Ændringsforslag stillet den 16.
december 2024 uden for betænkningen
Til § 4
Af skatteministeren:
14) Nr.
1 affattes således:
»1. § 8 a, stk. 1, 1. pkt., affattes
således:
»Skat af aktieindkomst, der ikke overstiger
et grundbeløb på 51.500 kr. (2010-niveau) for
indkomståret 2025, et grundbeløb på 57.800 kr.
(2010-niveau) for indkomståret 2026 og et grundbeløb
på 63.400 kr. (2010-niveau) for indkomståret 2027 og
senere indkomstår, beregnes som en endelig skat på 27
pct.««
[Forhøjelse af
progressionsgrænsen indfases frem til 2027]
15) Nr.
2 affattes således:
»2. § 8 a, stk. 2, 1. pkt., affattes
således:
»Skat af aktieindkomst, der overstiger et
grundbeløb på 51.500 kr. (2010-niveau) for
indkomståret 2025, et grundbeløb på 57.800 kr.
(2010-niveau) for indkomståret 2026 og et grundbeløb
på 63.400 kr. (2010-niveau) for indkomståret 2027 og
senere indkomstår, beregnes med 42 pct.««
[Forhøjelse af
progressionsgrænsen indfases frem til 2027]
Til § 9
16) Stk.
4 affattes således:
»Stk. 4.
§ 3, nr. 2, 5 og 6, har virkning for aktier, der første
gang er optaget til handel på et reguleret marked eller en
multilateral handelsfacilitet den 1. januar 2015 eller senere. For
aktier, der er optaget til handel på et reguleret marked
eller en multilateral handelsfacilitet i perioden fra og med den 1.
januar 2015 til og med den 31. december 2024, finder 1. pkt. dog
kun anvendelse, hvis den skattepligtige ejede aktier i det selskab,
hvis aktier er optaget til handel på et reguleret marked
eller en multilateral handelsfacilitet mindst 30 dage før
det tidspunkt, hvor aktierne første gang blev optaget til
handel på et reguleret marked eller en multilateral
handelsfacilitet.«
[Selskaber kan vælge
realisationsbeskatning af noterede porteføljeaktier for
aktier, der er optaget til handel på et reguleret marked
eller en multilateral handelsfacilitet i perioden fra den 1. januar
2015 til den 31. december 2024]
17)
Som stk. 7 og 8 indsættes:
»Stk. 7.
En skattepligtig, der på baggrund af et valg om beskatning
efter realisationsprincippet, jf. aktieavancebeskatningslovens
§ 23, stk. 7, som affattet ved denne lovs § 3, nr. 6,
ønsker at få ændret skatteansættelsen, som
følge af at den skattepligtige ejede aktier i et selskab,
der blev optaget til handel på et reguleret marked eller en
multilateral handelsfacilitet første gang i perioden fra og
med den 1. januar 2015 til og med den 31. december 2024, jf. stk.
4, skal underrette told- og skatteforvaltningen om valget og anmode
om genoptagelse på baggrund heraf senest den 1. juli 2025
uanset fristerne i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27.
Anmodningen om genoptagelse skal omfatte skatteansættelserne
for den skattepligtige i hele den periode, hvor den skattepligtige
kan vælge beskatning efter realisationsprincippet, jf.
aktieavancebeskatningslovens § 23, stk. 7. For aktier, der er
optaget til handel på et reguleret marked eller en
multilateral handelsfacilitet i 2024, træffes valget om
beskatning efter realisationsprincippet, jf.
aktieavancebeskatningslovens § 23, stk. 7, som affattet ved
denne lovs § 3, nr. 6, senest i forbindelse med indgivelse af
oplysninger efter skattekontrollovens § 2.
