L 23 Forslag til lov om ændring af lov om vejafgift, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og forskellige andre love.

(Gennemførelse af dele af aftale om deludmøntning af grøn fond, tilpasning af gennemførelse af aftale om grøn skattereform for industri m.v., tekniske ændringer af lov om vejafgift, tilpasning af regler for blandingsbestemmelsen m.v., ændringer med henblik på at fremme regelefterlevelsen på motorområdet m.v.).

Af: Skatteminister Rasmus Stoklund (S)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2024-25
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 20-11-2024

Afgivet: 20-11-2024

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 20. november 2024

20241_l23_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 20. november 2024

1. Ændringsforslag

Skatteministeren har stillet 14 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (S, V, SF, M, KF, EL og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.

Et andet mindretal i udvalget (DD) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme imod de stillede ændringsforslag.

Et tredje mindretal i udvalget (DF) vil ved 3. behandling redegøre for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til de stillede ændringsforslag.

Et fjerde mindretal i udvalget (ALT) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil ved 2. behandling af lovforslaget stemme for de stillede ændringsforslag.

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Danmarksdemokraterne

Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget bemærker, at Danmarksdemokraterne indstiller lovforslaget til forkastelse. Danmarksdemokraterne er ikke med i de to aftaler: Aftale om deludmøntning af grøn fond af 15. april 2024 og aftale om grøn skattereform for industri m.v. af 24. juni 2022, der ligger til grund for lovforslaget. Lovforslaget inklusive høringssvar er på omkring 1.100 sider, hvilket i sig selv er uoverskueligt. Danmarksdemokraterne er grundlæggende imod forhøjelsen af dieselafgiften med 50 øre pr. liter eksklusive moms fra den 1. januar 2025 og indførelse af en kilometerbaseret vejafgift på lastbiler. Afgiften rammer danske familier og vognmandsbranchen i Produktionsdanmark hårdt, og i sidste ende bliver det dyrere at være dansker. En konsekvens af lovforslaget vil være, at Danmark skævvrides endnu mere, end landet allerede er, da afgiften vil gøre det dyrere at drive vognmandsforretning i landdistrikterne end i de større byer.

Alternativet

Alternativets medlem af udvalget bemærker, at Alternativet mener, at det er positivt med en justering af dieselafgiften, men synes samtidig, at det er ærgerligt, at forslaget vedrørende vejafgift trækker i den langsomme og gale retning, hvad angår CO2-udledning. Derfor undlader Alternativet at stemme om dette samleforslag.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, SF, LA, M, KF, EL, RV og ALT):

1) Nr. 1 affattes således:

»1. Overalt i loven ændres »Sund og Bælt Holding« til: »Sund & Bælt Holding«.«

[Lovteknisk rettelse]

Til § 3

2) I den under nr. 2 foreslåede affattelse af § 3, stk. 1, litra A-D, ændres i litra A »fremgår. Afgift pr. køretøj pr. 6 måneder, hvor andet ikke fremgår.« til: »fremgår.«

[Overflødige ord udgår]

3) I den under nr. 3 foreslåede affattelse af § 3, stk. 4, indsættes i 2. pkt. efter »beløb«: »for udligningsafgift«.

[Sproglig justering]

4) I den under nr. 4 foreslåede affattelse af § 4, stk. 1, ændres i 1. pkt. »svares« til: »betales«.

[Sproglig justering]

5) I den under nr. 5 foreslåede affattelse af § 4, stk. 4, indsættes i 2. pkt. efter »beløb«: »for udligningsafgift«.

[Sproglig justering]

6) Nr. 8 affattes således:

»8. § 4 a, stk. 2 og 4, ophæves.

Stk. 3 og 5 bliver herefter stk. 2 og 3.«

[Konsekvensændring]

Til § 4

7) I den under nr. 1 foreslåede affattelse af § 1, stk. 1, ændres i nr. 13 »nr. 13« til: »nr. 14«.

