Skriftlig fremsættelse (2. oktober
2024)
Justitsministeren (Peter Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
retsplejeloven, lov om skifte af dødsboer, arveloven og
databeskyttelsesloven (Forhøjelse af antallet af dommere,
revision af reglerne om Advokatsamfundets organer, udvidelse af
adgangen til at opnå møderet for landsret,
værgers betaling af sagsomkostninger, digital behandling af
sager om skifte af dødsboer, ophævelse af krav om
tilladelse fra Datatilsynet til visse behandlinger)
(Lovforslag nr. L 22)
Lovforslagets indeholder en række
ændringer, der skal ses som led i aftalen om domstolens
økonomi 2024/2027, herunder forslag om opnormering af
antallet af byretsdommere. Dernæst indeholder lovforslaget
supplerende forenklinger i forlængelse af de ændringer,
der blev gennemført som led i flerårsaftalen for
domstolene ved lov nr. 661 af 11. juni 2024, som har til
formål at forenkle den civile retspleje.
Derudover implementerer lovforslaget de af
Advokatrådets strukturudvalgs anbefalinger, der kræver
lovændringer, hvilket navnlig er nedlæggelsen af
advokatkredsenes kredsbestyrelser og indførelse af
Advokatnævnets kompetence til i visse tilfælde at
træffe afgørelse om en advokats valgbarhed til
Advokatsamfundets organer. Lovforslaget indeholder tillige andre
ændringer på advokatområdet, herunder en
udvidelse af muligheden for at opnå møderet for
landsret, og ændringer, der særligt har betydning for
Advokatnævnets behandling af sager.
Lovforslaget indeholder endvidere en
opfølgning på Justitsministeriets redegørelse
om umyndiges betaling af sagsomkostninger i civile retssager (REU
2023-24) Alm. del - bilag 89. Det foreslås, at domstolene
skal kunne bestemme, at værgen for en mindreårig part,
der har anlagt retssag på den mindreåriges vegne, skal
betale sagens omkostninger.
Lovforslaget indeholder dernæst som
led i 4. release af domstolenes "Straffe- og Skifteprogram" en
række ændringer af dødsboskifteloven og
arveloven, som medfører, at dødsboskiftesager
fremover skal behandles digitalt.
Endelig indeholder lovforslaget enkelte
ændringer af databeskyttelsesloven som konsekvens af
beslutningen om politisk prioriteret opgave bortfald. Der
lægges med forslaget op til at ophæve kravet om
forudgående tilladelse fra Datatilsynet til visse
behandlinger, herunder til at føre advarselsregistre, drive
kreditoplysningsbureauer eller føre
retsinformationssystemer.
Det bemærkes, at lovforslaget
indeholder visse forslag til ændringer, som er sendt i
offentlig høring over fremsættelsen, hvilket skyldes,
at det ikke for alle dele af lovforslaget har været muligt at
foretage den offentlige høring forud for
fremsættelsen. Den supplerende høringsfrist er fastsat
til den 2. oktober 2024, og Justitsministeriet forventer, at
supplerende høringssvar og høringsnotat kan
oversendes til Folketinget forud for 1. behandlingen af
lovforslaget. Lovforslaget ønskes på den baggrund 1.
behandlet, efter høringssvar og høringsnotat
foreligger.
Det bemærkes, at lovforslaget
indeholder erhvervsrettet lovgivning, der ønskes vedtaget
senest 4 uger før den 1. januar 2025.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.