Stk. 8. En
anmodning om genoptagelse efter stk. 7 anses for en anmodning om,
at der sker genoptagelse af skatteansættelsen for alle
selskaber, hvormed den skattepligtige har været sambeskattet
i den periode, som anmodningen vedrører, idet der ved denne
genoptagelse dog kun kan foretages de ændringer af
ansættelsen for de sambeskattede selskaber, der er en direkte
følge af en ændring af skatteansættelsen for den
skattepligtige, der er foretaget som følge af genoptagelsen
efter stk. 7. Forpligtelsen til at betale et eventuelt skattekrav,
der er en følge af en ændring af en
skatteansættelse for et indkomstår for et selskab, hvis
skatteansættelse er genoptaget efter 1. pkt., påhviler
den skattepligtige, der har anmodet om genoptagelse efter stk.
7.«
[Frist for selskabers mulighed for
at anmode om genoptagelse af skatteansættelsen som
følge af ændringsforslag nr. 16]
Bemærkninger
Til nr. 14 og 15
Efter personskattelovens § 8 a, stk.
1, beregnes skat af aktieindkomst, der ikke overstiger et
grundbeløb på 48.300 kr. (2010-niveau), som en endelig
skat på 27 pct.
Aktieindkomsten er defineret i
personskattelovens § 4 a og består bl.a. af
aktieudbytter, realiserede gevinster fra aktier og ikkerealiserede
gevinster på visse investeringsbeviser.
Indeholdt udbytteskat efter
kildeskattelovens § 65 af aktieindkomst, der ikke overstiger
grundbeløbet, jf. personskattelovens § 8 a, stk. 1, er
endelig betaling af skatten, og udbytteskatten modregnes ikke i
slutskatten efter kildeskattelovens § 67.
Efter personskattelovens § 8 a, stk.
2, beregnes skat af aktieindkomst, der overstiger et
grundbeløb på 48.300 kr. (2010-niveau), med 42 pct.
Skatten indgår i slutskatten, og den udbytteskat, der er
indeholdt i denne del af udbyttet efter kildeskattelovens §
65, modregnes i slutskatten efter kildeskattelovens § 67.
Overstiger den indeholdte udbytteskat efter
kildeskattelovens § 65 27 pct. af den samlede aktieindkomst,
modregnes det overskydende beløb i slutskatten. Er
aktieindkomsten negativ, modregnes hele den indeholdte udbytteskat
i slutskatten.
Er en gift persons aktieindkomst lavere end
grundbeløbet på 48.300 kr. (2010-niveau), jf. stk. 1
og 2, forhøjes den anden ægtefælles
grundbeløb med forskelsbeløbet, dog højst med
grundbeløbet, jf. personskattelovens § 8 a, stk. 4. Det
er en forudsætning, at ægtefællerne er samlevende
ved indkomstårets udløb.
Er aktieindkomsten negativ, beregnes
negativ skat med 27 pct. af beløb, der ikke overstiger
grundbeløbet, og med 42 pct. af beløb, der overstiger
grundbeløbet, jf. personskattelovens § 8 a, stk. 5. Den
negative skat modregnes i den skattepligtiges slutskat, og et
eventuelt resterende beløb fremføres til modregning i
slutskatten for de følgende indkomstår.
Er en gift persons aktieindkomst negativ,
modregnes beløbet i den anden ægtefælles
positive aktieindkomst, jf. personskattelovens § 8 a, stk. 6.
Det er en forudsætning, at ægtefællerne er
samlevende ved indkomstårets udløb. Af et eventuelt
resterende negativt beløb beregnes negativ skat efter stk. 5
med anvendelse af dobbelt grundbeløb, dvs. 96.600 kr.
(2010-niveau). Har begge ægtefæller negativ
aktieindkomst, fordeles det dobbelte grundbeløb
forholdsmæssigt mellem ægtefællerne. Negativ
skat, der ikke kan modregnes i den skattepligtiges slutskat,
modregnes i ægtefællens slutskat.
Efter personskattelovens § 8 a, stk.
7, reguleres grundbeløbene i stk. 1 og 2 efter §
20.
Personers aktieindkomst beskattes
således efter gældende regler med 27 pct. op til en
progressionsgrænse på 63.300 kr. (2025-niveau) og med
42 pct. af den del af indkomsten, der ligger over
progressionsgrænsen. Ægtefæller sambeskattes af
aktieindkomst. Det vil sige, at ægtefællers indkomst
lægges sammen, og at progressionsgrænsen udgør
det dobbelte, altså 166.200 kr. (2025-niveau).
