Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 20. november 2024
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 14
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, M, KF, EL og RV) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (DD) indstiller
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme imod de stillede
ændringsforslag.
Et tredje mindretal i udvalget (DF) vil ved 3.
behandling redegøre for sin stilling til lovforslaget.
Mindretallet vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre
for sin stilling til de stillede ændringsforslag.
Et fjerde mindretal i udvalget (ALT) vil stemme hverken
for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil ved
2. behandling af lovforslaget stemme for de stillede
ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget
bemærker, at Danmarksdemokraterne indstiller lovforslaget til
forkastelse. Danmarksdemokraterne er ikke med i de to aftaler:
Aftale om deludmøntning af grøn fond af 15. april
2024 og aftale om grøn skattereform for industri m.v. af 24.
juni 2022, der ligger til grund for lovforslaget. Lovforslaget
inklusive høringssvar er på omkring 1.100 sider,
hvilket i sig selv er uoverskueligt. Danmarksdemokraterne er
grundlæggende imod forhøjelsen af dieselafgiften med
50 øre pr. liter eksklusive moms fra den 1. januar 2025 og
indførelse af en kilometerbaseret vejafgift på
lastbiler. Afgiften rammer danske familier og vognmandsbranchen i
Produktionsdanmark hårdt, og i sidste ende bliver det dyrere
at være dansker. En konsekvens af lovforslaget vil
være, at Danmark skævvrides endnu mere, end landet
allerede er, da afgiften vil gøre det dyrere at drive
vognmandsforretning i landdistrikterne end i de større
byer.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget
bemærker, at Alternativet mener, at det er positivt med en
justering af dieselafgiften, men synes samtidig, at det er
ærgerligt, at forslaget vedrørende vejafgift
trækker i den langsomme og gale retning, hvad angår
CO2-udledning. Derfor undlader
Alternativet at stemme om dette samleforslag.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, V, SF,
LA, M, KF, EL, RV og ALT):
1) Nr. 1
affattes således:
»1. Overalt i loven ændres
»Sund og Bælt Holding« til: »Sund &
Bælt Holding«.«
[Lovteknisk rettelse]
Til § 3
2) I
den under nr. 2 foreslåede
affattelse af § 3, stk. 1, litra
A-D, ændres i litra A
»fremgår. Afgift pr. køretøj pr. 6
måneder, hvor andet ikke fremgår.« til:
»fremgår.«
[Overflødige ord
udgår]
3) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af § 3, stk. 4,
indsættes i 2. pkt. efter
»beløb«: »for udligningsafgift«.
[Sproglig justering]
4) I
den under nr. 4 foreslåede
affattelse af § 4, stk. 1,
ændres i 1. pkt.
»svares« til: »betales«.
[Sproglig justering]
5) I
den under nr. 5 foreslåede
affattelse af § 4, stk. 4,
indsættes i 2. pkt. efter
»beløb«: »for udligningsafgift«.
[Sproglig justering]
6) Nr. 8
affattes således:
»8. § 4 a, stk. 2 og 4, ophæves.
Stk. 3 og 5 bliver herefter stk. 2 og
3.«
[Konsekvensændring]
Til § 4
7) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 1, stk. 1,
ændres i nr. 13 »nr.
13« til: »nr. 14«.
[Rettelse af henvisningsfejl]
Til § 10
8)
Efter nr. 3 indsættes:
»01. I §
7, stk. 1, nr. 3, ændres »koks m.v.
Bestemmelserne« til: »koks m.v., idet
bestemmelserne«, og »anvendelse, og« ændres
til: »anvendelse,«.«
[Manglende konsekvensændring
som følge af lovforslagets § 10, nr. 4, og sproglig
justering]
9) I
de under nr. 10 foreslåede §§ 9 e og 9
f affattes § 9 e, stk. 2,
således:
»Stk. 2.