[Rettelse af henvisningsfejl]

Til § 10

8) Efter nr. 3 indsættes:

»01. I § 7, stk. 1, nr. 3, ændres »koks m.v. Bestemmelserne« til: »koks m.v., idet bestemmelserne«, og »anvendelse, og« ændres til: »anvendelse,«.«

[Manglende konsekvensændring som følge af lovforslagets § 10, nr. 4, og sproglig justering]

9) I de under nr. 10 foreslåede §§ 9 e og 9 f affattes § 9 e, stk. 2, således:

»Stk. 2. Momsregistrerede virksomheder kan for perioden 2025-2029 få tilbagebetalt afgiften efter denne lov af afgiftspligtige varer, der ikke er omfattet af § 9 a, stk. 2, når varerne anvendes til brug for indenrigserhvervsflyvninger, indenrigsfærgefart og erhvervsmæssigt fiskeri. Det samme gælder virksomheder, der ikke er momsregistreret, og som har en bevilling, jf. 3. pkt. Virksomheder omfattet af 2. pkt., der anvender afgiftspligtige varer til formål nævnt i 1. pkt., kan anmode told- og skatteforvaltningen om bevilling til afgiftsgodtgørelse.«

[Adgang til, at momspligtige virksomheder inden for indenrigserhvervsflyvninger, indenrigsfærgefart og erhvervsmæssigt fiskeri kan søge om tilbagebetaling for CO2 afgift via momsangivelsen]

Ny paragraf

10) Efter § 10 indsættes:

Ȥ 01

I lov om registrering af køretøjer, jf. lovbekendtgørelse nr. 179 af 22. februar 2023, som ændret ved § 3 i lov nr. 715 af 25. juni 2010, § 37 i lov nr. 753 af 13. juni 2023 og § 2 i lov nr. 1796 af 28. december 2023, foretages følgende ændring:

1. I § 17 a, nr. 4, indsættes efter »afgifter«: »og sanktioner ved manglende overholdelse af reglerne for afgiften«.«

[Teknisk justering af hjemmel til udveksling af oplysninger ved manglende betaling af vejafgift m.v.]

Til § 19

11) Efter nr. 1 indsættes:

»01. § 13, stk. 2, affattes således:

»Stk. 2. § 1, nr. 1, 3, 4 og 6-10, § 2, nr. 1, 3, 4 og 6-10, og § 3, nr. 2, 4, 5 og 7-11, træder i kraft den 1. januar 2025.««

[Manglende konsekvensændring som følge af lovforslagets § 19, nr. 1]

Til § 21

12) I stk. 2 ændres »§§ 11-20« til: »§§ 01 og 11-20«.

[Ikrafttrædelsestidspunkt for den foreslåede § 01, jf. ændringsforslag nr. 10]

13) I stk. 3 ændres »nr. 4« til: »nr. 01 og 4«.

[Ikrafttrædelsestidspunkt for det foreslåede § 10, nr. 01, jf. ændringsforslag nr. 8]

14) I stk. 8 ændres »§ 4 a, stk. 4« til: »§ 4 a, stk. 3«.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 6]

Bemærkninger

Til nr. 1

Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 1, at overalt i lov om vejafgift (herefter vejafgiftsloven) ændres »Sund og Bælt Holding A/S« til »Sund & Bælt Holding A/S«.

Der foreslås med ændringsforslag nr. 1 en lovteknisk rettelse heraf, så det sikres, at navnet ændres alle de relevante steder.

Til nr. 2-5

Med ændringsforslag nr. 2-5 foreslås det at lade nogle overflødige ord udgå i lovforslagets § 3, nr. 2, og at foretage mindre, sproglige justeringer i lovforslagets § 3, nr. 3-5. Ændringsforslagene har således ikke indholdsmæssig betydning.

Til nr. 6

Det fremgår af § 4 a, stk. 4, i lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., at grundlaget for regulering efter stk. 2 er de afgiftssatser i euro, som fremgår af bilag I til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 1999/62/EF af 17. juni 1999.

Det foreslås med lovforslagets § 3, nr. 8, at ophæve § 4 a, stk. 2, i lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. Hermed bliver stk. 4 overflødig.

Det foreslås derfor med ændringsforslag nr. 6 at nyaffatte § 3, nr. 8, således at også stk. 4 i § 4 a i lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. ophæves.