I lovforslagets § 4, nr. 1,
foreslås det at affatte personskattelovens § 8 a, stk.
1, 1. pkt., således at skat af aktieindkomst, der ikke
overstiger et grundbeløb på 63.400 kr. (2010-niveau),
beregnes som en endelig skat, der udgør 27 pct.
Det foreslåede ville indebære,
at progressionsgrænsen for beskatning af aktieindkomst
forhøjes til 83.100 kr. i 2025-niveau.
I lovforslagets § 4, nr. 2,
foreslås det i personskattelovens § 8 a, stk. 2, 1.
pkt., at ændre »48.300 kr.« til »63.400
kr.«
Forslaget ville ligesom den
foreslåede ændring af personskattelovens § 8 a,
stk. 1, jf. lovforslagets § 4, nr. 1, indebære, at
progressionsgrænsen for beskatning af aktieindkomst
forhøjes svarende til 83.100 kr. i 2025-niveau.
Lovforslagets § 4, nr. 1 og 2, ville,
jf. lovforslagets § 9, stk. 2, indebære, at
progressionsgrænsen for beskatning af aktieindkomst med
virkning fra og med indkomståret 2025 forhøjes fra
63.300 kr. (2025-niveau) til 83.100 kr. (2025-niveau). For
ægtefæller ville progressionsgrænsen for
beskatning af aktieindkomst være det dobbelte, dvs. 166.200
kr. om året (2025-niveau).
Med ændringsforslag nr. 14
foreslås det, at skatten af aktieindkomst, der ikke
overstiger et grundbeløb på 51.500 kr. (2010-niveau)
for indkomståret 2025, et grundbeløb på 57.800
kr. (2010-niveau) for indkomståret 2026 og et
grundbeløb på 63.400 kr. (2010-niveau) for
indkomståret 2027 og senere indkomstår, beregnes som en
endelig skat på 27 pct.
Med ændringsforslag nr. 15
foreslås det, at skatten af aktieindkomst, der overstiger et
grundbeløb på 51.500 (2010-niveau) for
indkomståret 2025, et grundbeløb på 57.800 kr.
(2010-niveau) for indkomståret 2026 og et grundbeløb
på 63.400 kr. (2010-niveau) for indkomståret 2027 og
senere indkomstår, beregnes med 42 pct.
Med ændringsforslag nr. 14 og 15
foreslås således en gradvis indfasning af
forhøjelsen af progressionsgrænsen for personers
aktieindkomst.
Ændringsforslag nr. 14 og 15 vil
indebære, at progressionsgrænsen for beskatning af
aktieindkomst forhøjes til 67.500 kr. (2025-niveau) for
indkomståret 2025 og 135.000 kr. (2025-niveau) for
ægtefæller. For indkomståret 2026 vil det
indebære, at progressionsgrænsen forhøjes til
75.800 kr. (2025-niveau) og 151.600 kr. (2025-niveau) for
ægtefæller. Endelig vil det for indkomståret 2027
indebære, at progressionsgrænsen forhøjes til
83.100 kr. (2025-niveau) og 166.200 kr. (2025-niveau) for
ægtefæller.
Med ændringsforslagene vil den
aftalte forhøjelse af progressionsgrænsen være
fuldt indfaset fra og med indkomståret 2027, dsv. 83.100 kr.
(2025-niveau) og 166.200 kr. (2025-niveau) for
ægtefæller.
Ændringsforslag nr. 8 og 12 i
betænkningen ændrede lovforslagets § 9, stk. 2 og
5, og indebar, at den foreslåede ændring af
forhøjelsen af progressionsgrænsen blev udskudt fra
indkomståret 2025 til indkomståret 2026. Da det nu i
stedet foreslås, at progressionsgrænsen forhøjes
gradvis frem mod 2027, og grundbeløbene fremgår
direkte af de foreslåede affattelser af personskattelovens
§ 8 a, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, 2. pkt., er der ikke behov
for at ændre virkningstidspunktet i lovforslagets § 9,
stk. 2 og 5. Ændringsforslag nr. 14 og 15 træder
således i stedet for ændringsforslag nr. 8 og 12, som
trækkes tilbage.