Momsregistrerede virksomheder kan for perioden 2025-2029 få
tilbagebetalt afgiften efter denne lov af afgiftspligtige varer,
der ikke er omfattet af § 9 a, stk. 2, når varerne
anvendes til brug for indenrigserhvervsflyvninger,
indenrigsfærgefart og erhvervsmæssigt fiskeri. Det
samme gælder virksomheder, der ikke er momsregistreret, og
som har en bevilling, jf. 3. pkt. Virksomheder omfattet af 2. pkt.,
der anvender afgiftspligtige varer til formål nævnt i
1. pkt., kan anmode told- og skatteforvaltningen om bevilling til
afgiftsgodtgørelse.«
[Adgang til, at momspligtige
virksomheder inden for indenrigserhvervsflyvninger,
indenrigsfærgefart og erhvervsmæssigt fiskeri kan
søge om tilbagebetaling for CO2 afgift via momsangivelsen]
Ny paragraf
10)
Efter § 10 indsættes:
Ȥ 01
I lov om registrering af
køretøjer, jf. lovbekendtgørelse nr. 179 af
22. februar 2023, som ændret ved § 3 i lov nr. 715 af
25. juni 2010, § 37 i lov nr. 753 af 13. juni 2023 og § 2
i lov nr. 1796 af 28. december 2023, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 17 a, nr. 4, indsættes
efter »afgifter«: »og sanktioner ved manglende
overholdelse af reglerne for afgiften«.«
[Teknisk justering af hjemmel til
udveksling af oplysninger ved manglende betaling af vejafgift
m.v.]
Til § 19
11)
Efter nr. 1 indsættes:
»01. § 13, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 1, 3, 4 og 6-10, § 2, nr. 1, 3, 4 og 6-10, og
§ 3, nr. 2, 4, 5 og 7-11, træder i kraft den 1. januar
2025.««
[Manglende konsekvensændring
som følge af lovforslagets § 19, nr. 1]
Til § 21
12) I
stk. 2 ændres »§§
11-20« til: »§§ 01 og 11-20«.
[Ikrafttrædelsestidspunkt for
den foreslåede § 01, jf. ændringsforslag nr.
10]
13) I
stk. 3 ændres »nr. 4«
til: »nr. 01 og 4«.
[Ikrafttrædelsestidspunkt for
det foreslåede § 10, nr. 01, jf. ændringsforslag
nr. 8]
14) I
stk. 8 ændres »§ 4 a,
stk. 4« til: »§ 4 a, stk. 3«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 6]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås med lovforslagets §
1, nr. 1, at overalt i lov om vejafgift (herefter vejafgiftsloven)
ændres »Sund og Bælt Holding A/S« til
»Sund & Bælt Holding A/S«.
Der foreslås med
ændringsforslag nr. 1 en lovteknisk rettelse heraf, så
det sikres, at navnet ændres alle de relevante steder.
Til nr. 2-5
Med ændringsforslag nr. 2-5
foreslås det at lade nogle overflødige ord udgå
i lovforslagets § 3, nr. 2, og at foretage mindre, sproglige
justeringer i lovforslagets § 3, nr. 3-5.
Ændringsforslagene har således ikke
indholdsmæssig betydning.
Til nr. 6
Det fremgår af § 4 a, stk. 4, i
lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., at
grundlaget for regulering efter stk. 2 er de afgiftssatser i euro,
som fremgår af bilag I til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 1999/62/EF af 17. juni 1999.
Det foreslås med lovforslagets §
3, nr. 8, at ophæve § 4 a, stk. 2, i lov om
vægtafgift af motorkøretøjer m.v. Hermed bliver
stk. 4 overflødig.
Det foreslås derfor med
ændringsforslag nr. 6 at nyaffatte § 3, nr. 8,
således at også stk. 4 i § 4 a i lov om
vægtafgift af motorkøretøjer m.v.
ophæves.
Til nr. 7
I den i lovforslagets § 4, nr. 1,
foreslåede affattelse af § 1, stk. 1, i lov om
energiafgift af mineralolieprodukter m.v. er der i nr. 13 ved en
fejl en henvisning til »nr. 13« i stedet for til
»nr. 14«.
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 7 at rette denne henvisningsfejl.
Til nr. 8
Med lovforslagets § 10, nr. 4,
foreslås det i § 7, stk. 1, i lov om kuldioxidafgift af
visse energiprodukter at indsætte to nye numre.