Til nr. 7

I den i lovforslagets § 4, nr. 1, foreslåede affattelse af § 1, stk. 1, i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. er der i nr. 13 ved en fejl en henvisning til »nr. 13« i stedet for til »nr. 14«.

Det foreslås med ændringsforslag nr. 7 at rette denne henvisningsfejl.

Til nr. 8

Med lovforslagets § 10, nr. 4, foreslås det i § 7, stk. 1, i lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter at indsætte to nye numre.

Som følge heraf er der behov for en sproglig konsekvensændring i § 7, stk. 1, nr. 3. Dette indgik ved en fejl ikke i lovforslaget og foreslås derfor gjort med ændringsforslag nr. 8. Samtidigt foreslås der en yderligere sproglig korrektion i bestemmelsen, så der ikke er et punktum midt i opregningen i numrene under stk. 1, der er udformet som en sætningskæde.

Ændringsforslag nr. 8 har således ikke indholdsmæssig betydning.

Til nr. 9

Det foreslås med lovforslagets § 10, nr. 10, at indsætte to nye paragraffer (§§ 9 e og 9 f) i lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter.

Det fremgår af det foreslåede § 9 e, stk. 2, 1. pkt., at virksomheder med bevilling, jf. 2. pkt., for perioden 2025-2029 kan få tilbagebetalt CO2-afgiften af afgiftspligtige varer, der ikke er omfattet af § 9 a, stk. 2, når varerne anvendes til brug for indenrigserhvervsflyvninger, indenrigsfærgefart og erhvervsmæssigt fiskeri. Det fremgår af det foreslåede § 9 e, stk. 2, 2. pkt., at virksomheder, der anvender afgiftspligtige varer til formål nævnt i 1. pkt., kan anmode Skatteforvaltningen om bevilling til afgiftsgodtgørelse efter § 8.

Det foreslås i de under lovforslagets § 10, nr. 10, foreslåede §§ 9 e og 9 f at nyaffatte § 9 e, stk. 2.

Det foreslås i § 9 e, stk. 2, 1. pkt., at momsregistrerede virksomheder for perioden 2025-2029 kan få tilbagebetalt afgiften efter denne lov af afgiftspligtige varer, der ikke er omfattet af § 9 a, stk. 2, når varerne anvendes til brug for indenrigserhvervsflyvninger, indenrigsfærgefart og erhvervsmæssigt fiskeri.

Det svarer til den i lovforslaget foreslåede § 9 e, stk. 2, 1. pkt., i lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter med den ændring, at den med ændringsforslaget foreslåede bestemmelse kun vil omfatte momsregistrerede virksomheder, og at tilbagebetalingen for disse virksomheder ikke vil være betinget af en bevilling til afgiftsgodtgørelse. De øvrige virksomheder - dvs. ikkemomsregistrerede virksomheder - vil i stedet være omfattet af de ved ændringsforslaget foreslåede 2. og 3. pkt., jf. nedenfor, hvor tilbagebetalingen fortsat vil være betinget af en bevilling til afgiftsgodtgørelse.

Det foreslås i § 9 e, stk. 2, 2. pkt., at det samme gælder virksomheder, der ikke er momsregistreret, og som har en bevilling, jf. 3. pkt. Det foreslås i 3. pkt., at virksomheder omfattet af 2. pkt., der anvender afgiftspligtige varer til formål nævnt i 1. pkt., kan anmode Skatteforvaltningen om bevilling til afgiftsgodtgørelse.

Det svarer til det i lovforslaget foreslåede § 9 e, stk. 2, med den ændring, at de med ændringsforslaget foreslåede bestemmelser kun vil omfatte ikkemomsregistrerede virksomheder, idet momsregistrerede virksomheder i stedet vil være omfattet af det foreslåede 1. pkt., jf. ovenfor. Herudover er der udgået en henvisning til mineralolieafgiftslovens § 8, som angår afgiftsgodtgørelse for leverancer af afgiftspligtige varer og ikke som det foreslåede § 9 e, stk. 2, afgiftsgodtgørelse for anvendelsen af afgiftspligtige varer.

De foreslåede 2. og 3. pkt. vil således medføre, at ikkemomsregistrerede virksomheder for perioden 2025-2029 vil kunne få tilbagebetalt en del af CO2-afgiften for varer anvendt til brug for indenrigserhvervsflyvninger, indenrigsfærgefart og erhvervsmæssigt fiskeri. Da der er tale om momsfri aktiviteter, kræver tilbagebetalingen, at disse virksomheder har en bevilling for tilbagebetaling af afgiften. Virksomheden skal anmode Skatteforvaltningen om bevillingen.

Ændringsforslag nr. 9 skal ses, i lyset af at en generel bevillingsbaseret tilbagebetalingsordning som i det foreslåede § 9 e, stk. 2, jf. lovforslagets § 10, nr. 10, ville kræve, at også momspligtige virksomheder skulle have en bevilling for at få tilbagebetaling. Ved at bevillingskravet for de momspligtige virksomheder fjernes, vil disse kunne søge om tilbagebetaling via momsangivelsen, hvilket er administrativt lettere for virksomhederne og Skatteforvaltningen.

Til nr. 10

Det fremgår af § 17 a i lov om registrering af køretøjer, at Skatteforvaltningen kan udveksle oplysninger med kompetente myndigheder i stater, som deltager i det europæiske køretøj- og kørekortinformationssystem, med henblik på at foretage elektronisk søgning i oplysninger fra Køretøjsregisteret og tilsvarende udenlandske registre til brug for følgende:

1) Efterforskning af mistanke om momssvig.

2) Registrering af køretøjer.

3) Opkrævning af registreringsafgift.

4) Opkrævning af andre køretøjsrelaterede afgifter.

Bestemmelsen implementerer dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2019/520 af 19. marts 2019 om interoperabilitet mellem elektroniske vejafgiftssystemer og fremme af udvekslingen på tværs af landegrænser af oplysninger om manglende betaling af vejafgifter i Unionen (European Electronic Toll Service (EETS)-direktivet), for så vidt angår udveksling af oplysninger mellem EU-medlemsstater. Formålet med disse dele af direktivet er at lette udvek‍slingen på tværs af landegrænser af oplysninger fra køretøjsregistre vedrørende køretøjerne og ejerne eller indehaverne af køretøjer, for hvilke der er konstateret en manglende betaling af enhver form for vejafgift. Det fremgår af direktivets præambelbetragtning nr. 6, at direktivet bør finde anvendelse, uanset om en overtrædelse af national ret ved ikke at betale vejafgift klassificeres som et administrativt anliggende eller som en strafbar handling.

Reglen i § 17 a, nr. 4, i lov om registrering af køretøjer omfatter bl.a. afgifter efter vejafgiftsloven, der opkræves efter reglerne om køretøjsudstyr, jf. vejafgiftslovens § 7, eller om rutebilletter, jf. vejafgiftslovens § 8. Manglende overholdelse af disse regler for vejafgiften kan straffes med bøde, jf. § 16, stk. 1 i lov om vejafgift. I sådanne sager kan Færdselsstyrelsen i et bødeforelæg tilkendegive, at sagen kan afgøres uden retssag, hvis den afgiftspligtige erklærer sig skyldig i overtrædelsen og erklærer sig rede til inden for en nærmere angivet frist at betale en bøde som angivet i bødeforelægget, jf. § 17, stk. 1 i lov om vejafgift.

Det foreslås med ændringsforslag nr. 10, at der efter lovforslagets § 10 indsættes en ny paragraf, hvorefter der i § 17 a, nr. 4, i lov om registrering af køretøjer efter »afgifter« indsættes »og sanktioner ved manglende overholdelse af reglerne for afgiften«.

Med ændringsforslaget vil der blive foretaget en teknisk justering af bestemmelsen, så dens ordlyd bringes i overensstemmelse med direktivet, som den har til formål at implementere. Med ændringsforslaget tydliggøres det, at bestemmelsen gælder, uanset om udvekslingen af oplysningerne er til brug for opkrævning eller en sanktion, herunder straf, som følge af manglende overholdelse af reglerne for bl.a. vejafgift. Det betyder bl.a., at bestemmelsen vil omfatte udveksling af oplysninger til brug for Færdselsstyrelsens udstedelse af bødeforelæg efter vejafgiftslovens § 17, stk. 1.