Til nr. 16
Efter gældende regler skal selskaber
m.v. som udgangspunkt medregne gevinst og tab ved afståelse
af porteføljeaktier ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst. Ved porteføljeaktier forstås
aktier, som ejes af et selskab, der ejer mindre end 10 pct. af
aktiekapitalen i det selskab, der er investeret i.
For porteføljeaktier, der er optaget
til handel på et reguleret marked eller en multilateral
handelsfacilitet (noterede aktier), skal gevinst og tab medregnes
ved indkomstopgørelsen efter lagerprincippet. Det vil sige,
at indkomstårets gevinst eller tab opgøres som
forskellen mellem aktiernes værdi ved indkomstårets
slutning og aktiernes værdi ved indkomstårets
begyndelse. For aktier, som er erhvervet i indkomstårets
løb, anvendes anskaffelsessummen i stedet for aktiernes
værdi ved indkomstårets begyndelse. For aktier, som er
afstået i indkomstårets løb, anvendes
afståelsessummen i stedet for aktiernes værdi ved
indkomstårets slutning.
I lovforslagets § 3, nr. 6,
foreslås det at indføre en adgang for selskaber til at
vælge realisationsbeskatning af porteføljeaktier, der
er optaget til handel på et reguleret marked eller en
multilateral handelsfacilitet (noterede porteføljeaktier).
Adgangen til at vælge realisationsbeskatning vil være
mulig i en periode på 7 år efter den første
børsnotering.
Den foreslåede ændring vil
bl.a. medføre, at selskaber kan vælge, at
investeringer i nynoterede porteføljeaktier beskattes efter
realisationsprincippet i stedet for efter lagerprincippet. Adgangen
til at vælge realisationsbeskatning vil også omfatte
eventuelle nyudstedelser af aktier i det børsnoterede
selskab f.eks. som følge af en kapitalforhøjelse,
forudsat at nyudstedelsen sker inden for 7 år efter den
første børsnotering.
Lovforslagets § 3, nr. 6,
foreslås i henhold til lovforslagets § 9, stk. 4, at
få virkning for aktier i selskaber, der er optaget til handel
på et reguleret marked eller en multilateral handelsfacilitet
første gang den 1. januar 2025 og frem.
Med ændringsforslag nr. 16
foreslås det, at selskabers adgang til at vælge
realisationsbeskatning af porteføljeaktier, jf.
lovforslagets § 3, nr. 6, får virkning for aktier i
selskaber, der er optaget til handel på et reguleret marked
eller en multilateral handelsfacilitet den 1. januar 2015 eller
senere.
Det vil indebære, at selskaber, der
er blevet beskattet efter lagerprincippet, som følge af at
de har aktier i et selskab, der er optaget til handel på et
reguleret marked eller en multilateral handelsfacilitet
første gang i perioden fra og med den 1. januar 2015 til og
med den 31. december 2024, også får mulighed for at
vælge realisationsprincippet for aktier i dette selskab.
Det foreslås samtidig, at muligheden
for at vælge realisationsbeskatning i disse tilfælde
kun skal gælde, hvis selskabet ejede aktier i det noterede
selskab, mindst 30 dage før sidstnævnte selskab
første gang blev optaget til handel på et reguleret
marked eller en multilateral handelsfacilitet.
Den foreslåede afgrænsning til
selskabsaktionærer, der ejede aktier i det noterede selskab,
mindst 30 dage før selskabet første gang blev optaget
til handel på et reguleret marked eller en multilateral
handelsfacilitet, er foretaget med henblik på at udelukke
eventuelle nye selskabsinvestorer fra muligheden for at vælge
realisationsbeskatning vedrørende aktier i selskaber, der er
optaget til handel på et reguleret marked eller en
multilateral handelsfacilitet i perioden fra den 1. januar 2015 til
og med den 31. december 2024.
Dette valg vil som udgangspunkt skulle
træffes senest den 1. juli 2025, jf. ændringsforslag
nr. 17.
Herudover er betingelserne for og
konsekvenserne af at vælge realisationsbeskatning for aktier
i selskaber, der er optaget til handel på et reguleret marked
eller en multilateral handelsfacilitet i perioden fra og med den 1.
januar 2015 til og med den 31. december 2024, de samme, som der
efter lovforslaget skal gælde for aktier i selskaber, der
første gang optages til handel på et reguleret marked
eller en multilateral handelsfacilitet den 1. januar 2025 eller
senere.
Det indebærer bl.a., at
ændringsforslaget omfatter alle de aktier i samme selskab,
som selskabsaktionæren ejer i perioden på 7 år.
Inden for perioden kan selskabsaktionæren således ikke
have en aktiebeholdning i et givet børsnoteret selskab, hvor
nogle af aktierne i selskabet er omfattet af lagerprincippet og
andre er omfattet af realisationsprincippet.
Selskabsaktionæren kan dog have aktier i et andet selskab,
som er lagerbeskattet.
Det indebærer også, at valget
skal træffes for hele perioden på 7 år, hvor
selskabsaktionæren ejer aktier i det selskab, der er optaget
til handel på et reguleret marked eller en multilateral
handelsfacilitet første gang fra og med den 1. januar 2015
og frem. Hvis selskabet har købt flere aktier, efter
selskabet er optaget til handel på et reguleret marked eller
en multilateral handelsfacilitet, vil disse aktier også
skulle omfattes af valget af realisationsprincippet.
Hvis selskabsaktionæren har solgt
aktier i perioden og aktierne er valgt beskattet efter
realisationsprincippet, vil adgangen til fradrag for tab ved
afståelsen være kildeartsbegrænset.
Efter udløb af perioden på 7
år, efter at selskabet er optaget til handel på et
reguleret marked eller en multilateral handelsfacilitet, vil det
selskab, der har valgt beskatning efter realisationsprincippet,
skulle anvende lagerprincippet ved opgørelse af gevinst og
tab på de porteføljeaktier, som selskabet fortsat
ejer.
Ved overgang til beskatning efter
lagerprincippet anvendes aktiens anskaffelsessum som værdien
ved begyndelsen af det første indkomstår, hvor
aktierne overgår til lagerbeskatningen, jf.
aktieavancebeskatningslovens § 24, stk. 3.
Hvor selskabet har anskaffet yderligere
porteføljeaktier i tilknytning til børsnoteringen
eller i løbet af perioden på 7 år, vil aktiernes
anskaffelsessum udgøre primoværdien for det
første indkomstår med lagerbeskatningen.
Hvor selskabets aktier i forbindelse med
børsnoteringen eller efter børsnoteringen og i
løbet af perioden på 7 år har skiftet
skattemæssig status fra datterselskabsaktier eller fra
skattefri porteføljeaktier til skattepligtige
porteføljeaktier, opgøres anskaffelsessummen efter
aktieavancebeskatningslovens § 33 A.
Den skattemæssige statusændring
sidestilles med afståelse og nyanskaffelse.
Anskaffelsessummen er således værdien på
tidspunktet, hvor selskabets aktier overgår til
skattepligtige porteføljeaktier og derved går fra at
være en skattefri aktie til en skattepligtig
porteføljeaktie omfattet af aktieavancebeskatningslovens
§ 9. Dermed vil værdien på tidspunktet for
overgang til skattepligtige porteføljeaktier i sådanne
tilfælde udgøre primoværdien for det
første indkomstår med lagerbeskatningen.
Der vil ved overgang til lagerbeskatningen
indtræde en beskatning af de urealiserede gevinster og tab,
der er optjent over perioden.
Ændringsforslag nr. 11 i
betænkningen indeholdt en lignende ændring for
børsnoteringer i perioden fra den 1. januar 2018 til den 31.
december 2024. Ændringsforslag nr. 16 træder i stedet
for ændringsforslag nr. 11, som trækkes tilbage.
Til nr. 17
Det foreslås ved forslaget til
bestemmelsen i § 9, stk. 7, 1. og 2. pkt., at selskaber, som
ønsker at få ændret skatteansættelsen som
følge af valg af realisationsprincippet, jf.
aktieavancebeskatningslovens § 23, stk. 7, som affattet ved
denne lovs § 3, nr. 6, vedrørende aktier i selskaber,
der er optaget til handel på et reguleret marked eller en
multilateral handelsfacilitet i perioden fra og med 1. januar 2015
til og med den 31. december 2024, jf. ændringsforslag nr. 16,
skal underrette Skatteforvaltningen om valget og anmode om
genoptagelse på baggrund heraf senest den 1. juli 2025 uanset
fristerne i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27.
Anmodningen om genoptagelse skal omfatte
skatteansættelserne for den skattepligtige i hele den
periode, hvor den skattepligtige kan vælge beskatning efter
realisationsprincippet, jf. aktieavancebeskatningslovens § 23,
stk. 7.
Valget af realisationsprincippet og den
deraf følgende genoptagelse af skatteansættelsen for
de omfattede indkomstår vil ikke kunne omgøres.
Genoptagelsen af skatteansættelsen vil i øvrigt skulle
følge de almindeligt gældende regler for genoptagelse.
Dette gælder også med hensyn til udbetaling af
eventuelle nedsatte skattebetalinger for perioder med
lagerbeskatning, som vil indebære en rentetilskrivning eller
eftergivelse af ikkebetalt skat. Tilsvarende gælder manglende
betaling af skattebeløb, der skyldes eventuelle
forhøjelser af skatteansættelsen som følge af
det ændrede valg af opgørelsesprincip.
Genoptagelsen vedrører
skatteansættelsen for de indkomstår i hele perioden,
hvor indkomst fra de pågældende aktier har
påvirket indkomstopgørelsen i selskabet. Der vil ikke
som følge af en genoptagelse efter den foreslåede
bestemmelse kunne foretages andre ansættelsesændringer
end dem, der er en direkte følge af valget om anvendelse af
realisationsprincippet. Eventuelle andre
ansættelsesændringer vil kun kunne foretages, i det
omfang der sker genoptagelse efter de almindelige
genoptagelsesregler, jf. skatteforvaltningslovens §§ 26
og 27.
Hvis et selskabs aktier f.eks. er optaget
til handel på et reguleret marked eller en multilateral
handelsfacilitet den 6. juni 2019, vil selskabsaktionærer,
der ejede aktier i det pågældende selskab mindst 30
dage før børsnoteringen den 6. juni 2019, kunne
anmode om genoptagelse af skatteansættelserne for afsluttede
indkomstår med henblik på at anvende
realisationsprincippet ved opgørelse af gevinst og tab
på de pågældende aktier i alle årene.
For uafsluttede indkomstår vil
selskabet skulle opgøre gevinst og tab på de
pågældende aktier, som fortsat er i behold, efter
realisationsprincippet til og med den 6. juni 2026. Med
udløb af 7-årsperioden den 7. juni 2026 vil der
dermed, hvor selskabsaktionæren har et indkomstår, der
følger kalenderåret, skulle ske beskatning efter
lagerprincippet fra og med indkomståret 2026.
Det foreslås ved forslaget til §
9, stk. 7, 3. pkt., at der for aktier, der er optaget til handel
på et reguleret marked eller en multilateral handelsfacilitet
i 2024, kan træffes valg om beskatning efter
realisationsprincippet, i forbindelse med at selskabet indgiver
oplysninger efter skattekontrollovens § 2. Formålet
hermed er at sikre, at selskabet ikke i disse tilfælde skal
træffe valget, før selskabet skal indgive de
almindelige indkomstoplysninger for det pågældende
indkomstår.
Hvis et selskab, der anmoder om
genoptagelse efter bestemmelserne i forslaget til § 9, stk. 7,
1. og 2. pkt., i den periode, som genoptagelsen omfatter, er
indgået i en sambeskatning, vil de ændringer af
skatteansættelsen for den skattepligtige, der foretages som
følge af genoptagelsen, kunne have konsekvenser for
skatteansættelserne for de sambeskattede selskaber, idet
disse selskabers skatteansættelser efter
skatteforvaltningslovens almindelige regler vil kunne genoptages
med henblik på at foretage de ændringer af
skatteansættelsen, der er en direkte følge af den
ændring, der er foretaget vedrørende den
skattepligtige, jf. herved skatteforvaltningslovens § 27, stk.
1, nr. 2, om ændringer uden for den ordinære
ansættelsesfrist.
Det foreslås i forslaget til §
9, stk. 8, 1. pkt., at en anmodning om genoptagelse efter stk. 7
anses for en anmodning om, at der sker genoptagelse af
skatteansættelsen for alle selskaber, hvormed den
skattepligtige har været sambeskattet i den periode, som
anmodningen vedrører, idet der ved denne genoptagelse dog
kun kan foretages de ændringer af ansættelsen for de
sambeskattede selskaber, der er en direkte følge af en
ændring af skatteansættelsen for den skattepligtige,
der er foretaget som følge af genoptagelsen efter stk.
7.
Den foreslåede bestemmelse vil
indebære, at indgivelsen af en genoptagelsesanmodning efter
stk. 7 samtidig vil skulle anses for en genoptagelsesanmodning for
eventuelle sambeskattede selskaber. Der vil således samtidig
med ændringen af den skattepligtiges skatteansættelser
blive taget stilling til, hvilke eventuelle
ansættelsesændringer der som en direkte følge af
ændringerne af den skattepligtiges skatteansættelser
skal foretages for de øvrige selskaber, der er indgået
i sambeskatningen i den relevante periode.
Genoptagelse efter bestemmelsen vil skulle
ske for selskaber, der er indgået i sambeskatningen i den
relevante periode, også selv om de ikke længere er
sambeskattet med den skattepligtige.
Genoptagelsen vil kunne indebære, at
der for et indkomstår opstår et skattekrav, herunder
mod et selskab, der ikke længere indgår i
sambeskatningen, f.eks. fordi det er udgået af
sambeskatningskredsen som følge af et salg af selskabet.
Det vil f.eks. kunne være
tilfældet, hvis beskatningen efter lagerprincippet har
medført, at den skattepligtige i et indkomstår har
haft et underskud, som er udnyttet af et andet selskab i
sambeskatningen. Hvis anvendelsen af realisationsprincippet
medfører, at underskuddet formindskes eller helt bortfalder,
vil skatteansættelsen for det sambeskattede selskab, der har
udnyttet underskuddet, kunne genoptages med henblik på at
foretage de ændringer af skatteansættelsen, der er en
direkte følge af den ændring, der er foretaget
vedrørende den skattepligtige. Dette vil gælde,
også selv om selskaberne ikke længere er
sambeskattede.
I det nævnte eksempel vil denne
ændring medføre, at der sker en forhøjelse af
det (tidligere) sambeskattede selskabs indkomst i det
indkomstår, hvor det har udnyttet det underskud hos den
skattepligtige, der som følge af genoptagelsen efter
forslaget til bestemmelsen i § 9, stk. 7, helt eller delvis
bortfalder.
Det foreslås i forslaget til §
9, stk. 8, 2. pkt., at forpligtelsen til at betale et eventuelt
skattekrav, der er en følge af en ændring af en
skatteansættelse for et indkomstår for et selskab, hvis
skatteansættelse er genoptaget efter 1. pkt., påhviler
den skattepligtige, der har anmodet om genoptagelse efter stk.
7.
Den foreslåede bestemmelse vil
indebære, at en anmodning om genoptagelse efter den
særlige overgangsregel i § 9, stk. 7, ikke vil kunne
medføre, at der for et indkomstår kan rettes et
skattekrav mod sambeskattede selskaber, hvis
skatteansættelser genoptages efter forslaget til § 9,
stk. 8, 1. pkt., idet den skattepligtige, der har anmodet om
genoptagelse, i stedet vil skulle betale et sådant
skattekrav. Ved skattekravet skal forstås kravet på
indkomstskat samt tillæg og renter som følge af den
ændrede skatteansættelse.
Skulle det forekomme, at skattekravet
opstår som følge af en ændring af
skatteansættelsen for et selskab, der f.eks. som følge
af et salg ikke længere indgår i sambeskatningen,
sikrer den foreslåede bestemmelse, at der ikke mod et
sådant »udenforstående« selskab kan rettes
et skattekrav, som selskabet og dets ejere er uden indflydelse
på, og som køberen efter den indgåede
købsaftale muligvis ikke vil kunne opnå dækning
for hos sælgeren.
Det bemærkes, at den skattepligtige,
der har anmodet om genoptagelse, i et tilfælde, hvor
selskabets underskud er blevet udnyttet af et andet selskab i en
national sambeskatning, efter selskabsskattelovens § 31, stk.
8, har krav på at modtage en betaling svarende til
skatteværdien af underskuddet. Da selskabet således har
modtaget en betaling svarende til skatteværdien af (den del
af) underskuddet, der er udnyttet af det sambeskattede selskab, vil
forpligtelsen til at betale det skattekrav, der opstår ved
ændringen af skatteansættelsen for det sambeskattede
selskab, der har udnyttet underskuddet, således reelt blot
udligne den tidligere modtagne betaling.
Ændringsforslag nr. 13 i
betænkningen indeholdt en lignende ændring for
børsnoteringer i perioden fra den 1. januar 2018 til den 31.
december 2024. Ændringsforslag nr. 17 træder i stedet
for ændringsforslag nr. 13, som trækkes tilbage.
Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Skatteministeriet har ikke detaljerede
oplysninger om, hvilke selskaber der havde danske og udenlandske
porteføljeaktier, før og efter disse blev
børsnoterede.
Det er beregningsteknisk lagt til grund, at
en begrænset andel af den samlede skønnede
beholdningsværdi af nynoterede danske og udenlandske
porteføljeaktier ejes af selskabsaktionærer, som
også ejede porteføljeaktier i selskabet mindst 30 dage
før børsnoteringen.
Ændringsforslag nr. 16 og 17
skønnes med betydelig usikkerhed at medføre et samlet
mindreprovenu på ca. 195 mio. kr. (2025-niveau). Heraf
vedrører ca. 130 mio. kr. udbetalinger af det nedsatte
skattebeløb. 65 mio. kr. vedrører beregnede renter af
det nedsatte skattebeløb efter de almindelige regler.
Ændringsforslagene indebærer et
mindreprovenu på 140 mio. kr. (2025-niveau) i 2025 og et
mindreprovenu på 55 mio. kr. (2025-niveau) i 2026.
Ændringsforslag nr. 14 og 15, der
vedrører gradvis indfasning af den foreslåede
forhøjelse af progressionsgrænsen for beskatning af
aktieindkomst fra 2025 til 2026, vurderes at indebære et
merprovenu på 130 mio. kr. (2025-niveau) efter
tilbageløb og adfærd i 2025 og 55 mio. kr.
(2025-niveau) efter tilbageløb og adfærd i 2026 set i
forhold til det fremsatte lovforslag.
Ændringsforslagene nr. 16 og 17
vurderes isoleret set og med betydelig usikkerhed at medføre
administrative omkostninger for Skattestyrelsen svarende til samlet
ca. 43 mio. kr. (ca. 54 årsværk) til behandling af
genoptagelsessager. Dertil kan der være omkostninger
forbundet med opkrævning, som for nuværende ikke er
vurderet. Varetagelse af opgaven kræver omprioritering af
ressourcer i Skattestyrelsen, som i perioden vil have konsekvenser
for andre væsentlige områder. Givet opgavens omfang og
kompleksitet vil opgaven strække sig over en
årrække.
Ændringsforslag nr. 14 og 15 vurderes
isoleret set at medføre administrative omkostninger svarende
til 0,6 mio. kr. i 2025 til vejledning i Skattestyrelsen og 0,2
mio. kr. til systemudvikling i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
i 2025-2030.