Som følge heraf er der behov for en
sproglig konsekvensændring i § 7, stk. 1, nr. 3. Dette
indgik ved en fejl ikke i lovforslaget og foreslås derfor
gjort med ændringsforslag nr. 8. Samtidigt foreslås der
en yderligere sproglig korrektion i bestemmelsen, så der ikke
er et punktum midt i opregningen i numrene under stk. 1, der er
udformet som en sætningskæde.
Ændringsforslag nr. 8 har
således ikke indholdsmæssig betydning.
Til nr. 9
Det foreslås med lovforslagets §
10, nr. 10, at indsætte to nye paragraffer (§§ 9 e
og 9 f) i lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter.
Det fremgår af det foreslåede
§ 9 e, stk. 2, 1. pkt., at virksomheder med bevilling, jf. 2.
pkt., for perioden 2025-2029 kan få tilbagebetalt CO2-afgiften af afgiftspligtige varer, der
ikke er omfattet af § 9 a, stk. 2, når varerne anvendes
til brug for indenrigserhvervsflyvninger, indenrigsfærgefart
og erhvervsmæssigt fiskeri. Det fremgår af det
foreslåede § 9 e, stk. 2, 2. pkt., at virksomheder, der
anvender afgiftspligtige varer til formål nævnt i 1.
pkt., kan anmode Skatteforvaltningen om bevilling til
afgiftsgodtgørelse efter § 8.
Det foreslås i de under lovforslagets
§ 10, nr. 10, foreslåede §§ 9 e og 9 f at
nyaffatte § 9 e, stk. 2.
Det foreslås i § 9 e, stk. 2, 1.
pkt., at momsregistrerede virksomheder for perioden 2025-2029 kan
få tilbagebetalt afgiften efter denne lov af afgiftspligtige
varer, der ikke er omfattet af § 9 a, stk. 2, når
varerne anvendes til brug for indenrigserhvervsflyvninger,
indenrigsfærgefart og erhvervsmæssigt fiskeri.
Det svarer til den i lovforslaget
foreslåede § 9 e, stk. 2, 1. pkt., i lov om
kuldioxidafgift af visse energiprodukter med den ændring, at
den med ændringsforslaget foreslåede bestemmelse kun
vil omfatte momsregistrerede virksomheder, og at tilbagebetalingen
for disse virksomheder ikke vil være betinget af en bevilling
til afgiftsgodtgørelse. De øvrige virksomheder - dvs.
ikkemomsregistrerede virksomheder - vil i stedet være
omfattet af de ved ændringsforslaget foreslåede 2. og
3. pkt., jf. nedenfor, hvor tilbagebetalingen fortsat vil
være betinget af en bevilling til
afgiftsgodtgørelse.
Det foreslås i § 9 e, stk. 2, 2.
pkt., at det samme gælder virksomheder, der ikke er
momsregistreret, og som har en bevilling, jf. 3. pkt. Det
foreslås i 3. pkt., at virksomheder omfattet af 2. pkt., der
anvender afgiftspligtige varer til formål nævnt i 1.
pkt., kan anmode Skatteforvaltningen om bevilling til
afgiftsgodtgørelse.
Det svarer til det i lovforslaget
foreslåede § 9 e, stk. 2, med den ændring, at de
med ændringsforslaget foreslåede bestemmelser kun vil
omfatte ikkemomsregistrerede virksomheder, idet momsregistrerede
virksomheder i stedet vil være omfattet af det
foreslåede 1. pkt., jf. ovenfor. Herudover er der
udgået en henvisning til mineralolieafgiftslovens § 8,
som angår afgiftsgodtgørelse for leverancer af
afgiftspligtige varer og ikke som det foreslåede § 9 e,
stk. 2, afgiftsgodtgørelse for anvendelsen af
afgiftspligtige varer.
De foreslåede 2. og 3. pkt. vil
således medføre, at ikkemomsregistrerede virksomheder
for perioden 2025-2029 vil kunne få tilbagebetalt en del af
CO2-afgiften for varer anvendt til
brug for indenrigserhvervsflyvninger, indenrigsfærgefart og
erhvervsmæssigt fiskeri. Da der er tale om momsfri
aktiviteter, kræver tilbagebetalingen, at disse virksomheder
har en bevilling for tilbagebetaling af afgiften. Virksomheden skal
anmode Skatteforvaltningen om bevillingen.