Til nr. 11

Med lovforslagets § 19, nr. 1, foreslås det at ophæve § 1, nr. 5, § 2, nr. 5, og § 3, nr. 6, i lov nr. 329 af 28. marts 2023 om ændring af lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og forskellige andre love (Forhøjelse af energiafgiften på fossile brændsler for erhverv efter »Aftale om Grøn skattereform« af 8. december 2020 m.v.).

Bestemmelserne, der foreslås ophævet, er omfattet af ikrafttrædelsesbestemmelsen i samme lovs § 13, stk. 2. Denne vil derfor skulle konsekvensændres som følge af lovforslagets § 19, nr. 1. Dette indgik ved en fejl ikke i lovforslaget og foreslås derfor gjort med ændringsforslag nr. 11.

Til nr. 12

Det fremgår af lovforslagets § 21, stk. 1 og 2, at loven træder i kraft den 18. december 2024, men at lovens § 1, nr. 1 og 3, §§ 2-9, § 10, nr. 1-3 og 5-10, og §§ 11-20 træder i kraft den 1. januar 2025.

Det foreslås med ændringsforslag nr. 12, at lovforslagets § 21, stk. 2, ændres, så den også omfatter den med ændringsforslag nr. 10 foreslåede § 01.

Det betyder, at den med ændringsforslag nr. 10 foreslåede § 01 vil træde i kraft den 1. januar 2025, som også er den dato, hvor vejafgiftsordningen i vejafgiftsloven vil få virkning fra, jf. vejafgiftslovens § 18, stk. 3.

Til nr. 13

Det fremgår af lovforslagets § 21, stk. 3, at skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 10, nr. 4.

Som nævnt ovenfor foreslås der med ændringsforslag nr. 8 indsat en ny bestemmelse i lovforslagets § 10 (nr. 01), hvorved der foreslås en sproglig konsekvensændring som følge af lovforslagets § 10, nr. 4.

Lovforslagets § 10, nr. 01 og 4, vil derfor skulle træde i kraft samtidig, hvilket foreslås gennemført med ændringsforslag nr. 13 via en ændring af lovforslagets § 21, stk. 3.

Til nr. 14

Med lovforslagets § 21, stk. 8, foreslås det, at regler udstedt i medfør af § 4 a, stk. 5, i lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1107 af 2. juni 2021, som ændret ved § 40 i lov nr. 753 af 13. juni 2023, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler udstedt i medfør af § 4 a, stk. 4, i lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., jf. denne lovs § 3, nr. 8.

Som konsekvens af ændringsforslag nr. 6 vil ovennævnte bemyndigelse i § 4 a, stk. 5, i lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. blive til § 4 a, stk. 3 (og ikke stk. 4).

Det foreslås derfor med ændringsforslag nr. 14 at ændre »§ 4 a, stk. 4« til »§ 4 a, stk. 3«.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 2. oktober 2024 og var til 1. behandling den 1. november 2024. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendte den 28. juni 2024 og den 13. september 2024 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 306 og 350, folketingsåret 2023-24. Den 2. oktober 2024, den 25. oktober 2024 og den 1. november 2024 sendte skatteministeren høringssvarene og høringsnotater til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag på lovforslaget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 9 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Anders Kronborg (S) Benny Engelbrecht (S) Louise Mehnke (S) Jesper Petersen (S) Malte Larsen (S) fmd. Per Husted (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan E. Jørgensen (V) Louise Elholm (V) Preben Bang Henriksen (V) Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Hans Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W. Frølund (LA) Steffen Larsen (LA) Frederik Bloch Münster (KF) Dina Raabjerg (KF) Lars-Christian Brask (LA) Peter Kofod (DF) Serdal Benli (SF) nfmd. Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF) Pelle Dragsted (EL) Samira Nawa (RV) Christina Olumeko (ALT)

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)24
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)15
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)13
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Dansk Folkeparti (DF)7
Radikale Venstre (RV)6
Alternativet (ALT)5
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)6