre det lettere for
danske virksomheder, herunder iværksættervirksomheder,
at tiltrække fremtrædende, internationale
nøglemedarbejdere (højtlønnede
medarbejdere).
Endeligt foreslås det at justere
reglerne om underskudsfremførsel, så selskaber
m.v. fuldt ud kan fradrage fremført underskud på op
til ca. 20,8 mio. kr. (2025-niveau) mod de for indkomståret
2024 gældende ca. 9,8 mio. kr. (2025-niveau). Dermed
forbedres mulighederne for at modregne fremført underskud
for bl.a. virksomheder med høje
investeringsomkostninger.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.