Ændringsforslag nr. 9 skal ses, i
lyset af at en generel bevillingsbaseret tilbagebetalingsordning
som i det foreslåede § 9 e, stk. 2, jf. lovforslagets
§ 10, nr. 10, ville kræve, at også momspligtige
virksomheder skulle have en bevilling for at få
tilbagebetaling. Ved at bevillingskravet for de momspligtige
virksomheder fjernes, vil disse kunne søge om
tilbagebetaling via momsangivelsen, hvilket er administrativt
lettere for virksomhederne og Skatteforvaltningen.
Til nr. 10
Det fremgår af § 17 a i lov om
registrering af køretøjer, at Skatteforvaltningen kan
udveksle oplysninger med kompetente myndigheder i stater, som
deltager i det europæiske køretøj- og
kørekortinformationssystem, med henblik på at foretage
elektronisk søgning i oplysninger fra
Køretøjsregisteret og tilsvarende udenlandske
registre til brug for følgende:
1)
Efterforskning af mistanke om momssvig.
2) Registrering
af køretøjer.
3)
Opkrævning af registreringsafgift.
4)
Opkrævning af andre køretøjsrelaterede
afgifter.
Bestemmelsen implementerer dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2019/520 af 19.
marts 2019 om interoperabilitet mellem elektroniske
vejafgiftssystemer og fremme af udvekslingen på tværs
af landegrænser af oplysninger om manglende betaling af
vejafgifter i Unionen (European Electronic Toll Service
(EETS)-direktivet), for så vidt angår udveksling af
oplysninger mellem EU-medlemsstater. Formålet med disse dele
af direktivet er at lette udvekslingen på tværs af
landegrænser af oplysninger fra
køretøjsregistre vedrørende
køretøjerne og ejerne eller indehaverne af
køretøjer, for hvilke der er konstateret en manglende
betaling af enhver form for vejafgift. Det fremgår af
direktivets præambelbetragtning nr. 6, at direktivet
bør finde anvendelse, uanset om en overtrædelse af
national ret ved ikke at betale vejafgift klassificeres som et
administrativt anliggende eller som en strafbar handling.
Reglen i § 17 a, nr. 4, i lov om
registrering af køretøjer omfatter bl.a. afgifter
efter vejafgiftsloven, der opkræves efter reglerne om
køretøjsudstyr, jf. vejafgiftslovens § 7, eller
om rutebilletter, jf. vejafgiftslovens § 8. Manglende
overholdelse af disse regler for vejafgiften kan straffes med
bøde, jf. § 16, stk. 1 i lov om vejafgift. I
sådanne sager kan Færdselsstyrelsen i et
bødeforelæg tilkendegive, at sagen kan afgøres
uden retssag, hvis den afgiftspligtige erklærer sig skyldig i
overtrædelsen og erklærer sig rede til inden for en
nærmere angivet frist at betale en bøde som angivet i
bødeforelægget, jf. § 17, stk. 1 i lov om
vejafgift.
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 10, at der efter lovforslagets § 10
indsættes en ny paragraf, hvorefter der i § 17 a, nr. 4,
i lov om registrering af køretøjer efter
»afgifter« indsættes »og sanktioner ved
manglende overholdelse af reglerne for afgiften«.
Med ændringsforslaget vil der blive
foretaget en teknisk justering af bestemmelsen, så dens
ordlyd bringes i overensstemmelse med direktivet, som den har til
formål at implementere. Med ændringsforslaget
tydliggøres det, at bestemmelsen gælder, uanset om
udvekslingen af oplysningerne er til brug for opkrævning
eller en sanktion, herunder straf, som følge af manglende
overholdelse af reglerne for bl.a. vejafgift. Det betyder bl.a., at
bestemmelsen vil omfatte udveksling af oplysninger til brug for
Færdselsstyrelsens udstedelse af bødeforelæg
efter vejafgiftslovens § 17, stk. 1.
