Skriftlig fremsættelse (2. oktober
2024)
Skatteminister
(Rasmus Stoklund):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Lov om ændring af lov om vejafgift,
brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om vægtafgift af
motorkøretøjer m.v., lov om energiafgift af
mineralolieprodukter m.v. og forskellige andre love
(Gennemførelse af dele af aftale om deludmøntning af
Grøn Fond, tilpasning af gennemførelse af aftale om
Grøn skattereform for industri m.v., tekniske
ændringer af vejafgiftsloven, tilpasning af regler for
blandingsbestemmelsen m.v., ændringer med henblik på at
fremme regelefterlevelsen på motorområdet m.v.)
(Lovforslag nr. L 23)
Lovforslaget har til formål at
udmønte dele af Aftale om Deludmøntning af
Grøn Fond af 15. april 2024 indgået af regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og Socialistisk
Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten og Radikale
Venstre om forhøjelse af dieselafgiften og midlertidig
lempelse af udligningsafgiften og vejafgiften for lastbiler.
Der foreslås desuden en række
øvrige ændringer af vejafgiftsloven. Det
foreslås, at den afgiftspligtige vægt opgøres
efter teknisk tilladt totalvægt og ikke tilladt
totalvægt for at sikre ensartet fortolkning af afgiftspligt i
EU. Dernæst foreslås det, at det af hensyn til
planlægning skal være muligt at købe
rutebilletter 14 dage før kørslen mv. Det
foreslås, at Skatteforvaltningen skal kunne træffe
afgørelse om, hvorvidt et motorkøretøj er
afgiftspligtigt. Endelig foreslås det at ændre
definitionen af de veje, der omfattes af
miljøzonetillæg, så motorveje ikke kan omfattes,
hvilket skal sikre medholdelighed med EU-retten.
Desuden foreslås justeringer af
teknisk karakter af lov nr. 619 af 11. juni 2024 og lov nr. 683 af
11. juni 2024, der gennemfører dele af Aftale om grøn
skattereform for industri mv. af 24. juni 2022 indgået af den
daværende regering (Socialdemokratiet) og Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative
Folkeparti vedrørende CO2-
afgift.
Det foreslås at indføre en ny
standardsats på 7,6 pct. for blandet motorbrændstof som
følge af vedtagelsen af et nyt CO2e-fortræningskrav. Det
foreslås herudover at justere blandingsreglerne i
energiafgiftslovene, så f.eks. biogas fremover er
afgiftsfrit, hvis det først blandes med naturgas inden for
virksomhedens område og anvendes hér.
Der foreslås en række
ændringer, der skal sikre korrekt betaling af
registreringsafgift på bl.a. leasingområdet, herunder
en udvidet adgang til at genoptage en sag om afgifts- og
værdifastsættelse og en justering af fristerne for
genoptagelse af afgørelser om registrering af
køretøjer. Det foreslås desuden, at fristen
på 7 dage til at gennemføre en
værditabsberegning også skal gælde, hvis der
foretages en værditabsberegning for perioden indtil
genberegningen.
Det foreslås, at
deltidsbrandmænd ikke skal betale afgift ved køb af
dagsbeviser for privatbenyttelsestillæg ved
udrykningskørsel, da der er tale om erhvervsmæssig
kørsel.
Der foreslås endeligt mindre
præciseringer, bl.a. at der fremover kan anmodes om
godtgørelse for motorbrændstof til
fiskerifartøjer, hvis der ikke er sket leverance med
afgiftsfritagelse, m.v., ændringer af elafgiftsloven samt om
implementeringen af cirkulationsdirektivet i mineralolieafgifts-,
spiritusafgifts-, tobaksafgifts- og øl- og
vinafgiftsloven.
Størstedelen af lovforslaget har
været i høring fra den 28. juni til den 22. august
2024. De dele, der vedrører indsættelse af ny
standardsats for iblandet biobrændstof, justering af
blandingsbestemmelsen samt justeringer af teknisk karakter af lov
nr. 619 af 11. juni 2024 og lov nr. 683 af 11. juni 2024 er sendt i
høring fra den 13. september med frist til den 11. oktober
2024. Høringssvar og -skema herfor vil blive eftersendt
inden 1. behandlingen.
Loven er omfattet af de fælles
ikrafttrædelsesdatoer og foreslås at træde i
kraft den 1. januar 2025. Forslag om køb af rutebillet 14
dage før kørsel på afgiftsbelagt vejnet
foreslås dog at træde i kraft den 18. december 2024, da
afgiftspligtige skal kunne købe en rutebillet op til 14
dage, før vejafgiftsordningen begynder den 1. januar
2025.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.