Til nr. 11
Med lovforslagets § 19, nr. 1,
foreslås det at ophæve § 1, nr. 5, § 2, nr.
5, og § 3, nr. 6, i lov nr. 329 af 28. marts 2023 om
ændring af lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om
afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af
mineralolieprodukter m.v. og forskellige andre love
(Forhøjelse af energiafgiften på fossile
brændsler for erhverv efter »Aftale om Grøn
skattereform« af 8. december 2020 m.v.).
Bestemmelserne, der foreslås
ophævet, er omfattet af ikrafttrædelsesbestemmelsen i
samme lovs § 13, stk. 2. Denne vil derfor skulle
konsekvensændres som følge af lovforslagets § 19,
nr. 1. Dette indgik ved en fejl ikke i lovforslaget og
foreslås derfor gjort med ændringsforslag nr. 11.
Til nr. 12
Det fremgår af lovforslagets §
21, stk. 1 og 2, at loven træder i kraft den 18. december
2024, men at lovens § 1, nr. 1 og 3, §§ 2-9, §
10, nr. 1-3 og 5-10, og §§ 11-20 træder i kraft den
1. januar 2025.
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 12, at lovforslagets § 21, stk. 2,
ændres, så den også omfatter den med
ændringsforslag nr. 10 foreslåede § 01.
Det betyder, at den med
ændringsforslag nr. 10 foreslåede § 01 vil
træde i kraft den 1. januar 2025, som også er den dato,
hvor vejafgiftsordningen i vejafgiftsloven vil få virkning
fra, jf. vejafgiftslovens § 18, stk. 3.
Til nr. 13
Det
fremgår af lovforslagets § 21, stk. 3, at
skatteministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelsen af § 10, nr. 4.
Som
nævnt ovenfor foreslås der med ændringsforslag
nr. 8 indsat en ny bestemmelse i lovforslagets § 10 (nr. 01),
hvorved der foreslås en sproglig konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 10, nr. 4.
Lovforslagets
§ 10, nr. 01 og 4, vil derfor skulle træde i kraft
samtidig, hvilket foreslås gennemført med
ændringsforslag nr. 13 via en ændring af lovforslagets
§ 21, stk. 3.
Til nr. 14
Med lovforslagets § 21, stk. 8,
foreslås det, at regler udstedt i medfør af § 4
a, stk. 5, i lov om vægtafgift af
motorkøretøjer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr.
1107 af 2. juni 2021, som ændret ved § 40 i lov nr. 753
af 13. juni 2023, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses af regler udstedt i medfør af § 4 a,
stk. 4, i lov om vægtafgift af motorkøretøjer
m.v., jf. denne lovs § 3, nr. 8.
Som konsekvens af ændringsforslag nr.
6 vil ovennævnte bemyndigelse i § 4 a, stk. 5, i lov om
vægtafgift af motorkøretøjer m.v. blive til
§ 4 a, stk. 3 (og ikke stk. 4).
Det foreslås derfor med
ændringsforslag nr. 14 at ændre »§ 4 a, stk.
4« til »§ 4 a, stk. 3«.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. oktober
2024 og var til 1. behandling den 1. november 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
skatteministeren sendte den 28. juni 2024 og den 13. september 2024
dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 306 og 350,
folketingsåret 2023-24. Den 2. oktober 2024, den 25. oktober
2024 og den 1. november 2024 sendte skatteministeren
høringssvarene og høringsnotater til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
9 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Benny
Engelbrecht (S) Louise Mehnke (S) Jesper Petersen (S) Malte Larsen
(S) fmd. Per Husted (S) Simon
Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan E.
Jørgensen (V) Louise Elholm (V) Preben Bang Henriksen (V)
Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Hans
Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W.
Frølund (LA) Steffen Larsen (LA) Frederik Bloch Münster
(KF) Dina Raabjerg (KF) Lars-Christian Brask (LA) Peter Kofod (DF)
Serdal Benli (SF) nfmd. Lisbeth
Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF) Pelle Dragsted (EL) Samira
Nawa (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 24 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |